értékrendszerben egyaránt megtalálhatók az
előrevivő és visszafogó elemek.
Nota bene: Amikor Hofstede a rendszerébe beépíti a
konfucianizmus LTO-dimenzióját, hiteles mély gyökérként Cao
Hszüe-csin: A vörös szoba álma című, 1760 körül megjelent regényét
idézi fel. Ebben találhatunk egy látszatra kevéssé jelentős
mozzanatot, amely azonban az itt feltárt összefüggésben
kulcsjelentőségű. A regénybeli két arisztokrata család birtokai
közötti csodás közös kert szakszerű gondozására kialakított üzleti
terv olyan valakik felfogadását irányozza elő, akik odaadóan végzett
munkájukért cserében megtalálják a saját számításukat. Mi más ez, mint
a mai „kínai csoda” capitalism from below modellje, amelynek magvában
Szelényi észrevette a kolhozrendszert kijátszó magyar háztáji, illetve
a második gazdaság (gebin) képletét.
Magyarországon az ilyen from below törekvések az
1980-as évek végén párhuzamosan indultak azzal a from above – a
pártállam csúcsáról – manőverezett spontán privatizációval, ami azután
– gyorsan átmenve a from without – a nemzetközi karvalytőkével való
önző (és ostoba) szövetségbe, nálunk katasztrofális következményekkel
járt, de amit a kínai pályagörbe sokáig elkerült (és amikorra a
nemzetközi tőkébe szervesülése már elengedhetetlenné vált, a from
below modellben nyert történelmi előny kritikus tömegével
rendelkezett).
Ennek az alulról építkező – a Liska Tibor-féle
„szocialista vállalkozási modell” e sorok írójának akciókutatási
gyakorlatában működőképessé alakított változata szerinti megvalósítása
meggyőző teljesítményeiről szól Political Capital ’89 című könyvünk
Sakkfigurákból sakkozók alcímű fejezete.
Vállalati akciókutatásaink (Varga, 1989) széles
spektrumából illusztrációként csak egy rövid passzust idézek fel:
Tauber Ferenc, a Mecseki Szénbányák Vasas Bányaüzemének szocialista
brigádvezetője beszámolójának egy bekezdését saját belső
vállalkozásukról: „Szerződésünkben 290 000 tonna szén kitermelésére
vállalkoztunk 30 millió forint ellenében [1988-ban (!)]. A vállalkozás
magja a mi szocialista brigádunk, de a vállalkozásban érintettek száma
ma már kb. 300 fő. Az eredményességről annyit, hogy az év végéig szóló
szerződést szeptember végére teljesíteni fogjuk [november közepére
teljesítették]. Csaknem 100 %-kal nőtt a vállalkozók teljesítménye. A
teljesítménynövelés titka, hogy az emberek érdekeltté váltak a
teljesítmény emelésében, másrészt a vállalkozás beindulásával újból
lendületet kapott a bányászok kollektív tudata, hogy a
többletteljesítményben közösen vagyunk érdekeltek.”
Ám ezzel talán el is jutottunk a
Lilliput/Brobdingnag-metafora, a kicsik versus nagyok együttes
szemléletéből nyerhető tanulságok korlátaihoz. Ahogy Róna Péter (2012)
helyzetdiagnózisa hangsúlyozza: a világgazdaság erősebb szereplői nem
engedtek át, és kérdés, hogy valaha is át fognak-e engedni nekünk
magasabb hozzáadott értéket termelő feladatokat. Így pedig aligha
tudhatunk „kikászálódni” a tőkétlenségünkből. Eszerint mintha az ilyen
kis ország számára a capitalism from without-on kívül minden más út
csupán vágyálom volna. Vagyis, hogy itt talán mégis véget érhet a
léptékfüggetlenség (Vicsek, 1996; Barabási, 2011) tételeiből
hipotetizálható esély az érvényes és használható tanulságok
levonására. És talán vissza kell vonulnunk egy szűkebb, de
remélhetőleg védhetőbb „belső vár” területére: egy olyan területre,
amely saját kontrollunk alatt lehetne.
