Október végén negyvenkét Nobel-díjas, valamint öt
Fields-érmes tudós nyílt levelet intézett az Európai Unió
tagországainak állam- és kormányfőihez, illetve az uniós intézmények
elnökeihez, amelyben azt kérik, hogy ne csökkentsék az Európai Unió
2014–2020-as költségvetésében a kutatási és fejlesztési támogatás
tervezett összegét. A petíció óriási nyilvánosságot kapott, hiszen a
vezető napilapok Európa-szerte közölték, és a petícióhoz online
aláírással már az első nap több mint negyvenezer kutató csatlakozott.
Pálinkás Józseffel, a Magyar Tudományos Akadémia elnökével november
elején Gimes Júlia beszélgetett a kezdeményezés hátteréről, és várható
hatásairól.
Az Európai Unió 2014–2020-ra tervezett költségvetésének előkészítése
során nyilvánosságra került, hogy egyes országok csökkenteni szeretnék
a kutatás és fejlesztés támogatását. Erre válaszul jelent meg a
Nobel-díjas és Fields-érmes tudósok nyílt levele, amelyben azt kérik,
hogy az állam- és kormányfők 2012. november 22–23-án az eredeti, az
előző költségvetési évhez képest megnövelt összegű javaslatot
támogassák. A levélben foglaltakkal magam is egyetértek, az Európai
Akadémiák Tudományos Tanácsadó Testülete 2012. november 7–8-i ülésén
is támogattam, hogy a testület az európai akadémiák képviseletében
levélben forduljon az állam- és kormányfőkhöz, támogatva a nyílt
levélben foglalt kérést. A petíciót aláírók között egyébként sok
magyar kutató is van.
Az eddigi kutatási és fejlesztési keretprogramok
sikeresek voltak. A 2014-től 2020-ig tartó új programot, amelyet
Horizon 2020-nak neveznek, a korábbi pályázati tapasztalatokat is
felhasználva tervezték meg, és sokan Európa versenyképessége legfőbb
biztosítékának tekintik. Az európai „központi” kutatási fejlesztési
költségvetés esetleges csökkentése több szempontból is rendkívül káros
lenne. Egyrészt, drasztikusan csökkenne az esélye annak, hogy azokon a
tudományterületeken, amelyeken Európa vezető szereppel bír, ezt a
pozícióját megtartsa, vagy a lemaradással küzdő területeken
versenyképességét növelje. Másrészt jelentősen gyengítené Európa
vonzerejét, sőt felgyorsítaná a tehetséges kutatók elvándorlását
Európából. De nagyon káros lenne azért is, mert rossz üzenetet küldene
az Unió a tagországok felé. Az EU-ban kutatásra és fejlesztésre
fordított összegeknek ugyanis csak töredékét teszik ki a
keretprogramok, azon belül is az igen sikeres European Research
Council által összeurópai versenypályázatokban elosztott pénz, hiszen
az egyes országok saját költségvetésükből többet költenek tudományra.
A „központi” tudományos költségvetés csökkentése azt az üzenetet
közvetítené a tagországok számára, hogy a kutatás és a fejlesztés nem
igazán fontos. Ha a tagországok követnék ezt a jónak nem nevezhető
gyakorlatot, az Európa tudományos és gazdasági leszakadásához vezetne.
Ön miben látja a korábbi keretprogramok sikerét?
A pályázati rendszerben megszerezhető pénzek óriási versenyt
indítottak el az országok és a kutatók között. Nagy nemzetközi
kutatási konzorciumok szerveződtek, és ígéretes projektekben kezdődött
meg a munka, amelyekben nem csupán európai tudósok vettek részt. A
keretprogramokban a pénzek odaítélése és felhasználása jelentős
vitákat nem váltott ki, annak ellenére, hogy jól tudjuk: nem létezik
olyan pályázati rendszer, amelynek döntéseivel mindig minden résztvevő
elégedett.
Magyarország különösen jól szerepelt a kiválósági
programokban, például a fiatal kutatók számára kiírt ún. Starting
Grant pályázatokon, amelyek egymillió euró körüli összegekkel tették
lehetővé, hogy kiemelkedő fiatalok önálló
|
|
kutatócsoportokat hozhassanak létre Európában. A
később csatlakozott tizenkét ország közül a legsikeresebbek mi
voltunk, régebbi uniós országokat is megelőztünk. Ugyancsak jelentős
sikereket értünk el a vezető kutatók számára meghirdetett Advanced
Grant pályázatokon.
