A tudományos kutatások minősége az egyik állandóan visszatérő
alapkérdés az utóbbi évtizedek szakmai vitáiban. A megközelítések
többsége a minőség értékelésének oldaláról indul ki, s azt
vizsgálja, milyen módszerekkel lehet utólag meghatározni egy
adott tudományos teljesítmény színvonalát. E meghatározási
törekvések egyik formája az értékelő tudománymetria, amely a
természettudományok után megjelent a bölcsészet- és a
társadalomtudományokban is. Ez a térhódítás azonban – néhány
kivételtől eltekintve – elmélyültebb elméleti reflexió nélkül, a
különböző diszciplínákban speciálisan érvényes minőségi kritériumok
bármiféle előzetes figyelembevétele nélkül megy végbe. Az MTA
vezetése egy ideje felismerte az intézeteiben folyó kutatások
minőségének különböző okokból fakadó veszélyeztetettségét.
Megfogalmazódott a minőségi megújulás igénye, melynek egyik fő
tartalmi eleme a világos kritériumok alapján támogatott kiválóság
(Pálinkás et al., 2011).
A minőség fogalma megtalálható a 2012. január 1-jével létrehozott új
akadémiai kutatóközpontok, így a Bölcsészettudományi Kutatóközpont
Szervezeti és Működési Szabályzatában is. Eszerint a
Bölcsészettudományi Kutatóközpont egyik centralizált feladata
„minőségbiztosítási rendszer működtetése” (I.15.1), a vezetők
ellenőrzési tevékenységének egyik formája „a minőségbiztosítási
rendszer eljárásainak alkalmazása” (I.19.3). A főigazgató feladat-
és hatásköre (II.1.2), illetőleg felelőssége (II,1.4)
„minőségellenőrzési rendszer kialakítása és működtetése”. A kettős
szóhasználat – „biztosítás”, illetőleg „ellenőrzés” – jelzi a
szabályzat készítőinek bizonytalanságát, mivel az előbbi fogalom a
kutatást megelőző, az utóbbi az azt követő tevékenységre utal. A
továbbiakban arra teszek kísérletet, hogy a vonatkozó szakirodalom,
valamint saját hazai és nemzetközi kutatói, bírálói tapasztalatom
alapján megfogalmazzak néhány kérdést a bölcsészettudományi
alapkutatások minőségének problémájáról, s megfigyeléseimet és
javaslataimat felkínáljam a lehetséges viták kiindulópontjaként.
Helyzetfelmérés, definíciók
Aláhúzza a téma időszerűségét, hogy jelenleg nem megoldott a
bölcsészettudományok helyzetének és az e területeken dolgozó kutatók
egyéni teljesítményének átlátható értékelése az akadémiai
kutatóintézetekben. A minőségi kritériumok létrehozásának, a
kívánatos színvonal rögzítésének és az értékelésnek, valamint a
hosszú távú fejlesztések elindításának egyaránt alapfeltétele az
egyes szakterületek, azon belül az intézetek mint főhivatású
kutatóhálózat konkrét alapfeladatainak pontos meghatározása. Az
egyetemi képzés szerkezetének és minőségének átalakításával
jelentősen megnőtt a kutatói pályára történő felkészülés időszaka.
Hiányzik a határozatlan idejű kutatói kinevezések pontosan körülírt
feltételrendszere (Palló, 2012), s nincs világos minőség- és
teljesítményalapú előmeneteli rendszer. Az egyértelműen gyenge és az
egyértelműen kimagasló minőségű kutatások és kutatók között gyakran
viszonylag széles „közepes” mezőny helyezkedik el, melynek
elmozdítása a minőség irányába az egyik legnehezebb feladat. A
publikációs kényszer szorításában született, gyakran ellenőrizetlen
közlemények szakmai minősége többnyire erősen korlátozott. A
tudományos utánpótlás minőségét veszélyezteti, hogy akadémiai
intézetekben is készülhetnek olyan PhD-értekezések, amelyek nem kis
részben a szakirodalom adatainak egyszerű újrarendezésén alapulnak.
A kutatói szabadságnak és felelősségnek egymástól jelentősen eltérő
meghatározásai és értelmezései vannak forgalomban, amelyek ugyancsak
nagymértékben befolyásolják a kutatások minőségét. Van olyan
vélemény, mely szerint „[n]em […] működik a korlátlan akadémiai
szabadság, és ennek megvannak a színvonalra gyakorolt
következményei.” (Palló, 2012, 332.) Ismeretes, hogy a kutatás
minősége függ a kutatók önértelmezésétől, mentális adottságaitól,
ismeretelméleti pozíciójától, a megszerzett ismeretanyagtól,
készségektől és képességektől, mivel ezek befolyásolják a kutatási
horizontot, a problémaérzékelés súlypontjait, esetleges előítéletek
és prekoncepciók kialakulását, működését.
A tudományos kutatás, azon belül az alapkutatási tevékenység
minőségének megítélése mind a természettudományokban, mind a
bölcsészet- és a társadalomtudományokban rendkívül nehéz, összetett
feladat, amely számos fogalmi és módszertani problémát vet fel
(Braun – Bujdosó, 1984, 39., 95–133.). Ezek közül az egyik
legfontosabb a „minőség” fogalmának a meghatározása (Lack –
Marckschies, 2008). Valószínűleg egészen másként határozná meg
például a minőséget egy kapcsolatai révén intézetbe jutott, és
közepes vagy alacsony teljesítménye ellenére ottragadt „megélhetési
kutató”, mint ugyanott dolgozó, nemzetközileg elismert kollégája.
Más területek számára is iránymutató lehet például az MTA
Textológiai Bizottságának működése, amely évek óta fontos
minőségbiztosító szerepet játszik a nemzeti klasszikusok műveinek
kritikai szövegkiadásaiban.
