A geomérnökség „…a globális felmelegedés
korlátozásának új megközelítése”
(New York Times, 2010)
„A globális klímamérnökség nincs tesztelve és nem
is lehet tesztelni… ez a diszciplína még nem létezik: legjobb esetben
is geotudományi spekuláció”.
(Slate Magazine, 2010)
Bevezetés helyett: terraformálni a jövőt?
Egy 2012 elején közzétett tanulmány szerint a felmelegedéssel
kapcsolatban az jelenthetné a megoldást, ha „embermérnöki”
megoldásokat alkalmaznánk, amelyek „magukban foglalják az emberek
biomedikai módosítását, hogy ezáltal csökkentsük a káros hatásokat
és/vagy alkalmazkodjunk” a változó körülményekhez. Ugyanis – mondják –
„az embermérnökség kevésbé kockázatos a geomérnöki tevékenységnél”,
vagyis az éghajlat mérnöki eszközökkel történő módosításánál.
Az általuk javasolt módszerek között csakúgy
megtalálható lenne a „farmakológiai hús-intolerancia”, vagyis egy, a
húsevési kedvet csökkentő gyógyszer (mivel a károsanyag-kibocsátás nem
elhanyagolható részét az általunk később elfogyasztott állatok
produkálják), mint a kisebb termetű emberek létrehozása, akiknek
kisebb lenne az ökológiai lábnyomuk is; vagy éppen a
születésszám-csökkentés „kognitív enhancement” révén, meg az empátia
és altruizmus ismét csak kognitív fokozása (Liao et al., 2012). És így
tovább. A fentebbiek közül egyes célkitűzéseket, mint amilyen például
a kevesebb vörös hús fogyasztása, sokkal egyszerűbben, hagyományos
módszerekkel is el lehetne érni: Fernand Braudel francia történész
említi, hogy a korábbi századokban mindig is fordított korreláció volt
a népsűrűség és a húsfogyasztás között.
Más, az embermérnökség és a felmelegedés viszonyát
tárgyaló cikkben felvetett megoldásoknak rosszabb esetben csupán
ideiglenes hatásuk lenne. Amennyiben például a születésszám nem
csökken, úgy a szaporodási rátától függően a kisebb termetű emberek is
gyorsan felélnék az erőforrásokat, és ez nem fogadható el. Mármint ha
az a célunk, hogy mintegy „időben globálisan”, hosszabb távra is
lakhatóvá téve a jövőt, mintegy terraformáljuk azt.
Ezzel kapcsolatban viszont kérdés, hogy milyen
mértékben várható el, hogy a jövő nemzedékek kedvéért lemondjunk
valamiről. És erre nem is olyan egyszerű válaszolni (sőt). Ez ugyanis
etikai kérdés, és Kovács József magyar bioetikus szerint „nagyon
valószínű, hogy lehetetlen konszenzust elérni az etika bármely ágában,
s ez nagyon kiábrándító annak, aki a természettudományok sokkal
egyértelműbb igazságaihoz szokott hozzá”.
De még ha sikerülne is megállapodnunk az
alapelvekben, és el tudnánk dönteni, hogy „mit”, még mindig ott lenne
a „mikor” kérdése is. A csillagász Chris Gottbrath néhány éve
bevezette az „amit ma megtehetsz, halaszd el holnapra” elvet, mely
szerint a számítástechnikában azoknak a nagy számításigényű
feladatoknak a megoldásával, amelyek több mint huszonhat hónapot
vennének igénybe, érdemes várni, mert később – a nagyobb
teljesítménynek köszönhetően – gyorsabban megoldanánk, s ez a
megközelítés bizonyos mértékig a geomérnöki tevékenységekkel
kapcsolatban is alkalmazható. Egy abszurd példával élve: a svájci
Myeczislaw Taube az 1980-as évek elején egyfajta „geomérnökség
szteroidokon” szemléletből kiindulva azt tárgyalta, hogy miként
védekezhetnénk a Nap távoli jövőben bekövetkező felmelegedése ellen,
de ez minden bizonnyal olyan probléma, ami miatt ráérünk még sok
millió év múlva aggódni, amennyiben még akkor is lesz még értelmes
élet a Földön. Egyfelől: mert addigra talán sokkal hatékonyabb
eszközeink lesznek; másfelől: ha most nem teszünk semmit, akkor annak
még nagyon sokáig nem lesznek következményei, és ennek megfelelően nem
sürget az idő.
Amivel nem azt akarom mondani, hogy akkor ne is
foglalkozzunk a jelenleg is mind nagyobb problémát jelentő
károsanyag-kibocsátással vagy éppen a biodiverzitás csökkenésével meg
az ivóvíz fogyásával és a geomérnökség által megcélzott problémákkal:
éppen ellenkezőleg. A Gottbrath-féle elv csak akkor alkalmazható, ha a
mostani döntéseknek, illetve mostani be nem avatkozásoknak nem lesznek
a jövőben visszafordíthatatlan következményei.
