Fenti javaslataink közül viszont a nyilvántartó
adatbázis megvalósítására lehetőséget kaptunk.
Az NTP hazai költségvetési forrására az
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet meghívásos pályázatot hirdetett egy
tehetség-életpálya nyilvántartó rendszer kialakításának támogatására.
A pályázat célja a nyilvántartó rendszer elméleti (tehetségpedagógiai)
módszerének kidolgozása, kiemelt figyelemmel a hátrányos helyzetű és
roma tehetségekre.
Tehetségkutatók
A pályázatban sikerült olyan programelemeket is megvalósítani,
amelyekkel kiléphettünk a nyilvánosság elé, és megszólíthattuk a
célcsoportunkat. Pályázatunkban érveltünk amellett, hogy a hátrányos
helyzetű és roma tehetségek nyilvántartására alkalmas rendszer
kialakítása akkor lehetséges és értelmes, ha megoldott ennek a
célcsoportnak a kutatása, beazonosítása és fejlesztése. Ezek a
feladatok speciális módszertant igényelnek egyrészt a személyiségi
jogok védelme, másrészt a célcsoport hátrányos helyzetéből és
kisebbségi létéből fakadó tehetségkutató és tehetségfejlesztő
feladatoknak az átlagtól eltérő jellegzetességei miatt. A pályázatunk
egyrészt arra vállalkozott, hogy ezen specialitások mentén leírja a
célcsoport hatékony kutatásának lehetséges formáit, és ezeket a
kutatási módszereket a rendelkezésre álló időben egy pilot erejéig ki
is próbálta. Az így nyert tapasztalatokat feldolgoztuk, értékeltük, a
beazonosított tehetségeket a kifejlesztett többfunkciós, követéses
nyilvántartási rendszerbe bevezettük, és ezt a rendszert is
teszteltük.
A pályázati programban többféle tehetségkutatási
formát kipróbáltunk. A helyi tehetségkutatók annyiban mindenképpen
újszerűek voltak, hogy a tehetségkutató szakemberek utaztak el a
megmérettetésre jelentkező településekre. A térségi tehetségkutatónk a
hagyományos, megszokott formát és témát (zene, tánc) követte. A
küzdősportban élen járó roma fiatalok országos gálája hiánypótló
rendezvények számított. Az intellektuális tehetségek kutatása esetében
az iskolákra és tanodákra építettünk. Kialakítottuk a
tehetségprodukciók interneten keresztül történő feltöltésének
rendszerét is.
Főbb tanulságok a különböző tehetségkutatási
formákról:
A helyi tehetségkutatás ott, ahol van élő roma
közösség, ahol a formális vagy informális vezetők a helyi közösségben
élnek, valódi irányítók, véleményformálók, ott a program iránti
bizalom felkeltése esetén – ami alapvetően a szervezők ismertségén
múlik – viszonylag rövid idő alatt, kis költséggel, nagy részvétellel,
írásbeliség mellőzésével meg lehet szervezni a programot. A roma
kultúra alapja a szóbeliség, a hallás és látás alapján a családtól, a
közösségtől örökölt tudás, így ezt a tehetségkutatást emiatt is
adekvátnak gondoltuk. Ennek a formának a további jellemzője és egyben
előnye, hogy mivel a tehetségkutató csapat a helyszínre megy, nem
marad ki senki a bemutatkozni szándékozók közül információ, internet,
telefon, útiköltség stb. hiánya miatt. A szervezés és a lebonyolítás
munkában, időben, költségben, felelősségben megoszlik a helyiek és a
programgazda között. A tehetségkutató egy önbecsülést növelő, reményt
adó helyi rendezvénnyé válhat. Ez a forma azonban olyan településeken,
ahol nincs működő roma közösség, ahol a helyi vezetők nem tartják a
kapcsolatot a választóikkal, ahol nincs érdekképviselet, nem működik
hatékonyan, és elmarad az a felemelő érzés is, amit a valódi
közösségeknél tapasztaltunk. A helyi válogatókon szinte valamennyi
kiemelkedő produkció a cigány kultúrának valamelyik ágából került ki.
