Akadémiai kapitalizmus alatt ma általában az
egyetemek piaci és piacszerű viselkedésformáinak és érdekmegjelenítő
technikáinak megjelenését és rendszerbe szerveződését értjük
(Slaughter – Rhoades, 2004). Ennek általában három változatát, részben
egymástól eltérő területét szokták felsorolni:
a.) Az Academe (a kutatók és oktatók közössége, a
felsőoktatáson és tudományon belüli érdekek, viselkedéskultúra, e
világ belső élete) kutatási feladatai között a piaci megrendelő
hányadának és súlyának gyors növekedését, a kutatás és a
versenyszektor erősödő összekapcsolódását.
b.) Piacimitáló, hatékonysági szempontok
felbukkanását az oktatástervezésben. Itt elsősorban nem is a
munkaerőpiacok súlyának növekedését, hanem az adott oktatási output
maximalizálását, vagyis a klasszikus minőségi szakemberideálokkal
szemben a még elfogadható, de legolcsóbb szakembertermelést értenénk
ez alatt.
c.) Olyan nagyvállalati irányítási formák
megjelenését jelentené az Academe, a felsőoktatás és maguk az egyes
intézmények irányításában, amelyeknek az akadémiai autonómiákhoz nincs
közük. Sőt, azokkal ellentétesek, de amelyeket sikeresnek hisznek
máshol, nagy szervezetek menedzsmentjeiben.
Az elmozdulások e három irányban gyakran egymástól
függetlenül jelentkeznek, de könnyen összekapcsolódnak, s ettől kezdve
sajátos működésmód, értékrend és rezsim kialakulásához vezetnek a
tudástermelő rendszerekben. A továbbiakban ezt a rezsimet nevezzük
akadémiai kapitalizmusnak. Más definíciós kísérletek (pl. Vught, 2009)
a három alaptényező közül már az egyik megjelenését is akadémiai
kapitalizmusnak nevezi.
Academe alatt itt és a továbbiakban az akadémiai és
egyetemi kutatást, és az oktatás intézményeit értjük. Erre a
rendszerre bizonyos hagyományos szervezeti formák és használati minták
jellemzőek a 17. század, a modern tudomány megjelenése óta. Nem
soroljuk ebbe a rendszerbe azokat a kutatási és oktatóhelyeket,
amelyek teljesen a versenyszférába épültek be. Persze ezek is részei
lehetnek egy ország vagy régió tudástermelésének, de nem alkotóelemei
az Academe-nek.
A rendszer kiépülése
Az akadémiai kapitalizmus az Academe eddigi korporatív önképét,
működési módját és részlegesen kimeneti teljesítményét is átalakítja.
A tudástermelésnek és forgalmazásnak korábban is voltak
profitorientált részlegei, és az egyetemeken is működtek
bevételorientált egységek, de az ezekből nyerhető források inkább
kiegészítők voltak, és az azokhoz kapcsolódó szervezeti-működési
formák az alaptevékenységhez képest marginálisnak minősültek,
szervezeti kultúrájuk sem hatott a rendszer egészére. A 90-es évektől
a helyzet megváltozott (Gibbons et al., 1994). A piacról származó
bevételek nélkül már az alaptevékenység is nehezen képzelhető el, s a
piaci szerepek, önképek és működésmódok mára behatoltak a klasszikus
kutatási-oktatási területekre is. Bizonyos értelemben persze itt
kényszerfolyamatokról volt szó. Az Academe kiépülését az 1970–80-as
évekig állami források fedezték. Ezek Keleten és Nyugaton ugyan
egymástól eltértek, de mindkét társadalmi rendben ideológiailag a
modernitásra hivatkoztak. A 80-as években azonban – tulajdonképpen
egyszerre mind a két világban – elkezdődött az állam kivonulása a
tudástermelés finanszírozásából. Mulatságos módon ez egyszerre zajlott
a tudásalapú társadalom és az információs gazdaság jelszavainak
megjelenésével. De az állam éppen ezekre hivatkozott, amikor
hátralépett. Ha az előállított tudás ennyire fontos, akkor fizessenek
érte azok, akiknek hasznot húz, s ha nem is teljesen, de lépjen hátra
az adófizető. Ráadásul épp ebben az időszakban a kutatások
műszerigényei és a felsőoktatás kiterjedése a 18–24 éves korosztály
egyre nagyobb részére további forrásigényeket jelentett. Ebben a
helyzetben az intézményvezetők nem vonultak vissza, mert úgy tűnt,
hogy szolgáltatásaikra az igény növekszik, sőt talán valamilyen
társadalmi nyomás is észlelhető. E helyzetben megváltozott az
akadémiai gyakorlat: a kizárólagos tudástermelési logikák mellett,
majd igen gyakran azok helyett, előtérbe kerültek a gazdaságból
átemelt működési formák és ellenőrzési gyakorlatok. Egyre több
vonatkozásban eltűnt, vagy tűnni látszott a különbség közben a
profitorientált és a nonprofit szektorok között. Mindezektől nagyjából
függetlenül a 80-as években változni kezdtek a gazdaságpolitikai
divatok is. A neoliberális makrogazdasági felfogások előtérbe
kerülésével gyorsan terjedtek az oktatás piaci szerepét abszolutizáló
és e ponton is gazdasági hatékonysági filozófiákra hivatkozó
programok. Sok érintett, e területeken járatlan oktató-kutató szemében
ezek, bár gyökereik különbözőek voltak, mégis összetartozónak tűntek
(Salter – Martin, 2001).
Az átalakulásnál nagyobb szerepeket kaptak az
Academe adminisztrátorai, legfőbb menedzsmentje, és különböző módokon
gyorsan erodálódni kezdtek a kutatói-oktatói önigazgatás eddigi fő
formái Engwall (2007). A kultúrkritikai felfogások mellett már ebben
az időben megjelentek az átalakulás pozitív értelmezései is. Például
(Engwall, 2007) egyenesen az akadémia „menedzsment forradalmáról”
beszél. A piaci szempontok megjelenése ebben az időben általában nem
az oktatásban, hanem a kutatásban, s azon belül is elsősorban a
legismertebb központokban, az amerikai kutatóegyetemeken kezdődik. A
grantokat hasznosító alapkutatás mellé fokozatosan felnőnek a konkrét
profittermelésbe torkolló alkalmazott projektek, és a hagyományos
cikktermelés mellé felértékelődnek a megtermelt szabadalmak is. Az
amerikai egyetemeken szerzett szabadalmak egyébként alapvetően az
intézmények, s nem a szellemi terméket előállító kutatók tulajdonai.
Ekképpen a szabadalmak súlya a bevételekben is egyre jelentősebb. A
kutatási mozgást követte az oktatás is. Egyes oktatók „oktatási
vállalkozókká” váltak: hallgatói piacokról, esetleg oktatási anyagok
piacairól kezdtek beszélni (Etzkowitz, 2003). Egyre több helyen, bár
formálisan azonos fokozatokkal és vezetői címekkel rendelkeztek,
egymástól távolodni kezdtek a vezetői szerepek. Hasonló tanszékvezetői
munkaszobákban egymástól igen eltérő világképekből, illetve vezetői
filozófiákból kiinduló programokat fogalmaztak meg (Knorr-Cetina,
2002). Gyakran, bár a régi és új szerepeknek voltak meghirdetett
ideológiái, mint a hasznosság vagy a minőségi szakemberképzés, az
eltérések gyakran nem szakmai ideológiákból, hanem a megszólalók
személyiségjegyeiből, választott életútjaik vállalásából következtek.