Egy 2012. októberi kimutatás szerint az FP–6-os,
illetve FP–7-es keretprogramokban Svájc érte el a legnagyobb sikert.
Egy főre vonatkoztatva 111 EUR-t tudott megszerezni, míg a sokkal
nagyobb méretű és népességű Németországban ez az összeg „csak” 37 EUR.
Magyarország esetében pedig mindössze 19 EUR, aminek számos oka van,
de mutatja azt is, hogy a sikeres pályázást illetően van még mit
tanulnunk.
Hozzá kell tennem, hogy míg a keretprogramokkal
alapvetően elégedett vagyok, hiszen ezek elsősorban olyan kutatásokat
támogatnak, amelyekben a sikerhez nagy nemzetközi összefogásra van
szükség, a hazánk számára jóval jelentősebb összegeket jelentő, a
régiók felzárkóztatását célzó Strukturális Alapok kutatásra és
fejlesztésre irányuló pályázati rendszeréről ezt már nem mondhatom el.
Az EU regionális politikája ugyanis nem veszi figyelembe azt, hogy
vannak olyan országok – ilyen például Csehország, Szlovákia, de ilyen
hazánk, vagy Ausztria is –, amelyek erősen centralizáltak. Ezekben az
országokban a kutatás és a fejlesztés elsősorban a fővárosban és a
nagy egyetemi városokban összpontosul. Magyarországon, a merev uniós
elvek miatt, jelentős hagyományokkal rendelkező, igen eredményes
fővárosi kutatóhelyek nem részesülhetnek a Strukturális Alap
támogatásaiból. Ennek eredménye az, hogy világhírű intézmények komoly
gazdasági problémákkal küzdenek, és félő, hogy elveszítik eddigi
jelentős kutatási pozícióikat, miközben rengeteg pénz kerül olyan
helyekre, ahol nincsenek a kutatásnak hagyományai, megalapozó iskolái,
mesterei, nincsenek a háttérben komoly eredmények, és a feltételek
hosszú távon sem teremthetők meg. Ezeknek az intézményeknek hiába
építenek új épületeket, vásárolnak modern műszereket, valójában
érdemben nem tudnak velük mit kezdeni. Véleményem szerint a
Strukturális Alapokból a kutatásra és fejlesztésre szánt pénzek egy
része nem hasznosul megfelelően. Október végén a visegrádi országok
akadémiáinak elnöki találkozóján is beszéltünk erről, és valószínűleg
európai szinten is fel fogjuk vetni ezt a problémát. Egyetértettünk
ugyanis abban, hogy a mi országainkban a regionális fejlesztés a
mezőgazdaság, az infrastruktúra, vagy a munkahelyteremtés
szempontjából mást jelent, mint a kutatásban és fejlesztésben.
Tavaly a World Science Forum központi témája a tudomány, a kutatás
és a fejlesztés nemzetközi térképének átrendeződése volt, hiszen Kína,
India, Szingapúr vagy egyes dél-amerikai országok jelentősen
előretörtek a tudományban is. Bizonyára ebből a szempontból is van
jelentősége az európai stratégiának, és annak, hogy Európa ne kerüljön
a tudományban, és ennek következtében majd a gazdaságban is még
hátrányosabb helyzetbe. Mit gondol, lesz eredménye a petíciónak?
Az eddigi keretprogramok sikerének egyik záloga a globális kutatói
eszmecsere, a kölcsönös kutatói mobilitás ösztönzése, tehát nemcsak az
újonnan feltörekvő országok szívtak el agyakat Európából, hanem
Európába is érkeztek kutatók. A Nobel-díjasok és Fields-érmesek,
valamint a hozzájuk csatlakozó több tízezer kutató egyértelmű és
világos kiállása minden bizonnyal hatással lesz a költségvetési
döntésekre. A kezdeményezést az európai akadémiák és kutatási
szervezetek is támogatni fogják. Remélem, hogy a döntéshozók
odafigyelnek szavunkra, és elfogadják javaslatunkat.
|
|