A tudományos teljesítmény értékelése felől nézve a minőséget
rendszerint két különböző módon szokták definiálni. A hagyományos
tudománytörténész abszolút kritériumokat használ, és azt állítja,
hogy azok a munkák, amelyek tudományos igazságokat, törvényeket
tartalmaznak, és képessé tesznek a jelenségek jobb megértésére,
magas színvonalúak. A munkák minőségét nem befolyásolják a
pillanatnyi divatok, sem pedig az, hogy átmenetileg elfeledkeztek
róluk. E meghatározás értelmében a minőséget csupán történelmi
távlatból lehet megítélni. Ezzel szemben a szociológiai definíció
alapja az a filozófiai felfogás, mely szerint nincs abszolút
igazság, az igazság társadalmilag meghatározott, s nincs olyan
tudományos eredmény, amely kielégíti az abszolút kritériumokat. A
magas minőségű tudományos munka e meghatározás szerint az, amit az
adott időszakban a hasonló kérdésekkel foglalkozó kutatók hasznosnak
tartanak (Braun – Bujdosó, 1984, 84.). Hangsúlyozni kell, hogy
mindkét meghatározás az utólagos értékelés felől közelít a minőség
problémájához. A kérdés az, lehetséges-e a minőséget előzetesen, a
minimális kritériumok megadásával, empirikusan definiálni vagy
legalább körülírni.
A természettudományi alapkutatások értékelésében különbséget szoktak
tenni a publikációk „minősége”, „fontossága” és „hatása” között, de
ez a különbségtétel és a belőle levont következtetések a
bölcsészettudományi alapkutatásokra is érvényesek. Míg a „minőség”
fogalma magára a kutatásra utal, a „fontosság” és a „hatás” az adott
kutatás és az egyéb kutatási területek kapcsolataira vonatkozik. A
„minőség” a közleményekben ismertetett kutatás tulajdonságainak
összessége, mások megítélése szerint. A „fontosság” a környező
kutatási tevékenységre gyakorolt lehetséges befolyásra utal
ideális kommunikációs feltételek között. A „hatás” a környező
kutatási tevékenységre gyakorolt tényleges befolyás adott
időpontban. Mindhárom tényező csupán viszonylagos értékű, az időben
változik, és csak közvetve ragadható meg, s egyaránt függ az
érintett tudományterület kutatási tevékenységének szintjétől és az
értékelést végzők gondolati, társadalmi „lokációjától” (Braun –
Bujdosó, 1984, 103–105., 110.). Egy közlemény, egy kutatás minősége
nem azonosítható minden további nélkül az adott közlemény vagy
kutatás hozzájárulásával a tudomány fejlődéséhez. Az idézettség nem
a minőség, hanem a közlemény hatásának, relatív minőségének
részmutatója, amit sok, tudományon belüli és kívüli tényező
befolyásol.
Mindebből levonható a következtetés, hogy az alapkutatások
minőségének meghatározása egyaránt függ az alapkutatás
definíciójától és a tudományos minőség természetére vonatkozó
tudományfilozófiai, tudománytörténeti és tudományszociológiai
meggondolásoktól. Az a kijelentés, mely szerint az alapkutatás fő
célja a tudományos tudásanyag növelése, nagyon tág definíciót jelöl
ki, s diszciplinánként egymástól jelentősen eltérő, időben változó
meghatározások lehetségesek. Terjed a felismerés, mely szerint „az
alapkutatás abszolút mennyiségi mérése nem lehetséges”, csupán
összehasonlításokat lehet tenni különböző kutatócsoportok
teljesítményei között. A kutatási élmezőnyt minden tudományterületen
nagyfokú ellentmondásosság jellemzi, és nagyon nehéz megállapítani,
melyik kutatási eredmény válik majd jelentőssé (Braun – Bujdosó,
1984, 98., 180.). A bölcsészettudományokban bizonyos elvek és
módszerek lényegüket tekintve hosszú idő óta változatlanok, ezért
itt nagyobb biztonsággal lehet megnevezni a minőségi alapkutatás
kritériumait, mint a gyorsan változó természettudományokban.
A minőség kérdésének tágabb összefüggésébe tartozik, hogy a
kutatások fokozódó specializálódása és az alapkutatás fogalmának
bizonytalanná válása jelentősen megnehezíti az új felismerések
közölhetőségét, és akadályozza annak megértését, hogy vannak fontos
eredmények, amelyek nem popularizálhatók. Rendkívül összetetté vált
a tudományos eredmények ellenőrizhetősége, s a láthatósági tényezők,
az alapkutatási szakasz várható eredményeire vonatkozó felelőtlen
ígéretek és a blöff gyakran elsőbbséget kapnak a
kompetenciatényezőkkel, a valós tartalommal és a minőséggel szemben
mind a pályázati rendszerekben, mind az eredmények közzétételében és
értékelésében (Frühwald, 2008). A súlyozatlan információ és a
súlyozott tudás közti különbségek összemosása nyomán a bölcsészet-
és a társadalomtudományokban nehezen elkülöníthetővé válik tudás és
vélekedés, s felismerhetetlen lesz a minőségi tudás fölénye a
vélekedéssel szemben.
A mérhetőség problémái
A mennyiségi mutatók alkalmazását a tudományos teljesítmény
mérésében nagymértékben ösztönözte a kutatók és a publikációk
számának az utóbbi évtizedekben világszerte bekövetkezett
exponenciális növekedése. Miközben a tudományos folyóiratok száma
kb. húszévenként megkétszereződik, s becslések szerint évente
mintegy hétezer új folyóirat jelenik meg világszerte, a tudományos
publikációk olvasottsága folyamatosan csökken, s a szakkönyv- és
szakfolyóirat-szükségletek 80%-át a meglévő állomány 20%-a fedezi.
