És (a)mikor destruktívak?
Török Péter És (a)mikor destruktívak? Az új vallási mozgalmak
szociológiája és hazai helyzete című könyve 2007-ben jelent meg
először, amelyet újabb kiadás követett 2011-ben. A kötet nagyszerűen
összefoglalja és rendszerezi az új vallási mozgalmak szociológiai
megközelítésével kapcsolatosan megjelent nemzetközi – elsősorban
angol nyelvű – és magyar szakirodalom eredményeit.
A könyv egyik erényének tekinthetjük az objektivitásra törekvést.
Igyekszik a közvéleményben az új vallási mozgalmakhoz kapcsolódó
társítások hátterét, valóságtartalmát a legárnyaltabban
megvizsgálni. Nyelvezetében kerüli a pejoratívnak számító
kifejezéseket, és neutrális szavakat használ. Ennek értelmében
javasolja a vallási közösségek, csoportok stb. általános
elnevezéseként a vallási entitás kifejezést. Egyes közösségek
esetében pedig lehetőség szerint a nemzetközi szociológiai
szakirodalomban bevett kategória elnevezéseket használja. A vallási
entitások elnevezésében is pontosságra törekszik, és kerüli a
köznyelvben használt pejoratív kifejezéseket.
A szerző könyvében a szakirodalomban és a médiában az új vallási
mozgalmakkal kapcsolatosan megjelent leglényegesebb témaköröket,
tudományos elméleteket és a közvéleményben megtalálható hiedelmeket
tárgyalja részletesen. Így definiálja az új vallási mozgalmak
kifejezést, megvizsgálja a hozzájuk tartozó entitások belső
dinamikáját (megtérések jellemzői, tagok toborzása és megtartása,
agymosás kérdése, lemorzsolódás, szociológiai tipológiák és
alkalmazhatóságuk, millenarista mozgalmak jellemzői stb.), illetve
külön részben foglalkozik a velük kapcsolatos társadalmi reakciók,
interakciók és konfliktusok elemzésével. Utóbbi részben az e
mozgalmakkal kapcsolatos kutatási nehézségeket is ismerteti. Nem
felejtkezik el a szerző az új vallási mozgalmak médiában történő
megjelenésének elemzéséről sem, illetve kitér az anti-cult mozgalom
bemutatására is. A könyv egyik legizgalmasabb fejezetében az új
vallási mozgalmak és az erőszak kapcsolatát vizsgálja meg. Nem
csupán az új vallási mozgalmak vagy azok tagjai által elkövetett
erőszakos cselekményeket tárgyalja tárgyilagosan, hanem a velük
szemben megnyilvánuló agresszív tetteket is. Külön részben elemzi az
új vallási mozgalmak helyzetét a volt szocialista országokban,
kiemelten kezelve a magyarországi szituációt. A függelék hét
mellékletében pedig hasznos információkat találhat az olvasó az új
vallási mozgalmakkal kapcsolatosan.
A szerző a könyvét az új vallási mozgalmak kifejezés
definiálásával kezdi. A mű többi fejezetéhez hasonlóan a nemzetközi
szakirodalomban megtalálható, egymással vitatkozó álláspontok
megjelenítésével rámutat az egyes megállapítások erősségeire vagy
gyengeségeire. Az olvasó így szembesül a tárgyalt problémák
komplexitásával. A szerző törekszik a különböző vélemények
dzsungelében állást foglalni, néhol azonban határozottabban is
képviselhetné álláspontját. Török, bár néhány esetben hoz példákat
más kultúrkörből, könyvében elsősorban a nyugati civilizációhoz
tartozó térségek, ezen belül is elsősorban Nyugat-Európa és
Észak-Amerika új vallási mozgalmainak tevékenységére fókuszál. A
szerző nyugat-európai, illetve észak-amerikai viszonylatban a
második világháborút követő, elsősorban az 1960-as, 1970-es években,
míg Magyarország esetében a második világháború után létrejövő
vallási entitásokat sorolta az új vallási mozgalmak körébe. Fontos
különbséget tapasztalhatunk még abban is, hogy a szerző az ebben az
időszakban keletkező pünkösdi-karizmatikus, illetve fundamentalista
újprotestáns gyökerű entitásokat a nemzetközi szakirodalom
többségéhez hasonlóan Nyugat-Európát, illetve Észak-Amerikát
illetően nem sorolta az új vallási mozgalmak sorába. Magyarország
esetében |
|
azonban minden második világháború után megjelent vallási entitást
új vallási mozgalomnak tekintett. Így a fundamentalista jellegű
újprotestáns entitásokat is, akár tradicionális, akár
pünkösdi/karizmatikus típusú felekezetek voltak. Ennek oka, hogy az
egyes kultúrákban, térségekben más és más rendelkezett „új”
jelentéssel. Példaként említi Japánt, ahol az 1960–1970-es években
az új vallási mozgalmak negyedik hullámaként új-új vallásokról
beszéltek.
