Örökségünk a XX. századból
Bár az írás alapját képező előadás 2009-ben hangzott el, úgy gondolom,
hogy legfontosabb megállapításai ma talán még érvényesebbek, mint
elhangzása idején. Láng István írásához – sok más mellett – elsősorban
az kapcsolja, hogy a szövegben a fenntarthatóság különböző értelmezési
kereteinek alakulása kapcsán a túlélésre mint egyszerűbben
értelmezhető fogalomra utalok.
Ha a mögöttünk hagyott század meghatározó tényeit,
tendenciáit, folyamatait és értékeit címszavakkal szeretnénk
kifejezni, akkor a címszólista élén bizonyára a növekedés állna.
Egyképpen érvényes ez a Föld lakóinak számát, a gazdaság
teljesítményét, a méretek, az erőhatások és a sebességek tényét
illetően is. Talán ennek a növekedésorientált mentalitásnak
köszönhetik napjainkban nagy népszerűségüket a dinoszauruszok, és ezt
tükrözi a Guinness-rekordok könyve is. Jellegzetes tendenciája a múlt
századnak a specializáció. Elsőrendű képességünkké magasodott, hogy
bizonyos részletekben el tudjunk igazodni; a mélység rovására
szélességben gyarapodni vagy mérhetetlenül sokat, vagy mérhetetlenül
keveset jelent, s ráadásul még gyanúba is keveredhet az ember. A
specializáció megajándékozott bennünket a szelektív gondolkodás
(instrumentális ész, kalkuláló gondolkodás) képességével, s gyakorta a
szakértelem csőlátásával. (A részletek trónusára felülni ma egyszerűbb
– még ha nem is könnyebb-, mint bejutni az EGÉSZ birodalmába.)
Nemkülönben markáns tünete az elmúlt évszázadnak a relativizmus.
Posztmodern (egyes vélemények szerint „pózmodern”) korunkban semmi sem
biztos, semmire sincs garancia, és bármi megkérdőjelezhető. Hajlandók
vagyunk elutasítani az egyetemes értékeket (a különös fontosabb, mint
az általános), hasonlóan az emberi létezés megbízható alapjait és az
objektív tudás lehetőségét; a periféria mindig fontosabb, mint a
centrum. Szorosan kapcsolódik évszázadnyi múltunkhoz a gyorsabban
életérzése. Nem csupán közlekedési eszközeink egyre nagyobb
sebességéről van itt szó csupán, hanem elsősorban életünk felgyorsult
tempójáról, hajszoltságáról, űzöttségéről; minél rövidebb
időintervallumba egyre több cselekvést kívánunk belegyömöszölni.
Szophoklész még azt mondhatta: „az idő kegyes istenség”. Az idő ma
ostort pattogtat! Döntő változáson esett át ebben a korszakban az
ember éntudata, önértelmezése. A fogyasztói társadalmakban megszületik
a túldimenzionált énközpontúság, az elszabadult individuum, némi
„költői” túlzással az üvöltő magány szabadsága. Elég vagyok magamnak,
meg akarom valósítani magam, hagyjatok békén, megvan a magam baja –
fogalmazódik meg ekképpen az „embertárs nélküli humanizmus” eszménye,
ha ilyen egyáltalán létezhet.
Gyakorlatiasabb területre érve – az elmúlt száz év meghozta az erőszak
és a terrorizmus eddig nem tapasztalt mértékét és terjedését. Az
erőszak egyszerre van jelen az utcán, a sportstadionokban, az
iskolákban, a családban és újabban az egészségügyi intézményekben is.
A terrorizmus nemzetközi méreteket öltött, és számos helyén a világnak
létezik az állami szintre emelt erőszak, amelynek megvalósításához –
minő ellentmondás – gyakran a legfejlettebb demokráciák hadiipara a
megbízható fegyverszállító. Európa és az Egyesült Államok fokozódó
mértékben szembesülnek a migráció jelenségével. Kezdetben voltak a
politikai, majd a gazdasági, napjainkban pedig fokozódó mértékben
jelennek meg a környezeti menekültek. A migránsok befogadása sok
esetben a munkaerőgondok rövid távú kezelését ugyan lehetővé tette, ám
mára alig kezelhető konfliktusokat szült a bevándorlók alapvetően
eltérő mentalitásbeli, vallási, erkölcsi és értékfelfogás-beli
különbözősége miatt, nem is beszélve a demográfiai jellemzőkben
megmutatkozó különbözőségekről. Az elmúlt században az
információtechnológia szinte követhetetlen fejlődésének köszönhetően
létrejött az úgynevezett harmadik valóság, a virtuális valóság, egy
megállapítás szerint a digitális éden. Mások, utalva az egyre növekvő
kiberbűnözésre, virtuális vadnyugatról beszélnek. Ebben a térben
minden úgy történhet, ahogy mi akarjuk (interaktivitás, számítógépes
szerepjátékok), ami a háromdimenziós fizikai valóságban, szemben a
kétdimenziós képi valósággal, ritkán adatik meg nekünk. És végül – a
globalizáció. Irodalma könyvtárnyi, és ha ennek a folyamatnak a
lényegét tömören szeretnénk megfogalmazni, akkor azt mondhatjuk: a
globalizáció az euró-amerikai civilizáció kísérlete arra, hogy
értékvilágát, érdekviszonyait, technológiai – gazdasági – pénzügyi
struktúráit, társadalmi és politikai intézménymintáit átvigye azokra a
társadalmakra, amelyek más úton jutottak el a mába, azaz másként
teljesítették a történelem legfőbb programját, a túlélést!
