A szociális gazdaság kereteinek jogi
megfogalmazása, közigazgatási kezelhetőségének megteremtése még nem
került napirendre Magyarországon, bár a fogalmat lassan a civil
társadalomra hivatkozások gyakoriságával emlegetik.
Ha az „eljogiasodás” még nem kezdődött is el, szociális vállalkozások
szerencsére szép számban léteznek – hogy csak a mezőgazdaságból
merítsek: a foglalkoztatási célú szövetkezetektől kezdve a gazdálkodni
igyekvő egyesületeken, leggyakrabban térségi turisztikai szervezeteken
(TDM1) keresztül a helyi őstermelői
piacokig, de egyes, a kölcsönös hasznú civil szervezetek módjára
működő káeftékig is. Tehát nem úgy áll a dolog ebben a szektorban,
mint a nonprofit szervezetek esetében, amelyek csak a jogi lehetőség
megnyíltával indulhattak el negyedszázaddal ezelőtt. Definícióképpen
itt és most legyen elég annyi, hogy szociális gazdaság esetében mindig
társas vállalkozásokról van szó, amelyek valamely égető társadalmi
kihívásra adnak választ, így vidéken leggyakrabban a nehezen
foglalkoztatható emberek önszerveződésre képesítését és értelmes
munkához jutását tűzik ki céljukul. További definiálással és pontos
modellezéssel jobb megvárni a szektor jogi konstitúcióját, eladdig
amolyan használatkonstrukciók segítségével vehetjük sorra a
mezőgazdasággal kapcsolatos fellelhető tipikus eseteket, igyekezve
gazdaságszociológiai szövegösszefüggésbe helyezni azt a tartalmas
trendet, amelyet képviselnek. Ez a tanulmány arra is vállalkozik, hogy
a tudományos áttekintés mellett rámutasson a
legkézenfekvőbb közpolitikai következtetésekre is.
Közvetlen értékesítés
A közvetlen értékesítés közkeletű meghatározása szerint itt a
kereskedelem kikapcsolásáról van szó, a termelő közvetlenül lép
üzletre a fogyasztóval. Az érintettek2 az
általuk előállított élelmiszereket a kereskedelem közbejötte nélkül is
piacra vihetik, vagy eladhatják éttermeknek, szállodáknak,
közétkeztetési intézményeknek, mint végső fogyasztónak. A farmról
történő eladástól abban különbözik ez a rendszer, hogy nemcsak
helyben, hanem távolabbi régiókban vagy akár a fővárosban is lehet
értékesíteni – de akármennyire cél is a piacra jutás támogatása, a
lokális jelleget azért fenn kell tartani. A lokalitásra vonatkozó
szabályozás a határt most a szomszéd megye határánál húzza meg,
illetve a főváros speciális nagysága miatt beleérti a fővárosi
terítést is. A közvetlen értékesítés e csatornáinak
kialakításával-bejáratásával a korábbi „kötöttpályásnak” is nevezhető
termékértékesítés rendszere lassanként átadja helyét egy összetett,
posztmodern összevisszaságnak, amely jobban ellenállhat a hazai
krónikus élelmiszer-inflációs nyomásnak, és amelyből mindenki jobban
jöhet ki.3 Perspektivikusan itt az
úgynevezett közösség által támogatott mezőgazdaság (CSA) egyik
formájával állunk szemben, ahol a fogyasztói vagy termelői oldal
szükségképpen egy közösség formájában, jó esetben akár ökoszociális
cserepartnerségben jelenik meg. Ha a termelői oldal tömörül
közösségbe, akkor helyi piaccal vagy éppen szövetkezettel állunk
szemben, ha pedig a fogyasztók állnak össze, akkor a cél rendszerint
az, hogy egy szomszédság kapcsolatot találjon egy gazdasághoz, részt
vállaljanak annak üzleti kockázataiban és arányosan részesüljenek
terményeiben. Ennyiben tehát a közvetlen értékesítés – akár piacon
történik, akár más csatornákon – kielégíti a szociális gazdaság
legfontosabb kritériumát: a munkaadó és munkavállaló
cserekapcsolatának lecsupaszított dichotómiája helyett valamely működő
közösség érezhető jelenlétét látjuk a gazdasági tranzakciókban.
Az élelmiszer-termelésben tapasztalható
globalizációnak – aminek Magyarország egyértelmű nyertese – nem a
nemzeti a közpolitikai ellenpólusa, hanem a városkörnyéki! A helyi
és szolidáris gazdaság fejlesztése a globalizáció jó
kiegészítője, segíti a globalizáció nyomásának egyes veszteseit azzal,
hogy új esélyt teremt számukra. Ez az esély pedig nem az önellátásban,
önerőre támaszkodásban rejlik, hanem a helyi gazdaság fellendítésében,
a nagykereskedők árukínálatával szemben támasztott
helyi termékekre alapozó verseny sikerében. A defenzív lokalizáció4
helyett helyénvalóbb a kislépték párhuzamos felfogása, minél több új
szereplő piacra léptetése. A későbbiekben aztán a szolidaritás ezen új
kis körei esetében is nemzetköziesítésére nyílik majd lehetőség.5
Egy másik megközelítésben is előre lehet lépni az
élelmiszer-gazdaság lokalizációjában. A városkörnyéken folyó spontán
nem mezőgazdasági jellegű földlekötések megnehezítése érezhetően
erősíteni képes a helyi mezőgazdaságot, mert a városkörnyéknek
kitüntetett szerepe van a közvetlen értékesítés felemelésében.
