A magyar katolikus egyház ezeréves történetében
soha nem járt főpap olyan közel a pápai méltósághoz, mint Bakócz
Tamás a 16. század elején. Ez a tény megmagyarázza, hogy a magyar
történeti szakirodalom miért foglalkozott behatóan a kardinális
személyével és tevékenységével (Fraknói, 1889; Kubinyi, 2003;
Horváth, 2003). Élete így viszonylag jól ismert, bár nem
állíthatjuk, hogy ne lennének benne fehér foltok. Itt csupán arra
keressük a választ, hogy minek köszönhetően emelkedett a magyar
prelátus a Vatikán magasságába, mennyi esélye volt a hivatal
elnyerésére, és vajon milyen következményekkel járt volna, ha X. Leó
helyett ő ült volna Szent Péter székébe a Luther Márton fellépését
megelőző, forrongó években. Ha ezekre a kérdésekre választ kapunk,
könnyebb elhelyeznünk őt a magyar egyház- és politikatörténet
színpadán, és árnyalhatjuk a történelem során róla kialakult képet.
„A pátriárka éles szemű úr, és világosan látja,
hogy a magyarság előbb-utóbb, talán már egy-két évtizeden belül
élethalálharcát fogja megvívni a törökkel. Kétségtelen, hogy a harc,
az ország mostani züllött állapota mellett, a magyar birodalom
megsemmisülésével fog végződni. Ettől a sorstól csakis az összes
keresztény fejedelmek ligája menthetné meg. A ligát pedig csak egy
uralkodó tudná összehozni: a szentatya. A Vatikánban sok szó esett
már erről, mindenki vallja, hogy a nagy ligát meg kell csinálni, de
eddig még egyik pápa sem csinálta meg, mindegyik a maga itáliai
bajaival volt elfoglalva. A nagy Julius urat is egy-egy romagnai
város sorsa jobban aggasztja, mint egész Magyarországé, és ezt nem
is lehet rossz néven venni, hiszen olasz ember. Ha azonban magyar
főpap ül Szent Péter székébe, akkor a török kérdés lesz a vatikáni
politika tengelye, és a liga máról holnapra meg is lesz,
Magyarország pedig megmenekül. Azt lehetne mondani: a magyarok ma az
Élet Kapujában ülnek. A kapun túl van az ő nemzeti jövendőjük, a
kapun innen a pogány rabság, a nyomorúság, a pusztulás. Ezt a kaput
csak Szent Péter kulcsaival lehet megnyitni. Ezért fog Bakócz Tamás
mindent elkövetni, hogy kezébe kapja a szent kulcsokat” (Herczeg,
1936, 4.). Talán érthető, ha a vesztes első világháborút követő
területi szétszakadás idején a magyar kultúra képviselői közül
többen a 16. század elejében találták meg saját koruk párhuzamát.
Bakócz ebben a helyzetben a „mi lett volna, ha” vesztes hősévé vált,
akinek a kudarca egyben az ország bukását is jelenti. Minden
bizonnyal ez is közrejátszott abban, hogy jelentősége ellenére
korántsem szövődött akkora kultusz a személye köré, mint például a
tragikus sorsú kortárs Tomori Pál kalocsai érsek, a kicsit később a
politika első vonalába emelkedő Fráter György vagy a száz évvel
később tevékenykedő Pázmány Péter köré. Tomorit a mohácsi csatamező
mártíromsága, György barátot Erdély megteremtése, Pázmányt pedig a
katolikus megújulás sikere legitimálta a magyar egyházi és világi
panteonban. Nem tudunk azonban Bakócz köztéri szobráról, és emlékét
mindössze egyetlen kecskeméti utca őrzi ma Magyarországon. Ezt pedig
nem magyarázza a politikai kudarc, hiszen ebben a kalocsai érseknek
is része volt, sem a Frátert szintúgy jellemző machiavellista
akarnokság, sem a Pázmányra is igaz keménység, amellyel egyháza
érdekeit képviselte. Vajon tényleg enyhe szégyenpírral kell Bakóczra
tekintenünk, akinek egyetlen kiemelkedő vonása a pápai trónért
folytatott versenyfutásban való részvétele, vagy ettől függetlenül
is elismerhető a magyar egyház élén és a magyar állam első vonalában
játszott negyedévszázados szerepe?