Hálás feladat lehetne most a vázolt címszavakat
egyenként és alaposabban megvizsgálni, ám ezen a helyen engedtessék
meg, hogy csupán az elsővel, a növekedéssel foglalkozzam. A Föld
lakóinak száma száz év alatt megháromszorozódott (ma hétmilliárd fő),
a gazdaság teljesítménye húszszorosára, a fosszilis tüzelőanyagok
felhasználása harmincszorosára, az ipari termelés ötvenszeresére
növekedett. A változások négyötöde 1950 óta következett be. Mi a gond
ezzel a növekedéssel? – tehetnénk fel az „álnaiv” kérdést. Hiszen
tény, hogy az emberiség történelme során ennyi ember, ilyen anyagi
körülmények között és a szolgáltatások mai színvonala mellett még soha
nem élt! Ennyi gépjármű, mobiltelefon, televízió még nem szolgált, az
élelmiszerek ilyen bősége és választéka még soha nem állt
rendelkezésre. A sommás válasz: ez a szinte lélegzetelállító növekedés
– különösképpen az elmúlt néhány évtizedben – rendkívüli mértékű
aránytalanságokat és egyre fokozódó társadalmi és környezeti
konfliktusokat generált. A világ népessége növekedik, miközben Európa
fogyó, öregedő kontinenssé változott (a migrációnak tehát nem csupán
nyomás-, hanem szívásoldali okai is vannak). A Föld ökológiai
rendszereiből kitermelt nyersanyagok és energiahordozók nyolcvan
százalékát a civilizációs társadalmak húszszázaléknyi lakossága
használja fel. Ez utóbbiak úgynevezett „ökológiai lábnyoma” a többiek
kárára növekedett meg oly mértékig, ami jóval meghaladja saját
lehetőségeiket, pontosabban erőforrásaikat. Az úgynevezett fejlett,
illetve fejlődő világ közötti konfliktusok szinte elviselhetetlen
mértékűvé váltak. De a civilizációs társadalmakban is nem kis mértékű
„szételegyedés” játszódott le. A társadalmi közép fogyatkozóban,
kevesen fölfelé, többen lefelé haladnak a jövedelmi ranglétrán. (Az
USA-ban a lakosság egy százaléka birtokolja a nemzeti vagyon 33
százalékát, újabb kilenc százalék a további 30 százalékát.) És a
társadalmi konfliktusok fokozódásánál nem kisebb a környezeti elemek
rombolásának tempója sem. Globális klímaváltozás, a biológiai
sokféleség csökkenése, a trópusi esőerdők mértéktelen irtása,
talajpusztulás, savas ülepedés, a sztratoszféra ózonkoncentrációjának
ingadozása, hulladékhegyek és szennyvíztengerek – mind-mind
indikátorai a természettel szemben viselt hadjáratnak.
Ha a környezeti károk megelőzéséről vagy
elhárításáról esik szó, akkor a mainstream képviselői mindegyre azt az
ellenérvet fogalmazzák meg, hogy ezek alapját csak a gazdasági
növekedés teremtheti meg. Ezzel szemben két ellenérv is
megfogalmazható. Egy hibát azzal a szemlélettel kijavítani, amivel
előidéztük, reménytelen vállalkozás (Albert Einstein). A másik
ellenérv gyakorlati: még 1992-ben a Világbank vizsgálatokat
végzett azt tekintve, hogy bizonyos társadalmi,
illetve környezeti folyamatok miként változnak a GDP növekedésével.
Kimutatták, hogy a közegészségügy állapota egyértelműen javulást
mutat, a városi szilárd szennyezők és a kén-dioxid koncentrációja
maximumon megy át, ám az egy főre jutó szén-dioxid-kibocsátás, illetve
az egy főre jutó hulladék mennyisége a GDP-vel szakadatlanul növekedik
(1. ábra). Ezek az úgynevezett
Kuznets-féle görbék jól mutatják, hogy utóbbi esetekben a gazdasági
növekedés nem hoz egyértelmű megoldást.
A civilizációs óriásgép – modellkísérlet
Próbáljuk meg ezek után az euró-amerikai civilizációs óriásgép
működésének lényegét modellszerűen megragadni. A modell – mint tudjuk
– amputált valóság! Mégis, a feltételek és a tényezők szerencsés
megválasztásával néhány helytálló következtetés levonására alkalmat
adhat.
A civilizációs struktúrák úgynevezett hármas
nagyrendszerként ragadhatók meg, amelynek egyik eleme (részrendszer) a
társadalom, a maga értékkészletével, érdekviszonyaival és
-artikulációjával, intézményeivel, jogi és garanciális rendszereivel.
A másik részrendszer a gazdasági-technológiai objektumok összessége,
ahová mindazon tárgyak tartoznak, amelyek emberi aktivitás révén
jönnek létre, és amelyek a természetben önmaguktól soha nem
keletkeznének. Ez az úgynevezett második valóság vagy művi világ. Az
említett két részrendszer működésének „színpada” a természet, az
úgynevezett első valóság (vagy másként, a teremtett világ), ami tehát
nem emberi munka terméke, és amelyet a kereken tizenháromezer
kilométer átmérőjű, megközelítőleg gömb alakú
Földünk reprezentál. A Föld úgynevezett zárt rendszer, ami azt
jelenti, hogy környezetével, a csillagközi térrel – tömegéhez
viszonyítva – jelentéktelen anyagcserét folytat, de a Nap → Föld,
illetve a Föld → csillagközi tér hatalmas energiafolyama a jelenlegi
földi életnek alapvető feltétele.
A modellből (2. ábra)
néhány következtetést levonhatunk:
• A hármas nagyrendszer egyes részrendszerei az
ember természeti környezet anyagcsere révén (termelés, ill.
fogyasztás) szorosan kapcsolódnak egymáshoz. Az egyes
részrendszerekben indukált változások valamilyen formában és mértékben
megjelennek a másik két részrendszerben is.
• Az ember–természeti környezet anyagcserét a XX.
század második felében korábban nem tapasztalt mértékben
intenzifikáltuk. (Egy felmérés szerint évi mintegy százezer megatonna
nyersanyagot és energiahordozót termelnek ki a föld ökológiai
rendszereiből, és ennek nagy része még ugyanabban az évben hulladék
formájában kerül vissza a természeti környezetbe.)
• A hármas nagyrendszer két eleme egyirányú
változást (növekedés) mutat, míg a Föld reprezentálta természet zárt
rendszer.
