A magyarországi egyházak között a 19. század
folyamán a legsúlyosabb konfliktusforrást a vegyes házasságokból
származó gyermekek felekezeti hovatartozása jelentette. 1868-ban az
országgyűlés úgy próbálta rendezni a helyzetet, hogy kötelezővé
tette a „nem nemet követ” elvét: a vegyes házasságokból származó
fiúknak apjuk, a lányoknak anyjuk vallását kellett követniük. A
feltűnően antiliberális rendelkezés hátterében az a törekvés
húzódott meg, hogy megszüntessen egy másik antiliberális hagyományt:
azt, hogy a katolikus egyház a katolikus–protestáns vegyes
házasságokat csak akkor volt hajlandó megkötni, ha a felek
reverzálist (kötelezvényt) adtak arról, hogy valamennyi gyermeküket
katolikusnak neveltetik. A törvény tehát megszüntette a
kötelezvények jogérvényét, ám sok plébános nem nyugodott bele a
változtatásokba, és továbbra is reverzálist követelt, illetve
megkeresztelte a vegyes házasságokból származó gyermekeket – azokat
is, akik a törvény szerint más felekezethez tartoztak volna. Ezek az
„elkeresztelések” gyakran felekezeti viszályokat eredményeztek, sok
fejfájást okozva a kormánynak.
1890-ben Csáky Albin vallás- és közoktatási
miniszter megelégelte a helyzetet, és rendeletet adott ki,
pénzbírsággal sújtva az „elkeresztelést” végző lelkészeket. Ezt a
katolikus alsópapság széles rétegei a hitelvekkel ellentétesnek
vélték, és megtagadták az engedelmességet. A rendezési kísérletek
nem hoztak eredményt, az egyre élesedő csatározások viszont
politikai válságot okoztak: kitört az egyházpolitikai küzdelem. A
folyamat az 1894–1895-ös törvények elfogadásával, a kötelező polgári
házasság és az állami anyakönyvezés bevezetésével, az izraelita
vallás recepciójának és a teljes vallásszabadságnak a kimondásával,
illetve a gyermekek vallásáról szóló előírások újraszabályozásával
ért véget (Salacz, 1974).
Az események kellemetlen helyzetbe sodorták a
püspököket. Egyrészt meg kellett felelniük papságuk elvárásainak,
valamint XIII. Leó pápának, aki az egyház érdekeiért való erőteljes
kiállásra ösztönözte őket; ám nem idegeníthették el maguktól a
kormányt sem, amelytől számos szálon függtek.
Az 1867-es kiegyezést követően a püspökök
kiválasztásában a vallás- és közoktatásügyi minisztérium szerzett
döntő szerepet. A főpapokat hivatalosan ugyan a király nevezte ki,
és a pápa erősítette meg, de a gyakorlatban szinte minden a
minisztériumtól függött. Ez a püspökség betöltésekor ügyelt arra,
hogy csak olyan jelöltek jöhessenek szóba, akik osztják a kormány
nézeteit. A minisztérium személyi javaslatait a király a legritkább
esetben utasította vissza. Bár általában előre tájékoztatták a
Szentszéket, de ennek csak arra volt lehetősége, hogy különösen
indokolt esetben tiltakozzon a jelöltek ellen. Így 1867 után gyakran
fordult elő, hogy vallásilag kevéssé buzgó, de a kormány iránt
látványosan elkötelezett, nyíltan politizáló, „liberális” püspököket
neveztek ki.
A főpapok lojalitását az is magyarázza, hogy nem
jelentkezett olyan hitéleti megújulás, mint a korabeli
Nyugat-Európában. Az egyháznak hiányzott a belső ereje, hiszen nem
voltak öntudatos hívei. A politikai privilégiumok és az egyházi
vagyon megőrzése így szinte kizárólag az állam támogatásától
függött. Ezt még a Szentszék iránt hű főpapok is pontosan
felismerték: Simor János bíboros-prímás például kijelentette: nem
tartja megengedhetőnek a kormánnyal való nyílt szembehelyezkedést.
1891-ben egy diplomata azt jelentette a magyar püspökökről: „erős
kézzel megfékezték az alsópapság ultramontán [szó szerint
hegyentúli, vagyis az Alpokon túl fekvő Vatikán feltétlen
hatalmát hirdető] irányzatait. Inkább hazafiak voltak, mint római
papok, inkább mágnások, mint egyházi méltóságviselők.” A liberális
főpapok mintapéldájának Schlauch Lőrinc nagyváradi püspök tartható,
aki egy diplomata szerint „türelmes volt a másvallásúakkal szemben,
lelkes hazafi, aki távol tartja magát minden sovinizmustól”.
