tanárrá. Az elutasított Rieszt a kolozsvári egyetem
tárt karokkal fogadta – ami szintén arra utal, hogy a politikai
háttérrel megtámogatott kontraszelekció nem országos tendencia volt,
csupán a budapesti tudományegyetem belső életének degenerációja. A
viszonyok eltorzulásának váratlan gyorsasága és mértéke jól
érzékelhető abból, hogy Eötvös Loránd, a volt kultuszminiszter, akinek
megnyilatkozásait alig egy-két évtizeddel korábban még szinte
szentírásként kezelték egyetemi és kormányzati körökben egyaránt, most
még a kari tanácson sem tudta keresztülvinni szakmai szempontokon
alapuló javaslatát.
Hogy a kontraszelekció végső forrása a
tehetségtelenség volt és nem a politika, abból is látható, hogy
1915-ben még gróf Teleki Pál, a jeles gazdaságföldrajzi szakember és
későbbi miniszterelnök magántanári kérvényét is elfektették. Az
ugyanis illetékességből Czirbuszhoz kezült, aki feltehetőleg nem
felejtette el Telekinek, hogy könyvéről a sajtóban megsemmisítő
kritikát közölt.
E jelenségeket Kövesligethy is nyilván érzékelte,
és Eötvös barátjaként és eszmetársaként nehezményezte. Meglehet, a
helyzetet reménytelennek ítélve az 1918–19-es forradalmaktól várta a
helyzet rendeződését. Persze jó adag naivitás kellett ahhoz, hogy ezt
éppen a kommunista diktatúrától remélje, de ezzel nem állt egyedül.
Kármán Tódor, az ekkor már világhírű fizikus is abban a reményben tért
haza ekkor, és vállalt szerepet a közoktatásügyi népbiztosságban
(minisztériumban), hogy közreműködhet a magyar tudományos és egyetemi
élet modernizációjában és provinciális elemeinek felszámolásában.
Kövesligethy a lehetőséget megragadva elérte, hogy az Eötvös által is
nagyra tartott Kármánt nevezzék ki a megürült kísérleti fizikai
tanszékre. (Utóbb ezt is felrótták neki.)
Csakhogy a proletárdiktatúra módszerei a
kezdetektől alkalmatlanok voltak a szükséges változások átgondolt,
szerves és jogszerű véghezvitelére. Alig egy héttel a
Tanácsköztársaság kikiáltása után népbiztossági leiratban mentettek
fel tisztéből egy sor egyetemi tanárt (a BTK-n a tanári karnak több
mint felét!), s a helyükre néhány héten belül újakat neveztek ki. Bár
a személyi változások részben valóban a korábbi évek kontraszelekciós
döntéseinek korrekcióját szolgálták, kivitelezésüknek ez a módja az
egyetemi autonómia lábbal tiprását jelentette, s a kezdetektől a
tanácskormány ellen fordította nemcsak a leváltottakat, de az
eredetiből még megmaradt egyetemi oktatói testület nagy részét is. Az
nyilvánvaló lehetett, hogy a leváltandók és kinevezendők névsorát a
politikai komisszárok nem maguk találták ki: valakik az egyetemről
„súgtak” nekik. Inszinuáció volna feltételeznünk, hogy munkatársa,
Harkányi Béla felkerülése az újonnan kinevezettek listájára – vagy
pláne egynémely más tanáré az eltávolítandók közé – Kövesligethy
sugalmazására történt volna: inkább sejthetjük ebben a népbiztosságon
dolgozó Kármán kezét, aki Eötvössel és Kövesligethyvel ápolt jó
kapcsolata révén a kar személyi viszonyairól már korábban is alaposan
értesülhetett. Mindazonáltal a leváltottak jó része – köztük egyik
későbbi fő vádlója, Tuzson János – nem alaptalanul érezhette úgy, hogy
az új kinevezettek részére történt nemtelen helycsinálás áldozatául
estek.
Alighanem a személyi ügyekbe való hathatós
beleszólás érdekében vállalta el Kövesligethy a bolsevikok által
feloszlatott Középiskolai Tanárképző Intézet helyett felállított új
intézet vezetését. Az egyik fő vádpont ellene később éppen ez a
vállalása lett, amelyet követően a népbiztosságnak még bizonyos
indítványokat is tett. Ezek mibenlétéről sajnos nincs információnk;
annyit azonban tudunk, hogy ismeretlen – és feltehetőleg nem szakmai –
okból az intézetből elmozdította Mágócsy-Dietz Sándort (akit egyetemi
tanári tisztéből már korábban felmentettek).
Az egyetemi autonómia felszámolását és a
minisztériumi kézi vezérlést tetézte a népbiztosságnak az a
racionálisan nem is igen értelmezhető döntése, hogy eltörölték az
egyetemi felvételhez szükséges szakmai követelményeket (beleértve az
érettségit), így az egyetemet a tavaszi szemeszterben teljesen
felkészületlen és oda nem való hallgatók sokezres tömege lepte el.