Török a különböző szerzők elméleteit, megállapításait vagy a
felmerülő ellenvetéseket vallástörténeti, vallásszociológiai
példákkal támasztja alá. Könyvében több érdekes összehasonlító
vizsgálatot tesz, mint például az általa 19. századi szektáknak
nevezett vallási entitások és az új vallási mozgalmak összevetése.
Ennek során korábbi – középkori, illetve reformáció kori – példákat
is megemlít. Több esetben azonban elmosódnak a határok a 19.
században, illetve a korábban létrejött entitások között. A
baptisták és a kvékerek ugyanis már ismert vallásfelekezetek közé
számítottak a 19. századi „szekták” „szülőhelyének” számító Amerikai
Egyesült Államokban. A régi és az új egybevetése során lényeges
megállapításnak tekinthetjük, hogy a korábbitól eltérően az új
vallási entitások gyakran az ortodox kereszténységtől eltérő
teljesen idegen tradíciókra, hagyományokra épülnek, illetve a
magukat kereszténynek nevező közösségek is sokkal radikálisabban
térnek el a keresztény tanítástól, illetve erkölcsöktől. Jelentős
különbségnek számít még, hogy míg a 19. században keletkezett
vallási entitások mindent átfogó világnézetet kínáltak tagjaiknak,
addig az új vallási mozgalmak általában egy-két részletet céloznak
meg.
A nyugati és a kelet-európai posztszocialista országokban támadt új
vallási mozgalmak helyzetének összehasonlítása is érdekes
eredményekhez vezetett. Török Eileen Barkert idézve megállapítja,
hogy térségünkben az új vallási mozgalmaknak sajátos formája alakult
ki. Ugyanis megtalálhatók itt a nyugatról idekerült, illetve a
belföldön létrejött új vallási mozgalmak. Mindkét típus esetében
tehetünk egy további megkülönböztetést aszerint, hogy a kommunizmus
bukása előtt vagy utána keletkeztek-e. A nyugaton az 1960-as és
1970-es években létrejövő entitások magyarországi testvérközösségei
nem hasonlítanak sem a belföldi eredetű új vallási mozgalmakra, sem
az akkori nyugati anyamozgalmukra. A kelet-európai közösségeiket
ugyanis már nem jellemezték azok a túlkapások, amelyek nyugati
testvérközösségeiket az 1960–1970-es években. A hozzájuk csatlakozók
esetében is a környezetükkel való kapcsolattartást szorgalmazták. A
kívülállókhoz való viszonyuk is toleránsabb, és a kapitalizmus
előnyeit inkább élvezni szeretnék, mintsem menekülnének attól.
Könyvében mindössze tíz oldalt szentelt a magyarországi helyzet
ismertetésére. Mások, saját, illetve a 2001. évi népszámlálás
adatainak vizsgálata során megállapította, hogy hazánkban az új
vallási mozgalmak tagjai többnyire fiatalok, műveltebbek az
átlagosnál és inkább városiak. Korukból fakadóan nagyobb mértékben
függnek szüleiktől. Négyötödük pedig – legalább névleg – korábban
valamilyen vallási entitáshoz tartozott. A nyugatihoz hasonlóan
sokszínű új vallási mozgalmak követőinek aránya Magyarországon Török
becslése szerint maximum a lakosság 1%-át teszi ki, de inkább 0,7%
alatti értéket valószínűsít.
A könyvet a téma aktualitása, széles körű szakirodalmi
megalapozottsága és tárgyilagos hangneme miatt a
társadalomtudománnyal foglalkozó kutatók mellett újságírók, diákok
is nagy haszonnal forgathatják, de „kötelező irodalom” mindazok
számára, akiket a téma egy kicsit érdekel, vagy érintettek
valamilyen módon az új vallási mozgalmakkal kapcsolatosan. (Török
Péter: És (a)mikor destruktívak? Az új vallási mozgalmak
szociológiája és hazai helyzete. Bp.: Semmelweis Egyetem
Mentálhigiéné Intézet – Párbeszéd [Dialógus] Alapítvány – Híd
Alapítvány, 2011)
Rajki Zoltán
PhD,
történész, szociológus, főiskolai tanár |
|