diplomával rendelkező rezidensek 54,2 százaléka, a
fogorvos rezidensek 43,3 százaléka tervez külföldi munkavállalást.
Ezek a számok alacsonyabbak a korábbi éveknél (részben mert sokan
külföldre távoznak, mielőtt belépnének a rezidensképzésbe), ugyanakkor
így is meglehetősen magasak, összehasonlítva a magyar lakosság
migrációs potenciáljával. A komoly migrációs szándék becslése
érdekében a kérdések között az is szerepel, hogy a válaszadó tett-e
már lépéseket a külföldi munkavállalás érdekében. Komoly szándéknak
tekintjük azt, amikor valakinek írásbeli (1%) vagy szóbeli (4%)
megállapodása van egy intézménnyel, illetve aki kapcsolatban áll
lehetséges munkaadókkal (12%). Mérsékelten komoly a külföldi
munkavállalási szándéka azoknak (16%), akiknek még nincs
megállapodása, de aktívan készülnek erre (például figyelik az erre
vonatkozó híreket, információkat), illetve (25%), akik már érdeklődtek
a lehetőségekről és a feltételekről. Látható tehát, hogy a külföldi
munkavállalást tervezők között közel 17% azok aránya, akik nemcsak
terveznek, hanem komoly lépéseket is tesznek/tettek a külföldi
munkavállalásért. Esetükben igen valószínű, hogy a külföldi
munkavállalás realizálódik is.
Szakterületenként vizsgálódva látszik, hogy hol
lesznek a veszteségek várhatóan a legnagyobbak: az összes rezidens
aneszteziológus (19-ből 19-en), továbbá 16 sebészből 14; 43
belgyógyászból 27; 14 radiológusból 7; 16 szülész-nőgyógyászból 11; 41
gyermekgyógyászból 21 tervez külföldi munkavállalást.
A kutatásban a szándékok mellett a motivációkra is
rákérdezünk. A külföldi munkavállalási szándék legfőbb motivációs
tényezői: fizetés, életminőség, magyar egészségügy kilátásai,
munkakörülmények, társadalmi megbecsültség és szakmai lehetőségek.
Ezzel szemben a külföldi munkavállaláson nem gondolkodók esetében a
legfontosabb itthon tartó tényezők: a család és a barátok, a család
szempontjai, itthoni jövője, nem tudja máshol elképzelni az életét, a
környezetért érzett felelősség és a külföldi társadalomba való
beilleszkedés nehézségei. Az elhajtó tényezők tehát inkább anyagi,
racionális természetűek; az itthon maradást inkább érzelmi jellegű
motivációk befolyásolják.
A külföldi munkavállalást tervezők számára a
legfőbb információforrás az ismerősök. Minél több magyar egészségügyi
szakember dolgozik külföldön, annál könnyebb információt,
kapcsolatokat és konkrétan munkát szerezni, így tehát egyre könnyebb
lesz útnak indulni.
Beavatkozási lehetőségek és ezek korlátai
Az országnak alapvető érdeke az, hogy jelentős mértékben csökkentse az
egészségügyi szakemberek elvándorlásának mértékét. Természetesen nem
lehet és nem is kell teljes mértékben megállítani a migrációt.
Egyrészt európai uniós alapjog a szabad mozgás, másrészt pedig nem az
egészségügyi szakemberek külföldi munkavállalása a fő probléma, sokkal
inkább az, ha ezek a képzett és gyakorlattal rendelkező szakemberek
nem jönnek haza, vagyis végleges veszteséget jelentenek a magyar
egészségügynek és az országnak. A külföldön maradás-letelepedés
döntésének okai nálunk valószínűleg megegyeznek az elvándorlás okaival
(fizetés, munkakörülmények, szervezeti kultúra). De ez más országokban
is probléma. A visszatérés elősegítésére több állam kötött úgynevezett
bilaterális szerződéseket, amelyek keretében a fiatal orvosok néhány
hónapot vagy évet az adott országban töltenek, aztán hazatérnek. Ezzel
mindhárom fél (a két ország és az érintett személy) jól járhat. A
fogadó ország az adott időre be tudja tölteni a hiányzó állást és így
nincs szakemberhiány, a személy pedig olyan gyakorlatot és
képzettséget szerezhet (mind a szakmai tudásra-gyakorlatra, mind a
munkakultúrára, munkaszervezésre vonatkozóan), amely mind számára,
mind a hazája számára hasznos lehet hosszabb távon. Rövidesen beindul
egy hasonló program a Semmelweis Egyetem és a Stockholmi Karolinska
Institut között, először a patológus rezidensekkel, de szándék van
ennek a kiterjesztése más szakmák, és más országok/intézmények
bevonásával.