Márpedig a jelenlegi helyzet nem ilyen még akkor
sem, ha az amerikai National Academy of Sciences egy tanulmánya
1991-ben azt vetette fel, hogy egyszerűbb lenne védekezni, mint az
okokat felszámolni. Tehát vegyük körül gátakkal az emelkedő
tengerszint által veszélyeztetett területeket; építsünk víztárolókat
stb. Innentől kezdve mintegy koevolúciós versenyfutást folytatnák a
változó környezettel, noha hosszú ideig abból indultunk ki, hogy
épületeink, útjaink stb. élettartamához képest a minket körülvevő táj
lényegében állandó. Mint ahogy egészen a legutóbbi időkig abból is,
hogy a bióta az emberi élettartamhoz képest észrevehetetlen
lassúsággal változik – de mostanra ebből a szempontból is megváltozott
a helyzet.
Másfelől persze legalább ugyanilyen furcsa lenne az
is, hogy geomérnöki beavatkozás helyett inkább az embert módosítsuk.
Ugyanis még ha eltekintenénk is az ebből fakadó etikai problémáktól,
az emberi civilizációk története – mondhatni – per definitionem mindig
is a környezetátalakítás története volt annak minden előnyével és nem
kívánt hatásával együtt, még akkor is, ha ennek rendszerint nem
voltunk tudatában.
Búcsú a biológiai ancien régime-től
Braudel szerint az emberiség a 19. századig a „biológiai ancien
régime-ben” élt, ahol egyfajta zéró összegű játék keretében minden a
földből származott a ruhák alapanyagától az élelmen keresztül az
energiáig bezárólag. Azt a területet, amit tűzifa-előállításra vagy
gyapottermesztésre használtunk, nem tudtuk állattartásra felhasználni,
és ez korlátozta az eltartható népesség számát is (Braudel, 1995).
Edward Anthony Wrigley amerikai földrajztudós az ilyen rendszereket
nevezi organikus gazdaságoknak (szemben az ipari forradalom utáni
inorganikussal). Bár itt az energia újrafelhasználható volt (és ez ma
nagyon jól hangozhat), ugyanekkor viszont valamit valamiért: nagyon is
korlátozott mennyiségben állt csak rendelkezésre, és még 1800 körül is
az izmaink adták az rendelkezésre álló energiaforrások közel
háromnegyedét, és nem lehetett előre látni sem az energia-, sem pedig
az információs technológiák fontosságát.
Ez valójában nem is meglepő.
John Lukacs magyar származású amerikai történész
megkülönbözteti a potenciálisat az aktuálistól: azt, hogy valami
milyennek/milyen fontosnak látszik a saját korában, és végül milyen
hosszú távú hatásai lesznek. Ebből a szempontból a skála egyik
végpontján az atom- meg az űrtechnológia található: nem is olyan régen
még szokás volt „atom-”, illetve „űrkorszakról” beszélni. A másik
végén pedig a váratlanul előretörő számítástechnika: az Encyclopedia
Britannica szerkesztősége 1952-ben még sem az információt, sem a
kommunikációt nem vette fel a százkét tételből álló „nagy eszmék”
listájára. És hasonlóképpen váratlanul vált fontossá az energia meg az
energiatermelő gép is az ipari forradalom idején, úgyhogy akár azon is
eltűnődhetünk, hogy az energia és az információ után vajon egy
harmadik alapvető fogalom: az anyag (mondjuk a nanotechnológia) vagy
éppen az élő anyag (és a biotechnológia) lesz-e meghatározó.
De egyelőre térjünk vissza az ipari forradalomhoz,
ahol persze nem csupán az játszott fontos szerepet, hogy egy
inorganikus rendszert létrehozva megszüntette az energiaszűkösséget,
hanem az is, hogy egyben lehetővé tette a következő évszázadok állandó
népességnövekedését is anélkül, hogy közben bele kellett volna
ütköznünk valamiféle malthusi plafonba. És persze ez sem lebecsülendő:
ha most is ugyanúgy csupán egy milliárdan lennénk, mint 1820 körül,
akkor jóval kisebb lenne a környezetre nehezedő nyomás is. Ezért van
az, hogy az ún. mély ökológiának elkötelezett William Aiken egyenesen
úgy gondolja, hogy mivel a környező élővilág érdekei legalább
ugyanolyan fontosak, mint a mieink, ezért az emberiség túlnyomó
többségének egyik pillanatról a másikra való kihalása jelenthetné a
megoldást.
Környezetrombolás izomból
Ami persze nem fogadható el, hiszen páratlan mértékű, az emberek
milliárdjait sújtó populációs holokauszt kellene hozzá. Ugyanígy nem
fogadható el az sem, hogy ne változtassunk semmit, és nem véletlen,
hogy Paul J. Crutzen Nobel-díjas légkörkémikus néhány éve javasolta is
az antropocén fogalmának bevezetését, azt aláhúzandó, hogy James Watt
gőzgépe óta az emberi környezetátalakítás olyan mértékű lett, hogy
immár „jelentős geológiai tényezőnek” kell tekintenünk, emiatt új
geológiai korszakban élünk (Crutzen, 2002).