Az értékelő tudománymetria önálló kutatási területté válásával,
konszolidálódásával és intézményesülésével egy időben
megfogalmazódott és egyre nagyobb teret nyert a vélemény, mely
szerint „előnyösebb minőségi elemzés helyett mennyiségit végezni.”
(Braun – Bujdosó, 1984, 136.) Egyetértés látszik kialakulni abban,
hogy a publikált munkák tudományos jelentőségének egyik fontos
mutatója az idézettség, az azonban „[c]supán mítosz, hogy egyedül az
idézettséggel mérni lehetne az egyes publikációk minőségét.”
(Glänzel, 2009, 960.) A különböző minőségi paraméterek általában
„egymással igen jó korrelációban ugyanazt az eredményt adják, míg a
mennyiség és minőség között nem olyan egyértelmű a korreláció.”
(Braun et al., 1981, 24.) A tudománymetria meghatározása szerint –
mely csupán egy a lehetséges definíciók közül – a tudományos kutatás
lényegét tekintve információs folyamat, melynek elsődleges célja új
információk létrehozása és kommunikálása. Nem elhanyagolható a
kérdés, hogy ma, amikor folyamatban van az átmenet az információs
társadalomból a tudásalapú társadalomba, mennyire állja meg a helyét
ez a definíció.
A bölcsészettudományok teljesítményének kvalitatív értékeléséhez
jelenleg hiányoznak a megbízható adatbázisok és a megfelelő
mutatószámok. Látva a Science Citation Index, a Web of
Science és más adatforrások elégtelenségét, szelektivitását és
leszűkítő természetét ezen a területen, 2002-ben Belgiumban terv
született a „humanities” európai hivatkozási indexének kidolgozására
(ESF, 2002), majd 2010-ben nemzetközi összefogással újabb terv
készült a társadalom- és a bölcsészettudományok európai
tudománymetriai adatbázisának létrehozására (Martin et al., 2010).
Ezek a projektek jelenleg a megvalósítás szakaszában vannak. Ezzel
egy időben megkezdődött a társadalom- és a bölcsészettudományok
publikációs gyakorlatára jellemző sajátosságok feltérképezése és
leírása (Nederhof, 2006). A javasolt új módszerek kifinomultabbak a
korábbiaknál, de ezeknek is megvannak a maguk korlátai, s
alkalmazásuk fokozott körültekintést, jelentős anyagi, személyi
ráfordítást és biztos intézményi hátteret igényel. A tudománymetria
eddig viszonylag keveset tudott kezdeni a folyóiratokon kívüli
publikációs tevékenység számbavételével, ami a társadalom- és a
bölcsészettudományokban továbbra is igen jelentős részt tesz ki.
A tudományos teljesítmény minőségének mérhetőségéről sajátos módon
ma jóval több szó esik, mint magáról a minőségről. Többen osztják a
véleményt, mely szerint a bölcsészettudományok minősége nehezen vagy
alig mérhető. A kérdés jelentőségét növeli, hogy a
bölcsészettudományok világszerte legitimációs válsággal küzdenek,
melyben nem kis szerepet játszik az, hogy nem tudnak felmutatni
egyértelmű módszereket kutatási eredményeik méréséhez (Beiner,
2009). E vád mögött kimondatlanul ott húzódik a meggyőződés, mely
szerint a mérhetőség objektivitást ígér, és ezzel garantálja a
minőség ellenőrizhetőségét. A bölcsészettudományok eredményei
bizonytalan benyomást tesznek a kívülállóra azért is, mert
képviselőik véget nem érő vitákat folytatnak arról, mi az érvényes
és fontos tudás ezeken a területeken egy adott időpontban.
Az adott időpontban tudni érdemes, fontos és társadalmilag hasznos
tudás azonban nem határozható meg pontosan a természettudományokban
sem; a minőség meghatározásának folyamata ebben az értelemben
lezárhatatlan. Roland A. Fischer, az Alexander von Humboldt
Alapítvány pályázati bíráló bizottságának kémikus tagja 2006-ban úgy
nyilatkozott: a tudományos teljesítmény és eredetiség a
természettudományokban sem szorítható a komplexitást redukáló, merev
szempontok szerint standardizált mutatószámok keretei közé; a
relevánsnak tartott kritériumok nézőponttól függően különböző
súlyúak lehetnek. Az egyéni szakértői bírálatok szubjektív elemei
nem az értékelési rendszer elkerülhetetlen hiányosságai, hanem a
feladat összetettségéből adódnak (Fischer, 2006). Van álláspont,
amely szerint az értékelő tudománymetria rendszereinek előnyben
részesítése az egyéni szakértői bírálatokkal szemben lényegében a
nemzetközi folyóiratok szakértőire történő felelősségáthárítás egyik
formája, s ezek a rendszerek nagymértékben kiszolgáltatottak a
tévedésnek, a csalásnak és a hatalomkoncentrációnak (Frühwald,
2008).
A minőség meghatározásában és értékelésében gyakran figyelmen kívül
hagyott, ám fontos tényező az idő. A többnyire új tudást
eredményező, a minőségnek nélkülözhetetlen részét alkotó eredetiség
felismerése és elfogadása rendszerint időbe telik a
természettudományokban is, míg a bölcsészettudományokban az idő a
minőség egyik legbiztosabb mutatója. Minden tudományág ismeri a
jelenséget, hogy a tudománymetriai elemzések alapján adott
időpontban hatástalannak, ezért értéktelennek és feleslegesnek
minősülő publikációról idővel bebizonyosodhat a jelentősége. A
bölcsészettudományokban azonban rendkívül összetett a tudományos
termelékenység és a minőség viszonya. A minőségi publikációk
túlnyomó többségének egészen más az avulási ideje, másként működik a
tudományos kommunikáció és a minőségi szelekció folyamata, s mást
jelent az ún. releváns eredményeket tartalmazó közlemények fogalma,
mint a természettudományokban. Mindezen sajátosságok kvalitatív
elemzése csak a közelmúltban kezdődött meg (Engels et al., 2012).
