rangsorképzés pedig tovább eliminálja a természetes
mértékegységben mért különbségeket, és csak a pozícióbeli
különbségekre helyezi a hangsúlyt.
A doktori iskolák között kialakuló rangsorokat
kutatásunkban összesen hatféle szempont alapján számoltuk, amelyekből
egyet mutattunk be részletesen eddig az 1. táblázatban. Ezek:
• Az Országos Doktori Tanács 11 mutatójának
összegzett és átlagos értékei alapján,
• Az ISI Web of Science 4 mutatójának összegzett
(1. táblázat) és átlagos értékei alapján,
• A Publish or Perish 5 mutatójának összegzett és
átlagos értékei alapján,
Néhány intézményt leszámítva, nagyon
másféle sorrendek adódnak a három adatbázis, valamint ezen adatok
összesített és az egy főre vetített átlagértékei alapján. Jelen
kutatásban nem kívántuk minősíteni sem az adatbázisokat, sem az
összesített vagy átlagértékek alapján történő rangsorolást, ezért a
hatféle eredményt egyforma súllyal integráltuk egy összesített
rangsorba (2. táblázat). A hat
részleges rangsor alapján létrehozott összesített rangsor azt jelenti,
hogy a rangszámokat összeadva az a doktori iskola került a rangsor
első helyére, amelyiknek a legkisebb az összegzett rangszáma, hiszen
az azt jelenti, hogy a rangsorokban külön-külön is elöl szerepelt.
A hatféle rangsor összesítése alapján a végső
sorrendben az első helyezett a Debreceni Egyetem Kerpely Kálmán
Doktori Iskola lett, az utolsó pedig a Miskolci Egyetem
Vállalkozáselmélet és -gyakorlat Doktori Iskola. Az ODT-adatbázis
tizenegy indikátora alapján létrehozott sorrendben igen nagy volt a
szórás a rangszámok között (a hiányosan vagy rosszul feltöltött adatok
miatt is), ezért minden rangsornál alapos statisztikai szóráselemzést
végeztünk. A Kaposvári Egyetem Gazdálkodás- és Szervezéstudományok
Doktori Iskola esetében a legkisebb a hatféle rangszám szórása, tehát
ennél a doktori iskolánál a legkisebb a rangszámok átlagtól való
átlagos eltérése. A legnagyobb szórást a Széchenyi István Egyetem
Regionális- és Gazdaságtudományi Doktori Iskolánál kaptuk, hiszen ez
az iskola az ODT rangsoraiban 2. illetve 3. helyezést ért el, a másik
négy rangsorban azonban az utolsó három hely valamelyikén végzett.
Ennek oka lehet, hogy a többi iskolához képest pontosabb ODT-feltöltés
miatt előrébb került abban a sorrendben, vagy a szakma jellegéből
adódóan nagyobb arányban publikálnak magyar nyelven. A regionális
tudományok esetében a Debreceni Egyetem Kerpely Kálmán Doktori Iskola
az, amely kifejezetten a növénytermesztési- és kertészettudományok
területére pozícionálja magát. Az első hely a tudományterület
sajátosságaiból adódik, hiszen a tudományos közlés formái
tudományterületenként különbözőek (Vinkler, 2010), és az
impaktfaktorok is más (a növénytermesztésnél magasabb) nagyságrendet
mutatnak.
Ha összehasonlítjuk a három adatforrásból származó
rangsorokat, akkor azt mondhatjuk, hogy az ISI- és PoP-sorrendek
nagyobb összhangot mutatnak, mint az ODT- és ISI- vagy az ODT- és
PoP-rangsorok. Ez egyértelművé teszi, hogy az ODT tágabb kört fog át,
míg a másik két adatbázis alapján képzett rangsor a nemzetközi
eredményességet méri jobban. Az ISI csak a folyóiratok alapján, míg a
PoP a könyvek és más tanulmányok, azaz szélesebb publikációs kör
alapján értékel, ezért is növekszik a népszerűsége a kutatók körében.