Viszont hiba lenne azt gondolnunk, hogy legalább az
ipari forradalom előtt harmóniában éltünk volna a természettel. Alfred
W. Crosby amerikai környezettörténész egyenesen azt kérdezi az európai
hódításokkal kapcsolatban, hogy még ha tudjuk is, hogy nem az
őslakosok voltak jobban szervezettek, hanem mi; és hogy nem ők
rendelkeztek jobb fegyverekkel és voltak fanatikusabbak, hanem mi,
akkor is kérdés, hogy „mi az oka annak, hogy sosem nyugszik le a Nap a
pitypang világbirodalma felett”. Azaz: nem hagyhatjuk figyelmen kívül,
hogy az európai hódításokkal együtt az európai növények és állatok is
robbanásszerűen elterjedtek a miénkhez hasonló körülményekkel
rendelkező „Neo-Európákban”. A 20. század végén a világ hús- és
gabonatermelésének nagy része is ezekről a területekről származott,
miközben az újvilági élőlények nem tudták megvetni a lábukat nálunk. A
kor vezető botanikusa, Joseph Dalton Hooker már 1840 körül arra hívta
fel a figyelmet, az óvilági növények kiszorítják az ausztrálokat és
új-zélandiakat (mint ahogy a többi Neo-Európában is ez történt); és
Crosby szerint ha a hódítók 20. századi technológiával érkeztek volna,
de állatok nélkül, akkor képtelenek lettek volna ilyen mértékű –
akaratlan – környezetátalakítást végrehajtani.
Így azonban Kolumbusz alig nyolc disznajából
„infinito” számú utód származott Hispaniolában; Ausztráliában a
kormányzó 1824-ben kénytelen volt utasítást adni a szabadon kóborló
szarvasmarhák levadászására, hogy továbbra is az ember maradhasson az
„uralkodó életforma”; Észak-Amerikában pedig a kerítések nem arra
szolgáltak, hogy bent, hanem arra, hogy kint tartsák a lovakat – és
így tovább.
Amihez Crosby azt is hozzáteszi, hogy „a vírusaik
voltak azok, nem pedig maguk az imperialisták brutalitásukkal és
érzéketlenségükkel, amelyek elsősorban felelősek az őslakosok
kisöpréséért és azért, hogy megtisztították a Neo-Európákat a
demográfiai [hatalom]átvétel előtt” (Crosby, 1986).
Jelenleg az egyik fő probléma a biodiverzitás
csökkenése, és van bizonyos hasonlóság a között, hogy milyen hatása
volt a Kolumbusz utáni, szándékolatlan biótamódosításoknak a világ
egyes régióiban, illetve az ipari forradalom utáni technológiáknak
globálisan – mely problémák megoldására a geomérnökség lenne az egyik
jelölt. De vannak persze különbségek is: például amellett, hogy
tudatában vagyunk annak, hogy mi történik, a környezetátalakítás is
más léptékű.
Braudel a történelem három szintjét különböztette
meg:
• Az egyes ember szintje „ultra-szenzitív” a
változásokra: itt a személyes döntések alapvető szerepet játszanak, és
ezért úgy érezhetjük, hogy a szabad akarat világában élünk.
• A második az embercsoportok – vagy ha úgy jobban
tetszik: a társadalomtörténet – szintje, ahol az államok, gazdaságok,
társadalmak is léteznek, és a változások lassú, de felismerhető
mintázatai a jellemzőek (bár kivételes esetekben az egyes ember
döntéseinek is szerepük lehet – gondoljunk csak Gavrilo Principre és
az első világháború kirobbanására).
• A harmadik szinten, az ember és környezete
kölcsönhatásának a makroszintjén viszont már teljesen mindegy, hogy a
spanyolok, a portugálok vagy az angolok léptek-e partra 1492-ben az
Újvilágban, mivel így is, úgy is a nagy népsűrűségű Eurázsiából
indultak volna el, és behurcolták volna azokat a járványokat, amelyek
aztán mindent végigpusztítottak. Az az eseménytörténet, amelyről a
tankönyvekben olvashatunk a királyokkal, évszámokkal meg csatákkal
együtt, „nem egyéb, mint a hullámok tajtéka a történelem tengerén”
(Braudel, 1995). Elvileg persze elképzelhető, hogy egyetlen ember
megváltoztassa ezt – mondjuk egy atomháború kirobbantásával –, de
korábban leginkább az volt a jellemző, hogy legfeljebb a második
szinten voltunk képesek beavatkozni, és amikor Martin Rees brit
csillagász azt mondja, hogy a „huszonegyedik századi technika
»árnyékos oldala« sokkal fenyegetőbb és kézbentarthatatlanabb lehet,
mint a nukleáris fenyegetettség”, akkor lényegében erre utal.
Úgyhogy a talán legnagyobb különbség a Braudel-féle
biológiai ancien régime meg a 20–21. század között az, hogy ma a
harmadik, globális szinten is képesek vagyunk változásokat okozni akár
akaratlanul (lásd felmelegedés); akár pedig – jobb esetben –
szándékosan, miként a geomérnökség is ezt célozná meg. Az ilyen szintű
beavatkozás gondolata persze nem új: David Hume már a 18. században
azt kérdezte, hogy az akkori felmelegedést vajon nem az erdőirtások
okozták-e, és Thomas Jefferson 1799-ben, az „első nagy
felmelegedés-vita” során egy Samuel Williams nevű amerikai szerzőre
támaszkodva azt is felvetette, hogy a túlzásba vitt erdőirtás képes
módosítani az akkori éghajlatot (de aztán a szótárszerkesztő Noah
Webster kimutatta, hogy téved).
