A magyarországi bevándorlást az elmúlt
negyedszázadban alapvetően a szomszédos országokból
érkezők határozták meg: arányuk az összes bevándorlón belül a teljes
időszakot tekintve megközelíti a kétharmadot. E többé-kevésbé
közismert tény mögött azonban időben és térben változó intenzitású és
hátterű folyamatok húzódnak, melyeknek gyökerei a korábbi évtizedek
történelmi, politikai eseményeihez nyúlnak vissza.1
Szociológiai felmérések szerint a szomszédos országokból – elsősorban
Romániából, továbbá Ukrajnából, a volt
Jugoszláviából, majd annak utódállamaiból, és kismértékben
Szlovákiából – érkező, és Magyarországon letelepedő bevándorlók
mintegy 90 százaléka magyar anyanyelvű, illetve nemzetiségű. Ennél is
magasabb a szomszédos országokból származók, illetve a magyar
anyanyelvűek aránya a magyar állampolgárságot szerzők körében.2
A határon túli nemzetrész tagjainak az anyaországba
irányuló vándorlása a nemzetközi migrációs folyamatokban is ismert, és
többnyire etnikai migrációként említett jelenség. A befogadó
népességgel azonos etnikai vagy vallási eredetű kisebbségek (németek,
zsidók, oroszok stb.) bevándorlását az anyaországba gyakran visszatérő
migrációnak is nevezik, ami kifejezi azt, hogy ezek a kisebbségek
valamikor elhagyták az anyaországukat. A szomszédos országokban élő
magyarok Magyarországra irányuló migrációja azonban több szempontból
sem írható le pontosan ezekkel a fogalmakkal. Egyfelől a bevándorlók e
csoportja nem részesült olyanfajta ösztönzésben, aktív segítségben a
fogadó ország részéről, mint amilyet például Németország vagy Izrael
nyújtott a német, illetve a zsidó kisebbségek „hazatelepüléséhez”.
Másfelől az etnikai tényezők, motivációk szerepe a migrációs
döntésekben – kérdőíves vizsgálatok szerint – csak bizonyos sajátos
körülmények (erősödő diktatúra és etnikai diszkrimináció, háborús
helyzet) esetén volt elsődleges a határon túlról Magyarországra
érkezők körében. Ezektől eltekintve az etnikai identitás – a fogadó
népességgel azonos nemzetiség, anyanyelv, a határokon átnyúló
kapcsolathálókkal együtt csak a migráció ún. katalizátora volt:
csökkentette az elmozdulás költségeit, kockázatát, megkönnyítve
ezáltal a célország megválasztását (Gödri, 2010a,b).
Visszatérő migrációról a határon túli magyarok
esetében azért sem beszélhetünk, mert ezek a kisebbségek a
szülőföldjükön maradva kerültek évtizedekkel korábban kisebbségi
státuszba (vagy születtek bele azóta), nem pedig migráció révén. Nem
ők hagyták el tehát (önszántukból vagy kényszerítve) hazájukat, hanem
a határok mozdultak el felettük. Arról, hogy ez az ún. virtuális
migráció mennyire tekinthető a jelenbeli folyamatok gyökerének,
ellentétes vélemények fogalmazódtak meg a téma kutatói körében. Az
viszont tény, hogy ez a történelmi háttér bár az alapját
megteremtette, önmagában nem volt elég valamennyi magyar kisebbség
esetében a migráció előidézéséhez: az elmúlt két évtizedben
Ausztriából elenyésző, és Szlovákiából is viszonylag kismértékű
bevándorlás zajlott Magyarországra. A bevándorlók számát tekintve
legtöbben Erdélyből, a kibocsátó népességhez viszonyított arányuk
alapján pedig Kárpátaljáról érkeztek. Mindkét országban a romló
gazdasági körülmények és életfeltételek, valamint a jövőbeli
kilátástalanság nagymértékben hozzájárult a kivándorlás elindulásához,
majd továbbgyűrűzéséhez (Gödri, 2005). A Vajdaságból a háborúk, és az
ezek következtében kialakuló szegénység és munkanélküliség, az
elmaradó gazdasági reformok vezettek az elvándorlási hullámokhoz. Úgy
tűnik azonban, hogy gazdasági természetű taszító tényezők hiányában
ott, ahol a megélhetés, a jövő nem látszott kilátástalannak, a
kisebbségi lét önmagában nem volt elegendő arra, hogy az anyaországba
indítsa a kisebbségben élő magyarok nagyobb csoportjait.