Valahogy úgy, ahogyan azt már Erdei Ferenc is ábrázolta város és
vidéke, a tanyás mezővárosok és a város körüli
kertként művelt övezet kapcsán, illetve ahogy már ő is szóvá tette
felemésztődésüket. A közvetlen értékesítés sürgetett felemelkedése,
mint a plázáknak támasztandó verseny euro-kompatibilis színtere, ugyan
nem a régi második gazdaság (főfoglalkozás és ház körüli kiegészítő
gazdálkodás) mintájára megy végbe ma Magyarországon,6
az Erdei-leírások azonban ma is érdekesek, hiszen ez a fogalmi
hagyomány a szociális gazdaság alakuló magyar
változatának, szerencsés esetben a XXI. századi
kert-Magyarországnak konstitutív eleme lesz. A városkörnyéki
földlekötések lassítása, a zöldmezős beruházások visszaszorítása a
barnamezősök irányába, illetve a belterületbe vonások mérséklése egy
GSZB-határozat formájában ma már uniós politika rangjára emelkedett.7
Az új földtörvény koncepciója – amely a nemzeti
önvédelem garanciális intézményrendszerét hivatott szaporítani, de
ezúttal „finomítási iterációk” nélkül egyből eurokonform módon – is
kitér arra, hogy a főszabálytól eltérően kijelölhetők olyan
városkörnyéki kisparcellás övezetek, ahol a földműveléssel nem
foglalkozók is tulajdont tarthatnak fenn (Vidékfejlesztési
Minisztérium, 2012). A törvényen dolgozó jogi iroda ugyan itt is
hűségesen a „spekulánsok” elleni harcban teszi meg az engedményt,
valójában azonban – még ha ők ezt még nem tudják is – már a városszéli
lakótelepektől nem túl messze eső közösségi kertparcelláikon
házilagosan kertészkedő városlakók izmosodó igényeinek ágyaznak ezzel
meg.
A kisléptékű élelmiszerrendszerekkel kapcsolatos új
kistermelői rendelet szerzői önértelmezése szerint a hazai szociális
gazdaság regionális vonatkozásait alapozta meg. Valójában azonban
csupán a kisvállalkozói szektor közétkeztetési,
iskolaellátási és más közvetlen értékesítési lehetőségeit tágította ki
dicséretes és piacépítő módon a nagyvállalkozói versenytársak
rovására. Az még sajnos várat magára, hogy a szociális vállalkozók is
benyomuljanak ebbe a létrehozott piacvájatba, itt egyelőre csak néhány
elszigetelt pozitív kezdeményezésről lehet beszámolni.8
Helyi piacok
Az őstermelő fogalmába elengedhetetlenül beleértendő az, hogy számára
nem életszükséglet a növekedés és tőkefelhalmozás. Ez a kritérium
egyébként a szociális gazdaság sine qua nonja is, bár az
őstermelők önmagukban nem tekinthetők szociális vállalkozásnak,
lévén nem társas szervezetek. Az őstermelők ebben az összefüggésben
úgy jönnek mégis képbe, hogy akár a helyi piacon értékesítenek, akár
valamely fogyasztói szövetkezeten keresztül, leggyakrabban
közösségtámogatta mezőgazdaság koncepciójába illeszkednek.9
Míg tehát a növekedés nem része a célfüggvénynek, addig a szövetkezés
az őstermelők között elengedhetetlennek látszik. Egyre kevesebb
termékkel foglalkoznak ugyanis őstermelői szinten, és így csak egy
hálózat részeként képesek stabil termékalapot biztosítani bármely
értékesítési cél számára.
A helyi termelői piac kategóriája abban különbözik az üzemszerűen
működő piacoktól, vásárcsarnokoktól, hogy az engedélyeztetésére,
működtetésére és higiéniai követelményeire egyszerűbb követelményeket
szabnak meg – csak be kell jelenteni a jegyzőnek. A falusi piac
ennyiben egy újjáéledt önszabályzó intézmény, ahol minél többen
árulnak, annál színesebb a kínálat, de soha sincs túlkínálat, mert
akkor osztódni fog (egy még kisebb térségre terjed ki). Kisebb
vevőszám esetén pedig hosszabb lesz a tranzakciós idő, ami nem más,
mint közösségteremtés. Világos határt kell húzni, hol van vége a
lokalitásnak (ahol még ismerik egymást), és hol kezdődik a befektetők
és értékesítő szakemberek világa. Lokális termék az, amiről a városiak
nem tudnak: aminek ugyanis híre megy, ott a határ egyhamar a csillagos
ég. Itt jegyzem meg, hogy a helyi termelés, valamint a helyi hírekből
és helyi hirdetőkből táplálkozó ún. hiperlocal újságírás nagyon
hasonló ökoszisztémában, üzleti modellben működtethető, és egyik sem
teszi fölöslegessé az áruházláncokat és országos napilapokat.
Ezen a piacon az élelmiszerbiztonsági előírások nem
érvényesek. Elég a közösség által készített, a szakma által elfogadott
és a hatóságok által jóváhagyott „jó higiéniai gyakorlat” betartása. A
feltételezés ugyanis az, hogy az egymással cserélő (valójában inkább
eladó és vevő) emberek ismerik egymást, és ez bizalmat kölcsönöz nekik
tranzakcióikban. Ez a mozzanat a legfontosabb, ugyanis a mai
élelmiszerbiztonságban az átláthatóság és nyomonkövethetőség gyors
ütemben differenciálódó, a vásárló számára ellenőrizhetetlenül
elidegenedett fogalom, ennél fogva a közbizalom itt fordítottan
arányos a jólértesültséggel. A személyes meggyőződés – például helyi
termelőnk portájának meglátogatása útján – azonban minden kétséget
képes eloszlatni, talán éppen csak ez képes rá.