Amiből viszont nem következik, hogy ha nem is
globálisan, de legalább lokálisan ne lettünk volna képesek hatékonyan
rombolni a környezetünket akkoriban is. Kenneth Pomeranz amerikai
környezettörténész szerint „egyes 18. századi társadalmak a
lehetőségek határait feszegették” Európában csakúgy, mint Kínában,
mivel elérték a „populációs plafont”; illetve, hogy a legnagyobb
újvilági ezüstbánya, Potosí környéke meg az úgynevezett cukorszigetek
ökológiájának tönkretétele egyaránt arra példa, hogy viszonylag
egyszerű, a korai modern korban alkalmazott módszerek is kellemetlenül
hatékonyak lehetnek még akkor is, ha nem különösebben összetettek a
maiakhoz viszonyítva.
Aminek azért bizonyos technikai feltételei is
voltak: sem a rómaiak, sem a keresztes hadjáratok korának iszlám
hatalmai sem lettek volna ugyanarra képesek, mint Kolumbusz Európája,
mivel nem rendelkeztek hatékony ezüstkinyerési technológiákkal vagy
éppen nyílt tengeri hajózásra alkalmas vitorlásokkal (Pomeranz, 2009).
Ugyanekkor a technológia szerepét sem szabad
túlbecsülni, a technológia ugyanis önmagában mindig semleges. Bár a
második világháborúban a nácik csupán Hollerith-féle lyukkártyás
komputereket használtak a „nemkívánatos elemek” azonosítására, a mai
Németország nem lesz veszélyesebb hely fejlett számítástechnikája
miatt, és hasonlóképpen: attól, hogy egy preindusztriális
társadalomnak megvoltak az eszközei, nem lett volna szükségszerű, hogy
éljen velük.
Ám a környezettudatosság akkoriban már csak azért
sem volt jellemző, mert a természet egyfelől gyakorlatilag végtelenül
nagynak és kimeríthetetlennek tűnt: a 17. században még a három,
Európáért versengő nagyhatalom (a spanyol, a francia és török)
egyenként kevesebb, mint húszmillió emberrel rendelkezett. „Az emberi
közösségek csekély nagysága … a jellemzője ennek a világnak”, és ehhez
képest úgy tűnhetett, hogy rengeteg hely van a terjeszkedésre; egy
francia még néhány évvel a forradalom előtt is azon tűnődött, hogy ki
lehet-e irtani az országból a farkasokat valaha is, és meg lehet-e
szüntetni a természetnek való alávetettséget – és arra a
következtetésre jutott, hogy nem (Braudel, 1992).
Ekkoriban tehát a természet nem védendőnek tűnt,
hanem olyan ellenségnek, amellyel valahogy fel kell venni a harcot, és
a helyzet csak a 19. századra változott meg. És ezzel párhuzamosan a
népességnövekedés sem tűnt problémának egészen Robert Malthusig, aki
viszont már attól tartott, hogy az emberiség gyorsan túl fogja
szaporodni a rendelkezésére álló erőforrásokat. Számára azonban még
mindig csak a megművelhető területek elfogyása tűnt problémának, és
az, hogy közben az „érintetlen természetet” is tönkretesszük, csupán a
19. század második felében merült fel (de persze az, hogy egy érvelés
az egyik esetben nem állja meg a helyét, nem szükségképpen jelenti
azt, hogy a másikban sem).
Ám még ekkor sem vált rögtön fontossá. Frederick
Jackson Turner amerikai történész 1893-ban arról beszélt, hogy a
határvidékek meghódítása és a terjeszkedés (nem pedig a környezet
védelme) a demokratikus társadalmak fő mozgatója. Ma lényegében
ugyanezt az érvet az űr meghódításának szükségessége mellett fellépők
szokták használni, mondván, hogy „odakint” gyakorlatilag végtelen
mennyiségű energia, nyersanyag és tér áll a rendelkezésünkre a
terjeszkedéshez.
A határvidék-hipotézis pedig arra vezethető vissza,
hogy a kora újkori intenzív államépítés első lépésben szükségessé
tette a természeti erőforrások korábbinál intenzívebb felhasználását
(a mezőgazdaságban csakúgy, mint az öntözésnél, bányászatban stb.), és
az eredmény egyfajta „developmentalista projekt” lett. Ez eredetileg
bizonyos módszerek, eljárások, megoldások gyűjteménye volt csupán,
később azonban egyfajta ideológiává állt össze, és ma a tipikus
developmentalista felfogást Pomeranz szerint liberalizmusnak nevezzük.
A központi tétele pedig az, hogy a cél „a gazdasági termelés fokozása”
különböző ösztönzők alkalmazásával (Pomeranz, 2009).
Meghódítani a világ-ökológiai fülkét
Crutzen úgy véli, hogy amennyiben sikerül elkerülnünk egy
atomkatasztrófát vagy azt, hogy egy kisbolygó-becsapódás pusztítson el
minket, úgy „az emberiség a következő évezredek, sőt, talán évmilliók
meghatározó geológiai tényezője marad”, és ezért olyan megoldásokra
lenne szükségünk, amelyekkel kezelni tudjuk az antropocén kihívásait.
Ami viszont nem jelenti, hogy ez lenne az első alapvető váltás az
emberiség történetében.
