Nemek és igenek
A könyv címe kissé félrevezető. A két kiváló pszichoanalitikus a
nemekkel és igenekkel fricskát ad az olvasónak. Nem a társadalmi
nemről szól ugyanis a könyv, hanem valami egész másról. A budapesti
pszichoanalitikus és tudománytörténész Mészáros Judit négy kiváló
interjújában és a svájci és összeurópai klasszikus pszichoanalízis
egyik vezetője, Haynal André, azaz Haynal András öninterjújában és két
esszéjében bemutatja, hogyan vált valaki vezető pszichoanalitikussá a
20. század közepi Európában. Nem a szerzői szándékban, hanem az
olvasói hatásban dezillúziós könyvről van szó. Azt várnánk, hogy a
„magyar származású” Haynal André elmondja, milyen volt egy nagy múltú
történelmi, erdélyi polgári családban, liberális értelmiségi hitvallás
keretében, Erdélyben és Budapesten felnőni, s hogy ennek a
szemléletnek milyen szerepe van a mai világgal szembeni ellenállásban.
Ehelyett azt kapjuk, márpedig a hivatásos pszichoanalitikusok
rendkívül érzékeny és mindennel szembeérző, ugyanakkor nem cinikus és
nem feszültségnövelő attitűdjével, hogy rendkívül nehéz volt egy
nagypolgári orvos családban felnőni. Nem volt kikövezett út egy
szigorú kálvinista, személytelen és sokszor érzelmeit visszafojtó anya
és egy munkamániás, feltehetően szoknyavadász, a gyermekkel szemben
inkább követelményeket és szigort, mintsem szocializáló
beszélgetéseket megvalósító és ugyanakkor igen gyakran távol lévő apa
mellett felnőni, és megtalálni azt a liberális értékrendet, amely
Haynal Andréra annyira jellemző lesz. Nemcsak a pszichoanalízis, de a
20. századi magyar eszmetörténet és családtörténet szempontjait is
fűszerezi, hogy ez a szigorú és az interjúkban igen kevéssé
liberálisnak leírt apa nem más, mint a magyar orvostörténet egyik 20.
századi kultuszfigurája, Haynal Imre. A kiemelkedő belgyógyász,
rendíthetetlen tartású orvoskolléga, sok-sok tucat ember megmentője és
bújtatója, aki az 1950-es évek nehézségei közepette is példás orvosi
magatartást mutatott, klasszikus orvosminta volt, akit mint apát
egyáltalán nem könnyed liberális mesefiguraként ismerünk meg fia
beszámolójából.
A könyv rendkívül érdekfeszítően mutatja be a
családtörténet keretében azt az összetett értékrendet, amely az
egykorvolt magyar polgárságot jellemezte. Szeretném hangsúlyozni, hogy
Haynal számára egy egykorvolt világról van szó. Haynal Andréban
semmilyen nosztalgia nincs. Úgy érzi, hogy a monarchia egykori világa,
amelyben a kétnyelvűség természetes volt, s amelyben az is természetes
volt, hogy a rokonok hol Csernovicben, hol Breslauban, hol éppen
Bécsben kóvályogtak az egyetemen, mára végleg eltűnt, és sokféle
gondunk forrása is valójában ebből fakad. Egy hasonló munkát ismerek,
bár az nem interjúkon alapul. A szintén magyar pszichoanalitikus Franz
Alexander, azaz Alexander Ferenc The Western Mind in Transition: An
Eyewitness Story című, a hidegháború közepén megjelent könyvének első
része egy Haynal André életét közel fél évszázaddal megelőző korszakot
mutat be a pszichoanalitikus szemével, Alexander Bernát és körének, a
századforduló nyüzsgő Budapestjének világát, mint az egykorvolt
harmónia világát.
Haynal André könyvének különös érdeme, hogy
miközben a pszichoanalízis történészei számára fontos forrás, emellett
a magyar eszmetörténet és családtörténet számára is elengedhetetlen.
