Nyugdíjrendszer Magyarországon –
történeti aspektusból
Az idős emberek egyes csoportjairól történő állami gondoskodás, vagyis
a nyugdíj jóval régebbi múltra nyúlik vissza, mint gondolnánk. Úgy
tudjuk, hogy először IV. Henrik francia király (1553–1610)
adományozott ilyen jellegű járandóságokat elaggott tisztviselőinek,
sőt azok özvegyeinek is. Magyarországon – több mint százötven évvel
később – Mária Terézia vezette be 1771-ben. Mint Franciaországban,
ekkor még a Habsburg Birodalomban is csak az állami tisztviselőkre és
özvegyeikre vonatkozott. A nyugdíj összegét a fizetés és a szolgálati
idő függvényében állapították meg. Tíz-huszonöt év munkaviszony után a
fizetés egyharmada járt, ennél magasabb szolgálati idő esetén a
nyugdíj összege is emelkedett. Aki negyven évnél többet szolgált,
annak élete végéig korábbi fizetésének a teljes összege járt.
A Mária Terézia halálát követő évtizedekben
megsűrűsödtek a nyugdíjrendeletek. A kérdés átfogó törvényi
szabályozására azonban csak az 1867-es kiegyezés után került sor. A
19. század utolsó harmadától az állami tisztviselők mellett nyugdíjban
részesültek az állami alkalmazottak, például a bírák, ügyészek,
tanárok, az állami hivatalok altisztjei és szolgái, a katonatisztek,
sőt az 1848–49-es honvédsereg még élő katonái is. Más ágazatok
öregkori ellátásáról az állam ekkor még nem gondoskodott. Az egyes
szakmák és önkormányzatok azonban szervezhettek saját
nyugdíjintézetet, illetve pénztárt. Ezek közül legismertebb és
legsikeresebb a MÁV nyugdíjalapja volt, amely az 1870-es években jött
létre, s amelynek a jövedelmei – tekintettel az alkalmazottak fiatal
korára – gyorsan nőttek. A városok külön szabályrendeleteket alkottak
tisztviselőik és a szolgaszemélyzet nyugdíjairól, amelyek ezért
jelentősen különbözhettek egymástól. Legátfogóbbnak a főváros 1909-es
szabályrendelete tekinthető, amely szerint a 65. életév betöltése
számított alapfeltételnek. Az állami alkalmazottak esetében ugyancsak
ezt tekintették nyugdíjkorhatárnak, bár ettől el lehetett térni. A
közalkalmazotti munkavállalók például 60 éves koruktól
kezdeményezhették nyugdíjazásukat, de szándékegyezés esetén akár 70
éves korukig is dolgozhattak.
A következő nagy lépésre már a két világháború
között, 1928-ban került sor. A Bethlen-kormány javaslatára a parlament
ekkor olyan törvényt alkotott, amely az iparban és a kereskedelemben
dolgozó összes munkavállalót bevonta a nyugdíjrendszerbe. Ez mintegy
másfél millió embert, a városi munkásság túlnyomó többségét
jelentette. A nyugdíjkorhatárt a törvény 65 évben szabta meg, a
járulékot a munkáltató fizette. Korabeli számítások szerint 1930 körül
harmincéves járulékfizetés esetén a magyarországi nyugdíjérték elérte,
negyven év után pedig meg is haladta az osztrák szintet.
Az 1928-as törvény nagy hiányosságának számított,
hogy a mezőgazdasági munkásokra nem vonatkozott. Őket csak 1938-ban
vonták be a rendszerbe. A nyugdíjbiztosított mezőgazdasági dolgozók
száma 1940-re elérte az 556 ezret, azaz a cselédek és napszámosok
számának közel egynegyedét.
A nyugdíjjogosultság rendszere az államszocializmus
körülményei között vált általánossá és egységessé. A nyugdíjasok száma
1950-ben még csak félmillió körül mozgott, a leendő jogosultak száma
pedig 4,4 milliót tett ki. Ez az összlakosság felének felelt meg. A
mezőgazdaság 1958 és 1961 közötti kollektivizálása során, amikor a
rendszert az új termelőszövetkezeti tagokra is kiterjesztették, a
nyugdíjjogosultak aránya 85%-ra emelkedett. 1972-től bevonták a
rendszerbe a magántulajdonos kisiparosokat, kiskereskedőket és egyéni
gazdákat is. Ezt követően a kötelező társadalombiztosítás, beleértve
az öregkori ellátást is, gyakorlatilag mindenkire kiterjedt. A
kategóriánként különböző szabályokat az 1975-ös társadalombiztosítási
törvény egységesítette. Ettől kezdve mindenkire azonos
nyugdíjfeltételek voltak érvényesek. A nyugdíjkorhatárt a férfiak
esetében hatvan, a nők esetében ötvenöt évben állapították meg. A
nyugdíjasok száma ezt követően gyorsan nőtt; 1990-re meghaladta az
aktív keresők felét,
|
|
vagyis a 2,5 millió főt. A rendszerváltás után
további aránymódosulások következtek be. Az ezredforduló éveiben 3,4
millió nyugdíjast tartottak nyílván, miközben az aktív keresők száma
nem érte el a négymilliót.