Arra ugyanis még a neolitikus forradalmak idején
került sor. Addig a lehetőségeinket is az határolta be, hogy egy
ökológiai fülke egy fajból (és így az emberből is) csupán bizonyos
számú egyedet képes eltartani, és ebből a szempontból a Föld
túlnépesedése úgy értelmezhető, hogy elérjük a rendelkezésünkre álló
globális ökológiai fülke terhelhetőségének határát. A globális
|
|
klímamódosításra irányuló geomérnökség pedig úgy
értelmezhető, mint ennek a globális ökológiai fülkének a módosítására
tett kísérlet. A folyamatos népességnövekedés tehát arra vezethető
vissza, hogy a vadászó-gyűjtögetők csupán egy viszonylag kis niche-t
foglaltak el, és ez behatárolta a lehetőségeiket. De amikor a
földművelésnek és állattenyésztésnek köszönhetően képessé váltunk az
eredetileg a Homo sapiens számára elérhetetlen ökológiai fülkéket is
elfoglalni és módosítani, akkor ez a korlátozás megszűnt. Máskülönben
ma kb. ugyanolyan ritkák lennénk, mint az oroszlánok (Colinvaux,
1978); a második populációs ugrást pedig a biológiai ancien régime-ből
való kilépés: az ipari forradalom tette lehetővé.
Ez persze a folyamatoknak csupán durva és elnagyolt
leírása, ugyanis „az erőforrás – kulturális fogalom”, állapítja meg
Peter Haggett brit geográfus: az adott kultúra vagy civilizáció
nagymértékben befolyásolja, hogy mit tekintünk felhasználhatónak, és
mit nem. Massimo Montanari olasz történész pedig azt, hogy görög–római
világban az akkoriak önmagukat „kenyérevőként” határozták meg, élesen
szembeállítva az „agert” és „saltust”: a megművelt és a civilizációhoz
tartozó földeket meg a megműveletlen vadont (jellemző módon maga a
civilizáció kifejezés is a civitas-ból, a latin város szóból
származik). Aztán viszont jöttek a korai középkor „húsevő barbár”
germánjai, akik vadászatra, makkoltatásra stb. használták a vadont, és
nem tettek ilyen éles megkülönböztetést.
Érdekes kérdés, hogy mennyire alakult volna másként
a történelem a környezetrombolás szempontjából, ha nem élünk bizonyos
lehetőségekkel: nem tekintünk megművelhetőnek bizonyos területeket,
nem használunk bizonyos energiafajtákat stb.
A mezőgazdaság kétélű fegyverétől
az embermódosításig
Ám nem így történt: akár azt is megkockáztathatjuk, hogy az időnyíl
iránya mindeddig a nem módosított környezettől az egyre inkább
módosított felé mutatott, és ennek hatásai az emberre is kiterjedtek.
Jared Diamond amerikai evolúcióbiológus a földművelést egyenesen
kétélű kardnak nevezi, mivel annak amellett, hogy a populáció akár
nagyságrendekkel való növekedését eredményezte, különböző negatív
hatásai is voltak. A developmentalista felfogás képviselői azt húzzák
alá, hogy a neolitikus forradalmak elég szabadidőhöz juttattak minket
a Parthenon meg a Kunst der Fuge megalkotásához – azt viszont nem
szokták hangsúlyozni, hogy eközben közegészségügyi katasztrófát is
okoztak. Mivel a földművelők immár egy vagy legfeljebb néhány
táplálékforrástól függtek, ezért a korábbi időleges éhezést éhínségek
váltották fel, és a nagyobb népsűrűségnek meg a letelepedett
életmódnak köszönhetően ott voltak a járványok is – és így tovább.
Diamond meglehetősen ironikusan azt javasolja, hogy ha választhatunk,
akkor legyünk a nyugati középosztály tagjai – és ha ez nem sikerül,
akkor még mindig jobb busman vadászként, mint etióp földművesként
élni, akinek az életmódja mintegy lemodellezi, hogy milyen körülmények
között tengődött az emberiség túlnyomó része évezredeken át. És
ugyanígy azt is megmutatja, hogy ennek milyen hatása volt a fizikai
állapotára és a biológikumára. Vagyis azt, hogy a földművelésre és
állattenyésztésre való áttérés ugyanis egyfajta szándéktalan
embermódosítást eredményezett: a testmagasság csökkent; nőtt a rossz
fogak száma; kisebb lett a várható élettartam stb.(Diamond, 1991).
A második lépésben aztán a szándékolt
embermódosítás következett, és ez jól érzékelteti, hogy az újkori
developmentalista állam milyen fontos szerepet játszik történetünkben.
Miközben Francis Galton a 19. század második
felében a mesterséges szelekciót akarta kiterjeszteni az emberre is,
aközben az oktatáspolitikának akkor és a későbbiekben is az volt a
célja, hogy egyfajta biopolitika keretében a „tömegek” tudását fokozza
mesterségesen, mivel az állampolgárt is egyre inkább erőforrásnak
tekintették.
A Michael Foucault által anatómiapolitikának
nevezett első fázisban az iskolák, laktanyák és hasonlók révén
ellenőrzése alá vonta az emberek biológiai létét; a második fázis
pedig a populációpolitika: a születések és halálozások ellenőrzése
volt. Most pedig elvileg a génállományba való beavatkozás szabályozása
következhet – szintén állami szabályozással.
