Hármasegység
A háromszögről sok minden juthat az ember eszébe. Különösen, ha azt
is tudjuk, hogy a kötet címlapján látható háromszög nem pontosan
olyan, amilyennek a szerző elképzelte: egyenlő oldalúnak kellett
volna lennie – ha tipográfiailag elfért volna. Akkor fejezte volna
ki teljesen a három elem – oktatás, történet, szociológia –
egyenrangúságát ebben a kötetben. Ezért aztán ha szerelmi
háromszögre gondolnánk, semmiképpen sem a szokványos kiszorítós
változatra találnánk példát, inkább a három fél békés, sőt egymást
segítő együttlétének lehetőségét olvashatjuk. De a
Bermuda-háromszögre is gondolhatnánk: humán diszciplínák határvizein
hajózni mindig vonzó kihívás és egyúttal kockázat. Nagy Péter Tibor
azon kevesek közé tartozik, akik mindhárom területen rutinos
kapitánynak tekinthetők. Az ő kalauzolásával bizalommal vághatunk
neki ismeretlen vizeknek is. Aki figyelemmel kíséri Nagy Péter Tibor
munkásságát, annak a számára persze nem teljesen ismeretlenek ezek a
vizek, hiszen nem vadonatúj tanulmányokat, hanem az utóbbi tíz év
nyolc munkáját gondolta újra és szerkesztette egybe a másfélszáz
oldalnyi kötetben. Ez az egybeszerkesztés azonban – amit a
háromszöggel kiemelten jelezni kívánt – fontos szemléleti többletet
ad az eredeti tanulmányokhoz.
Az első rész a történeti csúcsból indul: Neveléstörténet-óra.
De a modernizáció történetéről van szó, és máris a
társadalomtörténet és a történetszociológia nézőpontjáról vizsgáljuk
a témát. Ez a téma azonban az állam és az egyház(ak) szerepe a
modernizációban a magyarországi iskolázás révén. A szerző először
megvizsgálja e történet „ismert szereplőjét”, az egyházat. Rámutat,
hogy a modernizáció nem egyszerűen az egyház ellenében jön létre,
mint gondolni szokták, hanem az egyházon belül kezdődik, részben az
állami és az egyházi hatalom szétválásával kapcsolatos harcokban,
részben egy szerzetesrendi, de professzionális értelmiség
létrejöttével (ami minden modernizáció előfeltétele), harmadrészt
pedig azzal, hogy maguk az egyetemi pozíciók megszerzése válik az
összecsapások céljává. Ebben az új megközelítésben az ismert
szereplő korábban ismeretlen vagy kevéssé ismert oldalai tárulnak
elénk.
Az első rész második tanulmánya egy ismeretlen szereplővel ismertet
össze bennünket. Szinte az előző gondolatmenet folytatásaként
mutatkozik meg a korai állami „oktatáspolitika”, aminek létezését a
18. század előtt nemigen szokás feltételezni. Nagy Péter Tibor arra
hívja fel a figyelmet, hogy „az európai alap- és középfokú oktatás
gyökerei abban a 8. századi frank birodalmi politikában gyökereznek,
amely a különböző szintű egyházkormányzati egységek feladatává tette
a püspöki, illetve plébániai iskolák létrehozását és rendszerszerű
működtetését” (28.). 789-ben királyi rendelet tette kötelezővé, hogy
a bencés kolostorokban tanítani is kell. Arra is rámutat, hogy a
12–13. századtól kezdve az egyházi vezetéssel szembekerülő
teológusok és egyetemi tanárok „politikusok és uralkodók támogatását
és védelmét élvezték”. Az állam tehát oktatáspolitikai tényezőként
nagyon korán és folytonosan jelen volt az európai
oktatástörténetben. Ráadásul Magyarországon az állam szerepe
jelentősebb volt, mint Nyugat-Európában. Törvényekkel szabályozta
bizonyos egyházszervezeten belüli pozíciók kompetenciaszintjét,
birtokadományozással az iskolafenntartást, modern kifejezéssel élve:
munkaerő-felvevőként befolyásolta az intézmények presztízsét és még
az oktatás tartalmát is. Nagy Péter Tibor szerint ezért „Az
Árpád-házi királyok egyházpolitikáját nem túlzás oktatáspolitikának
is tekinteni”. Az oktatáspolitikának ilyen kiterjesztett értelmezése
ugyan vitatható, de az alapjául szolgáló tények és összefüggéseik
bekapcsolása az oktatáspolitika történetébe, figyelemre méltó e
fogalom értelmezésétől függetlenül.