Kozári Monika, aki az elmúlt években elsősorban a
dualizmus korának politika- és közigazgatás-történetével foglalkozott
(egyik utolsó, 2005-ben megjelent kötetének tárgya az 1867 és 1918
közötti időszak politikai rendszere volt), ennek a több mint két
évszázados történetnek 1945-ig terjedő fejleményeit ismerteti új
könyvében. A hét fejezetre osztott munkában elsősorban a magyarországi
nyugdíjtörvények- és rendeletek elfogadásának körülményeit és azok
tartalmát vizsgálja. Az egyes rendelkezések társadalomtörténeti
következményei, amelyekkel az utóbbi időben főleg Gyáni Gábor és Tomka
Béla foglalkoztak, kívül esnek vizsgálódási körén.
A könyv forrásbázisa alkalmazkodik a választott
tematikához. Ennek gerince a Törvénytár és a Rendeletek Tára, valamint
a parlamenti naplók és a minisztertanácsi jegyzőkönyvek. Utóbbiakból a
döntéselőkészítés folyamatát, előbbiekből magukat a döntéseket,
illetve azok jogi kodifikációját lehetett rekonstruálni. Ezek mellett
természetesen a korabeli szakirodalmat is feldolgozta a szerző, s
alkalmanként egy-egy újságközleményből is merített.
A szorosan vett nyugdíjügy mellett érinti a szerző a
társadalombiztosítás egészének fejlődését is, amely jóval rövidebb
múltra tekinthet vissza. Bár önsegélyezés már a reformkorban is
létezett, a társadalombiztosítás egyes ágaival, mindenekelőtt a
kötelező betegségi biztosítással csak az 1880-as évektől foglalkozott
az állami politika. Akkortájt és még sokáig ez szinte kizárólag
munkásvédelmet jelentett, vagyis csak az ipari és a kereskedelmi
dolgozók biztosításában gondolkodtak. A szabadversenyes
kapitalizmussal szembeforduló modern konzervativizmus és a nálunk
ugyancsak a 19. század utolsó harmadában megszerveződő
szociáldemokrácia ezt egyaránt követelte. Ennek köszönhető az 1891.
évi XIV. törvény az ipari munkásság betegség elleni, s az 1907. évi
XIX. törvény az ipari munkásság baleset elleni biztosításáról. Ezek
hatálya mintegy egymillió főre terjedt ki.
Örvendetes, hogy a szerző nem elégedett meg
szorosan vett témájával, hanem igyekezett azt tágabb hazai
perspektívába helyezni. Ugyancsak jó döntésnek tarthatjuk, hogy a
nemzetközi háttér felvázolásával sem maradt adós. A
nyugdíjszabályozás, illetve általában a társadalombiztosítás
helyzetének európai léptékű ismertetése nagy segítség a hazai
fejlemények reális értékeléséhez. Ebből tudjuk meg, hogy az ipari
munkások betegségbiztosításának 1891–92-es bevezetésével Németország
és Ausztria után Magyarország harmadikként rendezte ezt a kérdést
törvényileg. A juttatások ekkori és későbbi színvonala – ezt Tomka
Béla kutatásai tárták fel – ugyancsak lépést tartott az átlagos
európai mértékkel.
A kötethez több táblázat csatlakozik. Ezekből
megtudhatjuk az állami költségvetés különböző típusú nyugdíjasai
számának, valamint a nyugdíjakra fordított összegeknek az alakulását
1868-tól 1913-ig. Jó lett volna, ha a szerző az 1920 és 1944 közötti
adatsorokat is összegyűjti és közzéteszi. Ezt azonban – nem tudni
milyen okból – nem tette meg. Kár, hogy az egyébként nagyon alapos,
logikus vonalvezetésű és mindezek következtében jól használható műből
ez hiányzik. Hasznos összeállítás a téma szempontjából releváns
törvények jegyzéke, s persze a felhasznált szakirodalom jegyzéke is,
melyek ugyancsak a Függelékben kaptak helyet.
Mindent egybevetve Kozári Monika könyve jó példázza
a mindenkori szociálpolitika politika- és jogtörténeti szempontból
történő vizsgálatában rejlő lehetőségeket. Ilyen átfogó vagy akárcsak
ehhez fogható szakmunka a magyarországi nyugdíjkérdésről, amely a
történészek mellett minden bizonnyal a jogászok és a
szociálpolitikusok érdeklődését is fel fogja kelteni, eddig nem
született. (Kozári Monika: A nyugdíjrendszer Magyarországon Mária
Teréziától a második világháborúig. Budapest, Gondolat, 2012, 366 p.)
Romsics Ignác
történész
|
|