A szuverenitás szó számos értelmezése közül itt
csak az állami szuverenitás modern fogalmával foglalkozom, amely a 16.
században keletkezett, és a következő évszázadban már nagy elméleti
vitákat váltott ki. A létező, a térképeken megtalálható országokról,
pontosabban államokról volt szó, és mintegy kifejezte az új államiság
stabilitási igényét. Kizárólag európai jelenségnek volt mondható, és
arra irányult, hogy elismerjék részben a létező államok határait,
külpolitikai cselekvési szabadságát, részben azt a jogát, hogy
határain belül saját belátása és törvényei szerint járjon el.
Eredetileg a szuverén uralkodó, a császár vagy király volt a
szuverenitás megtestesítője.
Mintegy magától értetődő volt, hogy az államhatárok
között meghúzódó nem államokról, nemzetekről és nemzettöredékekről nem
esik szó, és nem terjed ki a fogalom azokra az államokra, amelyeket az
európai hatalmak éppen elkezdtek maguk alá gyűrni, és megfosztani
korábbi önállóságuktól. Ez az indulási helyzet maga után vonta, hogy a
későbbiekben számos módosítást kellett végrehajtani mind a
szuverenitás belső hordozója szempontjából (népfelség elve), mind a
nemzetiségi jogok és az önállóságot követelő egységek vonatkozásában.
Divatba jött a félszuverenitás vagy a korlátozott szuverenitás
elismerése is.
Mindazonáltal szükségesnek tűnik leszögezni a
szuverenitással kapcsolatban egy alapkérdést, amelyről nem szokás
beszélni. Az államok jó ideje nem tudják megválasztani, sem
megváltoztatni törzshelyüket, ahol léteznek. Megpróbálhatják, sokszor
meg is tették, hogy kibővítsék a területüket, de képtelenek
áttelepedni valamilyen jobb, előnyösebb környezetbe. A telephely pedig
jelentős mértékben meghatározta az idők folyamán, és meghatározza
manapság is, hogy mennyire lehetnek önállóak, vagy mennyire
kénytelenek engedni kényszerhelyzeteknek.
Voltak idők, amikor a törzsek és törzsszövetségek
vándoroltak, minduntalan új hazát kerestek, többnyire találtak is, de
ez a korszak Európában már jóval előbb lezárult, hogysem a
szuverenitás kérdése egyáltalán felmerült volna. Már megtalálták a
helyüket a germán törzsek, a bolgárok, a szlávok, a magyarok (akik más
helykeresőket is beolvasztottak), míg a tatárokat és az arabokat
kiszorították, és egyedül a Török Birodalom tartotta még hadállásait
Európa egy részén, mint amolyan kéretlen, idegen jövevény. Időközben
az európai viszonyok, ha nem is váltak teljesen
megváltoztathatatlanokká, megkocsányosodtak.
Ha a geopolitika szélsőséges kinövéseit és
követelményeit nem is lehet elismerni, mindenképpen tény, hogy egy
állam mozgásterét erősen befolyásolja, hogy hol helyezkedik el. Miként
erősen befolyásolja egy csecsemő életpályáját, hogy Nagy-Britanniában
vagy – teszem azt – Kazahsztánban látta meg a napvilágot, egy állam
számára sem közömbös, hogy Skandináviában, Európa közepén, vagy
éppenséggel valamelyik csendes-óceáni szigeten található. Nemcsak a
gazdasági feltételek különböznek, de a mindenkori mozgáslehetőség, a
szuverenitás megvalósítása, illetve a fenyegetettség mértéke is.
Mindenképpen szerencsétlen területnek tekinthetjük
azokat, amelyeken megjelentek a nagy hódítók, illetve
végigszáguldottak a vándorló hadak, utóbb azokat, amelyeket
„felfedeztek”, és így vagy úgy gyarmattá, protektorátussá vagy
befolyási övezetté lettek. Magyarországot ugyan nem kellett
„felfedezni”, formailag gyarmattá sem vált, ám mégis a nem
szerencsésnek mondható területek egyikén feküdt, és korábbi
önállóságát éppen akkoriban vesztette el, amikor a szuverenitásról
egyáltalán beszélni kezdett a tudós világ és a politika.
A magyarok országa olyan helyen jött létre, ahol
megelőzően több nagyra hivatott egység létezett és szűnt meg, és e
nagy egységek lakói csak emlékeket hagytak maguk után, önálló létüknek
azonban vége lett. Így járt a Kelta Birodalom, ez történt a gepidákkal
és a longobárdokkal, így szűnt meg az Avar Birodalom, úgyhogy nagy
szerencse, a körülmények üdvös alakulása kellett hozzá, hogy a
magyarok megmaradtak, és a 16. századig megőrizték önálló államukat.
Mohácstól kezdve azonban minden megváltozott.
