1. Az uralkodói szuverenitás,
a népszuverenitás és az állami szuverenitás
A szuverenitás mai fogalmának közvetlen történeti előzménye a virágzó
középkorban keresendő. Ez az az időszak, amikor a justinianusi
összefoglalásból és kodifikációból ismert római jog magyarázói saját
koruk kialakuló dinasztikus, majd nemzeti jellegű államaira alkalmazni
kezdték a római császárok jogállásának alapvető elemeit.
Megfogalmazták a híres elvet, amely szerint a király császár a maga
országában (rex est imperator in regno suo) (Quaritsch, 1995, IX/1104;
Ferraioli, 2006, XI/10901–10902.). Magát a francia, illetve angol
szuverenitás kifejezést is csak Jean Bodin (1530–1596) fordítja
latinra. Megjelöli az ókori forrásokban szereplő fogalmakat is,
amelyeknek az új kifejezés jelentése leginkább megfelel. Ilyen
fogalmak a summum imperium, a summa potestas, és a maiestas imperii
(Bodin, 1566 [1951], Cap. VI. [I, 174.]). Mindez pedig olyan
közhatalmat fejez ki, mely egy államra nézve abszolút és állandó.
Ennek a hatalomnak, az akkori szóhasználat szerint, „birtokosa” van,
aki általában maga a fejedelem, illetve az uralkodó, akit az
abszolutizmus korában „szuverénnek” is neveznek. Így a szuverenitás
ebben a megközelítésben elsődlegesen nem az országokra, hanem az
uralkodókra, illetve azokra vonatkozik, akik az országokban a legfőbb
hatalmat gyakorolják. Ez a hatalom pedig kiterjed a törvényhozásra és
a belőle levezethető uralkodói jogokra. Ilyennek tekintették a
hadüzenetet és a békekötést, az állam legmagasabb tisztségviselőinek
kinevezését és leváltását, a bíráskodás feletti hatalmat, az
adókivetést, a felmentés és a kegyelem megadásának jogát, a pénzek
súlyának és nemesfémtartalmának meghatározását stb. Az újkor elejének
gondolkodói ismertek olyan törvényeket is, amelyeket a szuverén
uralkodók nem változtathattak meg. Ilyenek voltak „az isteni és
természeti törvények”, valamint a legfőbb alkotmányjogi normák
(Quaritsch, 1995, IX/1104). Bodin azt nevezi szuverénnek (pontosabban:
abszolút szuverénnek), aki Isten után nem ismer semmi más felsőbbséget
maga felett (Bodin, 1583, I., 8, 124.). Ezzel a kijelentéssel a szerző
már figyelmen kívül hagyja a vallásnak a lelki dolgokra vonatkozó
küldetését és joghatóságát, melyet mindaddig – és sokan a továbbiakban
is – abban az elvben foglaltak össze, hogy a pap lelki dolgokban
nagyobb a fejedelemnél, és megfordítva: a fejedelem világi dolgokban
nagyobb a papnál. Ennek az elvnek a részleges vagy teljes elutasítása
az abszolutizmus korára jellemző uralkodói mindenhatóság igényébe
torkollott, amely a jozefinizmus és általában a regalizmus
ideológiájában újra és újra a szent dolgok körüli uralkodói
felségjogokat (iura circa sacra) kívánta rögzíteni és kiterjeszteni.
Bodin szuverenitásfogalma mind az államon belüli,
mind az államok közötti kapcsolatokban függetleníti az uralkodói
felségjogokat azoktól a vallási és természetjogi feltételektől,
amelyek korábban ennek a hatalomnak a korlátait alkották.
Thomas Hobbes a szuverenitás országon belüli érvényesülése
tekintetében a természeten alapuló rend és állam helyébe a polgári
államot állítja. Ugyanakkor a nemzetközi vonatkozású szuverenitásról
azt tartja, hogy az az államok között uralkodó természetes
viszonyoknak felel meg. Azok alapján hivatott rendezni a
konfliktusokat és érdekellentéteket.
Az abszolutizmus korának elmúltával a liberális
állam időszakában a belső szuverenitás fogalma kiüresedni látszott. Az
alkotmányos jogállam eszméje szerint ugyanis a törvényhozói, a bírói
és a végrehajtói hatalom egyaránt a jognak van alárendelve, vagyis nem
mentes a törvények uralmától, ellentétben azzal, ahogyan a régiek a
fejedelem jogállását jellemezték (princeps legibus solutus). Sok
alkotmányban fennmaradt a népszuverenitás elve, ám ezt éppenséggel
negatív garanciának fogták fel, hiszen ezzel azt
fejezték ki, hogy semmilyen egyéb hatalmi szerv nem független mindenki
mástól, és hogy a szuverenitás csakis a népre jellemző. Azt azonban,
hogy milyen területen, az emberek mely közössége tekintendő népnek,
nem sikerült általános és elvi szinten meghatározni.1
A definiálási kísérletek az állam fogalma nélkül aligha sikerültek,
annak alkalmazása viszont circulus vitiosust jelentett: a főhatalom
letéteményese és forrása ugyanis eszerint annak a területnek a
lakossága volna, mely egyazon főhatalom alá tartozik (Boutmy, 1970,
49–89.; főként 50–51.).