Mészáros Judit méltó partner. Minden tolakodás nélkül, de a kínos
témákra is igen érzékenyen (Milyen szerepet játszottak életedben a
nők? Kik voltak az első fontos női szereplők? Miről beszéltetek ezzel
vagy azzal?) visszatérve hozza ki interjúpartneréből az igazi
önvallomást. Megtudjuk azt, hogy milyen nagy szerepet játszott Haynal
André szocializációjában az egyik oldalon az a szigorú, mind emberi
tartásában, mind pedig elvárt tudásrendszerében az a humanista
értékrend, amit
|
|
a budai ciszterek jelentettek számára. Miért volt
fontos a családnak, hogy olyan messzire járjon iskolába? Azért, mert a
közeli rendház túl jobboldali volt. Mi mindent tanult meg a jövendő
orvos a kultúra értékeiből és a nehéz helyzetekkel való
szembenállásból az atyák világában. A másik rendkívül érdekes
mozzanat, hogy milyen fontos szerepet játszott egy apapótlék
nagybácsi, az ideszármazott, főképp német nyelvű, részben zsidó
menekült, akinek Haynal André nemcsak az üldöztetésekkel kapcsolatos
érzékenységet, hanem a német kultúrára érzékeny antennákat és a német
nyelvet is köszönhette. A nehéz 50-es éveket, 1956 drámai heteit André
Haynal, az emigráns, mindenféle patetizmus nélkül, tárgyszerűen
jellemzi. Tárgyszerűen írja le, milyen véletlenek sorozatának
köszönheti, hogy éppen időben meg tudott szökni, mint az egyik
forradalmi diáktanács vezetője, s azt is részletesen és patetizmus
nélkül mutatja be, hogyan válik az 1960-as, 1970-es években Svájcban
először német nyelvű, majd francia nyelvű pszichoanalitikussá. Hogyan
jeleníti meg a középutas kompromisszumokra törekvést mind az európai,
mind a svájci Pszichoanalitikus Társaságban. Mindezt a pszichoanalízis
történésze számára rendkívül adatgazdagon, mégis mindenféle személyes
hősieskedés nélkül mutatja meg. Úgy kapunk betekintést a
pszichonalitikussá válás szocializációjába, hogy egyúttal állandó
őszinte visszanézést is kapunk, s ha úgy tetszik, Haynal André saját
pszichoanalízisét is végigkísérhetjük. Azt, ahogyan szembenézett saját
szüleihez való viszonyával és múltjával.
A könyvet kiválóan szerkesztett teljes Haynal André
bibliográfia egészíti ki, valamint két tanulmányának fordítása a
depresszióról és a kreativitásról, illetve a fanatizmusról. Az
öninterjú ugyancsak a fanatizmus kérdéseit próbálja feszegetni, s az
irracionalitás kérdései körül mozog. A recenzensnek egyetlen csalódása
van a könyvvel kapcsolatban, miközben egy rendkívül vonzó személyt
ismerünk meg. Haynal André többszöri nekifutásra is nagyon keveset ad
arról, hogy mit is tud értelmezésként nyújtani a pszichoanalízis a 20.
századi szörnyűségek, mészárlások és kulturális pusztítások és
önpusztítások világáról. Az egyszerre interjúalany és szerző André
Haynal többször figyelmeztet fenyegetően, hogy újra csillognak a
nacionalizmusok és újabb és újabb fanatizmusok jelennek meg a
világban. De valahol elmarad az igazi adalék, hogy mit is tud nyújtani
ezek megértéséhez a pszichoanalízis. Igazából egy bölcs, idős úr
figyelmeztetéseit kapjuk arra nézve, hogy vigyázzunk, mert sok minden
gonoszság fogalmazódik meg újra és újra, s ezek a korábban itt, Európa
területén ismeretlen új gonoszságokkal egészülnek ki. Nagyon józan
figyelmeztetések is, ahogy az a józan lemondás is, ahogy Mészáros
Judit többszöri inzisztenciájára sem hajlandó igazán megmondani, hogy
az utóbbi húsz évben hazajárt pszichoanalitikus Haynal valójában miért
is csalódott a magyar társadalomban és a magyar jövőben. Miért nem
találja olyan vonzónak, amilyennek az 1980-as évek végén, az 1990-es
évek elején látta a megújuló Magyarországot? Talán épp azért, mert ez
a megújulás nem igazán újat, hanem számos volt gonoszság újra
felmerülését hozta. A tapasztalt pszichoanalitikus számára a magyar
közeg unalmassá válik a saját kegyetlenségével. Kiábrándító tükröt
érez itt a recenzens. Ugyanakkor hiánylom, hogy igazi értelmezést
adna, a bölcs ember értelmezését arra, hogy mi is a funkciója az
újraéledő fanatizmusoknak. Talán ez az, ahol a pszichológia és a
pszichoanalízis elkerülhetetlenül le kell, hogy tegye a tollat, s
valamilyen tágabb társadalomelmélet felé kell mutatnia? (André Haynal
és Mészáros Judit: Nemek és igenek – magántörténelem és
pszicho-analízis. Budapest: Oriold és társai, 2012, 285 p.)
Pléh Csaba
az MTA rendes tagja
|
|