Szeretünk a több mint ezer éves magyar államiságra
hivatkozni, ez azonban önáltatás. Magyarországot a 16. században három
részre szakították szét, és a viszonylagos önállóságot megőrző Erdély
is vazallus állam volt. Miután a 17. század végén a nemzetközi haderő
kiszorította a törököket az ország középső részéből, a magyar
területet – több tartományra osztva – bekebelezte a Habsburg
Birodalom. A szuverenitás visszaszerzésére tett két nagy kísérlet
elbukott. A Rákóczi vezette függetlenségi háborút az osztrákok
leverték, 1849-ben viszont ugyanehhez a bécsi udvar már orosz
segítséget is kapott.
A vereséget követő megtorlás, emigrálás, teljes
jogfosztottság éveiben értelmetlen bármiféle szuverenitást emlegetni.
A kérdés abban áll, hogy vajon az úgynevezett kiegyezés vagy
kompromisszum jóvoltából vajon a magyar állam visszanyerte-e
szuverenitását? Másként azonban úgy is lehet fogalmazni: vajon
visszanyert-e ebből annyit, amennyire egyáltalán esélye volt?
Mindenesetre sokkoló volt Kossuth Lajos heves elutasító reakciója,
amely, jóllehet tartalmazott irreális elemeket, de mégis megfontolandó
veszélyekre hívta fel a figyelmet. Finomabb szavakkal Deák Ferenc is
kifejezte az alku tartóssága és tarthatósága felőli kételyeit.
Ugyancsak figyelmeztető volt Teleki László öngyilkossága, akit az
taszított végső kétségbeesésbe, hogy az országgyűlési többség saját
keményebb fellépését és követelményeit elutasította.
A dualizmus időszakáról egészében véve azt lehet
mondani, hogy a magyar állam belügyeiben csaknem szuverén volt, a
külügyekben azonban, ideértve a hadviselés kérdését is, egyáltalán nem
volt az. A magyar állam szabadon döntött a törvényhozás feltételeinek
megszabásában (választójog), a közigazgatási kérdésekben, a területén
élő nemzetiségek jogait illetően, maga szabta meg szociális,
kulturális és iskolapolitikáját. E jogok erősségét igazolta, hogy a
bécsi udvar hiába erőltette a férfiakra vonatkozó általános
választójog elfogadtatását, törekvésével csődöt mondott.
Mindazonáltal a belső szuverenitás sem volt teljes.
A pénz- és valutakérdés, a vámok ügye, az önálló jegybank léte vagy
nem léte közelről befolyásolja egy állam mindenkori belső helyzetét,
és mivel Magyarország nem rendelkezett önálló valutával, sem saját
nemzeti bankkal, valamint vámhatára egybeesett a birodalom
vámhatáraival, e kérdésekről rendszeresen újabb tárgyalásokat kellett
folytatni, és újabb alkukat kellett kötni. E bizottsági tárgyalásoknak
jelentős irodalmuk van.
A kül- és hadügyekben Magyarország a másodhegedűs
szerepét töltötte be. A miniszterelnöknek módja volt elmondani
véleményét, ám eszközökkel nem rendelkezett, hogy azt érvényesítse,
vagy akár, hogy annak nyomatékot adjon. A külügyeket Bécsben tartották
kézben, és bárki volt is a külügyminiszter, bárki töltött be követi,
illetve konzuli posztot, mindenkor a birodalmi politikát
érvényesítette. Magyarországnak nem volt külügyminisztériuma, sem
külügyi hálózata. Önállóan nem köthetett nemzetközi szerződést, és nem
léphetett be nemzetközi szervezetbe.
Nem ezzel azonos, de hasonló volt a hadsereg
ügyeinek elrendezése is. Annyiban tért el, hogy az úgynevezett
„közös”, vagyis birodalmi méretű hadsereg mellett Magyarország
felállíthatta a „Honvédséget”, amely magyar vezénylet alatt szolgált.
Hasonlított azonban a helyzet a külügyekhez annyiban, hogy ennek az
egységnek nem volt önálló vezérkara, sem operációs irányító egysége,
létszámában eltörpült mind béke, mind háború idején a közös
hadsereggel szemben, és eredendően hazai feladatok ellátására képezték
ki.
A kiegyezési szerződés tehát valóban tartalmazott
súlyos veszélyeket a jövőre nézve. Mindazonáltal az első mintegy három
évtizedben a kompromisszumnak az előnyei domborodtak ki. Jelentős
gazdasági fellendülés vette kezdetét, kiépült a modern infrastruktúra,
terjeszkedett az iskolahálózat, lábra kapott az egészségügy. A
következő években azonban észrevehetően kezdtek szaporodni a felhők. A
bajokat nagyjából három csoportba lehetett osztani. Az egyik nagy
problémát a falu túlnépesedése, a másodikat a nemzetiségi
követelmények, a harmadikat pedig éppen a szuverenitás hiánylistája
képezte.