A külső, nemzetközi vonatkozású szuverenitás
tekintetében ellentétes folyamat ment végbe. Amíg ugyanis országon
belül az államok jogrendként jelentek meg, amely a természetes
állapotot felülmúlja, illetve attól független, addig a külső
viszonylatokban a természetes állapot feltételezése adta a nemzetközi
jog alapját (Vö. Ferraioli, 2006, 10901.). Belső viszonylatban az
állam egyre inkább semmilyen törvényt maga fölött nem ismerő módon
értelmezi szuverenitását. Amikor a vallásos és a természetjogi
hivatkozásokról is szisztematikusan lemondanak az egyes államok
törvényhozó szervei, akkor ez a folyamat meglehetősen ellentmondásossá
válik. A liberalizmus korától ugyanis az állam belső szuverenitását
elvileg a nép önrendelkezésének gondolatára építették. A valóságban
bizonyos választott testületek vagy szervek még az eredeti választói
akarattól is függetlennek tekintik magukat (Vö. például Capitant,
1954, 153–169.), és pusztán formális többségek alapján
rendelkeznek szinte bármiről, esetleg tartalmi realitásoktól is
függetlenül. Erre reagálva a jogelmélet egyes mai képviselői – így
Francesco D’Agostino – megjegyzik, hogy a legitimáció a jogrendnek nem
olyan tulajdonsága, amelyet valaki kívülről adhat meg neki, hanem
belső, lényegi eleme.2 Ahhoz azonban, hogy
ez így legyen, a jogszabályoknak szükségképpen meg kell felelniük
bizonyos belső, tartalmi követelményeknek. Különben csak formailag
keltenék a jog látszatát. Ebben az összefüggésben a jog hatékonysága
és a jogkövetés problémája messze nem csupán a kényszerítő szankciók
alkalmazásának kérdése. Sokkal inkább múlik azon, hogy a jog szabályai
mennyire felelnek meg az adott társadalomban az objektív igazságosság
követelményének.
A külső szuverenitás fejlődésének csúcspontjaként
jelölhető meg az ENSZ Alapokmánya (1945) és az Emberi Jogok Egyetemes
Nyilatkozata (1948). Az addig főként kétoldalú egyezményeken nyugvó
nemzetközi jog ezzel kezdett valódi jogrenddé szerveződni. Így az
államok külső szuverenitása elvesztette abszolút jellegét, hiszen az
államoknak is alkalmazkodniuk kell a nemzetközi jog rendjéhez. Sőt, új
állam keletkezése esetén a már létező államok ismerik el államként az
adott területen közvetlen és teljes fennhatósággal rendelkező vezetés
alatt álló új alakulatot. Ez az elismerés egyes szerzők szerint
konstitutív, vagyis létesítő erejű, mások szerint deklaratív, vagyis
megállapítja a ténylegesen már létező helyzetet (Vö. például Sereni,
1958, 354–365.).
A nemzetközi jogrend két alapértéken nyugszik: a
béke szükségességén és az emberi jogok védelmén (Vö. Ferraioli, 2006,
10901.). Éppen ez az az elképzelés, amely az utóbbi években
megkérdőjeleződni látszik, hisz az egypólusú világ realitása
feszültségben állhat annak a nagyjából egyenlő felek közti egyensúlyon
alapuló nemzetközi jog logikájával, amely a korai újkorban jött létre.
Ugyancsak új módon vetődik fel napjainkban az emberi jogok fogalmának
kérdése. Ennek vizsgálata azonban túlmutat a jelen előadás keretein.
