FREUND TAMÁS
neurobiológus,
az MTA Kísérleti Orvostudományi
Kutatóintézetének igazgatója
Szentágothai munkásságában volt egy új elem, annak bizonyítása,
hogyan kapcsolódnak egymáshoz a neuronok. Mennyiben volt ez csakugyan
új, és honnan merítette az ötletet?
Maga az elmélet, vagyis hogy az idegsejtek nem folytonos hálózatot
képeznek, hanem különálló egységek, amelyek kapcsolódnak,
kommunikálnak egymással, nem Szentágothai ötlete volt. Ez az elmélet a
neurontan része, elsősorban Ramón y Cajal eredményein alapszik, aki
óriási vitában állt Camillo Golgival, még a Nobel-díj átadáson is
összevitatkoztak ezen. A Camillo Golgi-féle kontinuitáselv
magyarországi nagy képviselője Apáthy István volt, akinek
tulajdonképpen Szentágothai a tudományos unokája. Ebben a vitában
azonban mégsem az ő oldalán állt. Szentágothai volt csakugyan az, aki
talán az első igazán meggyőző bizonyítékot szolgáltatta éppen e
kontinuitás-elv ellen, a kontiguitás-elv mellett. Azaz, hogy az
idegsejtek hosszú nyúlványokkal rendelkeznek, de ezek nem folytatódnak
egymásban, hanem közöttük közvetlen membránkontaktus van, és ezeken a
pontokon az ingerületnek át kell terjednie az egyik idegsejt
nyúlványáról a fogadó idegsejt nyúlványára. Én személyesen is
láthattam Apáthy István egy-egy preparátumát. Az ő ezüstözési
eljárásával még a gyakorlott szem számára is úgy nézett ki, mintha az
egyik idegsejt nyúlványa, az axon, egy másik idegsejt
fogadónyúlványában folytatódott volna, például egy dendrittüskében;
mintha ezek az ezüstözéssel láthatóvá tett filamentumok, szálak
folytatódtak volna az axonból a dendrittüskébe. Ma már tudjuk, hogy
ezek nem folytatódnak. Ahol az axonnak vége van, ott kezdődik a másik
sejt, és közöttük van a szinapszis, ahol az elektromos impulzus egy
kémiai anyag közvetítésével képes átterjedni egyik idegsejtről a
másikra. Ma már ezt könnyen állíthatjuk, hiszen fény- és
elektronmikroszkóp segítségével kiválóan láthatók és vizsgálhatók a
szinapszisok. Ám amikor ezek a viták folytak, az 1800-as évek végén,
az 1900-as évek legelején, ezt nem lehetett így vizsgálni, az
elektronmikroszkóp csak hatvan-nyolcvan évvel később jelent meg. Ennek
eldöntésére más módszerekhez kellett folyamodni. Itt jött Szentágothai
zsenialitása, méghozzá, ha jól tudom, huszonnégy éves korában, a
harmincas évek közepe-vége felé. Degenerációs módszert alkalmazott
arra, hogy a kontinuitás teóriáját cáfolja.
Mi ez a degenerációs módszer?
Azon alapul, hogyha egy idegsejt sejttestét elroncsoljuk, vagy egy
nyúlványát átvágjuk, akkor előbbi esetben az összes, utóbbiban az
átvágott nyúlványok elkezdenek degenerálódni. Ezeket a pusztulófélben
lévő nyúlványokat egy érzékeny ezüstözési eljárással szelektíven
láthatóvá lehet tenni. Ezt a módszert – ha jól tudom,
Bielschowsky-technika a neve – annak idején Szentágothai már kezdő
kutató korában elsajátította, és a roncsolást követően ezzel
szelektíven láthatóvá tehette a degenerálódó sejteket. Így
mikroszkópban tudta követni a degenerálódó idegnyúlványokat, és
igazolta, hogy ahol a degeneráció befejeződik, ott van vége az egyik
idegsejtnek, és kezdődik a másik, amelyen ez a degenerálódó nyúlvány
kontaktust létesít, és itt adja tovább az impulzusokat. Akkor még nem
tudták, hogy hogyan. Tehát azt, hogy egy-egy idegsejt önálló entitás,
a többitől függetlenül is működni és sok mindent túlélni képes egység,
ez, a degenerációs módszer bizonyította először ékesen. Maga az
elmélet korábban született, mint Szentágothai.