A második rész a Problématörténet címet viseli, de
háromszögelésnek is nevezhetnénk – geodéták módjára. Itt
érvényesül ugyanis legjobban a kötet címlapszimbóluma, a háromszög.
Mindhárom e részbe sorolt tanulmány egy-egy fogalmat vesz szemügyre
– alternatív tanítás, taneszköz-politika, munkaerőpiac – a háromszög
más-más csúcsaiból, hogy pontosabban lássuk helyüket a térben. A
rész élére helyezett tanulmány igen határozott hangütéssel jelzi,
hogy átértelmezésekről, új nézőpontok figyelembe vételéről lesz szó.
Mindenki tudja, hogy alternatív oktatáson a reformpedagógiák körében
mozgó tevékenységet szoktunk érteni, de ha feltesszük, hogy az
„alternatív” jelzőnek saját jelentése van, ha szó szerint vesszük
ezt a jelzőt, akkor szélesebb horizont nyílik előttünk a fogalom
értelmezésére. NPT két kritériumot vesz fel az alternatív
megkülönböztetésére: olyan tevékenység, amely tipikusan eltér a
hazai oktatásügy főáramától, de ugyanakkor intézményesült formában
folyik. Ez az alternativitás – figyelmeztet a szerző – természetesen
csak azóta lehetséges, amióta létezik egy „főáram”. Az eltérés
azonban sokféle lehet, és ezeket Nagy Péter Tibor rendszeresen sorra
veszi. Az első lehetőség a tanulók vagy a tanárok összetételének
sajátos eltérése. Magyarországon mind a diákok, mind a tanárok
tekintetében inkább csak „lefelé” fordult elő eltérés (például az
első világháború előtti munkásgimnáziumok) – ellentétben például
Angliával. Az iskolatípusok tekintetében viszont szinte azt
tekinthetjük normának, hogy a változások konkurens alternatívaként
lépnek be a rendszerbe. (Ennek alapján korrigálnunk kell Ph. Green
elképzelését is, amely szerint a párhuzamos intézmények közötti
presztízskülönbség akkor válik társadalmi különbségképző erővé,
amikor maga az iskolafok társadalmilag „betelik”. Magyarországon e
párhuzamosságoknak már megjelenésüktől fogva rétegképző jelentőségük
van.) A tulajdonosi értelemben vett alternativitás elemzését a
magánoktatásé követi. Finom distinkció a magántanítás mint
alternatíva és a magántanulás mint alternatíva megkülönböztetése. A
pedagógiai alternatívákkal, a reformpedagógiákkal kapcsolatban a
szerző igen visszafogottan nyilatkozik, mivel ezek nem a saját
kutatási területei. A bőséges eredeti kutatási eredményekhez utalja
az olvasót. Egyedül arra a közkeletű, de téves elképzelésre tér ki,
amely szerint a reformpedagógia a hagyományosan uralkodó herbartista
pedagógiával szembeni ellenzéki mozgalomként lépett fel. Rámutat,
hogy a herbartizmus sem régi nem volt, sem igazán uralkodó – egészen
a kármáni gyakorlóiskola megszervezéséig. A reformpedagógia –
elsősorban a gyermektanulmányi mozgalom – pedig kevés ellenállásba
ütközött: aktív szervezője, Nagy László az 1900-as évek elején
állami megbízást is kapott ilyen alapú tanítóképzés megszervezésére.
A taneszközpolitikáról szóló tanulmány bevallottan csak előtanulmány
a téma monografikus feldolgozásához – aminek elvégzését azonban a
szerző nem ambicionálja. De a terminus lehetséges értelmezéseit
minuciózusan elősorolja vázlatában, nagymértékben megkönnyítve az
egyszer majd előálló kutató kolléga dolgát, aki majd elvégzi a fő
feladatot. A taneszközt először a szocializáció történetében helyezi
el, majd felvázolja mint tartalomhordozót, mint nyelvi jelenséget,
mint egyenlőtlenséget hordozót, mint rendkonstituálót, mint
közbeszerzési problémák forrását, és végül kitér a taneszközök fő
típusainak oktatáspolitikai
|
|
funkcióira. Ha a szerző egy pedagógiai kar doktori iskoláját
vezetné, ennek alapján bizonyára előbb-utóbb elkészülne egy-két
doktori disszertáció, amely fogható matériával – vagyis empíriával –
töltené fel ezt az értelmezési vázlatot, amely így is nagy segítség
a téma iránt érdeklődőknek.
