Laza hálók szorításában
Léteznek furcsa, érdekes pillanatok az ember életében – túl jón és
rosszon –, amikor a mindennapi élet sodrását kiiktatva elkezdünk
különböző dolgokon, időnként pedig bizonyos szavak értelmén, igazi
jelentésén gondolkodni. Csak úgy. Váratlanul bevillan a szó (amely
természetesen sokkal több, mint egy „szó”), körüljárjuk, forgatjuk,
majd ugyancsak hirtelen valami visszatérít minket a fősodorba. Mi az
érték, a véletlen, a határ, a semmi? Mi a kapcsolat? Hogyan működne,
vagy nem működne a világ kapcsolatok nélkül? Erre nem lehet
válaszolni, de arra talán igen, hogy hogyan működnek a kapcsolatok.
„Mikor Maria Gorettit szentté avatták, s anyja és testvérei ott
állottak a Szent Péter-templomban – ahogy a gyilkos is, aki már
kiszabadult, és most harmadrendű ferences barát volt, ott szorongott
az ünneplő tömegben –, sokan hümmögtek. Maria Goretti a tisztaság és
az ellenállás szentje volt. De sok anya élt Nápolyban és Salernóban,
aki a vállát vonogatta. »Az én lányom is ellenállt« – mondták ezek az
anyák, mikor a rádió közvetítette a szentté avatás ünnepségét. –
»Mindenhez összeköttetés kell« – mondták az idősebbek.” (Márai Sándor:
San Gennaro vére, 70–71.) Mi módon jöhet létre két vagy több pont
(cselekvő) összekapcsolódásából egy újabb értelem, egy újabb
lehetőség, egy újabb létező? Mindebből miként lesz tőke és az mire
használható? Hogyan használjuk a kapcsolati tőkét, ha más utak
járhatatlanná válnak? Sik Endre nemrégiben megjelent könyve ezeket, és
az ezekhez hasonló kérdéseinket járja körül, s válaszol is rájuk. A
szerző egyúttal missziót is vállal: a szociológia népszerűvé
tételének, újrafelfedezésének, egyszersmind kvázi megmentésének
misszióját – mivel mostanában olyan érzésünk lehet, hogy valami
rejtélyes erő ellenáll a társadalomtudományoknak. Ez a munka komolyan
vett, empirikusan megalapozott tanulmányok logikusan egymásra épülő
láncolata, mindenki számára „emészthetően”, vagyis: olvasmányosan,
érthetően és értelmezhetően, de ahogyan haladunk előre lassan arról is
képet kapunk, hogyan lesz egy tanulmánykötet több mint a benne
összegyűjtött tanulmányok összessége, majd végül igen súlyos, morális
kérdésekkel találjuk szemben magunkat. Ezek megtalálását az olvasóra
bízzuk. Az első fejezetben a további értelmezhetőséghez
nélkülözhetetlen elméleti alapokat fekteti le a szerző, tisztázza a
különböző társadalmitőke-, kapcsolatitőke-elméleteket a jelentősebb
szakirodalom felhasználásával. (Bóklászás a társadalmi tőkétől a
kapcsolati tőke felé). A téma elméleti tisztázása és szakirodalmi
áttekintése után, a második fejezetben (A háztartás és a háztartások
közötti munkacsere) szociografikus elemzéseket kapunk a háztartások
közötti segítségcserék és viszonzások világából, vizsgálva és
érthetővé téve a kapcsolatok működését. Megtudhatjuk, hogy a kaláka
egy népzenei együttes nevénél többet jelent, hiszen a puha
szocializmus idejében ezek a háztartások közötti kapcsolati viszonyok
egyfajta kölcsönös teremtő/termelő erővel bírtak. Mindezt a kényszer
szülte, de működött… A harmadik fejezet a kapcsolatokat és kapcsolati
hálókat – az elmúlt és a még létező – gazdasági mechanizmusok
oldaláról tárgyalja. Közös nevező a munkaerőpiac (Behálózott
gazdaság). Itt is – mint a könyvben másutt is – egyszerre szórakoztató
és elszomorító, időben és térben sokfelől válogatott empirikus
példákat találunk a megértéshez. Vajon létezik-e közös pont a késői
szocializmus második gazdaságának alkalmi munkaerőpiaca és az ötven
évnél öregebb szociológusok között? Erre is van válasz. A negyedik
fejezet már nem az egyszerű kölcsönhatásokon alapuló kapcsolatokat
vizsgálja, hanem egy bizonyos tulajdonságokkal rendelkező
|
|
kapcsolati hálót (Taxisblokád és Robin Hood). A