A hallgatói piacok biztosításának érdekében ebben az időben csökkenni
kezdtek a diákokkal szemben érvényesített minőségi követelmények, és
maguk a beiskolázási-bekerülési standardok is. A 90-es években a
magyar felsőoktatásban is felerősödött ez a trend, s ekkor a hallgatók
minőségromlását az oktatói közvélemény elsősorban a tömegoktatás
„nyakába varrta”. Pedig tömegoktatás is folyhat nyilvánvalóan szigorú
teljesítmény-számonkéréssel (persze nem úgy, hogy a korábbi elitképzés
megoldásait igyekeznek erőltetni). A mi esetünkben azonban a hallgatói
létszámmaximálás elemi oktatói vagy oktató-elszámoltatási érdeke
diktált, s az azért nem volt feltétlenül a tömegoktatással azonos.
Egyébként mindeközben az amerikai egyetemeken
nagyon korán megjelenő kiegészítő oktatási szolgáltatások egész sora
Közép-Európában máig periférikus maradt, sőt lényegében hiányzik. Még
igen ritkák a kreditet adó fizető nyári egyetemi kurzusok, s
kezdetleges, vagy egyenesen hiányzik az oktatási anyagok intenzív
vétele/eladása. Az itteni gazdaság szakemberszükségletének megfelelően
kisebb a súlyuk a piaci szerepekre szabott mesterkurzusoknak is. A
90-es években létezett egy nagyon világosan érzékelhető piac külföldi
diplomák, de legfőképpen külföldi pecséteket is felmutató helyi
businessprogramok iránt. Közép-Európában ez a piac nem volt igazán
stabil, és valamelyest össze is húzódott, azonban a posztszovjet
térségben tovább virágzik. Ott a képző intézmény
elsőosztály-beliségének bizonyítéka, ha külföldi
társdiploma-kibocsátót szerzett, miközben persze az oktatók elsöprő
része helyi.
Új szerepek
Mindebből piaci verseny következett nemcsak az egyes intézmények,
hanem már az intézménytípusok között is. Az amerikai felsőoktatási
piacon már a BA-fokozatban, sőt a középiskola utáni kétéves képző
programokban is nagyon éles a verseny. Az előző évek magyar
felsőoktatási piacán ebből a szempontból inkább egy sajátos féloldalas
verseny volt megfigyelhető. Ahol ennek a formális oktatói minőségi
követelményei megvoltak, a főiskolák is egyetemi szakokat indítottak,
tehát részterületeken versenyezni kezdtek az egyetemekkel. Addig a
verseny fordítva igazán nem, vagy alig folyt. Az egyetemi integrációs
programok persze felszívtak főiskolai karokat is, s ezeket legtöbbször
megőrizték, de új főiskolai szintű programokat egyetemi oktatókkal nem
indítottak. S így a 2000-es évek közepéig nem is kezdtek bele a
főiskolai hallgatói piacok kiszárításába. Az új felsőoktatási
szabályzás: maga a „bolognai” első fokozatok ténye, majd a legújabb
felsőoktatási törvény, ami amúgy is a felsőoktatási piac
összehúzódását eredményezi, feltétlenül beindítja az ilyen irányú
egyetemi próbálkozásokat. Tulajdonképpen már be is indította. Így
mindebből következően is, már itthon is beszélni lehet az
elmozdulásról „a hozzáféréstől a hozzáférhetőséghez”. Ezalatt
nagyjából azt értik, hogy míg a „hozzáférés” felzárkózási
lehetőségeket biztosított különböző, az oktatási piacokon hátránnyal
induló kisebbségeknek, addig az új próbálkozások elsősorban azoknak a
már alkalmazásban lévőknek könnyítik meg a részvételt, akik fizetni
tudnak a képzésért, és így visszalépteti azokat – nem is feltétlenül
„vigaszágon” a rendszerbe. Az első megközelítés biztosan
esélykiegyenlítő, a második is az lehet egyes esetekben. Igazán
azonban másra, inkább az átlépésre használható az alsó középosztályból
az „igazi” középrétegekbe (Münch, 2007).
A magyar felsőoktatás államszocialista korszakában
a minőségért küzdő oktatók szinte folyamatosan harcoltak az esti, s
különösen a levelező képzés ellen. A hallgatói piacok átalakulása
ebben a szegmensben a fizetőképes kereslet frissebb megjelenésével
legalább a 90-es évek közepén-végén ezt az oktatáskritikai szempontot
csendben elhallgattatta. Egyébként a 90-es években az ilyen típusú
magyar képzések aránya elmaradt a román vagy a lengyel változások
mögött. Ott magánegyetemnek nevezett diplomagyárak tömegesen adtak ki
ezekben a formákban valódi tudásátadással alig terhelt okleveleket
azoknak, akik éppen fizetni akartak értük. Egyébként a 90-es években a
romániai magyar piacon megjelent néhány, itthon egyébként inkább
visszafogott magyarországi egyetem is. Akinek ott magyar diploma
kellett, könnyen vehetett egyet tőlük magának. A rendszerváltás
oktatási aranyláza azonban már ott is eltűnni látszik. A romániai
magyar felsőoktatási férőhelyek száma meghaladja az ottani magyar
középiskolákban frissen érettségizők létszámait. Mindez nem változtat
azon, hogy az európai rendszerekben kevésbé, de az amerikaiakban
nagyon terjednek a távoktatás különböző formái – gyakran a hagyományos
intézmények peremén. Az ezekhez készülő oktatási anyagok piaci
forgalma más oktatási területeken megfigyelhető bevételekhez képest
gyorsan nő.
A tananyagpiac viszonylagos visszafogottsága épp a
közép-európai piac egyik legfontosabb mai paramétere. Persze a helyi
elmaradás, sokaknak úgy tűnik, technológiafüggő. Bizonyára az is, de
úgy gondoljuk, hogy az oktatási intézmények környezeti különbségeiből
is következik. Nálunk érthetően a legjobbak figyelnek leginkább a
külföldi mintára. A nagy mintakínáló amerikai rendszerekben pedig a
távoktatás nem a legjobbak profilja. Ott ma is a személyes
kiscsoportos munka alapvető (bár az MIT forgalmaz, s ráadásul ma már
díjmentesen, távoktatási csomagokat is). A tömegegyetem és a gyakorló
kereső foglalkozások Amerikában nagyjából hasonló vagy legalábbis
összemérhető kulturális térben működnek. A két színhely közötti
folyamatos változás, a tanulás és a kereső foglalkozás így viszonylag
kevéssé kerül a közeget illetően szembe. Közép-európai levelezők napi
munkamiliői azonban nagymértékben különböznek még egy rendesen
megszervezett magyar egyeteméhez, főiskolához képest. A távoktatási
formákban tudást konzumáló hallgató itthon így sok vonatkozásban
inkább magára marad, mint az atlanti változatban. Ezért lényegesen
többféle támogatásra, kísérő odafigyelésre lenne szüksége, s ezt a
közép-európai képzési ajánlatok csak ritkábban biztosítják számára
(Amaral – Magalhães, 2007). Mindennek természetesen sok szempontból
következményei lesznek az akadémiai munkaerő önképére, viselkedésére
is (Brunsson, 1989).