A következőkben röviden áttekintjük azokat a főbb
vizsgálatokat, amelyek a Magyarországra érkező határon túli magyarok
körében készültek az elmúlt időszakban, ezek fontosabb eredményeit, és
azokat a változásokat, amelyek a folyamat alakulásában bekövetkeztek,
illetve a jövőben várhatóak. Majd bemutatjuk a magyar állampolgárságot
szerzők körében 2003-tól végzett vizsgálat néhány összefüggését, és
kitérünk az újfajta honosítás bevezetésének várható következményeire
is.
A bevándorlás kezdete – menekülthullámok
A nyolcvanas évek végéig a nemzetközi vándorlás vizsgálata
Magyarországon – főként politikai okok miatt – háttérbe szorult, és
gyakorlatilag csupán az 1988-89-es nagyobb menekülthullámokkal, majd a
rendszerváltást követő folyamatos bevándorlásokkal
párhuzamosan kezdtek megjelenni, illetve elterjedni a nemzetközi
migrációs folyamatokkal kapcsolatos magyarországi kutatások.
Az első (állami megrendelésre készült) szociológiai
felmérésre 1989 márciusában került sor az erdélyi menekültek körében.
Ekkor már mintegy 15 ezer romániai menekült tartózkodott
Magyarországon.3 Az ún. „Erdély”-kutatás
az 1998-ban érkezett magyar nemzetiségű tizennyolc év feletti
menekültek 1367 fős mintáján készült (a minta nem, kor, családi
állapot, határátlépés módja és képzettség szerint reprezentatív volt).
A vizsgálat célja a menekülés főbb okainak, körülményeinek, hátterének
feltárása, a menekültek társadalmi és kulturális jellemzőinek,
magyarországi helyzetének, beilleszkedésének, problémáinak és
terveinek tudományos igényű elemzése volt. Megtudhattuk belőle többek
közt, hogy a menekültek nem a legelesettebbek közül kerültek ki,
többségük a Magyarországgal szomszédos megyékből érkezett, a menekülés
okai közt mind politikai, mind gazdasági tényezők jelen voltak, és a
személyes kapcsolathálók már a menekülés előtt „működésbe léptek”
(Csepeli et al., 1989; Sik 1990, 2012). Az „Erdély”-kutatás a
magyarországi kérdőíves migrációs vizsgálatok úttörőjének számított,
de évekig nem talált követőre.
A 90-es évek
A Romániából érkező magyar nemzetiségű bevándorlók körében a 90-es
évek során több kismintás (nem reprezentatív), illetve mélyinterjús
vizsgálat is készült egy-egy sajátos csoportra
(többnyire értelmiségiekre) fókuszálva. Ugyanakkor a délszláv háború
kitörésével és a Jugoszláviából érkező menekültek megjelenésével több
vizsgálat a menekülttáborokban, illetve azokon kívül élő menekültek
életét, szociológiai jellemzőit, pszichológiai, emberjogi problémáit,
személyközi kapcsolatait, valamint a helyi lakossággal való viszonyát
próbálta feltárni.4 E vizsgálatok többsége
interjúkra, esettanulmányokra, antropológiai terepmunkára épült.
A következő reprezentatív felmérésre 1995-ben
került sor azon bevándorlók körében, akik 1993-ban magyar
állampolgárságot kérelmeztek. A közel hétszáz fős mintán készült
Polgár kutatás célja az új állampolgárok összetételének, migrációs
motivációinak, a migrációt megelőző és azt követő életkörülményeinek,
egészségi állapotának a feltárása volt (Tóth, 1997). E vizsgálatban a
megkérdezettek 61%-a Romániában, 16%-a Jugoszláviában, 12%-a
Szovjetunióban született, és összességében 84%-uk vallotta magát
magyar nemzetiségűnek. A válaszok alapján kiderült, hogy a migráció
gyakori ösztönzője már akkor a családegyesítés volt, ugyanakkor
elsősorban a saját, illetve a család jövője, valamint a gyermekek
jövője miatti aggodalom jelentették a szülőföld elhagyását motiváló
főbb tényezőket. A motivációk olykor még a rendszerváltások előtti
időkben gyökereztek, és sok esetben a döntés maga is akkor született.
Az állampolgárság kérelmezésének elsősorban érzelmi indítékai voltak.