Bakócz Tamás karrierje nem tekinthető teljesen
szokványosnak, hiszen jobbágysorból, első generációs nemesként
korábban ritkán emelkedtek az esztergomi érseki tisztségbe (Beke,
2003). A korban azonban nem is számított egyedülállónak, hiszen a
virtust előtérbe helyező humanista felfogás kifejezetten értékelte a
saját erejükből felkapaszkodó életutakat (Wittkower, 1937), és
Bakócz egyik elődje, Beckensloer János ugyanúgy kerékgyártó ősöktől
elrugaszkodva lett esztergomi érsek Mátyás kegyeltjeként. Ő maga
soha nem titkolta származását, és hihetetlen ambícióval vágott neki
az egyházi hierarchia meghódításának. Jellemző a neves itáliai
humanista történetíró, Antonio Bonfini jellemzése, mely szerint
„Tamás… fáradtságot nem ismerő testével, derék jellemével és
szellemességével nem használt többet magának, mint a fejedelemnek
[ti. Hunyadi Mátyásnak]: a folytonos szolgálatokat és megbízatásokat
hihetetlen buzgalommal látta el, ezért olyan tekintélyt szerzett,
hogy ha sokáig él, célratörő javaslataival, ravaszságával és
okosságával a többiek között a fő helyet fogja elérni” (Bonfini,
1995, 42.). Nem lehet véletlen, hogy a Bakócz képével vert érem
hátoldalára a Virtus engedelmes kísérőjének számító Fortuna került,
aki a vállalkozó emberek segítőjének számított. Az érsek őszintén
hitt abban, hogy mindenki a maga szerencséjének a kovácsa.
„Omnia, quae cupias, quae fas est, omnia habebis” hihette
kegyeltjével, Stephanus Taurinusszal együtt, és ez az optimizmus
volt Bakócz egyik legállandóbb jellemzője a karrier minden állomásán
(Ritoókné, 2002a, 182–183.).
Bakócz a Szatmár vármegyei Erdőd mezővárosban
született, felemelkedését pedig Bálint nagybátyjának köszönhette,
aki Guti Ország Mihály nádor mellett szolgált papként. Az ő
segítségével kezdhette meg egyetemi tanulmányait Krakkóban, ahonnan
a szabad művészetek elvégzése után Itália felé vette az irányt.
Bolognában, majd Ferrarában tanult, és bár a doktori címe
megszerzéséről megoszlik a szakirodalom véleménye – valószínűleg nem
szerezte meg –, humanista műveltséggel és komoly egyházi
kapcsolatokkal felvértezve tért haza az országba legkésőbb 1470-ben.
Itthon Rangoni Gábor egri püspök és királyi kancellár környezetébe
került, és ennek köszönhetően helyezkedhetett el kancelláriai
tikárként a királyi udvarban. Bakócz számára meghatározók lehettek a
veronai származású ferences főpap mellett eltöltött évek, a
Kapisztrán János követői közé tartozó Rangoni ugyanis az obszerváns
megújulás egyik támogatójának számított, és ez a magatartás
kegyeltje későbbi működésében is kimutatható (Sugár, 1984,
177–181.).
Bakócz karrierjének következő állomása 1480-ban
érkezett el, nagybátyja lemondása után elnyerte a titeli
prépostságot (Ritoókné, 2002b, 158.). Egykori itáliai diáktársából,
Váradi Péterből kancellár lett, neki köszönhetően pedig sikerült
bekerülni Mátyás szűkebb környezetébe, ahol ő lett a király titkára.
Ez az évtized Bakócz számára a kapcsolatok megerősítésével, újabb
pozíciók megszerzésével és a vetélytársak gyengítésével telt el.
