Az 1832. december 16-ra összehívott országgyűlés
elsődleges feladata az ország régi kívánságának, az ún. rendszeres
bizottsági munkálatok (más néven operátumok) megtárgyalása volt. A 9
területet felölelő bizottsági munkálatok mindenekelőtt az ország
gazdasági és jogi viszonyainak korszerűsítését, a közjogi
berendezkedés egyes elemeinek áttekintését és átalakítását, a Mária
Terézia-féle úrbéri rendelet újraszabályozását és törvénybeiktatását,
valamint az oktatás, az egyházi és alapítványi ügyek felülvizsgálatát
tűzték ki célul.
Az 1791:67. törvénycikk által kirendelt országos
deputáció javaslatai ekkor, azaz az 1830-as évek elején már csaknem
negyven éve készen álltak, s a 19. század első felében a rendek minden
országgyűlésen kérték is az uralkodót, hogy az ezeket az ország
szempontjából lényeges kérdéseket érintő munkálatokat a diéta mielőbb
tűzze napirendjére. Végül is az 1791-es javaslatokat az 1827:8.
törvénycikk által kirendelt újabb országos küldöttség felülvizsgálta
és átdolgozta, a megfogalmazott véleményeket és törvényjavaslatokat a
vármegyék kérésére az uralkodó hozzájárulásával kinyomtatták, s a
törvényhatóságok ezek alapján alakították ki az 1832-es országgyűlés
előtt az egyes területekkel kapcsolatos álláspontjukat. Szatmár
vármegyében az operátumok véleményezésében kulcsszerepe volt Kölcsey
Ferenc főjegyzőnek, aki egyébként az 1832-es diétán Szatmár követeként
vett részt.
A rendek már az 1825–27-es országgyűlésen világossá
tették, hogy elsőként a kereskedelmi, másodikként az úrbéri, majd az
adóbiztossági munkálatot akarják napirendre tűzni, mert – álláspontjuk
szerint – csak ezek együttesen eredményezhetik az adózók terheinek
csökkentését. Az operátumok megyei véleményezése során a helyi
deputációk így kiemelt figyelmet fordítottak a „nemzeti szorgalom”
szempontjából meghatározó jelentőséggel bíró kereskedési munkálatra,
amely nemcsak az ország gazdasági problémáival foglalkozott, de
közjogi természetű kijelentések megfogalmazására is alkalmas volt, és
ez az operátum adott leginkább lehetőséget arra, hogy a rendi keretek
között politizáló közvélemény Magyarországnak a birodalmon belül
elfoglalt helyét és szerepét is definiálja.
A vármegyék többsége abból az alaptételből indult
ki, hogy a Magyar Királyság a régebbi törvények, de különösen a
Pragmatica Sanctio és az 1791:10. törvénycikk értelmében a birodalom
többi részétől külön álló, és minden tekintetben független ország,
amelyet saját törvényei szerint kell kormányozni, „következőleg
egyedűl magában is egy egészet formálván, sorsa megállapitására külső
tekinteteket el nem fogadhat” – jelentette ki Pest vármegye
küldöttsége. (Pest vármegye, 1832, 5.) A Deák Ferenc által
megszövegezett Zala megyei vélemény talán még világosabban
fogalmazott: „[…] Magyarország a hozzá kapcsolt részekkel együtt egy
sok századokat általélt szabad constitutionak pajzsa alatt a többi
örökös tartományoktól egészen különböző kormányzási formát bír, s
azoktól egyátaljában független lévén, a kölcsönös védelmezési
kötelezettségen kívül semmi más öszvecsatolódási egyformaságot nem
ismér; és így Ausztriát a többi örökös tartományokkal együtt, kivált
kereskedési tekéntetben idegennek lehet nézni.” (Deák, 2000, 15.)
Ennek az érvelésnek az alapját még az 1807. évi országgyűlésnek a
kereskedelem ügyében írt nevezetes december 2-i felirata alapozhatta
meg, amely azt igyekezett közjogi szempontból is bebizonyítani, hogy a
Magyar Királyságnak mint a Birodalom másik felétől független
országnak, igenis joga van a kereskedelem tekintetében arra törekedni,
hogy érdekeit semmilyen más, idegen érdeknek ne rendeljék alá.
Ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet: „Az Harminczadbeli Vámok
Principiumi meg határozása sem vonattathatik el a’ Törvény tévő
Hatalomtúl, mivel az 1791-dik Esztendőbéli 67-dik Törvény Czikkely
szerint is Ország’-Gyűlési végzés alá vettetett Tárgy.” (Acta
Comitiorum, 1807, 465.) Ezt az érvelést akkor legalább részben József
nádor méltánylandónak tartotta, s talán nem véletlen, hogy évtizedek
múlva éppen a nádor megyéjében a következő vélemény fogalmazódott meg:
„a’ kereskedésre nézve is Sorsának Ő Felsége örökös Tartománnyai
Kereskedése Sorsától való felfüggesztését, vagy még inkább annak alája
való vettetését tellyességgel elfogadni nem lehet.” (Pest vármegye,
1832, 5.)
A vármegyék egy része az 1830-as évek elején a
monarchia két fele között kialakult helyzetet – legalábbis a
kereskedelmi viszonyok tekintetében – a colonialis systema
kifejezéssel jellemezte. Az ekkora már állandósulni látszó, csaknem
közhelyszerű szerkezet arra a Mária Terézia, s még inkább II. József
uralkodása óta létező, több évtizedes gyakorlatra utalt, amely szerint
a hazai termékek külföldre történő kivitelét és a külföldi áruk egy
részének behozatalát a birodalmi kormányzat vagy tilalmazta, vagy a
magas vámokkal ezek forgalmát gyakorlatilag lehetetlenné tette. A
hazai termények exportját Magyarország és az örökös tartományok
határán kivetett magas vámok, továbbá a magyar árukat sújtó egyéb
fogyasztási adók még inkább nehezítették. E sérelmes helyzet
megszüntetése érdekében Zala vármegye a következőképpen érvelt: „mert
Magyarország Ausztriának coloniája nem lévén, a kereskedésnek az ilyes
coloniale systemát, mely mellett csak egyedül Ausztriátul kellene néki
azt szerezni drágábban, amit idegenektől olcsóbban vehet, soha el nem
ismérheti.” (Deák, 2000, 14.)
Terminológiai szempontból érdekes adalék: az
1807-es országgyűlésen még vita alakult ki arról, hogy a Magyar
Királyság vonatkozásában az uralkodónak írt feliratban célszerű-e a
„colonia” kifejezést használni (immo ipsum Regnum ad Statum quasi
Colonicalem deprimunt). Az ellenzők azon a véleményen voltak, ez
megütközést keltene külföldön, hiszen Magyarországnál nincs szabadabb
ország Európában, ráadásul ezt a kifejezést eddig törvényekben és
feliratokban nem alkalmazták. A támogatók szerint azonban a
kijelentésnek van alapja, hiszen az országot nem saját törvényei
szerint kormányozzák, a magyar jószágok idegen kézen vannak, az itthon
kitermelt aranyat, ezüstöt pedig kiviszik a Magyar Királyság
területéről, továbbá a szófordulat már az 1805-ös hasonló tárgyú
feliratban is szerepelt (Jegyzőkönyv, 1807, 684–688.).
Az ország gyarmati helyzetére való hivatkozás több
forrásra is visszanyúlik. Egyik az 1791-es deputáció tevékenységében
meghatározó szerepet játszó Skerlecz Miklós zágrábi főispán munkája,
amely a kereskedési munkálat törvényjavaslataihoz fűzött részletes
indoklást is tartalmazta, s amelyet néhány évvel az operátumok megyei
felülvizsgálata előtt, 1826-ban nyomtattak ki, és tettek a szélesebb
közvélemény számára is elérhetővé. A rendkívül alapos közgazdasági
ismeretekkel rendelkező Skerlecz az Európán kívüli területeken zajló
gyarmatosítással állította párhuzamba mindazt, ami a külkereskedelem
feltételeinek kialakítása, s különösen a vámtételek megszabása során
az egyébként közjogi szempontból független Magyar Királysággal
történt.