Az ezredforduló után – megváltozott motivációk, növekvő
kapcsolathálók
A korábbi kérdőíves vizsgálatok tapasztalataira építve 2002-ben újabb
reprezentatív felmérés készült a szomszédos országokból érkezett és
Magyarországon 2001-ben bevándorló státust kapott, tizennyolc év
feletti személyek körében. A Bevándorlók 2002 vizsgálat részletesen
feltárta a bevándorlók szocio-demográfiai jellemzőit, migráció előtti
helyzetét (családi hátterét, életkörülményeit, munkaerő-piaci
helyzetét), a migráció célját, egyéni motivációit és a döntés
hátterét, valamint a bevándorlók magyarországi helyzetét,
beilleszkedését, annak különböző – gazdasági, társadalmi és
pszichológiai – vonatkozásait (Gödri – Tóth, 2005). A megkérdezettek
92%-a magyar nemzetiségű volt, jelentős részük a 90-es évek második
felében érkezett Magyarországra, 40%-uk pedig 2000-ben vagy azt
követően.
A felmérés egyik fontos megállapítása, hogy a
migráció okaiban, motivációiban a 90-es évek elejéhez képest
változások mutatkoztak. Az ezredvégi magyarországi bevándorlásban a
gazdasági megfontolások, a szülőföldön bizonytalannak érzett jövő,
valamint a családegyesítések jelentették a fő motivációkat. A
gazdasági jellegű indítékok még jobban előtérbe kerültek, viszont a
kibocsátó ország politikai helyzete már nem jelentett olyan mértékben
taszító tényezőt, mint a 90-es évek elején, és az etnikai problémák
miatti félelmet, az emberi jogi sérelmeket is kevesebben említették.
Jelentősen megnőtt ugyanakkor a családegyesítések szerepe is, és ez a
bevándorlók összetételében tapasztalható változással (a nők, valamint
az idősebb korú, nyugdíjas bevándorlók arányának növekedésével) együtt
arra utalt, hogy elindult a korábban kivándorolt családtagokat követő
ún. szekunder migráció. Ez elsősorban a Romániából és az Ukrajnából
érkezőknél volt hangsúlyos.
A Bevándorlók 2002 volt az első reprezentatív
adatfelvétel, amely a bevándorlók kapcsolathálóinak és a rajtuk
keresztül áramló erőforrások (információ, segítség) vizsgálatának is
figyelmet szentelt (Gödri, 2010a). A kapcsolathálóknak a migráció
ösztönzésében, megvalósításában (majd később a bevándorlók
beilleszkedésében) játszott növekvő szerepe azt sugallta, hogy a
határon túli területekről Magyarországra irányuló migráció egyre
inkább kezdett önfenntartó folyamattá válni. Bár azok a társadalmi,
gazdasági és politikai feltételek, amelyek a
migráció kibontakozásában szerepet játszottak, a 90-es évek végére
jórészt megváltoztak, a migrációs folyamat nem állt
meg.
A 2000-es évek vége – csökkenő hajlandóság
A szomszédos országokból érkezett bevándorlók száma és az összes
bevándorlón belüli aránya az ezredforduló körül még növekedett is (1.
ábra). A 2000-es évek közepétől és különösen az utóbbi években
azonban, úgy tűnik, változás történt.5 Míg
a kilencvenes években összességében a bevándorlók kétharmada érkezett
a négy szomszédos országból (46%-uk Romániából), és arányuk az
ezredfordulót követően a 70%-ot is meghaladta, 2009–2010-ben már
csupán 44%-ot tettek ki az összes bevándorlón belül, 2011-ben pedig
mindössze 40%-ot. A Romániából érkezők aránya – amely az ezredforduló
utáni években 50–57% között mozgott – 2007-től 30% alá csökkent, a
tavalyi évben már mindössze 26% volt. Ezt a jelenséget az erdélyi
migrációs potenciál vizsgálatok is jelezték, kimutatva, hogy a 2000-es
évek közepén a migrációt tervezők számára Magyarország már egyre
kevésbé jelentett célországot (Gödri – Kiss, 2009). Ebben feltehetően
az is szerepet játszott, hogy a szomszédos országokból – különösen
Romániából – azóta jelentős migrációs hullámok indultak nyugat-európai
országokba. Bár ezek a hullámok elsősorban a nem magyar nemzetiségűek
körében alakultak ki, feltételezhető, hogy a migrációs hálózatok révén
több magyar is bekapcsolódott – főleg az etnikailag vegyes
területekről – a nyugatra irányuló migrációba. Így Magyarország –
különösen jelenlegi gazdasági helyzetével – már nem feltétlenül jelent
elsődleges célországot a szülőföldet elhagyni szándékozó határon túli
magyarok számára.