Ellenezte az egyházpolitikai törvényeket, de miután azok
megvalósultak, „a megbékélés szellemében tevékenykedett, és azon
dolgozott, hogy helyreállítsa a békét a kormányzat és a püspökök
között. A szó legnemesebb értelmében liberális volt” (Adriányi,
1974).
A püspöki kar többségét a „liberálisok” alkották,
ugyanakkor olyan tagjai is voltak – köztük Hidassy Kornél
szombathelyi, Schopper György rozsnyói, Steiner Fülöp
székesfehérvári és Zalka János győri püspök –, akik ultramontánnak
számítottak. Ők, a pápa elvárásainak megfelelően, erőteljesebb
fellépést sürgettek a kormánnyal szemben. A főpapok megosztottsága
már 1890-ben, az elkeresztelési rendelet ügyében megmutatkozott:
Simor János hercegprímás, valamint Schlauch nagyváradi és Dulánszky
Nándor pécsi püspök megengedte (de nem írta elő kötelezően), hogy
papjai végrehajtsák a rendeletet, négy főpásztor viszont ki sem
hirdette a rendelkezést, Hornig Károly veszprémi püspök pedig
egyenesen kétségbe vonta annak törvényességét.
Az állammal való megegyezés leghangosabb
szószólója Samassa József egri érsek volt. Hamarosan azonban
megbánta túlzott elköteleződését, mert attól tartott, hogy
veszélyeztetné pályafutását, ha a Szentszék elítélné a rendeletet,
amely mellett szót emelt. 1890 tavaszán ezért a Vatikánba utazott,
hogy a kormányra nézve kedvező állásfoglalást érjen el. Samassa
azonban a lehető legrosszabb hatást tette a vele tárgyaló
bíborosokra. Akkora buzgalommal lépett fel Csáky Albin rendelete
mellett, hogy őt és nagyszámú kíséretét „kormányzati tömegnek”
nevezték. Viselkedése azt a gyanút keltette, hogy valójában a
bíborosok félrevezetése a célja, és azt gondolták, hogy nem becsüli
a Szentszék méltóságát és hozzáértését. Maga XIII. Leó azt mondta
róla, hogy szereplésével eljátszotta a személyét korábban övező
rokonszenvet, mert főpaphoz nem illően mint pártember lépett fel.
1891-ben elhunyt Simor János hercegprímás, az
utód kiválasztása pedig kényes feladatnak ígérkezett. A kormány
természetesen valamelyik „liberális” főpapot szerette volna az
esztergomi érseki székbe ültetni. Csáky Albin különösen Samassa
Józsefet támogatta, mert azt remélte, hogy képes lesz véget vetni az
„egyoldalú klerikális túlbuzgóságnak”. Az egri érsek jelölését
azonban nemcsak a pápa, hanem Ferenc József is ellenezte. A király
attól tartott, hogy kinevezése esetén a magyar katolikus egyház két
pártra eshet szét: a hívők egy része a pápával tartana Samassa
ellen, a másik része viszont Samassát támogatná a pápával szemben
(Csáky, 1967).
XIII. Leó – magától értetődő módon – inkább
valamelyik ultramontán főpapot, Steiner Fülöpöt vagy Hidassy Kornélt
szerette volna prímásnak. Az ellentéteket csak kompromisszumos
megoldással lehetett feloldani. Ahogyan a bécsi német nagykövet
írta, nem maradt más lehetőség, mint „egy középszerű személyiséget
prímássá tenni” (Adriányi, 1974). Így került sor a simulékony
emberként ismert Vaszary Kolos pannonhalmi bencés főapát
kinevezésére. A legfőbb érv az volt mellette, hogy korábban nem vett
részt az egyházpolitikai csatározásokban, így legalább abban biztos
lehetett mindenki, hogy kinevezése nem súlyosbítja tovább a
helyzetet.
1892 elején feloszlatták a képviselőházat, és új
választásokat írtak ki. A szabadelvű kormányok a választások során
hagyományosan számíthattak a katolikus klérus rokonszenvére, ám
ekkor úgy tűnt, hogy ez a támogatás veszélybe kerülhet. Jelentős
feltűnést váltott ki Schopper György rozsnyói püspök, aki
pásztorlevelében egyenesen egyházüldözéssel vádolta a kormányt. Arra
utasította papjait, hogy ne foglalkozzanak a képviselőjelöltek
pártállásával, csak azzal: megígérik-e a nyilvánosság előtt, hogy
hajlandóak az „üldözött egyház” jogait megvédeni. A püspök ehhez –
nehezen félreérthető módon – azt is hozzátette: „Liberális jelöltet
egy valódi keresztény ember sohasem választhat” (Salacz, 1938). |
|
A püspöki kar ebben a kérdésben is erősen
megosztottnak bizonyult. Vaszary nem akart állást foglalni a
Szentszék véleménye nélkül, ez azonban nem érkezett meg időben.