A földhiány és a kivándorlás kérdése untig ismert,
úgyhogy azt nemigen szükséges tovább boncolgatni. Nem ismeretlen a
nemzetiségi probléma sem, de arra mégis kitérek röviden, mert azt
hiszem, hogy a kérdés elbírálása nem mindig realisztikus. Többen
hitték és hiszik még ma is, hogy az autonómia felkínálásával,
egyáltalán nagyobb empátiával a magyarok elkerülhették volna, hogy a
területükön élő nemzetek és nemzet-töredékek (nemzetiségek)
felmondjanak a magyar államnak. Attól tartok, hogy aki ezt
feltételezi, nem ismeri eléggé azokat a követelményeket, amelyeket e
nemzetiségek képviselői – elsősorban románok és szerbek – már a 19.
század derekán megfogalmaztak. Nem volt véletlen, hogy Széchenyi már
ebben az időben attól tartott, a magyarok máris lekéstek arról, hogy a
kérdést a nemzetiségek megelégedésére rendezzék, és országukat
megmentsék a fennálló határok között.
Sajnos Széchenyinek lett igaza, ami természetesen
nem változtat azon, hogy a magyar politikai elit néhány lapáttal még
rátett a tűzre ahelyett, hogy megpróbálta volna csillapítani. A
magyarosítás és az ahhoz kötődő iskolapolitika (Lex Apponyi) ebbe a
körbe tartozott, és a maga idején nemcsak hatástalan volt, de
egyenesen kontraproduktív. A nyelvi egységet néhány többnyelvű ország
ki tudta ugyan kényszeríteni a múltban, de ezt a politikát
évszázadokkal korábban kezdte el, és karddal támogatta meg. A 19.
század végén és a 20. elején ugyanez az elvárás merő naivitás volt.
A szuverenitási hiánylistával kapcsolatban utalok a
már mondottakra, amelyek abban összegződnek, hogy amikor 1914-ben
megfogalmazódott a hadüzenet lehetősége Szerbiával szemben, a magyar
kormány nem volt abban a helyzetben, hogy döntsön a követendő
politikáról, minthogy nem ő irányította sem a kül-, sem a hadügyi
politikát. Tudjuk, hogy Tisza István igyekezett csillapítani a bécsi
háborús hangulatot, de tudjuk azt is, hogy végül beleegyezett az
ultimátum elküldésébe azzal a feltétellel, hogy az nem tartalmaz
elfogadhatatlan követeléseket, majd a durva ultimátumot követően
hozzájárult a hadüzenethez. Számos alkalommal hallhattuk és
olvashattuk, hogy ezt nem lett volna szabad megtennie. Azt azonban
senki sem tudja megmondani, hogy mit kellett volna tennie.
Fenyegetőzhetett volna azzal, hogy a magyar kormány nem mozgósít, de
nem lehet megmondani, hogy ez milyen hatást váltott volna ki.
Visszalépnek vajon a bécsi héják? És ha igen, ez vajon megszünteti a
háború veszélyét, miközben a nagyhatalmak mindegyike évek óta háborúra
készült? Amennyiben a háború kitör, vajon mi menthette meg
Magyarországot a vélelmezhető román betöréstől, amitől Tisza különösen
félt? A magyar kormány csak a Honvédség felett diszponált, és egy
teljes hadügyi átrendezést, amely egyébként a kiegyezés felrúgásával
volt egyenlő, lehetetlen néhány nap vagy egy-két hét alatt
lebonyolítani.
Nos, azt hiszem, Magyarország 1914-ben
kényszerhelyzetbe került, amelynek legfőbb motívuma szuverenitásának
hiányában rejlett, ám azt nem lehet megmondani, hogy mi történik
akkor, ha e hiány nem áll fenn. Ez azonban nem vonatkoztatható a
háborús évek háttérdiplomáciájára. 1915-től kezdve a kettős monarchia
valamennyi nemzete és nemzetisége létrehozta a maga lobbi szervezetét,
hogy a nagyhatalmak képviselői előtt feltárják siralmas helyzetüket,
és előadják követeléseiket. A cseh, szlovák, horvát, szlovén, román,
lengyel lobbisták hangsúlyozták, hogy az évszázados elnyomatás alól
akarnak kiszabadulni, és ehhez hozzátették etnikai, történelmi
érveiket, nem mulasztva el a gazdasági érdekek hangsúlyozását sem.
Ausztria–Magyarország nemzeteinek és nemzetiségeinek képviselői utat
találtak maguknak Párizsban, Londonban, sőt végül Washingtonban is.
Még osztrákok is megjelentek a háború utolsó fél évében ezen a
porondon, csak a magyarok nem vágtak neki ennek az útnak. Ezt a
mulasztást már nem lehet az állami szuverenitás hiányával magyarázni,
részben azért, mert a többiek még kevésbé voltak szuverének, részben
azért, mert ez nem is szűken vehető állami feladat volt. Az egész
magyar politikai mezőnyben nem akadt néhány ember, aki ezen a keskeny
úton elindult volna.