• A gazdasági-technológiai részrendszer autonómiája
a XX. század második felében rendkívüli mértékben megnövekedett
(gazdaságba ágyazott társadalom), és alapvető törvényeit – növekedés,
haszonmaximalizálás, költségminimalizálás – a másik két részrendszerre
kívánja oktrojálni. Minden emberi kapcsolatot funkcionálissá és
piacszerűvé alakít (piaci, jogi szabályozás), és nincs tekintettel
arra, hogy a természet folyamatai körfolyamatok. (Ha ma valamiről azt
állítják, hogy gazdaságtalan, az lesújtóbb vélemény, mintha valakiről
azt mondják, hogy csúnya vagy erkölcstelen – Ernst Friedrich
Schumacher).
• Tanulságosak lehetnek a részrendszerekben zajló
folyamatok időskálái. A természeti folyamatok időtartama a másodperc
törtrészétől évmilliókig terjedhet. (Ennek jelentőségét akkor
érzékeljük, ha tudjuk, hogy például az ásványolaj kitermelési
sebessége képződési sebességének hatmilliószorosa.) A
gazdasági-technológiai részrendszer a minél rövidebb megtérülési
időben érdekelt (3–5 év, illetve negyedévenkénti bónuszok). A
társadalomban – demokratikus struktúra esetén – általában
négyévenkénti politikai forgószínpad, a kor- és sorsproblémákra adott,
gyakran rövid szavatossági idejű divatválaszok, tehát a „jelen idő”
filozófiája a jellemző. (Az elmondottakból egyértelmű, hogy amennyiben
a vetélkedő politikai aktorok között alapvető kérdésekben nincs
konszenzus, a cselekvésképtelen demokrácia réme kísért.)
• A folyamatokat leíró törvények mindhárom
részrendszerben klasszikus determinisztikus, sztochasztikus
(valószínűségi), illetve kaotikus (determinisztikus rendszerek
véletlenszerű viselkedése) törvények lehetnek. Az elmondottak
megkülönböztetése azért fontos, mert a közvélekedés olykor hajlandó
azt hinni, hogy a világ bármely folyamatát a klasszikus
determinisztikus törvényekkel (newtoni mechanika) megragadhatjuk.
• A természetben lejátszódó folyamatok függetlenek
attól, hogy mit gondolunk róluk. A gazdaságban (és a társadalomban) a
folyamatok nem függetlenek velük kapcsolatos gondolatainktól (például
inflációs, politikai, recessziós, tőzsdei várakozás stb.). A résztvevő
tudat ugyanis ebben az esetben behatol az események szerkezetébe, és
megváltoztatja azt. Amiről beszélünk, azt módosítjuk, azáltal, ahogyan
beszélünk róla. A valósághoz fűződő viszonyunk kognitív mozzanata
tehát – a descartes-i res cogitans – res extensa értelmében – nem
választható el mereven a participatív, illetve manipulatív
mozzanattól. Sajátos reflexív viszony alakul ki tehát, ami a
Heisenberg-féle bizonytalansági elvhez hasonló, ahol – mint tudjuk – a
mikroobjektum és a mérőeszköz kölcsönhatása során (mérés) a
mikroobjektumnak nem az eredeti, zavarmentes állapotáról, hanem a
mérőeszközzel való kölcsönhatás során kialakuló, módosult állapotáról
szerezhetünk tudomást.
• A természet rendjét, önszabályozó és -korrigáló
folyamatait évmilliók/évmilliárdok evolúciója körfolyamatokban
alakította, csiszolta össze; a technika, immanens természetét,
lényegét szem előtt tartva, méret, erő és sebesség tekintetében
önkorlátozó elvet nem ismer (például állandósult növekedési kényszer),
ily módon nem rendelkezik az önkorlátozás, az önszabályozás
képességével (Ernst Friedrich Schumacher). Ugyanez érvényes a gazdaság
növekedési folyamataira is (egyirányú változás), amelyek
önszabályozásra ily módon – hosszabb távon nem képesek. (A jelenlegi
gazdasági-pénzügyi krízis eléggé meggyőző bizonyítéka lehet ennek.) Ha
a gazdasági növekedésnek nincs külső kontrollja, ellensúlya,
entrópikus folyamat indul meg, amelynek vége az elszabadult rendszer
csupán összeomlás útján történő „önkorrekciója”.
Egy-másfél évtizeddel ezelőtt – az imént vázolt
korlátok kirajzolódása kapcsán – megszületett a harmonikus fejlődés
paradigmája. Ezt mihamar a fenntartható fejlődés elvének koncipiálása
követte, majd a kör bővült, és a társadalmi – politikai diskurzus új
fogalmat hozott forgalomba: fenntartható társadalom. Napjainkban már
gyakran csupán fenntarthatóságról beszélünk, s ez a gondolatfolyam a
nem távoli jövőben a talán sokkal egyszerűbben értelmezhető túlélésnek
adhatja át a helyét.
A szóban forgó fogalmak kapcsán óriási nehézségek
jelentkeznek – elméleti és gyakorlati szempontból egyaránt. A
természettudományokban egy fogalom a tisztázó viták során letisztul,
kikristályosodik, míg a társadalomtudományokban éppen az ellenkezője
történik: a fogalom sokrétűvé, kontúr nélkülivé, diffúzzá válik, egyre
újabb és újabb olvasatok (dekonstrukció), értelmezések születnek meg.
A gyakorlati probléma pedig ott jelentkezik, hogy a hármas
nagyrendszer egyes elemeiben – társadalom, gazdaság, természet – mind
a fenntarthatóság, mind a fejlődés eltérő, érdekfüggő és egymásnak
ellentmondó értelmezést nyerhet.