Nem minden kutatási eredmény számszerűsíthető. A különféle számszerű
mutatók, melyek messzemenően kiszolgáltatottak a szakszerűtlen
igénybevételnek, s mindegyiknek megvannak a sajátos problémái, csak
jelentős megszorításokkal alkalmazhatók a tudományos minőség, a
kutatási eredmények színvonalának megítélésére (Marton – Pap, 2010;
Braun, 2012). Általánosan elfogadott vélemény, hogy a publikációs és
más mutatószámok csupán nagyobb kutatóközösségek összehasonlítására
alkalmasak, pontosan meghatározott keretek között, s valódi
jelentőségük diszciplínánként erősen különbözik. Nem tűnik
megalapozatlannak az állítás, mely szerint „az idézettség nem
alkalmas finom minőségi különbségtételre.” (Braun – Bujdosó, 1984,
92.) A kérdésről lefolytatott viták tanulsága szerint a mégoly
kifinomultnak tűnő mutatószámok és relatív mutatószámok könnyen
félreértelmezhetők, manipulálhatók, s lényegében használhatatlanok
vagy legfeljebb igen korlátozott mértékben alkalmasak az egyéni
kutatói teljesítmény minőségének megítélésére (Vinkler, 2009).
Bizonyos kvantitatív eljárások mechanikus használata az egyének
értékelésében aránytalanul nagy nehézségek forrásává válhat, s a
számszerűsítésre irányuló törekvések bizarr, sőt abszurd
jelenségekhez vezethetnek. Ezek közé tartozik például a hamis és a
tiszteletbeli szerzőség, a célzott és a rejtett önidézés, a
„haver”-típusú idézési rendszer, a társszerzős munkák
hivatkozásaiban a saját részesedés figyelmen kívül hagyása (Papp,
2011), valamint a szerkesztett kötetekben megjelent közleményekre
való hivatkozások beszámítása a szerkesztő hivatkozási jegyzékében.
Wolfgang Frühwald, a Deutsche Forschungsgemeinschaft, majd az
Alexander von Humboldt Alapítvány volt elnöke néhány éve beszámolt
arról, mennyire meglepődött, amikor tudomására jutott magas
impaktfaktorral rendelkező, tekintélyes kutatók csalási ügye, s hogy
ettől kezdve szkeptikus lett ezzel a mutatóval kapcsolatban
(Frühwald, 2008). A fenntartások és visszaélések ellenére „a
»publikálj vagy pusztulj« elv legszélesebb körű alkalmazása éppen az
egyedi kutatóra következett be […], így az értékelő bibliometria
legmegtámadhatóbb felhasználásai egyben a leggyakoribbak is.” (Braun
– Bujdosó, 1984, 137., 144.)
Napjainkban Magyarországon is terjed, és az MTMT – hibás adatok
sokaságával és félreérthető fogalmakkal terhelt – adatbázisában
tudományterülettől függetlenül megjelent a Hirsch-index, ami a
legújabb kísérlet folyóiratok és a kutatók egyéni tudományos
teljesítményének mérésére egyetlen szám segítségével. A publikációk
száma és az idézettségi mutató kombinációján nyugvó, egyszerű
számításon alapuló index, melynek alapgondolata már Derek J. de
Solla Price klasszikus művében megtalálható, amerikai fizikus
létrehozója szerint kompromisszumot alkot a publikációk mennyisége
és minősége között. Valójában azonban – mint azt nem sokkal 2005-ös
informális megjelenését követően többen kimutatták – ez az index nem
más, mint egy „vak mutatószám”, amely egyesíti magában a korábbi
mérőmódszerek összes bizonytalanságát és gyengeségét, s még jelentős
megszorításokkal sem alkalmas egy kutató értékének megragadására
(Kaube, 2006). Teljesen alkalmatlan például annak érzékeltetésére,
hogy egy kutató által kidolgozott módszereket milyen mértékben és
milyen eredménnyel alkalmaznak vagy fejlesztenek tovább a közvetlen
vagy a tágabb kutatói környezetben. Ráadásul nagy statisztikai
pontatlansággal dolgozik, kiszolgáltatottá teszi a védtelen kutatót,
s végtelenül leegyszerűsít. Megjelenését követően nem sokkal
megkezdődött az index manipulációja, találó gúnyneve is született (hamster-index),
mindennek ellenére döntést segítő tényezőként hamarosan felfedezték
a kutatási támogatások elosztói, a tudománypolitikusok és a
politikusok is. Elgondolkodtató a megállapítás, mely szerint az
index létrehozása és alkalmazása az intellektuális elszegényedés
jele; a kutatóknak tapasztalatból kellene ismerniük a sokoldalú
kutatói személyiség és teljesítmény egyetlen számra történő
redukálásának lehetetlenségét és az ezzel járó veszélyeket
(Schollwöck, 2006).
