A későbbiekben Raymond Vernon többször is
áttekintette 1971-es – addigra már klasszikussá nemesedett – könyvének
fő gondolatait. 1991-ben a következőket írta:
„Fokozatosan, csaknem észrevétlenül a kormányok
egyeztetve módosították a gazdasági szuverenitás felfogását. Tudatában
vannak például, hogy nemzetközi együttműködés nélkül képtelenek
lennének a jövőben biztosítani bankjaik biztonságos létezését vagy
fenntartani értékpapírpiacaik rendes működését. Ugyanakkor, csak
vonakodva fogadják el a központi bankok közötti bizonyos együttműködés
szükségességét a rendezetten működő devizapiacok fenntartása
érdekében. A számítógépek kényszerítő erejének hatására globális
sztenderdeket hoznak létre a távközlési tevékenység különböző
ágazataiban.” (Vernon, 1971/a, 193.) A tövid írás utolsó két bekezdése
mintegy összegzi Vernon tapasztalatait és véleményét a nagyvállalatok
és a kormányok kapcsolatrendszeréről, a transznacionalizálódás és a
nemzeti/nemzetgazdasági szuverenitás kapcsolatáról. „A történelem
számos bizonyítékát mutatja a kormányok képességének arra, hogy
hosszabb időn keresztül együtt éljenek nemzetközi kapcsolataik akut
kétértelműségeivel. Lehetséges, éppen ezért halogatják a kormányok a
végtelenségig bármilyen komoly erőfeszítés megtételét a
multinacionális vállalatok működésével kapcsolatos politikai
feszültségek csökkentésére irányuló együttműködésre. A vállalatok
maguk feltett kézzel választhatnák a végtelen halasztást választott
útként […] A vállalatok és a kormányok oldaláról egyaránt ostobaság
volna azt feltételezni, hogy a kapcsolataikhoz kapcsolódó beteges
feszültségek megszűnnek. A távközlési forradalom
feltartóztathatatlanul összekapcsolja a nemzetgazdaságokat, megzavarva
a nemzeti identitásokat és újradefiniálva a nemzeti szuverenitás
határait. Miután a kormányok egyoldalú lépésekkel próbálják megoldani
felmerülő problémáikat, nagy eséllyel károsítják mind a saját nemzeti
érdekeiket, mind azokét a multinacionális vállalatokét, amelyektől
függenek. A kihívás egy olyan sokoldalú megközelítés megtalálása,
amely kezelhető mértékűre csökkenti az elkerülhetetlen
feszültségeket.” (Vernon, 1971/a, 195. – kiemelés tőlem: Cs. Gy.).
3. Globalizáció és gazdasági szuverenitás –
a III. évezred második évtizedének kérdései
A globalizációs folyamat a III. évezred kezdetére tovább mélyült – s
rendkívül nagy mértékben ki is szélesedett: a
globalizáció/transznacionalizáció ma már valóban átfogja a glóbusz
egészét, s egyre újabb ágazatokra terjed ki. Két évtizeddel ezelőtt
teljességgel elképzelhetetlennek tűnt, hogy a
nemzetközi szolgáltatáskereskedelem legyen a legdinamikusabban bővülő
ágazat a világkereske-delemben, s ugyanilyen elképzelhetetlen volt,
hogy a külföldi közvetlen befektetések éppen a szolgáltatások és az
infrastruktúra területén bővüljenek a legnagyobb ütemben.
A feltörekvő országok egy meglehetősen kiterjedt
csoportjának7 gazdasági sikerei a III.
évezred eddig eltelt időszakában a globalizáció fokozott elfogadására
utalnak. Ma már egyáltalán nem igaz, hogy a működő tőke kizárólag a
fejlettebb országokból áramlik a kevésbé fejlett országokba: a fejlett
országokon belül már nem az USA a legnagyobb működőtőke-exportőr, a
nyugat-európai cégek jóval többet ruháznak be az USA-ban, mint az
USA-beli cégek Nyugat-Európában; a fejlődő országok immár nem
egyszerűen az FDI-beáramlás mintegy felét vonzzák, de tőlük származik
a kiáramló FDI több mint 25 százaléka (UNCTAD, 2012, 4.).