2. Az Egyház sajátos szuverenitása
Jóval azelőtt, hogy a szuverenitás mai fogalma kialakult volna,
létezett egyfajta szoros kapcsolat a vallások és az egyes népi
közösségek között. Az Ószövetségben az Urat gyakran Izrael Istenének
nevezik. Egy nép és a saját istene, illetve istenei között ebben a
szemléletben különleges kapcsolat áll fenn. Izrael népének a babiloni
fogság utáni története önálló államiság nélkül indul. Júdea a Perzsa,
majd a Szeleukida Birodalom keretébe tagozódik. Később a Hasmoneusok a
királyi címet kezdik használni, az ország azonban idegen gyámság alatt
marad. A saját állam csak rövid időre tűnik fel a zsidóság
történetének ebben a szakaszában. A nép a megmaradt vallási és
kulturális autonómia keretei között papjainak vezetése alatt,
szakrális törvények által irányított vallási közösségként jelent meg.
A Kr. e. V. század harmadik negyedében, Nehemiás júdeai tartományi
kormányzósága idején, illetve – minden bizonnyal ennek vége felé vagy
kevéssel utána – Ezdrás működésekor és az azt követő időszakban
„Izrael” messze túlterjedt Júdea tartományán. Nemcsak a távoli
diaszpórában elszórva, hanem a szomszédos tartományokban is jelentős
számban éltek a régi zsidó törzsek leszármazottai, akik továbbra is
Izrael közösségéhez és a jeruzsálemi kultuszközösséghez tartoztak.
Amikor Ezdrás „bevezette a törvényt” (Vö. Ezd 7,12–26.), ez a
szakrális törvény nem csupán Júdea tartományára, hanem Izrael egész
közösségére vonatkozott (Vö. Noth, 1976, 300., 304; Bright, 1980,
347–378., 382–389.). Ennek a népnek ekkor nem volt önálló államisága,
politikailag Perzsiának volt alárendelve, de elismert népközösséget
alkotott, amely belső ügyeit a maga Istenének törvényei szerint
rendezhette. Ezzel Izrael – mint John Bright megjegyzi – átment a
nemzeti létből a törvény szabályozta népközösség, a gyülekezet életébe
(Bright, 1980, 378). Ez a létmód pedig nem csupán a Perzsa
Birodalomban egyébként ismeretes népi vagy etnikai autonómia volt,
hanem egy ősi gyökerekből táplálkozó, teokratikus rendszer. Ezzel
kapcsolatban újra megjelent és megerősödött az ősi felfogás, amely
szerint Izrael felett királyként maga Isten áll (Ez 15,18; Szám 23,21;
Bír 8,23; 1Sám 8,7; 12,12; 1Kir 22,19; Iz 6,5; 41,21; 43,15; 44,6;
Zsolt 47; 93; 96–99.). A fogság után az Ígéret Földjére visszatérő
népről azt tartották, hogy közeledik Isten királyi uralmának e felé az
eszménye felé (Neh 12,44–47; lásd Bright, 1980, 378; vö. Erdő, é. n.,
76, nr. 48.). A messiási várakozások nem kis részben olyan jövendő
szabadítóra vonatkoztak, aki Dávid leszármazottjaként Izrael eszményi,
nagy királya lesz (Iz 7,14; 9,5–6; 11,1–5; Jer 23,5; Mik 5,1; vö.
Erdő, é. n., 78, nr. 48.).
A messanizmus különböző vonulatai eszmetörténeti
háttérként elválaszthatatlanok a kereszténység születésétől. A
keresztények mindenesetre megújuló Izraelnek, Isten népének fogták fel
a saját közösségüket, egyben elfogadták azt a gondolatot, hogy a nép
egyetlen egész, egyetlen személyiséget alkot, és mint ilyen vesz részt
a történelmi fejleményekben és az üdvösség történetében. Így az egyes
ember a korok változásán túl részesévé válik egész népe sorsának,
mégpedig nem csupán evilági értelemben. Izrael azáltal vált Isten
népévé, hogy az Úr tulajdonul választotta magának (Vö. Kiv 6,7; 19,5;
MTörv 7,6; 14,2; 26,18; Dahl, 1941, 2–50; Schnackenburg, 1966, 133.).
Az első keresztények Isten eszkatológikus, örök szövetségben megújult
népének (Vö. Kiv 6,7; 19,5; MTörv 7,6; 14,2; 26,18.) vallották az
Egyházat, ahogyan ezt különleges világossággal tanúsítja az első
Péter-levél formulája („választott nemzetség, királyi papság, szent
nemzet, tulajdonul kiválasztott nép vagytok” [1 Pét 2,9; Vö. Iz
43,20–21/Sept/; Kiv 19,6.]). A néphez tartozás kritériuma a
keresztények szerint Isten kiválasztó szeretete (Vö. Ef 1,4.). Az
újdonság a keresztény szemléletben az, hogy az Egyházat mint népet
Krisztus üdvözítő áldozata teremtette meg. Az Egyház az ő vére árán
szerzett nép (Vö. ApCsel 20,28; Zsolt 74,1–2; Iz 43,21/Sept./.). Az
Egyház új szövetségben kapcsolódik Istenhez (Vö. Lk 22,20; 1Kor 11,25;
2Kor 3,6; Zsid 8,13 stb.). Így intézményes alakjában is a szövetség
népének tartja magát, ami legalábbis vallási tekintetben az Istentől
való közvetlen függést jelenti. A Krisztus korabeli Izrael-eszme
hatással van tehát az első idők Egyházának önértelmezésére (Vö. pl.