A Népköztársaság és a Tanácsköztársaság esetében a
szuverenitás kérdése aligha vethető fel nemzetközi szempontból. A
békedelegáció megjelenéséig Magyarországról sokszor tanácskoztak ugyan
a békeszerzők és mások, de csak róla tanácskoztak, vele nem. Ez az
állam Ausztria–Magyarországnak már nem volt a része, önállóan viszont
a békeszerződés aláírásáig nem konstituálódott mint állam. Nemzetközi
jogi szempontból voltaképpen nem is létezett. Ezen mit sem
változtatott a néhány levélváltás, amely Georges Clemenceau és Kun
Béla között lezajlott.
Miután nagy nehezen létrejött az új politikai
konstelláció és a magyar delegáció a szerződést aláírta, az állam
látszólag elnyerte szuverenitását. A nemzetközi elismerésnek azonban
jogi értelemben is híja volt, hogy a Népszövetségnek nemcsak alapító
állama nem lehetett, de első felvételi próbálkozása sem sikerült. A
békeszerződés számos korlátozó intézkedést tartalmazott, amelyek közül
csak néhányat említek meg. Az állam minden vagyonát és jövedelmét
zálog alá vették, ami annyit jelentett, hogy nem adhatott el semmit,
és hitelhez sem juthatott. A leszerelés végrehajtását pedig 1927-ig
nemzetközi ellenőrző bizottság figyelte árgus szemekkel. Miután
megszavazták az úgynevezett népszövetségi kölcsönt, amelynek hála a
zálogjogot ideiglenesen felfüggesztették, a magyar költségvetés
mozgása egy népszövetségi megbízott ellenőrzése alá került, és az
ekkor felállított Nemzeti Bank is kapott egy külföldi tanácsadót.
Az 1920-as évek második felében ezek a korlátozások
megszűntek, és a megnövekedett szuverenitást a miniszterelnök
felhasználta arra, hogy mind magánbeszélgetésekben, mind a
nyilvánosság előtt szóba hozza a békeszerződés revíziójának
szükségességét. Tudnivaló, hogy hosszú ideig maga a revízió szó is
átok alatt állt. Ha azonban komolyan akarjuk mérlegelni e problémát,
fel kell tennünk a következő kérdéseket: milyen nemzetközi
környezetről van szó, milyen revízióról szól, aki ezzel lép fel, és
feltételezhető-e a végrehajtás békés, megegyezéses módja. Nos, úgy
tűnik, hogy ha bármikor, úgy 1926 és 1929 között lehetett ezt a
problémát súlyos következmények nélkül felvetni. Francia–német
közeledés kezdődött, a locarnói szerződések garantálták Németország
nyugati határait, ám a keletieket nem, a győztes nagyhatalmak néhány
kérdésben láthatóan engedékenyebbekké váltak, és a francia
miniszterelnök meghirdette az Európai Unió létrehozását. A magyar
revízió ügyében természetesen nem lehetett előállni az irredenta
„mindent vissza” szöveggel, egy etnikai érvre azonban láthatóan voltak
vevők Nyugat-Európában, és a „mindenkori lehetőséget” megcélzó
Bethlen-féle formulának is volt politikai értelme.
Ebben az időben, vagyis az 1920-as évek végén, az
1930-as évek elején a vita felújult a szuverenitás kérdéséről, és ebbe
magyar szereplők, így például Teleki Pál és Gratz Gusztáv is
bekapcsolódtak. Az eszmecserére az európai egység kialakítására
irányuló felhívások adtak alapot. Teleki úgy vélte, hogy ha egy ilyen
szervezet létrejön, annak nem kell bocsánatot kérnie sem a kis, sem a
nagy államoktól. Azért nem – írta 1931-ben, „mert minden ilyen
tömörülés a dolgok természetes rendjén a részegyéniségek, az államok
szuverenitásának bizonyos fokú elvesztésével jár. Ez elkerülhetetlen.
A természetes fejlődés feltartóztathatatlanul amúgy is oda visz, és
vitt már sokban az élet kapcsolatainak folytonos és ma mind rohamosabb
gazdagodásában. Ha a szuverenitás korlátozása a nagyokra nézve éppúgy
beáll, mint a kicsikre nézve, akkor a forma, az egyes állam
szuverenitása jogilag nem sértetik meg. Ami pedig a belső tartalom
megsértését, a szuverenitás belső lényegi korlátozását, részleges
megszűnését illeti, ki áltatja még ma magát abban, hogy a tényleges
hatalmi viszonylatok nem tették volna meg ezt régen, úgy politikai,
mint gazdasági téren.”