Hogy a harmonikus fejlődés megvalósítható-e, arra
választ kapunk, ha az egyes részrendszerek értéktartalmát
megvizsgáljuk, és összevetjük. A gazdasági- technológiai részrendszer
alapértékei: hatékonyság, termelékenység, növekedés,
haszonmaximalizálás, költségminimalizálás, mamuttechnológiák és
-szervezetek, monokultúrák, hatalom- és hódításorientáltság. Az
ökológiai rendszerek alapértékei: változatosság, sokszínűség,
kiegyenlítőképesség, körfolyamatok, öngyógyító-képesség, kölcsönös
függőség, fenntarthatóság. A társadalmi struktúrák pedig alapvetően
két típusba sorolhatók be. Az egyik alapértékei: dogma, hierarchia,
diszciplína (tekintélyelvű, szélső esetben diktatorikus rendszerek,
ahol nincs vita, diszkusszió, csak utasítás és végrehajtás). A másiké:
értékpluralizmus (értékrelativizmus), mellérendelő (horizontális) vagy
hálózati társadalom, permisszivitás (megengedő magatartás). A második
típus szélső esetben cselekvésképtelen demokráciát reprezentál (hamis
illetékességtudat, bárki, bárhol, bármikor, bármiben ügyfél lehet).
Az értéktartalmak összevetése alapján „harmóniára”
nem nagyon számíthatunk az egyes rendszerelemek együttes működése
során, ám van mód a működés optimalizálására. Az egyes értékek egymást
támogató vagy semlegesítő, illetve kizáró volta azután meghatározza,
hogy az optimalizáció milyen szinten lehetséges.
A vázolt hármas nagyrendszer a globalizáció
folyamatában – Alan Greenspant, az amerikai központi jegybank korábbi
elnökét idézve – ijesztően naggyá, áttekinthetetlenül bonyolulttá és
ördögi gyorsasággal átalakulóvá változott. Kire hárul – tehetnénk fel
a kérdést – ennek a rendszernek a szabályozása, illetve vezérlése.
Demokratikus struktúrákban nyilvánvalóan a Homo politicusra, a
közügyekkel foglalkozó szereplőkre (2. ábra). Tévedés ne essék,
nem csupán a választott közszereplőkről van szó. Demokratikus
viszonyok között minden polgár Homo politicus, hiszen a demokrácia
azon hálózat, amelynek működtetésében és ellenőrzésében minden polgár
alanyi jogon vesz részt, kifejezésre juttatva ezzel szubjektumát. A
választott közszereplők felelőssége – a dolog természetéből fakadóan –
kétségkívül jóval nagyobb. Valljuk be, a feladat nem könnyű. A
legmagasabb szintű felkészültséget, empátiát, szociális érzékenységet,
toleranciát, kölcsönösséget és együttműködési készséget feltételezve
sem könnyű a feladat az „ijesztően naggyá, áttekinthetetlenül
bonyolulttá és ördögi gyorsasággal átalakulóvá vált világban” a
szabályozás és a vezérlés mesteri (művészi) szinten történő megoldása.
Hát még, ha a szükséges képességek hiányoznak, vagy csak töredékesen
léteznek! Ezért tűnhet fel úgy a posztmodern tömegdemokráciákban, hogy
a választott Homo politicus nem szabályoz és vezérel, csupán „tüzet
olt”, ahol arra éppen a legnagyobb szükség van. S a kor- és
sorskérdésekre töredékes, rövid szavatossági idejű divatválaszok
születnek. A jó Homo politicus – egy mondás szerint – olyan, mint a
kubista festő: egyszerre látja a kockának mind a hat oldalát. Minthogy
fizikai tapasztalás (látás) révén csak három oldalt észlelhet, a másik
hármat intuitív tudás és tudat, mély empátia, szociális érzékenység
kapcsán, tehát nem kvantifikálható módon kell megközelítenie és
megragadnia. Ebben áll(na) a politika művészete!
Jól kommunikálunk-e a természettel?
Az elmúlt két-háromszáz évben a valóság, a természet racionális,
tapasztalati úton történő megközelítése és megértése hatalmas és
lenyűgöző mennyiségű és minőségű ismeretanyag felhalmozását, a
legkülönfélébb struktúrák jellemzését, a legváltozatosabb folyamatok
törvényekkel kifejezett megragadását, leírását tette lehetővé. Az ily
módon feltárt törvényszerűségek alapján káprázatos technikák és
technológiák születtek meg kielégítendő az emberi igényeket. A
folyamat korábban nem tapasztalt specializációhoz vezetett el,
amelynek alapján az ismeretek diszciplínákba rendeződtek (fizika,
kémia, biológia, geológia,…), majd ezek az idők folyamán rész-,
illetve szubdiszciplínákra sporadizálódtak. Oly mértékben, hogy nem
csupán az alapvető diszciplínák között, de azokon belül is rendkívül
beszűkült az átjárás lehetősége.
Mindez addig nem okozott különösebb gondot, amíg a
XX. század második felére a természeti környezetbe történő emberi
beavatkozás mértéke el nem érte mai szintjét, és világossá nem vált,
hogy az eddig még nem tapasztalt léptékű beavatkozás várható
hatásainak előzetes becslése, illetve a beavatkozással okozott
drasztikus változások következményeinek megszüntetése diszciplináris
alapon csak töredékesen és nem kielégítő megbízhatósággal lehetséges.
Kiderült továbbá, hogy az induktív, analitikus, redukcionista,
atomizáló közelítéssel hozott racionális döntések alapján álló
cselekvés az ökológiai rendszerekbe való beavatkozás során háromféle
eredményhez, illetve következményhez vezet(het): szándékolt és
bekövetkezett esemény; szándékolt és nem bekövetkezett esemény; nem
szándékolt és bekövetkezett esemény. Az események értelmezését
ráadásul megnehezíti, hogy időskálájuk jelentősen eltérő lehet.
Richard Feynman Nobel-díjas fizikus mintegy három
évtizeddel ezelőtt így fogalmazott: az emberi értelem a természetet –
pusztán célszerűségi okokból – fizikára, kémiára, biológiára,
geológiára osztja fel, ám figyelemmel kell lennünk arra, hogy a
természetnek erről a felosztásról nincs tudomása. (Az iménti okfejtés
természetesen nem vonatkozik a laboratóriumi kísérletek során általunk
konstruált fiktív-, pszeudo- vagy szimulált valóság vizsgálatára.)
Feynman figyelmeztető gondolatát máig nem igazán sikerült felfogásunk
meghatározó elemévé tenni.