1486-ban megszerezte a győri püspökséget, Ferenc testvére titkárként
szintén bekerült az udvarba, és házat vásárolt Bécsben, ahol Mátyás
az új birodalmi központját akarta berendezni. Politikusi képességeit
jelzi, hogy Mátyás halála után az Ulászlót támogatók közé állt.
Helyesen ismerte fel, hogy nemzetközi dinasztikus kapcsolatok nélkül
Magyarország nem tudja megőrizni az önállóságát, három
trónkövetelővel szemben Corvin János mindenképp alulmarad.
A főpap karrierjének csúcspontja Jagelló (II.)
Ulászló uralkodásának idejére esett. Sorsa szorosan összefonódott
uráéval, aki sokat köszönhetett neki a trón megszerzéséért vívott
küzdelemben. 1490. október 4-én Bakócz adta össze Ulászlót az özvegy
Aragóniai Beatrixszal, és valószínűleg tőle származott az ötlet,
hogy szándékos formai hibát ejtve jogi értelemben semmissé tegyék a
már nem éppen ifjúnak számító ara tudta nélkül. Hálája jeléül
Ulászló a következő évben kinevezte titkos és főkancellárnak, majd
megkapta az egri püspökséget, a győri püspöki székben pedig
testvére, a forrásokban Szatmári névvel illetett Ferenc követte. A
család kezébe került birtokok száma is megszaporodott ezekben az
években. A szlavóniai Körös megyében Monoszló és Szarvaskő, majd
Fejérkő, Varasdban pedig Császárvár uradalma lett az övék, de komoly
birtoktestek kerültek a Bakóczok délvidéki ágának számító
Erdődyekhez az ország más területein is. A legfontosabb eredménynek
természetesen az esztergomi érseki hivatal megszerzése számított,
amit csak többévi szívós munkával sikerült Bakócznak elérnie. Egy
bonyolult hivatalcsere révén ez végül 1497 decemberében valósult
meg, és ekkortól a kancellár Esztergom érseke, valamint Magyarország
prímása lett. Nem véletlen, hogy a magyar arisztokrácia tagjai egyre
nagyobb ellenszenvvel figyelték karrierjét, és 1497 végén ellene
irányult az országgyűlés azon végzése, amely megtiltotta a
jövedelmek halmozását. A támadások – bár minden bizonnyal sok
bosszúságot okoztak – nem sok eredménnyel jártak. Bakócz mindvégig
megőrizte befolyását, családtagjainak továbbra is ki tudott járni
fontos pozíciókat, így kapták meg unokaöccsei, János és Zsigmond
egymás után a zágrábi püspökséget. Az udvari intrikák
sikertelenségében az is közrejátszott, hogy az érsek a
századfordulón már – kinőve a hazai közélet kereteit – az európai
politika résztvevőjének számított.
Nem tudni, hogy mikor merült fel először
Bakóczban a pápai cím megszerzésének a gondolata. Nem kizárt, hogy
Bonfini korábban idézett utalása erre utal, és ezek szerint Bakócz
ezt már az 1490-es évek elején reális célként tűzte ki maga elé.