Ma már a végsőkig megkönnyített feltételekkel
nyithatók termelői piacok. Kistermelő a piac fekvése szerinti megyében
vagy a piac 40 kilométeres körzetében, vagy Budapesten esetében az
ország területén bárhol működő gazdaságából származó
mezőgazdasági, illetve élelmiszeripari termékét értékesítheti. A
civil érdekérvényesítés érte el ezt a sikert, hogy a helyi piac
természetadta csoporttulajdonként (a helyi
ökoszisztéma közösségi tereként, önszabályzó kisléptékű
élelmiszerrendszerként, közjóként és nem eljogiasított önkormányzati
közszolgáltatásként) működhet.10 Az
önkormányzati bábáskodásnak, a közszolgáltatás felé terelésnek semmi
tere nincsen, a piac tökéletesen elvan „magára hagyottan” is.11
Az őstermelői piac fogalma némiképpen az agóra fogalmára is utal. Az
árucseréhez kapcsolódó normális pénzmozgás mellett az efféle
köztereken megvalósított rendezvényekhez, falunapokhoz kapcsolódó,
csereberét, kóstoltatást is lehetővé tevő termelői vásárt és
forgatagot jelent ez a fogalom. Itt a rendező
településen vagy annak körzetében lakó magánszemély kap lehetőséget a
kitelepülésre. A nyomonkövethetőséget a szervezőnél való regisztráció
biztosítja. Saját portáját elhagyva kitelepülhet a
rendező településen lakó falusi vendéglátó is,12
értékesítheti a portékáját – lehetőleg tájjellegű élelmiszereket,
amelyeknek hagyományos előállításuk, receptúrájuk, utánozhatatlan
termékjellemzőik egyediséget kölcsönöznek. Gyakran egyesület által
hitelesített kitűző jelzi a vásárlóknak, hogy az árus a saját,
ellenőrzött (reálisan inkább ellenőrizhető)13
gazdaságából származó termékét kínálja.
Ezzel lezárom a városkörnyékiség fogalmának
rekonstruálását, amelynek gazdag hazai hagyománya van, és amely
európai közösségi politikaként is kifejti hatását. Ez a megközelítés
segíthet abban, hogy a globalizáció káros kinövései elleni
gazdaságpolitikai teendőinket a fejéről a talpára állítsuk, a sok
fölösleges konflikust csiholó nemzeti szintről a gazdaság
lokalizálásának sokkal könnyebben kezelhető szintjére szállítsuk le.
Minden országban az önkormányzati állami politika rangjára emelik a
leggyakrabban szövetkezeti tulajdonban – tehát köztulajdonban – álló
helyi piacok támogatását. Japánban például Chisan chiso (vedd a
helyit!) néven mozgalom indult, amelyet jól kiegészít egy
kommunikációs kampány is, amely mára elérte, hogy az őstermelők piacai
(choku bai jo) az országos élelmiszerforgalom kb. 10%-át tudhatják
magukénak. Tézisként összefoglalom, hogy az őstermelői piac fogalma
természetadta köztulajdonként fogható fel. A Commons kutatásának nagy
nemzetközi áramlata van, a téma kutatásához a magyar tudományosság
ezzel a kategóriával járulhat hozzá.
Közösség támogatta mezőgazdaság
Ha – tisztesség ne essék szólván – nemcsak orvosunkhoz vagy
gyógyszerészünkhöz fordulhatunk, hanem adott esetben „parasztunkhoz”
is, akkor már közösség támogatta mezőgazdaságról beszélhetünk. Még
jobb, ha nem elszigetelten tesszük ezt, hanem csoportosan,
szomszédsági alapon vagy akár egy fogyasztási szövetkezetbe tömörülve.
A városkörnyéki gazdáknak nem lehet céljuk az, hogy
a távolabbról érkezett, olcsó élelmiszerek árával versenyezzenek.
Ezzel szemben versenyelőnyt biztosít számukra, ha a szokásos
szállítási és hűtési folyamatokat kihagyva friss árut visznek a piacra
– még ha ezt csak a szezonalitáshoz kötöttség kemény korlátai között
tudják is teljesíteni. A frissességhez társulhat még a személyesség is
– e kettő már olyan hozzáadott értéket képvisel a többi
élelmiszer-kereskedő portékájával szemben, ami indokolhat egy akár
drágább árfekvést is. Némileg ironikus helyzet, hogy ez az értékesebb
áru leggyakrabban egy üres városi telken egy furgonból kerül ma
kiosztásra.
A helyi piac csak az egyik lehetőség a közvetlen
értékesítésre. A közösség támogatta mezőgazdaság igazi terepe ott
mutatkozik meg, ahol az úgynevezett dobozrendszert honosítják meg,
amelynek lényege a termelők által kínált házhozszállítási
szolgáltatás. Lényegében ilyenkor is közvetlen értékesítés valósul
meg, ám ez már túlmutat az őstermelői piacon, mert stabil termékalap
mellett tartós kapcsolatokat hoz létre termelők, elosztók és
fogyasztók között. A fogyasztói oldalt közösségbe fogni képes
megoldások között említhető, amikor egy közösségi portálon, saját
honlapon szerveződnek a fogyasztói közösségek, vagy amikor a
városlakók fogyasztási szövetkezetet hoznak létre, és olyan szerződést
kötnek egy közelben dolgozó gazdával, amely a termésből való
részesedéssel ér fel. Sok dobozrendszernél elosztó-közvetítő köti
össze a termelőket és a fogyasztókat. Ha nincs közvetítés, és a gazda
egyenként szállítaná ki megrendelőihez az áruját, akkor ez tovább
drágítaná az értékesítést – van ilyen is, de nem áll nagy jövő előtt.