Erdő, é. n., 99, nr. 69–70.).
Ez a meggyőződés a Katolikus Egyházban máig
töretlenül él. A II. Vatikáni Zsinat így beszél erről: „Az új Izrael
pedig, amely a mostani világban él, keresve a jövendő és maradandó
hazát (Vö. Zsid 13,14.), a Krisztus Egyháza nevet viseli (Vö. Mt
16,18.), hiszen Krisztus szerezte meg tulajdon vérén (Vö. ApCsel
20,28.), a saját Lelkével töltötte el, és ellátta egy látható és
társadalmi jellegű egyesülés eszközeivel” (II. Vatikáni Zsinat, Lumen
gentium 9.). Vagyis a zsinat látásmódja szerint is az Egyház jogi
szervezettségének első fokát, objektív valóságalapját egy olyan
intézményes jog jelenti, mely szorosan összekapcsolódik a Krisztus
által alapított közösség Isten népe mivoltával, üdvösséget közvetítő
küldetésével (Vö. Erdő, é. n., 102, nr. 74.).
Ilyen előzmények után érthető, ha a történelem
során más és más formában újra és újra megjelenik annak tudata, hogy
az Egyház az életviszonyok egy bizonyos részének vonatkozásában önálló
vallási népközösség, mely e tekintetben csak Istennek van alárendelve,
aki Krisztusban adta meg a kinyilatkoztatás teljességét az
emberiségnek. Ebben a felfogásban benne rejlik egyfajta szuverenitás
eszméje. Ennek pontosabb kifejtésére akkor került sor, amikor a Római
Birodalomban a kereszténység már nemcsak elterjedt, hanem az államot,
annak működését is befolyásoló „hivatalos vallás” lett. A Nyugat-Római
Birodalom bukása után I. Gelasius pápa (492–496) Anastasius
kelet-római császárnak írt levelében leszögezi, hogy a keresztény
római világot két szerv, két felsőbbség kormányozza, a pápák szent
tekintélye (auctoritas sacrata pontificum) és a királyi hatalom
(regalis [imperialis] potestas) (Vö. Ullmann, 1981, 199.). Méltán
jegyzi meg Walter Ullmann, hogy Gelasius pápának ez a kijelentése
terminológiai szempontból beleilleszkedik számos korábbi és egykorú
dokumentum sorába. A szóhasználat alapján a szentnek nevezett pápai
tekintély (auctoritas) és az uralkodói hatalom (potestas) nem állnak
ellentétben, hanem szükségképpen kiegészítik egymást (Ullmann, 1981,
200.). Az Egyházi Állam későbbi kialakulása vagy a pápa jogállásának
újkori megjelölése (szuverén főpap, Sovrano Pontefice), ezt a
teológiai alapot nem módosította.
A középkor keresztény társadalmában az Egyház és az
állami hatalom kapcsolatára nézve új hangsúlyok is jelentkeztek,
amelyek teológiailag ugyan beleilleszkedtek az előzmények sorába,
konkrét politikai következményeikben azonban már az állami hatalom
gyakorlására is közvetlen hatásuk volt. A res publica christiana
vezetésében mintha ebben az időben a lelki tekintély a világi hatalom
konkrét működését is irányítani kezdte volna. Mindennek alapja a
vallás és a társadalom sajátos és szerves egysége volt. A világi
hatalom vallási legitimációjára tekintettel kísérlet történt arra,
hogy a vallási tekintély ne csupán kiegészítője, hanem a gyakorlati
működésben is felettes szerve legyen a fejedelmi hatalomnak (Ilyen
értelemben lásd például John A. Watt: The Theory of the Papal Monarchy
in the Thirteenth Century [1965]). Ennek hivatkozási alapja a bűn
szempontjából (ratione peccati) fennálló egyházi illetékesség volt.
