tartózkodó népesség létszáma állandó volt, majd
folyamatosan és egyenletesen növekedni kezdett. A munkavállalási célú
migráció alacsony szintről induló, de igen gyors növekedése 2007 után
következett be, amikor a költségvetés egyensúlyi helyzetének
helyreállítása érdekében az első jelentősebb megszorításokat
kezdeményezte az akkori kormányzat (3. ábra, bal panel). A
3. ábra jobb panelje a külföldön élő népesség és a
munkaerő-migránsok arányát mutatja a népesség, illetve az aktív
népesség arányában, a növekedés ellenére az arány alacsony maradt. A
migrációt fenntartó és erősítő hatások tartós
fennmaradása mellett feltehető, hogy néhány éven belül a mostani trend
fennmaradása elvezethet ahhoz, hogy Magyarország felzárkózik a
jelentősebb emigráns országok migrációs szintjéhez.
A magyarországi migránsok fő célországai
Németország, Ausztria és növekvő mértékben az
Egyesült Királyság (4. ábra). A
külföldön tartózkodók fele a tükörstatisztikák alapján Németországban
él, és már a 2000-es évek elején is ott élt. A migráció nagysága és
növekedési üteme mindkét adatforrás szerint leginkább Németország és
Ausztria felé irányul.4 Az Egyesült Királyság vonzereje
2007 után erősödött, de jelentősége elmarad a két hagyományos
célországtól. Az Egyesült Királysághoz hasonlóan növekedett a többi
EU-ország vonzereje is, a növekedés 2007 után látszik felgyorsulni.
A migráció, mint a munkaerő-mobilitás egy formája,
természetes folyamat, része a munkaerő-piaci kiegyenlítő
mechanizmusoknak. Továbbá, az Európai Unió alapelveinek egyike az Unió
országai közötti szabad munkaerő-áramlás. A migráció rendszerint a
kedvezőtlen gazdasági helyzetű régiókból a kedvezőbbek felé áramlik, s
az országok közötti fejlettségbeli eltérések ezt a folyamatot képesek
tartósan fenntartani. A migrációs nyomás erősödésével a migráció
kockázata is emelkedik, távolabbi munkahelyeken, rosszabb
feltételekkel, rosszabb munkákat is hajlandóak elvállalni azok, akik
migrációra adják a fejüket.
A magyar migráció alakulását 2007 előtt nagyrészt a
természetes munkaerő-piaci kiegyenlítő mechanizmusok mozgatták; aki
külföldre ment dolgozni, bár ezzel áldozatot és kockázatot is vállalt,
nagyobbrészt szakképesítésének megfelelő munkát végzett. Ezt sejteti,
hogy ebben az időszakban többségben voltak a szakmunkások és
diplomások, akik mindenekelőtt a közeli „hagyományos” célországokban,
Ausztriában és Németországban dolgoztak. 2007 után a növekvő
migrációban részt vevők között nőtt a távolabbi országok vonzereje, a
nem szakmunkás csoportok és a nem szakmájuknak megfelelő munkát végzők
aránya, ami a kedvezőtlen gazdasági feltételek hatásának tudható be
(Hárs, 2012).
Nem tudható, hogy a közeljövőben hogyan változik a
migrációt motiváló tényezők összessége, hogy a hazai gazdasági mutatók
alakulása, az intézményi változások (például az iskolarendszer és
egyetemi képzés reformja), a politikai tényezők közrejátszása
eltolja-e a magyarországi migrációt egy tartósan elvándorló pályára.
Az előjelek kedvezőtlenek, a jelenlegi migrációt motiváló tényezők
változatlansága néhány év távlatában a magas és állandósuló migráció
lehetőségét vetítik előre. Az emigráció tovagyűrűző hatásai
kedvezőtlenek lehetnek a hazai munkaerő-piaci és gazdasági
környezetre, mivel az elvándorlók szakmai és korosztályi szerkezete,
kvalifikáltsága, a migráció időtartamának megnövekedése komoly
zavarokat okozhat a hazai társadalomban és a munkaerőpiacon.
Kulcsszavak: emigráció, külföldi munka, Európai Unió, munkaerő
szabad áramlása, munkaerőpiac
IRODALOM
Boyd, Monica (1989): Family and Personal
Networks in International Migration: Recent Developments and New
Agendas. International Migration Review. 23, 3, 638–670. •
WEBCÍM
Fic, Tatiana – Holland, D. – Paluchowski,
P. – Rincon-Aznar, A. – Stokes, L. (2011): Labour Mobility within the
EU – The Impact of Enlargement and Transitional Arrangements. (NIESR
Discussion Paper No. 379.) National Institute of Economic and Social
Research, London •
WEBCÍM
Harris, John R. – Todaro, Michael P.
(1970): Migration, Unemployment and Development: A Two-sector
Analysis. American Economic Review. 60, 1, 126–142. •
WEBCÍM
Hárs Ágnes (2008) Csatlakozás és
csalatkozás – a magyar munkaerőpiac és a migráció. In: Kolosi Tamás –
Tóth István György (szerk.): Társadalmi riport 2008. Tárki, Budapest,
108–128. •
WEBCÍM
Hárs Ágnes (2012): A New Emigrant Country?
The Case of Hungary. Prezentáció. IZA/CEUR Workshop, CEU, Budapest,
2012. október 12–13.
Layard, Richard – Blanchard, O. J. –
Dornbusch, R. – Krugman, P. (1994): East-West Migration. The
Alternatives. The MIT Press, Cambridge, MA •
WEBCÍM
Ravenstein, Ernest George (1885): The Laws
of Migration. Journal of the Statistical Society of London. 48, 2,
167–235.
LÁBJEGYZETEK
1 2004-ben csatlakozott az
EU-hoz Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Szlovénia, Magyarország,
Lettország, Litvánia és Észtország. 2007-ben csatlakozott Románia és
Bulgária. A 2004-ben csatlakozott országok polgárai előtt a
csatlakozáskor az Egyesült Királyság, Írország és Svédország azonnal
megnyitotta a határait, majd 2006-ig fokozatosan a többi országok,
végül 2011 májusában a lehetséges átmeneti időszakot teljes mértékben
kitöltve Németország és Ausztria.
2 A magyarok és az Európai
Unióhoz csatlakozott kelet-európai országok emigrációjának változását
a külföldön élő (regisztrált) állampolgárok statisztikája alapján
mutatjuk meg. Ez az ún. tükörstatisztika a fogadó ország
nyilvántartásai alapján követi nyomon egy ország emigráns népességét.
Az adatok a minden év január elsejei állapotot mutatják, ezért azokat
a megelőző évre vonatkozó adatokként kezeljük.
3 A létező adatforrások
eltérő migráns csoportokra vonatkoznak, ezért az eredmények
értelmezésekor fontos hangsúlyozni, hogy melyik migráns szegmenset
vizsgáljuk. A tükörstatisztika a külföldön élő regisztrált népességet
mutatja, a munkaerő-felmérés pedig azokat, akiknek jelenlegi vagy
legutolsó munkahelye külföldön volt, és van otthon élő tagja a
háztartásnak. Egyik adatforrás sem fedi le a teljes migráns
népességet, de a változások érzékeltetésére a két adatforrás hosszú
idősora egyaránt alkalmas.
4 A munkaerő-migráció
kiugróan magas osztrák értékei azzal magyarázhatók, hogy a
munkaerő-felvétel az ingázó migránsokat is tartalmazza, míg az ilyen
munkavállalás nem jelenik meg a tükörstatisztikában.
|