Oktatás – történet – szociológia
A normál szövegbe tördelt címleírás nem tudja érzékeltetni Nagy Péter
Tibor új könyvének üzenetét. Az Oktatás – történet – szociológia
szavak elhelyezése a címlapon azt érzékelteti, hogy a szavak
körkörösen függenek össze: a könyv oktatástörténetről,
oktatásszociológiáról, történetszociológiáról egyaránt szól.
Az előszót író, s a kötetet lektoráló Kelemen
Elemér megfogalmazásában „Nagy Péter Tibor kutatásai, publikációi új
fejezetet nyitottak a hazai neveléstörténet-írásban.” – s mintha maga
a szerző is – a könyvcím megválasztásával azt akarná sugallni,
valamiféle módszertani szintézisről van szó. A kötet maga részben
eleget tesz ennek az elvárásnak, de több is, kevesebb is ennél. Nagy
Péter Tibor két tudományág megbecsült képviselője: oktatásszociológiai
munkáit a közelmúltban adta közre Polányi-díjas (a Polányi-díj a
Magyar Szociológiai Társaság díja az év legjobb könyve számára)
könyvében az Utak felfelé-ben, neveléstörténeti szintézise A növekvő
állam árnyékában kézirata pedig néhány éve MTA doktora fokozatot
hozott a középnemzedékhez tartozó szerzőnek. Talán ezek az elismerések
érlelhették meg az elhatározást, hogy az oktatásszociológiai módszer
oktatástörténeti használhatóságáról módszertani értelemben is
összefoglalja gondolatait – egy korábbi könyveinél lényegesen
rövidebb, az Iskolakultúra könyvek sorozat 44. elemeként megjelent
kötetben. A szöveg tartalomjegyzéke és a tartalomjegyzékben is
olvasható rövid összefoglalók ezt a módszertani célkitűzést követik. A
szövegek mégis izgalmasak a módszertani kérdések iránt nem
érdeklődőknek is, mert egy-egy módszert, egy-egy
„oktatás-történet-szociológiai aspektust” egy-egy valódi, konkrét
oktatástörténeti kérdésről szóló tanulmánnyal mutat be.
Az oktatástörténet-szociológus módszertani
kihívásait három „élethelyzetben” mutatja be a könyv: a
legáltalánosabb, legnagyobb ívű narratívákat összefoglaló
neveléstörténet-oktatóéban, a problématörténeti kérdésfeltevésekre
válaszoló tanulmányíróéban, s végül a saját empirikus kutatásokat
folytatóéban.
„A történettudós, illetve a főiskolákon,
egyetemeken oktató történész általában csak egy-egy korszakkal
foglalkozik, igen kevés olyan történész van, akinek egyszerre kellene
kialakítani álláspontját a középkortörténet és a legújabbkor-történet
kérdéseivel kapcsolatban – a neveléstörténész viszont (miközben
tudósként ugyanúgy legfeljebb egy-egy korszakhoz kötött)
felsőoktatásban dolgozóként kénytelen olyan évszázadokról is beszélni,
melyben nem jártas. A művelődéstörténeti, pedagógiai eszmetörténeti,
iskolatörténeti paradigmákban mozgó neveléstörténészekhez hasonlóan a
szociológiai szemléletű neveléstörténésznek is ki kellett alakítania a
maga módszerét” – írja.
A szociológiai paradigmát követő
neveléstörténet-oktató szerepkörét és megközelítésmódját is a
konfliktusos paradigmában látja, úgy gondolja, hogy az oktatás
történetét a középkorban és a koraújkorban is – ahogy egy kortárs
oktatáspolitikai elemzésben – „többszereplős történetként” kell
leírni. Az első szereplő természetesen az egyház. A nagy ívű
középkor-történeti esszében – nem a művelődéstörténeti arculat, hanem
az egyházon belüli különböző csoportok eltérő érdekei és
társadalmi-politikai kötődései jelentik a fő mondanivalót. A második
esszé egy közhiedelmet cáfol: „az állami oktatáspolitika kezdeteit
Magyarországon hagyományosan a 18. századra teszik, az
abszolutizmushoz, ill. a felvilágosult abszolutizmushoz kötik. A
történetszociológiai megközelítés ez alkalommal abban segít, hogy az
állam felvilágosult abszolutizmus előtti – sokak előtt teljesen
ismeretlen – szerepéről alkothassunk egy narratívát.”
A problématörténeti főfejezet sajátos kihívásra
született: „Az oktatásszociológus számos esetben azért gondol végig
egy neveléstörténeti problémát, mert valamilyen kortárs oktatásüggyel
foglalkozó gyűjtemény számára tanulmányt kérnek tőle.” – írja, s
egyértelmű, hogy a szakma legrendszeresebben megjelenő tematikus
gyűjteményeire, az Educatio folyóirat tematikus számaira gondol.
