A bíborosok az egyház kormányzásában a pápa legfőbb tanácsadói és
támogatói, akiket a pápa szabadon választ ki az egész
földkerekségről. Esztergom érsekeit rendszeresen a kardinálisi
kollégium tagjaivá emelték. A testület maximális létszáma 1973-ig
hetven fő volt, amit még V. Sixtus pápa állapított meg 1586-ban. VI.
Pál 1973-ban százhúszra emelte a pápaválasztó bíborosok számát (akik
1970 óta nyolcvanéves korukban automatikusan elveszítik részvételi
jogukat a pápaválasztó konklávén). Bíboros kinevezése a pápa
kizárólagos joga, a bíborosi testület beleszólási jogát csak az a
mozzanat őrzi, amikor a pápa a jelöltek megnevezése után –
napjainkban is – felteszi a kérdést: Quid vobis videtur?
(Hogyan látjátok?) Erre a bíborosok felállnak, és egyetértésük
jeléül meghajtják fejüket. A hivatalos kinevezés (creatio) a
zárt bíborosi tanácskozáson, a konzisztóriumban megy végbe.
Előfordulhat, hogy – főként politikai okokból – a pápa titokban
tartja valakinek a kinevezését, ez esetben in pectore
(„bensejében, magában megőrizve”) kinevezésről beszélünk. A
kinevezés ténye akkor válik nyilvánossá, amikor azt az államtitkár
levélben közli ( biglietto)
az érintettel. Az avatóünnepségen az új
bíboros megkapja a bíboröltönyt, a jellegzetes bíborosi kalapot, a
zafírgyűrűt; majd az occlusio et aperitio oris jelképes
szertartásával (a száj bezárása és kinyitása – ami a fontos ügyekben
tanúsítandó titoktartási kötelezettség és a hivatali ügyekben a
hozzászólás és a szavazati jog archaikus szimbóluma) a bíborosi
kollégium cselekvő tagja lesz, ezentúl részt vehet a pápai
tanácsban, a konzisztóriumban és az egyetemes egyházat kormányzó
római kongregációkban. Végül a pápa beosztja valamelyik
kongregációba, kijelöli számára címtemplomként a tagozatának
megfelelő templomok egyikét, amelyet az új bíboros ünnepélyesen
elfoglal.
A bíborossá emelt esztergomi érsekek sorában Mindszenty József a
tizenkilencedik volt. A római ceremóniára 1946. február 18-án
utazott az amerikai katonai misszió gépén, a világegyház
meghívottjai közül utolsóként. A szovjet hatóságoktól így is csak
azután kapta meg útlevelét, hogy felettébb kínossá vált: miközben
Közép-Európából egyedül az esztergomi érseket tüntette ki a pápa a
bíborosi méltósággal, ő nincs időben a helyszínen.
A konzisztóriumi ceremónia egész héten át folyt. 1946. február 20-án
volt a harminckét új bíboros beiktatása. Ilyen nagyszámú bíboros
egyidejű kinevezése példátlan, akárcsak a nem olasz bíborosok
túlsúlya: huszonnyolcan a világ többi országának szülöttei voltak. A
kollégium két alkalommal bírt hasonló összetétellel: 1517-ben és
1816-ban. A szertartáson XII. Pius a vörös lepellel borított
trónuson ülve helyezte a birétumokat az új bíborosok fejére, akik
szenioritásuk sorrendjében sorakoztak fel. Elsőként az örmény
pátriárka, Grigorij Agandzsanjan lépett fel a trónushoz vezető öt
lépcsőfokon. Mindszenty az utolsók között került sorra, hiszen
fiatal érsek volt. Amikor ő következett, ahogy őelőtte mindenki,
háromszor térdet hajtott a pápa előtt, megcsókolta
a pápa nagylábujját, majd felemelkedett, miközben a szertartásmester
levette róla a püspöki mellkeresztjét. Aztán a pápa a vállára
borított egy rövid, lilásrózsaszín pelerint (ez a szín
szimbolizálja, hogy a középkorban csak bűnbánati időszakban
tartottak konzisztóriumot).1 Február
21-én következett a szertartássorozat leglátványosabb része: a Szent
Péter-bazilikában XII. Pius az új bíborosok fejére helyezte az ősi
galero rossót, a bíbornoki kalapot, aminek bíborszíne a
vértanúság általános jelképe. A késedelmes érkezéséről elhíresült
Mindszentyt a nézők élénk tapssal köszöntötték. Előírásosan leborult
a pápa előtt, aki átölelte, fejére tette a bíborosi kalapot, és ezt
mondta: „A harminckettő közül te leszel az első, akinek vállalnod
kell a bíbor színnel jelzett vértanúságot!” A pápa így demonstrálta
azt a vélekedését, hogy a kommunizmusban az egyházra mártíromság
vár. S hogy ezt miért épp Mindszentynek mondta? Mert
Kelet-Közép-Európában a háború befejezésekor az esztergomi érseki
szék volt az egyetlen, ahová a pápának új főpapot kellett
kineveznie, ennélfogva csak neki címezhette véleményét. Az új magyar
prímást lélektanilag jól ítélte meg, hiszen Mindszenty József
személyében harcos főpap került a magyar katolikus egyház élére.
