Magyarország és a mostanság – nem először és aligha utoljára – a
napi híradások középpontjában álló pápaság kapcsolatainak egyik
leginkább különleges fejezete Pázmány Péter időszaka. Írásunkban
ennek a fejezetnek fontos történeti kereszteződéseit tekintjük át
röviden.
A kora újkori, úgynevezett „mikropolitikai”
kutatások egyik fő megállapítása, hogy a 16– 17. századi politikai
kinevezések döntő mozzanata elsődlegesen a lojalitás biztosítása
volt (Reinhard, 2009).
Minden ilyen esemény kizárólag a
„patrónus–kliens” szisztéma (magyar változata a familiáris-rendszer)
összefüggésében értelmezhető és értelmezendő. Ez alapján Pázmány
Péter esztergomi érseki kinevezése pápai támogatásának,
előkészítésének, illetve megvalósulásának magyarázatát elsődlegesen
nem a magyar jezsuita szerzetes hitvitázó, térítői, írói (Pázmány,
Kalauz, 1613) munkássága terén találhatjuk meg. A
mikropolitikai tézis szerint valamilyen közelebbi, szorosabb
kötődést, érdekegyezést kell keresnünk Pázmány és az akkori
egyházfő, V. Pál (1605–1621) között.
E kötődésnek kézzelfogható nyomát leljük egy 1616
októberéből, az újonnan épült quirináli Szent Palotában tartott
pápai audienciáról fennmaradt beszámolóban. Eszerint a Borghese-pápa
az érseki kinevezés tárgyalása során a következő kijelentést tette:
„certo anco amiamo il padre Pasmanÿ”, azaz „bizony szeretjük páter
Pázmányt is”. Szavait nem az általános szeretetparancs jegyében kell
interpretálnunk, hanem egy korabeli speciális terminusnak
tekinthető, miszerint az új érsek a pápai klientúrához is sorolható.
Egyszerűbben – és nem a kora újkor ceremoniálisan cizellált
társadalmi rendszerének megértéséhez, megvilágításához szükséges
fogalmat használva – úgy fogalmazhatnánk, Pázmány bizonyos
szempontból teljesen és feltétlenül bírta az egyházfő bizalmát.
V. Pál bizalmának alapját – a császári udvarban
működő pápai nuncius kedvező jelentései sorozata mellett, sőt inkább
előtt – semmi másban nem találhatjuk meg, mint abban a személyes
benyomásban, amit a magyar jezsuita az egyházfőre 1615. január 5-ei
magánkihallgatásán tett. Itt Pázmány nemcsak Magyarország vallási és
valláspolitikai viszonyairól szólt a pápának. Az Államtitkárság
1615. január 10-ei jegyzéke arról tudósít bennünket, hogy
kezdeményező módon Pázmány maga hozta elő: a Szentszéknek különös
figyelmet kellene fordítania a magyar és a cseh trón, valamint a
császári méltóság öröklésének biztosítására. Mint köztudomású, II.
Mátyásnak (1608–1619) nem volt örököse, utódlásának problémái pedig
hamarosan nem máshoz, mint a harmincéves háború kitöréséhez
vezettek. A Pázmány által elmondottakat részletesen annak ellenére
sem ismerjük, hogy a pápa kérésére január 11-én írásban is
benyújtotta. Abban azonban biztosak lehetünk, hogy a továbbiakban a
magyar szerzetesre úgy tekintettek a Kúriában, mint akire a
szentszéki diplomácia számíthat „az egész kereszténység legfontosabb
ügyének”, a Habsburg-utódlásnak kedvező végkimenetelében. Akár
otthoni mentorára, Melchior Klesl bíborosra, a Titkos Tanács nagy
hatalmú elnökére gyakorolt személyes befolyásán keresztül, akár
közvetlenül is, mint az ország prímásaként a magyar korona
biztosításának kulcsszereplője a királyválasztás menetében.
Pázmány ügyes politizálásának köszönhetően a
Habsburgok magyarországi trónutódlása 1618-ban II. Ferdinánd
megválasztásával, majd megkoronázásával komplikációmentesen
lezajlott, tehát a római politikai számításokat pozícióba helyezése
messzemenően igazolta (az általános vallásháború kirobbanásához
végül a cseh korona utódlási problémái szolgáltak gyutacsul, a
hírneves prágai defenestratióval) (Tusor, 2013).
