1294. július 28-án az Abruzzo zord hegyei által
körülölelt L’Aquila városa ujjongva fogadott egy szamárháton érkező
agg remetét, akit nemrég a bíborosok kollégiuma pápává választott.
Akkor még valószínűleg senki sem gondolta, hogy pontifikátusának nem
halála, hanem lemondása vet majd véget.
Pietro Angelerio – vagy, ahogy később nevezték:
Pietro da Morrone – valószínűleg 1209 és 1215 között egy tizenkét
gyermekes parasztcsalád tizenegyedik gyermekeként látta meg a
napvilágot. Születési helye pontosan nem ismert, egyes vélemények
szerint Abruzzóból származott, mások szerint Molise régió Isernia
vagy Sant’Angelo Limosano városából. 1230 körül Faifoli monostorában
lépett be a bencés rendbe, majd néhány év múlva pappá szentelték, de
már akkor engedélyt kért a remeteéletre. Első szentmiséjét a legenda
szerint Rómában, a Gianicolo dombon fekvő San Pietro in Montorio
templomban mutatta be, mely ma, az Örök Városba látogatók számára
elsősorban Bramante bámulatos Tempiettójáról ismert. 1235 körül a
Porrara-hegy egyik barlangjába húzódott vissza, majd 1240 körül a
Morrone-hegyen, 1246 körül pedig a Majella-hegységben keresett
menedéket a világ zaja elől. Példaképének Keresztelő Szent Jánost
tekintette, ezért rongyos ruhákban járt, testét láncokkal kínozta,
és gyakran csak kenyeret és vizet vett magához. A nap nagy részét
imával és munkával töltötte.
Hamarosan számos követője akadt, akiket egy idő
után konventekbe szervezett, amelyek együttesen tették ki Szent
Damján remetéinek szerzetesi kongregációját. A rendet először
1264-ben IV. Orbán pápa ismerte el, majd 1275-ben X. Gergelytől –
akit a derék remete Lyonban, az egyetemes zsinaton keresett fel –
kiváltságot kapott. A remeteközösség élére, ciszterci mintára
generális apátot neveztek ki meghatározott időre, mely tisztet
1286-ig időnként Pietro is betöltötte. Remetei nyugalmából egy
váratlan történelmi helyzet zökkentette ki.
1292. április 4-én elhunyt IV. Miklós pápa. A
konklávé azonban – melyet Rómából a nagy hőség, a pestisjárvány és
utcai zavargások miatt 1293 októberében Perugiába helyeztek át – az
Orsini és a Colonna családok nevével fémjelzett pártok közötti
küzdelem miatt igencsak elhúzódott: a tizenkét tagból álló,
fele-fele arányban megosztott bíborosi testület nem tudott az új
pápa személyét illetően döntésre jutni.
A hosszúra nyúló széküresedés sokak számára
tarthatatlanná vált. II. Károly nápolyi király és fia, Martell
Károly (Károly Róbert magyar király apja) – akik az aragóniaiakkal
Szicília birtoklásáról kötött megállapodásuk szentesítését az új
pápától várták – a választás befolyásolása végett 1294 márciusában
Perugiába érkeztek. A bíborosokat az Anjouk jelenléte továbbra sem
sarkallta döntésre, ezért azok csalódottan távoztak. Nápoly felé
utazva felkeresték a Morrone-hegyi cellájába visszavonult, szent
életű remetét, akinek előadták a Perugiában látottakat, és
valószínűleg rábeszélték, hogy írjon ez ügyben Latino Malabranca
Orsini bíborosnak, a bíborosi kollégium dékánjának, akivel a
szerzetes régóta jó kapcsolatot ápolt.
A sorsdöntő nap végül 1294. július 7-én
köszöntött be. Latino Malabranca Orsini felolvasta a kollégiumnak
Pietro da Morrone levelét, amelyben a remete beszámolt neki egy
látomásáról. Eszerint ha Mindenszentek ünnepéig nem választanak új
pápát, Isten haragját vonják magukra. A bíborosok között ugyanakkor
bizonyos Rómából érkező hírek általános riadalmat keltettek:
májusban csillapodni nem akaró zavargások törtek ki Federico d’
Aragona szenátorrá választása miatt, megostromolták Orvietót;
Napoleone Orsini bíboros öccse leesett lováról, és szörnyet halt. Ez
is közrejátszott abban, hogy Latino Malabranca bíboros javaslatára a
kollégium egyhangúlag az agg Pietrót választotta pápának. Döntésüket
abbéli reményük is indokolhatta, hogy a világtól visszavonultan élő
szerzetest majd könnyen befolyásuk alá tudják vonni, idős kora pedig
egy közeli, új esélyekkel kecsegtető konklávét sejtetett.
