A Magyar Tudományos Akadémia folyóirata. Alapítva: 1840
 

KEZDŐLAP    ARCHÍVUM    IMPRESSZUM    KERESÉS


 KÖNYVSZEMLE

X

Sipos Júlia gondozásában

 

 

Államok kora?


Muraközy László fontos témakörben tett közzé monografikus elemzést a fejlett piacgazdaságok államairól, olyan időszakban, amikor az állam szó leggyakrabban az adósság, hiány, csőd szavakkal szerepel egy mondatban. A könyv megjelenésének évében meghatározó európai élményünk az uniós tagállamok közötti szétfejlődés, de legalábbis a legújabb pénzügyi sokkra adott aszimmetrikus válasz, ami olyan, korábban elképzelhetetlen kombinációt is lehetségessé tett, mint amilyen az eurózóna felbomlása.

A könyv címe és alcíme – mint oly gyakran – nem igazán fedi a tartalmat. Államok kora? A mostani viszonyok között meglehetősen dodonai a könyv főcíme: bár valóban minden globalizációs mítosszal szemben nagyon is komoly jelentősége van a nemzeti döntési szintnek, azaz valóban számít az állam, ám nehéz lenne az állam(ok) korszakáról szólni most, amikor leginkább egy sor állam szerkezeti válsága, máshol a jóléti államok sok egyedi vonást felmutató zavara foglalkoztatja a téma művelőit. Európai modell? Az alcím helyesebb lenne többes számban, hiszen nincs egyetlen európai modell, amint azt maga a szerző is részletesen taglalja a könyvben.

De miről is szól a munka? A szerző több állítás köré rendezte az európai államok jellemzőinek elemzését nyújtó könyvét. Az első szerint, az állam – mely par excellence formális intézmény – nagymértékben függ az informális intézményektől, mint amilyen a hagyomány, értékrend, kultúra. Másodszor, az állam és piac összekapcsolódó intézmény kettős, mindkettő csak a kölcsönhatásokkal együtt elemezhető. A harmadik lényege az, hogy amint különféle kapitalizmusmodellek léteznek, állammodellekből is több van, még Európán belül is. A negyedik tézis szerint valamely ország államának működése erősen függ a világpiaci környezettől; az ötödik pedig a térbeliség és az időbeli dimenzió fontosságáról szól. A hatodik tézis értelmében az állam mérete és az állami gazdaságpolitika realitása nem írható le steril elméleti modellekkel.

Maguk a kiinduló hipotézisek egyenként nem tekinthetők eredetinek vagy élesebb vitát gerjesztőnek; az ezekkel ellentétes hipotéziseket könnyű lenne cáfolni. Talán a harmadik tézis értelmezése körül alakulhatna ki disputa, különösen annak dinamikus megfogalmazása kapcsán: valóban tartósan többféle állammodell létezik és rögzül? Nem inkább arról van szó, hogy az országok gazdasági és társadalmi fejlődése eltérő szakaszokon megy át, és a fejlődési aszinkronitás kihat az adott ország eminensen fontos intézményére, az államra? Ami pedig csak hosszabb időtávon értelmezhető: vajon a világ alakulása tényleg a különféle altípusok, állammodellek fennmaradása felé mutat? Avagy inkább az mondható, hogy az államok felépítésében meglevő különbségek, amelyek a történelmi előélet és más tényezők miatt kialakultak, az idő haladtával inkább mérséklődést mutatnak?

A válaszadást bonyolítja az a körülmény, hogy – amint azt Muraközy László sokoldalúan bemutatja – az állam feladat- és hatáskörét erősen érinti egyfelől az illető gazdaság szerkezete és intézményi rendje, másfelől pedig a követett gazdaságpolitika jellege: vannak aktív és kevésbé aktív államot feltételező gazdaságpolitikák, amelyek tartós érvényesülése érdemben megváltoztatja a közkiadások és bevételek szerkezetét és nagyságát, a kormányzati szektor terjedelmét. Így viszont az állammodellek tipizálása helyett vagy amellett belebonyolódhatunk egyfelől a piacgazdaság-típusok, másfelől a kormányzati gazdaságpolitikák összehasonlító elemzésébe, annak minden buktatójával. A „kapitalizmus típusai” irodalom – lásd például Michel Albert (1993) rajnai modelljét (Capitalism vs. Capitalism: How America’s Obsession with Individual Achievement and Short-Term Profit Has Led It to the Brink of Collapse) vagy Peter A. Hall és David Soskice (2001) modelltipizálását (Varieties of Capitalism: The Institutional Foundations of Comparative Advantage) – a piacgazdaság-változatok elkülönítésében erősen támaszkodik a besorolandó ország államának milyenségére. Abban a kutatási irányzatban tehát megfordul az elemzés iránya: a gazdasági rendszerek komparatív elemzése a típusalkotási folyamatban az államot a magyarázó változók között szerepelteti. Ami a gazdaságpolitikát illeti, az nyilván igen változékony komponense a hosszú távú elemzésnek, hiszen legyen bármilyen erős szerkezetformáló hatása egy adott kormánypolitikának, ám a követett politikai kurzus időhorizontja – demokráciában – mindig véges.

Ilyen vonatkozásban különösen érdekes időket élünk 2007 óta, mivel a pénzügyi eredetű válság igencsak eltérő gazdaságpolitikai reagálásokat idézett elő a világban. A fejlett országok egy részében és különösen Európán belül gyakran nem szokványos gazdaságpolitikai megoldásokhoz folyamodtak, máshol pedig a korábban is alkalmazott állami („keynesiánus”) keresletélénkítés eszközeivel végletesen intenzíven éltek – ami nem meglepő módon hamar eljuttatta az érintett országokat az államháztartási bajok szakaszába.