Végül úgy döntött, hogy Esztergomban a kormánypárti jelöltet
támogatja, saját papságának többségi véleményével szemben.
Óvatossága megfelelt a Szentszéknek, amely nem helyeselte Schopper
„elhamarkodott ellenzékiségét”. A Vatikán szándékaival leginkább
Steiner Fülöp eljárása állt összhangban, aki nem ellenezte a
kormánypárti jelölt megválasztását, de felszólította a híveket,
kérjenek biztosítékot a képviselőjelöltektől, hogy elő fogják
segíteni az 1868-as törvény megváltoztatását. A Szentszék
állásfoglalása azonban elkésve érkezett meg Magyarországra. A
püspöki kar ezért passzívan viselkedett, az alsópapság jelentős
része pedig az ellenzékhez csatlakozott. A papság
hangulatváltozásának hatásait jól jelzi, hogy a kormánypárti
papképviselők – egyetlen kivétellel – megbuktak a választáson, és
mintegy nyolcvan képviselőjelölt, a megválasztás bebiztosításának
érdekében, kötelezettséget vállalt az egyházi érdekek védelmére.
Az egyházpolitikai küzdelem akkor vett komoly
fordulatot, amikor 1892 novemberében Wekerle Sándor vezetésével új
kormány alakult. Ez programjának részévé tette az egyházpolitikai
törvények elfogadását, köztük a kötelező polgári házasság
bevezetését. Az 1893 februárjában összeülő püspöki kar úgy látta,
hogy a polgári házasság tovább növelné a vallási közönyösséget,
alkalmat kínálna az embereknek az egyházi befolyás alóli kibújásra.
A püspökök ezért úgy határoztak, hogy mindent megtesznek a reformok
elfogadása ellen.
A hatékony válaszlépések azonban ezután is sokáig
várattak magukra. Vaszary Kolos félénk politikát folytatott,
amellyel a Szentszék is elégedetlen volt. XIII. Leó pápa ezért 1893.
szeptember 2-án – vagyis szimbolikus időpontban, a budai vár 1686-as
visszafoglalásának, a „pogány uralomtól” való megszabadulásnak az
évfordulóján – kiadta Constanti Hungarorum kezdetű brévéjét.
Arra biztatta a püspököket, hogy óvják meg a vallás szabadságát,
tiltakozzanak a reformok ellen, és egyéb eszközökkel, például
gyakori tanácskozásokkal, az egyházi sajtó támogatásával, valamint
rendszeres katolikus nagygyűlések tartásával erősítsék az egyházat
(A mi Szentséges Urunknak, XIII. Leó pápának körlevele Magyarország
püspökeihez. Magyar Állam, 1893. szeptember 8.).
Vaszary ennek hatására november végére újabb
püspöki értekezletet hívott össze. Hidassy Kornél sajnálkozását
fejezte ki, amiért a püspöki kar nem tartott lépést az eseményekkel,
a hallgatást pedig a külvilág belenyugvásnak minősítheti. Ezért
ultimátumot adott társainak: ha most nem cselekednek, akkor ő tovább
nem hajlandó a tanácskozásokon részt venni. A püspökök végül a
határozott cselekvés mellett foglaltak állást, és közös pásztorlevél
kiadását rendelték el. Ebben egyértelműen, de óvatosan elítélték az
egyházpolitikai reformokat. Az egyes püspökök a pásztorlevélhez
kísérőleveleket is mellékeltek, amelyek ismét csak megosztottságukra
világítanak rá. Samassa József például arra kérte papjait, hogy
mérséklő szavak kíséretében hirdessék ki az üzenetet, ahogyan
Vaszary is nyugalomra intett. A többiek viszont
határozottabb hangot ütöttek meg, Steiner Fülöp pedig még arra
is felszólította híveit, hogy a parlamentnél tiltakozzanak a
törvénytervezetek ellen.