A rangsorban elfoglalt hely és annak időközönként
(például öt-, tízévente) történő elemzése hasznos kiindulópont lehet a
doktori iskolák és az egyetemek vezetői számára. Ahhoz azonban, hogy
gyakorlatias, stratégiai döntések születhessenek, vissza kell térni a
természetes mértékegységekhez. Noha a vizsgált 3 adatbázis minden
adata (11+4+5=20 indikátora) fontos lehet, célszerű a minden
adatbázisban szereplő két-két legfontosabb indikátorra, azaz a
publikációkra és az idézetekre koncentrálni. A 3. táblázatban, a
doktori iskolák neveinek alfabetikus sorrendjében, tehát rangsorolás
nélkül tüntettük fel ezeket az adatokat a húsz doktori iskolára
vonatkozóan.
A táblázat adatai szemléletesen mutatják azt a
nagyfokú diverzifikáltságot, ami az egyes doktori iskolákat
törzstagjaik publikációs és idézési teljesítménye alapján jellemzi.
Egy ilyen táblázat a vezetők mellett (Braun, 2004), az akkreditációs
bizottságok tagjai számára is hasznos információforrás. A vezetők
pontosabban látják, hogy hol van szükség javulásra, a külső értékelők
pedig objektívebben ítélhetik meg, hogy kinek is
ítélik oda a doktori fokozat megszerzésének lehetőségét. Egy-egy ilyen
táblázat természetszerűleg növeli az átláthatóságot minden érintett
célcsoport (hatóságok, diákok stb.) számára. Vizuálisan
pedig az 1. ábra segítségével tudjuk
plasztikusabbá tenni az egyes doktori iskolák egymáshoz viszonyított
pozícióját. A körök nagysága az ISI-publikációk számával arányos.
Egyértelműen látszik, hogy a Debreceni Egyetem Kerpely Kálmán Doktori
Iskolája más kategóriát képvisel, ezért a jövőben külön célszerű
kezelni.
Más tudományterületekkel való összehasonlítást
szolgálják a 3. táblázat utolsó
sorában feltüntetett átlagadatok. Saját bevallás alapján (ODT) a
törzstagok életükben átlagosan 141 publikációt termeltek, amelyekre
187 idézetet jegyeznek. Az egy publikációra jutó 1,33 idézet minden
szempontból alacsony. Jelzi a közgazdasági, gazdálkodási, regionális
kutatási területen jelenlevő kultúrát, az ilyen információk
beszerzésének nehézségét és sok más tudományszervezési problémát. Egy
fő átlagosan 5,8 publikációt jelentetett meg az ISI által jegyzett
lapokban, amelyekre átlagosan 2,64 idézet jutott. Ennek értékeléséhez
jó kiindulás a szomszédos országokhoz való, korábban idézett
viszonyítás, amely szerint a közgazdasági területen viszonylag
kétszeresen vagyunk lemaradva (Schubert – Vasas, 2010). Ez alapján azt
vélelmezhetjük, hogy a szomszédos országokban átlagosan kétszer ennyi,
tehát 11,6 ISI-publikációt termelt egy-egy ilyen kaliberű kutató. A
2001–2010 közötti időszakot átfogó elemzés szerint magyarországi
szerzők 59 694 publikációt és 365 974 idézetet jegyeztek az
ISI-kiadványokban (Kampis et al., 2011). Ez átlagosan hét idézet
cikkenként, ami jelzi a szakterületek közötti különbség és az
időtényező jelentőségét is.
Hogy miért népszerű a Google Scholar alapján
történő számbavétel, az itt is kiderül, hiszen egy főre majdnem
háromszor annyi, 16,9 publikációt és több mint négyszer annyi, 65,9
db, azaz egy publikációra átlagosan 3,90 idézetet találunk. Miután a
kutatás is piac, ezért érthető, hogy minden érintett ennek a trendnek
a növelését várja.