Szentágothai János szoros összefüggést látott
az agy szerkezete és működése között.
Önnek mint Szentágothai tanítványának
mit jelent ez a látásmód?
Az egész tudományos pályafutásom szempontjából talán ez a legfontosabb
és legmeghatározóbb iránymutatás, amit Szentágothaitól kaptam. Ő
anatómusként a struktúrát vizsgálta, a halott struktúrát, hiszen a
mikroszkópos vizsgálatokat csak ilyeneken lehet végezni. A szerkezet
feltárása elvezethet a működés megjóslásához, ám ehhez lényeglátásra,
gazdag fantáziára és logikus gondolkodásra van szükség. Olyan
látásmódra, amellyel az ember szisztematikusan keresi a szerkezet
mögött az élő szöveti funkciót. Sokan megelégszenek az egyszerű
leírással, de ő meglátta ezekben a hihetetlen kusza hálózatokban, a
végtelenségig bonyolult, de gyönyörű rendszerben azt, hogy a működés
szempontjából mi fontos, és mi az, ami elhanyagolható. Például
fontos-e az, hogy egy adott agykérgi területen az idegsejt sejtteste
pontosan melyik rétegben van, vagy ez elhanyagolható, és sokkal
fontosabb a nyúlványaik réteg szerinti eloszlása. Ha az ember a
működési elveket szeretné megismerni, akkor nem a funkcionális
szempontból jelentéktelen anatómiai részletek leírásával tölti az
idejét, hanem jó szimattal ráérez a különbségekre, amelyek valóban
ok-okozati kapcsolatban állnak egy működésbeli sajátosság
megjelenésével. Mindez egészen más hozzáállást igényel, és azt hiszem,
egész más kutatói típus, jellem az, aki eleve ilyen szemmel ül le a
mikroszkóphoz. Szentágothai ilyen szemmel ült a mikroszkóphoz, megvolt
hozzá a hihetetlen lényeglátása és fantáziája. Persze ilyenkor az
ember egy kicsit kockáztat is azzal, hogy megérzés alapján kiragad
bizonyos elemeket ebből a gyönyörűszép szerkezetből, és azokra helyezi
a hangsúlyt. Lehet, hogy éppen egy kritikus elemét hanyagolom el a
rendszernek. Csak a későbbi fiziológiai, molekuláris- vagy
viselkedésbiológiai kísérletek tudják majd bebizonyítani, hogy jól
jártam-e el, amikor erre vagy arra fókuszáltam. Szentágothainak a
működésre vonatkozó következtetéseit az esetek igen nagy százalékában
fényesen igazolták a későbbi funkcionális vizsgálatok.
Ez azért volt így, mert nagyon képzett volt,
és az ismeretei korszerűek voltak,
vagy különleges érzéke volt ahhoz,
hogy egy adott szerkezetben vagy a működésében
megsejtsen valamit, amit egzakt módszerekkel talán nem is lehet
megtalálni?
Mindenképpen különleges érzéke volt, és én ma is
úgy gondolom, hogy csak abból lesz igazán jó kutató, és csak az fog
teljesen eredeti dolgokat fölfedezni, akinek orra van hozzá. Nem elég
nagy és korszerű ismeretanyaggal rendelkezni, sok cikket elolvasni. Ha
nincs az illetőben az az istenadta tehetség, hogy képes meglátni
valamiben a működés szempontjából relevánsat, akkor hiába gyűjtögeti
az információt. Szentágothaiban benne volt ez a képesség a lényeg
azonnali meglátására. Ez szerintem úgy alakul ki az emberben, ha
nagyon szereti a kutatásának a tárgyát; ha a lelkesedés, ha a
hozzáadott emocionális érték megvan a kutatásban. Ilyenkor maguktól
jönnek a jó meglátások és eredeti gondolatok.
Mindenki azt mondja Szentágothairól, hogy
reneszánsz ember volt, és hogy nemcsak a tudományához értett, hanem az
élethez is.
Jártas volt a művészetekben, és próbálta
átfogóan nézni az egész létezést. Ez a szemlélet mennyiben segítette
őt hozzá az agykutatásban elért
|
|
eredményeihez? Vagyis mennyire volt szükséges ez
az univerzális látás ahhoz, hogy valami többet fedezzen föl az agyból?