A házhoz szállítást át lehet hidalni kreatív megoldásokkal, depók
létesítésével vagy szomszédságok kiszolgálásával. A dobozrendszerrel
virtuális szövetkezetbe fogott fogyasztók előfinanszírozzák szezonális
fogyasztásukat. Az előre meghatározott és befizetett összegért cserébe
előre meghatározott értékű, ám a szezontól és a terméstől függő
tartalmú és nem teljesen kiszámítható választékú élelmiszercsomagokat
kapnak.
A fogyasztók tehát az élelmiszer-kereskedelmi
üzletláncok kínálatával párhuzamos értékesítési csatornaként is
megszervezhetők. A helyi termelőket helyzetbe hozni igyekvő
marketingmunkának az a lényege, hogy valamely minőség fejében (például
frissebb, mert helyi) az elérhetőnél magasabb ár megfizetésére vegyék
rá a kör, vagy bármilyen helyi közösség tagjait. A motiváció: a
célcsoport vásárlásával támogatja a helyben készült termékeket, a
helyi szociális gazdaságot. Mindez bizalmat és elköteleződést igényel
a vásárlótól, hiszen közel sem biztos, hogy ugyanaz lesz a dobozban,
amit épp enni szeretnénk. Sokak számára ez még vonzó is lehet: ami
jön, abból főznek, nem kell előre tervezni. A rendszerbe bevont, előre
szerződött termelők meg ilyen módon kevésbé vannak kiszolgáltatva a
termés alakulásának, termékeiket pedig heti rendszerességgel tudják
értékesíteni.
A helyi termelőkre irányuló marketing akkor lesz
sikeres, ha képes felkelteni egy szelíd ellenkultúrához tartozás
érzését a városi-helyi fogyasztók összeverbuválódott közösségében. Ez
volna tehát a plázák és multik elleni érdekvédelem és érdekharc igazi
terepe Magyarországon! A minőségi, friss és helyi élelmiszer ugyanis
önértékénél fogva versenyképes az országos piac áruival szemben. A
haza fogalmát nem utolsósorban a regionális konyhák ízeivel is
körülírhatjuk.
A dobozok, e modern részesrendszer lényege, hogy a
fogyasztók kockázatvállalásukkal részt vesznek a termelés
finanszírozásában is. A gazdálkodók minden termelési szezon elején
felmérik az adott termelési szezon költségeit, a termés mennyiségét
(nagyban igazodva a fix vevőkör igényeihez), majd ennek megfelelően
„részvényeket” bocsátanak ki. A vásárlók ezeket veszik meg (akár egy
egész évre) előre, ezt követően pedig hétről hétre megkapják részüket
– olyan módon, mint azt a dobozrendszerek esetében láttuk. Egyes
közösségek által támogatott gazdaságok esetében nincs közvetítő, a
zöldségesdobozok (de akár frissen fogott halak, friss húsok)
közvetlenül a gazdaságból (halászatból, állattenyészetből) érkeznek. A
nagyobb választék kedvéért vagy a szezonális korlátok áthidalásért
akár olyan újabb gazdaságokat is bevonhatnak a fogyasztók, amelyek
olyasmit is tudnak nyújtani, amit az „anyagazdaság” nem. A gazda
mindenesetre egy dedikált piachoz jut, ahol állandó fix számú
fogyasztóval számolhat-tervezhet.
A közösségileg támogatott gazdaságok esetében a
termelőkkel való kapcsolat olyannyira fontos, hogy a „részvények”
árában rendszerint bizonyos pénzösszeg mellett valamennyi munkaóra is
benne foglaltatik. Sőt, olyan példák is ismertek, ahol az elsősorban
fogyasztókból szerveződő közösség maga a gazdaság (a föld, a
gyümölcsfák, az állatok, az épületek és minden termék) tulajdonosa, s
ők foglalkoztatják a termelőket is, akik nekik termelnek. Ilyenkor a
tagok a termékeket minden további térítés nélkül kapják, igényeiknek
megfelelően.
|
|
A városi ember számára ez a közösség támogatta
mezőgazdaság egy ún. közösségi önsegítő modellel ér fel. Egy urbánus
network alakul arra a célra, hogy egy lecsupaszodott üzleti
cserekapcsolatnál mélyebb elkötelezettséget vállaljanak egy
megkülönböztetett beszállító felé, és részesedést szerezzenek e gazda
terméséből. Ha jómódú, akkor a minőséget keresi benne, ha pedig
alulfoglalkoztatott, mint a legtöbb városlakó manapság, akkor időt tud
benne pénzre váltani, vagy pénzt tud benne idővel kiváltani. Ezek a
modellek – a szívességbanktól a csereklubokig – ennyiben az aktív
társadalmi befogadás jó eszközei, mind segítenek a forrásoknak a
keletkezés helyén való megkötésében, felérnek egy önszerveződő civil
szervezettel, a kollektív csoporttulajdont gazdagítják.
Egy ígéretes példa a Pro-Cserehát Egyesület Lecsó
programja, amely egy 115 fős termelői hálózat kialakításáról és a
szociális segély kiváltásáról szól fenntartható vállalkozási
bevételekkel a részt vevő családok számára hároméves távlatban.