Láthatólag az ide írandó tanulmányok sajátos műfajúak: „Ebben az
esetben nem kell olyan átfogó, nagy narratívát adnia, mint egy
klasszikus neveléstörténeti előadásban, azaz olyan korszak kérdéseibe
merülhet bele, amelyről már saját – tehát nem másodlagos
|
|
szakirodalmon alapuló tudása van. De ezeknél a
tanulmányoknál sincs mód klasszikus, több éves történet-szociológiai
adatgyűjtésre.” A problématörténeti fejezeten belül három fő
módszerről kapunk képet. A „fogalomértelmezés” módszerét (műfaját?,
tevékenységét?) az „alternativitás” kapcsán mutatja be – azt
bizonyítva, hogy – a szokásos reformpedagógia központú értelmezéssel
szemben – egy iskola igen sokféleképpen – azaz diák és tanártársasága
vonatkozásában, stb. lehet „alternatív”. A „jelentéstulajdonítás”
módszerét egy taneszköztörténeti tanulmány mutatja be: „az elemző
feladata, hogy számos mozzanatában jól ismert, s neveléstörténeti
munkák által kaleidoszkópszerűen bemutatott jelenségeknek igazi
társadalmi jelentést adjon – s ezzel mintegy kijelölni a feladatokat
egy alaposabb történetszociológiai-neveléstörténeti kutatás számára.”
A „taneszköz” jelentése egyrészt szocializációtörténeti kérdés,
másrészt a taneszköz mint tartalomhordozó, mint nyelvi jelenség, mint
egyenlőtlenségi mutató stb. tűnik fel.
A „múltba helyezés” olyan módszer, mellyel igen
kevesen mernének élni: „egy napjainkban gyakran használt fogalom –
erre példa a munkaerőpiac – teljes neveléstörténeti hiányával kell
szembenéznünk: az oktatásszociológiai megközelítés mégis megleli és
neveléstörténeti folyamatokkal azonosítja, látszólag történetietlenül
a múltba helyezi azt.” A múltba helyezés azonban meggyőző és a
legkisebb mértékben sem történetietlen: pusztán annak belátására volt
szükség, hogy az alfabéták területi mobilitása szemben az analfabéták
helyben maradásával éppúgy a munkaerőpiac közvetett indikátora, mint a
minősítési törvényből következő egyenlő elhelyezkedési lehetőségek az
egyetem felől nézve oly különböző intézmények végzettjeinél, mint a
felsőkereskedelmi és a görögös gimnázium.
A Kutatás című főfejezetből kitűnik, hogy „az
oktatásszociológiai elemzés igazi sajátja, igazi specialitása, hogy
számszerű adatok elemzésével jól lehatárolható időszakra, pontosan
körülhatárolt földrajzi térre érvényes új megállapításokat tesz. Ehhez
alapvetően háromféle forrás áll rendelkezésre.” Ezek a népszámlálás,
az anyakönyv és a közvélemény-kutatás. A dualizmus kori nemzetiségi
oktatás elemzésének esete a korban összegyűjtött statisztikai források
felhasználását és interpretálását mutatja be. Az anyakönyvi kutatások
kapcsán inkább közép- vagy népiskola-történeti elemzésre számítottunk,
de az írásban „a két világháború közötti történészdiplomások
történetszociológiai vizsgálata példázza, hogy a
oktatás-történet-szociológiai vizsgálat egyik legfontosabb forrását az
egyetemi és iskolai anyakönyvek jelentik, s különösen az a lehetőség,
hogy – ellentétben a személyi azonosítótól megfosztott kortárs
szociológiai vizsgálódásokkal – ezek összekapcsolhatók más
adatbázisokkal, más elitjelzésekkel, bibliográfiákkal, ezen a módon
egészen új állításokat téve egy-egy iskola vagy egyetem végzettjeiről,
s további sorsukról.”
Közvélemény-kutatást – neveléstörténeti célokra –
talán még ritkábban használnak, mint általában statisztikát. Pedig „az
oktatás-történet-szociológus különösen gazdag eszköztárral rendelkezik
az utolsó 50-70 év oktatástörténetének elemzésekor. A kutatás
pillanatában még élő nemzedékek tagjaiból képzett reprezentatív minta
tagjai lekérdezhetők úgy iskolázási életútjukról, mint gyermekkori,
fiatalkori megfigyeléseikről az iskola, az egyetem világát illetően –
de arra is megkérhetjük őket, hogy a neveléstörténeti megismerés előtt
legzártabb szféra, a családi nevelés kérdéseiről szóljanak.” A Nagy
Péter Tibor példájában bemutatott kutatás során a megkérdezettek az
ötvenes évek budapesti világnézeti nevelésének helyzetét idézték fel.
Azzal kezdtük, hogy a kötet több és kevesebb is
módszertani szintézisnél. Több, mert az egyes módszerek kapcsán
konkrét neveléstörténeti problémákról tanulhat sokat az olvasó, és
kevesebb is, hiszen az egy módszer – egy példa felépítésből
következően nem tudjuk meg, hogy bármely felsorolt módszer
segítségével megírható-e egy kronologikusan vagy tematikusan „teljes”
neveléstörténet, vagy e módszerek valamiféle kombinációja lesz-e
egyszer hivatott arra, hogy vele megalkotható legyen az
oktatástörténet történetszociológiai szempontú szintézise. (Nagy Péter
Tibor: Oktatás-történet-szociológia. Budapest: Gondolat, 2012, 146 p.)
Szabó Lajos
a neveléstudomány kandidátusa,
a Neveléstörténeti Albizottság tagja
|
|