Itt váratlanul egy roppant fontos belátáshoz jutunk
Hofstede hetvennégy nemzeti kultúra összehasonlításából nyert
felfedezésének a Bibó István politikakoncepciója magvát képező félelem
hazai problematikájára. Nos, a Hofstede-kutatás egyik legjelentősebb
empirikus felfedezése az, hogy a gyengén bizonytalanságkerülő
társadalmakban – mint például a kínai – (!) a világnézeti ellenfelek
lehetnek személyes jó barátok, míg ennek lehetősége az erősen
bizonytalanságkerülő társadalmakban – mint például a magyar (!) –
kevésbé dívik (Hofstede – Hofstede, 2008, 255.).
Megvan tehát az az erény – igazi Heuréka! élmény –,
amit a Kulturkampfig élesedő megosztottság fenyegetésének közepette jó
lenne eltanulnunk a kínai kultúrából. E gyógyhatású felismerés
megmutatja, hol kezdhetjük el a magyar társadalom egészségesebbé
alakítását: abban, amire egy korábbi Delphi-kötetemben (Varga, 1999)
megszólaltatott Eötvös-kollégiumi szobatársam, a más világnézetű, ám
az erősen bizonytalanságkerülő magyar társadalom közegében is barátnak
maradt Komoróczy Géza utalt: „Az új vallásosság mozgatóereje csak az
lehet, ami az új nem-vallásosságé is: a személyes felelősségvállalás.”
(Komoróczy, 1999, 146.)
De vehetjük zárszónak Einstein nekünk is szóló
üzenetét: „Kedves Utókor! Ha nem lesztek igazságosabbak, békésebbek és
egyáltalán okosabbak, mint mi vagyunk, illetve voltunk, vigyen el
benneteket az ördög. Minden nagyrabecsülésem mellett ezzel a jámbor
kívánsággal maradok a ti (egykori) Albert Einsteinetek (1936) sk.”
Kulcsszavak: értékrendszerek összehasonlítása,
bizonytalanságkerülés, hosszú-távú orientáció, kapitalizálódás
pályagörbéi, globális válság, világnézeti tolerancia,
léptékfüggetlenség
IRODALOM
Barabási Albert-László (2011): Behálózva:
A hálózatok új tudománya. Helikon, Budapest
Bergson, Henri (2002): A vallás és az
erkölcs két forrása. (Fordította: Dienes Valéria) Szent István
Társulat, Budapest
Bibó István (1986 [1971–1972]): Az európai
társadalomfejlődés értelme. In: Bibó István: Válogatott tanulmányok.
III. kötet (1971–1979) Magvető, Budapest •
WEBCÍM
Eisenstadt, Shmuel (1991): Some
Observations on Relations between Confucianism, Development and
Modernization of China. (Krieger S. – Trauzettel R. eds.) Hase &
Koehler Verlag, Mainz, 360–366.
Eyal, Gil – Szelényi I. – Townsley, E.
(2000): Making Capitalism without Capitalists: The New Ruling Elites
in Eastern Europe. Verso, London–New York •
WEBCÍM
Hofstede, Geert (2008): American Culture
and the 2008 Financial Crisis. European Business Review. 21, 4,
307–312. DOI: 10.1108/09555340910970418
Hofstede, Geert – Hofstede, Jan Gert
(2008) Kultúrák és szervezetek: Az elme szoftvere. McGraw-Hill–VHE,
Pécs
Komoróczy Géza (1999): Az új vallásosság
mozgatóereje csak az lehet, ami az új nem-vallásosságé. In: Varga
Károly: Vallásosság-szindróma és polgári társadalom: szociológiai
hipotézisek a világnézeti helyzet alakulásáról. Osiris, Budapest,
133–147.
Kosáry Domokos (2003): „Bibó Istvánnal jó
baráti viszonyban voltam…” In: Varga Károly (2003): Értékek
fénykörében: 40 év értékkutatás és jelen országos értékvizsgálat.
Akadémiai, Budapest, 154.
Neffe, Jürgen (2011): Einstein igaz
története. Typotex, Budapest
Nováky Erzsébet (szerk.) (1995): Káosz és
jövőkutatás. BKE Jövőkutatási Tanszék, Budapest
Róna Péter (2012): Itt a vége.
Népszabadság. május 19.
Szelényi Iván (2012a): Making Capitalism
without Capitalists – Revisited. (Kézirat)
Szelényi Iván (2012b): A Kádár-korszak
lehetőségei és korlátjai. (Kézirat)
Varga Károly (1965): Értékelmélet és
empirikus értékvizsgálat. Valóság. 10, 99–105.