A munkaerőpiac fogalma a háromszög szociológiai csúcsán át bukkan
elő, és első pillanatra csak erős hiánya látszik – már ha ilyesmi
egyáltalán lehetséges – az „oktatás” és a „történet” csúcsokon. Nagy
Péter Tibor megfogalmazása szerint „teljes neveléstörténeti
hiányával kell szembenéznünk” – és mégsem lesz történetietlen a
múltba helyeznünk ezt a fogalmat. „A munkaerő-piaci aspektus az
oktatásban annál inkább érvényesül – mondja –, minél inkább
kapitalista a rendszer.” (78.) Az alapfokú iskolázottsággal sem
rendelkezők a modern gazdaságból teljesen kiszorulnak – korábban
azonban a gyermekmunka alkalmazása még éppenséggel fékezte az
iskolázást. A tanoncképzés és a munkaerőpiac kapcsolata viszont nem
szorul bizonyításra. Fontos összefüggésre mutat rá a szerző annak
leírásával, hogy a középfokú oktatásban milyen átszűrt módon, a
műszaki vagy természettudományos kultúra személyiségformáló
értékeinek fogalmaiban gondolkodtak egyáltalán arról a gyakorlati
életről, amelyet a munkaerőpiac valósága jelentett; és milyen
áttételes ideológiai vitákhoz vezetett mindez. Ez azonban csak a
felsőfokú tanulmányokra előkészítő középiskola világát jellemezte.
Az alsó-középiskolai végzettséget foglalkoztatási feltételként az
1883. évi minősítési törvény határozta meg egy sor állásra. Ez
szociológiailag jelentős modernizációs tartalékot nyitott meg
azáltal, hogy a munkaerőpiac szempontjából egyenjogúvá tette több
eltérő társadalmi összetételű középfokú iskolatípus első négy
osztálya által nyújtott végzettséget. Külön kell figyelmet fordítani
a földművelésügy érdekkörébe tartozó képzésre, amelyre nem ugyanazok
az erők hatnak. A harmincas években a különböző oktatási érdekeket
egyensúlyozó tárcák – elsősorban a VKM (Vallás-
és Közoktatásügyi Minisztérium) és az FM (Földművelésügyi
Minisztérium) – kiegyezésre kényszerültek.
A Kutatás című harmadik rész a legősibb kérdéshez megy
vissza: mi ez? Mi a tárgy? Ismert kategóriáink határai tényleg ott
húzódnak-e, ahol megszoktuk őket. A statisztikában a kategóriába
tartozás sziklaszilárdnak látszik, de valójában állandó megszűnésben
és átalakulásban van. Például „az iskolázottság maga is konstituáló
jelentőséggel bír abban, hogy valaki milyen nemzetiségű, illetve
milyen nemzetiségűnek, milyen anyanyelvűnek éli meg magát, vallja
magát, azaz hogyan kerül be a népszámlálásba.” (99.) Látható, hogy
ez a gondolat kétségtelenül ugyanabba a körbe (háromszögbe)
tartozik, mint azok, amelyekkel a könyv első két része foglalkozott.
Ezt a témát a nemzetiség és iskolázottság újragondolásával mutatja
be a szerző, a történeti Magyarország vonatkozásában. Az
iskolázottság több szempontból dinamikus azon túl is, hogy a
különböző etnikai csoportokba születők esélyei eltérnek:
befolyásolja az anyanyelvi csoporthoz tartozást, ugyanannak az
iskolázottsági szintnek csoportonként más és más a funkcionális
értéke, különösen a munkaerőpiacon. Míg az alfabetizáció minden
nemzetiségi csoportban erős volt, addig a középfokú iskolázásban már
jelentős különbségek voltak. Egy ilyen elemzés szükségképpen
szélesebb vizekre tér, nem kerülheti el az asszimilációs politika és
a nemzetiségi képviselet lényegi összefüggéseit sem. Az elemzés
alátámasztja, hogy a kategóriák éppen dinamikájukkal tudják hívebben
kifejezni a társadalom szerkezetét is.