A természet mint egységes egész, mint rendszer
szemléletét, az ökológiai gondolkodás szükségességét a XIX. század
60-as éveiben Ernst Haeckel német biológus fogalmazta meg először: az
ökológia a természet háztartását leíró tan, tehát olyan tudomány,
amely az organizmusok egymás közötti és a
környezetükhöz kapcsolódó viszonyával foglalkozik.
Ezen szemlélet alapja az, hogy a folyamatos anyag-
és energiaáramlás alapján a Föld bármely
|
|
önkényesen választott, természetes vagy csupán elvi
határokkal rendelkező része nyitott rendszernek (kvázi-egyensúlyi
rendszer) tekinthető. Tetszőleges rész vagy tetszőleges szféra
úgynevezett dobozként kezelhető (3. ábra),
amelybe anyag és energia áramlik, ezt követően fizikai
(geológiai), kémiai és biológiai állapotváltozások játszódnak le, majd
a térből anyag és energia távozik. A vizsgált részrendszerre
természetesen érvényes az anyag-, az energia- és az impulzusmegmaradás
elve, nem csupán a rendszer teljes tömegére, hanem bármely elegendően
hosszú élettartamú kémiai elemre is.
Mindazon fizikai vagy kémiai folyamatok, amelyek
primer módon egy anyag koncentrációjának növekedéséhez vezetnek,
úgynevezett forrásként (Quelle) kezelendők (Q), megfordítva, bármely
folyamatot, amely az anyag koncentrációjának csökkenését eredményezi
(anyagkiáramlás, kémiai átalakulás) nyelőnek (Senke) nevezzük (S). A
fentiekhez kapcsolódva a következő paraméterek definiálhatók:
anyagáram (mol s-1, kg s-1); az anyagáram
sűrűsége (mol s-1 m-2, kg s-1 m-2).
Globális léptékű anyagáram esetén tömegegységként a teragrammot (1Tg =
1012g) használják, ami technikailag használatos megatonna
(1Mt = 106t) egységgel számszerűleg megegyezik. A
tartózkodási időt átlagos áthaladási időként, τ (turnover)
definiálhatjuk; reciproka az áthaladási sebesség. Stacionárius
állapotban egy kémiai komponens koncentrációjára (ci) a következő
összefüggés érvényes:
dci/dt = Q – S = 0
Minthogy az ökológiai rendszerek nyitottak, az
egyensúlyi állapot esetükben csupán többé-kevésbé közelíthető meg. A
természeti rendszerek reális viselkedésének leírása kapcsán tehát a
következő egyszerűsítő feltételeket kell bevezetnünk:
• azok a reakciók, amelyek a kiszemelt komponens
tartózkodási idejéhez (turnover) képest nagyon gyorsan játszódnak le,
egyensúlyra vezetnek;
• azok a reakciók pedig, amelyek a kiszemelt
komponens tartózkodási idejéhez képest nagyon lassan játszódnak le,
figyelmen kívül hagyhatók.
Az ökológiai rendszer mint az anyag komplex
szerveződési formája élő szervezetekből, azok élettelen környezetének
komponenseiből és technikai (antropogén) tényezőkből tevődik össze,
amelyek szerkezeti és funkcionális kapcsolatok révén tartoznak egybe.
Az ökológiai rendszerek térben és időben korlátozottak, más
rendszerekkel anyagcserét folytatnak, anyagcsere révén egymáshoz
kapcsolódnak, éppen ezért külső tényezők állapotukat megzavarhatják.
Jellemző rájuk a hosszú időn keresztül fennmaradó stacionárius
állapot, és dinamikájukat az energiaáramlás és az anyagátalakulás
határozza meg. (Ez a szemlélet az ökológiai rendszerek jóval
komplexebb közelítésmódját feltételezi, mintha azokat csupán
mintavételi helyszínként értelmeznénk.)
Az ökológiai rendszereket természeti
(természetközeli) és városi-ipari rendszerekre (erős emberi
beavatkozás) oszthatjuk fel. A legfontosabb természeti rendszerek:
szárazföldi vagy terresztriális; tengeri és limnológiai. A
városi-ipari rendszerek (nooszféra) az emberi beavatkozás révén
jelentősen módosult természeti rendszerekből állnak.
Egy ökológiai rendszer állapota és minősége
biotikus és abiotikus faktoroktól függ. Elvileg bármely tényező képes
arra, hogy az ökológiai rendszer stabilitásának határt szabjon abban
az esetben, ha mértéke azon tartományban mozog, amely az egyes
organizmusok számára érvényes toleranciahatárral egybeesik. Az
ökológiai rendszerek azon képessége, hogy külső
hatásokat kiegyenlítsenek, és önmagukat dinamikus egyensúlyban
tartsák, lényegében véve a különböző korlátozó tényezők időben változó
kombinációjától függ.
A globális anyagkörforgás, az ökológiai rendszerek
közötti anyagáramlás sémáját a 4. ábra
mutatja be.
Pusztán szemléltetés céljából – külön
magyarázat nélkül – bemutatjuk a biológiailag esszenciális elem, a
karbónium körforgásának klasszikus dobozmodelljét, ahol a „dobozokban”
(rezervoárok) található számok az ott helyet foglaló
anyagmennyiségeket, a dobozok közötti kapcsolatot jelző nyilak
mellettiek pedig az éves „vándorló” mennyiségeket reprezentálják (5.
ábra). (A Bolin-féle modell legszembetűnőbb változása, hogy az
antropogén emisszió az eltelt időben közelítőleg megduplázódott!)
Röviden összefoglalva, a kémiai elemek biogeokémiai körforgása a
következőkről tájékoztat:
• az adott elem milyen mennyiségben,
koncentrációban és vegyület (részecskefajta) formájában van jelen az
egyes rezervoárokban;
• milyen mértékű az egyes rezervoárok közötti
anyagtranszport;
• melyek azok a kémiai, biológiai és fizikai
(geológiai) mechanizmusok, amelyek az anyagtranszportok szabályozzák;
• a természeti vagy antropogén tényezők előidézte
anyagtranszport milyen környezeti változásokat hoz létre;
• az előző hatására a természetben létrejövő
szabályozó (kiegyenlítő) mechanizmusok.