Hogyan tovább? A kutatás folytatása
Véleményünk szerint minden rangsor csak részlegesen mutatja a
felsőoktatási intézmények kutatási teljesítményét, ezért minél több
rangsorra van szükség ahhoz, hogy az intézmények a saját
stratégiájukat meg tudják fogalmazni, a kormányzat pedig el tudja
dönteni, hogy mit akar támogatni. A következőkben felvetünk két
rangsort illető továbbfejlesztési lehetőséget és egy általános irányt,
amely az érintettek bevonásán alapszik.
A doktori iskolák törzstagjainak egész életművük
során megszületett publikációs tevékenységét vettük figyelembe a
rangsorolásnál. Ennek egyik indoka az lehet, hogy a doktori képzésben
tanulók számára az élettapasztalat átadása nagyon fontos. Ugyanakkor
jogos kritika érheti, hogy a legújabb tudományos eredményekben való
jártasságot nem méri. Emiatt célszerű lehet az életmű helyett a
legutóbbi öt vagy tíz esztendőben született publikációk alapján
történő rangsorolás, amely a fiatalokat és az új doktori iskolákat
hozza kedvező helyzetbe.
A doktori iskolák törzstagjai mellett többször
ennyi doktori témavezető van megnevezve az ODT honlapján, akik a
doktori iskola munkájában közreműködnek. Az ő bevonásuk lehetne egy
következő kiterjesztés. Ez alapján szemléletesen látszódna az
utánpótlás helyzete, illetve egyértelmű indoklást lehetne adni ahhoz,
hogy ki jogosult erre a beosztásra, illetve ki lépjen előre doktori
iskolai törzstaggá. Amennyiben az a cél egy kutatóegyetemnél, hogy
minden doktorit végzett a témavezetőjével legalább egy, nemzetközileg
jelentős (impaktfaktorral rendelkező ISI-) publikációt mutasson fel a
fokozat megszerzése előtt, akkor joggal várható el, hogy a témavezető
már rendelkezzen ilyen publikációval. A kutatásunk alapján a
törzstagok 65%-a rendelkezik ilyen publikációval. Becslésünk alapján a
témavezetők esetében ez lényegesen alacsonyabb, 30% körüli érték
lehet.
Kutatásunk megkülönböztető jegye (eltérően Kampis
at al. 2011-től), hogy alulról, az egyes kutatók adataiból építkezik.
Mostanáig azonban rejtve hagytuk a személyeket. A kutatási tanulmány
(Berács et al., 2011) mellékleteiben ugyan feltüntettük mind a 197
törzstag általunk összegyűjtött, nyilvánosan elérhető adatait, de az
egyének megerősítő visszajelzései hiányában, a korábban jelzett
bizonytalanságok ismeretében nem vállalkoztunk ennek rangsorba
rendezett publikálására. Ez lehetne a kutatásunk további
kiterjesztése, amely során a 197 főt a tárgyalt indikátorok alapján is
rangsorolnánk.
Vállalkozásunk nem lenne példa nélküli. A
Handelsblatt német újság, egy egyetemi kutatócsoport szakmai
támogatásával, már hét éve publikálja a három német nyelvterületű
ország, Ausztria, Németország és Svájc több ezer egyetemi kutatójának
publikációs teljesítménye alapján képzett rangsorok első 100, vagy 250
tagjának adatait, illetve az ennek alapján készített intézményi
rangsorokat két szakterületre vonatkozóan: közgazdaságtan
(Volkswirtschaftslehre –VWL) és gazdálkodás és szervezéstudomány
(Betriebswirtschaftslehre – BWL). A számítás hátterében egy ezer
folyóiratot magába foglaló lista – több év alatt kiérlelt –
publikációs súlyrendszere áll, ami alapján évről évre értékelik és
súlyozzák az egyének teljesítményét, majd rangsort képeznek a
súlyszámok alapján. Az egyéneket megkérik, hogy véleményezzék a
számításoknál alapul vett publikációikat, így csökkentsék az
adatgyűjtésből származó torzítást. Természetesen az eredményeket, mint
minden rangsort, sokan vitatják, de a szakmai vita
inkább előre viszi az ügyet, mint hátráltatja. Ennek egyik, marketing
szempontból legfontosabb következménye, hogy egyre több (a VWL esetén
már hét) kategória alapján készítenek rangsort, például a leginkább
kutatásorientált karok, az életmű alapján, az elmúlt öt év alapján, a
negyven év alatti kutatóknál vagy az emeritus professzoroknál.