|
|
A gondolat legmarkánsabb megfogalmazásai III. Ince
pápa (1198–1216) korából valók. Külön említésre méltó ennek a pápának
a német-római császár megválasztásával kapcsolatban
kiadott dokumentuma, mely a választófejedelmek jogát elismeri a
császár megválasztására, de a jelölt (például hitbeli) alkalmasságának
megítélését és így a pápa által el nem ismert személynek tett
hűségeskü megengedett és kötelező voltának elbírálását a saját
feladatának tekinti.3 A ratione
peccati fennálló egyházi bírói illetékesség talán
legvilágosabb kifejtése III. Ince pápának a franciaországi főpapokhoz
írt egyik levelében olvasható. Az erőteljes megfogalmazás mögött
teológiai érvelés rejlik. Kijelenti, hogy hűbéri kérdésekről nem kíván
ítélkezni, viszont döntenie kell a bűnről, melynek
megítélése kétségkívül rá tartozik.4 Erre
nem emberi rendelkezés alapján, hanem Istentől kapott hatalmat, hiszen
feladatához tartozik bármely keresztényt bármilyen halálos bűn miatt
megfeddeni, sőt ha az illető megveti a helyreigazítást, akár egyházi
szankcióval kényszeríteni is.5 Ennek az
állításnak a megalapozására a pápa kifejezetten is hivatkozik az
evangéliumra (Mt 18,15.). A problémát III. Ince korában az okozta,
hogy – tekintettel a res publica christiana vallási és politikai
vonatkozásainak egységére – az egyházi közösségből való kizárás súlyos
evilági következményekkel is járt. Az ilyen büntetéssel sújtott
cselekmények körének meghatározása és a büntetés jogi hatásainak
akkori terjedelme azonban teológiailag nem feltétlenül volt
szükségszerű. Mindenesetre figyelemreméltó, hogy a világi hatalom
sajátos és független működési körének létét III. Ince pápa még a fent
idézett rendelkezéseiben is elismeri.
Ez a fajta helyzet azonban a nemzetállamok
megerősödésével már a XIV. század elején alapvetően megváltozott. Az
újkor folyamán pedig éppen a világi hatalom oldaláról kísérelték meg a
keresztény Nyugat vezetésének monopolizálását. A felvilágosodás
korának állami mindenhatósága az egyházi életnek sokszor olyan
részleteit is szabályozni kívánta, amelyek semmilyen komoly állami
érdeket nem érintettek. Még maga Nagy Frigyes porosz király is
élcelődött II. József egyházügyi rendelkezéseinek apró zaklatásain,
amelyek az oltár berendezését sekrestyés módjára kívánták meghatározni
(Geffcken, 1965, 331.). II. József kritikájaként jegyzik meg, hogy a
természetjogi gondolkodás alapján az Egyház ügyeiben is korlátlanul
rendelkezni akaró uralkodó végül is lehetetlenségre vállalkozott.
Amikor a generális szemináriumokat megalapította a katolikus
papnövendékek számára, azt írta Herzan bíborosnak: olyan papokat akar
neveltetni, akik „Rómától megszabadulva egyedül a hazának vannak
alárendelve”. Csakhogy II. József olyasmire törekedett, ami elvileg is
elhibázott volt. Mint Geffcken megállapítja: a Katolikus Egyházat egy
országban le lehet fokozni pusztán megtűrt magántársasággá, el lehet
űzni, de nem lehet állami eszközökkel megreformálni, nem lehet állami
részről megmondani, „milyenné kell a Katolikus Egyháznak válnia,
anélkül hogy megszűnne önmaga lenni” (Geffcken, 1965, 331.).