Összességében a tanácsköztársaság időszakának mérlege az egyetemen: az
autonómia felszámolása, minisztériumi kézi vezérlés, tömeges
leváltások és kinevezések, a hallgatókkal szembeni minőségi
követelmények eltörlése vagy felhígítása, kapkodó, ésszerűtlen és
egymásnak is ellentmondó intézkedések. Ámokfutás 133 nap alatt, amivel
szemben a mérleg pozitív serpenyőjében csupán a korábbi
kontraszelekciós döntések részbeni korrekciója áll. Mindennek alapján
teljesen indokoltnak mondható a kommün időszaka alatt történt
intézkedések utólagos megsemmisítése és az abban közreműködők kérdőre
vonása is.
Vargha Magda elévülhetetlen érdeme a Kövesligethy
egyetemi „tetemrehívásával” kapcsolatos dokumentumok felkutatása és
közzététele. Ugyanakkor cikkeiben Kövesligethyt valóságos mártírként
állítja be, amit a tények nem feltétlenül támasztanak alá. Már fentebb
láthattuk, hogy a csillagászprofesszor nem volt éppen nyeretlen
kétéves, ha az egyetemi személyi politikáról volt szó. Ezt igazolja az
is, hogy az igazoltatási eljárás egy pontján „vádlott-társaival”
együtt, mintegy ellentámadást indítva, prezentálták Tuzson egy
magánlevelét („szóljon… kedves sógorának, a helyettes népbiztos úrnak,
hogy hagyjanak meg intézetemben és állásomban”), amelyhez ki tudja,
hogyan jutottak hozzá… A kommün időszakában azonban határozottan
elgaloppírozta magát. Bár az általa szorgalmazott kinevezések
(Harkányi, Kármán) szakmai megalapozottságához nem fér kétség (az
elmozdításokéhoz már inkább), a célok ez esetben sem szentesítik az
eszközöket. Nemes vagy annak vélt célok nemtelen eszközökkel történő
elérésével a tanácskormánnyal együttműködő professzorok az orvosolni
kívántnál súlyosabb kárt okoztak az egyetemnek, de végső soron még
saját munkatársaiknak is. (Harkányi például előbb-utóbb bizonyára a
szabályos úton is elérte volna az egyetemi tanári kinevezést, ha ez az
ügy nem jön közbe.)
Igaz, az eljárás túlságosan sokáig elhúzódott – az
Akadémián ugyanez néhány hónap alatt véget ért. Ennek oka néhány,
Kövesligethyt élesen támadó professzor kitartása volt; érdekes, hogy
főként biológusoké (Tuzson, Méhelÿ Lajos, Mágócsy-Dietz), ami egyfajta
szakterületek közötti torzsalkodást is sejtet a háttérben. Ugyanakkor
az indokait jobban megértő, szakmailag támadhatatlan kollégák jó része
(például a matematikus Fejér Lipót, sőt még a proletárdiktatúra által
leváltottak közül is például Papp Károly geológus, Fröhlich Izidor
fizikus, Hegedüs István klasszika-filológus, Angyal Dávid történész,
Beöthy Zsolt esztéta) valamilyen formában igyekezett kiállni mellette,
és az őt igen kedvelő egyetemi hallgatóság is írásos nyilatkozatban
támogatta. Kövesligethyt végső soron egyéb sérelem nem érte, mint hogy
néhány évig kényszerszabadságra küldték. Ez anyagilag is rosszul
érinthette (legvalószínűbb, hogy professzori alapilletményét megkapta,
de nem részesült a professzori jövedelem nagyobb részét kitevő egyéb
forrásokból, mint tandíjjárulék, tanárképző intézeti honorárium), és a
tanítástól is eltiltották – viszont teljesen kutatásainak szentelhette
magát. (Nemegy professzor mondaná erre: „szeretnék én ilyen büntetést
kapni…”) Végül is 1924-ben egy formális sajnálkozó nyilatkozat
felolvasásával Kövesligethy ügyét lezártnak nyilvánították, és
zavartalanul dolgozhatott tovább.
Tanulságok
Egyetemünk történetének e száz év előtti fejezeteiben búvárkodva
kísért az összehasonlítás a jelenlegi viszonyokkal.
A politikának az egyetemi életbe való példátlan
behatolása, ami Kövesligethy utolsó két évtizedét megkeserítette,
szerencsére ma ismeretlen előttünk. Az egyetem belső élete ma sem
konfliktusmentes, de a konfliktusok szakmai szempontok és objektív
részérdekek mentén szerveződnek. Még az 1990-es rendszerváltozás után
sem kezdődött semmiféle boszorkányüldözés, és máig sem gyűrűzött be a
magyar közéletet megkeserítő pártpolitika az egyetem falai mögé.
Miközben hajlamosak vagyunk a panaszkodásra, fontos, hogy ne
feledkezzünk meg erről az igen nagy pozitívumról sem. Intő jel
viszont, hogy az 1880-1890-es évek egyetemi polgársága is nehezen
hitte volna, hová fajulnak a viszonyok alig egy-két évtized múltán.