Varga Károly (1989): Politikai tőke ’89.
Téka, Budapest
Varga Károly (1999): Vallásosság-szindróma
és polgári társadalom: Szociológiai hipotézisek a világnézeti helyzet
alakulásáról. PPKE BTK–Osiris, Piliscsaba–Budapest
Varga Károly (2003): Értékek fénykörében:
40 év értékkutatás és jelen országos értékvizsgálat. Akadémiai,
Budapest
Varga Károly (2013): Fénykör:
Értékszociológiával egy új nemzetstratégia megalapozásához. Akadémiai,
Budapest – in print
Vicsek Tamás (1995): Fraktálok a különböző
tudományágakban. In: Nováky Erzsébet (szerk.): Káosz és jövőkutatás.
BKE Jövőkutatási Tanszék, Budapest
LÁBJEGYZETEK
1 Vö. Bergsonnak A vallás
és az erkölcs két forrása című művét, melyben az első forrást az
emberi értelem által észlelt létbizonytalanságban véli megtalálni, a
második forrást pedig a nyugati keresztény misztikusok összemberiség
perspektívájú szabadságreményében és felvilágosultságában.
<
2 Bergsonhoz hasonlóan
Bibó István is csupán a Római birodalom örökségére épülő keresztény
kultúra félelemkezelési kísérletét tartja töretlenül iránytartónak. A
történelmileg még figyelemre méltatott kínai kultúrköri megoldást
elakadt próbálkozásnak tekinti. „Az emberiségnek vannak a társadalom
értelmes fejlődésére irányuló kísérletei, ilyen kísérlet a kínai,
amelyik a maga előző formájában minden jel szerint megakadt, és a
legújabb korban átengedte magát az európai újabb inspirációknak, és
ilyen kísérlet a többszöri zökkenőkkel folyó
görög-római-középkori-európai…” (Bibó, 1986, III/ 25.)
Az 1979-ben elhunyt Bibó István, Hofstedevel szemben nem lehetett
tudatában a mai Kína új világpolitikai (s talán világtörténelmi?)
jelentőségének. Amikor a ’70-es évek elején a kínai kísérlet előző
formáinak elakadásánál állapodott meg (nem lehetvén méltató szava a
marxista–maoista dogmarendszer által erőltetett olyan kontraproduktív
kísérletekről, mint a népi kohók mozgalma), akkor itt eszmélődése
időelőtti megszakadásáról beszélhetünk. (Hasonlóan ahhoz, amit Kosáry
Domokos e sorok írójához írt magánlevelében említ az Erdei Ferenc
korábbi befolyásától még nem egészen szabadulni tudó Bibó István egyik
tévesnek tartott álláspontjával kapcsolatban: „Ő elsősorban politikai
gondolkodó volt, akire nagy hatással voltak Erdei Ferenc elemzései és
fejtegetései. Erdei Ferenc volt az – feltehetőleg – aki azt magyarázta
neki, hogy az adott szovjet viszonyok között a függetlenségi politika
hagyománya az, amit képviselni lehet. Azt hiszem, hogyha Bibót a
börtönből való szabadulása után hagyták volna írni – mint közlése
szerint szándéka volt – és a kiegyezéssel közelebbről foglalkozik,
akkor Ő maga is más eredményre jutott volna, hiszen kitűnő
ítélőképessége volt.” Kosáry Domokos, 2002. május 15. [In: Varga,
2003,154.])
<
3 Amely utóbbi minősítés
összecseng Hofstede Stiglitzre hivatkozó megállapításával: „A
kommunizmus bukása után a legkevesebb szenvedést az az ország élte át,
amelyik a leginkább ellenállt az IMF nyomásának (Lengyelország).”
(282. old.) Majd szintén saját értékszociológiai fogalmaival
értelmezve: „Az IMF szemléletét még jobban uralja a rövid távú
orientációt képviselő piaci fundamentalizmus, mint a Világbankét. Ez a
szemlélet olyan szigorú költségvetési fegyelmet ír elő, amely háttérbe
szorítja az oktatás, az egészségügy és az infrastruktúra fejlesztését,
az import liberalizálására kényszeríti ezeket az országokat, és
ezáltal tönkreteszi az éppen szárnyra kapott helyi vállalkozásokat.”
(293-204)
<
|