Hasonlóképpen elsősorban nem vallási, hanem politikai motivációkat
tapogathatunk ki Pázmány egyházi karrierjének következő állomása, a
bíborosi kalap elnyerése mögött. 1616. évi esztergomi érseki
kinevezését követően tizenhárom év elteltével, 1629-ben lett a
pápaválasztó testület tagja. Ennek oka csak részben tulajdonítható a
Szent Kollégium mind erőteljesebb italianizációjának, vagyis az
olasz tagok elsöprő többségbe kerülésének. Bíborosjelöltjei
kiválasztásában ugyanis az új uralkodó, II. Ferdinánd (1619–1637)
birodalmi és itáliai szempontokat részesített előnyben. Pázmány
csupán 1626-ban került fel a császári névsor végére,
feltételezhetően az 1625-ös soproni királyválasztó országgyűlésen
szerzett érdemei miatt. Államfői „nominálás” nélkül a kor szokásai
szerint a pápák a nem olaszok közül jószerével senkit sem tüntettek
ki bíborral, és ebben VIII. Orbán (1623–1644) igencsak
következetesnek bizonyult. Magyarország prímásának kreációjára a
Gonzagák kihalása után Mantova ellen háborút indító, s ezzel az
Egyházi Állam érdekeit különösen is veszélyeztető Habsburgok iránti
gesztusként, elsősorban a bécsi békepárt pozícióinak erősítésére, a
további osztrák–spanyol itáliai térnyerést megakadályozni igyekvő
pápai külpolitika célkitűzéseivel összhangban került sor 1629-ben
VIII. Orbánnak köszönhetően (1623–1644). Ám a mantovai konfliktus
gyors véget értével, majd a svéd hadbalépéssel megváltozott
politikai helyzetben az esztergomi érsek hamarosan választani
kényszerült bíborosi esküje és alattvalói hűsége között.
|
|
A döntés nem lehetett kétséges. Pázmány a
mantovai háborút annak a hagyományos magyar politikai felfogásnak a
jegyében ellenezte a császári udvarban, amely a Habsburgok erőinek
kizárólag az oszmánok elleni koncentrálására törekedett. Ezért
1632-re óhatatlanul összeütközésbe került a Katolikus Liga és az
Ausztriai Ház a svédektől elszenvedett sorozatos németországi
vereségeit az itáliai hatalmi helyzet szemszögéből tétlenül szemlélő
pápai külpolitikával. A tulajdonképpeni konfliktus, Pázmány római
császári követségének részletei Fraknói Vilmosnak – 1879–1892 között
az MTA főtitkára – köszönhetően már eddig is ismertek voltak
(Fraknói, 1868–1872. III/14–46.). Ugyanakkor ez nem mondható el a
követjárás értékeléséről és következményeiről. Bár a korábbi kutatás
feltételezhetően ismerte a vonatkozó forrásokat, feldolgozásuktól
mégis eltekintett. A bécsi nunciatúra és a pápai államtitkárság
korabeli levelezése arról tanúskodik, hogy Rómában 1632 után
kifejezetten úgy tekintettek a magyar egyház fejére, mint az
uralkodó pápa és kurzusa bíborosi kollégiumbeli ellenzékének
vezéralakjára. Pázmányt „hálátlan kreatúraként” a pápai dinasztia, a
Barberini-ház iránti kötelező odaadás elmulasztásával, bíborosi
esküjének megszegésével, sőt úgymond a pápai udvar elleni politikai
machinációkkal vádolták. Az államtitkárság és személyesen Francesco
Barberini bíboros nepos arra utasította Ciriaco Rocci bécsi
nunciust, hogy minden lehetséges módon és eszközzel hiúsítsa meg azt
az elsősorban spanyol elképzelést, hogy Pázmány állandó császári
követként, illetve Magyarország és az örökös tartományok
protektoraként visszatérjen az Örök Városba. A nunciust arra is
felhatalmazták, hogy szükség esetén közölje a császári
miniszterekkel: 1. az esztergomi bíboros küldetése annak a jele
lenne, hogy Bécs nem törekszik a kapcsolatok javítására; 2.