A kémiai elemek biogeokémiai körforgása
természetének felderítése nem csupán elméleti szempontból jelentős,
hanem az emberiséget napjainkban érintő kihívásokra szükségképpen
adandó helyes választ tekintve is alapvetően fontos:
• az élelmiszertermelés és annak függése a
hőmérséklettől és más éghajlati tényezőktől; a tápanyag
hozzáférhetősége, toxikus anyagok jelenléte;
• a globális éghajlat természeti és antropogén
tényezői és körülményei;
• savas ülepedés, ennek hatása az ökológiai
rendszerekre, a jelenség antropogén összetevői;
• a sztratoszféra ózontartalma, hatása az emberi
egészségre és az élővilágra, érzékenysége a szennyező nyomgázok
jelenlétére;
• növényvédő szerek és más szintetikus vegyi
anyagok globális jelenléte, perzisztenciájuk, ezen anyagok terjedési
módja és átalakulásuk, valamint lebomlásuk az ökológiai rendszerekben;
• ipari ökológia, ipari szimbiózis,
technikai-technológiai, illetve hozzájuk kapcsolódó társadalmi
problémák.
Az imént felvázolt kérdések a társadalom működése
szempontjából alapvetőek, ezért nagy kihívást jelentenek a tudományos
(szakmai) közösségek számára is. Azt ugyan nem állíthatjuk, hogy a
problémák tudományos – technikai megértése egyben azok megoldását is
jelentené, de az is bizonyosnak látszik, hogy számos társadalmi kérdés
megoldása ezek megismerése nélkül elképzelhetetlen. A rendszerek
megértése – összetett voltuk miatt – számos diszciplína integrációját
kívánja meg, és ha a tudományos közösség képtelen lesz arra, hogy az
ökológiai rendszerek leírásához szükséges diszciplínákat integrálja,
egészen biztos, hogy a társadalom nem fog megbirkózni az előtte álló
feladatokkal.
A megoldás a jelenlegi tudományos struktúrák
mélyreható átalakítását követeli meg. Ehhez az szükséges, hogy a
diszciplináris közelítésmódot kiegészítse, illetve felváltsa az
interdiszciplináris (integratív) látásmód, ami a kutatás szervezeti
modelljét tekintve is változásokat hoz magával: mellérendelt,
heterogén összetételű és időben változó kutatási struktúrák, „állandó
társulat helyett, stagioné rendszer”. Az eszköz-, illetve
módszerközpontú megismerés a problémamegoldó megismerés felé tolódik
el. Fontos figyelemmel lennünk arra, hogy a diszciplináris, illetve
integratív közelítésmód ezen felfogás szerint nem jelentenek külön,
egymást kizáró minőséget, eltérő entitást, hanem a megismerés mint
EGÉSZ két pólusát reprezentálják.
Következtetések és kihívások
Az elmondottak után próbáljuk meg röviden felvázolni, hogy a hármas
nagyrendszer egyes elemei kapcsán melyek a legfontosabb
következtetések, egyben a halaszthatatlanul választ igénylő kihívások.
Gazdaság
• Véges térben (Föld) végtelen
gazdasági-technológiai növekedés nem lehetséges.
• A gazdaság mai dominanciáját funkcionális
autonómiává kell átalakítani. A társadalom egzisztenciáját nem lehet
csak egyetlen nyelven, egy fogalomkészlettel, egyféle szóhasználattal
(gazdaság) kifejezni.
• Az árucsere, a pénz, a piac civilizációnk
immanens kategóriáit jelentik, megszüntetésük nem lehetséges, de
társadalmi ellenőrzésük szükséges.
• Számos környezeti probléma és társadalmi gond
megoldása csupán a gazdasági növekedést szem előtt tartva, továbbá
nemzeti határok között nem lehetséges.
• A gazdaság súlyosbodó problémáit kizárólag
gazdasági eszközökkel orvosolni egyre inkább „münchauseni
vállalkozásnak” tűnik fel.
Társadalom
• A hamis illetékességtudat – bárki, bárhol,
bármikor, bármiben ügyfél lehet – a demokratikus politikai struktúra
cselekvésképtelenségéhez vezethet.
• A „semmi sem biztos, semmire sincs garancia,
bármi megkérdőjelezhető” posztmodern relativizmusa a társadalmat
organikus rendszerből mechanikus halmazzá fokozza le („magányos
együttlét”, „ember embernek farkasa”).
• A korlátok nélküli szabadság (normanélküliség)
maga a káosz, míg a szélsőséges tekintélyelvűség (kizárólagos
illetékességtudat) a diktatúra bestialitásához vezet (szabadság szülte
organikus, illetve autoritás kikényszerítette mechanikus-bürokratikus
rend).
• Az egyetemes emberi szabadságjogok mellett azonos
hangsúllyal szükséges érvényre juttatni az egyetemes kötelességtudat
és felelősségvállalás eszményét.
Természet
• A természetbe történő nagyképű emberi beavatkozás
következményeinek előzetes becslése és utólagos elhárítása – mivel a
természeti környezet komplex nagyrendszer – a specializáción alapuló
diszciplináris közelítéssel csak töredékesen lehetséges. Erre
integrált, mellérendelő, időben változó összetételű,
problémamegoldásra orientált kutatási struktúrák adhatnak lehetőséget.
• A természeti erőforrások felhasználásának a
megértésen és nem az erőn (minden határon túli haszonszerzés) kell
alapulnia. A természettel való kommunikáció nyelvét újra kell
tanulnunk.
• A megértés önmagában véve nem jelent megóvást. A
dolgok iránti tisztelet nélkül minden közönségessé válik. Aki tiszteli
a dolgokat, lemond arról, hogy csupán birtokba vegye, és saját
céljaira használja őket (Romano Guardini).
• A társadalmi szerződés történeti mintája szerint
szükséges a „természeti szerződés” megkötése, jogszabályokban történő
rögzítése (úgynevezett harmadik generációs jogok); garanciák és
szankciók által a jogok működőképessé tétele.