A tanrendi és tantárgyi tervezésnél kétségtelenül
felerősödnek a rövid távú szempontok, és a folyamatra egyre kevesebb
befolyása lesz az érintett kinevezett oktatók különböző közösségeinek.
Egyáltalán, az egyetemek egyre inkább érdekeltté válnak olcsó óraadók
beállításában, doktoranduszok bevonásában az oktatásba, és
szerződéses, illetve másképp használt, nem közszolga oktatók
beállításában. Persze, e megoldásokat védeni próbálják. Feldúsítják a
programokban a gyakorlatot, fiatal kutatók is szerezhetnek oktatási
gyakorlatot, és ily módon is növekszik a programok sokszínűsége.
Valójában mindezen kísérletek mögött mindig ott van az oktatói bérek,
a humántőke-ráfordítások csökkentése (a választott megoldásokról
mindig kiderül, hogy a hagyományos, kinevezett oktatók beállításánál
olcsóbbak), és az alkalmi vagy részoktató az intézményen belüli
formális akadémiai döntésekben, ugye, nem vehet részt. Az így egyre
inkább előtérbe kerülő megoldások nyilvánvalóan tovább fragmentálják
az oktatást, és még inkább megnehezítik egy átfogó képzési program
egységes tartalmi keretek közötti működtetését. Ráadásul, a képzés
kommercializálódása megnehezíti az alacsonyabb jövedelmű rétegek
kiszolgálását, beléptetését a tudástranszferbe. Az ilyen folyamatok
azután újraszabják az alapvető oktatási ajánlatokat is, s ezekben is
tovább csökken a hosszabb távú elköteleződések részaránya. A
kutatóegyetemek nyilvánvalóan tudományos teljesítményük részleges
piacosításából fedezni tudják hiányzó, a közszférából származó
bevételeiket. Persze a tömegegyetemeken és főiskolákon ilyesmitől
sokat várni nem lehet. Ott a profitorientált oktatási bevételek
jelentik/jelenthetik az egyedüli komolyabb bevételt. Mindeközben
ezekben a mintaként értelmezett rendszerekben is meghatározóak az
oktatási technológiák. Tulajdonképpen ezek jelentik az újdonságok
magját is. Tehát, az egyes új technológiákat egyelőre még
visszafogottabban használó magyar és közép-európai rendszerekben ezek
ugrásszerű tömeges bevezetése vagy ellenkezőleg, viszonylagos tartós
elmaradása a következő években döntő minőségeket jeleníthet meg. De ha
abban nem kételkedünk, hogy az oktatói munkaerő valószínűsíthetően a
következő tíz év Közép-Európájában tartósan olcsó marad, hacsak a
technológiák ára nem zuhan, akkor a humán oktatói munkavégzés aránya
magas marad. A nemzetközi minták és divatok persze így is terjedni
fognak, de ha feltételezzük azt, hogy a nagy külföldi egyetemek, e
technikák felhasználói nem lesznek érdekeltek az árzuhanásban, akkor
itt alapvető áttörést a magunk részéről nemigen várunk. A magyar
nyelvű oktatási tartalmak gyártása lehatárolt szakterületeken a piac
korlátolt voltából következően feltehetően szerény marad.
Kérdés azonban, hogy mennyire lehet a jelenlegi
szabályzás szerinti mértékben kötelezően bent tartani a közalkalmazott
(és fokozattal rendelkező) tanszemélyzetet az átalakuló rendszerben.
Az akkreditációs rendszer és az előmeneteli sémák jelenlegi változatai
– a minőségre hivatkozva – nyilvánvalóan az elit oktatói-kutatói kar
munkaerőpiacát védik, illetve bizonyos értelemben tudatosan tovább
építik. Egyfelől elfogadták az új szakok versenyét, tudva, hogy azok
indításának formai követelményeit csak a piacon lévő, előírt
teljesítményekkel és vállcsillagos oktatók többszörös, több helyen
folyó párhuzamos alkalmazásával lehet biztosítani. Ez aztán meg is
történt, s az Academe elitjét (mármint azokat, akik életpályájukat az
így felkínált mechanizmusokhoz szabták) a közalkalmazotti fizetések
többszörösével – általában kétszeresével, de nem ritkán
háromszorosával – jutalmazták, általában állami forrásokból.
A nemzetközi alkalmazáspolitikai trendek e
tekintetben épp fordítottak. Már nálunk is, mint ott, egyre több
helyen tanársegéd tanít a professzor helyett. De egészében a legújabb
magyar rendszerben, az európai átlaghoz képest ma nagyon sok a
professzor vagy a docens, és nem olyan sok a doktorandusz.
Disszertációt még csak akarnak emberek írni, főleg persze olyan
társadalomtudományi területeken, ahol ez kereső munka mellett is
kivitelezhető. De közülük azért nem olyan sokan szánnák rá magukat egy
akadémiai életpályára. De a természetkutatásban a jelenlegi
doktoranduszállomány (és különösen azon része, amely tartósan itthon
marad) az elöregedett mai professzúra/docentúra egyszerű, tehát nem is
bővített pótlására sem lesz elegendő. A kanonizált szakmai életpálya
kifutó szakaszaiban végül is lukratívvá váló rendszert a jelenlegi
egyetemi akkreditációs formák fenntartásával azonban csak még néhány
évig lehet működtetni.
Feltehetően itthon is felfedezzük, hogy ahogy az
oktatási nagyüzemben – amerikai, kanadai, brit egyetemeken – egy ma
nyugdíjba vonuló professzort négy-öt részszerződéses fiatallal vagy
alkalmi oktatóval váltanak ki, mert ez a leginkább költségkímélő
megoldás, úgyhogy erre hamarosan a térségünk egyetemei is
rákényszerülnek. S ahogy a 60-as évek végén az európai felsősoktatásba
belépett legnagyobb létszámú, és most már visszavonuló oktatói
korcsoportok egy részét egyszerűen nem pótolják, s professzori
pozíciókat adnak fel, úgy valami hasonlóra, legalábbis a magyar
rendszerben, feltétlenül sor fog kerülni. A jelenlegi, még igen
kiterjedt többszörös kutatói-főoktatói alkalmazási formák maguktól
kifutnak, és az így megmaradó rendelkezésre álló állomány kor- és
kvalifikációs szerkezetéhez majd az akkreditációs szabályzásnak is
alkalmazkodnia kell. A szenior akadémiai munkaerőpiac sok szempontból
eddigi tudatos védelmét az akadémiai kapitalizmus érdesebben
költségcentrikus, vagy ha úgy tetszik, kíméletlenebb változatai
váltják majd fel. És ez a rendszer nyilvánvalóan majd az alkalmazott
oktatókon-kutatókon is takarékoskodni akar.