A bölcsészettudományok felől nézve a jelenséget érdemes tekintetbe
venni azt is, hogy e tudományok közlési és értékelő rendszerei
alapvetően eltérnek a természettudományokéitól, s diszciplínánként
is jelentős különbségek találhatók. Rendszereik egészen más módon
működnek, mások az idézési motivációk és tendenciák, mások az
idézetek funkciói és minősége, ezért a természettudományok
kvantitatív értékelő módszerei csak igen korlátozott mértékben vagy
egyáltalán nem alkalmazhatók rájuk. Az idézetelemzés módszere közel
sem olyan kidolgozott itt, mint a természettudományokban, s |
|
alig van ezzel kapcsolatos publikáció. Az idézet-kontextusok
minőségi elemzése – mely feltételezi az adott tudományág működésének
beható ismeretét, és rendkívül munkaigényes vállalkozás – azt
mutatja, hogy több különböző osztályozási séma is elképzelhető akár
egyetlen mű idézeteinek vizsgálatában, s eltérő lehet az
idézetfunkciók meghatározása is. A Hirsch-index minden
megkülönböztetés nélküli alkalmazása a bölcsészettudományokban nincs
tekintettel az elemi követelményre, mely szerint „ha egy vizsgálat
több tudományág kutatóira terjed ki, akkor az idézési adatokat
minden egyes területre külön statisztikailag standardizálni kell, és
az így kapott eredményeket kell felhasználni a végső elemzésben.”
(Braun – Bujdosó, 1984, 87.) Ehhez járul, hogy az idézettség
egyáltalán nem méri a szellemi teljesítményt, a minőséget és a
tudományos kutatás gyakorlati jelentőségét, s megbízhatósága
jelentősen eltér a természettudományi diszciplínákban is.
Mindebből levonható a következtetés, hogy a tudományos munka
értékelése a bölcsészettudományokban nem előzheti meg a minőség
kritériumainak meghatározását. Ezeket a kritériumokat a különböző
tudományágak sajátosságainak megfelelően kell kialakítani és
alkalmazni. A tudományos tevékenység hatékonysága és minősége számos
szempontból értékelhető. A különböző típusú elemzések és értékelési
módszerek csak együtt, egymást kiegészítve tölthetik be a kutatás
minőségét értékelő szerepüket. Fontos a különböző kritériumok
összekapcsolása és valós súlyuknak megfelelő alkalmazása. Biztos
ítélet egy tudományos teljesítmény minőségéről csak pontos
kritériumok és igazolható kritika segítségével alkotható. A
megalapozott kritika feltétele az eredetiben való olvasás, illetőleg
a bizalom olyan szakemberek véleményében, akik közvetlen tapasztalat
alapján ismerik az adott teljesítményt. A különböző kutatási
egységek – köztük az egyetemek – újabban Európában is terjedő
kvantitatív alapú rangsorolásai gyakran torz képet adnak a valós
teljesítményről, s nem felelnek meg az empirikus kutatás és a
tudományos dokumentáció alapkövetelményeinek. Nem tekinthető
véletlennek, hogy a német egyetemek egy része, számos egyetemi kar
és tudományos társaság több száz professzorral együtt a közelmúltban
bojkottra szólított fel e törekvésekkel szemben.
A minőség és a
tudományos kiválóság kritériumai a bölcsészettudományokban
Az ismert megállapítás, mely szerint a szabad, önmaga által
meghatározott gondolkodás az alapja mindenfajta tudománynak, a
bölcsészettudományokra is vonatkozik. Wilhelm von Humboldt
megjegyzése, mely szerint a tudományos kutatás alapfeltétele a
„magány és szabadság”, ezekre a tudományokra talán még fokozottabban
érvényes, mint a jelentős eredmények egyre nagyobb részét szigorú
szabályok szerint működő kutatócsoportokban elérő
természettudományokra. A minőségi tudomány további, diszciplínától
független alapfeltétele a ma oly gyakran hiányzó nyugalom, a nyugodt
munkakörülmények. A felsorolt feltételek hiánya ugyanúgy negatívan
hathat a tudományos munka minőségére, mint adott esetben a túl korán
elnyert és a kutatónak viszonylagos nyugalmat biztosító állandó
státusz.
Francis Bacon, a XVII. századi tudománytörténet meghatározó alakja
fogalmazta meg először a modern tudományosság azon alapelvét, amely
szerint egy kérdés módszeres feldolgozása feltételezi a téma korábbi
tárgyalásainak történeti-kritikai számbavételét, felülvizsgálatát és
az adott állapothoz vezető okok feltárását. Bár a hármas kritérium
nem mindig teljesült maradéktalanul a gyakorlatban, és nem mindig
teljesül ma sem, érvényessége a bölcsészettudományokban a mai napig
megkérdőjelezhetetlen. A baconi kritériumokon kívül a minőségnek
legalább öt további alapvető kritériuma különíthető el és
határozható meg a bölcsészettudományokban. Ezek megléte önmagában
még nem szükségképpen vezet magas minőséghez, együttes fennállásuk
azonban már nagy valószínűséggel az átlagos szintet meghaladó
minőségű kutatást eredményez.
1.) A minőség kiemelkedően fontos kritériuma a tudományos
megalapozottság, melynek fő összetevője a kutatás
megtervezettségének és kivitelezésének színvonala. Minőséginek csak
az a kutatás nevezhető, amely világosan kijelöli a kutatás kereteit,
egyértelmű fogalmi rendszert használ, megadja az alkalmazott
terminusok jelentését, tudatában van ezek történeti
meghatározottságának, bemutatja a jelentésváltozásokat, és jelzi a
definiálás problémáit. A minőségi alapkutatás az elérhető
adatok/források lehető legszélesebb körén nyugszik, figyelembe veszi
a számításba jövő szakirodalom teljes körét, s módszeresen
feldolgozza, és kritikailag értékeli a különböző álláspontokat. Az
újonnan feltárt adatok/források értelmezését a már korábban ismert
anyag és a mindenkori történeti kontextus figyelembevételével hajtja
végre. A módszereket és elméleteket lehetőség szerint nem kívülről
alkalmazza a forrásanyagra, hanem abból fejleszti ki. Az
ismeretszerzési folyamat és a bizonyítási eljárás minden szintjén
maximálisan figyelembe veszi a formális logika követelményeit.