amennyiben Pázmány követi címmel ismételten útra kel, nem fogják
beengedni az Egyházi Állam területére; 3. egyébként pedig
megérkezése előtt egy olyan bullát fognak publikálni, ami
lehetetlenné teszi, hogy bíborosi privilégiumaival élve hosszabb
időre elhagyhassa székhelyét. (Érseki székéről való lemondását
feltételezhetően nem szentesítették volna kánonilag.) Az 1634-ben
publikált, Sancta Synodus Tridentina kezdetű pápai
konstitúció megszületéséhez részben a legnagyobb magyar főpap római
visszatérése körüli Habsburg-tervezgetések szolgáltattak alapot
(Tusor, 2011). A bulla eredményeképpen a 17. század derekán a
pápaválasztó konklávékon részt vevő nem olasz bíborosok aránya
történelmi mélypontra süllyedt.
A barokk pápaság és a magyar hierarchia feje
közötti politikai konfliktus következményei elsősorban egyházi téren
jelentkeztek. A magyar katolicizmus vezetése számára mind
nyilvánvalóbbá lett, hogy a római központ érdemi támogatására
semmilyen téren sem számíthat. Kezdték felismerni, hogy a
katolicizmus további térnyerése csak belső erőforrásokra
támaszkodva, meghatározóan a Habsburgok támogatásával lehetséges. Az
1616-ban még tevékeny pápai segítséggel, különleges kedvezmények
sorával a jezsuita rendből az esztergomi székbe emelt Pázmány ezért
1637. évi halála előtt terjedelmes emlékiratokban rendszerezte az
„államegyházi” ideológiát.
Az 1630-as évek derekától a magyar katolikus
egyházszervezet tényleges feje 1918-ig sokkal inkább az „apostoli
király” lett, mintsem az „Apostoli Szentszék” és a pápák. Ez a tény
ugyanakkor nem lehetetlenítette el a politikai kooperációt, amint
azt Benedetto Odescalchi, vagyis XI. Ince (1676–1689) Magyarország
török uralom alóli felszabadításában megfigyelhető, a magyar
történeti emlékezetben is gyökeret verő közreműködése bizonyítja. A
magyar–pápai kapcsolatok teljességéhez azonban éppígy hozzátartozik
a Boghese-pápa Pázmány „történelmi helyzetbe” hozásánál játszott
szerepe is, vagy a Barberini-ház heveny konfliktusa a kora újkori
magyar történelem mindmáig emblematikus figurájával.
Kulcsszavak: barokk
pápaság, V. Pál, prímás, pápai nuncius, bíboros, királyválasztás,
mantovai háború, XI. Ince
IRODALOM
Franknói Vilmos (1868–1872): Pázmány
Péter és kora I–III. Ráth, Pest •
WEBCÍM
Reinhard, Wolfgang (2009): Paul V.
Borghese (1605–1621): mikropolitische Papstgeschichte (Mit
CD-ROM: Mitglieder und Positionen der Kurie Pauls V.) (Päpste
und Papsttum 37.) Hiersemann, Stuttgart, 4–22.
Pázmány Péter (1613): Hodegus. Igazságra
vezerlő kalauz mellyet irt, és most sok helyen jobbítván ki-botsátot
Cardinal Pázmány Péter, esztergami érsek. Nagy-Szombat •
WEBCÍM (1616-os kiadás)
Tusor Péter (2013): Egy „epizód”
Magyarország és a római Szentszék kapcsolataiból. Pázmány Péter
esztergomi érseki kinevezése (Mikropolitikai tanulmány).
Budapest
Péter Tusor (2011): Le origini della
bolla “Sancta Synodus Tridentina”. (I cardinali degli Asburgo e papa
Urbano VIII, 1632–1634). In: Martínez Millán, José – González
Cuerva, Rubén (coords.): La Dinastía de los Austria. Las
relaciones entre la Monarquía Católica y el Imperio (Colección
„La Corte en Europa“ Temas 5). Madrid, 205–227. (További
irodalommal.)
|
|