A művészeti körökben, művészeti iskolákban betanított, illetve az
internetről másolt bemutatók színvonaltalanok voltak. Bár minden
helyszínen mutattak nekünk rajzokat és festményeket, de ezek között
nem találtunk ízléses és eredeti alkotást. Tapasztalatunk szerint
amennyiben a gyerekek fejlesztése a családban lévő tudásra,
hagyományra, attitűdre épül, illetve a cigány közösség kér fel általuk
jónak tartott külső szakembert, akkor a gyerekek tehetsége színvonalas
produkciókon keresztül képes megmutatkozni. Az iskolai, illetve az
intézményes művészeti nevelés (rajz, ének-zene, társastánc stb.)
eredményeként nem láttunk értéket hordozó bemutatókat az általunk
felkeresett településeken. Következtetést ebből nem mernénk levonni,
de ez a tanulság mindenképpen megerősítendő vagy elvetendő a későbbi
tapasztalatok tükrében.
Az észak-magyországi térségi tehetségkutatónkon a
várakozásainknak megfelelően magas volt a részvétel. Az általunk
ismert csatornákon (roma nemzetiségi önkormányzatok) keresztül a rövid
határidő ellenére sikerült eljuttatni az információt minden magas roma
arányú településre. Meglepett bennünket, hogy a helyi
tehetségkutatótól eltérően a zenei produkciók közül alig akadt cigány
folklór, illetve hangszeres bemutatkozás, legtöbben angol, illetve
magyar nyelven népszerű pop számokat adtak elő. Elvétve akadt olyan
fellépő, akit tanár vagy valamilyen program segített volna a
felkészülésben.
Az országos roma küzdősport tehetségkutató
rendezvényünk annyiban eltért a fentiektől, hogy ide csak azokat a
fiatal sportolókat hívtuk, akiket edzőik cigányként azonosítottak, és
országos korosztályos versenyeken már eredményeket értek el. A
küzdősportok, különösen az ökölvívás azért tűnt jó választásnak, mert
ebben a sportágban köztudottan sok tehetséges roma sportoló van. Itt
célunk a számbavétel, és a legjobbak meghívása a roma tehetség
életpálya adatbázisba. Ez lehetőséget teremtett arra, hogy az RTT
figyelemmel kísérje az ígéretes sportolók fejlődését, kiépítse
kapcsolatait az edzőkkel, egyesületekkel, szülőkkel, iskolákkal, és
segítsen abban, hogy a tehetséges fiatal anyagi, mentális vagy egyéb
okból ne morzsolódjon le. Az edzők beszámolói szerint még az alsóbb
korosztályban sikeres gyerekek esetében is tizenhat éves kor körül
óriási a lemorzsolódás, így a képesség alapján megjósolt hazai és
nemzetközi karrier meghiúsul.
A három tehetségkutatási forma összehasonlító
elemzése és értékelése alapján megállapíthatjuk, hogy alig több mint
egy millió forint költségvetésből egy hónap alatt 1400 embert tudtunk
mozgósítani, 350 jelentkező mutatkozott be, akik közül a szakembereink
34 kimagaslóan tehetséges fiatalt azonosítottak. Ezek a fiatalok
saját, illetve szülői hozzájárulás esetén bekerülnek az általunk
kifejlesztett romatehetség-adatbázisba (WEBCÍM).
A pályázatban kísérletet tettünk arra is, hogy a
zene, tánc, sport mellett a különböző tudományterületeken jeleskedő,
intellektuális tehetségeket is felleljünk. Ehhez a kutatáshoz
mindenképpen be kellett vonnunk azokat az intézményeket, elsősorban
iskolákat, kollégiumokat, tanodákat, civil és állami programok
gazdáit, akik nagy számban foglalkoznak roma diákokkal. Mivel a
pályázati időszak éppen a tanév végére esett, így csak kis mintán
tudtuk kipróbálni az erre kifejlesztett dokumentumokat (felhívás,
tehetségek azonosítását segítő útmutató, a tehetségek követését
lehetővé tevő regisztráció). A mintába bekerült intézmények az RTT-hez
csatlakozó iskolák voltak, így arról kevésbé tudtunk meggyőződni, hogy
az iskolák milyen arányban utasítják majd el a megkeresést arra
hivatkozva, hogy az intézmény nem tartja nyilván, és nem is tudja,
hogy tanulóik között ki a cigány. Erre a várható helyzetre az RTT
felkészült, és kidolgozta a személyiségi jogok tiszteletben tartását
figyelembe vevő eljárást.