A Vernon által exponált, fentebb részletesen
bemutatott problémák sem enyhültek, éppen ellenkezőleg: „A vállalati
értéklánc globalizálódása a mai globalizáció központi kérdése. Ez a
folyamat a globális termelési hálózatoknak a növekedéséhez
kapcsolódik, amiben a multinacionális társaságok játsszák a
főszerepet, s ami a termelés fizikai széttöredezettségéhez vezetett.
Mindez a vállalati átstrukturálódás jelentős növekedéséhez vezetett –
a termelés-kihelyezést és az offshore-tevékenységet beleértve.” (OECD,
2010, 208.) Az egyre erősebben fragmentált vállalati értéklánc egyes
elemein keresztül a tőkefogadó országok kormányai egyre kisebb hatást
gyakorolhatnak a transznacionális társaságok globális stratégiájára,
illetve telephelyválasztási tevékenységére. Az értéklánc
globalizálódása és fragmentálódásának fokozódása növeli a tőkefogadó
országok sebezhetőségét – az egyes termelési fázisoknak a helyi
körülményektől akár teljesen független áthelyezése következtében. A
feltörekvő országok fejlődése – mind vonzóbb tőkeimportőrré válásuk és
mind jelentősebb tőkeexportőri szerepvállalásuk révén egyaránt –
növeli a tőkeimportőr országok közötti versengést.
A 2007–2009-es válság hatására ugyan kissé
megtorpant a globalizáció elmélyülése – de távolról sem fordultak meg
a meghatározó tendenciák: a világgazdaságban a válság nyomán sem
észlelhetőek erős törekvések a globalizációból való kiszakadásra.
A globalizáció és a gazdasági szuverenitás kérdésköréről kifejtetteket
az alábbiakban lehet összefoglalni:
• A globalizáció per definitionem szűkíti a
nemzetgazdasági szuverenitást.
• A globalizáció a nemzetközi munkamegosztás, a
világgazdaság szerves fejlődésének eredménye a modern piacgazdaság – a
mai kapitalizmus – működésének, a nemzetközi gazdasági integrálódás
mai legfejlettebb fokának kifejeződése, így adottság a világgazdaság
minden szereplője számára.
• A nemzetközi munkamegosztás
transznacionalizálódása, a vállalati értékláncok fokozódó
globalizációja tovább gyöngíti a tőkefogadó országok rendelkezési
lehetőségeit bizonyos erőforrásaik felett.
• A globalizáció minden eddiginél nagyobb
lehetőséget nyújtott/nyújt a fejlődő országok számára a
világgazdaság fejlett centrumához való felzárkózásban.
• A globalizáció körülményeihez alkalmazkodni
képtelen országok lemaradása, elmaradottsága ugyanakkor fokozódhat.
• A globalizáció pozitív jóléti hatást eredményez a
tőkefogadó országok számára is – bár ez az előny alighanem kisebb,
mint a befektető transznacionális társaságoké.8
• A szuverenitás szűkülése nem elsősorban abban
nyilvánul meg, hogy a transznacionális társaságok „rákényszerítenek”
bizonyos gazdaságpolitikai lépéseket a tőkefogadó országokra,
nemzetgazdaságokra, hanem abban, hogy „nem megfelelő feltételek
esetén” a tőkét kivonják az adott országból (vagy/és elmaradnak a
további befektetések).
• A globalizáció „természetes következménye” a
gazdasági környezet univerzalizálódása, a gazdasági törvénykezés és a
szabályozó rendszerek globális harmonizációja.
• Az országok, nemzetgazdaságok optimális
alkalmazkodása a globalizációhoz/transznacionalizálódáshoz az, ha
megkísérlik a lehető legnagyobb haszon elérését a lehetséges legkisebb
költség (haszonáldozat) mellett.
Az optimális alkalmazkodás három kulcseleme az
alábbiakban foglalható össze:
• az oktatási és képzési rendszer olyan
fejlesztése, amely az egyre fragmentáltabb globális értékláncokon
belül a nagyobb hozzáadott értéket előállítani képes résztevékenységet
teszik vonzóvá a potenciális befektetők, transznacionális társaságok
számára;
• a nemzetgazdaság megfelelő rugalmasságának
biztosítása – a képzett munkaerőn túl a megfelelő infrastruktúra és a
logisztikai lehetőségek biztosítása, a megfelelő beszállítói
tevékenységre képes középvállalati szektor léte, a beruházás-ösztönzés
hatékony intézményi rendszere, a kellően rugalmas pénzügyi közvetítő
rendszer stb. révén lehetséges.