Akár a bíborosi méltóságról is kész lett volna lemondani, ha azzal
célt ért volna – mint ahogy élete során kétszer is erre az
elhatározásra jutott.
1947 – az első lemondási szándék
A bíborosok elveszíthetik tisztségüket a római pápa által
jóváhagyott lemondással is, de az egyetemes egyháztörténet igen
ritkán jegyzett fel ilyen esetet: 1615-ben Ferdinando Gonzaga,
1642-ben Maurizio di Savoia mondott le úgy, hogy a pápa ezt
elfogadta, mert mindketten dinasztikus házasságot kötöttek. A 18.
században is akadt precedens, de a 20. században csak egy esetről
tudunk: 1927-ben az Action Française-zel szimpatizáló jezsuita Louis
Billot lemondását fogadta el XI. Pius. Olyan viszont sokszor
előfordult, hogy valaki magas egyházi hivataltól lépett önként
vissza, például a hazaiak közül Hám János 1849-ben az esztergomi
érseki méltóságról, 1924-ben a kormány kívánságára Raymund
Netzhammer Bukarest, vagy a közelmúltban, 1967-ben Paul-Émile
Léger bíboros Montreal érsekségéről mondott le, hogy misszionárius
legyen Afrikában a leprások között.
Mindszenty József esztergomi érsek látszólag minden előzmény nélkül,
1947. szeptember 27-én küldte el lemondását
bíborosi méltóságáról XII. Pius pápának. Elhatározását megosztotta
bizalmasával, Drahos János érseki helynökkel, aki minden erejével
megpróbálta lebeszélni erről a lépésről, mert „a bíbor letétele
bizalmatlanságot, sőt tüntetést jelent, aminek a Szentatyával
szemben helye nincsen, nem lehet”.2
Mindszenty nem fogadta meg helynöke tanácsát. A pápához írt
levelében drámai képet rajzolt a szlovákiai magyarság helyzetéről,
és bejelentette „őrhelyéről” történő lemondását,
kétszer is utalva a bíbornak lelkiismeretét égető fényére. A
levélből a lemondás oka is kiderül: a szlovákiai magyarok sorsáért
folytatott küzdelem eredménytelensége. Mindszenty József valóban
minden lehetőt és lehetetlent megtett a Csehszlovákiában élő
magyarság érdekében. Már érseki beiktatása napján, 1945. október
7-én levelet írt az amerikai misszió vezetőjének az őket sújtó
üldözéséről,3 majd sorra ostromolta a
nagyhatalmak befolyásos politikusait, VI. György angol királytól
Truman amerikai elnökön át Molotov szovjet külügyminiszterig
bezárólag. „A szlovákok úgy bánnak a magyarokkal, amint a zsidókkal
bántak 1944-ben” – ismételgette (Janek, 2008, 153–181.). XII.
Piushoz legalább háromszor fordult – mindhiába. Lemondó levelére is
csalódva olvasta a választ: a pápa mindent elkövet, de közvetlenül
nem avatkozhat be az ügybe, és konkrét ígéret helyett csupán
apostoli áldását küldte. Mindszenty lemondását egy barokkos
körmondattal elutasította a pápa: továbbra is bízik benne, és
reméli, ahelyett, hogy a gondok lenyomnák, a rábízott „hívek javára
tovább is éberen akarsz őrködni, mindenkinek példát mutatva az
erőre, a türelemre és az evangéliumi szeretetre”. Az üzenetet
Mindszenty megértette, és vitte tovább szolgálatát.
1974 – újabb lemondási szándék és a letétel
Tizenöt évnyi önként választott menedék után, 1971. szeptember 28-án
Mindszenty József bíboros prímás, esztergomi érsek
elhagyta az Egyesült Államok budapesti nagykövetségét. A távozását
előkészítő tárgyalások kulcstémái közül kiemelkedik az emlékiratok
kiadása; enélkül Mindszenty nem volt hajlandó elhagyni a követséget.