Mellékhatásként megvalósul a gazdálkodók családja és a helyi közösség
egészséges termékekkel való ellátása. Talán még a környezettudatosság
javulása is megfigyelhető a helyi közösségekben, ahol a projekt jelen
van.14 Ez az útja a régió hírnevének
megváltoztatására problémás területből egészséges termények és
rekreáció helyszínévé. Megjegyzem, projekttervük tanúsága szerint
marketinggel is akarnak foglalkozni, ami azonban éppoly félreértés,
mint a fővárosba szállítás.
Nagykállón a helyi őstermelők által megtermelt
mezőgazdasági termékek piacra segítését célzó Kállai Kettős Tájtermék
programot indítottak. Egy közalapítvány az önkormányzattól külterületi
termőföldeket vásárolt, és ezeken a volt önkormányzati területeken
folyamatosan folyik állattenyésztés és zöldségtermesztés, miközben
összeszerveződik egy termelői közösség, amely egy márkanév alatt közös
értékesítésre vállalkozik. Feltételezésük szerint integrátorra nem
lesz szükségük, az élelmiszereket maguk márkázzák, és a márkanév
felépülésében reménykednek. Indulásképpen a közalapítvány a helyi
termelőket kutatja fel, hogy koordinálja az értékesítést. Feltűnő és
előremutató, hogy itt nem eladatlan áru keres magának új értékesítési
csatornát, hanem nehezen foglalkoztatható emberek számára keresnek
munkaalkalmakat.
Tézisként szögezhető le, hogy a szociális
vállalkozások Magyarországon nagymértékben a „közösség támogatta
mezőgazdaság” kérdéskörében értelmezhetők. A szociális gazdaság minden
országban más jelent, nálunk minden jel szerint itt alakul majd ki a
súlypont, amely egyszerre szolgálhatja egyfelől az inkluzív gazdasági
növekedés jegyében a nehezen foglalkoztatható munkaerő, másfelől a
„small is beautiful” jegyében a mezőgazdasági nagyoknak támasztandó
verseny ügyét.
A családi gazdaságok új cselédsége
és a közmunkáltatás alternatívája:
a szociális gazdaság
A vidéki foglalkoztatás egyik fő akadálya az, hogy a magyar gazdaság
szerkezete olyan, hogy kevés segédmunkára és még kevesebb betanított
munkára van szükség. Talán ha több családi vállalkozásunk lenne, ahol
reggel e-mail helyett élőszóban mondják el, mit várnak az embertől,
akkor ott még foglalkoztathatóak lennének azok az emberek is, akik
kommunikációja számára egy vállalat hierarchikus szerkezete már
leküzdhetetlen kihívást jelent. Ám az anti-szociális gazdaság ilyen
státusai sajnos – egy családi panzióban, családi gazdaságban, ahol a
munkajog hatályát veszti, és személyi függéssé alakul át – a régi
cselédség újraéledésével egyenértékűek!
A másik fő antiszociális foglalkoztatási forma a
közcélú foglalkoztatás rendszere. E közmunka alapvető
alternatívájaként a vállalkozóvá válást segítő programok ajánlhatók,
amelyek jó esetben társadalmi vállalkozásokká fejlődhetnek. Ezt az
alternatívát egyébként a kormány is érzékeli, ha a megfelelő
hangsúlyokat még nem találta is el, hiszen a szociális gazdaságról a
munkahelyteremtés kapcsán beszélnek. Márpedig ebben a legelesettebbek
számára működtetett gazdasági szektorban előbb a közösséget kell előbb
felépíteni, a valódi munkamegrendelések csak a kompetenciák
megtalálását követően eshetnek majd be. Ennyiben rezignáltan – de a
reményt föl nem adva – azt lehet mondani, a mai magyar közmunkások
számára a szociális gazdaság az „amerikai álommal” ér föl.
A tranzitelemekkel ténylegesen bíró közmunka (és
ezzel együtt minden állami program) az adóforintok elköltésével
kétségtelenül hozzájárul az inkluzív – a puszta lecsepegtetésnél
szélesebb bázison hasznosuló – gazdasági növekedéshez. Jó példa erre a
„Minden gyerek lakjon jól” Alapítvány négy hónap időtartamú
közfoglalkoztatási mintaprogram tervezete, amelynek célja a
baromfiudvarok leválasztásához szükséges drótháló előállítása. Igaz,
az ezekhez hasonló közmunkaprogramok gyakran nem mentesek a
kényszerelemektől és éppolyan túlzottan drágák, amennyire az
adósságszolgálat érdekében bevállalt új eladósodás kamatterhe is túl
sok közpénzt emészt föl manapság. Sajnos a gyakorlatban sokkal
gyakoribb a minden tranzitelemet nélkülöző – tehát a
próbafoglalkoztatásból a nyíltpiacra lépést nem
elérő – az állami megrendelésnél megrekedő közmunkáltatás. Pedig
nemcsak az állami munkaügyi szolgálat, hanem civilek is nyújtanak ezt
segítő szolgáltatásokat.
A mai vidéki Magyarországon leggyakrabban a
kistérségi közétkeztetés számára mozgósítanak kertészeti és
állattenyésztő telepi munkásokat.15 A
munkabéren felüli költségek tekintetében az önkormányzat rendszerint
pályázik, hogy el tudjon indítani egy programot. Ez a forrás, a
sajáterővel és állami támogatással együtt, azonban megfelelne annak az
egyszeri tőkejuttatásnak is, amelyet – ha vállalkozói formában indulna
a dolog – mindenképpen nyújtani kell.