A felsorolt kihívásokra a válaszok nagy
valószínűséggel a távlatos gondolkodáson, rendszerszemléleten, a
takarékosság elvének érvényesítésén, a helyi erőforrások fokozott
bevonásán és az oktatás célrendszerének újrafogalmazásán kell
alapulnia. A rövid távú haszon érdekében nem ignorálhatjuk a hosszú
távú következmények számbavételét. Ma a dolgokat – az egyszerűbbnek
látszó, gyorsabb és kizárólag érdekvezérelt döntés meghozatala
érdekében – igyekszünk kiszakítani a lehető legteljesebb
összefüggésrendszerükből. Az ilyen döntések kétségesek, és állandósuló
reformkényszert szülnek. A fogyasztás kialakult három szintjéből
(szükséges, presztízs-, ill. zabolátlan fogyasztás) a harmadik,
valamint részben a második az erőforrások pazarlásával jár, azok nem
kívánt mértékű igénybevételét jelentik. (Ezt a magatartást nem
igazolhatja a miért, hát megfizettük? indignálódott reakciója sem!) A
helyi erőforrások fokozódó felhasználása megteremti a
termelő–fogyasztó csaknem közvetlen kapcsolatot (könnyebb
termékellenőrzés), másfelől csökkennek a szállítással összefüggő
energiaköltségek, továbbá a környezetterhelés. (Természetesen látnunk
kell, hogy a megapoliszok ellátása ezen az úton adott esetben nem
több, mint illúzió.)
Az oktatás célrendszerének középpontjában ma minden
határon túl a kiképzés ideája áll. Ki kell képezni azt a csereszabatos
munkaerőt, amely a technológiai és gazdasági folyamatokban szinte
azonnal és bárhol elhelyezhető, amely számára a munkahely- vagy
szakképzettségváltás nem jelent semmiféle gondot. Tagadhatatlan, hogy
a munkaerő mobilitása a civilizációs társadalmak működésének
elengedhetetlen feltétele. Nagy hátrány azonban, hogy ez a szemlélet
megreked a jelen idő horizontján. Csupán a pillanatnyi feladatokra
koncentrál, és híjával van a távlatos gondolkodásnak. (Csak az a
probléma érdekes, ami közvetlenül előttünk van.)
A mai oktatási rendszerek csaknem teljességgel
lemondtak a kinevelés feladatának ellátásáról. Ez az út pedig a
társadalom normanélkülivé válása felé (anómia) vezet. Természetesen a
kinevelés végletekig relativizált értékek mentén elképzelhetetlen, a
természet (teremtés) rendjének és a közösségnek a megzavarásától ily
módon legfeljebb a büntetőjogi felelősségre vonástól való félelem és
nem a „belülről irányított” ember erkölcsi normái tartanak vissza
bennünket. Hasonlóképpen, a mai iskola nem tartja elsőrendű
feladatának a kiművelést sem. Kétségkívül, ez az állítás, mint sommás
vélemény, akár az elutasítással is szembesülhet, hiszen a tanulók
szinte fuldokolnak a rájuk zúduló információóceánban. Ám figyelemmel
kell lennünk arra, hogy bármely nagyságú információtömeg, ha nem
szervesül, ha nem válik rendszerezetté, és nem tartalmazza az emberi
élet teljességének kibontakoztatásához szükséges ismereteket, csupán
pótszer lehet. Ily módon a legfőbb dologról, az emberi minőségről
feledkezünk meg, azaz az embernek ama képességéről, hogy válaszolni
tudjon a legváratlanabb kihívásra, és élni tudjon a legszokatlanabb
lehetőséggel is (Aurelio Peccei). Rendszerszemléletű gondolkodásra
csak az ebben az értelemben kiművelt ember képes.
H. G. Wells még a múlt század első felében azt
írta: a jövőt egyre inkább az oktatás és a katasztrófa versenyfutása
alakítja majd. Ha az állítás igazságtartalmát részben kétségbe is
vonhatjuk, azt nem áll módunkban tagadni, hogy a ma iskolája a holnap
társadalmát elővételezi.
Fenntarthatóság és identitás
A vázolt kihívásokra adandó válasz lehetőségét és minőségét alapvetően
az fogja meghatározni, hogy a még előttünk álló XXI. században miként
formálódik önazonosságunk, az önértelmezés, az éntudat, azaz az
identitás. (Az identitás időben változó, társadalmi termék és
tipikusan a XX. század szülötte.)
Az identitás – egy közelítés szerint – hármas
rétegződésű: valaki-, senki-, akárki identitás. Az első tipikusan a
fogyasztói társadalmak terméke, státusz-identitásnak is nevezhetjük.
Az egyén valakivé akar válni, adott státusz elérésére törekszik,
hiszen az bizonyos előnyökkel jár együtt. Mára ez a vágy sok
tekintetben elvezetett a korábban már említett túldimenzionált
énközpontúsághoz, az individuum elszabadulásához. A senki-identitás
(hamis identitás vagy identitás nélküliség) legpontosabb definícióját
a múlt századi Amerika hetvenes éveiben a punkfilozófia vázolta fel:
szex és drog és rock and roll. Ma ehhez a képernyő- és a netfüggést is
hozzászámíthatjuk. Itt a lényeg egy roppant erős külső érzéki hatás,
amelyre az énben pillanatnyi belső késztetés alakul ki. Mindeközben
eltűnik a múlt, és nincs lehetőség arra, hogy cselekedeteink jövőbeli
következményeivel számot vessünk. Az akárki-identitást
tömegidentitásnak is nevezik. Ebben az esetben az éntudat átadja a
helyét a mitudatnak. A rendszerint ideológiai alapon szerveződő
csoportok, közösségek egyes tagjai a csoport többi tagjával azonossá,
mi több, tőlük megkülönböztethetetlenné válnak. Ez az identitás érhető
tetten a sportstadionok tomboló szurkolóiban, a popkoncertek
eksztatikus örömben hajladozó árnyalakjaiban és a
tömegrendezvények zsigeri megnyilvánulásaiban.