Részben a takarékosság szempontjai miatt, részben
az egész kvalifikációs rendszer átalakulásából következően, de a
menedzsmentnek is kedvezve mindeközben terjed a „szakalkalmazottak”
felhasználása. A modern egyetemi rendszerekben az oktatói posztok
növekedésének befagyasztása mellett mindenütt terjed a diplomás
szakalkalmazottak beállítása az egyetemi szakszolgálatokba (például a
nagy műszerhasználatnál, a számítástechnikában vagy az egyetemek
nemzetközi menedzsmentjében). Ez önmagában, természetesen, érthető és
védhető, ez az átrendeződés indokolható az akadémiai kapitalizmus
nélkül is. De azután a fiatal oktatók és kutatók egyre nagyobb
hányadát is nem a professzori karrierösvényen, hanem ezekben a
beosztott szakértelmiségi szerepekben rögzítik. Ezek az emberek
tulajdonképpen akadémiai munkát végeznek – de annak védett volta és a
fontos belső egyetemi döntésekben való részvétel lehetőségei nélkül.
Tehát egy jogaiban, jövedelmeiben redukált, szerződési feltételeiből
következően pedig gyakran kiszolgáltatott akadémiai bérmunkásréteg
alakul így ki. Sokan úgy vélik, hogy az egyetemeken nő a bürokrácia,
és ezért nő az adminisztrátorok száma. Nagy európai kutatási
rendszerekben azonban mintha nem lenne teljesen így. A német
kampuszokon foglalkoztatott adminisztrátorok számára már évek óta az
egyetemi alkalmazottak 12%-a körül ingadozik. A nem oktatói
létszámnövekedést statisztikailag igazán a „szakalkalmazottak”
generálják. S miközben szerepük a munkában és arányuk a
foglalkoztatottak között nő, az egyetemi elit úgy tesz, mintha nem is
léteznének. Így azután nem is kell velük foglalkozni. Ma már számos
európai egyetemi belső jogvédő mozgalom e rétegekből, s nem a
hallgatóktól indul. Német és osztrák egyetemeken, úgy látszik,
fokozatosan átveszik a diákmozgalmak helyét is.
Közben, persze, a hagyományos oktatói-kutatói
szerepek is átalakulnak, vagy inkább bizonyos értelemben felbomlanak.
A növekvő szakosodás nemcsak témák szerint bont tovább, hanem az
egyes, eddig összetartozó munkafázisok is szétválnak, és megszületnek
külön szakértőik. Az ilyesmit neveznénk vertikális szakosodásnak.
Emellett azonban létezik egy sajátos horizontális szakosodás is. Ez
egyes mérési módszertanok vagy nagy műszerek környékén már régóta
látható volt, de most már az egyes oktatási technológiák, sőt az
elkülönülő oktatási fázisok is kitermelik a maguk szakértőit. Az
oktatói-kutatói szerepek, vagyis a klasszikus faculty pozíciók is
szétterülnek az Academe-n belül. Egyébként az oktatás, miközben azt
mutatja meg, hogy hogyan kell problémákat feldarabolni és megoldási
módszertanokkal konfrontálni, integrált szerepmodelleket (egymástól
nem elkülönülő oktatói, kutatói, fejlesztői stb. szerepek) mutatna be.
Ezeket azonban már a bemutatott új munkamegosztási formákból
következően a hallgatónak nem, vagy csak véletlenszerűen adják át.
Közép-európai korlátok
E mozgási irányok ellenére az akadémiai kapitalizmus nálunk azért
rendszerré nem állt össze. Az alaphelyzet formailag persze hasonlít az
európai-atlanti tudománypolitikákra. A kutatáspolitika lényegében már
a 60-as évek végétől törekszik olyan külföldi eredetű eszköztár
alkalmazására, amelytől a kutatási szektorok gazdasági
hasznosíthatóságát remélte, és reméli ma is. És létezett egy
egyetemi-akadémiai rendszer, amely értelmiségi alkalmazottjainak más
munkahelyeihez képest bizonyos autonómiát és belső biztonságot kínált.
De hát, ami kialakult, az semmiféle komoly kritérium szerint nem
minősült akadémiai autonómiának, és igazán az a gazdasági környezet
sem létezett, amelyet alaplogikájában piacinak lehetett volna nevezni.
Az akkori gazdasági reformok kétségtelenül növelték a vállalatok
mozgásterét, és számos területen a piacokéhoz, a vállalati piaci
szerepekhez hasonló együttműködési formákat hoztak létre. És az akkori
akadémiai szektor természetesen érdekelté lett téve e kapcsolatok
használatában. Így azután egy álautonómia és álpiac között kellett
választani, illetve a kettőt kellett valahogy egymáshoz illeszteni. A
későbbi „visszatérést” az akadémiai autonómia hagyományaihoz nem
könnyítette meg, hogy az azért az állami ellenőrzés alatti 1948 (45?,
41?) előtti magyar egyetemeken azért viszonylagos volt.
Az utolsó komoly reformok, amelyek az egyetemek belső szerkezetében
mély nyomot hagytak, a 19. század végi német, a porosz
oktatáspolitikusok által kidolgozott modellek, egyetemek megoldásait
közvetítették, és azután ezek konzerválódtak legalább hatvan-nyolcvan
évre. A húszas évektől kezdve azután az állami akarat és az ideológiák
igen erős jelenléte (a magyar szupremácia-elképzelések a klebersbergi
alapításoknál, és az akkori hallgatói numerus clausust kísérő és a
harmincas években kiteljesedő erősen megkülönböztető oktatóalkalmazási
politika) egyébként sem kedvezett az autonómiának. Ezért az 1989 utáni
„helyreállítás” alapjai is lényegileg igen korlátozottnak tűntek.
Nem volt sokkal jobb a helyzet, bár teljesen más
okokból, a gazdasági igények megfogalmazásánál sem. Sok
kutatáspolitikus azt hitte, hogy végre az igazi piac megjelenésével a
kutatás valódi partnere is a színre lép, s akkor azok az eszközök,
amelyet már a késői Kádár-korban is alkalmazni próbáltak, s amelyek
magyarországi hatékonyságában máris csalódniuk kellett, végre működni
kezdenek.
A piac, természetesen, ugyan erősen szabályozott
formákban, de megjelent. Azonban ez a fordulat egybeesett az akkori
magyar ipar radikális piacvesztésével és jelentős mértékben az
összeomlásával is. A romokon születő, új nemzetközi kötődésű és
tulajdonban lévő korszerű ipart a magyar kutatás-fejlesztés nem, vagy
csak minimálisan érdekelte. Így az még 1989 előtti partnereinek
túlnyomó részét is elvesztette. A folyamat roppant gyors volt és
mindezidáig alapszerkezetében sem volt visszaforgatható. Azonban a
kutatáspolitika nem hitt a szemének, vagy ha mégis, úgy vélte, hogy az
olcsón foglalkoztatható magyar mérnök- és fejlesztő állomány végül is
a K+F-piacokat helyreállíthatja. Néhány külföldi cég bizalma és
két-három komolyabb további kísérlet azonban a 90-es évek közepére
kialakult helyzetet nem változtatta meg. Az ipari megrendelés mértéke
a kutatásban az európai mintához képest stabilan egy nagyságrenddel
kisebb, és néhány kivétellel nem erős hazai vállalkozásokhoz kötődik.