gyors összeállás és szétesés, a háló hatékonyságának és
sebezhetőségének okait és okozatait érthetjük itt meg. Foglalkozási
szubkultúrák jellemzéséből kiderül: miért keselyű a hiéna? A könyv az
ötödik fejezetben (A szocializmus diszkrét „Aczél”hálója) éri el
szándékolt vagy szándékolatlan csúcspontját. Úgy tűnik, a szerző erre
a fejezetre fókuszál, és e rész okán – melyben némi irónia és humor
segítségével szelídülnek meg a szocializmusra oly jellemző kapcsolati
viszonyok – oly fontos a társadalmi és kapcsolati tőke elméleti
alapjainak megértése. Ezért kicsit hosszasabban időzünk e rész
tárgyalásánál. A bizonytalanságok és kockázatok mai, második
modernitásából (Ulrich Beck: Die Modernisierung der Moderne) némi
nosztalgiával tekintünk vissza a kapcsolatok akkori struktúrájára és
azok kiszámíthatóságára. Ám hiába gondolnánk nosztalgiával a már-már a
múlt ködébe vesző szocializmus diszkrét bájára, nem szabad kísértésbe
esni: az a világ nem/sem volt jó. Tönkretette a lelkeket, az „egyszer
majd mi is kérni fogunk öntől valamit” elv állandó feszültségben
tartotta a színdarab szereplőit, azokat folyamatosan és
folytatólagosan elvtelenségre késztette, s ennek (is) isszuk erjedő
gyümölcslevét még ma is. A kapcsolati hálót is csak a piaci logika
működteti, a kapott szívességért valakinek, valamikor, valahol
(vissza) fizetni kell, és a fizetés módja bizonytalan. Egy társadalom,
ahol mindenki mindenkinek farkasa, egyszersmind elvtársa (volt?). Az
aczéli korszak világlátásának és érzületeinek megértésében ismét Márai
segít nekünk: „Ezért az erőszakos hatalmi rendszerek titokban többre
becsülnek egy tudóst, egy írót, aki a rendszer hatalmi körzetében
marad, de nem lép be a pártba, nem lelkendezik a fasizmusért vagy a
kommunizmusért. Egyféle csendes, morgó, de mindenestől ártalmatlan
világnézeti ellenzékben marad, de otthon van, dolgozik, s az erőszakos
rendszer ezt mondhatja saját tömegeinek és a világnak: látjátok, nem
vagyunk mi olyan barbárok… Ez az ember ellenünk érez és gondolkodik,
de mi megtűrjük, kenyeret adunk neki, nem kényszerítjük
meggyőződésével ellentétes mutatványokra és kijelentésekre.” (Márai
Sándor: San Gennaro vére, 149–150) Az elvtársiasság elvtelensége
olyannyira beépült az akkori társadalomba, hogy a lenyomatok
továbböröklődése az egyik legjobban sikerült hosszú távú projektünk
lett. A bemutatott (akkori) való-világban nem bízott – mert nem
bízhatott – senki senkiben, a múlt megidézése egyszersmind
magyarázattal szolgál a jelen állapotaira is: bizalmatlanság,
boldogtalanság és ellenségképek. Ebben a fejezetben hosszú expozíciós
idővel készült pillanatfelvételt kapunk, amin a kép szereplői
egyáltalán nem vigyorognak, vagy ha mégis, akkor a vigyor igen
kényszeredett. Mindeközben a mi mosolyunk is keserédes, hiszen olyan
érzésünk támad, hogy az idő mint anyag megmerevedett. Konkrétan
fogalmazva: (közép-) keleten a helyzet változatlan. Most a szociológus
mondja el nekünk a laikus tapasztalatát: „igen, ez akkoriban már csak
így ment és megy ma is”. A fenti gondolatmenet a hatodik fejezetben él
tovább (Kapcsolati tőke a posztszocializmusban), a hetedik fejezet
pedig egyszerre szól a reményről és a reménytelenségről
(Kapcsolatérzékeny útfüggőség). Kimozdítható-e valami a pályájáról, ha
azt a valamit rendkívül erős vonzási energia tartja az úton? Azokban a
furcsa, érdekes pillanatokban, amikor az embernek van ideje az olyan
szavak értelmén gondolkodni, amelyek egy puszta szónál többet
jelentenek, a kapcsolat szó már kevesebb (vagy mégis több) feladatot
ad nekünk. Született egy könyv a „kapcsolat”- ról. Kötelező irodalom.
(Sik Endre: A kapcsolati tőke szociológiája. Budapest: ELTE Eötvös
Kiadó, 2012, 204 p.)
Herendi György
doktorandusz, ELTE Társadalomtudományi
Kar
|
|