Mindenki számára fontos, hogy gazdag belső világgal rendelkezzen, az
érzelemvilág gazdagságát pedig leginkább a művészetek képesek fokozni.
Ha körülnézünk a nagy tudós egyéniségek között, alig találunk olyant,
aki ne foglalkozott volna aktívan valamilyen művészeti ággal.
Szentágothai festett, Einstein hegedült, és lehetne folytatni a sort.
Ennek valamelyest már értjük a neurobiológiai hátterét is, hiszen a
tanulás- és memóriafolyamatok az agykérgi oszcillációktól függenek,
amelyeket olyan kéregalatti ősi pályák gerjesztenek és tartanak fenn,
amelyek motivációs és érzelmi impulzusokat szállítanak. Tehát minél
gazdagabb az érzelemvilág, motiváltság, megismerni vágyás, pozitív
gondolkodás, annál intenzívebben lesz képes az agyunk gerjeszteni
azokat az agyhullámokat, amelyek a tanulás hatékonyságáért felelősek.
A nagy tudósokat általában az jellemzi,
hogy valami nagy felfedezés fűződik
a nevükhöz, ugyanakkor ezek a tudomány működése folytán sokszor
elavulnak, mert új ismeretek jönnek, és másképp látjuk azokat
a dolgokat, amiket a nagy felfedezők láttak meg.
Szentágothai útja ma mennyire folytatható?
A mai agykutatás mennyire épül azokra az alapvetésekre, amelyeket ő
tett meg?
Biztos vagyok benne, hogy ezek az alapvetések maradandó értékek, és a
mai modern agykutatás is épít ezekre az eredményekre. Szentágothai
bármilyen agyterülettel foglalkozott is, képes volt olyan eredményeket
letenni az asztalra, amelyek máig érvényesek, tankönyvi adattá váltak,
legtöbb esetben sajnos név nélkül. Beszélhetünk itt a kisagy és a
nagyagykéreg sejthálózatairól, vagy a hipotalamo-hipofizeális
rendszerről, azaz, hogy az agynak egy bizonyos része hogyan
szabályozza az egész hormonháztartásunkért felelős agyalapi mirigyet a
portális keringésen keresztül. Akárhová nyúlt, mindenütt aranyat lelt,
és alapvető felfedezésekkel gazdagította az adott területet. Ezekre a
mérföldkő jelentőségű felfedezésekre nem lehet rálegyinteni,
legfeljebb azt tudják megtenni, hogy köztudott ismeretanyagként
kezelik, és az eredeti forrást nem idézik. Mert a kutatás sajnos úgy
működik, hogy egyes kutatók néha új módszerekkel elkezdik ugyanazt
leírni, újrafelfedezni, és szándékosan vagy véletlenül elfelejtik
említeni azokat, akik ezt már korábban, mára elavult módszerekkel, de
megmutatták. Ha ma egy kicsit elegánsabban, mutatósabb technikával, de
ugyanazt mutatják meg, és elfelejtik idézni Szentágothait, akkor ennek
sajnos az lesz a következménye, hogy a szakirodalomban a továbbiakban
már erre a modernebb technikával újra leírt eredményre fognak
hivatkozni, és nem az eredetire, nem Szentágothaira. Tehát a „nagy
öregek” korszakalkotó cikkeit szép lassan egyre kevésbé idézik, és ez
nem méltányos.
Ön tanítványa volt Szentágothainak. Személy szerint mit köszönhet
neki, mi az, amiért nagyon hálás, mint tanítvány a mesterének?