A hiányzó gazdasági forrásokat EU-forráspénzekkel és néhány más
nemzetközi partner forrásaival (mint a CERN)
|
|
próbálták kiváltani, inkább csak valamilyen helyi
elsősegélyt kínálva a hiányzó helyi gazdasági érdeklődés helyett a
kutatási szektornak. A 2000-es évek végén átalakuló új akadémiai és
felsőoktatási szabályozás egyébként is az angolszász típusú
autonómiákhoz képest sok ponton csak korlátozottabb megoldásokat
működtet. Az akadémiai kapitalizmus kialakulásának fő színtere itt így
nem a kutatás, hanem az oktatás lett. Ebben az összefüggésben az
áramvonalasított tömegegyetem „bolognai keretei” jutottak döntő
szerephez. Ebben a közleményben azonban ezzel együtt is néhány,
mégiscsak kibontakozó kutatáspolitikai trendre hívnánk fel a
figyelmet.
Kutatási rendszerváltás
wAz akadémiai kapitalizmus első összefoglalt képét produkáló szövegek
először az 1990–2000-es évek fordulóján jelennek meg. A rendszer
valamennyi eleme már ismert volt, itt tulajdonképpen ezek újfajta
együttese tűnik csak fel. Az is világos ekkor már, hogy a változásokat
elsősorban az állami kutatási és felsőoktatási források hirtelen
megcsappanásával próbálják meg magyarázni. Az USA-ban a közkutatói és
egyetemi szférába áramló állami források valóban váratlanul
összemennek, és ezt ráadásul még a hidegháború befejezésével sem lehet
indokolni. 1980–81-ben ez az arány a szektor forrásai között 44%-os,
90–91-ben pedig már csak 37%-on áll (Münch, 2007). És közben a
hidegháborús versenyhelyzet lényegében az évtized végéig megmarad, sőt
épp a pénzigényes kutatási területeken még fokozódik is, hogy a
szovjet ellenfelet erejét meghaladó túlköltekezésbe sodorja.
Az erőforrásfüggés elmélete (RD – resource dependency theory) szerint
a források átrendeződése destabilizálja a szervezeteket, ugyanakkor
először tipikusan nem a költést igyekszenek csökkenteni, hanem a kieső
bevételeket próbálják másokkal pótolni. Úgy tűnik, hogy ebből a
szempontból mindegy, hogy az alapbevételek vagy éppen jelentős
marginális bevételtömeg esik ki. De hogy reagál ilyesmire az Academe?
Richard Whitley és munkatársai (2010) könyvéből úgy
tűnik, hogy a legmarkánsabb reakciók tanszéki szinteken észlelhetők. A
tanszéki szint, amely az esetek jó részében azért a magyar
terminológia szerint intézeti és nem néhány fős kis tanszéki formát
jelöl, lesz az, ahol át lehet már csoportosítani, de a folyamatok még
azért az egyes kutató számára is áttekinthetőek maradnak.
Tulajdonképpen itt a szűkebben vett tudástermelés és annak szervezeti
keretei még összeilleszthetőek. Ez az az utolsó szint, ahol még
eldönthetjük, milyen az oktatási fajlagos mutatók valós kapcsolata a
kutatási vállalásokkal ugyanott. Úgy tűnik, hogy a legtöbb mérésnél
ezek a kapcsolatok még megragadhatóak, s például (az amerikai
rendszerben) a véglegesített/nem véglegesített oktatók aránya a
tanszék oktatási hatékonyságát az egység kutatási teljesítményeinél
jobban magyarázza.
Mindenesetre itt is érdemes lehet megkülönböztetni
azokat az eseteket, ahol a szervezeten kívüli csapok, s azokat, ahol a
tanszékek számára a belső források az igazán fontosak a kutatási
egységek számára. D’Sylva (1998) megkülönbözteti az oktatási és
kutatási termelékenység, sőt a „tanszék minőségének” visszatérülési
rátáját is. S megállapítja, hogy ugyan lehet, hogy másképp kell
elszámolni velük, de a kutatástervezés szempontjából nem válnak igazán
széjjel. A biológiában, ahol az alapkutatás más területekhez képest
közelebb van a fejlesztő szervezetekhez, a kutatás megtérülése az
oktatásinál pontosabban mérhető, és a tanszék megítélésénél az
oktatási hatékonyságot a kutatási mutatóktól függetlenül magyarázza.
Itt is érdemes megkülönböztetni persze azokat az eseteket, ahol a
legfontosabb források szervezeten kívüliek, és azokat, ahol a
tanszékek mozgásterét elsősorban egyetemi belső források határozzák
meg. De amikor Ashley Paul D’Sylva (1998) megkülönböztette az oktatási
és kutatási termelékenységet, akkor egyúttal megállapította, hogy ezek
inkább a külső források elszámolásánál válnak szét, az egyetemen
belüli különbségtétel gyakran mesterséges.
Egyébként szinte valamennyi részletes mérésből
látni lehet, hogy az Academe-n belül a biológiai területeken a
kutatási megtérülés az oktatásinál meghatározóbb. Egyébként a tanszéki
szint lesz végül az, ahol a megtérülésekről és a különböző
tevékenységek elszámolási platformjairól még egyezkedni, sőt
esetenként alkudozni is lehet. A tanszékek egyébként e kutatások
szerint megtalálják azokat a formákat, amelyekben a forráshiányon úrrá
tudnak lenni, szervezetileg csak igen ritkán vagy kevéssé
destabilizálódnak. Persze, ezeknek az egységeknek a mozgásterei igen
különbözőek. Elsősorban azok tartották magukat sebezhetőbbeknek,
amelyek profilja az egyetemi alapfunkciókhoz képest marginálisnak
tűnt. Például, általában veszélyeztetve érezték magukat a pedagógiai,
és az átlagnál nagyobb biztonságban hitték magukat a matematikai és
közgazdaságtudományi tanszékek. Ezek az egységek persze hogy
adaptálódnak, de korántsem automatikusan a külső feltételekhez.
A szervezetkutatásban él egy olyan felfogás is,
mely szerint korábban az egyetemeken nem voltak „igazi” szervezetek,
mert nem voltak kellően aktorszerűek, s most, hogy sok vonatkozásban
egyre közelebb kerültek a vállalati modellekhez, végre „valódi”
szervezetekké válnak-válhatnak (Kieser, 2010). Az igazi kérdés persze
végső soron az, hogy ezek a szervezetek szempontjából külső nyomások
végül is hogyan képződnek le a tudástermelési módozatokban, és
megváltoztatják-e a kutatás-oktatás kognitív pályáit? Ha azonban
elfogadjuk, hogy az akadémiai teljesítmény (amely minőségmérését
egyébként sem lehet tudományon kívüli instanciákra bízni)
tulajdonképpen eddig is inkább nehezítette, hogy az Academe valódi
profitközpontszerűen elszámolható szervezetté váljon, akkor ez miért
lenne másképp a jövőben? A kognícióhoz kapcsolódó bizonytalanság a
rendszerből nem tűnik el. Milyenek lesznek akkor majd ebből a
szempontból az akadémiai kapitalizmus új szervezetei?
Tudjuk, hogy a „valódi szervezetté válás” többek
között a döntések formalizálását és szabványosítását jelenti –
mégpedig általában tudományon kívüli mintákat másolva, külső
szponzoroknak elszámolva. Ha a kutatás a bizonytalanság kezelésének
egyik változata, akkor a kapitalizálódás a kutatás
deprofesszioni-zálódásaként is felfogható. S ez az Academe-n belül
akárhogyan is, de csak egy pontig képzelhető el.