Mindezek alapján a 4.
táblázatban illusztrációként a 3. táblázat hátteréül
szolgáló egyéni rangsor első nyolc tagjának adatait tüntettük fel,
részletesebb elemzés nélkül. A teljes rangsor nevekkel ellátott
közlése csak azután lehetséges, ha az érintettek, miként a
Handelsblatt esetében, személyesen is véleményezik a számításba vett
publikációik helyességét. Viszont számtalan kérdést és feladatot
tudunk felvetni a továbbiakra vonatkozóan. Érdekes lenne a rangsor
külön az egyes fokozatokra (akadémikus, DSc, Csc, PhD), korosztályokra
(40 év alatt, 41–60 év között és 60 felett), tudományterületekre
(közgazdasági, gazdálkodástudományi, regionális), tanári kategóriákra
(emeritus, egyetemi tanár, egyetemi docens) stb. vonatkozóan.
Látható, hogy egyes személyek teljesítménye több
doktori iskola produktumát is meghaladja egyes indikátorok (például
ISI-publikációk és idézetek száma) alapján. Az MTA kétévente készülő
beszámolójában megemlítik a vizsgált időszak és a szakterületek
legjelentősebb képviselőit. Javasolt rangsoraink ehhez is adalékul
szolgálhatnának. Az emeritus professzor kategóriából a sokak szerint
legjelentősebb magyar közgazdász, Kornai János 2012. októberi ISI- és
PoP-adatait ismertetjük. Az ISI-ban Kornai Jánostól 99 publikációra
951 hivatkozásra bukkantunk. Ez utóbbi közel egyharmada annak, amit a
197 DI törzstag produkált (3. táblázat). A Google
Scholar alapján viszont nagyságrendileg több, 621 publikációra 16 652
idézés jut az 1947–2012 közötti időszakban. Ez utóbbi pedig meghaladja
a 197 DI törzstag 2010 októberében mért, 12 979 PoP idézési számát. Az
első öt legtöbbet idézett publikáció közül, amelyeket érdemes külön is
megnevezni,1 három szakkönyv és kettő
szakcikk, amelyek mind húsz évvel ezelőtt íródtak. A hiánygazdaságról
és a szocialista rendszerről írott könyvei valószínűleg örökös magyar
rekorderek a szakterületen, és jelzik, hogy miért nem szabad csak az
ISI-ra építeni a publikációs teljesítmény megítélését a
társadalomtudományi területen (Vinkler, 2010).
Kutatásunk további célja, hogy a továbbfejlesztett módszertant más
tudományterületek doktori iskolái számára is javasoljuk megvalósítani
az érintett szakemberek bevonásával.
Kulcsszavak: tudománymetria, doktori iskolák, közgazdasági és
gazdálkodási és regionális tudomány, rangsorok, Web of Science
IRODALOM
A nemzeti felsőoktatás fejlesztéspolitikai
irányai (2012). Melléklet a 17344/2012/FOHAT sz. előterjesztés
indoklásához (Tervezet! V.5.3), 2012. 04. 16. •
WEBCÍM
Berács József – Hubert J. – Nagy G.
(2009): A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban.
Kutatási beszámoló a Tempus Közalapítvány számára. (Bologna Füzetek 3)
Magyar Tempus Közalapítvány, Budapest •
WEBCÍM
Berács József – Malota E. – Zsótér B.