Ezt a kivételezett helyzetet tehát nem szabad magától értetődőnek
tekintenünk, és szilárdan fel kell lépni minden, a szakmai szempontok
háttérbe szorítására irányuló törekvés ellen.
Kevésbé jól jövünk ki az összehasonlításból
Kövesligethy pályájának első, felívelő korszakát tekintve. Nem lehet
nem észrevennünk, hogy a felsőoktatás utóbbi két évtizedben zajló
átalakulásának a Bokros-csomagtól napjainkig olykor a deklarált
céljai, olykor pedig az akaratlan következményei teljesen ellenkeznek
az Eötvös és Trefort által levezényelt egyetemi reform lényegével. Az
intézkedések: az oktató–hallgató arány szándékos csökkentése, az
egyetemek és főiskolák közötti különbség megszüntetése a
demokratizálás jegyében, a hallgatói létszámok mértéktelen
felduzzasztása, a kétszintű bolognai képzési rendszer bevezetése,
legfőképpen pedig az ún. normatív finanszírozási rendszer egyértelműen
nagymértékű minőségromláshoz vezettek. A nagy hallgatói létszámok, az
ennek megfelelő alacsony felvételi követelmények és a bolognai képzés
együttesen azt eredményezték, hogy a BSc fokozatok a 19. század közepi
bölcsészdoktorátushoz hasonló, általános szakmai alapműveltséget
igazoló papirossá váltak, amelyek önmagukban kevés állás betöltésére
képesítenek. A magas oktatói óraterhelések és a sok adminisztráció
akadályozza a tudományos munkát, amelynek a normatív finanszírozási
rendben egyébként is csak „megtűrt” státusa van. Az ún. tudományos
normatíva ugyanis valójában egyszerű fejpénz; a habilitáltak, az MTA
doktorai (nagydoktorok), akadémikusok létszáma vagy a publikációs
tevékenység intenzitása és impaktja a felsőoktatási intézmények
költségvetési támogatásában semmiféle szerepet nem játszik. Nem
szándékolt, de objektív következményük lett a változásoknak a
tanárképzés szinte teljes szétverése is. Vissza a jövőbe: mintha
ugyanazt az utat járnánk be fordítva, amit eleink a 19. század utolsó
évtizedeiben. Szinte jelképes, hogy egyetemünk egy nem éppen boldog
emlékezetű rektora az ezredfordulón a modern értelemben vett tanszékek
felszámolását, és helyettük „professzúrák” (a régi értelemben vett
tanszékek, professzori állások) létrehozását sürgette – igaz,
szerencsére minden eredmény nélkül.
Az utóbbi időben történnek bátortalan kísérletek a
kutatóegyetemek (értsd: valódi egyetemek – amikről mindenki tudja,
micsodák, és melyek azok) formális megkülönböztetésére. A most
folyamatban levő újabb nagy átalakítás talán valóban tesz is valamit
ennek érdekében, bár félő, hogy a színvonalat előtérbe helyező
szempontokat ismét felülírják partikuláris érdekek. Bíznunk kell
abban, hogy nem így lesz, mert ez talán az utolsó esély arra, hogy ne
úgy vonuljunk be a történelembe, mint az a korszak, amely Eötvös és
Trefort – többek között Kövesligethy közreműködésével felépített –
nagy művét semmivé tette.
Kulcsszavak: Kövesligethy Radó, egyetem, csillagászat, ELTE, Eötvös
Loránd
IRODALOM
Bartha Lajos (2005): Kövesligethy Radó
emlékezete: két tudomány-terület magyar úttörője. (Egyesületi füzetek
4) A Gothard Amatőrcsillagászati Egyesület kiadása, Szombathely •
WEBCÍM (kivonat)
Petrovay Kristóf (2006): A Csillagászati
Tanszék története. In: Petrovay Kristóf: A Csillagászati Tanszék
negyed évezrede. (Publications of the Astronomy Department of Eötvös
University 16) ELTE, Budapest, 69. •
WEBCÍM
Sinkovics István (szerk.) (1985): Az
Eötvös Loránd Tudományegyetem története, 1635–1985. ELTE, Budapest
Szabados László (szerk.) (2011):
Kövesligethy Radó és az asztrofizika kezdetei Magyarországon. (Konkoly
Observatory Monographs 8) Konkoly Observatory, Budapest •
WEBCÍM
Szentpétery Imre (1935): A
Bölcsészettudományi Kar története, 1635–1935. Kir. M. Egyetemi Nyomda,
Budapest
Vargha Domokosné - Balázs Lajos (2006):
Kövesligethy Radó „tetemrehívásáról”. Magyar Tudomány. 12, 1499–1507.
•
WEBCÍM
LÁBJEGYZET
1 Két-három fős
kutatócsoportokat intézetnek titulálni már akkoriban is visszásnak
tűnhetett, így azután a 20. század derekára az intézetek egészére
kiterjesztették a tanszék elnevezést, amely így felvette mai
jelentését.
<
|