Mind az európai egység megteremtésének, mind a
békerendszer korrigálásának halvány reménye mindazonáltal kihunyt,
mihelyt Hitler Adolf elfoglalta a kancellári széket. A magyar állam
ettől kezdve
|
|
olyan úton sodródott, amely szuverenitása teljes
felszámolásához vezetett. Az első lépések a külkereskedelmi export
világában történtek, amennyiben 1934-től kezdve a német piac vált a
hazai gabona és húsárú masszív felvásárlójává. Ezt az új irányt
kísérték magyar gesztusok, széptevések, majd 1938 végén fordulatra
került sor a német katonai törekvések hazai megítélésében azzal
összefüggésben, hogy mit és mennyit kell elvállalni a revíziós cél
német alátámasztása, támogatása fejében. A fordulat először Imrédy
Béla miniszterelnök fejében ment végbe. A müncheni egyezmény
megkötését követően úgy értelmezte a kialakult helyzetet, hogy 1938
augusztusában nagy hibát követett el mind ő, mind a külügyminiszter és
a kormányzó, midőn elzárkóztak Hitler közös, Csehszlovákia elleni
hadviselési javaslata elől, holott erre az esetre Hitler az egész
Felvidék visszacsatolását ígérte meg.
Magyarország ettől kezdve sorozatos sikereket
aratott a revízió körében, ám e sikereket nem önmagának köszönhette,
hanem a német nagyhatalom kegyeiből élvezte. Ez a történet tehát a
kiszolgáltatottság felé vezetett, és ennek felismerése váltotta ki
Teleki Pál kétségbeesett lépését, öngyilkosságát. A magyar állam
önmagát helyezte olyan pályára, amely szuverenitását fokról fokra
csorbította, már jóval az előtt, hogysem a Wehrmacht megszállta az
országot.
A veszélyérzet akkor támadt fel a politikai elit
egy részében, amikor a háború menete nem csak valószínűsítette, de
elkerülhetetlenné tette a németek és szövetségeseik vereségét. 1942
vége felé a németek kiszolgálását a miniszterelnök már korlátozni
igyekezett, 1943-ban pedig intenzív béketapogatózásba kezdett.
Mindazonáltal ez volt Kállay Miklós kormányfő egyetlen tevékenysége,
noha áprilisban a klessheimi találkozó alkalmából Hitler világos
fenyegetést fogalmazott meg. Roosevelt és Churchill 1943. augusztusi
megállapodásáról Budapesten vélhetően nem tudtak. A két vezető már
ekkor egyetértett abban, hogy az új, döntő hadműveletet
Nyugat-Európában hajtják végre, és másutt – Olaszországban vagy a
Balkánon – csak akkor vállalkoznak jelentős akcióra, ha erre marad
erőforrásuk. A megállapodást Churchill valószínűleg megtartotta
magának, mert különben nem lett volna lehetséges, hogy a brit kormány
nevében szeptemberben ideiglenes fegyverszüneti feltételeket
tartalmazó iratot adjanak át a magyar félnek. Az irat azonban a
teheráni konferencia miatt, ahol a Roosevelt–Churchill-féle koncepciót
Sztálin is elfogadta, érvénytelenné vált.
A teheráni konferencia döntését megismerték
Budapesten, és – amennyire tudni lehet – ezt követően nem történt
semmi a hadiállapot felszámolása vagy a németekkel szembeni védekezés
megszervezése érdekében, holott világossá vált, hogy a nyugati
kapcsolatkeresés és az angolszász megszállás reménye elvesztette
létjogosultságát. Úgy tűnik, hogy a magyar vezetőkön apátia lett úrrá,
ám ebben nem lehetünk teljesen biztosak, mivel Kállay Miklós
fennmaradt irataihoz a mai napig nem lehet hozzáférni. Mindenesetre
tény, hogy egy megkísérlendő ellenállás előkészítése nem kezdődött el
arra az esetre, ha a német hadsereg benyomul az országba.
Mivel a katonai ellenállást lehetetlen pár óra vagy
néhány nap alatt megszervezni, 1944. március 18–19-én aligha volt
választási lehetőség. Horthy Miklós akkori döntését erkölcsi
szempontból nem kívánom mérlegelni, hanem megelégszem azzal a
feltevéssel, hogy nagyobb mozgási lehetőséget látott maga előtt, mint
amekkorához de facto hozzájutott. Az állam szuverenitásából ekkorra
már csak morzsák maradtak meg, és e morzsákkal élt a kormányzó, amikor
– az áldozatok számára nagy késéssel – leállította a megmaradt
budapesti zsidók deportálását, lecserélte a kormányt, tárgyalási
delegációt küldött ki Moszkvába, elfogadta az oroszok ideiglenes
fegyverszüneti feltételeit és megkísérelte a hadiállapot
felszámolását. Mint tudjuk, az utóbbi kísérlet teljes dilettantizmusba
fulladt. A kudarc vezetett a kormányzó nagy tévedéséhez, amikor minden
ellentételezés nélkül aláírta a lemondását és a Szálasi utódlását
elismerő iratokat.