Az utóbbi években több olyan vizsgálat is készül
Magyarországon, amelyben a szomszédos országokból érkezett magyar
bevándorlók is szerepeltek. A Bevándorlók Magyarországon (2009) című
kutatás hat magyarországi migráns csoport integrációs helyzetét és
stratégiáit vizsgálta egy kérdőíves felméréssel (hólabdás
mintavétellel), köztük a kárpátaljai magyarokét (Örkény – Székelyi,
2010). A vizsgálat kiterjedt a vándorlástörténetekre, a
szocio-demográfiai és társadalmi jellemzők feltérképezésére, valamint
az itt tartózkodás megítélésére és az integráció sikerességére. Ez
utóbbi vonatkozásában a politikai integrációra is kitért, vizsgálva a
bevándorlók politikai érdeklődését, politikai aktivitását és az
érdekérvényesítés módjait. A Felmérés a bevándorlók civil
integrációjáról (2011–2012) nevű kutatás célja a harmadik országbeli
állampolgárok beilleszkedésének, politikai és civil részvételének
feltárása volt. Reprezentatív kérdőíves felmérésen alapult, és a
befogadó társadalom mellett a bevándorlók ötszáz fős almintáján is
vizsgálta, hogy miként értelmezik a politikai és civil aktivitást, és
hogyan függ ez össze a materiális, kulturális és társadalmi
erőforrásaikkal, az identitással, valamint a méltányosság- és
méltóságérzettel (Göncz et al., 2012). Mivel a vizsgálat harmadik
országbeliekre korlátozódott, a szomszédos országból származók közül
csak a kárpátaljai és a szerbiai bevándorlók kerültek bele, viszonylag
kis elemszámban. Az Immigrant Citizens Survey nevű nemzetközi kutatás
keretében 2011-ben kérdőíves adatfelvétel készült több európai
nagyvárosban, az ott élő bevándorlók beilleszkedését, a sikeres
integráció hátterét vizsgálva. A budapesti mintában 447 fő határon
túli magyar bevándorló is szerepelt, az előzetes eredmények alapján
körükben az etnikai háttér hatása az integráció legtöbb területén
erősnek bizonyult (Kováts, 2012).
A felsorolt vizsgálatok érdekes színfoltjai a hazai
migrációkutatásnak, számos új vonatkozásban érintve az itt élő határon
túli magyar bevándorlókat is. A minták alacsony elemszáma, illetve a
reprezentativitás hiánya miatt azonban nem pótolják egy újabb átfogó
kérdőíves vizsgálat szükségességét. Az utóbbi években mutatkozó
csökkenő migrációs hajlandóság mellett nyitott kérdés, hogy a
megváltozott körülmények és feltételek mellett kik és miért választják
továbbra is Magyarországot.
Új állampolgárok – változó feltételek
A bevándorlók beilleszkedési folyamatában az
állampolgárság megszerzése fontos lépcsőfok, amelynek egyfelől
feltétele egy bizonyos fokú társadalmi, gazdasági integráció, másfelől
ez utóbbi elősegítéséhez gyakran éppen a honosítás járul hozzá.
Magyarországon 1993 és 2010 között 135 212 fő szerzett magyar
állampolgárságot, átlagosan mintegy évi 7500 fő.6
Az időszak egészét tekintve az új állampolgárok
kétharmada előzőleg román, 11%-a szerb, 9%-a ukrán és 2%-a szlovák
állampolgár volt. Tehát míg a bevándorlók közel háromnegyede érkezett
a szomszédos országokból, a magyar állampolgárságot szerzőknek ennél
jóval jelentősebb hányada (közel 90%-a) és ez az arány végig
viszonylag állandó volt (81–93% között mozgott). Az új állampolgárok
száma az időszak elején volt magasabb, majd ingadozás figyelhető meg,
2002-es mélyponttal (2. ábra).
|
|
2010-ben új állampolgársági törvényt vezettek be
Magyarországon, amely 2011. január 1-jén lépett hatályba, és az ún.