2.) A minőség nélkülözhetetlen kritériuma a kutató személyes
kíváncsiságán túlmutató, az adott diszciplína tudásszintjét növelő,
az egész területnek hasznos ismeretek létrehozása. A minőség
kritériuma, hogy az elért eredmény egyértelműen és jelentős
mértékben meghaladja a korábbi tudásszintet, attól jól elkülöníthető
és pontosan meghatározható.
3.) A minőségi szint további feltétele az új adatok, megfigyelések
és következtetések körültekintő elhelyezése a már ismert, tágabb
összefüggésekben. Ugyanide tartozik a korábban külön kezelt
források/adatok, hipotézisek módszeres összekapcsolása egymással és
az új adatokkal, hipotézisekkel.
4.) Alapfeltétel a mondanivaló pontos kidolgozása, érvekkel történő
igazolása és megfelelő formába öntése, valamint az, hogy az új
következtetések kizárólag közvetlenül ellenőrzött, nem pedig
másodkézből átvett forrásokon/adatokon alapulnak.
5.) A minőség kritériuma, hogy az elért eredmény megállja a szakma
kritikai ellenőrzésének próbáját. Ezt tanúsítja az ilyen
ellenőrzésen átment, rendszeres publikálás.
A kutatás minőségét jelentősen befolyásoló, további tényezők közé
tartozik a feldolgozott adatok/források mennyisége,
hozzáférhetősége, a feldolgozási módszerek komplexitása és egyéni
fejlesztése. Ugyanide tartozik a forráskritikai kérdések
összetettsége és ezek megoldási szintje, a közvetlenül feltárt és a
másodkézből átvett adatok/források aránya, valamint az egyéni
invenció mértéke. A sokat emlegetett inter- és multidiszciplinaritás
önmagában még nem jelent automatikusan minőséget, mint ahogy
önmagában nem biztosíték erre a két- vagy többnyelvűség, a doktori
fokozat megszerzése és a professzionális, azaz a megélhetést
biztosító szint elérése, sőt a nemzetközi jelenlét sem. Egy
nemzetközi viszonylatban repetitív jellegűnek számító, külföldön már
évtizedek óta elvégzett kutatás még nem jelent automatikusan
alacsonyabb minőséget, de ha ez a kutatás nem párosul saját új elvi,
módszertani felvetésekkel, és nem hoz nemzetközi viszonylatban
értékelhető, új eredményt, nagy valószínűséggel már nem sorolható a
minőségi kategóriába.
A tudományos kiválóság, a kiemelkedő minőségű kutatás kritériumai
között a természettudományokban kiemelt helyen szokták említeni a
hasznosságot, a hatékonyságot, a produktivitást és az
innovativitást. Nehéz kérdés, hogy ezek hogyan és milyen mértékben
alkalmazhatók a bölcsészettudományi alapkutatásokban. A magas szintű
bölcsészettudományi alapkutatás egyszerre problémaorientált és
ismeretorientált: a tudásanyag gyarapításán túl módszeresen
törekszik valamely lényeges, a tudományág egészét érintő kérdés vagy
kérdések megoldására. A teljes kutatói szabadság és a magas szakmai
minőség itt is csupán együttesen hozhat létre fontos új
eredményeket. A magas minőségű kutatási eredmény nélkülözhetetlen
feltétele az egyéni és a közösségi munka helyes viszonyának pontos
meghatározása, arányainak megtalálása. A kiváló minőségű kutatás
előre végiggondolt hipotéziseken alapul; a kutató mindig fel tudja
tenni a kérdést: mire keresem a választ.
A magas minőségi szint eléréséhez a bölcsészettudományokban nem
elegendő az egyszerű keresés, „a kíváncsiság öröme”; a sejtéseket,
feltételezéseket módszeresen szembesíteni kell a
forrásokkal/adatokkal. Elengedhetetlen az éles szemű
megkülönböztetés, az állítások mellett a kérdések és kétségek pontos
megfogalmazása, az egész gondolkodásnak az adott tárgyra irányítása,
a koncentráltság. Fontos feltétel a rokon tudományterületek
egységben látása, problémáinak ismerete, az összehasonlító szemlélet
következetes alkalmazása. A magas minőségű kutatási eredmény
egyaránt megállja a helyét nemzetközi és diszciplínák közti
összehasonlításban. A kiválóságra törekvő kutató tudja: bármilyen
elmélet csak szigorú kritikai szűrésen átment, megbízható
forrásokra/adatokra épülhet, s csupán annyit ér, amennyiben megállja
a helyét a konkrét anyaggal szembesítve. A kreativitásnak része az
együtt gondolkodás képessége, az elkötelezettség, a feltett
alapkérdés rugalmas módosításának képessége, az új válaszok helyett
új kérdések keresése. A kiváló minőség rendszerint kemény,
lemondástól sem mentes, eleinte többnyire láthatatlan munka
eredménye. Szorgalom, felkészültség, fegyelem és kreativitás csak
együtt, megfelelő arányban vezethetnek kiváló eredményre. A magas
minőségű teljesítményben rendszerint nem kis szerepe van az
egyéniségnek, az eredetiségnek, a szakmai felelősségtudatnak, az ár
ellen úszás képességének, a türelmes kipróbálásnak, sőt, bizonyos
esetekben, a látszólagos üresjáratnak is.
Következtetések, javaslatok
1.) A bölcsészettudományi kutatások minősége körül kialakult
tisztázatlan helyzetért jelentős részben maguk a
bölcsészettudományok felelősek. Világosan meg kell tudniuk
fogalmazni, hogy felismeréseik milyen értéket képviselnek a
társadalom számára, s melyek azok a minőségi kritériumok, amelyek
mentén ezek a tudományágak és akadémiai kutatóintézeteik dolgoznak.
Nem engedhető meg, hogy a hétköznapi valóságtól elszakadt,
ezoterikus világ benyomását közvetítsék magukról a társadalom felé.