A bíborosok Pietro Colonna vezetésével
küldöttséget menesztettek a Morrone-hegyi remetéhez, amihez
csatlakozott a kedvező hír hallatán a helyszínre siető Martell
Károly is. Július 18-án Pietro da Morrone szegényes cellájában
vonakodva bár, de meghajolt Isten akarata előtt, és elfogadta a
bíborosi kollégium döntését. Innentől kezdve azonban az események
irányítása kicsúszott a kardinálisok kezéből: az újonnan választott
pápa teljes egészében az Anjouk, azaz Martell Károly és néhány
nappal később a szintén Sulmonába érkező II. Károly király befolyása
alá került. Ennek egyik első jele az volt, hogy a koronázás
helyszínét nem a pápai állam területén, hanem a Nápolyi Királyságban
lévő L’Aquilában jelölték ki.
A városba szerzetesi csuhában, szamárháton –
melynek kantárját Károly király vezette – érkező aggot a tömeg máris
a Giacomo da Fiore ciszterci szerzetes eszkatologikus írásaiban
megjövendölt angyali pápával azonosította. A bíborosok vonakodtak
L’Aquilába utazni, így a koronázásra csak augusztus 29-én
kerülhetett sor, ekkor Pietro az V. Celesztin nevet vette fel. Hogy
az ehhez hasonlóan hosszú széküresedésnek elejét vegye, egyik első
rendelkezése volt, hogy megerősítette X. Gergely pápának a
konklávéról hozott rendelkezéseit, miszerint azt tíz nappal a pápa
halála után össze kell hívni. A kardinálisok, főként az
Anjou-ellenes Colonna-párt vezetője, Benedetto Caetani megpróbálta
rávenni, hogy most már utazzon Rómába, de II. Károly tanácsára
októberben székhelyét inkább Nápolyba tette át. Saját kérésére a
Castel Nuovo egyik szárnyában egy fából készített cella lett
lakhelye.
Csakhamar kiderült, hogy a politikában és a
kánonjogban járatlan jámbor szerzetes – aki rendalapítóként korábban
remek szervezőnek bizonyult – a szükséges tapasztalat híján nem
alkalmas a Kúria vezetésére. Gyakran előfordult, hogy egy méltóságra
egyszerre több személyt is kinevezett, rendjét privilégiumokkal
halmozta el, sőt a hatalmas Monte Cassinó-i bencés apátság
szerzeteseit arra kényszerítette, hogy celesztinusok legyenek.
Továbbá támogatta a ferenceseknek eddig üldözött, spirituális ágát,
akik hálából felvették jótevőjük nevét (fratres et pauperes
domini Celestini).
Mindezek mellett II. Károly király minden kérését
is teljesítette. Az uralkodót megtette minden jövendő konklávé
védnökének, kiskorú fiára, Lajosra – aki később ferences szerzetes,
toulouse-i püspök,
|
|
halála után pedig az Anyaszentegyház szentje lett
– a lyoni érsekséget bízta. Tizenhárom új bíborost kreált, ebből
heten voltak franciák; az itáliaiak közül hárman a Nápolyi Királyság
területéről érkeztek, hárman pedig Celesztin rendtársai voltak.
Emiatt a bíborosi kollégiumon belüli hatalmi egyensúly felborult, a
túlzott francia befolyás már a pápaság Avignonba költözését alapozta
meg.
Mivel lelki üdvét állandóan veszélyben érezte,
naphosszat imádkozott és böjtölt, sőt az aszkéta életmódot az ettől
idegenkedő bíborosoktól is elvárta. Advent idejére teljesen vissza
akart vonulni, és ez idő alatt három kardinálisra hagyta volna az
egyház vezetését, de terve Matteo Rosso Orsini ellenállása miatt
meghiúsult.
A pápában mindezek miatt megérlelődött a lemondás
gondolata. A szokatlan döntés előtt azonban egy bizottságot hozott
létre Benedetto Caetani és Gerardo Bianchi bíborosok vezetésével,
amely azt volt hivatva kideríteni, hogy a pápa egyáltalán
lemondhat-e.
Az Anyaszentegyház történetében V. Celesztint
megelőzően erre nem sok példa akad, de néhány esetet mégis meg
tudunk említeni. Az első Szent Pontiniánusz pápa volt, akit 235-ben
a Maximinus Thrax császár által elindított keresztényüldözés alatt
Szardínia szigetére száműztek. A bányamunkára ítélt főpásztor – hogy
Róma városa ne maradjon püspök nélkül – önként lemondott. Mintegy
három évszázad múlva Szent Szilvériusz pápa – akit Theodóra
császárné a gótokkal való összeesküvéssel vádolt meg, hogy
jelöltjét, Vigiliuszt ültethesse a trónra – az igazságtalan
meghurcoltatástól megtörten 537-ben Ponza szigetén vált meg a
pápaságtól. Teljesen más körülmények között köszönt le a trónról
1045-ben IX. Benedek: egy jelentős összegért cserébe átengedte azt
nagybátyjának, aki ezt követően a VI. Gergely nevet vette fel.