egyszerűsített honosítás révén lehetővé tette a
magyar felmenőkkel vagy korábban magyar állampolgársággal rendelkezők
számára, hogy magyarországi lakóhely nélkül is megszerezhessék a
magyar állampolgárságot. Ennek következtében már 2011-ben közel
háromszorosára nőtt az új állampolgárok száma: az előző évi hatezer
főről több mint húszezer főre, és 97%-uk valamely szomszédos ország
állampolgára volt.7
Az új magyar állampolgárokról az adminisztratív
nyilvántartások meglehetősen kevés információt tartalmaznak, a korábbi
állampolgárság mellett csak az alapvető demográfiai jellemzők (nem,
korcsoport) jelennek meg. Ezért 2002-től a KSH önkéntes adatgyűjtési
programjának részeként lekérdezik a „Magyar állampolgárság
megszerzése” című kérdőívet mindazoktól, akik állampolgársági esküt
tesznek. Ez az adatgyűjtés olyan többletinformációkat tartalmaz, mint
a honosított anyanyelve, iskolai végzettsége, gazdasági aktivitása,
foglalkozása, tizennyolc év alatti gyermekeinek
száma, valamint az állampolgársági kérelem oka. Bár a kérdőív
kitöltése önkéntes, a honosítottak jelentős hányada nem utasítja el:
az új állampolgárok körében összességében 75%-os, a szomszédos
országokból származók körében közel 80%-os volt a kitöltöttsége a
2003–2010 közötti időszakban (összesen mintegy 41 500 kitöltött
kérdőívvel) – a hivatalos létszámadatokkal összevetve.8
A kérdőívet kitöltő új állampolgárok 89%-a valamely
szomszédos országban született, és 93%-uk volt valamely környező
ország állampolgára (közel ugyanolyan megoszlásban, mint amit a teljes
körű adatok is mutatnak: 65%-uk román, 12%-uk szerb/jugoszláv, 13%-uk
ukrán/szovjet és 2%-uk szlovák/csehszlovák állampolgár). Ez utóbbi
csoport mintegy 6%-a szomszédos ország
állampolgáraként ugyan, de Magyarországon született. Jelentős volt a
szomszédos országok állampolgárai közt azok aránya is, akik olyan
országban születtek, amely azóta már felbomlott, mint Jugoszlávia
(12%), Szovjetunió (12%) vagy Csehszlovákia (2%).
A továbbiakban a szomszédos országokból származó új
állampolgárok fontosabb jellemzőit tekintjük át, részben a teljes
csoportról elérhető statisztikai adatok, részben az említett kérdőíves
adatgyűjtés alapján9 (ez utóbbi esetben
2003-tól), elsősorban az időbeli és a kibocsátó országok szerinti
változásokra figyelve. Összességében a 2003 és 2010 között magyar
állampolgárságot kapott személyek 96%-a volt magyar anyanyelvű,
arányuk jelentős időbeli ingadozást nem mutat. Különösen a korábbi
román, szerb/jugoszláv és szlovák állampolgárok körében volt magas a
magyar anyanyelvűek aránya, az ukrán/szovjet állampolgárok körében
kevésbé (88%). (Érdekes módon a nem szomszédos országok
állampolgárainak is 23%-a magyar anyanyelvű volt, és 17%-uk
Magyarországon született – nem magyar
állampolgárságú szülők gyermekeként).
A nők aránya az új állampolgárok körében valamennyi
évben kissé magasabb, mint a férfiaké (55–57%). Az ezredforduló után
növekedett a 30–39 évesek aránya, a huszonöt év alatti fiatalok és a
gyermekek aránya viszont kissé visszaesett a 90-es évekhez képest. Az
idősebb, 60 év feletti korcsoport aránya szintén jelentősen növekedett
2006-ig (amikor mindkét nemnél megközelítette a 25%-ot), majd hirtelen
visszaesett 10% körülire (3. ábra).
Összességében az új állampolgárok korösszetétele fiatalabb,
mint a hazai népességé, azonban viszonylag alacsony
arányuk (1,5%) következtében jelentős hatást nem gyakorolnak annak
javítására.
Az állampolgárságot szerzők iskolai végzettségéről
teljes körű adatok nem állnak rendelkezésre, és feltételezhető, hogy
az önkéntes kérdőívet nagyobb arányban töltötték ki a magasabb iskolai
végzettséggel rendelkezők. Ennek fényében vizsgálva a 25 éves és
idősebb népesség körében az iskolai végzettség szerinti megoszlásokat
(4. ábra), látható, hogy a felsőfokú
végzettségűek meglehetősen magas aránya az utóbbi években mérséklődött
(35%-ról 25%-ra), és megnőtt a befejezett középfokú végzettséggel
rendelkezők aránya (50% alatti értékről megközelítve a 60%-ot). Az
alapfokú végzettségűek és a végzettség nélküliek arányában enyhe
ingadozás mellett lényeges változás nem mutatkozik.
Legnagyobb arányban a szlovák állampolgárok
rendelkeztek felsőfokú iskolai végzettséggel (56%), ami abból adódik,
hogy Szlovákiából sokan érkeztek továbbtanulási céllal Magyarországra,
majd tanulmányaik befejeztével nem tértek haza. De a korábbi
szerb/jugoszláv, valamint az ukrán/szovjet állampolgároknak is több
mint egyharmada rendelkezett befejezett felsőfokú végzettséggel.
