PALKOVITS MIKLÓS,
a Semmelweis Egyetem Anatómiai,
Szövet- és Fejlődéstani Intézetének professzora
Bár Ön hosszú éveken át dolgozott együtt Szentágothaival, sokak
szerint nem tekinti
magát a tanítványának. Ez igaz?
Nem igaz, hiszen Szentágothai alapvetően befolyásolta életemet,
pályámat, tudományos gondolkodásomat. Mi majdnem húsz évig dolgoztunk
együtt, tíz közös publikációnk van. Csak Hámori Józsefnek van több
közös cikke Szentágothaival. Persze, hogy a tanítványa voltam. Talán
azért gondolják sokan, hogy „megtagadom” őt, mert kapcsolatunk nem
volt mindig felhőtlen. Amikor Herzka Ferenc Apáink jönnek velünk
szembe című interjúsorozatában beszélgetett velem, kerek perec
feltette a kérdést, hogy szerettem-e Szentágothait, én nemmel
válaszoltam. Nemmel válaszoltam azért, mert egyrészt olyan
hihetetlenül tiszteltem az Öreget – tudja, így hívtuk – hogy ez
valahogy nem fért össze azzal, amit szeretetnek hívnak. Másrészt
voltak nézeteltéréseink, az is fájt, hogy nem javasolt akadémikusnak.
56 után nehezen kerültem vissza az Anatómiára, és közölték velem, hogy
az Akadémia közelébe se mehetek, és tanszékvezető sem lehet belőlem.
Szentágothai óvatos ember volt, és nem vállalt miattam konfliktust. De
azt tudom, hogy a munkámat nagyra tartotta. Annyira tiszteltem, hogy
amikor professzor lettem, és felajánlotta, hogy tegezzem, nem voltam
rá képes. Hogy a tanítványa vagyok-e? Erről van egy történetem.
1993-ban kaptam meg az egyik legjelentősebb német tudományos
elismerést, a Rinecker Award-ot. Kellemetlen érzés volt, mert tudtam,
hogy az Öreg jobban megérdemelné, mint én, de így döntöttek.
Würzburgban a díszvacsorán felkérték Szentágothait, hogy mondjon
valamit a tanítványáról, és akkor ő azt mondta, hogy azt a munkát,
amiért az elismerést kaptam, nem vele végeztem, tehát ilyen értelemben
nem vagyok a tanítványa. Ezt igen korrektnek éreztem, ahhoz a munkához
valóban nem volt semmi köze. Én akkor ott azt mondtam viccesen:
gyakori, hogy a tanítvány megtagadja a mesterét, de ami itt történt,
ritkán fordul elő: a mester „tagadta meg” a tanítványát.
Szentágothai az agykutatás sok területén jelentőset alkotott. Hogy
csinálta?
Ön melyik tulajdonságát emelné ki?
Szent-Györgyivel kapcsolatban szokták ugyan elsütni, de én
Szentágothaira is éppúgy igaznak gondolom: „nézett, amit más is
nézett, és meglátta, amit mások nem láttak meg”. Rendkívül szellemes
és intelligens volt, félelmetes megérzései voltak. Hihetetlenül
intuitív volt. Mondok egy példát. Már évtizedek óta vitatkoztak arról,
hogy az agy egyik sejtcsoportjában, az ún. Edinger–Wesphal-féle magban
mi az idegsejtek funkciója. Az a nézet alakult ki, hogy a magnak a
szem akkomodációjában, azaz a közelre-távolra nézéshez való
alkalmazkodásban lehet szerepe. Szentágothai is elkezdte vizsgálni e
mag sejtjeit, és arra a következtetésre jutott, hogy jelentős részük
ugyanolyan, mint a hipotalamusz sejtjei. Le is írta ezt, de 1942-ben
ennek nem volt semmi visszhangja. Elhallgatták, nem értették, még ma
sem tanítják így. 2006-ban derült ki, hogy ezek a sejtek valóban
olyanok, mint egyes hipotalamuszsejtek, és ugyanolyan neuropeptideket
termelnek, mint amilyeneket a hipotalamusz is „előállít”. Hatvannégy
év telt el közben… Hát nem fantasztikus? Nyolc különböző kutatási
témát és
|
|
területet gyűjtöttem össze, melyben az Öreg
jelentőset alkotott. A kisagyról felépített modellje például ma is
alapját képezi a számítógépes kisagyi modelleknek. De ha már a
kisagynál tartunk, van erről is egy történetem. Szentágothai a kisagy
kutatásában együtt dolgozott Sir John Ecclesszel és Ito Maszaóval
(Masao Ito), akik elektrofiziológusok voltak, és az Öreggel közösen
egy igen híressé vált könyvet is írtak a kisagyról. A könyvhöz
Szentágothai szolgáltatta a neuroanatómiai adatokat, fény- és
elektronmikroszkópos felvételeket, és természetesen elméletet is
kreált a kisagy működéséről. De valahogy megérezte, hogy nem
stimmelnek az Eccleséknek elküldött alapadatok, és megkért, hogy az én
csoportom is végezze el a méréseket. Négy évig dolgoztunk ezen
Szentágothaival együtt, a kisagy valamennyi sejttípusát és azok
rostjait szisztematikusan vizsgáltuk, mértük. Az egyedi adataink
jelentősen különböztek a korábbiaktól. Viszont mire összeállt a kép,
mire korrigáltuk a korábbi adatokat, kiderült: igaza volt az Öregnek.