Rossz, hogy kényszerelemektől sem mentes a mai
magyar közmunkáltatás, de a legrosszabb, ha rotálják benne az itt
dolgozó embereket, hogy mindenkinek jusson jogfenntartó közmunka.
Igaz, hogy a közmunka törvényben leírt szerepe, hogy átmeneti
időszakra adjon munkát, de a valóság az, hogy vannak olyan helyek az
országban, ahol csak a közmunkákra támaszkodhatnak az emberek, mert
oda nem megy munkahelyteremtő beruházás. A forgóban munkáltatásnál
előremutatóbb lenne, ha a cél azoknak a kiválogatódása lenne, akik a
későbbiekben vállalkozási formában tudnák folytatni. Ezek a nehezen
foglalkoztatható emberek találjanak rá arra a kompetenciára, amelyet
az elsődleges munkaerőpiac is elismer, és ennek alapján
leszakadhassanak a segélyrendszerről, és adófizető, önfoglalkoztató
vállalkozókká váljanak. Az így saját lábra álló emberek ezzel bőven
ellensúlyozhatnák azt a kárt, amelyet egyelőre ez a közbeszerzést
megkerülő, versenykárosító adminisztratív feladatmegoldás okoz.
Egy önkormányzati tisztviselő számára a
munkanélküliség elleni harc leegyszerűsítve a következőképpen jelenhet
meg: az első és legfontosabb feladat a nyílt munkaerőpiaci
elhelyezkedés ösztönzése és támogatása célzott bér- és
járuléktámogatásokkal, kiemelt figyelmet fordítva a mikro-, kis- és
középvállalkozásokra. A második esély a közfoglalkoztatás pillérében
áll, itt azok számára szerveznek munkalehetőséget a települési
közfeladatok keretén belül, akiknek az üzleti világ nem kínál
megoldást, reális munkalehetőséget, de még mutatkozik remény a
visszavezetésükre. A harmadik pillér a szociális gazdaság, amelyet
tőkejuttatással kell beindítani, és a későbbiekben a foglalkoztatást
alapvetően saját bevételekből lehet megszervezni. Itt a kereteket nem
határolja be semmi, viszont a szakértő szemmel kiválogatandó
résztvevőknek nem elég dolgozniuk, hanem igazgatniuk is kell a
szervezetüket. Erre persze kevéssé képesek, innen az a gyakori panasz,
hogy magukra hagyják őket. Valójában tehát az az igazi szociális
gazdaság, ahol a bizonyos értelemben hibrid szervezetben nemcsak
„dolgozni” kell, hanem mindenki számára valamit ügyvezetni-menedzselni
is.
A szociális gazdaságban a szervezetek integráltsága
hiányát lehet felemlíteni, ami azonban itt nem a társadalmi befogadás
előtt tornyosuló akadályok eltávolítását, hanem inkább a
termékértékesítés csatornáinak bizonytalanságát jelenti. Az integráció
leggyakrabban itt azt jelenti, hogy van egy nagyobb szervezet, amely
átvállalja az értékesítés gondját. A mi körülményeink között a
mezőgazdaságban régen a szövetkezet integrálta a háztájit. Ma ennek
egyetlen gyakorlatban is megvalósuló megfelelője az iskolai
gyümölcsprogramokba, intézményi közétkeztetésbe vagy a
falusi vendégasztal-szolgáltatásba való bevonás. A lehetőségek
ezen kívül is számosak, erről szól a közösség támogatta mezőgazdaság
gondolata. Egy további integrációs minta lehetne, ha a társadalmi
vállalkozás által elért hasznot nem osztják föl egymás között a tagok,
hanem – a szövetkezeti közös alapot újrafeltalálva – iskoláztatásra,
házfelújításra, idősápolásra költik, és ezzel lakbérbeszámításhoz16
vagy éppen állami normatívához jutnak.
Összefoglalásképpen leszögezem, a gazdaság helyi
újrabeágyazása sürgető feladat, mert segíthet ellenállóbbá tenni a
társadalmat a gazdaság konjunkturális ingadozásaival szemben – ami
egyben azt is jelenti, hogy országos szinten viszont bátrabban lehetne
keményíteni a költségvetési korlátokat! A jövedelem helyben tartásának
és a vidék eltartóképességének egyik legfontosabb eszköze a
mezőgazdaság exportképes része mellett párhuzamosan fejlesztendő kis
léptékű, lehetőleg közösség támogatta mezőgazdaság. A közvetlen
értékesítés és vele együtt az egész CSA fogalma nálunk egyelőre még
csak nyomokban lelhető fel, de elsöprő igény mutatkozik az egész
konstrukcióra. A közvetlen értékesítés versenyképességére várni kell
egyelőre, mert a fogyasztói társadalom magyarországi állásában a
minőség irányába tett fordulat csak búvópatakként van jelen a polgári
közgondolkodásban. A jövőkép fogalomkörébe tartozik továbbá azért is,
mert az alulról jövő önszerveződés a legnagyobb hiánycikk
Magyarországon.
Kulcsszavak: természetadta köztulajdon, közösségi önsegítő
modellek, önszerveződés, közösségtámogatta mezőgazdaság, közvetlen
értékesítés, szociális vállalkozások, szociális gazdaság, helyi piac,
közmunka, új cselédség
IRODALOM
VFM – Vidékfejlesztési Minisztérium
(2012): A magyar föld védelmében. törvény vitaanyag
LÁBJEGYZETEK
1 A helyi és térségi
turisztikai szervezetek termékfejlesz-téssel (például túraútvonalak
kitáblázása), turisztikai információs rendszerek működtetésével,
marketinggel és szemléletformálással, infrastruktúra-fejlesztéssel
foglalkoz-nak, összefogják az érdekelt szereplőket. Feltűnő, hogy a
vidéki szociális gazdaság e szervezetei gyakran egyesületi formában
működnek, és főtevékenységi körükben gazdálkodnak, márpedig egy civil
szervezetnél ez félreértés, erre találták ki a szociális
vállalkozásokat.