Legkisebb a román állampolgárok körében volt a diplomások aránya
(26%), viszont még így is jóval meghaladta mind a kibocsátó, mind a
fogadó népességen belüli arányokat.
Az állampolgárságot szerzők általában a bevándorolt
népesség leginkább „sikeres” csoportját jelentik, azokat, akik nyelvi,
kulturális és munkaerő-piaci szempontból integrálódtak a fogadó
társadalomba. Magyarországon az állampolgárságot,
mint láthattuk, főként magyar nemzetiségű és anyanyelvű személyek
szerzik meg, tehát a nyelvi integráció „adott”. Ugyanakkor gazdasági
aktivitás szempontjából is jobb helyzetben vannak, mint a fogadó
népesség: a vizsgált időszakban 60% körül mozgott körükben az aktív
keresők aránya és 2% körül a munkanélkülieké (5.
ábra). Ha csak a 18 év felettieket nézzük, az aktív keresők
aránya még ennél is magasabb volt: a teljes időszakra 65%, a
munkanélkülieké 3% (bár az utóbbi években kissé emelkedett, 4–5%-ra).
Továbbá egyötödük volt nyugdíjas az állampolgárság megszerzésekor
(arányuk 2006 után a korösszetétel fiatalodásával jelentősen
csökkent), és 6% volt a háztartásbeliek és egyéb eltartottak aránya. A
teljes csoportban 10%, a 18 év felettiek körében 5% volt a tanulók
aránya.
A magas foglalkoztatottságot az új állampolgárok
fiatalabb korösszetétele és magasabb iskolai végzettsége is
magyarázza. Míg a felsőfokú végzettségűek körében összességében 74%
volt az aktív keresők aránya, az alapfokú végzettségűek körében 48%.
Ezzel függ össze, hogy az állampolgárság megszerzésekor az aktív
keresők aránya a korábbi szlovák állampolgárok (legképzettebb csoport)
körében volt a legnagyobb (75%), de alig maradtak el tőlük a szerbek
(70%). A volt ukrán/szovjet állampolgárok körében is magas volt a
felsőfokú végzettségűek aránya, de idősebb korösszetételüknél fogva
több mint egyötödük már nyugdíjas volt, akárcsak a román
állampolgároknál (22%). Ez alátámasztja azt a
megfigyelést, hogy Ukrajnából és Romániából a 90-es évek második
felében elindult a családegyesítésben megvalósuló szekunder migráció,
melynek alanyai a korábban áttelepült gyermekeik után költöző idősebb,
nyugdíjas generációk voltak (Gödri, 2005).
A kérdőívben az állampolgársági kérelem okaira,
indokaira vonatkozó kérdés is szerepelt. A válaszolók10
közül a teljes időszakot tekintve legtöbben (71%) a „magyar
nemzetiségű vagyok, szüleim (további felmenőim) magyar
állampolgárságúak (voltak)” indokot jelölték meg állampolgársági
kérelmük egyedüli okaként, további egytizedüknél pedig ugyanez
szerepelt, de egyéb indok(ok) mellett. Összesen tehát a szomszédos
országokból származók mintegy nyolctizede elsősorban a magyar
származása miatt kérelmezte az állampolgárságot. Emellett a magyar
állampolgárral kötött házasság (12%), a korábbi (elveszített) magyar
állampolgárság (8%), valamint magyar állampolgárságú kiskorú gyermek
(7%) szerepelt még jelentősebb arányban az indoklásokban. Fontos
azonban kiemelni, hogy a felkínált válaszlehetőségek elsősorban a
kérelem elbírálásában szerepet játszó hivatalos indokot, az
állampolgárság megszerzésének jogi alapját jelenítették meg, és nem a
kérelmező saját szubjektív motivációját. Ez utóbbi
feltárását csupán a nyitott válaszlehetőséggel szereplő „egyéb,
éspedig…” válaszkategória tette (volna) lehetővé, amit azonban a
válaszolóknak mindössze 4%-a jelölt meg.
A magyar nemzetiség, illetve magyar felmenők
2007-től a korábbinál is nagyobb arányban jelent meg az indoklásokban,
míg a visszahonosítottak aránya ugyanettől az évtől egyre inkább
csökkent (6. ábra). A magyar
állampolgárral kötött házasságra és a kérelmező magyar állampolgárságú
kiskorú gyermekére hivatkozó indoklások aránya lényegében nem
változott a vizsgált időszakban.