2.) Az akadémiai kutatóintézetek szerkezeti átalakítása a
bölcsészettudományokban is csupán a keretét adhatja a minőségi
szakmai megújulásnak. A kiválóság, a kiemelkedő teljesítményt
nyújtani képes kutató és a minőségi szakember jelszavait pontosan
körülhatárolt tartalommal szükséges megtölteni. Ebben és a csoportos
értékelésben egyaránt segítséget nyújthat a prozopográfiai
megközelítés, mely szerint egy csoport legpontosabb leírását az
adott csoporthoz tartozó egyedek sajátosságainak összesítésével
lehet elkészíteni.
3.) A természettudományi kutatások a bölcsészet- és a
társadalomtudományi kutatásokkal együtt alkotják a gazdasági,
társadalmi és politikai fejlődés legerősebb hajtóerejét, a szélesebb
rétegek tudományos képzettségének alapfeltételét. A gazdasági
hasznot hozó természettudományok és a közvetlenül látható hasznot
nem minden esetben szolgáló bölcsészettudományok közti
megkülönböztetés alapvetően téves. A gazdaság elsőbbségének
elismerése a tudománnyal szemben beláthatatlan veszélyeket rejt
magában. A bölcsészettudományoknak meg kell szabadulniuk a
természettudományokkal és a fejlett országok tudományával szembeni
kisebbrendűségi tudatuktól. Ehhez a minőségi tudomány művelésén, a
megfelelő kutatási feltételek biztosításán és a kölcsönös
bizalmatlanság felszámolásán át vezet az út.
4.) A nemzetközi szintű csúcskutatás történetében számos példa
ismert a természet-, a bölcsészet- és a társadalomtudományok
megtermékenyítő kölcsönhatására, kimagasló eredményeket hozó
együttműködésére. Az utóbbi évtizedekben a bölcsészettudományok több
olyan új módszerbeli eredményt tudtak felmutatni, amelyek ösztönzően
hatottak nemcsak a rokon szakterületekre, hanem az olyan
diszciplínákra is, amelyek önértelmezésének alapja az adatgenerálás,
a mérés és a rövid életű közlemények halmozása. Még a fizikai
elméletek és kísérletek látszólag zárt világából is érdemes lehet
egy pillantást vetni a társadalom- és a bölcsészettudományok
elméletalkotási törekvéseire, mivel maga a fizika is olyan
társadalmi, kulturális összefüggésekben létezik, amelyek messze
túlnyúlnak a szaktudományok összességén.
5.) A bölcsészettudományok hozzájárulása egyaránt nélkülözhetetlen a
társadalom önismeretéhez, önazonosságának megszilárdításához, más
társadalmak megértéséhez, a globalizált gazdasággal együtt járó
különbözőségek és komplexitás kezeléséhez. Fontos szerepet
játszhatnak abban is, hogy a tudományos gondolkodást
elválaszthatatlan részévé tegyék a társadalom életének,
kultúrájának.
6.) A kutatási eredmények teljesítmény- és minőségalapú,
funkcionális értékelése elkerülhetetlen a bölcsészettudományi
kutatóintézetekben is. Ahhoz, hogy ezek az intézetek hatásosan
érveljenek támogatási szintjük növelése mellett, el kell fogadniuk a
kutatómunka nyilvános felülvizsgálatát, minőségi alapú értékelését.
Ehhez újra kell definiálniuk az alapkutatás fogalmát. Pontos választ
kell tudniuk adni a kérdésre, hogy milyen minőségi színvonalon,
milyen eredményességgel folyt és folyik az intézetekben a tudomány
művelése. Ennek érvényes kritériumait csak az érintett
tudományágakon belül lehet kidolgozni. Az alkotókészség, a minőség
és a kiválóság természetének meghatározása rendkívüli körültekintést
igényel, amire a hagyományos mennyiségi technikák nem alkalmasak. A
kutatási teljesítmények minőségének az eddiginél nagyobb szerepet
kell játszaniuk az erőforrások elosztásában.
7.) A kutatás szerkezetét érintő reformok mögött gyakran nemzetközi
szinten is jól felismerhető tényező a kompetenciahiány. Ennek egyik
következménye a téves meggyőződés, hogy ugyanaz a rendszer alkalmas
a különböző tudományterületek kezelésére, a szervezeti, értékelési
és más problémák megoldására. E felfogás káros hatásait minden
lehetőséget megragadva mérsékelni kell. A kutatási szervezet
átalakítása önmagában nem javítja az innovációs képességet, s a
differenciált értékelésben érdemes tekintetbe venni a különböző
diszciplínák kutatási és innovációs folyamatainak történeti
aspektusait is. Az ideológiai és más, nem szakmai alapon szerveződő,
zárt érdekcsoportok támogatása és működtetése nem szolgálja a
minőséget.
8.) A bölcsészettudományi akadémiai kutatóintézeteknek sürgősen
szükségük van az általuk művelt tudományok ismeretelméleti
alapjainak újragondolására, egy új, minőségalapú kutatási filozófia
tervezetére, s meg kell próbálniuk visszaszerezni tekintélyüket. A
régi kutatási filozófiát jórészt elsöpörte a társadalmi, gazdasági
átalakulás, a Bologna-folyamat és az intézetek előzetes értékelés
nélküli, a kutatóknak rossz üzenetet közvetítő átszervezése. Ezt a
tervezetet az érintetteknek kellene kezdeményezniük, mielőtt
kívülről ismét rájuk kényszerítenek valamit. Ma, amikor sok helyütt
a láthatóság, s nem a tudás és a teljesítmény a minőség fő
kritériuma, a tartózkodó magatartás rossz stratégia.