<
2 Az európai gyakorlat
általában 3 kategóriába sorolja a rendszerbe bekapcsolódó termelőket
árbevétel, illetve földméret szerint: 1. őstermelők, kistermelők, akik
éves bevétele nem haladja meg a 2000 eurót; 2. családi gazdaságok,
vállalkozók legfeljebb évi 47 500 eurós bevétellel; 3. társas
vállalkozások, amelyekre mennyiségi küszöb vonatkozik, havonta
legfeljebb 16 nagyállat-egységnyi hústerméket értékesíthetnek
közvetlenül (1 nagyállategység = 500 kg élőtömegű szarvasmarha).
<
3 A kisléptékű termelés
számára megnyitott közvetlen értékesítés és a létrejövő sokcsatornás
élelmiszerrendszer úgy képes előnyben részesíteni a globalizáció
veszteseit, hogy nem okoz közben érdeksérelmet senkinek. Úgy tud új
esélyeket és új piacra lépőket teremteni, hogy versenyt generál a
kereskedelmi áruházláncoknak.
<
4 Az önerőre támaszkodás
jegyében a Védegylet hozta be Magyarországra a közvetlen értékesítés
gondolatát – sajnos azonnal agresszív-defenzív felfogásban (a
„parasztnyúzóan olcsó” kereskedelmi élelmiszerláncok és más „nem
adózó” nemzetközi nagyvállalatok ellenében). Itt jegyzem meg, hogy a
gazdaság lokális beágyazásának programja a globalizáció éllovasainak
kebelében született meg, Magyarországon például a máig hatályos,
többször tovább liberalizált törvény 2006-ban jött ki. A politika
progresszív oldala szívesen azonosul vele, mert munkalehetőséget nyit
meg egy nehezen foglalkoztatható célcsoportban, a konzervatívok szíve
pedig repeshet a kulturális tartalom lehetőségétől, amennyiben a
regionálist mint az elfeledett hagyomány kincses tárházát lehet
ünnepelni.
<
5 A közvetlen értékesítés
fogalmába szükségszerűen beletartozik a helyi körének gyakorlatias
meghatározása, lehatárolása. Sajnos a határmenti településeink
esetében a szomszéd megye fogalmába a külföldi szomszéd megye egyelőre
még nem tartozik bele, pedig ez a nemzetköziesítő lépés a helyi
szemlélet kiteljesedését és ezzel a szociális gazdaság európai
dimenziójának jó kidomborítását tenné lehetővé anélkül, hogy a
globalizáció irányába mutatna.
<
6 A készülő földtörvény
koncepciója számára – amikor földszerzésről van szó – csak
„főfoglalkozásban végzett földművelés” létezik. Más összefüggésben
azonban látják az őstermelőket is a maguk kiegészítő jövedelmével
egyetemben. (Vidékfejlesztési Minisztérium, 2012)
<
7 Az Európai Gazdasági és
Szociális bizottság véleménye a ‘városkörnyéki mezőgazdaságról’
(2005/C 74/12).
<
8 Elsőként hadd említsem a
hernádszentandrási példát, ahol azt tartják, hogy a falu attól falu,
hogy van saját termelése. A huszonhét leendő helyi biokertészből álló
„Biocsapat” hűen tükrözi a lakosság kor- és szociális összetételét.
Férfiak és nők vegyesen, állással rendelkezők és munkanélküliek
egyaránt ügyködnek, másfél éves képzésben vesznek részt. Eleinte sokan
lenézték, cselédnek csúfolták azokat, akik ebben a projektben dolgozni
indultak. A csapat mentorálását a gödöllői egyetemen oktató, húsz éve
Magyarországon élő bioszakértő látja el. Az útmutatása alapján megírt
pályázatra támaszkodva szerszámokat, vetőmagot, a kert elindításához
szükséges eszközöket vásárolva belevágtak egy igényes bioprogramba. A
kezdeti hatezer négyzetétert gyorsan kinőtte a Biocsapat tettvágya, a
földből előbukkanó fóliasátrak miatt újabb 1,5–2 hektáros
önkormányzati terület bevonását tervezik, s már ássák a második kutat
is, a fóliákban ugyanis csepegtető öntözést terveznek. Az első évben a
biokert teljes termését hazavitték a csapat tagjai. A második
ciklusban már 30 százalékát kapják meg, 70 százalékát helyi piacokon
értékesítik. Ehhez nonprofit kft.-t alapítottak, és zajlik a további
értékesítési kapcsolatok felderítése. A bevételekből további
fejlesztéseket kívánnak megvalósítani. A faluvédő körgátat
rendszeresen kaszálni akarják, mert a szándékok szerint a biomassza
fűti majd az őszi fóliasátrakat, Egy ismert gasztroblogger posztjában
már Bioszentandrásként aposztrofálja a falut.