A 2011. január 1-jén hatályba lépett egyszerűsített
honosítás az új állampolgárok számának növekedését eredményezi
(ahogyan azt már a 2011. évi adatok alapján is láthattuk), és az új
állampolgárok közt a szomszédos országbeliek, illetve a magyar
nemzetiségűek aránya várhatóan tovább növekszik. A megváltozott
feltételek következtében azonban az új állampolgárok már nem csak (és
nem is elsősorban) a korábban Magyarországon letelepedettek
(bevándorlók) köréből kerülhetnek ki. Ez a változás a migrációs
folyamatok elemzése szempontjából több kérdést is felvet. Egyfelől a
bevándorlási statisztika szempontjából fontos elkülöníteni a
Magyarországon élő és a külföldi lakóhelyű új állampolgárokat. Bár
2011-től a Magyar állampolgárság megszerzése című kérdőíves vizsgálat
részeként külön kérdőív került bevezetésre a magyarországi lakóhellyel
nem rendelkező honosítottak számára, erre vonatkozó – az új
állampolgárok kétféle csoportját elkülönítő – adatok még nem láttak
napvilágot. Így a 2011-ben állampolgárságot kapott több mint húszezer
fő esetében nem tudjuk, milyen arányt képviselnek a továbbra is
határon túli területeken élők. Ugyanakkor a magyar állampolgárok ezen
új csoportja a hazai kivándorlás becslését is megnehezítheti. Erről
ugyanis megbízható hazai adatokkal nem rendelkezünk, ezért többnyire a
célországok tükörstatisztikái alapján próbáljuk számba venni az ott
bevándorlóként megjelenő magyar állampolgárokat. Ám ha a magyar
állampolgárok egy része ezentúl nem Magyarországról fog kivándorolni,
hanem a szomszédos országokból, ez a fajta becslése a hazai
kivándorlásnak csak akkor lesz lehetséges, ha a születési országot
vagy a migráció előtti utolsó lakóhely országát is rögzítik a
célországok statisztikái. Erre azonban egyelőre még nincs egységes
gyakorlat.
Kulcsszavak: bevándorlók, új állampolgárok, etnikai migráció,
határon túli magyarok, egyszerűsített honosítás
IRODALOM
Csepeli György – Sik E. – Tarjányi J. –
Závecz T. (1989): Jelentés az erdélyi menekültekről. (TÁRKI
Gyorsjelentések 3) TÁRKI, Budapest
Gödri Irén (2005): A bevándorlók migrációs
céljai, motivációi és ezek makro- és mikrostrukturális háttere. In:
Gödri Irén – Tóth Pál Péter: Bevándorlás és beilleszkedés. (KSH
Népességtudományi Kutatóintézet Kutatási Jelentések 80) 3, Budapest,
69–131. •
WEBCÍM
Gödri Irén (2010a): Migráció a kapcsolatok
hálójában. A kapcsolati tőke és a kapcsolathálók jelenléte és szerepe
az ezredvégi magyarországi bevándorlásban. (KSH Népességtudományi
Kutatóintézet Kutatási Jelentések 89) 2, Budapest •
WEBCÍM
Gödri Irén (2010b): Bevándorlás és
etnicitás – összefüggések nyomában. In: Hárs Ágnes– Tóth Judit
(szerk.): Változó migráció – változó környezet. MTA Etnikai-nemzeti
Kisebbségkutató Intézet, Budapest, 87–124. •
WEBCÍM
Gödri Irén – Tóth Pál Péter (2005):
Bevándorlás és beilleszkedés. A szomszédos országokból Magyarországra
irányuló bevándorlás az ezredfordulón. (KSH NKI Kutatási Jelentések
80) 3, Budapest •
WEBCÍM
Gödri Irén – Kiss Tamás (2009): Migrációs
hajlandóság, tervek és attitűdök az erdélyi magyarok körében. In:
Spéder Zsolt (szerk.): Párhuzamok. Anyaországi és erdélyi magyarok a
századfordulón. (KSH Népességtudományi Kutatóintézet Kutatási
Jelentések 86) 2, 183–215. •
WEBCÍM
Göncz Borbála – Lengyel Gy. – Tóth L.
(2012): Bevándorlók a magyar társadalom tükrében: méltóság,
igazságosság és civil integráció. Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest
Kováts András (szerk.) (2011): Magyarrá
válni. Bevándorlók honosítási és integrációs stratégiái. MTA
Etnikai-nemzeti kisebbségkutató intézete, Budapest
Kováts András (2012): Immigrant citizens
Survey, Magyarország: Miben mások a határon túli magyarok, mint a
többi bevándorló? Kik a „sikeres” migránsok ma Magyarországon?