Milyen megoldást javasoltak a vármegyék a helyzet
rendezésére? Mindenekelőtt meg akarták szüntetni azt a törvénytelennek
tartott gyakorlatot, hogy a birodalmi kormányzat az országgyűlés és a
hazai kormányszékek megkerülésével rendszertelenül és
kiszámíthatatlanul módosítja a vámok mértékét, átláthatatlan
viszonyokat teremtve a nemzeti szorgalom és nemzeti gazdálkodás
szempontjából meghatározó jelentőségű kereskedelem terén.
A törvényhatóságok többsége éppen ezért az ezzel
kapcsolatos igazgatási feladatokat – csakúgy, mint a Skerlecz-féle
javaslat – a Helytartótanácsra akarta bízni, kisebb részük ezt a
jogkört az Udvari Kamarától ténylegesen is függetlenné váló Magyar
Kamarára ruházta volna. Ugyanakkor erőteljesen megjelent az a
törekvés, amely az országgyűlés hatáskörébe utalta volna a
külkereskedelem feltételrendszerének, mindenekelőtt a harmincadvámok
alapelveinek kidolgozását. Számos megye fontosnak tartotta, hogy a
Helytartótanács a vámtételek meghatározásakor kérje ki a
törvényhatóságok véleményét, sőt volt javaslat, amely azt
szorgalmazta, hogy a más államokkal kötendő kereskedelmi
megállapodásokat is előzetesen véleményezhessék a törvényhatóságok a
Helytartótanács útján. Mindez maga után vonta volna a Helytartótanács
teljes függetlenségének megteremtését, s végső soron az igazgatás
valamennyi ágának az említett kormányszékben történő egyesítését, így
felvetődött a Magyar Kamara és a Helytartótanács összekapcsolásának
gondolata is. Több megye szorgalmazta – igaz, részben már a közjogi
operátumban kifejtve – a Helytartótanács tanácsosainak felelősségre
vonhatóságát és az országgyűlés előtti beszámolási kötelezettségét is.
Mindezek a lépések kétségtelenül az ekkor minden
korlátozás nélkül gyakorolt felségjogok csorbítását jelentették volna,
ám növelték volna a mindenkori országgyűlés hatáskörét. A megyék egy
része a változtatások szükségességét ezért úgy igyekezett
megindokolni, hogy javaslataik nem újítást vezetnének be, csak egy
régebbi törvényes állapotot állítanának vissza, vagy hoznának ismét
gyakorlatba, ahogy ezt a harmincadvámok kapcsán az általuk idézett
1655:100. és 1715:91. törvénycikkből is egyértelműen bizonyítva
látták. Pest megye küldöttsége egyenesen úgy fogalmazott, hogy a
harmincadvámok megállapítása mindig is „országos tárgy volt”. Torontál
megye viszont éppen az „idők szellemére” és a közvéleményre hivatkozva
javasolta, hogy a kormányzat mondjon le eddig gyakorlott jogainak egy
részéről. A változás eléréséhez a törvényhatóságok tehát különböző
politikai beszédmódokat használtak: a régi törvényekre hivatkozó érvek
mellett már jelen volt a korszellemet és a közvéleményt segítségül
hívó érvelési technika is. Szatmár ezzel szemben kijelentette: „A’
harminczad tagadhatatlanul a’ koronai jusok közé tartozik”, s a megye
nem ment bele semmilyen alkotmányos kérdést érintő közjogi természetű
eszmefuttatásba, csak a vámok meghatározásának és beszedésének módját
kívánták újraszabályozni. Szatmár, eltérően a vármegyék többségétől,
egyébként nem is a kereskedési, hanem a jogügyi munkálat elsőként való
tárgyalását szorgalmazta.