Mindent egybevetve tehát az emberi civilizáció a
neolitikus forradalmak óta per definitionem környezet-, illetve
emberátalakító (és ehhez képest talán nem is olyan meghökkentő ötlet
az éghajlatváltozás ellen embermódosítással fellépni). Viszont a
modern európai állam és az intenzív államépítéssel párosuló
developmentalista felfogás újabb szintet jelent. Amihez azt is hozzá
kell tenni, hogy nem kizárólag európai jelenséggel van dolgunk: a
világvallások terjedése például – így Pomeranz – az animista
világfelfogás és a helyi kultuszok megszűnéséhez vezetett, és amikor a
földek, források, erdők stb. deszakralizálódtak, akkor a mogul
Indiától Kínáig bezárólag mindenütt létrejöttek az intenzív
földművelés és erdőirtás feltételei (Pomeranz, 2009).
Ami két kérdést is felvet. Egyfelől, hogy a modern
állam felemelkedése és az ezzel járó developmentalista ideológia
nélkül vajon mennyire vált volna jellemzővé a környezetrombolás?
Másfelől: amennyiben a modern államépítés ilyen alapvető szerepet
játszott a dologban, úgy lehetséges-e a jelenlegi politikai és
kormányzati struktúrák érintetlenül hagyásával megoldani a problémát?
Értsd: egy GDP-orientált társadalom élhet-e
összhangban a természettel, ha nem a természeti értékek megóvása,
hanem a developmentalista „fejlődés” a célja? A mostani helyzet
értelmezhető úgy is, hogy a környezetrombolás elleni fellépéskor a
rendelkezésünkre álló társadalmi gépezetet nem az eredetileg neki
szánt feladatra akarjuk használni, és egy meglehetősen pesszimista
értelmezés szerint a toldozás-foldozásával semmire sem fogunk menni –
tehát más megoldás kell.
A kis jégkorszak és az egyiptomi gyapot
Viszont ha egyáltalán van a Braudel-féle harmadik szint – a társadalom
és környezet viszonya – eddigi történetének tanulsága, akkor ez az,
hogy az olyan egészen szélsőséges környezeti változásoktól eltekintve,
mint amilyen a fentebb már emlegetett kisbolygó-becsapódás lenne, a mi
reagálásunktól függ, hogy egy változásnak végső soron pozitív vagy
negatív hatásai lesznek-e ránk nézve. Tehát hosszabb távon az
éghajlatváltozás sem feltétlenül „káros”– miként az utolsó nagy,
Európát ért éghajlati változás példájából kiderül.
A kis jégkorszak fogalmát az a Gustaf Utterstörm
svéd gazdaságtörténész tette ismertté az 1950-es évektől, aki szerint
nem mindig igaz az a társadalomtudományokban annak idején széles
körben elfogadott durkheimi alapelv, miszerint a társadalmi
eseményeknek/változásoknak szükségképpen társadalmi okuk van. Mint
ahogy nem volt igaz a középkori meleg optimum utáni lehűlés idején
sem, amikor a bor megfagyott a pincékben; a Földközi-tengert
Marseille-nél jég borította, és az állatokkal a karámban is végzett a
hideg; Nagy-Britanniában több mint négyezer település néptelenedett el
és Erik Midelfort amerikai történész szerint a harmincéves háború
esztelensége és brutalitása is jelentős mértékben arra vezethető
vissza, hogy az uralkodók a folyamatos rossz idő miatt
klímadepresszióban szenvedtek. A francia XIV. Lajos pedig azért
ábrázoltatta magát napkirályként, mert mindenki fényre és melegre
vágyott.
A példákat még folytathatnánk, a lényeg azonban
mindenképpen az, hogy a kis jégkorszakra válaszul Európa előbb
zsidóüldözésbe, majd boszorkányégetésbe fogott, és amikor ezek a
„megoldások” nem váltak be, mondja Wolfgang Behringer német történész,
akkor jött csak létre az új európai rend, miközben kialakult a
developmen-talista állam meg az új tudományosság is.
Az eredmény tehát a „rugalmas kulturális válasznak”
köszönhetően nem összeomlás, hanem az életkörülmények javulása lett,
és mint ahogy az utolsó jégkorszak befejeződését követően szinte
azonnal sor került a neolitikus forradalmakra és ezzel az egész emberi
társadalom gyökeres átalakulására, ugyanígy a középkori
éghajlatváltozás is alapvető társadalmi változásokat hozott Európában.
Tehát egyfelől legalábbis védhetőnek hangzik az az elképzelés, hogy
most is valami hasonló fog történni az antropogén felmelegedés
következményeként.
Másfelől viszont nevezhetjük ugyan a kis
jégkorszakot „a globális felmelegedés főpróbájának” (Behringer, 2010),
ám a párhuzamokkal óvatosan kell bánni. Ugyanis „a történelem olyan
gazdag részletekben..., hogy mindig ki tudunk választani a tények
galaxisából egy csillagképet, amely pontosan azt magyarázza meg, amit
szeretnénk” figyelmeztet Alan Beattie brit gazdaságtörténész, és
alapvető különbség a jégkorszak végi, illetve a középkori
körülményekhez képest, hogy mostanra igencsak komplex társadalmi
rendszerek épültek ki ott, ahol korábban jószerével semmi sem volt.
Mivel még a középkorban is csupán viszonylag
egyszerű, lokális rendszerek léteztek, ezért – állapítja meg Peter L.