• a működőtőke-import révén modernizálódó
gazdaságok számára kulcskérdés a külföldi befektetésekért folytatott
versenyben – a befektetés-ösztönzés általános „inflálódásának”
körülményei közepette is – a célirányos és hatékony
befektetésösztönzési rendszer kialakítása és hatékony működtetése.
A transznacionalizáció, s így a globalizáció
(Vernon által már 1971-ben exponált) érdekkonfliktusainak rendezéséhez
elengedhetetlen a nemzetközi összehangolás – elterjedt
szakkifejezéssel –, a globális kormányzás. A 2007–2009-es válság talán
legfontosabb következménye a szabályozási törekvések erősödése, a
globális szabályozási harmonizációra való törekvés (pl. a banki
tevékenység nemzetközi szabályozására irányuló Basel III.
megállapodás).
A globális kormányzás a sokoldalú kormányközi
együttműködés hatékonyságának fokozását kell(ene), hogy jelentse –
annál is inkább, mert (Dani Rodrik rendkívül szellemes
megfogalmazásában) „A nemzetállam passé. Eltűntek a határok. A
távolság halott. A Föld lapos. Identitásunkat már nem a születési
helyünk határozza meg. A gazdasági életünket formáló döntéseket nagy
multinacionális vállalatok és arctalan nemzetközi bürokraták hozzák
meg. […] de a demokratikus döntéshozatal változatlanul szigorúan
nemzetállami keretekben zajlik. S igen jó oka van annak is, hogy a mi
komplex és változatos világunk a globális kormányzásnak csak egy igen
keskeny ösvényét teszi lehetővé.” (Rodrik, 2011, 207–208.) Dani Rodrik
szerint elsősorban „globális szabályokra”, „globális sztenderdekre”
van szükség (melyek úgy működnek, mint a közlekedési szabályok) –
alapvetően a nemzetközileg összehangolt munkaügyi szabályok, az
egységes globális termékbiztonság és a pénzügyi szabályozás terén. „Ha
mi képesek vagyunk együtt élvezni a globalizáció és a demokrácia
hasznát, ki törődik azzal, hogy a nemzeti politikusok elvesztik az
állásukat?” (Rodrik, 2011, 202.)
A végső cél tehát nem a tévesen értelmezett szuverenitás, mert a
globalizáció korában gazdasági szempontból értelmezhetetlen védelme,
hanem a globális vállalati hálózatokba, értékláncokba való optimális –
azaz: a nemzetgazdaság számára maximális jóléti hatást biztosító –
integrálódás. Ez azonban aligha lehet egyetlen állam, egyetlen
nemzetgazdaság ügye: feltételezi a globális kormányzás előrehaladását.
Kulcsszavak: világgazdaság, globalizáció, transznacionalizáció,
gazdasági szuverenitás, globális értéklánc, nemzetközi munkamegosztás,
válság, feltörekvő gazdaságok, globális kormányzás
IRODALOM
Csáki György (2009): Világgazdasági válság
és korszakváltás. In: Magas István (szerk.) Világgazdasági válság
2008–2009. Aula, Budapest, 35–71.
Gilpin, Robert (1975): U.S. Power and the
Multinational Corporation: The Political Economy of Foreign Direct
Investment. Basic Books, New York
Jackson, Robert H. (1990): Quasi-States:
Sovereignty, International Relations, and the Third World. Cambridge
University Press, New York •
WEBCÍM
Kobrin, Stephen J. (2001):
Sovereignty@Bay: Globalization, Multinational Enterprise, and the
International Political System. In: Rugman, Alan – Brewer, Thomas
(eds.): The Oxford Handbook of International Business. Oxford
University Press DOI: •
WEBCÍM
OECD (2005): Measuring Globalisation.
Handbook on Economic Globalisation Indicators. OECD
OECD (2010): Measuring Globalisation.
Handbook on Economic Globalisation Indicators. OECD
Rachmann, Gideon (2011): Is Globalisation
on the Retreat in 2011? The Financial Times. 3 January. •
WEBCÍM
Rodrik, Dani (2011): The Globalization
Paradox. Norton & Co., New York
Simai Mihály (1997): Nemzetközi
üzletpolitika. Aula, Budapest
Simai Mihály (1998): A globalizáció és a
társadalomtudo-mányok. Társadalomkutatás. 3–4., különösen: 137–8.