(2011): A magyar felsőoktatás nemzetköziesedésének folyamata 2.
(Bologna Füzetek 8) Magyar Tempus Közalapítvány, Budapest •
WEBCÍM
Braun Tibor (2004): Quantitative Science
Policy and Management by Using Scientometrics and Scientrometric
Indicators. Revista de Politica Științei și Scientometrie (Editura
MEDIAMIRA, Cluj-Napoca 21–31.
Braun, T. (2001): Quantitative Science
Policy and Management using Scientometrics and Scientometric
Indicators. 2(1) 31–41
Braun Tibor (2010): Egyetemek a
világrangsorok bűvöletében. Magyar Tudomány. 171, 7, 816–824. •
WEBCÍM
Handelsblatt-Ranking
Betriebswirtschaftslehre 2012 und Volkswirtschaftslehre 2011. •
WEBCÍM
Harzing, Anna-Wil K. – Wal, Ron van der
(2008): Google Scholar as a New Source for Citation Analysis? Ethics
in Science and Environmental Politics. 8, 1, 61–73. DOI:
10.3354/esep00076 •
WEBCÍM
Kampis György – Soós S. – Gulyás L.
(2011): A magyar tudomány intézményi szerkezete és kompetenciái,
2001–2010 a Reuters-Thomson – ISI Web of Science adatbázis alapján.
Magyar Tudomány. 172, 8, 963–980. •
WEBCÍM
Marton János – Pap Kornélia (2010): Mit
tud az impaktfaktor? Magyar Tudomány. 171, 7, 811–815. •
WEBCÍM
Schubert András – Vasas Lívia (2010):
Magyarország és a szomszédos országok publikációs és idézettségi
mutatószámai nemzetközi összehasonlításban a National Science
Indicators (Thomson-Reuters) és a SCImago (Elsevier) adatbázisok
alapján, 1996–2007. Magyar Tudomány. 171, 7, 825–830. •
WEBCÍM
Shin, Jung Cheol – Toutkoushian, R. K. –
Teichler, U. (eds.) (2011): University Rankings – Theoretical Basis,
Methodology and Impacts on Global Higher Education. Springer,
Dordrecht–Heidelberg •
WEBCÍM
Török Ádám – Kovács Bernadett (2011): A
nemzetközi felsőoktatási verseny mérési problémáiról. In: Berács
József – Hrubos I. – Temesi J. (szerk.): „Magyar felsőoktatás 2010”
Konferencia dokumentumok. (NFKK Füzetek 6. kötet) BCE Nemzetközi
Felsőoktatási Kutatások Központja, Budapest, 9–23. •
WEBCÍM
Toutkoushian, Robert K. – Webber, Karen L.
(2011): Measuring the Research Performance of Postsecondary
Institutions. In: Shin, Jung Cheol – Toutkoushian, R. L. – Teichler,
U. (eds.): University Rankings. Springer, Dordreccht Heidelberg,
123–144. •
WEBCÍM
Vinkler Péter (2010): Tudománymetria a
tudománypolitika szolgálatában. In: Berács József – Hrubos I. – Temesi
J. (szerk.): Magyar Felsőoktatás 2009. (NFKK Füzetek 4. kötet) BCE
Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja, Budapest, 73–88.
URL1
URL2
URL3
LÁBJEGYZETEK
1 2406 idézés, „J
Kornai”,”Economics of shortage”,1979,
2254 idézés, „J Kornai”,”The Socialist System: The Political Economy
of Communism”, 1992 958 idézés, „J Kornai”,”The soft budget
constraint”,1986,”Kyklos”,”Wiley 917 idézés, „J Kornai”,”The road to a
free economy: shifting from a socialist system: the example of
Hungary”,1990, 875 idézés, „D Lipton, J Sachs, S Fischer, J
Kornai”,”Creating a market economy in Eastern Europe: The case of
Poland”,1990,”Brookings papers on economic …”,”JSTOR”
<
|