Új magyar kezdeményezés a felsőoktatási
hallgatókkal kötendő hallgatói szerződés. Ennek értelmében, aki
közfinanszírozott képzésben kezdi meg a képzését, annak hasonló ideig
Magyarországon kell dolgoznia, ellenkező esetben ki kell fizetnie a
képzésének a költségét. Kérdés azonban, hogy az orvosképzés esetében
megállapított összeg visszatartó erő lesz-e mondjuk egy egyesült
királyságbéli vagy egy svéd intézménynek, amelyek adott esetben
átvállalhatják ennek az összegnek a kifizetését. Ezzel ugyanis ők
„vásárolnak” szakembert, és ugyan ez az összeg befolyik a magyar
államkasszába, de a képzés sok időbe telik, a pénz semmiképp nem
pótolja az elvesztett, és itthon is szükséges munkaerőt.
Természetesen a legjobb megoldás a teljes
életpályamodell kidolgozása és alkalmazása lenne, amely magában
foglalja a jövedelmi és szakmai előmenetelt. Ezen dolgozik az
Egészségügyért Felelős Államtitkárság, azonban ennek olyan
forrásigénye van, amely csak akkor szerezhető meg, ha ez a téma
kormányzati prioritást élvez. Egy valódi életpályamodell átfogó,
átlátható, minden vonatkozásában tervezhető, és attraktívvá teszi az
egészségügyet a pályaválasztó fiatalok számára. Ennek tehát
mindenképpen egy olyan komplex ösztönzőcsomagnak kell lennie, amely
elősegíti, hogy a fiatal orvosok, nővérek itthon is láthassanak olyan
perspektívát, ami vonzó számukra.
Kulcsszavak: egészségügyi emberi erőforrás, egészségügyi rendszer,
migráció, orvosképzés, nemzetközi mobilitás, egészségpolitika
IRODALOM
KSH – Központi Statisztikai Hivatal
(2011): Egészségügyi Statisztikai Évkönyv 2010. Bp., 10.1, 10.3 és
10.8 táblák
EEKH – Egészségügyi Engedélyezési és
Közigazgatási Hivatal (2011): Dolgozó orvosok kormegoszlása. Budapest,
Publikálatlan, a szerzők kérésére készített táblák
EEKH – Egészségügyi Engedélyezési és
Közigazgatási Hivatal (2012): Külföldi munkavállaláshoz szükséges
hatósági bizonyítványok – statisztikai kimutatás. •
WEBCÍM
(letöltés: 2012. december 16.)
Young, Ruth (2011): A Major Destination
Country: The United Kingdom and Its Changing Recruitment Policies. In:
Wismar, Matthias – Maier, C. B. – Glinos, I. A. – Dussault, G. –
Figueras, J. (eds.): Health Professional Mobility and Health Systems –
Evidence from 17 European countries. WHO European Observatory on
Health Systems and Policies. Brussels
LÁBJEGYZETEK
1 A Magyarország felé
irányuló migráció esetében a diploma elismeréséhez kapcsolódik az
egészségügyiszakember-migráció mérése. A külföldi diplomával érkezők
számára kötelező a diplomák elismertetése. Mivel ezzel a jelenséggel
jelen cikk nem foglalkozik, csupán annyit jegyzünk meg, hogy a
bevándorlás mértéke szerény, az elvándorlás messze nagyobb volumenű.
<
2 A hazatérés mértékét
ugyanakkor rendkívül nehéz követni, erre vonatkozó bejelentési
kötelezettség nincs.
<
3 Az Egyesült Királyság és
Németország egészségügyi statisztikáiból tudjuk, hogy e két országban
a Magyarországon hatósági bizonyítványt kérők körülbelül 60%-a jelenik
meg, ami igazolja az általunk alkalmazott, a hatósági bizonyítványokra
alapozott becslések pontosságát.
<
4 A felmérés ezen része a
Semmelweis Egyetemen megvalósuló a Hallgatói és intézményi
szolgáltatásfej-lesztés a Semmelweis Egyetemen projekt a
TÁMOP-4.1.1/A-10/2/KMR pályázat támogatásával jött létre.
<
|