<
9 Ha koherens közpolitika
fogná össze a vidék szociális gazdaságát, akkor fontos lenne tudni,
mitől marad meg egy termelő „ősnek” és „helyinek”, ha amúgy fejlődhet
is. A „bio” minősítés például ilyen garancia lehetne erre, de ma már
az iparszerű mezőgazdaság is sok tekintetben bioalapúságra, de
legalábbis ökológiai intelligenciára törekszik! A „biót” bizonyára meg
kellene tehát követelni a helyiség kritériumai között, de önmagában
még ez sem elég. A kicsinek megmaradáshoz az is feltételül állítható,
hogy kifejezetten munkaigényes termékekkel foglalkozzék. Valahogy így
kellene meghúzni azt a komplex határt, amelyen belül jogosult lehet
valaki az őstermelőként való piacra jutásra, a 8 MFt alatti
adómentességre, élelmiszerlánc-felügyelet alóli mentességre,
esetlegesen az ÁFA-mentességre.
<
10 A közelmúltban
megvalósult a közgazdasági mikrolépték kiterjesztése a bérmunka és a
vállalkozások után immár a közösségi erőforrásokat működtetőkre, így a
családi vállalkozókra is. Felemás megoldás született, amely tovább
növeli a meglévő adózási anarchiát a regisztrált kistermelők között.
Ők immár rengeteg kedvezményezett adókategória között választhatnak,
és ha hinni lehet az adóbevallásaiknak, akkor javarészt nem másból
élnek, mint a mezőgazdasági támogatásokból. Felemás a megoldás azért
is, mert a lobbyérdek túl erősen van jelen a financiális
megoldásokban. Így a fővárosba is szállíthatnak, noha a regionalitás
felerősítése a cél, és a fővárosnak is megvan a maga városkörnyéke.
Sajnos nincsenek az őstermelők korlátozva a tájfajták termesztésére,
és arról sincs szó, hogy vetőmagbörzéken csereberéljenek vagy
génbankokból szerezzék be a régi fajtákat.
<
11 Természetesen a helyi
termékek piacra jutását ki lehet egészíteni informatikai és
logisztikai támogatással – ezek rendre projektformát öltenek, és nem
érintik a tulajdonviszonyokat.
<
12 Falusi vendégasztalnak
hívják ezt a turizmushoz kapcsolódó, de szállásadás nélkül végzett
szolgáltatást, amely ki-be mozog a kedvezményezett célok között. Itt
alkalmi jelleggel maximum tizenhat fő számára lehet tájjellegű
ételeket kínálni vállalkozói engedély nélkül is, évi bevételhatárig
adómentesen. Míg a falusi turizmus vállalkozói szintű jövedelemszerző
tevékenység, addig a vendégasztal inkább csak jövedelemkiegészítés
kisnyugdíjasok, minimálbéresek számára.
<
13 Egyelőre a helyzet az,
hogy a fiatalabbak a márkanévben, az idősebbek a hivatali
ellenőrzésekben bíznak. Az, hogy menjünk, és nézzük meg a gazda
portáját, ahonnan az élelmiszerünk származik, nem szerepel még a
piactisztulásról való vásárlói közgondolkodásban. Olyannyira nem, hogy
– mint ismeretes – Magyarországon feketevágásból származik a bolti hús
akár egynegyede is. Ebben nincs benne az átcsomagolási forgalom
teljesítménye. Ezek vásárlóinak eszükbe sem jut a visszakövethetőséget
számon kérni, vagy a helyszínre ellátogatni.
<
14 A vetőmagboltokban
csak olyan, engedélyezett fajtákat lehet kapni, amelyekhez érdekes
módon a vetőmaggyárak rögtön gyártanak növényvédő szereket is,
műtrágyát is. Ezeknek a magoknak szabadalmi védettségük van, vagyis
megtiltják a gazdáknak, hogy saját maguk szaporítsák a növényeket, de
ennek a hibrideknél nincs is sok értelme, ugyanis ezek újravetésénél
már a következő évben kevesebb mint felére csökken a termés
mennyisége. Tájfajták azok a növények, amelyek hosszú, gyakran nem
teljesen tudatos nemesítés folytán alkalmazkodtak egy adott táj
jellegzetességeihez, a föld minőségéhez, a klímához, méghozzá úgy,
hogy növényvédő szerek használata nélkül is jó hozammal
termeszthetőek.
<
15 Például Olaszliszkán
fut a belvíz projekt és a földút projekt mellett egy mezőgazdasági
kezdeményezés is. 2012-ben ebben 38 fő dolgozik, ebből 23 segédmunkás,
15 fő szakmunkás munkakörben; időtartama:10 hónap. A támogatás
összege: 45 587 075 Ft. E mezőgazdasági projekt keretében
sertéstelepen állattenyésztés és növénytermesztés folyik. A megtermelt
kertészeti és szántóföldi növények az élelmezésügyi előírások
megtartása mellett naponta kerülnek az önkormányzat által üzemeltetett
konyhára, biztosítva ezzel a friss és szezonális zöldségellátást és
csökkentve (inkább a központi államra hárítva) az önkormányzat
beszerzési költségeit. A polgármesteri hivatal közlése alapján.
<
16 A Szociális Építőtábor
Egyesület által szervezett vakolókanalas munkaakció Nagykanizsán
csaknem húsz család számára nyitotta meg a lakbérhátralék-beszámítás
útját. Az önkormányzati lakásokban élő emberek részvételével újítják
fel a ligetvárosi barakképületeket, így a családok napi 5600 forinttal
törleszthetik adósságukat. A bérlakásban élők közül sokan
munkanélküliek, akik másként nehezen tudnának kikeveredni az
adósságspirálból. Ezzel 2011-ben elnyerték a társadalmi vállalkozások
régiónkban legrangosabb díját, a bécsi SozialMarie-t.
<
|
|