Az akadémiai szakmáknak, szerepeknek egyébként
megvannak a maguk értékelési kritériumai, és a tudományágak mind
rendelkeznek ezekből levezetett rendszerekkel (Wentland et al., 2012).
A „jó tudomány” vagy a „jó kutatás” értékelési módszerei és mérőszámai
még a legpuhább területeken is léteznek, és minden akadémiai
kapitalizálódás ellenére megmaradtak. Azt, hogy ki a rossz és ki a jó,
a kutatóközösségek pontosan tudják, még ha egy adott pillanatban
érdekeik diktálhatják azt, hogy erről a külvilág ne sokat tudjon meg,
és mindez a hivatalos evaluáció előtt és attól függetlenül is
létezett, illetve létezik. A tudományos életpályák szervezeti keretei
változhatnak, de ezek a belső minőségi hálózati elismerési formák
meglepően stabilak. Ugyanakkor az a felfogás sem tartható fenn, hogy
ezeken kívül más a kutatóközösség számára nem létezik, és hogy a külső
hatások megjelenése a kutatási világ erózióját jelenti.
Lassan nemcsak tanszékek vagy laboratóriumok, hanem
a nemzeti kutatási rendszerek szintjén is kialakulnak bizonyos
készségek, kommunikációs formák, háttérintézmények, amelyek más
összemérhető nemzeti tudományokhoz képest jobban reagálnak a
többieknél az akadémiai kapitalizmus kihívásaira. A legismertebb példa
itt a brit, ahol a brit konzervatívok már a 80-as években mindenkinél
hamarabb és mélyebben vágtak bele a nemzeti K+F-költségvetésekbe. Sok
kutató már akkor kivándorolt az USA-ba, de akik maradtak, megtanultak
pályázni, s hozzászoktak a nemzetközi versenyhez. Ebből következően a
brit kutatók például az európai projektekben sok területen
felülreprezentáltak. A posztkommunista térség kutatási rendszerei
ebből a szempontból három zónába tagolódnak. Az elsőbe leginkább a
német és a német egységekhez közvetlenül kötődő közép-európai
tanszékek, laboratóriumok tartoznak. A német kutatásfinanszírozásban
is erősödik a verseny, de még mindig könnyebben lehet alapítványoktól
vagy a versenyszektorból pénzhez jutni, mint máshol. Az ezeket
használó hálózatokat ez persze viszonylag nehézkessé teszi, ezek
kényelmesebbek maradtak, mint a többiek. A harmadik zónába az egykori
szovjet tudomány Oroszországon kívül maradt részlegeit sorolhatjuk.
Itt az országon belüli külső források megszűntek, vagy minimálisak,
azonban ezek hiányában nem működtethető az az intellektuális
infrastruktúra sem, amely legalább a legéletképesebb egységek piaci
megjelenéséhez elengedhetetlen lenne. S mert azért véletlenszerűen és
szimbolikusan így is jutnak külső forrásokhoz (általában külföldről),
ezért szigetszerűen és szakaszonként valamilyen kutatás mégis folyik
ezekből a grantokból. Amelyek persze folyamatos nemzetközi szintű
produkciókhoz már nem elégségesek. A helyi szervezetek „halálát”
azonban elodázzák. Hiszen valamilyen forrás időnként csak megnyílik,
és ha ezekből több lesz, akkor többet lehet majd produkálni,
folyamatosan eredményeket vagy eredményszerűségeket szállítani.
A grantok a kómában lévő szervezetek közül
egyeseket ideiglenesen felélesztenek, majdan a források kiürülésével
ezek ismét visszasüllyednek a mozdulatlanságba. Mondhatnánk, hogy ez a
működésmód egészében és hosszabb távon nehezen védhető, de hátha
közben az Academe olyan belső forrásokat is meg tud nyitni a maga
számára, amelyek egyre rövidebbé és simán elviselhetőbbé teszik a
visszazuhanási szakaszokat. Illetve, azokat egy idő után fel is
oldják. E két zóna között van a második akadémiai szervezeti világ, a
közép-kelet-európai. Papíron létező akadémiai szervezetből itt sokkal
kevesebb van, mert a forrásnélküliek túlnyomó többsége az elmúlt két
évtized során már eltűnt.
A megmaradtaknak ma már olyan információs és
műszer-infrastruktúrája van, hogy annyira azért szinkronban legyen a
saját területe tudományos-szakmai trendjeivel, hogy – jól felépített
konzorciumokban beltagként, de nem vezetőként – pályázni tudjon. A
működés jó esetben így folyamatossá tehető, a szervezetek
tanulóképessége javul, és az így elérhető európai hálózatok sugallnak
valamilyen életstratégiákat is a térség akadémiai állománya részére.
Ezt a zónát azonban, amely versenyképesebbé válik sok területen, akár
az elkényelmesedő első klaszternál is, két negatívum tartósan kíséri.
Először is, megbomlik a kutatási és az oktatási
teljesítmények elismertsége közötti kapcsolat. A kutatási piacok
meghatározóan nemzetköziek, az oktatásiak (nagyon különleges piacokat,
mint a magyar orvosképzést vagy egyes kis mérnökszakokat leszámítva)
pedig nem. Ebből következően az egyik anyagilag sokkal elismertebb
lesz, mint a másik. Ezt kivédendő, az egyetemek a szükségesnél sokkal
keményebb oktatási evaluációs mérőszámokat is használnak, hogy a
kutató-oktató figyelmét azért legalább részben ezen a területen is
megőrizzék. De a különbség ettől nem tűnik el, legfeljebb a
túlszabályozott oktatás az indokoltnál jobban tehernek fog tűnni.
A második probléma a második zónában megnyíló
források minőségéből következik. Ezek általában nemzetközi
csapatmunkát díjaznak, amelyben sokszor, ha egyáltalán, a
közép-európai partner technikai tudására, műszerhasználati készségeire
és nem koncepcionális eredetiségére van szükség, ráadásul e nemzetközi
projektek zömmel valamilyen szinten alkalmazott irányítottságúak.
A szó klasszikus értelmében vett alapkutatásokat
például az EU ritkábban finanszíroz. Az esetleges majdani
alkalmazók-fejlesztők azonban általában azok az európai
nagyvállalatok, akik már a kiírásoknál is befolyással rendelkeztek,
így azután ezek a projektek, miközben nem bátorítják igazán a
fundamentális kérdések bátor feltevését, nem, vagy csak ritkán
vezetnek el a régióban felhasználható alkalmazott tudáshoz. Hiszen a
magyar vagy lengyel résztvevő amúgy is részfeladatokat lát el, és
általában a régión belül nincsenek, vagy csak elvétve találhatók olyan
vállalatok, amelyeket az így megszerzett (egyébként nemzetközileg
kompatibilis) tudással össze lehet kapcsolni. Természetesen a
műszerkultúrák, a mérési gyakorlatok, az egyediberendezés-építés
számos gyakorlati ismeretet is szállít a régióba, de a helyi gazdasági
gyakorlatba innen csak ritkán vezet az út tovább.