A nyilasok rémuralmáról a szuverenitás tárgykörében
nincs mit mondani. Lehetett Szálasinak bárminő nacionalista
meggyőződése, különleges, a nácitól eltérő ideológiai mondandója, ez
nem változtatott azon, hogy a németek tolták fel a magas polcra, és
hogy minden vonatkozásban a német uralom, rémuralom bábjaként
működött.
Miután egy másik, a szovjet hadsereg szállta meg az
országot, mely akciót majd csak később kezdtek felszabadításnak
nevezni, a feltápászkodó hazai pártok és néhány új párt vezetői egy
ideig bíztak abban, hogy beköszöntött a magyar állam újjászületése,
önállósága. Akadtak természetesen szkeptikusok is, akik – mint Szekfű
Gyula – új, török típusú, hosszan tartó függőségi viszonnyal
számoltak. Az első kategóriába tartozó politikusok keservesen
csalódtak, de még a szkeptikusok sem tudták vizionálni azt a gyilkos
„szalámipolitikát”, amely – többek között – minden önállóság
megszüntetésére irányult. Nem volt különös, hogy a vereséget
elszenvedett országban megtelepedett a szövetségesek ellenőrző
bizottsága, és az sem, hogy elkezdődött a számonkérés, a háborús és
emberellenes bűnöket elkövető politikusok és katonatisztek bíróság elé
állítása és elítélése. A fegyverszünet előírásainak betartását minden
náci, fasiszta és csatlós államban ellenőrizték, bár eltérő szigorral,
és ugyancsak végrehajtották a számonkérést is, amiben egyébként a
magyarországi tényezők távolról sem jártak az élen.
A szovjet nyomás fokozatosan, lépésről lépésre
érvényesült, és ez idézi elő a máig tartó vitákat arról, hogy
egyáltalán hol, mely időpontban kell a döntő fordulatot kijelölni. A
folyamat mindenesetre az alárendeltség felé tartott, ami automatikusan
előidézte a szuverenitás formális elismerésével párhuzamosan annak
tényleges csorbítását, majd megszüntetését. A magyar állam nevében alá
lehetett írni a békeszerződést, Magyarország beléphetett nemzetközi
szervezetekbe, köthetett szerződéseket, és ezek a lehetőségek a
későbbiekben (már a Kádár-rendszerben) lényegesen bővültek. Ennek a
nemzetközi jogi értelemben élvezett szuverenitásnak azonban volt egy
súlyos hátulütője, amely egy történész szemében alaposan
megkérdőjelezi a valóban szuverén lépések lehetőségét. Magyarország
ugyanis olyan szervezetekbe léphetett be, és olyan szerződéseket
köthetett, amelyeket Moszkvában vagy kifejezetten hasznosnak véltek
szovjet szempontból, vagy legalább nem tartottak káros kihatásaitól.
Eminens szovjet érdek fűződött például ahhoz, hogy minél több csatlós
állam tagja legyen az ENSZ-nek vagy az UNESCO-nak. Amikor viszont a
magyar állam valamilyen nyugati gazdasági körrel vagy szervezettel
lépett kapcsolatba, tervezett lépését vagy megakadályozták, vagy a
magyar állam a titok sűrű leplével vette körül.
Egészében véve elmondható, hogy a Rákosi-korszakban
Magyarország egy szűk kalitkában találta magát, amelynek a
kiépítéséhez a „vezér” maga is alaposan hozzájárult. Az első Nagy
Imre-kormány lazított a szorításon, de pórul járt. Mindazonáltal a
korábbi helyzet restaurálásának a kísérlete is csődöt mondott, és a
szabadság kis köreinek elvesztése és a lakosság tömegeinek emiatt
keletkező mély elégedetlensége elvezetett az 1956-os forradalomhoz,
illetve szabadságharchoz. Megfigyelhető jelenség a történelem számos
pontján, hogy egy populáció hosszú ideig némán tűri sanyargatását, de
ha helyzetében javulást lát, majd a kedvezményt visszavonják tőle,
akkor fellázad, és akár fegyveres harcba is kész bocsátkozni.
A forradalmat és szabadságharcot ugyan a szovjet
tankok leverték, de nemcsak Budapesten, hanem Moszkvában is rájöttek,
hogy a gyeplőn lazítani kell, ha a hasonló eseményeket el akarják
kerülni. Magyarország nem lett szuverén állam, ám a mozgástere némileg
kibővült. Megjegyzem, hogy Kádár János 1956. november 2-án nagyjából
ugyanolyan helyzetbe került, mint volt 1944. március 18-án Horthy
Miklós. Mivel a magyar állam nem élvezett szuverenitást, jól egyikük
sem dönthetett, hanem csak a rossz és a kevésbé rossz között volt
választásuk. Mindenesetre a megtorlást követően, amelyet nem kis
részben a szovjet vezetés mellett a román, a kínai és a kelet-német
pártok szorgalmaztak, és a jugoszlávok is elősegítettek, Kádár János
hozzáláthatott a „vidám barakk” kiépítéséhez. A barakk maradt, de az
ablakokba muskátli került, és mindenki tehetett valamit az asztalra.