Ennek érdekében önálló külpolitikát folytatott, a külföldi követek
szerint a magyar diplomáciát egyértelműen Bakócz irányította. Ez
mindenképp meglepő, és elüt a korábbi érsekek esetében megfigyelt
gyakorlattól. Amennyiben ez helytálló, akkor Bakócz a kor egyik
nagyhatalma, a Magyar Királyság erőforrásait állította pápai
ambíciói szolgálatába. Ez azonban még kevésnek számított, ezért
Bakócz nagyon hamar elkötelezte magát Velence mellett, és egészen
haláláig az itáliai városállam legbefolyásosabb hazai támogatójának
számított. Bakócz hozzáállása az itáliai háború napi eseményeiből
érthető meg. Ennek bemutatása messzire vezetne, de azt
|
|
lényeges kiemelni, hogy Velencének létérdeke volt
a Magyar Királysággal megkötendő szövetség, ez pedig a Signoria
szerint Bakóczon múlt. Az érsek tehát üstökön ragadta a szerencséjét
és meglovagolta a pillanatnyi helyzetet. Ennek köszönhetően nyerte
el a bíborosi kinevezést 1500-ban; és Velence többévi kitartó
lobbitevékenységének hála, 1507-ben megkapta a konstantinápolyi
pátriárka címet, amivel valamennyi jövedelem is járt. Természetesen
Bakócz sem maradt adós, ugyanis a következő évben tevékeny szerepet
vállalt abban, hogy a Magyar Királyság nem csatlakozott a
Velence-ellenes cambray-i ligához, vállalva ezzel a pápa mellett
Miksa német-római császár és XII. Lajos francia király esetleges
haragját is. A bíboros ezúttal jól hazardírozott, mert úgy tudta
alakítani az eseményeket, hogy Velencével szemben nem kellett
katonailag fellépni, és szerencsére az ellenoldal sem neheztelt rá
emiatt. Valószínűleg Bakócz őszintén beszélt, amikor azt mondta a
velencei követnek, hogy nem hinné, hogy „a köztársaság hívebb és
jobb polgárt találhatna Velenczében, mint én vagyok; ha szívembe
pillanthatnának, a köztársaság képét látnák bevésve” (Fraknói, 1889,
177. lj.).
A diplomáciai sikerek hatására, valamint mert II.
Gyulának a francia törekvésekkel szemben szüksége volt Buda
támogatására, 1510-ben már a pápa diplomatáinak a szájából is
elhangzott az ígéret, miszerint a pápát a bíboros fogja követni
Szent Péter trónján. Ekkortól kezdve Bakócz legnagyobb dilemmája az
volt, hogy ez mennyire vehető komolyan. Azt ugyanis jól felmérte,
hogy erre csak akkor van esélye, ha a pápa halálakor Rómában
tartózkodik, de attól is joggal tartott, hogy távollétében itthoni
pozíciói gyengülnek meg. 1512 januárjában Fortunában bízva végül az
utazás mellett döntött, és úgy vonult be Rómába, hogy a semleges
szemlélők számára is nyilvánvaló volt: a pápa halála esetén annak
helyére pályázik. A bíboros abban bízott, hogy az ellentétek miatt a
spanyol és francia prelátusok nem fognak itáliai jelöltet támogatni
és fordítva; az itáliai főpapok inkább döntenek egy közép-európai
mellett, mint hogy ellenségeiknek tálcán adják át Rómát. Mivel
Bakócz még 1505-ben ígéretet kapott Miksa német-római császártól,
hogy a Jagellókkal kötendő házassági szerződés nyélbe ütéséért
cserébe szívesen támogatja őt, Bakócznak látszólag esélye volt a
pápai trón megszerzésére. A harcias Gyulával szemben Bakócz római
tartózkodása során mindvégig a béke emberének nevezte magát, és
minden oldallal igyekezett fenntartani a jó viszonyt. A mindennapi
tanácskozások anyagaiból jól látszik, a kardinális a diplomáciai
képességeiben bízott ebben a játszmában. A pápa katonai sikerei
azonban erősen aláásták Bakócz hitelességét, az itáliai győzelmek
eufórikus hangulatában ugyanis nem lehetett érvelni a franciákkal
való megegyezés mellett.
II. Gyula 1513. február 20-án bekövetkezett
halálakor Bakócz pozíciói már erősen meggyengültek. A városi hírek
szerint halálos ágyán a pápa arra kérte a jelenlevőket, hogy ne a
magyar bíborost válasszák meg. A kúria szintén abban volt érdekelt,
hogy a Gyula alatt kialakult helyzet ne változzon. A velencei követ
már március elsején arról számol be, hogy mivel szimóniás
választásra nincsen esély, így azok, akik a gazdagságukkal tudnák
megvásárolni a szavazatokat – mint Bakócz, illetve a Rovere
dinasztiához tartozó Raffaele Riario –, már eleve esélytelenek, és
nagy valószínűséggel a firenzei Giovanni Medici vagy a velencei
Domenico Grimani között fog eldőlni a verseny.