 

 

A szerző ugyan óvatosan elkerüli a válság hatásainak explicit kifejtését, lezárva az elemzés zömét 2007-tel, de szerencsére nem ragaszkodott túlzottan a fenti időbeli elhatároláshoz. Így sok érdekes megállapítást tesz a különféle államoknak a válságra adott gazdaságpolitikai reagálásairól. Igazából a 2007/2009-es válságra reagáló XII. fejezet és az Epilógus az, amelyben a legtöbb önálló állásfoglalás található. Az olvasó nem bánta volna, ha a legutóbbi évek kihívásaira adott tényleges nemzeti válaszok témakörében még többet kapott volna, esetleg annak áraként rövidebbre fogott eszmetörténeti és gazdaságtörténelmi áttekintéssel.
A munka ugyanis három kutatási területet fog át: az államok kiterjedése, funkciói, struktúrái és hatékonysága a legterjedelmesebb, és adatokkal, forrásokkal legjobban dokumentált témakör. Második gondolati vonulatként a különféle (típusú) államokban gyakorolt gazdaságpolitikák vizsgálata nevezhető meg. A harmadik érintett témakör a közgazdasági elmélet idevágó vonulata. Ezek együtteséből áll elő a sok fontos adatot, hasznos tényt és számos találó megfogalmazást tartalmazó monográfia.

A monografikus jelleg miatt viszont sok olyan témakörre tér ki a szerző, amelynek alapos kifejtésére nem maradt tere, így persze elkerülhetetlenül bizonyos leegyszerűsítések kerülnek a könyv szövegébe. Ilyet találni például az eszmetörténeti előzmények áttekintésében; ebben a részben fordul elő nem is egyszer az a megfogalmazás (mely elég gyakori vélekedés), miszerint Adam Smith mélyen államellenes lett volna 1776-ban megjelentetett nagy művében. Jelen könyv elemzéseinek relevanciájához ugyan nem tartozik szorosan ez a szellemi előzmény, de ha már szóbajön a közgazdaságtan első klasszikusa, akkor megérdemli, hogy a közismert (sőt: közhelyes) Smith-kép helyett valós képmás szerepeljen az állam mibenlétét és rendeltetését tárgyaló monográfiában. Nos, Smith magnum opusában valóban előfordul a láthatatlan kéz szófordulat – egyszer. Ugyanakkor Smith többször is magától értetődően említi a megfelelő állami működést a termelékeny gazdaság előfeltételeként. A gombostűkészítés példájával illusztrált híres elemzése a könyv első fejezetében ide konkludál (Éber Jenő fordításában): „A különféle mesterségek termékeinek a munkamegosztás következményeként megjelenő megsokszorozódása valamely jól kormányzott társadalomban a legalsó néprétegekig terjedő általános jóléttel jár”. (Vizsgálódás a nemzetek jólétének természetéről és okairól).

Jól kormányzott társadalom: minden valóban nagy közgazdász tisztában volt a piacgazdaság szabályainak betartatásához szükséges rend, szabály, hatóság jelentőségével.

Ma sincs másképpen; amint a VII. és VIII. fejezet bemutatja, a kormányzás jósága, azaz a közösségi szektor hatékonysága, teljesítménye sokat megmagyaráz a sikeres és kevésbé sikeres nemzetgazdaságok teljesítménybeli különbségeiből. A kontinentális, a skandináv, a dél-európai, az angolszász (liberális) országok, valamint az Európán kívüli térségek reprezentáns országainak kvantitatív összevetése különösen adatgazdag része a könyvnek. Az OECD, az IMF/Világbank és egyéb szervezetek keretein belül régóta folyó adatgyűjtés, kutatás eredményeként ma igen sokat lehet tudni egy-egy ország államának relatív (másokhoz mért) profiljáról, mértékbeli sajátosságairól. Ám az olvasóban minden statisztikai összefüggés ellenére megmarad a kérdőjel, miszerint valóban tartós és érdemi csoportosításról van-e szó; tényleg azonos csoportba tartozik-e az ír és a brit eset, „skandináv”-e Hollandia? És ha igen, akkor abból mi is következik a gazdaságpolitika vagy az üzleti élet döntéshozatala szempontjából? Meglehet, hogy a 2007/2009-es pénzügyi válság és annak napjainkban is zajló utókövetkezményei rövid idő alatt átrendezik a relatív arányokat. Mert létezik ugyan útvonalfüggőség, ám a válság éppen attól más, mint a bármely gyors graduális átalakulás, hogy történelmileg rövid idő alatt új helyzet áll elő gazdaságban, társadalomban.

Muraközy László könyve ajánlható a felsőfokú közgazdasági, államigazgatási és jogi oktatásban, és a nagyközönség azon részének, mely nem riad meg a sok táblázattól és ábrától, meg az eléggé vaskos terjedelemtől. (Muraközy László: Államok kora. Az európai modell. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2012, 368 p. név- és tárgymutatóval)

Bod Péter Ákos

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem
 


 

IRODALOM

Albert, Michel (1993): Capitalism vs. Capitalism: How America’s Obsession with Individual Achievement and Short-Term Profit Has Led It to the Brink of Collapse. Four Walls Eight Windows, New York

Hall, Peter A.– Soskice, David (eds) (2001): Varieties of Capitalism: The Institutional Foundations of Comparative Advantage. Oxford University Press

Smith, Adam (1940): Vizsgálódás a nemzetek jólétének természetéről és okairól. (Ford.: Éber Ernő) Magyar Közgazdász Társaság, Budapest