Bernstein amerikai gazdaságtörténész – egyfelől általában nem volt
szükség szakemberekre, hogy megjavítsák, ha valami elromlott. Értsd:
nem volt szükség specializált tudásra. Másfelől nem igazán léteztek
globális kapcsolati hálók a világ egyik részéről a másikra tovaterjedő
hatásokkal. Az Újvilág felfedezése ugyan végül a Mediterrán régió
gazdasági hanyatlásához vezetett, ám ez viszonylag lassú folyamat
volt.
Ellentétben az ipari forradalom utáni világgal:
amikor az észak-déli polgárháború blokádjai miatt csökkent a
gyapotkivitel, akkor Egyiptom erre a haszonnövényre állt át – aminek
viszont katasztrofális következményei lettek az amerikai polgárháború
befejeződését követően, amikor a déli export ismét beindult. Sven
Beckert amerikai történész egyenesen úgy fogalmaz, hogy ez volt az a
pillanat, amikor „a világpiacok integrálódása megnövelte a gazdasági
bizonytalanságot, amely a világ másik sarkából származott, és amellyel
az embereknek szembe kellett nézniük. A jövedelmük… és túlélésük immár
az árak globális fluktuációjától függött – és efölött vajmi kevés
befolyásuk volt.”
Búcsú a „tiszta tudományoktól”?
A globalizáció persze csupán a történet egyik része. A kis
jégkorszakban próba-szerencse módszerrel, anélkül próbáltunk megoldást
találni, hogy tudtuk volna, mit csinálunk, teljesen más viszont a
helyzet egy olyan világban, ahol az ENSZ, a Global Climate Control
Panel meg a különböző, érdekeiket nagyon is tudatosan képviselő
nagyhatalmak is jelen vannak.
És hasonlóképpen mások a tudással kapcsolatos
elképzeléseink is, mint akkoriban, amikor még nem léteztek tudományos
módszerek – illetve mint mondjuk akár a második világháború után is,
amikor még nem voltunk tisztában vele, hogy milyen mértékben romboljuk
a környezetet, és ez milyen mértékben hat ránk vissza. Soros György az
egyiptomi gyapotéhoz hasonlóan globális, 2008-as hitelválságot
tárgyalva kétféle tudást különböztet meg: a kognitívat és a
manipulatívat. Az előbbire az jellemző, hogy „a felvilágosodás a
valóságot tőlünk függetlenül létezőnek tekintette”, és a klasszikus
természettudományok felfogásával összhangban úgy gondolta, hogy a
megfigyelések nincsenek hatással az eredményre. Mint ahogy a modellül
szolgáló newtoni égimechanikában nem is lehetett, mivel legfeljebb
Isten angyalai avatkozhattak a bolygók mozgásába. Innét már nincs is
olyan messze az az elképzelés, mely szerint a természet tőlünk
függetlenül létező, objektív entitás, és anélkül változtathatjuk meg,
hogy ez visszahatna ránk.
Ez a felfogás a globális felmelegedés korában már
nem védhető – különösen, hogy a kognitív tudás mellett létezik a
manipulatív tudás is. Erre a legjobb példa a tőzsde, ahol amit tudunk
vagy gondolunk a jövőről, az visszahat arra, ami történni fog, de
általában véve az emberi társadalom is így működik. Mondhatni,
„tőzsdeuniverzumban élünk” (Soros, 2008), és John D. Barrow amerikai
fizikus szerint, noha a hagyományos, „tiszta tudományok” is fenn
fognak maradni, azért egyre inkább az lesz a jellemző, hogy a „nagy
kérdések” a 20. századdal ellentétben nem a valóság objektív
természetére fognak vonatkozni, hanem arra, hogy miként lehet a rákot
gyógyítani; mit tehetünk a felmelegedés ellen – és így tovább. Vagyis
egy-egy kutatási program számos, hagyományosan különálló
tudományterületet fog felölelni, miközben egyre inkább a társadalmi
fontosságra fog kerülni a hangsúly (Barrow, 1998), és a fizika,
biológia, légkörtudományok stb. csupán a lehetőségek fázisterét
jelölik ki ezeknek a „komplex problématudományoknak” és így az
egyelőre csupán koncepcióként létező geomérnökség számára is.
Ami persze azt is jelenti, hogy ezek a területek
egyre inkább „társadalomvezéreltté” fognak válni, és immár nemcsak a
módszerekről és az eredmények értelmezéséről fognak viták folyni,
hanem a célokról is. Ugyanis ezek a különböző társadalmi csoportok
számára eltérőek lehetnek.
A szándéktalan geomérnöktől
az óvatosságig
James Lovelock szerint, amikor elkezdtük felégetni az erdőket, hogy
növényeket ültessünk, akkor „szándéktalan geomérnökökké” váltunk, noha
sem ennek, sem a következményeknek nem voltunk tudatában. A mai
geomérnökség helyzete pedig „hasonló a 19. századi orvostudományéhoz”,
mivel a tüneteket ugyan már ismerjük, de nem rendelkezünk kielégítő
tudással a krioszféráról, az óceánok és a légkör állapotáról stb., és
ez „irreálissá teszi az előrejelzést” (Lovelock, 2008).