A fejedelmi abszolutizmusnak és a felvilágosodás
egyes irányzatainak támadásai már nem csupán bizonyos középkori
igényeket érintettek. Nem is elsősorban a Pápai Állam létére
vonatkoztak, hanem az Egyháznak mint olyannak a belső működési
szabadságát érintették. Ez pedig – bár más fogalmakban kifejezve – ősi
és szerves teológiai hagyomány részét alkotta. Amikor tehát az
abszolutizmus és a felvilágosodás igyekezett az Egyházat az államnak
teljesen alárendelni, és kísérletet tett az Egyháznak az államban való
feloldására, a XVIII. század közepén kialakult az első önálló és
rendszeres teológiai reflexió az Egyházra mint jogilag rendezett
szervezetre, mégpedig egy önálló tudományág, az egyházi közjog
formájában (De la Hera – Munier, 1964, 32–63; Corrall, 1993,
413–417.). Amikor Johannes Limneus a Német-római Birodalom közjogáról
szóló művét (Limneus, 1699) kiadta, a kánonjogászok előtt felmerült
annak reális veszélye, hogy az egyházjogot a maga egészében be akarják
sorolni az állami közjog körébe, s rá is a természetjogi módszert
kívánják alkalmazni. Ez pedig teljességgel összeegyeztethetetlen lett
volna a krisztusi kinyilatkoztatásba vetett hittel. Erre a helyzetre
válaszolt Georg Christoph Neller (†1783) az egyházi közjogról írt első
igazi traktátus (Neller, 1746) kiadásával. A szerző azonban magát az
Egyházat túlságosan is a Német-római Birodalom hasonlóságára fogta
fel. A XIX. századi római iskola ezt a kezdeményezést fejleszti
tovább, amikor az Egyházról mint tökéletes társaságról (societas
perfecta) beszél. Természetesen nem azt érti rajta, hogy az Egyház
evilági arca hibátlan volna, hanem hogy a „társaság” legmagasabb
szintű fogalmának nemcsak a szuverén állam, hanem teológiai mivolta
miatt szükségképpen az Egyház is megfelel. Ezt képviseli a téma két
nagy klasszikusa, Camillo Tarquini (†1874) (Tarquini, 1860) és Felice
Cavagnis (†1906) (Cavagnis, 1882–1883.). Ennek az irányzatnak a
teológiai mélységét elsősorban nem azon mérhetjük
le, hogy megalapozza az Egyház szuverenitását és nemzetközi
jogalanyiságát, hanem azokon a sajátos ekkleziológiai
megállapításokon, amelyek később a II. Vatikáni Zsinat tanításában is
hangsúlyt kapnak. A tökéletes társaság6
elméletének virágzása arra az időszakra esik, amikor az itáliai egység
kialakulása nyomán megszűnik a Pápai Állam, ám az Apostoli Szentszék
továbbra is szuverén nemzetközi jogalanyként működik, diplomáciai
kapcsolatokat tart fenn, sőt újakat létesít a föld számos országával.
Ennek az időszaknak jelentős egyénisége Mariano Rampolla del Tindaro
bíboros államtitkár (†1913). Az ő munkatársa volt
Pietro Gasparri, aki az Egyház saját jogának kodifikációjában éppúgy
jelentős szerepet töltött be, mint az 1929-es Lateráni Egyezmény
megkötésében. Ez utóbbi egyezményben Olaszország a saját területtel
rendelkező Vatikáni Államot úgy ismeri el, hogy „elismeri az Apostoli
Szentszék szuverenitását a Vatikánvárosi Állam fölött”.7
Ezért sokak szerint Vatikán Állam vazallus jellegű viszonyban van a
Szentszékkel, hiszen a legfelsőbb szuverenitás alanya a területen nem
ennek az államnak valamelyik szerve. Korunkban, amikor pl. az Európai
Unióhoz csatlakozó államok olyan jogosítványokat adnak át az Uniónak,
amelyek sokak szerint a szuverenitás körébe tartoznak, egy ilyen
megoldás nem is tűnik teljesen egyedülállónak.
A tökéletes társaság fogalmát a XX. századi
szakirodalomban felváltotta az elsődleges jogrend (ordinamento
giuridico primario) kategóriája, melyet főleg a Santi Romano (1946)
által kidolgozott értelemben szokás használni. Eszerint elsődleges
jogrend az, amely létét és működőképességét nem más jogrendektől
kapja, nem más jogrendek legitimálják, hanem saját maga rendelkezik
független működésének eszközeivel.
3. Összegzés
A Katolikus Egyház azért tud harmonikusan működni a különböző államok
területén, mert jogrendje az életviszonyoknak bizonyos körét
szabályozza, nevezetesen a krisztushívőknek (az egyháztagoknak) az
Egyház sajátos céljaival kapcsolatos tevékenységét, valamint magának
az Egyháznak a szervezetét és a működését (Vö. Erdő, 2005, 51, nr.
11.).
A kinyilatkoztatásra épülő vallások, így az iszlám,
a zsidóság és a kereszténység belső logikájában szükségszerű, hogy
legyenek olyan alapelvek vagy adottságok, amelyek közvetlenül isteni
eredetűek, az isteni önközlésből ismerjük őket. Azt azonban, hogy az
evilági államéletnek önálló szférája van, éppen a kereszténység
ismerte el és ismerte fel. Erre említettünk klasszikus példát az V.
századból; Gelasius pápa híres levelét. A világi szféra önállóságának
tudata az Egyházban még akkor is megmaradt, amikor a pápaság a
középkorban a hitbeli és erkölcsi kompetenciára hivatkozva komoly
politikai következményekkel járó döntéseket hozott, befolyásolva ezzel
az államok életét. A teológiai gondolkodás fejlődése és folyamatossága
értelmében ma bízvást állítható, hogy bár az erkölcs hatálya alól
semmilyen emberi cselekedet nem mentes, tehát az állam önállósága és
belső szuverenitása nem jelenti, hogy a politikusokat és a
tisztségviselőket semmilyen erkölcs ne kötelezné, ám ez a
kötelezettség – vagy akár ennek egyházi hirdetése – megmarad az
erkölcsi tanítás és a személyes meggyőződés szintjén, így az Egyház
erkölcsi tanítása közvetlenül nem jár hatásokkal a civil jogéletben.