|
|
A megyei javaslatokban rendre előkerült a
kereskedési szabadság kifejezés, amelyet azonban a törvényhatóságok
eltérő módon értelmeztek. Pest vármegye elég általános
megfogalmazással a szabad kereskedelemnek a lehetséges határig történő
bevezetését szorgalmazta abban a reményben, hogy más országok áruinak
bebocsátása hasonló kedvezményekkel járna a magyar termékek esetében
is. Bács megye a teljes szabadkereskedelem mellett foglalt állást, és
fontosnak tartotta volna, hogy valamennyi állam tegye a kormányzás
alapelvévé ezt a gyakorlatot. A megyék egy része azonban különbséget
tett a birodalom két fele, valamint az azon kívül álló államokkal való
kereskedés feltételrendszere között. Voltak olyan törvényhatóságok –
pl. Sopron, Zemplén vagy Bihar –, amelyek a Magyar Királyság és az
örökös tartományok között el akarták törölni a vámokat, Baranya,
Csanád, Komárom, Nógrád, Temes, Torontál, Zala azonban fenn akarta
tartani azokat, és a viszonosság (reciprocitás) elve alapján történő
szabályozást szorgalmazta. Bihar a birodalmon kívüli államok esetében
megtartotta volna a vámokat, Temes azt képviselte, hogy a hazai
termékek esetében szabad legyen a kivitel, a behozatal azonban a „honi
jóllét’ érdekeihez alkalmaztassék”, a birodalom két fele között pedig
a teljes viszonosság megteremtését sürgették. Sopron úgy látta volna
célszerűnek, ha Magyarország és az örökös tartományok között a vámok a
jövőben teljesen megszűnnének, a külföld viszonylatában pedig azt
javasolták, bizonyos termékeket a birodalom mindkét fele teljesen
szabadon hozhatna be, illetve vihetne ki (Magyarország tehát minden
korlát nélkül exportálhatna gabonát, bort, gyapjút, marhát, és
korlátlanul importálhatna textilárut), ám bizonyos esetekben
fenntartották volna a mérsékelt vámokat is. Győr megye választmánya
szerint a magyar árukra a harmincadvámon kívül kivetett egyéb vámokat
itthon is be kellene vezetni, és ki kellene vetni az örökös
tartományokból behozott termékekre, s az ebből befolyó összeg a
felállítandó országos közpénztárt (fundus publicus) gyarapíthatná. A
hangsúly tehát a megyei javaslatok döntő többségében a kölcsönösségen,
a mérsékelt és állandó vámokon volt. Ami a terminológiai kérdéseket
illeti: amíg a birodalom két fele közötti ideális viszonyt az 1790-es
években keletkezett Skerlecz-féle javaslat elsősorban az aequilibrium
(egyenlőség) kifejezéssel írta le, addig az 1830-as évek elején a
hangsúly a reciprocitas (viszonosság) fogalomra tevődött át.
Rögtön az országgyűlés elején komoly vita alakult
ki arról, hogy melyik munkálatot tűzze az alsótábla először
napirendre. Az uralkodói előterjesztések első helyre az úrbéri,
másodikra a jogügyi operátomot helyezték, a rendek azonban ragaszkodva
az 1826. január 20-i feliratban megfogalmazott sorrendhez, első helyen
a kereskedési, második helyen az úrbéri, harmadik helyen az
adóbiztossági munkálatot tárgyalták volna. A kormányzatnak a sorrend
kérdésében két cél lebegett a szeme előtt: érdemben mérsékelni
szerette volna az adózók terheit, és mindenképpen el akarta kerülni,
de legalábbis el kívánta odázni a felségjogokat és közjogi kérdéseket
érintő témák napirendre tűzését, így a kereskedési és közjogi
munkálatot csupán az ötödik, hatodik helyen szerepeltették volna a
diéta tárgysorozatában. Ugyanakkor azt is meg akarták akadályozni,
hogy a rendek az operátumok megtárgyalása előtt vagy mellett más
kérdést is elővegyenek, például a több évtizede orvosolatlan előleges
sérelmeket, amelyek az ország nemzeti függetlenségét és területi
integritását is érintő követeléseket tartalmaztak. Az előlegesek
listáján szerepelt többek között a magyar nyelv ügye és a Magyar
Kamara önállósága, a só árának az országgyűlés megkerülésével történő
önkényes megváltoztatása, vagy Erdély és a Részek Magyarországgal való
uniója, a katonai véghelyeknek a polgári közigazgatásba történő
visszacsatolása. Az országgyűlés elején kerületi jegyzővé választott
Kölcsey dolgozta ki a magyar nyelv ügyében készült nagy jelentőségű
üzenetjavaslatot, és Wesselényivel szorosan együttműködve az Erdély és
a Részek unióját szorgalmazó pontot az előlegesek közül, ez utóbbi
hozta meg számára az igazi ismertséget és elismerést az országos
politikában is.