9.) Nyomatékosan fel kell hívni a társadalom figyelmét arra, hogy a
bölcsészettudományi kutatóintézetek finanszírozása nem egy
privilegizált kisebbség támogatását szolgálja, hanem olyan tervek
megvalósítását biztosítja, melyek eredménye közvetlenül befolyásolja
a társadalom és az egyes ember életét. Minőségi alapkutatás művelése
a keretfeltételek bizonyos szint alá süllyedése mellett a
bölcsészettudományokban sem lehetséges. A társadalom bizalmának
visszaszerzését és megtartását a tudomány megbízhatóságának
megteremtésével és minőségi alapokra helyezésével lehet a
leghatékonyabban elősegíteni.
10.) Terjed a felismerés, hogy az egyenlőség a tudományban
középszerűséget jelent. A nemzetközi versenyben egyedül a
csúcsteljesítmények számítanak, a természettudományokban és a
bölcsészettudományokban egyaránt. A „nemzetközileg versenyképes
tudomány” jelszavát tartalommal kell megtölteni. Ennek egyik
lehetősége, hogy az ún. bottom up jellegű projektek
támogatása mellett létrehoznak top-down típusú, konkrét
területekhez kapcsolt, kiemelt támogatású kutatásokat,
kutatócsoportokat és kutatóközpontokat. A felismerés, mely szerint
az innováció, az átütő felismerések fő mozgató ereje az egyéni
tudásfölösleg (az ún. tacit knowledge), azt eredményezte,
hogy világszerte kezdenek áttérni a projektfinanszírozásról az egyes
kutatók támogatására. Érdemes elgondolkodni azon, hogy a kiemelkedő
kutatók támogatása nemzetközi szinten nem korlátozódik a
természettudományokra, hanem kiterjed a bölcsészet- és a
társadalomtudományokra is.
Kulcsszavak: bölcsészettudományi alapkutatás, minőség,
minőségbiztosítás, tudománymetria, tudományos kiválóság, értékelés,
forráselosztás, kutatásszerkezet, akadémiai intézethálózat
IRODALOM
Beiner, Marcus (2009): Humanities. Was
Geisteswissenschaft macht. Und was sie ausmacht. Berlin
University Press, Berlin
Braun Tibor – Bujdosó E. – Ruff I. (1981): A
tudomány mint a mérés tárgya. Tudománymetriai kutatás
Magyarországon. (Informatika és Tudományelemzés 1) MTA
Könyvtára, Budapest
Braun Tibor (szerk.) (2012): Scientometrics.
Special Discussion Issue on Journal Impact Factors. 92, 2,
Braun Tibor – Bujdosó Ernő (szerk.) (1984): A
tudományos kutatás minősége. (Informatika és Tudományelemzés
4) MTA Könyvtára, Budapest
Engels, Tim C. E. – Ossenblok, T. L. B. – Spruyt, E.
H. J. (2012): Changing Publication Patterns in the Social Sciences
and Humanities, 2000–2009. Scientometrics. 93, 373–390. • DOI
10.1007/s11192-012-0680-2 •
WEBCÍM
ESF (2002): Building a European Citation Index for
the Humanities. ESF Communications. 44 (Spring), 12–13.
Fischer, Roland A. (2006): Die Chemie stimmt – auch
wenn’s mal kracht / The Chemistry’s Right – Even If Things Go Bang
Sometimes. Humboldt Kosmos. Dezember, 88, 22–25. •
WEBCÍM
Frühwald, Wolfgang (2008): Die Autorität des
Zweifels. Verantwortung, Messzahlen und Qualitätsurteile in der
Wissenschaft. Wallstein Verlag, Göttingen.
Glänzel, Wolfgang (2009): A tudománymetria hét
mítosza – költészet és valóság. Magyar Tudomány. 170, 8,
954–964. •
WEBCÍM
Kaube, Jürgen (2006): Forscher, was ist dein wert?
Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. 1, Oktober. 82,
Lack, Elisabeth – Markschies, Christoph (eds.)
(2008): What the Hell Is Quality? Campus Verlag,
Frankfurt–New York
Martin, Ben – Tang, P. – Morgan, M. – Glänzel, W. –
Hornbostel, S. – Lauer, G. et al (2010): Towards a Bibliometric
Database for the Social Sciences and Humanities—A European Scoping
Project: A Report Produced for DFG, ESRC, AHRC, NWO, ANR and ESF.
Science and Technology Policy Research Unit, Sussex •
WEBCÍM
Marton János – Pap Kornélia (2010): Mit tud az
impaktfaktor? Magyar Tudomány. 171, 7, 811–815. •
WEBCÍM
Nederhof, Anton J. (2006): Bibliometric Monitoring of
Research Performance in the Social Sciences and the Humanities: A
Review. Scientometrics. 66, 81–100.
Pálinkás József – Csépe V. – Németh T. (2011):
Kiválóság, fenntarthatóság, versenyképesség. Magyar Tudomány.
172, 11, 1282–1296. •
WEBCÍM
Palló Gábor (2012): Az akadémiai tenure.
Magyar Tudomány. 173, 3, 322–333. •
WEBCÍM
Papp Zoltán (2011): A tudományos tevékenység
értékelésének igazságosabbá tételét a saját rész elkülönítésével
kell kezdeni. Esettanulmány. Magyar Tudomány. 172, 3,
347–353. •
WEBCÍM
Schollwöck, Ulrich (2006): Der Sinn des Lebens: h
/ The meaning of life: h. Humboldt Kosmos. Dezember,
88, 14–15. •
WEBCÍM
Vinkler, Péter (2009): The Evaluation of Research
by Scientometric Indicators. Chandos Publishing,
Oxford–Cambridge–New Delhi
LÁBJEGYZETEK
* Megköszönöm Braun Tibornak a
tanulmány kéziratához fűzött megjegyzéseit és a tudománymetriai
szakirodalom áttekintésében nyújtott segítségét.
< |
|