Miután a bizottság V. Celesztin kérdését
megvizsgálta, kijelentették, hogy a pápa bármikor szabadon
lemondhat. Az ezt szabályozó dekrétumot, a Liber Sixtust –
melyet a bizottság egyik vezetője, Benedetto Caetani szövegezett –
Celesztin 1294. december 10-én kihirdette. A pápa tervének hírére
hívek sokasága vonult a Castel Nuovo köré, hogy imáikkal
eltántorítsák a szentatyát e szándékától, de mindhiába. December
13-án a bíborosi konzisztóriumon bejelentette lemondását, amit rossz
egészségi állapotával, a magányosság utáni vágyódással, valamint a
tudományokban és tapasztalatokban való hiányossággal indokolt.
A kardinálisok december 24-én Caetani bíborost
választották meg pápának, aki a VIII. Bonifác nevet vette fel. Az új
egyházfő azonban nem egyezett bele, hogy Celesztin visszatérjen
szerzetestársai közé, hanem – attól való félelmében, hogy a remete
esetleg meggondolván a lemondást ellenpápa legyen – arra
kényszerítette, hogy vele együtt Rómába utazzon. Celesztinnek San
Germanónál sikerült megszöknie, és hónapokig bujkált a
Majella-hegység erdeiben. Azt tervezte, hogy átkel az
Adriai-tengeren és Görögországba, a Korinthoszi-öbölben lévő Trixoma
szigetére hajózik az általa támogatott ferences spirituális
közösséghez, akiket VIII. Bonifác pápa újra üldözni kezdett. Az
átkelést azonban egy heves tengeri vihar megakadályozta, és hajója a
Monte Gargano lábánál fekvő kikötővárosnál, Viesténél ért partot.
Ott Bonifác pápa katonái elfogták, és Anagniba, a pápai palotába
vitték. 1295 augusztusában az egyházfő végül a Ferentino közelében
lévő fumonei vár egyik tornyába záratta Celesztint, aki a legenda
szerint e mondattal fogadta el sorsát: „Csak egy cellát kívántam
magamnak ezen a világon, és egy cellát adtak nekem.” Kilenc hónapnyi
raboskodás után, 1296. május 19-én hunyt el. Sokan Bonifác pápát
vádolták meg Celesztin haláláért. Ezt látszott alátámasztani az a
tény, hogy a szent koponyáján egy gyanús lyuk tátong. Egy, a pápa
földi maradványait vizsgáló kutatócsoport azonban kizárta a
gyilkosság lehetőségét. Bár nem sikerült megállapítani, hogy e lyuk
Celesztin halála előtt vagy után keletkezett, kijelentették, hogy
előbbi esetben a sérülés biztos nem volt halálos.
Lemondásának megítélése sokáig foglalkoztatta a
kor emberét. Míg a híres költő, Francesco Petrarca szerint Celesztin
tettében nem az ember, hanem már a szent mutatkozott meg, addig
Dante az Isteni színjáték Poklának harmadik énekében így
szól: „Hogy ráismertem párra, köztük állván / láttam árnyát és
megismertem annak, / aki a nagy Lemondást tette gyáván.”
V. Kelemen pápa 1313-ban avatta szentté,
holttestét 1327-ben vitték át Ferentinóból L’Aquilába, a Santa Maria
di Collemaggio-bazilikába, oda, ahol annak idején pápává koronázták.
Ám a templom – híres zarándokhely – nemcsak ezt köszönheti a szent
életű pápának. Celesztin ugyanis a koronázása napjára teljes búcsút
hirdetett, s egy későbbi bullában ezt a búcsút kiterjesztve
megengedte, hogy koronázása évfordulóján ez minden évben elnyerhető
legyen. A l’aquilaiak által csak Perdonanzá-nak, azaz
búcsúnak nevezett ünnepen a városháza tornyában őrzött pápai bullát
körmenetben viszik a Collemaggio-bazilikába, majd Szent Celesztin
pápa sírjánál felolvassák az ott összegyűlt híveknek.
2009. április 6-án súlyos földrengés rázta meg
Abruzzót. L’Aquila városában is komoly károk keletkeztek,
megrongálódott a Collemaggio-bazilika is. A földrengés után, április
28-án XVI. Benedek pápa személyesen kereste fel a katasztrófa
sújtotta vidéket, megtekintette a romba dőlt Collemaggio-bazilikát,
és imádkozott V. Celesztin pápa sírjánál is. A közelmúlt eseményei
nyomán mára már bizonyossá vált, hogy e találkozás az egyház
történetének egyedüli és talán megismételhetetlen eseménye volt.
Kulcsszavak: V. Celesztin, remete, Anjou,
Orsini, Colonna, konklávé, Nápoly, VIII. Bonifác, lemondás, XVI.
Benedek
IRODALOM
Dizionario Biografico degli Italiani.
Vol. 23. (di Alessi, Galeazzo)
Mondin,
Battista (2001): Pápák enciklopédiája. Szent István Társulat,
Budapest
Patek
Ferenc (1922): V. Coelestin pápa választása. Pallas Ny.,
Budapest
Seppelt,
Franz Xaver (1911): Studien zum Pontifikat Cölestins V.
W. Rothschild, Berlin–Leipzig |
|