A kéziratot lezárt diplomatacsomagban szállították át a bécsi
amerikai követségre. A szabad világban Mindszenty |
|
rendületlenül folytatta az írást. A
publikálásra szánt változatot 1973 nyarán juttatta el VI. Pálhoz,
aki expressis verbis ugyan nem tiltotta meg, de a maga
udvarias módján ellenezte a publikálást. Mindszenty vitatkozott,
szerinte a magyarországi kommunisták az egyház helyzetét már amúgy
sem rontanák tovább, és épp emlékiratainak publikálási lehetőségével
biztatták a követség elhagyására.
Eltökéltsége hozzájárult az érseki székről történő elmozdításához.
Rómában eleinte bíztak ugyan abban, hogy a bíboros lebeszélhető lesz
műve kiadásáról. Dacolása viszont arra késztette a pápát, hogy
továbbmenjen, és 1973. november 1-jén kelt, saját kezűleg írt
levelében arra kérte az agg főpapot, hogy mondjon le az esztergomi
érseki székről. A szigorukról híres pápák, mint XI. Pius vagy XII.
Pius, nem próbálkoztak volna egyetlen ellenkező főpapot sem
kérlelni, hanem hatalmi szóval elhallgattatták volna, de VI. Pál
türelmesen próbálta Mindszentyt újabb levélben meggyőzni –
sikertelenül. Végül VI. Pálnak sem maradt más választása, mint a
tekintély erejével fellépni, és 1973. december 18-án – egyelőre még
csak szigorúan magánlevélben – arról értesítette Mindszentyt, hogy
megüresedettnek nyilvánítja az esztergomi érseki széket. Másnap
Agostino Casaroli szentszéki diplomata személyesen tolmácsolt egy
pápai „igent” a római magyar nagykövetnek, aki persze egyből azt
firtatta: mit jelent pontosan ez az „igen”, jelenti-e a döntés
hatályba lépését. A válasz tapintatról árulkodik: a közelgő
ünnepeket nem akarják megzavarni, ezért a pápa csak fokozatosan
ismerteti Mindszentyvel a határozatot, ami annak nyilvánosságra
hozatalakor lép majd hatályba.
1974. január 6-án a bíboros válaszlevélben tagadta meg, hogy a
„zsarolással” kikényszerített pápai döntést elfogadja. Szavait
nyilván mérlegelte, de az állítása önmagában sértő: egy pápa hagyja
magát zsarolni! Ezt a 20. században egyetlen katolikus püspök sem
merte állítani, nemhogy Rómába megírni. Válasza végén Mindszenty
felháborodásában kilátásba helyezte lemondását a bíborosi
méltóságról – életében immár másodszor. Ám ahogy 1947-ben, úgy
ezúttal sem érte el vele célját, ráadásul ezúttal ellehetetlenítette
volna további lelkipásztori útjait.
VI. Pál pápa ezután már nem kérte a bíboros hozzájárulását, hanem
magára vállalta a széküresedésről hozott végérvényes döntését. A
közzététel előtt azonban még egyszer azt kérte Mindszentytől, a
legnagyobb tisztelettel, hogy „vesd bizalmad az Apostoli
Szentszékbe”. Az újabb elutasító választ Mindszenty négyszer is
megfogalmazta, de egyszer sem küldte el. Mintha még mindig bízott
volna abban, hogy múltja, élete, áldozata tükrében módosulhat a
pápai döntés, hiszen a széküresedés dátuma egyelőre homályban
maradt. Január 30-án a pápa egy újabb, világnyelveken is publikált
levélben búcsúzott el Mindszenty Józseftől, az érsektől. A jövőt
illetően csak annyit közölt, hogy közeleg döntésének közzététele, de
a napot még ekkor sem nevezte meg. A levelet kézbesítő Opilio Rossi
bécsi nuncius azonban már tudta a dátumot. 1974. február 5-én
valóban nyilvánosságra hozták, hogy a pápa megüresedettnek
nyilvánította Esztergom Apostoli Székét, felmentve ezáltal
Mindszenty bíborost az esztergomi érsekség kormányzata és a
Magyarország prímása cím viselése alól. Minden bizonnyal a
hivatalvesztés keserűségét kívánta enyhíteni a pápa, amikor nem
érseket, hanem apostoli kormányzót nevezett ki az esztergomi
főegyházmegye élére. Mindszenty „akadályoztatása” miatt 1950 óta
ilyen minőségben kormányozták Esztergomot. Ami újdonság volt: Lékai
László sede vacante, azaz széküresedésre hivatkozva
kapta meg joghatóságát, és nem sede plena (azaz az érsek
távol van székétől, de egyházjogilag betölti azt, vagyis nincs
üresedés).