A működési modell, amit a hibás részeredmények alapján megfogalmazott,
korrekt. Tehát egyrészt megérezte, hogy azok a korábbi adatok valahogy
nem felelnek meg a valóságnak, ugyanakkor feltételezte, szinte
megérezte, hogy milyennek kell lenniük. És még valamit: nem
„sumákolt”, mindezt, hogy így történt, ő maga írta le és mondta el
nyilvánosan. Óriásit alkotott a hipotalamusz-hipofízis rendszer,
továbbá az agykéreg kutatásában is, és még sorolhatnám, hiszen mondom,
nyolc különböző kutatási területet gyűjtöttem össze. De szerintem ez a
szám vissza is ütött. Fogalmazhatnék úgy is, hogy Szentágothai nem
volt Nobel-díjas „alkat”. Ő homo ludens volt. Ha volt egy jó ötlet
vagy egy izgalmas megfigyelés, azok magával ragadták, azokból kihozott
valamit, amivel az adott kutatási témának új szemléletet, új irányt
adott. És abban a pillanatban azt a dolgot ott is hagyta, és már egy
másik, majd egy harmadik érdekes témával foglalkozott. Ezt a Nobel-díj
szempontjából nem szeretik. Többnyire azokból lesznek Nobel-díjasok,
akik végigvisznek egy-egy témát, és nem mozdulnak ki egy kutatási
területről. Az Öreg viszont sziporkázott, szórta jobbnál jobb
ötleteit, de keveset vitt teljesen végig. Amikor egy-egy téma
érdekessége számára megszűnt, folytatását másokra hagyta. Például a
hipotalamusz parvocelluláris neuronjainak kutatása, az eredmények
megfogalmazása óriási, meghatározó jelentőségű. Száz százalékig biztos
vagyok abban, hogy ha azt „üzleti szemléletű” tudósként (ami nem volt)
végigjátszotta, végigcsinálta volna, megkapta volna a Nobel-díjat.
Számára a tudomány szent volt, de ugyanakkor játék is. Nagy, szent
játék. És ez volt az, amiben óriási volt. Hadd mondjak még valamit.
Szentágothai több nyelven ragyogóan írt, de nemzetközi szinten a
személye és az előadásai tették híressé. A személyisége, a
szuggesztivitása. Ha valamit leírt, elismerték, elfogadták. De amikor
el is mondta, elbűvölte a hallgatóságot. Ó, a John, a John csodálatos!
– mondták.
Az intuíciót nyilván nem lehetett ellesni tőle,
azzal születni kell. Mit lehetett mégis
mindebből megtanulni?
Látni. Nézni az agyat és meglátni valamit benne. Merni gondolkodni,
merészen, korlátok nélkül. Merni spekulálni, és merni hinni magunkban.
Az Öreg írta le, hogy többre értékel egy nagyon érdekes, sziporkázó,
ám téves koncepciót, mint az adatok korrekt, szürke és „lélektelen”
halmazát. Hajlandó volt bármilyen érdekes, intelligens ötleten
gondolkodni, és lelkesedni. Mert ő igazi homo ludens volt. Játékos
ember, nagyon nagy játékos.
|
|