A püspökök emellett engedélyezték egy régóta
tervezett esemény, az országos katolikus nagygyűlés megtartását. A
katolikus arisztokrácia vezetői már 1892-ben javaslatot tettek egy
nagygyűlés megrendezésére.1 A Ferenc
József kormányának politikája elleni demonstráción való részvétel
azonban nehezen lett volna összeegyeztethető a hierarchiával
szembeni uralkodói elvárásokkal, de a magyar püspökök hagyományos
egyházfejedelmi szerepfelfogásával is. A püspöki kar csak 1893
novemberében járult hozzá a nagygyűlés megtartásához, az eseményt
azonban igyekezett szoros ellenőrzése alatt tartani, hogy
megakadályozza a túl éles kritika kifejtését. A testület felkérte a
szónokokat, hogy előzetesen mutassák be előadásuk
szövegét, és ragaszkodott ahhoz, hogy a keresztényszocializmusról
tervezett előadást „mint ezidőszerint nem opportunus” tárgyat
hagyják ki a programból. A résztvevők körét is
korlátozni akarták, ezért előre közölték a nagygyűlés elnökségével a
megjelenésre alkalmasnak tartott „kiváló férfiak” névsorát.2
Az esztergomi főegyházmegyében például az „értelmi osztályhoz”
tartozó világiak köréből választottak résztvevőket.3
A határozati javaslatok szövegét maga a hercegprímás állapította meg
(Országos katholikus nagygyűlés. Magyar Állam, 1894. jan.
6.).
Az így előkészített eseményt 1894. január 16-án
tartották meg a Pesti Vigadóban, több ezer jelenlévő előtt. A
nagygyűlésen szinte valamennyi püspök részt vett, Vaszary Kolos
pedig hosszú beszédben fejezte ki az egyház ünnepélyes tiltakozását
a reformtörvények ellen. A szabadelvű kormány azonban sikeresen
legyőzte a katolikusok politikai ellenállását, és 1894–1895 folyamán
a reformjavaslatokból törvények születtek. Az egyházpolitikai
küzdelem nemcsak az ország családjogi berendezkedésére volt jelentős
hatással, hanem a katolicizmus belső erőviszonyaira is. A
püspököknek szembesülniük kellett megosztottságuk káros hatásaival,
valamint a pápaság szellemi befolyásának növekedésével, ami arra
indította őket, hogy óvatosan hozzájáruljanak az egyházon belüli
modernizálódási folyamatok beindulásához. 1894 decemberében a
püspöki kar értekezletén felmerült a kérdés: hogyan történjen a
katolikus erők egyesítése. Hidassy Kornél katolikus körök
alakítását, gyűlések tartását, a laikusok megnyerését, valamint a
világi és egyházi tényezők egyesítését javasolta. A pápa
antimodernista célkitűzésével – az egyházi házasság védelmével –
tehát paradox módon éppen arra sarkallta a főpapokat, hogy a
liberális jogállam modern szabadságjogait próbálják meg felhasználni
az egyházi érdekek védelmében.
Kulcsszavak:
Constanti Hungarorum, Csáky Albin, egyházpolitikai küzdelmek,
liberalizmus, XIII. Leó, polgári házasság, Samassa József,
ultramontanizmus, Vaszary Kolos
IRODALOM
Altermatt, Urs (1995): Katholizismus:
Antimodernismus mit modernen Mitteln? In: Altermatt, Urs (Hrsg):
Moderne als Problem des Katholizismus. (Eichstätter Beiträge
28) Verlag Friedrich Pustet, Regensburg
Adriányi, Gabriel (1974): Fünfzig
Jahre ungarischer Kirchengeschichte 1895–1945. (Studia
Hungarica 6)
Hase&Koehler Verlag,
Mainz
Csáky, Moritz (1967): Der Kulturkampf
in Ungarn. Die kirchenpolitische Gesetzgebung der Jahre 1894/95.
Hermann Böhlaus, Graz – Wien – Köln
Péter László (1997): Az állam és az
egyház viszonya és a civil társadalom Magyarországon: történeti
áttekintés. Századvég. (Új folyam) 4, 1, 3–31.
Salacz Gábor (1938): A magyar
kultúrharc története 1890–1985. Pécsi Egyetemi Nyomda, Pécs
Salacz Gábor (1974): Egyház és állam
Magyarországon a dualizmus korában 1867–1918. Aurora, München
LÁBJEGYZETEK
1
Esztergomi Prímási Levéltár (EPL) Püspöki értekezletek jegyzőkönyvei
és nyomtatványai 1892. dec. 17.
<
2
EPL Püspöki értekezletek jegyzőkönyvei és nyomtatványai. 1893.
november 30.
<
3
EPL Cat. D/c 124-1894. Kisfaludy Zsigmond alesperes Vaszarynak,
Somorja, 1984. január 2.
< |
|