A felhívásunkra visszaérkezett válaszok azt
mutatják, hogy a középiskolás hátrányos helyzetű, átlagon felüli
képességű cigány fiatalok tehetségterületei éppen olyan színes képet
mutatnak, mint a korosztályuké általában, talán csak a szociális
kompetenciák erőssége esetében lehet felülreprezentáltság. Ez utóbbi
is valószínűleg a szegény és kisebbségi létből fakadó tapasztalatok
megélése miatt kialakult fokozott érzékenységnek a tanárok által az
átlagtól eltérő sajátosságként való beazonosítása miatt van. A
pedagógusok a tehetségek fejlesztéséhez a mentorálást, az
ösztöndíjazást és a tanuláshoz nélkülözhetetlen, de anyagi okból
hiányzó tárgyak beszerzését tartják fontosnak. Az általános iskolák
visszajelzéseiben az mindenképpen elgondolkodtató, hogy amely iskola
egyáltalán beazonosított tehetséges roma gyereket, azok mind tíz év
felettiek voltak. Már a kis mintán is szereztünk olyan
tapasztalatokat, amelyet az országos felmérés előtt hasznosítani
tudunk.
Tehetségfejlesztés
A módszertani anyag elkészítésébe kérdőíves felméréssel bevontuk az
RTT-t alkotó szervezetek szakembereit is. Itt nincs lehetőségünk a
teljes kutatás ismertetésére, csak a válaszok összefoglalóját
közöljük:
Meg kell változtatni azt a tévhitet, hogy a
cigányok csak a tánc és zene területén tehetségesek. Az óvodában,
iskolában, délutáni foglalkozásokon minél gazdagabb fejlesztési
kínálatot kell nyújtani – a hátrányos helyzetűeknek térítésmentesen –,
csak ez teremtheti meg a lehetőségét a kiváló képességek
megmutatkozásának. A halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek
többségéhez nem jut el semmilyen felhívás, nincsenek még bejáratott
csatornái az információátadásnak. A tehetségkutatásnak több színtere
lehetséges. Elsősorban az erre kiképzett általános iskolai
pedagógusokra kell építeni. Az alsó tagozat kiemelt jelentőségű,
javasolt „kultúrafüggetlen” intelligenciateszt, például a Cattel-teszt
használata. Az iskola mellett a különböző délutáni szabadidős klubok,
ifjúsági pontok, tanodák programjai is jó színterei a fejlesztésnek és
tehetségazonosításnak. Helyi és országos versenyek, kiállítások,
bemutatók meghirdetésével, cigány művészek és egyéb területen dolgozók
nyílt napjaival, nyitott workshop-jaival, az ügy iránt elkötelezett
roma „terepmunkások” bevonásával, különböző intézményekkel (például
gyermekotthonok, gyermekjóléti szolgálatok, roma nemzetiségi
önkormányzatok) való együttműködésben lehet minél több gyereket
elérni. Kiemelt feladat a szülők partnerként való bevonása.
A hátrányos helyzetű roma tehetségek esetében is
éppúgy biztosítani szükséges azokat a lehetőségeket, amelyeket egy nem
hátrányos helyzetű tehetség esetében megad az
iskola/család/tehetségsegítő – az élet. Az ehhez szükséges eszközöket,
vagyis pénzt, kapcsolati tőkét, szakembert, újabb pályázati
lehetőségeket, röviden: a tehetség menedzselését (amit egyébként jó
esetben a család végezne) is fontos megteremteni. Az RTT-nek ebben
kiemelt szerepe van, programjához kormányzati és pályázati forrásokat
célszerű rendelni. A tehetségeket különösen ösztöndíjjal és jól
felkészített mentorral kell támogatni. Fontos lenne a „Pályakezdő
romatehetségek támogatása” program kidolgozása. Azok az eredményes
tehetségsegítő programok, amelyek nemcsak rövid, kampányszerű
megmozdulások, hanem hosszú távon, kiszámíthatóan működnek.
Szőke Judit
a Roma Tehetségsegítő Tanács elnöke
szoke.judit@polgaralapitvany.hu
Kulcsszavak: cigány, intellektuális tehetség, kiszámíthatóság,
Nemzeti Tehetség Program, tehetség, roma, Roma Tehetségsegítő
Közhasznú Egyesület, Roma Tehetségsegítő Tanács
|