Ami az operátumok sorrendjét illeti: az
országgyűlési vitában csak néhány új elemmel bővült az eddig
elmondottakhoz képest a kereskedési munkálat melletti argumentáció:
Trencsén követe, Borsiczky István úgy vélte, a kormányzatnak is elemi
érdeke a helyzet rendezése, s állítását a következő történelmi
párhuzammal igyekezett alátámasztani: „Tudva van, hogy a’ Nép
zendülésektől senki inkább nem irtódzik, mind az Austriai Ministerium,
már pedig miegyébb gerjesztette mind a’ két America felkelését, mind a
Coloniális állapottal öszve kapcsolt nyomások?” Ugyancsak történelmi
példával érvelt még korábban Borsod első követe, aki azt elevenítette
fel, hogy a 19. század eleji kontinentális zárlat katasztrofális
hatást gyakorolt a Habsburg Birodalomra, s utalt az uralkodó 1813-as
manifesztumára, amely szerint a Monarchia a kereskedés megszűnése
miatt akkor a nemzethalál szélén lebegett.
A rendek tehát arra igyekeztek rámutatni, hogy
nemcsak a Magyar Királyság jóléte, de az egész Monarchia belső
nyugalma és stabilitása is múlhat a kereskedelmi viszonyok megfelelő
elrendezésén, valamint a nemzet és az uralkodó közötti bizalom
helyreállításán. Már a 19. század elejétől jelen volt tehát az az
érvrendszer is, amely nem a közjogi megközelítés alapján, hanem a
kölcsönös érdekekből és a kölcsönös haszonból kiindulva próbálta a
kereskedelmi viszonyok átalakítását elérni. Ennek az érvelésnek fontos
eleme volt a „gazdag Pannónia” (fertilitas Pannoniae) több évszázados
toposza is, Hont vármegye például a kereskedési operátum elsősége
melletti felszólalásában kijelentette, a kedvező változások
következményeként: „ezen a’ Természetnek minden adományaival
felruházott Haza valóságos Eldorádová fog által változtatni.”
(Jegyzőkönyv, 1832/3, 95., 69., 107.)
Ám a kereskedési munkálat mellett érvelő
hagyományos ellenzéki szemléletmód mellett megjelent egy másik típusú
ellenzéki magatartás is, amely úgy látta, a korkívánalmaknak és a
közvélemény elvárásának az felelne meg inkább, ha az országgyűlés
először az adózók helyzetét rendezné, s csak utána foglalkozna a
kereskedelem állapotával. Ehhez az ellenzéki csoportosuláshoz
csatlakozott Kölcsey is, aki Országgyűlési Naplójában több ízben is
megpróbálta az ekkor formálódó érdekegyesítő politika lényegét
összefoglalni: „Ugy intézni az urbariumi tárgyat, hogy az adózó nép
nagy tömege egyszer már a polgári alkotványba belépjen, s ez által az
alkotvány hétszáz ezer puhaság és szegénység által elaljasodott lélek
helyett tíz milliom felemelkedőt nyerjen: olly gondolat, mi csak egy a
hazát forrón szerető emberben támadhatott.” vagy: „Mert hogy a kormány
urbarium által urbariumot akar, Wesselényi pedig és a többiek urbarium
által nemzetet akarnak”. (Kölcsey, 2000, 48, 52.) Hosszas vita után
első körben az operátumok sorrendjét tekintve a Kölcsey által is
képviselt álláspont győzött, vagyis az úrbéri, kereskedési,
adóbiztossági munkálat sorrendje nyert többséget, de 1833 májusában
végül az uralkodói akarat érvényesült, s az úrbéri törvénycikkek után