Csakhogy ezt az irányt nem sikerült kibontakoztatni. Az 1960-as
években kidolgozott gazdasági reformok felemás életbe léptetése nem
idézte elő a gazdaság felpörgését, és az állam mind jobban
eladósodott, hogy továbbra is biztosítani tudja a muskátlit, a gulyást
és a halászlét.
Kádár jóval nagyobb mozgásszabadságot élvezett,
mint Rákosi Mátyás, de ő sem volt egyéb, mint helytartó. Szerepét
boldogan, szinte élvezettel játszotta el Hruscsov főtitkársága idején,
ezt követően elviselte, ám Gorbacsov politikáját nem tudta és nem is
akarta követni. Rájött, vagy legalább megérezte, hogy ez a politika a
„létező szocializmus” bukásához vezet. Testi-szellemi összeomlásához e
felismerés vélhetően nagyban hozzájárult, nemcsak azért, mert egész
életművét látta porrá omlani, de azért is, mert megfosztotta azoktól a
politikai érvektől, amelyekkel annak idején körülvette Nagy Imre
kivégeztetését. Az érvek nélkül a gyilkosság maradt, ami volt:
gyilkosság.
Az 1980-as évek végén a magyar politikai elit előtt
olyan perspektíva bontakozott ki, amilyen nem nyílt évszázadok óta. A
Szovjetunió bomlási folyamata az egyik és a német újraegyesülés
előtörténete a másik oldalon kvázi szabadpályára helyezte mindazokat a
nemzeti törekvéseket, amelyek évtizedeken vagy akár évszázadokon át a
felszín alatt meghúzódtak. Vonatkozott ez a balti népekre, az
ukránokra, a beloruszokra, a kaukázusi és közép-ázsiai szovjet
köztársaságokra és a formailag önálló csatlós államokra, a népi
demokráciákra egyaránt. Ha feltesszük a kérdést, hogy e folyamatban
kinek mekkora volt a szerepe, úgy a főszereplők – a szovjet főtitkár,
a nyugatnémet kancellár és az amerikai elnök után – ott találjuk a
szovjet köztársaságok vezető csoportjait, és a népi demokráciák
táborából az első helyen a lengyeleket, a másodikon a magyarokat.
Kivételes pillanatként lehet számon tartani, hogy a
hazai ellenzék, valamint az állampárt reformra nyitott csoportjai
képesek voltak megegyezni egy olyan minimumban, amely lehetővé tette a
békés átmenetet. Magyarország úgy váltott rendszert, hogy lakosságának
tömegei szinte észre sem vették. Nem kísérték véres események,
lázongások, még csak számottevő demonstrációk sem. A kor hangadó
politikai szereplői dicséretes módon lerakták a demokratikus
parlamentarizmus alkotmányos alapjait. Nem rakták le viszont azokat az
alapokat, amelyek biztosíthatták volna a gazdasági felemelkedést.
Magyarország hatalmas vagyonveszteséget
könyvelhetett el, ugrásszerűen megnőtt a munkanélküliség, a korábban
károkat elszenvedett embereket az állam nem tudta miből igazán
kárpótolni, és sokan még erkölcsi kárpótláshoz sem jutottak hozzá. Az
ország már Kádár idején eladósodott, és az adósságspirál tovább
tekeredett. Átmeneti kiegyenlítések ellenére mindmáig ettől
szenvedünk. (Ettől is.)
Ezen a ponton be kell iktatni a szuverenitás
problémakörébe egy eddig nem érintett szempontot. Ha elfogadjuk, és
aligha tehetünk mást, hogy a mai világban nem létezik egyetlen olyan
egység sem, amely gazdasági értelemben teljes függetlenséget élvezne a
világ többi egységeivel szemben, akkor is különbséget kell látnunk az
egységek között abból a szempontból, hogy az egymásra
elháríthatatlanul hatást gyakorló államok körében egyesek egészen jól
boldogulnak, mások viszont a globális világnak leginkább a kárát
szenvedik el. A szuverenitás ügye összefonódott a gazdasági
teljesítőképességgel. A teljesítmény természetesen számos tényezőtől
függ. Ha egy állam területén értékes nyersanyagkincsek találhatók, még
rossz gazdaságpolitika esetében is jól érvényesülhet. Egy ország
boldogulását számos más elem is elősegítheti, és számos, tőle
független tényező gátolhatja.
Magyarországnak kétségtelenül nincs tengere, nem
rendelkezik olajkutakkal, sem aranybányákkal, és nem kínálhat
síparadicsomot az arra vágyóknak. Talán ez lenne az oka, hogy
szuverenitásunkért manapság is küzdenünk kell, holott szuverén
államunk van? Ám ezeknek az előnyöknek egyikét vagy másikát, egyes
esetekben mindegyikét számos jól boldoguló ország szintén nélkülözi.