Előadás. 2012. május 23., MTA Kisebbségkutató Intézet •
WEBCÍM
Örkény Antal – Székelyi Mária (2010): Az
idegen Magyarország: Hat migráns csoport összehasonlító elemzése
(2009). In: Örkény Antal – Székelyi Mária (szerk.): Bevándorlók
Magyarországon. ICCR–MTA KI, Budapest, 81–120. •
WEBCÍM
Sik Endre (1990): Erdélyi menekültek
Magyarországon. In: Andorka Rudolf – Kolosi T. – Vukovich Gy.
(szerk.): Társadalmi Riport 1990. TÁRKI, Budapest, 516–533. •
WEBCÍM
Sik Endre (2012): Adalékok a menekültek, a
menekülés és a menekültügyi rendszer szociológiai jellemzőihez –
Magyarország, 1988–1991. In: Sik Endre (szerk.): A migráció
szociológiája. 2. köt. ELTE TáTK, Budapest, 212–256. •
WEBCÍM
Tóth Pál Péter (1997): Haza csak egy van?
Menekülők, bevándorlók, új állampolgárok Magyarországon (1988–1994).
Püski, Budapest
LÁBJEGYZETEK
1 A jelenkori – a 80-as
évek végén kibontakozó – bevándorlási folyamatot több korábbi
migrációs hullám előzte meg a XX. század során, pl. 1918–1922 között,
a trianoni határokon kívül rekedt magyarok köréből (elsősorban
Erdélyből), majd 1944 után a magyar közigazgatás kivonulását köve-tően
további hullámok (főként Erdélyből, Vajdaságból).
<
2 A 2001-es
népszámláláskor a Magyarországon élő, szomszédos országokból származó
külföldi állampolgároknak 88%-a, a szomszédos országokban született –
részben már magyar állampolgársággal rendelkező – népességnek pedig
96%-a volt magyar nemzetiségű (mindkét csoport esetében kisebb
arányban a Szerbiából és az Ukrajnából származók esetében).
<
3 A menekültek első
hulláma 1988 elejétől 1990 közepéig tartott: 1988-ban több mint 13
ezer román állampolgár maradt Magyarországon (89%-uk magyar
nemzetiségű), majd 1989-ben további több mint 17 ezer (köztük a magyar
nemzetiségűek aránya 62%-ra csökkent). 1990-ben szintén több mint 17
ezer Romániából érkezett menekültet regisztráltak, többségük a
március–áprilisi időszakban érkezett. A teljes időszakban a menekültek
80–90%-a volt magyar származású.
<
4 A Vajdaságból érkező
menekültek többsége magyar nemze-tiségű volt, de Jugoszlávia
területéről jelentős számban érkeztek más nemzetiségűek is (horvátok,
bosnyákok).
<
5 A bevándorlók 2008-as
évi kiugróan magas száma jogszabályi változásnak köszönhető, ugyanis
előző évben lépett életbe az új idegenrendészeti törvény, ami alapján
lehetővé vált az ún. regisztrációs igazolás igénylése az
EGT-állampolgárok számára (köztük tehát a román és a szlovák
állampolgároknak is). A 2008-ban regisztrált bevándorlók többsége
ezzel a viszonylag egyszerű és gyors eljárás keretében megszerezhető,
itt tartózkodásra jogosító igazolással rendelkezett.
<
6 A hazai bevándorlók
honosítási és integrációs stratégiáiról lásd a Kováts András
szerkesztette kötetet (2011).
<
7 A 2012-es évre még
nincsen publikált adat az új állampolgárok számáról, viszont a KIM ez
évi közleménye szerint az elmúlt két évben összesen mintegy 370 ezren
kérelmezték a kedvezményes honosítást, és mindössze 1,5%-ukat
utasították el. A kedvezményesen honosított, ám magyarországi
lakóhellyel nem rendelkező új állampolgárok személyazonosító
igazolványt nem, magyar útlevelet viszont igényelhetnek.
<
8 Az így keletkezett
„minta” demográfiai összetételét a teljes körű adatokkal összevetve
megállapítható, hogy a nem szerinti éves megoszlások teljesen
azonosak, korcsoportok szerint viszont csak a tizenöt év felettiekre
reprezentatív, a fiatalabbak valamennyi évben hat-hét százalékponttal
kisebb arányban vannak képviselve.
<
9 Ezúton is köszönetemet
fejezem ki a KSH Népesedési és szociális védelmi statisztikai
főosztályának az adatbázis rendelkezésemre bocsátásáért.
<
10 A kitöltött kérdőívek
98,5%-ában volt válasz az állampol-gárság kérelmezésének okára
vonatkozóan.
<
|
|