A három réteg egyszerre van jelen bennünk, időben
változó módon és arányban. Vizsgálódásunk szempontjából azonban az
igazán lényeges most az, hogy ezen hármas rétegű identitást a már ma
is létező három technológia – információs-, bio-, illetve
nanotechnológia – miként képes befolyásolni (6.
ábra).
Az információtechnológia révén elmosódik a
különbség a háromdimenziós fizikai valóság és a kétdimenziós virtuális
valóság (interaktivitás, számítógépes szerepjátékok) között. (A 2.
ábrán a virtuális valóságot a háttérmintázat jelzi.) A
biotechnológia képes arra, hogy a generációk közötti különbséget
(külső megjelenés, egészségi állapot, reproduktív képesség)
megszüntesse. Külön hangsúlyozandó, hogy ezt a technológiát nemcsak
terápiás, hanem széles körben kozmetikai célokra is alkalmazzák
(plasztikai sebészet, kozmetikai farmakológia, génsebészet), s ezen az
úton a tudatmódosítástól a személyiségváltásig bezárólag beláthatatlan
lehetőségek adódnak. A nanotechnológia megszünteti az „én” és a
külvilág közötti különbséget. Nanoméretben tárgyak, eszközök és kémiai
rendszerek számára a testet a külvilágtól elválasztó külső (bőr) és a
belső határfelületek átjárhatóvá válnak, amelyeken át mikroméretben
ilyen transzportra nincs lehetőség.
Ezek a lehetőségek elgondolkodtató és meglehetősen
félelmes távlatokat nyithatnak meg előttünk. Különösen, ha arra
gondolunk, hogy mára megjelentek azok az elképzelések, amelyek szerint
nem az emberi aktivitás által szétrombolt ökológiai rendszereket kell
helyreállítanunk, hogy azok megfeleljenek a mai emberi biologikumnak,
hanem az utóbbit kell illesztenünk a megváltozott környezeti
állapothoz. (Wilhelm Ostwaldhoz, a XIX–XX. század fordulójának neves
kémikusához kapcsolódik a következő anekdota: königsbergi (ma
Kalinyingrád) házának kertjében halastavat alakított ki. Amikor egy
barátja megkérdezte, miért ezek a csúszós, nyálkás halak és nem a
pompás pávák és gyöngytyúkok, Ostwald azt válaszolta: „majd bolond
leszek fűteni a világegyetemet!” Közelebbi magyarázat, azt hiszem, nem
szükséges. De képzeljünk el egy olyan emberféle lényt, amely
anyagcseréjét a mindenkori környezeti hőmérsékleten végzi. Micsoda
beláthatatlan energiatakarékosságra – élelmiszerek, energiahordozók –
kínálkoznék ily módon lehetőség, nem is beszélve másfajta
„előnyökről”. Az elmondottak korántsem minősíthetők afféle kafkai
abszurdnak. Dougal Dixon brit geológus és fikciós művek szerzője egy
könyvében fel is vázol egy ún. aquamorph-ot, amely kétszáz év múlva a
tengerekben élne.)
Messze vezetne annak taglalása, hogy az előttünk
álló kihívásokra adandó válaszokat tekintve mely identitásréteg(ek)
alapján lehetünk sikeresek, és teremthetjük meg a jövő fenntartható
társadalmát. Ezt tekintve vannak komoly aggodalomra okot adó jelek.
Fejezzük be mégis a francia költő, Paul Valéry biztató szavaival: az
élet, a jövő sohasem reménytelen, mert mindig azok határozzák meg,
akik hisznek benne, és nem azok, akik tagadják. A hitnek abban az
értelmében talán, ahogy a fizikus Werner Heisenberg fogalmazott:
minden emberi cselekedet kezdetén a hit áll. És ez feltehetően
független attól, hogy a hit szakrális vagy szekuláris értelmezéséről
van szó. Ellenkező esetben a bennünket olykor megérintő planetáris
félelem jegyében reménytelenné vagy embertelenné válunk. Ma már
mindkettőre utaló jelekkel találkozhatunk.
Kulcsszavak: örökségünk a 20. századból; civilizációnk modellje;
ember – természeti környezet kommunikáció; diszciplináris és/vagy
integrális közelítés; a természetben minden körbejár; a kémiai elemek
biogeokémiai körforgása; kihívások és válaszok a társadalom – gazdaság
– természet hármas nagyrendszerben; identitás – fenntarthatóság –
túlélés
IRODALOM
A világ helyzete sorozat– A washingtoni
Worldwatch Institute évenkénti jelentése a fenntartható társadalomhoz
vezető folyamatról. Föld Napja Alapítvány, Budapest
Diamond, Jared (2007): Összeomlás.
Typotex, Budapest
Fukuyama, Francis (2003): Poszthumán
jövendőnk. Európa, Budapest
Greenfield, Susan (2009): Identitás a XXI.
században. HVG Könyvek, Budapest
Kerekes Sándor (2009): A
környezetgazdaságtan alapjai. Aula, Budapest
Kóródi Mária (szerk.) (2009): Az erőszak
kultúrája – Fenntartható-e a fejlődés. Pallas, Budapest
Meadows, Donella et al. (2005): A
növekedés határai – harminc év múltán. Kossuth, Budapest
Mészáros Ernő (2001): A környezettudomány
alapjai. Akadémiai, Budapest
Papp Sándor (2002): Biokémia –
körfolyamatok a természetben. Veszprémi Egyetemi, Veszprém
Papp Sándor (2002): Fagyöngy-civilizáció.
Új Horizont, Veszprém
Papp Sándor (2010): Titanic-szindróma –
kis világi eszkatológia. Pannon Egyetemi, Veszprém
Schlesinger, William H. (1997):
Biogeochemistry. Academic Press, San Diego
Tillmann József Attila (szerk.) (1994,
2004): A későújkor józansága I–II. Göncöl, Budapest
Vida Gábor (2001): Helyünk a bioszférában.
Typotex, Budapest
LÁBJEGYZET
* Az MTA-VEAB 37.
közgyűlésén, 2009. december 5-én elhangzott előadás módosított,
szerkesztett változata.
<
|
|