Ezek szerint – bár korunkban az államok külső és
belső szuverenitásának hagyományos tanát sok tény gyengíti – a
teológia és a katolikus egyházjog oldaláról az állam közhatalmi
értelemben vett külső és belső szuverenitása teljességgel elismert. Az
objektív valóság és az abból fakadó erkölcsi követelmények léte nem
gátja, hanem alapja ennek a szuverenitásnak.
Kulcsszavak: az Egyház szuverenitása, II. Vatikáni Zsinat, világi
szféra, kereszténység, iszlám, zsidóság
IRODALOM
Bodin, Jean (1566 [1951]): Methodus ad
facilem historiarum cognitionem, Paris, In: Mesnard, Pierre (ed.):
Oeuvres philosophiques. Paris
Bodin, Jean (1583): Les six livres de la
république, Paris •
WEBCÍM
Boutmy, Émile (1970): Zur Frage der
Volkssouveränität. In: Kurz, Hanns (Hrsg.): Volkssouveränität und
Staatssouveränität. Darmstadt (első, francia kiadása: 1904).
Bright, John (1980): Izráel története.
Református Zsinati Iroda, Budapest
Capitant, René (1954): Le conflit de la
souveraineté parlementaire et de la souveraineté populaire en France
depuis la Libération. Revue internationale d’histoire politique et
constitutionnelle. 14, avril-mai, 275.
Cavagnis, Felice (1882–1883):
Institutiones iuris publici ecclesiastici. I–III. Typis Societatis
Catholicae Instructivae, Romae
Corral, Carlos (1993): Diritto pubblico
ecclesiastico (Ius pubblicum ecclesiasticum). In: Nuovo Dizionario di
Diritto Canonico. In: Corral Salvador, Carlos – De Paulis, V. –
Ghirlanda, G. (ed.): Nuovo Dizionario di Diritto Canonico. Cinisello
Balsamo, Milano, 413–417.
D’Agostino, Francesco (2012):
Legittimazione e limiti degli ordinamenti giuridici: presupposti per
un’analisi giuridico-sistemica. In: Falchi, Gian Luigi – Iaccarino,
Antonio (edd.): Legittimazione e limiti degli ordinamenti giuridici.
XIV Colloquio Giuridico Internazionale. (Utrumque Ius 31) Lateran
University Press, Città del Vaticano
Dahl, Nils Alstrup (1941): Das Volk
Gottes. J. Dybwad, Oslo
de la Hera, Alberto – Munier, Charles
(1964): Le droit publique ecclésiastique à travers ses définitions.
Révue de droit canonique. 14, 32–63.
Erdő Péter (2005): Egyházjog. 4Budapest •
WEBCÍM
Erdő Péter (é. n.): Az egyházjog
teológiája intézménytörténeti megközelítésben. Szent István Társulat,
Bp.
Ferrajoli, Luigi (2006): Sovranità. In:
Enciclopedia filosofica. XI. Bompiani, Milano, 10901–10902.
Friedberg, Emil – Richter, Aemilius Ludwig
– (ed.) (1965 [1879–1881]) Corpus Iuris Canonici. I–II. Tauchnitz,
Lipsiae II. kötet: •
WEBCÍM
Geffcken, Friedrich Heinrich (1875): Staat
und Kirche in ihrem Verhältnis geschichtlich entwickelt. Osnabrück (az
1875-ös kiadás reprodukciója)
Limnäus, Johannes (1699): Ius publicum
imperii Romano-Germanici. Quo tractatur de principiis iuris publici.
Spoor, Argentorati
Neller, Georg Christoph (1746): Principia
iuris publici ecclesiastici catholicorum ad statum Germaniae
accomodata. Knochius, Francoforti
Noth, Martin (1976): Geschiche Israels.
EVA, 8Berlin, 2011-es kiadás: •
WEBCÍM
Ottaviani, Alfredo (1957): Institutiones
iuris publici ecclesiastici. I. Libreria Editrice Vaticana, 3Città del
Vaticano
Potthast, August (1873–1875): Regesta
Pontificum Romanorum inde ab a. 1198 ad a. 1304, I–II. de Decker,
Berlin, Vol I: • http://archive.org/details/RegestaPon
tificumRomanorumIndeAbA.PostChristum Natum1198AdA.1304; Vol II: •
WEBCÍM
Friedberg, Emil – Richter, Aemilius Ludwig
– (ed.) (1965 [1879–1881]) Corpus Iuris Canonici. I–II. Tauchnitz,
Lipsiae II. k.: •
WEBCÍM
Quaritsch, Helmut (1995): Souveränität.
