A Magyar Tudomány e számának egyháztörténeti
blokkja a pápaság múltjával, pontosabban annak egyes epizódjaival
foglalkozik a középkortól a 20. századig. Mégpedig döntően olyan
témákkal, amelyek kötődnek a hazai katolikus egyház múltjához is.
Hogy miért éppen most? A katolikus egyház története az emberiség
históriájának fontos része, amely – világnézettől függetlenül – nem
lehet érdektelen az európai és egyetemes kultúrában járatos ember
számára. A Vatikánra különösen nagy figyelem hárult az elmúlt néhány
évben, főleg II. János Pál pápa halála után. Idén februárban pedig
XVI. Benedek lemondása került a közérdeklődés homlokterébe. Korábban
alig, az ókori esetekkel együtt is csupán ötször történt ilyen a
katolikus egyház két évezredes történetében. Joggal tehető fel a
kérdés: vajon mi húzódik meg a lemondás hátterében?
Aki az elmúlt időszakban figyelemmel kísérte a
vatikáni pápai szertartások és a külföldi apostoli látogatások
televíziós közvetítéseit vagy csupán az ezekről szóló
hírösszefoglalókat, jól érzékelhette, hogy az áprilisban 86.
életévét betöltő Ratzinger pápa állóképessége, fizikai és
beszédereje az elmúlt egy esztendőben jelentősen romlott. 2013.
február 11-i hivatalos lemondónyilatkozatában is így fogalmazott: „vires
meas ingravescente aetate non iam aptas esse ad munus Petrinum aeque
administrandum” (erőm, előrehaladott korom miatt nem vagyok
megfelelő a péteri szolgálat ellátására). Maga a római pápa csupán
ennyivel indokolta megrázó döntését: „római püspökségről, Péter
utódjának hivataláról lemondok, és február 28-án 20 órától a római
püspöki szék, Szent Péter széke üres…” Ereje megfogyatkozásának
nyilvános „megvallása” és az ebből fakadó következtetések levonása
beleillik egész életének gondolkodásmódjába és a szent péteri
szolgálatról vallott felfogásába. Egy újságírói kérdésre 2010-ben
így válaszolt: „Ha egy pápa arra a megállapításra jut, hogy
fizikailag, pszichikailag és szellemileg nem tudja már ellátni a
rábízott szolgálatot, akkor joga és bizonyos körülmények közt
egyenesen kötelessége, hogy lemondjon.” Döntésével II. János Pál
pápa „átmenetinek” szánt utóda rácáfolt azokra, akik szerint csak
teológusként volt mindig a maga ura, de pápaként nem.
Talán a német XVI. Benedek pontifikátusának
befejeztével zárult le valójában a lengyel II. János Pál pápasága.
Amit utóbbi vállalt élete utolsó éveiben, vagyis hogy súlyos
egészségi állapota miatt nem mondott le, hanem az egyházkormányzat
terheit munkatársaira ruházta, és ő maga a fizikai szenvedés
keresztényi („karizmatikus”) megélésébe és az imádságba vonult
vissza, azt egy nagyhatású – mind a nem hívők, mind különböző
vallású hívők, főként pedig a keresztények által már életében és
halála után még inkább („Santo subito!”) szentnek tartott – ember
megtehette. Valószínűleg jól érzékelte a most lemondott katolikus
egyházfő, hogy az ő útja nem ez…
A sajtó, a média – amelynek II. Vatikáni Zsinat
alatti szerepéről a római papságnak tartott utolsó, mintegy 46
perces előadásában XVI. Benedek pápa részletesen, vallomásszerűen
beszélt – sokféle ügyet hozott felszínre, amelyek a katolikus
|
|
egyházfő lemondásához vezethettek. Amikor kirobbant
az ún. Vatileaks-botrány – vagyis súlyos visszásságokra derült fény
a vatikáni bankban és a kúriában egyaránt –, és kitudódott, hogy a
terhelő iratokat XVI. Benedek komornyikja, Paolo Gabriele
tulajdonította el, a pápa háromtagú bíborosi bizottságot állított
fel „senkire és semmire sem tekintettel”. A három tekintélyes
bíboros – Jozef Tomko, Salvatore Di Giorgi, Julian Herranz –
jelentését 2012. december 17-én adta át XVI. Benedeknek, akit a
beszámoló tartalma mélységesen megdöbbentett (Der Spiegel, 2013.
február 8.). Úgy döntött, hogy a szöveget nem hozza nyilvánosságra,
de utódjának átadja. Paolo Gabrielét eközben tizennyolc hónapos
börtönre ítélték, de a pápa kegyelemben részesítette. Hogy a
lemondás összefügg-e a botránnyal, azt hivatalosan nem erősítették
meg. A pápa már hónapokkal korábban tudatta bátyjával visszavonulási
szándékát, míg Peter Seewald újságírónak hetekkel korábban ezt
mondta: „Tőlem már nem lehet semmit sem elvárni. Öregember vagyok,
és erőm elhagy.” Mégis valószínű, hogy a vatikáni állapotok
megerősítették elhatározásában. Egy kúriai nyilatkozat szerint a
pápa így fogalmazott: „Vagy megy Tarsicio Bertone bíboros
államtitkár másokkal együtt, vagy én megyek” (Frankfurter Allgemeine
Zeitung, 2013. február 21.). Bertone nem ment, legalábbis önként nem
– de azzal, hogy XVI. Benedek lemondott, mennie kell neki is, mert a
lemondással automatikusan megszűnik az összes pápai hivatalnok
mandátuma. XVI. Benedek tehát a teljes vezérkart „felmentette”
lépésével. Ez volt-e a célja, és ha igen, lett volna-e más eszköze
elérni ezt? Sok a találgatás, a bizonytalanság.
Ami tény: a pápa lemondott (vagy ahogy Szörényi
László egyik szellemes elemzésében írja: inkább felmondott). Ez
szolgáltat alkalmat arra, hogy a mostani lapszám a katolikus egyház
történetére, a pápaság és a magyar egyház kapcsolatának egyes
csomópontjaira tekintsen vissza.
A jelen elemzése viszont nem a történész feladata –
annál inkább a múlté. A tanulmányok ennek megfelelően párhuzamokat,
példákat, mintákat mutatnak be. Olyan történelmi helyzeteket, amikor
a maihoz hasonló – vagy éppenséggel gyökeresen eltérő – válságos
helyzetek adódtak a katolikus egyház történetében. Ami közös bennük,
az két tényező. Az egyik, hogy mindezek mélyen érintették a
katolikus közösség egészét. A másik pedig – azt gondoljuk, egy hazai
folyóirat esetében ez természetes –, hogy kiemelt figyelmet
szentelünk a magyar egyházhoz kötődő témáknak. Olyan példákat
kerestünk a múltból, amikor a nemzeti egyház történései erősen
befolyásolták a teljes katolikus egyház sorsát, illetve amikor a
pápai kúriában valamilyen oknál fogva a magyarországi viszonyok
kerültek előtérbe. E gondolatok jegyében kívánjuk az olvasóknak,
hogy a múlt búvárlása egyaránt hasznos és érdekes legyen számukra.
Murga – Tihany, 2013. március 3.
Kulcsszavak: katolikus egyháztörténet, pápai lemondás, válság,
magyar katolikus egyház
|
|