Amikor Szentágothai intézetébe kerültem, az akadémiai kutatócsoportba,
akkor ő már rendkívül elfoglalt tudós volt, az Akadémia elnöke,
parlamenti képviselő, és számos olyan adminisztratív, országos
tudománypolitikai funkciója volt, ami nem tette lehetővé, hogy napi
szinten a laboratóriumban véleményt mondjon bárkinek a munkájáról. Az
én kezemet kezdettől fogva Somogyi Péter fogta, ő volt tulajdonképpen
a mesterem a mindennapokban, tőle tanultam a technikákat is. Tehát
ebből a szempontból én inkább Szentágothai-unoka vagyok, mint
tanítvány. Mégis nagyon sokat épültem beszélgetéseinkből; akárhányan
álltak is sorba az ajtaja előtt, ha Somogyi Péter vagy én szóltunk föl
a titkárnőjének, hogy professzor úr, van valamilyen új, izgalmas
felfedezés, akkor mindig minket részesített előnyben, az összes egyéb
tanszéki, politikai vagy akadémiai üggyel szemben. Vagy ő jött le
azonnal, ha mikroszkópba kellett nézni, vagy én vihettem föl fotókat
és egyéb anyagokat megmutatni neki. Amiért a leghálásabb vagyok, az a
már emlegetett funkcionális látásmód, hogy az ember eleve úgy ül le a
mikroszkóphoz, és úgy kezd el vizsgálni egy bizonyos kérdést, hogy
akármennyire is a halott szerkezetet nézi, mindig megpróbálja meglátni
benne a működő hálózatot. És azt, hogy ennek mi köze lehet az adott
agyterület funkciójához, vagy akár az egész állat szintjén a
viselkedéshez. Nagyon csodáltam az emberségét, a hitét; magam is
gyakorló keresztény ember vagyok, és az ő személyében az életemnek ez
a fontos része is megerősítést nyert, hiszen akkoriban, a kommunista
rendszerben megpróbálták nevetségessé tenni azokat a tudósokat, akik
istenhivők voltak. Nekem ő ebben is fantasztikus támasz és példakép
volt, hiszen sohasem rejtette véka alá a hitét. Nagyon sokat jelentett
nekem a hihetetlen érzelemgazdagsága, lelkesedése is. Bennem is
megvolt mindez, tizenhét éves koromtól beleszerettem az agykutatásba,
a szerkezet szépségébe, logikájába. Különböző könyvekben olvasgattam,
nézegettem képeket az idegsejtek kapcsolatairól, tehát ez a világ
engem már viszonylag fiatalon elvarázsolt. Mégis, mindezt
megerősítette bennem az ő rendkívül lelkes hozzáállása. Az, hogy
mennyire tudott örülni még így tapasztalt, sokat látott emberként is
egy-egy apró felfedezésünknek. Teljesen el volt varázsolva, és rögtön
meglátta benne ugyanazt a fontos funkcionális üzenetet, amit én is
érzékeltem, amikor valami olyat mutattam neki, amit utána sikerült a
Nature-ben leközölni. Van egy kevésbé tudományos szép emlékem is.
1989-ben Oxfordból visszaérkezve egy osztályvezetői állásajánlatot
kaptam Vizi E. Szilvesztertől az MTA Kísérleti Orvostudományi
Kutatóintézetében. Óriási dilemma előtt álltam: fordítsak hátat a
mesteremnek, és menjek át az Üllői út túloldalára, mert ott nagyobbak
a lehetőségek, vagy maradjak nála. Ő volt az első és legfontosabb,
akinek a véleményét kikértem. Azonnal azt mondta: menjél. Tudta,
érezte, hogy ott sokkal komolyabb kifutási lehetőségem lesz, ott
tudnék egy jelentősebb iskolát alapítani megfelelő infrastruktúrával,
műszerparkkal, és sok-sok tanítvánnyal körülvenni magam. Erre az
anatómián nem lett volna lehetőség. És talán azt is gondolhatta,
hogyha már ő nem lesz, akkor megmarad-e egyáltalán a kutatólaborunk,
és ki fog megvédeni engem és munkatársaimat az oktatási terheléstől, a
bonctermi gyakorlatvezetéstől, ami egy anatómiai intézetben igen nagy
teher az ott dolgozó oktatók-kutatók számára. Ez alól ő mindig
mentesített bennünket.
A tanítványokat – még ha azok unokák is –
a lázadás jellemzi. Mi az, amit egészen másképp gondol, mint
Szentágothai János? Mi az, amiben ön más utakon jár?
Azt hiszem, hogy semmiben. Ameddig az adott kor szintje lehetővé tette
az idegsejthálózatok működésének feltárását, értelmezését, addig
tökéletesen egyet lehet vele érteni. Ami ma más, és amiben tovább
tudtunk lépni, az kivétel nélkül az új módszereknek köszönhető, és
csak ritkán koncepcionális. Ma már nem kell indirekt következtetésekre
hagyatkoznunk a működések feltárásakor, hanem a szerkezetből levont
hipotéziseket kombinált technikákkal azonnal tesztelni tudjuk. Vannak
apróságok, amelyekben esetleg megdőltek az elképzelései, de az ő
eredményeire nyugodtan támaszkodhat bárki ma is.
|
|