In: Ritter, Joachim – Gründer, K. – Gabriel, G. (Hrsg.): Historisches
Wörterbuch der Philosophie. I–XIII. Schwabe, Basel
Romano, Santi (1946): L’ordinamento
giuridico. Sansoni (1. kiadás: 1918).
Schnackenburg, Rudolf (1966): Die Kirche
im Neuen Testament, ihre Wirklichkeit und theologische Deutung, ihr
Wesen und Geheimnis. Leipzig (= Herder, Freiburg Br. 1961)
Sereni, Angelo Piero (1958): Diritto
internazionale. Part II: Organizzazione internaziononale. Sezione
prima: soggetti a carattere territoriale. Giuffrè, Milano
II. Vatikáni Zsinat Constitutio dogmatica
de Ecclesia Lumen Gentium 9. Latinul: •
WEBCÍM • Magyarul: A II. Vatikáni
Zsinat LUMEN GENTIUM kezdetű dogmatikus konstitúciója az Egyházról •
WEBCÍM
Tarquini, Camillo (1860): Institutiones
iuris publici ecclesiastici. Typis Civilitatis Catholicae, Romae,
1887-es kiadás: •
WEBCÍM
Trattato fra La Santa Sede e l’Italia
(1929) 11 febbraio 1929. Art. 2–3: Acta Aposolicae Sedis. 21, 209–221.
•
WEBCÍM
Ullmann, Walter (1981): Gelasius I
(492–496). Das Papsttum an der Wende der Spätantike zum Mittelalter.
(Päpste und Papsttum 18) Hiersemann, Stuttgart
Watt John A. (1965): The Theory of the
Papal Monarchy in the Thirteenth Century. Burns–Oates, London
LÁBJEGYZETEK
1 Émile Boutmy szerint
Rousseau jobban tette volna, ha a népszuverenitás elvét a természetjog
axiómájának nyilvánította volna, melyet nem lehet, de nem is kell
bizonyítani – vö. Boutmy, 1970, 49–89.; főként 50–51. (első, francia
kiadása: 1904).
<
2 Vö. D’Agostino, 2012,
33–40; főként 35. („nella prospettiva del sapere giuridico, la
legittimazione non è una qualità che possa essere riconosciuta o
attribuita ad un ordinamento dall’esterno; essa è piuttosto
consustanziale con la sua esistenza”).
<
3 X 1.6.34 (a. 1202 –
Potthast, 1873–1875, nr. 1653) In: Friedberg – Richter, 1879–1881, II,
col. 81 („Utrum vero dictum iuramentum sit licitum vel illicitum, et
ideo servandum an non servandum, nemo sanae mentis ignorat ad nostrum
iudicium pertinere”).
<
4 X 2.1.13 (vö. Potthast,
1873–1875, nr. 2181) In: Friedberg – Richter, 1879–1881, II, col. 243
(„Non enim intendimus iudicare de feudo, cuius ad ipsum spectat
iudicium, …sed decernere de peccato, cuius ad nos pertinet sine
dubitatione censura, quam in quemlibet exercere possumus et debemus”).
<
5 X 2.1.13: In: Friedberg
– Richter, 1879–1881, II, col. 243 („Quum enim non humanae
constitutioni, sed divinae legi potius innitamur, quia potestas nostra
non est ex homine, sed ex Deo: nullus, qui sit sanae mentis, ignorat,
quin ad officium nostrum spectet de quocumque mortali peccato
corripere quemlibet Christianum, et si correctionem contempserit,
ipsum per districtionem ecclesiasticam coercere”).
<
6 Ennek fogalmi leírásához
közvetlenül a II. Vatikáni Zsinat előtt lásd például Ottaviani, 1957,
53–64.
<
7 Trattato fra La Santa
Sede e l’Italia. 11 febbraio 1929. Art. 2–3: Acta Aposolicae Sedis 21
(1929) 209–221; itt: 210 („Art. 2. L’Italia riconosce la sovranità
della Santa Sede nel campo internazionale come attributo inerente alla
sua natura, in conformità alla sua tradizione ed alle esigenze della
sua missione nel mondo.
Art. 3. L’Italia riconosce alla Santa Sede la piena proprietà e la
esclusiva ed assoluta potestà e giurisdizione sovrana sul Vaticano”).
<
|
|