Március negyedikén huszonöt bíboros gyűlt össze a
Szent Péter-székesegyházban. A tizennyolc olasz mellett három
spanyol és egy-egy francia, angol, svájci és magyar főpap jelent
meg, az ünnepélyes misét pedig Bakócz celebrálta. A március 10-én
megtartott próbaszavazáskor Bakóczot megelőzve az idős valenciai
bíboros, Jaume Serra i Cau volt a legnépszerűbb, de ez nem tükrözte
a valós viszonyokat. A Marco Cornaro, Bandinello Sauli és Alfonso
Petrucci által vezetett ifjabb nemzedék letette a voksát Giovanni
Medici mellett, és még aznap meggyőzték idősebb társaikat is a
döntésük helyességéről, így jelöltjük lett X. Leó néven az egyház
következő pásztora (Vaughan, 1906).
Az eseményekből úgy tűnik, hogy Bakócznak
valójában alig volt reális esélye a pápai tiara megszerzésére. A
mögötte álló hatalmak vagy súlytalanok voltak, mint a Magyar vagy a
Lengyel Királyság, vagy kihátráltak mögüle, mint Velence, esetleg
más okok miatt ott sem voltak, mint Franciaország. A bíborosok
közötti itáliai túlsúly már előrevetítette, hogy Bakócz franciapárti
politikája nem túl vonzó Rómában. Azt is hozzá kell tenni, hogy a
magyar bíborost bizony elhagyta hagyományos szerencséje, a
nemzetközi helyzet ugyanis éppen ebben a konstellációban volt
számára a leghátrányosabb.
Az új pápára sem lehetett különösebb panasz,
folytatta elődje politikáját, és már nevében is a reformok
elkötelezett hívének mutatkozott. IX. Leó ugyanis a gregorián
reformokat megalapozó legjelentősebb egyházfők közé tartozott a 11.
század közepén, és Giovanni Medici névválasztásakor ezzel biztosan
tisztában volt. Nem csak León múlt, hogy az elődje által összehívott
V. Lateráni Zsinat eredmény nélkül oszlott fel, és alatta indult el
a német ágostonos szerzetes, Luther Márton reformmozgalma is. Az
azonban a számlájára írható a rendszerint hezitáló és tanácstalan
külpolitikát folytató Medicinek, hogy döntéseivel inkább
elmélyítette a válságot, semmint orvosolta volna azt.
Adja magát a kérdés, milyen egyházfő válhatott
volna az erdődi kézműves ambiciózus fiából. Bár személyes
vallásosságáról keveset tudunk, a sírhelyéül emelt Bakócz-kápolna
díszítéséből kiderül, hogy erősen hatott rá a ferences lelkiség és
Szűz Mária növekvő tisztelete. Egerben és Rozsnyóban szintén tudunk
kápolnaépítéséről. Főpapként tevékenyen részt vett a szerzetesrendek
megreformálásában, a ferencesek mellett a premontreieket és a
pálosokat is támogatta, miközben pápai hatásra domonkos gyóntatót
tartott maga mellett. A bencésekkel és ágostonosokkal szembeni
ellenérzései miatt azonban okkal gyanakodhatunk, hogy
elképzeléseiben nem mindig távlatos reformtörekvések irányították,
hanem személyes szimpátiák és érdekek is erősen motiválták (Erdélyi,
2005, 42–61.). Humanista műveltségéhez nem férhet kétség, tudott
latinul és görögül, és nagy valószínűséggel maga is verselt
(Csapodi, 1983). Modern embernek számított, aki felismerte a
könyvnyomtatásban rejlő lehetőségeket. A maga költségén jelentetett
meg misekönyvet, és érseksége alatt az esztergomi egyházmegye
harminckét liturgikus könyve jelent meg nyomtatásban. Ez óriási
teljesítménynek számított abban az időben, és jelzi, hogy Bakócz
törődött egyházmegyéje hitéletével. Utólag nehéz megmondani, de
valószínűleg pápasága alig különbözött volna ténylegesen
megválasztott vetélytársáétól, Bakócz pápasága nem változtatott
volna érdemben a katolikus egyház sorsán. Nem tudott volna újabb
erőforrásokat mozgósítani a magyar határok védelmében, az itáliai
hadszíntéren pedig Leóhoz hasonlóan kiszolgáltatott maradt volna.