A Royal Society 2009-es összefoglalójában pedig úgy
fogalmazott: nagyon valószínű, hogy a geomérnökség technikailag
lehetséges, ám senki sem tudja, hogy „mennyire lenne hatékony, mik
lennének a költségei, és milyenek lennének a lehetséges [környezeti]
hatásai” (Sepher, 2009).
Más szavakkal: a geomérnökség egyelőre túlságosan
kockázatos ahhoz, hogy belevágjunk. És ha még tudnánk is, hogy elérjük
az általunk kitűzött célt, de nem csak azt szeretnénk, hogy nekünk
elviselhetőek legyenek az életkörülményeink, még mindig nem lehetünk
benne biztosak, hogy az utódainkat nem kényszerítjük valamiféle
általuk nem kívánt kényszerpályára.
A stockholmi Global Scenario Group még 1995-ben a
globális felmelegedés lehetséges forgatókönyveit vizsgálva a jövőbeni
jólét szempontjából hat alaptényezőt határozott meg a népességtől a
környezet állapotáig bezárólag. Azt, hogy a populáció nagysága fontos,
már Malthus előtt is tudtuk, de az, hogy a természeti környezet
állapota sem mindegy, viszonylag új felismerés, és ennek megfelelően
nem lehetünk benne biztosak, hogy ötven vagy száz év múlva nem fognak
olyan tényezők is felkerülni a listára, amelyekre ma még nem
gondolunk. Ad absurdum: milyen világban élnénk, ha a második
világháború után sikerült volna minden akkori elképzelést
megvalósítani a teljes atomenergiára való átállásig bezárólag?
Tehát érdemes lenne Chris Gottbrath által a
számítástechnikában bevezetett „amit ma megtehetsz, halaszd el
holnapra” elvének analógiájára egy olyan társadalomtudományi elvet is
bevezetni, mely szerint – bizonyos határok között – ne azt akarjuk
eldönteni, hogy mi lesz jó az utánunk jövőknek, hanem próbáljunk olyan
körülményeket teremteni a számukra, melyek élhetőek, és közben
fenntartják számukra a további döntések lehetőségét.
Ennek megfelelően a megoldás talán az lenne, hogy
megtesszük azokat a lépéseket, melyekre mindenképpen szükség van
(ilyen a károsanyag-kibocsátás visszafogása, a biodiverzitás eddigi
csökkenésének megállítása és néhány hasonló dolog), és közben
megtanulunk egy, a mainál melegebb világban élni – valahogy úgy, mint
ahogy a kis jégkorszak Európájának lakosai megtanultak a hidegebb
éghajlathoz alkalmazkodni. A többit pedig ahelyett, hogy globális
geomérnökséggel próbálkoznánk, bízzuk inkább az utánunk jövőkre, ha
már egyszer jobbat úgysem tehetünk.
Kulcsszavak: geomérnökség, környezetmódosítás, felmelegedés,
antropocén, neolitikus forradalom, ipari forradalom, kockázat, jövő
IRODALOM
Barrow, John D. (1998): Impossibility. The
Limits of Science and the Science of Limits. Vintage •
WEBCÍM >
Behringer, Wolfgang (2010): A Cultural
History of Climate. Polity Press •
WEBCÍM >
Braudel, Fernand (1992): Civilization and
Capitalism, 15th–18th Century: The Structure of Everyday Life.
University of California Press •
WEBCÍM >
Braudel, Fernand (1995): The Mediterranean
and the Mediterranean World in the Age of Philip II. Vol. I.
University of California Press
Crutzen, J. Paul (2002): The
“anthropocene”. Journal de physique IV France. 12, 10, November •
WEBCÍM >
Crosby, Alfred W. (1986): Ecological
Imperialism: The Biological Expansion of Europe, 900–1900. Cambridge
University Press
Colinvaux, Paul (1978): Why Big Fierce
Animals Are Rare. An Ecologist’s Perspective. Princeton University
Press •
WEBCÍM >
Diamond, Jared (2001 [1991]): The Rise and
Fall of the Third Chimpanzee. Vintage
Lemke, Thomas (2001): ‘The Birth of
Bio-Politics’: Michel Foucault’s Lecture at the Collège de France on
Neo-Liberal Governmentality. Economy and Society. 30, 2, May •
WEBCÍM >
Liao, Matthew – Sandberg, A. – Roache, R.
(2012): Human Engineering and Climate Change. Forthcoming in Ethics,
Policy and the Environment. Febr. DOI:10.1080/21550085.2012.685574
Lovelock, James (2008): A
Geophysiologist’s Thoughts on Geoengineering. Philosophical
Transactions of the Royal Society A. 13 November, 366, 1882,
3883–3890.• DOI:10.1098/rsta.2008.0135 •
WEBCÍM >
Pomeranz, Kenneth (2009): Introduction:
World History as Environmental History. In: Burke, Edmund III –
Pomeranz, Kenneth (eds.): The Environment and World History.
University of California Press
Sepher, John (chair of the working group)
(2009): Geoengineering the Climate. Science, Governance and
Uncertainty. The Royal Society, London •
WEBCÍM >
Soros, George (2008): The New Paradigm for
Financial Markets: The Credit Crisis of 2008 and What It Means. Public
Affairs
LÁBJEGYZET
* A tanulmány a BME
Fenntartható Energetika kutatási projektjének a geomérnökséggel
kapcsolatos eredményein alapul.
<
|
|