a jogügyi munkálat került a második helyre, a kereskedési munkálat
pedig ebben a formában sohasem került a diéta napirendjére. Az
országgyűlés egészét tekintve mindezek ellenére jól érzékelhető volt,
hogy a rendek megpróbálták azokat az önállóan, korlátozás nélkül
gyakorolt uralkodói jogköröket (ún. rezervátákat; ilyen volt a külügy,
a hadügy, a gazdaság, az oktatás, az egyházpolitika) az uralkodóval
közösen gyakorolt, a rendi dualizmus modellje szerint kétpólusú
törvényhozás hatáskörébe vonni, s a rendek és az uralkodó között zajló
diaetalis tractatus kölcsönös alkufolyamatába beilleszteni. S ha
elfogadjuk Jean Bodin állítását, hogy a szuverenitás első és talán
legfontosabb jegye a törvényalkotás, érthetővé válik a rendek
erőfeszítése, hogy a törvényhozó és végrehajtó hatalomról szóló (De
legislativae et executivae potestatis exercitio) 1791:12. törvénycikk
rendelkezéseit minden lehetséges területen igyekeztek érvényesíteni. A
rendszeres bizottsági munkálatok ebben pedig mindenképpen a rendek
kezére játszottak, hiszen az operátumok számos, addig kizárólag az
uralkodói rezerváták közé tartozó területet érintettek.
Kulcsszavak: Kölcsey Ferenc, reformellenzék, rendszeres bizottsági
munkálatok, országgyűlés, harmincadvámok, kereskedés
IRODALOM
Barta István (1964): A fiatal Kossuth és
kora. Akadémiai doktori értekezés. Kézirat. MTAK Kt.
Acta Comitiorum (1807): [Az 1807-es
országgyűlés írásai] Pest vármegye (1832): Az országos rendszeres
munkáknak megfontolására tekintetes Pest Vármegye rendei által
kiküldetett deputátiónak véleménye a kereskedésbeli (commerciale)
tárgyban a tekintetes nemes vármegyének erre tett észrevételeivel és
határozataival együtt. Trattner és Károlyi, Pest
Deák Ferenc (2000): „Javítva változtatni”:
Deák Ferenc és Zala megye 1832. évi reformjavaslatai. (Sajtó alá
rendezte: Molnár András) Zala M. Levéltár, Zalaegerszeg •
WEBCÍM
Jegyzőkönyv (1807): Felséges Első Ferenc
ausztriai császár, Magyar- és Csehország koronás királyától Buda
szabad királyi városába 1807-dik esztendőben Sz. György havának 5-dik
napjára rendeltetett Magyar Ország gyűlésének jegyző-könyve […].
Landerer, Pest
Jegyzőkönyv (1832/3): Felséges Első
Ferencz ausztriai császár, Magyar- és Cseh ország koronás királyától
Pozsony szabad királyi városába 1832-ik esztendőben, Karácson havának
16-ik napjára rendeltetett Magyar Ország gyűlésének jegyzőkönyve.
Belnay-Landerer–Schmid–Weber, Pozsony
József nádor (1935): József nádor iratai
III. 1807–1809. (Kiad.: Domanovszky S.) Magyar Történelmi Társulat,
Budapest
Kölcsey Ferenc (2000): Országgyűlési
Napló. (Sajtó alá rendezte: Völgyesi Orsolya) Universitas, Budapest
Skerlecz Miklós (1826): Projectum Legum
motivatum in Objecto Oeconomiae Publicae et Commercii perferendarum…
Weber, Pozsony •
WEBCÍM
Völgyesi Orsolya (2002):
Politikai-közéleti gondolkodás Békés megyében a reformkor elején: A
rendszeres bizottsági munkálatok megyei vitái 1830–1832. Békés Megyei
Levéltár, Gyula
|
|