Akkor miben kell keresnünk a bajok okát?
A hétköznapi kommunikáció szerint minden baj
okozója az adósság. Keserű viták övezik a kérdést, hogy vajon ki,
melyik kormány a felelős ezért. Ezt a vitát le lehet folytatni, de
meggyőződésem szerint ennél jóval mélyebbre kellene ásni, és a dolgok
további rétegeiben található okokat lenne helyes keresni. Az
adósságspirál ugyanis nem húsz vagy huszonkét éve indult el az útján,
hanem tekergőzni kezdett már valamikor a dualizmus idején. Mire
elértünk az első világháborúig, az agrárszféra már ki sem látszott az
adósságból, és meglehetősen sok teher nyomta a modern gazdasági
szektorokat is. A háborús kiadások erre rátettek több lapáttal,
úgyhogy a kettős monarchiától óriási adósságokat örököltünk. Ehhez
azután hozzájöttek Bethlen kormányzása idején azok a kölcsönök,
amelyeket az állam, a vármegyék, a városok, az üzemek, a birtokosok,
az egyházak vettek fel, úgyhogy amikor 1931-ben a Népszövetség
Gazdasági és Pénzügyi Bizottságának tagjai Budapesten jártak,
elképedve konstatálták a hatalmas adóssághalmazt. Jó tanácsokkal nem
fukarkodtak: az állam csökkentse a kiadásait, és adóemelés révén
növelje a bevételét. Mit tehetett a magyar állam? Elbocsátott,
megszorított és adót emelt. Nem folytatom a felsorolást, csak arra
emlékeztetek, hogy ha valamely kormány átmenetileg javított is a
helyzeten, magát a tendenciát nem tudta leállítani.
Az igazi kérdés ezért abban áll, hogy vajon miért
nem képes a magyar gazdaság olyan pályára állni, amely kisegíti e
baljós útvonalból. Ha ezt a pályát megtalálnánk, többé nem kellene
aggódnunk azok miatt a ma is birtokolható szuverenitáselemek miatt,
amelyeknek sokan a vesztétől rettegnek. Manapság ugyanis egy állam
szuverenitásának fokmérője nagyban különbözik aszerint, hogy milyen
gazdasági teljesítményre képes, illetve, hogy e teljesítményhez
viszonyítva milyen életnívót alakít ki. Néhány európai állam lakossága
magas teljesítményt produkál, ehhez képest szerényen él, és jutalmul
nem kell sem adósságcsapdától félnie, sem meglévő szuverenitását
féltenie.
Az állami szuverenitást manapság nem a nemzetközi
szervezetekkel szemben államilag vállalt elkötelezettség fenyegeti,
mivel ez mindenkire vonatkozik, és miként Teleki utalt rá, ezért a
szuverenitás ügye „nagyok” és „kicsik” között jogilag kiegyenlítődik.
Az igazi veszélyt a gyenge teljesítmény tartogatja. Az utóbbinak
számos oka lehet. Ilyen egy, a múltban kialakult (kialakított) hibás
pálya, amelyet nehéz befolyásolni. Korlátozó tényező lehet az invenció
hiányos volta a tudományokban és a politikában. Gátat állíthat a humán
tőke elhanyagolása vagy egyenesen negligálása. Az utóbbi elsősorban az
oktatási és a tudományos tevékenység leértékelésében szokott
megjelenni. Mindehhez hozzájárulhatnak még régen megrögzött
mentalitásbeli problémák.
Valamikor egy állam külső szuverenitásának fokát
elsősorban területe, lakosságszáma és az általa kiállítható hadsereg
nagysága határozta meg, manapság azonban ez nagymértékben függ a
gazdasági teljesítménytől. Ha egy állam gazdasági szempontból
leértékelődik, szükségképpen beszűkül a külpolitikai mozgástere,
vagyis veszít a külső szuverenitásából. E megállapítás egyik látványos
bizonyítéka a Szovjetunió sorsa, ellenpélda viszont néhány kis ország.
Finnország nem nagy területű, lakosságszám szempontjából éppenséggel a
kisállamok csoportjába sorolható; nem szerelte fel magát modern
fegyverzettel, hadserege minimális, belső és külső szuverenitása mégis
nagyobb, mint egy, őt e szempontok szerint felülmúló államé, amely
gazdasági szempontból alulteljesít. Az utóbbi hangsúlyozhatja
szuverenitását, ám gyakorlatilag kiszolgáltatottá válik.
Mindent összevéve, a szuverenitás kérdése az eredeti kérdésállításhoz
képest bonyolultabbá vált azáltal, hogy szempontjai szaporodtak, és a
külső, valamint a belső szuverenitás ügye, ha nem is vált azonossá, de
mindenképpen összeölelkezett.
Kulcsszavak: fogalmi változások, mozgástér 1945-ig, jogi
függetlenség, reális függés (1945–1990), politikai szuverenitás és
gazdasági teljesítmény
|
|