A következő – Anyakönyv – cím e gondolatmenet folytatását
sejteti, és fontos módszertani figyelmeztetéssel kezdődik. A
figyelmeztetés régi, a módszertan alapjaihoz tartozik, már Émile
Durkheim is leírta: első lépésként látható, egyszerűen megragadható
jegyekkel határozzuk meg kutatásunk tárgyát. Nagy Péter Tibor abból
ad leckét az olvasónak, hogy ehhez nem szabad kritikátlanul
elfogadni az első készen adott „megoldást”. Ha a Magyar Történelmi
Társulat tagságáról akarunk beszélni, nem kell nagyon megörülni az
MTT tagnévsorának. A szerző szerint inkább a „történész” szó
jelentését megragadni képes jelekből kell kiindulni: a diplomát, a
szakmai befogadást (publikálás!) és a kortársak és az utódok
ítéletét kifejező standard kézikönyveket érdemes figyelembe venni.
Ezek elemzésével „szabad szemmel” nem látható, sőt alkalmanként a
láthatóval ellentétes eredményekre jut a történészek etnikai és
földrajzi rekrutációjának elemzésében. Nagy jelentőségű, hogy e
történetszociológiai és oktatástörténeti vizsgálódásokban a kutató
át tudja lépni az anonimitás korlátját, és nevesített adatokkal
dolgozhat. Ez lehetővé teszi a változások pontosabb követését.
Figyelemre méltó, hogy ebben a fejezetben már nem az
oktatásszociológia, hanem a szociológiai módszertan jön az
oktatástörténet segítségére az összefüggések pontosabb
megismeréséhez.
A kötet utolsó írása szociológiai elemzés – Közvéleménykutatás
– egy neveléstörténeti témáról: az ötvenes évekbeli családon belüli
világnézeti nevelésről Budapesten. A retrospektív kutatás
természetesen nem korabeli adatokra, hanem a megkérdezett idős
emberek – akkori gyerekek – emlékeire támaszkodik, amit ebben az
esetben teljesen elfogadhatóvá tesz, hogy jelen állapotuk és
emlékezetük is az akkori nevelés eredményének (is) tekinthető. Az
elemzés fontos új ismeretekre vezet. Megtudjuk, hogy a szakmunkásság
körében a szekularizáció már korábban jelentős méretű volt, mint
ahogy azt a vallásszociológia feltételezte, és előrehaladása nem
köthető a szocialista nagyiparhoz. De polarizálódás is
megfigyelhető: azaz kisebb mértékben nő a vallásos csoport aránya
is. A magyarázó tényezők közül ellenőrizhető volt az iskolázottság,
a foglalkozási kategória, az életkor hatása, és feltevéseket
lehetett megfogalmazni a történelmi szakaszok (például 1956)
hatásáról.
Nagy Péter Tibor tanulmányainak mindegyike jól olvasható, világos
nyelven íródott. Plágiumvádakkal teli világunkban példamutató az a
gondosság, amellyel megjelöli, hogy mely ismereteket veszi
másodkézből, és melyek saját kutatásainak eredményei. Egyúttal
tárgyszerűen figyelmeztet arra, hogy nem is lehet kizárólag saját
kutatásainkra támaszkodni – különösen akkor nem, ha nemcsak kutatók,
hanem tanárok is vagyunk, akik szükségképpen teljes diszciplínákat
vagy legalább kutatási területeket kell, hogy bemutassanak
hallgatóiknak. Ez a szempont kiemeli a könyv hasznosságát. Azzal,
hogy egy új gondolati összefüggésbe rendezte tanulmányait, példát
adott a pedagógiával, az oktatástörténettel, az
oktatásszociológiával, és általában a társadalomkutatással ismerkedő
hallgatóknak abból, hogyan lehet új gondolati keretekben értelmezni
korábbi eredményeket. Diákok, tanárok, kutatók és egyszerű
érdeklődők egyaránt haszonnal forgathatják Nagy Péter Tibor új
könyvét.
Ha az első részbe is három tanulmányt helyezett volna el, akkor a
háromszög igazán egyenlő oldalú lenne, és előállt volna a
megháromszorozott hármasság. De hát a világ csak Hegelben tökéletes…
(Nagy Péter Tibor: Oktatás-történet, -szociológia.
Iskolakultúra-könyvek, 44. Veszprém: Iskolakultúra, 2012. 146 p.)
Csákó Mihály
szociológus, docens |
|