Az igazi piac helyett így ez a sajátságos, gyakran
a gyakorlatot imitáló grantpiac honosodik meg a térségben. A kutatást
életben tartja, a helyi akadémiai szektor legjobbjainak kínál olyan
hálózatokat, amelyekkel munkájuk máshova helyezhető (akár egyre
hosszabb időre elmennek a régióból, akár itt maradnak, de kifelé
termelnek). Közvetlen gazdasági hasznot azonban ettől a tevékenységtől
csak keveset lehet várni (IHEP, 2009).
Elméletileg a „szervezetté válás” szabványosítási
próbálkozásait szolgálják az Academe intézményi értékelései,
átvilágítási programjai. Bár ezek egyik célja kétségtelenül a kutatási
teljesítményének „csereszabatos” biztosítása, s ezzel az adott
szervezeti elitek globalizációs alkalmazkodási készségeinek
ellenőrzése, a mérés általában mégis inkább kutatási teljesítményre
fókuszált, s nem szervezeti lesz.
Az akár ellentmondásosan is terjedő akadémiai
kapitalizmus persze folyamatosan tanítja saját elitjeit. Azok egyre
többet tudnak a szervezeti menedzsmentről vagy a hatékonyságmérésről,
általánosságban a vezetés így egyre inkább meg tud felelni a
kapitalizálódás formai igényeinek.
A jelentésírási skillek kétségtelenül javulnak,
egyre több a szabványosított beszámoló – mérőszámokkal vagy anélkül.
Felfogásunk szerint azonban ezek nem általában az akadémiai vezetés
áramvonalasodásáról, hanem mimikrikészségéről tanúskodnak. Ha ilyesmit
kérsz tőlünk, akkor mi effajta szövegeket szállítunk. Így persze az
Academe elitje egy kis levegőhöz juthat, de azért ezt mégsem kellene
automatikusan a vezetéstechnika valódi szintemelkedéseként kezelni.
Az egyetemek, nagy kutatószervezetek egyébként az
akadémiai kapitalizmus hosszabb távú megrendeléseire általában
metastruktúrákon (kutatóközpontok alapításán, interdiszciplináris
programokon) keresztül reagálnak. Az elemzők ezek hatékonyságával
általában elégedetlenek, előadják, hogy azok csak nagyon
tangenciálisan érintik a vezető kutatók lényegi munkáját, s
tulajdonképpen azok a korábbi módokon folytatják munkájukat. Nekünk
ezzel szemben úgy tűnik, hogy itt igazán hatékonysági ugrást senki sem
vár a bejelentett változásoktól. Az Academe adminisztrátorai pontosan
tudják, mit várhatnak kutatószemélyzetüktől, és arról is valós képük
van, hogy mennyi idő alatt jelentkezhetnek új módszertanok, és ha elő
is bukkannak új kérdések, azok a belső átszervezésből, vagy inkább
valamelyik új külső megrendelő kérdéseiből következnek. Sok területen
a szervezeti lépések inkább változásszimulátorok, és leginkább a külső
megrendelőket, az országos tudománypolitikát s az evaluátorokat
próbálják megnyugtatni.
Különben is tudjuk, hogy a források odaítélési
szempontjait szinte tetszőleges gyorsasággal lehet változtatni. S
ugyanazokra a szakmai mérőszámokra lehet új forráselosztási képleteket
telepíteni. De ha a reformok esetleg valamit akarnak is, akkor nem
próbálkoznak teljesen új reputációs mechanizmusok leképzésével. Igazán
a meglévő elismerési és presztízsformánkat kellene számszerűsíteni
vagy piacosítani. Ebből következően bizonyára újratárgyalhatóak
lennének az evaluáció sokszorosan vitatott mérőszámai. Nyilvánvalóan a
természettudomány evaluációs mérőszámai itt csak részlegesen működnek,
de szó sincs arról, hogy ezekben a szakmákban teljesen véletlenszerűek
lennének a reputációs szabályok. Ezekre építve bizonyára elfogadhatóbb
teljesítményméréshez lehetne jutni. Ha a forrásbiztosítás tartósan
elszakad a helyi reputációs szabályoktól, akkor nem rugalmasabb lesz a
kutatási rendszer, hanem belső értékkritérium nélkülivé válik, szakmai
moráljában megroppanhat.
Következtetések
Az akadémiai kapitalizmus állapota nehezen szakítható el az adott
országban működő kapitalizmus jellegétől és formáitól. Az akadémiai
világ hierarchiáiban, értékrendjében, rítusaiban kulturális
meghatározottságú, és tradicionális mintákat követ, de az akadémiai
kapitalizmus nem merül ki altalajos „kapitalista”, piaci és haszonelvű
mechanizmusok működtetésében, hanem annak nemzeti viszonyait is
tükrözi. A nemzeti kapitalizmusok sajátos koordinációs formái és
problémakezelési formái nagy hatással vannak az ott kialakuló
akadémiai kapitalizmusokra még akkor is, ha ezek épp a továbbélő
akadémiai formákból következően sok tekintetben autonómok.
Következésképpen egy súlyos állami beavatkozások között működő és a
nemzetközi munkamegosztásban alapvetően bedolgozó jellegű kapitalizmus
neoakadémiai rendszerei sem lesznek egészükben nagyon mások. Egyes
iskolák, személyiségek, laboratóriumok helyzete ettől eltérhet. De
elsősorban akkor, ha a nemzeti környezetben sikerül elszigetelődniük,
biztosítva a nemzeti rendszertől független finanszírozást, előmeneteli
rendet és számonkérést. Ettől még automatikusan nem maradhatnak
feltétlenül klasszikus alapkutatásiak, azonban közvetlenül fognak
csatlakozni bedolgozóként, részmunkafázisok elvégzőjeként területük
nemzetközi központjaihoz, és megpróbálnak azok működésmódjaihoz
igazodni – ott elszámolva, onnan finanszírozva stb. gazdasági
terminussal „vámszabad területekként” mozognak. Persze, ezek létéből
is szeretne a helyi akadémiai rendszer konkrét hasznot húzni. A
kialakuló kompromisszumok jellegétől függően vagy stabilizálódnak e
szigetek, vagy nem. Ha a hazai intézményi környezet túl mohó, a
legjobbak elvándorlással védekeznek, vagy a „visszaintegrált” egység,
iskola kiválósága nagy valószínűséggel megszűnik.
A legújabb magyar kapitalizmusban erősödik az állam
jelenléte szabályozóként, felügyelőként, gazdaságon kívüli szempontok
szerinti újraelosztóként. Az állam érdeklődésén kívüli területeken,
mellékhadszíntereken azonban működhet olyan szabadversenyes klasszikus
piaci forma is, amelyet valamilyen flexibilis formában a „régi
Európában” azért már beszabályoztak. Így azután nálunk a túl- és az
alulszabályozottság sajátos keverékei alakultak ki a gazdaságban, és
ilyenné válik az akadémiai kapitalizmus is.
Mindezt nehezíti a GDP tartósan alacsony K+F
hányada és az egyetemek és az akadémiai hálózat kincstári állami
finanszírozásából következő elszámolási és előmeneteli rend. Az
akadémiai kapitalizmus helyi változatai e két faktorral együtt
lényegében kivételként engedik csak a klasszikus alapkutatás
működtetését – majdnem kizárólag csak akkor, ha annak finanszírozása
külföldről biztosított. Ettől még azonban eladhatóak lesznek itthon
alkalmazott projektek is alapkutatásként, ha az azt végző intézmény
vagy csoport védelmében arra szükség lesz.