A püspökszentelés által adott karakter eltörölhetetlen. A pápa
egyetemes joghatósággal rendelkezik, ezért ő fogadja el a püspökök
lemondását, helyezi át őket más egyházmegyébe vagy fosztja meg
hivataluktól. Ez utóbbi normális esetben peres eljárással
történik, de a pápa egy püspököt indoklás nélkül is
felmenthet (Erdő, 1992). Mégis, sokan máig vitatják a pápai döntést,
mivel nem úgynevezett ex cathedra, azaz nem
csalatkozhatatlannak minősülő elhatározásról van szó, ezért a
tridenti zsinatra visszanyúlva állítják, hogy csak különösen súlyos
hiányosságok igazolhatják a hivatal elvételét, ilyenek viszont nem
voltak. Valóban, a pápa lépése példátlannak ugyan nem mondható, de
meglehetősen ritkán fordult elő. Kivált politikai hátterű
döntéseknél volt rá példa, így Napóleon alatt 1803-ban, amikor VII.
Pius pápa harminchét francia püspököt távolított el. Esztergomi
érsekkel azonban soha nem történt ilyesmi. Amikor VI. Pál pápa
hosszas mérlegelés után döntött, és feláldozta Mindszentyt, azt
üzente ezzel a világnak, hogy Róma számára nem politikai előnyök
vagy népszerűség szerzése a cél, hanem csakis Magyarország
katolikusainak gyámolítása, a magyar egyház „működőképességének”
fenntartása. Ám tagadhatatlan, hogy Mindszenty letételében
pasztorális indokoknak álcázott politikai megfontolásokról is
szó volt. Megoszlanak a vélemények, hogy Mindszenty engedetlenséget
tanúsított-e a pápával szemben. Az engedetlenség- és
engedelmességpártiak egyaránt komoly érveket sorakoztatnak fel:
Mindszenty a pápai intelem ellenére is ragaszkodott emlékiratai
kiadásához, adott ki politikai tartalmú nyilatkozatokat, és a
pápa kifejezett kérésére sem mondott le – ezekkel szemben minden
püspöknek joga, sőt kötelessége a pápa elé terjeszteni saját
véleményét. Mindszenty hivatkozási alapja mindannyiszor egy
magasabbrendűnek tartott szempont volt: az istentelen ateizmus ellen
harcol, ezért félreállása a kommunista rezsim győzelmével érne fel.
Ám mivel döntési joga csak a pápának van, a konkrét helyzetben
hiábavaló volt a vita: VI. Pál határozata nyomán új korszak
kezdődött a magyar egyház életében.
Kulcsszavak: bíborosi kollégium, konzisztórium, esztergomi érsek,
csehszlovákiai magyarság, emlékiratok, széküresedés, sede plena
IRODALOM
Adriányi, Gabriel (2003): Die Ostpolitik des
Vatikans 1958–1978 gegenüber Ungarn. Der Fall Kardinal Mindszenty.
(Studien zur Geschichte Ost- und Ostmitteleuropas 3.) Verlag
Tibor Schäfer, Herne
Balogh Margit (2002): Mindszenty József.
Elektra, Bp.
Erdő Péter (1992): Egyházjog. Szent István
Társulat, Bp.
Friedberg, Emil ([1909] 1965): Lehrbuch des
katholischen und evangelischen Kirchenrechts. [Tauchnitz,
Leipzig] Unveränderter Nachdruck: Minerva, Frankfurt am Main
Janek István (2008): Mindszenty József tevékenysége a
felvidéki magyarok megmentéséért 1945–1947 között. Századok.
142, 153–181.
Mindszenty József (1989): Emlékirataim. Szent
István Társulat, Budapest
Somorjai Ádám (2008): Ami az emlékiratokból
kimaradt. VI. Pál és Mindszenty József. Bencés, Pannonhalma
Somorjai Ádám – Zinner Tibor (2008): Majd’ halálra
ítélve. Dokumentumok Mindszenty József élettörténetéhez. Magyar
Közlöny, Budapest
Wernz, P. Francisco Xav. – Vidal, P. Petri (1943):
Jus canonicum, 2. De personis. Universitatis Gregorianae, Rome
URL1: Konzisztóriumi ceremónia, 1946 •
WEBCÍM Consistory A.D. 1946.
Pope Pius XII
LÁBJEGYZETEK
1 A
ceremónia hangulatát bárki megidézheti az internet segítségével:
http://www.youtube.com/watch?v=O-NkIccZHxs Consistory A.D. 1946.
Pope Pius XII.
<
2 Prímási
Levéltár, Esztergom Processus V–700/14. 95–96.
<
3
National Archives and Records Administration Record Group 84,
Foreign Service Posts of the Department of State. Hungary, Bp.
Mission 1945, Box 65. 840.0–840.7.
< |
|