Összességében megállapítható, hogy Bakócz egyéni
képességei révén ért el a Magyar Királyság legfelsőbb köreibe. Az
egyházi karrierhez azonban ez a hátország hosszú távon már kevés
volt, valójában Velence érdekeinek megfelelően jutott a pápaságra
jelöltek közé. Megválasztása, illetve elutasítása a mögötte
tevékenykedő lobbikon múlt, és inkább előbbi lett volna a meglepő. A
képhez az is hozzátartozik, hogy Bakócz nem volt rosszabb kora
emberénél, sem politikusként, sem egyházfőként nem érdemli meg azt
az elhallgatást, ami személyét övezi. Főpapi székhelyeit minden
erejével szépíteni és fejleszteni törekedett, ezért egy utcanévnél
mindenképp többet érdemel. Ezen a képen nem változtat érdemben a
Dózsa-féle parasztfelkelés leverésében betöltött szerepe, sem az
utolsó évek visszavonult élete, amikor esztergomi palotájából
tartotta rajta a szemét a magyar politikán.
Kulcsszavak: Bakócz
Tamás, pápaválasztás, Velence, Jagellók, itáliai háború, X. Leó,
Mediciek, reneszánsz pápaság, humanizmus
IRODALOM
Beke Margit (szerk.) (2003):
Esztergomi érsekek 1001–2003. Szent István Társulat, Budapest
Bonfini, Antonio (1995): A magyar
történelem tizedei. (Ford. Kulcsár Péter) Akadémiai, Budapest
Csapodi Csaba (1983): Bakócz Tamás, a
humanista. Irodalomtörténeti Közlemények. 87, 1–3. 59–66.
Erdélyi Gabriella (2005): Egy
kolostorper története. Hatalom, vallás és mindennapok a középkor és
az újkor határán. MTA Történettudományi Intézete, Budapest
Fraknói Vilmos (1889): Bakócz Tamás
élete 1442–1521. Franklin, Budapest
Herczeg Ferenc (1936): Az élet
kapuja. Singer és Wolfner Irodalmi Intézet, Budapest
Horváth Richárd (2003): Bakócz IV.
Tamás. In: Beke Margit (szerk.): Esztergomi érsekek 1001–2003.
Szent István Társulat, Budapest, 228–232.
Kubinyi András (2003): Bakócz Tamás. In:
Szentpéteri József (szerk.): Szürke eminenciások a magyar
történelemben. Kossuth, Budapest, 38–41.
Ritoókné Szalay Ágnes (2002a): Bakócz
Tamás Breviáriumának kéziratos versei. In: Ritoókné Szalay
Ágnes: „Nympha super ripam Danubii.” Tanulmányok a XV–XVI.
századi magyarországi művelődés köréből. Balassi, Budapest,
175–191.
Ritoókné Szalay Ágnes (2002b): Bakócz
Bálint titeli és budai prépost sírköve a Magyar Nemzeti Múzeumban.
In: Ritoókné Szalay Ágnes: „Nympha super ripam Danubii”
Tanulmányok a XV–XVI. századi magyarországi művelődés köréből.
Balassi, Budapest, 155–161.
Sugár István (1984): Az egri püspökök
története. Szent István Társulat, Budapest
Vaughan, Herbert M. (1906): The
Medici Popes. Leo X and Clement VII. Methuen, London •
WEBCÍM
Wittkower, Rudolf (1937): Chance, Time
and Virtue. Journal of the Warburg and Courtauld Institute.
1, 4, 313–321. |
|