A tudósképzés európaivá válásából következően
ugyanakkor egyre nő a külföldön fokozatot szerző és gyakran a magyar
akadémiai rendszerből már diákként kilépők száma. Nemzeti statisztikák
erről a csoportról nincsenek, ezért azt sem tudjuk, hogy a
doktorátusokat milyen arányban szerzik itthon és külföldön, és azt
sem, hogy ebből a csoportból mennyien maradnak a kutatásban. De
feltehetően a magyar akadémiai szektorba egyre kisebb hányaduk jut
csak közvetlenül, így annak vonzóereje nemzetközi szigetépítési
szempontból egészében csökken a külvilág számára. A magyar akadémiai
kapitalizmus sok tekintetben egyre inkább épp az így kiépülő
ellenőrzési és irányítási mechanizmusból következően, miközben a
kutatáspolitika ezt valóban nem akarja, kutatógenerációnként tovább
provincializálódik. Ezt a trendet láthatóan nem tudják megfordítani az
egyébként sok tekintetben valóban sikeres kutató-visszaintegrálási
programok, kísérletek sem.
A Bologna-folyamat hosszabb távú hatásairól, e
tekintetben, érthetően csak spekulálunk. De a transznemzeti
kvalifikációs struktúrák bevezetésével ezekben a keretekben
nyilvánvalóan felgyorsul a szakértelmiségi munkaerő nemzetközi
áramlása. Ebben a tekintetben a mérleg máris negatív, többen mennek
el, mint ahányan jönnek, letelepednek. Az arány – legalábbis
középtávon – nyilvánvalóan romlik. Általában nem maradnak
Magyarországon az itt ma diplomát szerző külföldiek, s a mégis
letelepedő értelmiségiek között elsöprő többségben vannak a magyar
kisebbségekhez tartozók. Közöttük ma már erős kisebbségbe kerültek a
műszaki és természettudományi diplomások. Maradnak itt már PhD-t itt
szerző határon kívüli magyarok is, de nagyobb csoportról szó sincs.
Miközben a magyarországiak között nő a külföldön tartósan munkát
vállalók aránya az akadémiai szektorokban is. A következő évtizedre a
tartósan negatív szaldót valószínűsíthetjük. Ez a körülmény még inkább
helyivé, a nemzeti környezethez kötődővé teszi a magyar akadémiai
szektort.
A képzési rendszer átalakulása és az ott bevezetett
evaluációs formák mindeközben egyre határozottabb szociális szűrőként
működnek. Az elitegyetemeken vagy azok elitszakjain minimális a
középosztály „alól” érkezők száma, aránya. A tehetséggondozás eleve
„kézműves” munka, egyéni kiválasztásra, személyi gondoskodásra épül,
szerkezetváltó hatása itt nyilvánvalóan nem lehet. Ez az akadémiai
kapitalizmus – meghirdetett ideológiáival szemben – azért is elitista,
mert a főiskolai szektort minőségi kifogásokra hivatkozva egyre
nagyobb mértékben magára hagyja. Elvben az beágyazódva régiójába
kínálhatna felemelkedési lehetőséget a régióban, de mert egyre inkább
saját bevételeiből kell eltartania magát, csak a helyi középosztály
nagy egyetemekre bekerülni képtelen gyermekeinek kínált vigaszági
felsőoktatást, ahelyett, hogy a vidék vagy a város a felsőoktatásba
másként nem eljutó „alulról érkező” csoportjainak kínálna
gyorslifteket. Ebben a rendszerben az oktatókra és az iskolai
teljesítményekre az elitre kitalált számonkérési és mérési formákat
alkalmazva a kialakult erőviszonyokat konzerváljuk.
Kulcsszavak: tudománypolitika, egyetempolitika, felsőoktatás,
innovációpolitika, kutatási rendszer, tudományszervezés, kutatási
eredmények mérése, kapitalizmus, egyetemmodell, kutatási hatékonyság
IRODALOM
Amaral, Alberto – Magalhães, António
(2004): Epidemiology and the Bologna Saga. Higher Education. 48,
79–100. •
WEBCÍM
Brunsson, Nils (1989): The Organization of
Hypocrisy: Talk, Decisions, and Actions in Organizations. Wiley,
Chichester
D’Sylva, Ashley Paul (1998): Examining
Resource Allocation within US Public Research I Universities: An
Income Production Function Approach. PhD Dissertation, University of
Arizona, Tucson
Engwall, Lars (2007): The University: A
Multinational Corporation? Paper for the Academia European and
Wennergren Foundations Conference “The University in the Market Place,
Stockholm,
November 1–3, 2007. •
WEBCÍM
Etzkowitz, Henry (2003): Research Groups
as ‘Quasi-firm’: The Invention of the Entrepreneurial University.
Research Policy. 32, 109–121. •
WEBCÍM
Gibbons, Michael – Limoges, C. – Nowotn,
H. – Schwarzman, S. – Scott, P. – Trow, M. (1994): The New Production
of Knowledge. The Dynamics of Science and Research in Contemporary
Society. Sage Publications, London •
WEBCÍM
IHEP (2009): Impact of College Rankings on
Institutional Decision Making. Four Country Case Studies. Institute
for Higher Education Policy, Washington DC •
WEBCÍM
Kieser, Alfred (2010): Unternehmen
Wissenschaft? Leviathan – Berliner Zeitschrift für Sozialwissenschaft.
38, 347–367. DOI: 10.1007/s11578-010-0093-7
Knorr-Cetina, Karin (2002):
Wissenskulturen. Ein Vergleich naturwissenschaftlicher Wissensformen.
Suhrkamp, Frankfurt am Main
Münch, Richard (2007): Die akademische
Elite. Zur sozialen konstruktion wissenschaftlicher Exzellenz.
Suhrkamp, Frankfurt am Main
Salter, Ammon J. – Martin, Ben R. (2001):
The Economic Benefits of Publicly Funded Basic Research: A Critical
Review. Research Policy. 30, 509–532. •
WEBCÍM
Slaughter, Sheila – Rhoades, Gary (2004):
Academic Capitalism and the New Economy. The Johns Hopkins University
Press, Baltimore, US–London, UK •
WEBCÍM
Vught, Frans A. (van) (ed.) (2009):
Mapping the Higher Education Landscape: Towards a European
Classification of Higher Education. Springer, Dordrecht •
WEBCÍM
Wentland, Alexander – Knie, A. – Ruhrort,
L. – Simon, D. – Egeln, J. – Aschhoff, B. –Grimpe, C. – Light, G.
(2012): Konkurrierende Orientierungen? Wirtschaftliche und
wissenschaftliche Referenzen und Orientierungen in der Biotechnologie.
ZEW Reihe Wirtschaftsanalysen. Nomos Verlag, Baden-Baden
Whitley, Richard – Gläser, J. – Engwall,
L. (eds.) (2010): Reconfigurating Knowledge Production. Changing
Authority Relationships in the Sciences and Their Consequences for
Intellectual Innovation. Oxford University Press, Oxford
|
|