Soros György (1999): A globális
kapitalizmus válsága. Veszélyben a nyílt társadalom. Scolar, Budapest
Szentes Tamás (2002): A világgazdaság az
ezredforduló elején. In: Blahó András (szerk.): Világgazdaságtan II.
kötet. Globális fejlődés – gazdaságdiplomácia. Aula, Budapest
UNCTAD (2010): World Investment Report
’2010. Investing in Low-Carbon Economy. UNCTAD, Geneva–New York •
WEBCÍM
UNCTAD (2012): World Investment Report
’2010. Towards a New Generation of Investment Policies. UNCTAD,
Geneva–New York •
WEBCÍM
Vernon, Raymond (1971/a): The
Multinational Enterprise: Power versus Sovereignty. Foreign Affairs.
July,
Vernon, Raymond (1971/b): Sovereignty at
Bay. The Multinational Spread of U.S. Enterprises. Basic Books, New
York
Vernon, R. (1981): Sovereignty at Bay: Ten
Years After. International Organization. 35, 3 (Summer)
Vernon, R. (1991): Sovereignty at Bay:
Twenty Years After. Millennium. Journal of International Studies, 20,
2, (December)
LÁBJEGYZETEK
1 A „feltörekvő
gazdaságok/feltörekvő országok” (emerging economies/emerging
countries) kategóriája általánosan elterjedt, a nagyobb népességű és
sikeresen fejlődő fejlett országok megjelölésére használják Indiától
és Kínától Argentínáig, Brazíliáig és Mexikóig.
<
2 Osztjuk Szentes Tamás
felfogását az unilineáris gazdaságfejlődési modell lehetetlenségéről.
(Lásd: Szentes, 2002, 96.)
<
3 Az USA-ban elfogadott
Dodd-Frankley Act, a Basel – III., valamint az Európai Unióban
(értelemszerűen nem kizárólag a globális tendenciák, hanem az EU belső
pénzügyi válságának következtében is) érvényesülő erőteljesebb
pénzügyi szabályozás ennek a folyamatnak a legfontosabb és
leglátványosabb megnyilvánulásai.
<
4 A továbbiakban a
szakirodalomban leginkább elterjedt transznacionális társaság (TNC) –
kategóriát használom (mert magam is érdektelennek találom ezen
vállalatbirodalmak – egyébként is folyamatosan, s meglehetősen nehezen
követhető – tulajdonosi struktúráját, mert a többnemzetiségű
tulajdonosi kör nem érinti e vállalatok tevékenységének alapvetően
határokon átívelő, azaz: nemzetek feletti jellegét. A multinacionális
társaság kategóriáját (MNE) csak idézetben használom – amennyiben ez
az eredeti kategóriahasználat.
<
5 Raymond Vernon
(1913–1999) amerikai közgazdász, 1941-ben szerzett PhD-fokozatot a
Harvard Egyetemen, s azt követően csaknem tizenöt évet dolgozott az
USA közigazgatásában – aktív szereplője volt a Japán
GATT-csatlakozását, illetve a Marshall-tervet menedzselő amerikai
csapatnak. 1965-től – haláláig – a Harvard Egyetem professzoraként
tevékenykedett. A nemzetközi kereskedelem kérdéseinek tanulmányozása
után érdeklődése az USA transznacionális vállalatai felé fordult (ő
még a multinational enterprises kifejezést használta), s ezen
kérdéskör egyik legismertebb szakértőjévé vált. Nevét az egyetemi
oktatásban leginkább a „termékek életciklus-görbéje” őrzi. A New York
Times Raymond Vernon, a Shaper of Global Trade című nekrológgal
búcsúztatta (1999. augusztus 28.).
<
6 A hivatkozott tanulmány
a Sovereignty at Bay című kötet bevezető fejezeteként jelent meg.
<
7 Gondoljunk itt a G–20
csoport tizenegy feltörekvő tagjára (Argentína, Brazília, Dél-Afrikai
Köztársaság, Dél-Korea, India, Indonézia, Kína, Oroszország, Mexikó,
Szaúdi Arábia és Törökország)!
<
8 A nemzetközi gazdaságban
közismert – már Adam Smith is kifejtette a nemzetközi cseréből
származó (abszolút) előnyök ismertetésénél, éppen úgy mint David
Ricardo (a komparatív előnyök elméletének kifejtésekor) –, hogy a
kölcsönös előnyök nem jelentenek szükségszerűen azonos előnyöket.
<
|