„Úgy fáj az idő! Nem az elmúlás érzete
okoz fájdalmat, hanem a szűkösség,
ami nem teszi lehetővé, hogy mindent
el tudjak mondani, amit szeretnék.”
(Pszeudo Kierkegaard)
Nem tehetek róla, elsőként mindig a halálról szóló gondolatai jutnak
az eszembe. Nem véletlenül, hisz ezek egyben a létről szólnak. Abban
az értelemben, hogy életünk értelme a halálba van merítve.
„Életem elért a végsőkig; undorodom a létezéstől,
mely ízetlen, sótlan és értelmetlen. S még ha Pierrot-nál is éhesebb
lennék, sem tudnám lenyelni az emberek magyarázatát! Ujjunkat a
földbe dugjuk, hogy azt megszagolva megtudjuk, hol is vagyunk, én
ujjamat a létezésbe dugom – s nem érzek semmit. Hol vagyok? Mi a
világ? Mit takar ez a szó? Ki csalt bele az egészbe, s hagy itt most
megfürödve? Ki vagyok? Hogyan kerültem a világba, miért nem
kérdeztek meg előbb, miért nem tudatták velem korábban az
erkölcsöket és a szokásokat? Egyszerűen belöktek a sorba, mintha
csak egy lélekkufár (Seelenverkooper) portékája lennék.”
(Kierkegaard, 1901–1906. III. 234, Kierkegaard 2008) Ezeket a
sorokat Az ismétlés című, talán legszebb könyvében találjuk. A
szerző: Søren Aabye Kierkegaard. Nietzsche mellett az elmúlt másfél
évszázad legnagyobb hatású írója, filozófusa.
Ha túljutottunk az első idézeten, amely a halálról
szól, nézzük meg, valójában ki is volt ő. Gyermekként. Van egy
„édes” anekdota erről. A kis Sørent állítólag „villának” hívták,
ugyanis egy alkalommal megkérdezték tőle, hogy mi szeretne lenni,
amire azt válaszolta: villa. – És miért? Válasz: Akkor ugyanis az
asztalra „villázhatnék” bármit, amit akarok. – És ha elkapnánk? A
válasz megintcsak sokatmondó: Akkor megszúrnálak.
Persze, ez csak egy idézet és egy történet. Mit
mond magáról a filozófusról? Hisz amikor egy filozófus életművével
foglalkozunk, magának a filozófusnak mint személynek, személyiségnek
a megértése általában – és sokszor jogosan – háttérben marad. Számos
gondolkodó esetében ez rendjén van, hiszen – legyünk őszinték –
általában nincs unalmasabb, mint egy filozófus élete. Ezt tudva a
vele foglalkozó tudósfajta nem foglalkozik vele, sürgősen ignorálja,
nehogy gondosan felépített prekoncepcióit összezavarja.
Kierkegaard – vagy ahogy már életében is nevezték –
a „koppenhágai Szókratész”, azonban egész életében nem tesz mást,
mint amit antik előképe próbált a saját korában. Kierkegaard
ugyanúgy éli filozófiáját, ahogy filozófiája is teljes mértékben
áthatja életét. Élet és filozófia – nála egy és ugyanaz.
Ha a gyermekkorról beszélünk, rögtön meg kell
említeni életének egyik meghatározó alakját, aki nem más, mint a
saját apja. Michael Pedersen Kierkegaard ötvenhat éves, amikor fia
megszületik. A család jütlandi, akikre jellemző, hogy az éles ész és
humor mellett egyfajta melankóliát, depresszív hajlamot is magukon
viselnek, meglehetősen gyakori köztük az öngyilkosság (Höffding,
1896, 29.). Jütland legalább annyira izgalmas, mint bármelyik sík
vidék. Különbség talán annyi, hogy itt mindig hideg van. A család
neve is összefüggésben van ezzel a területtel, hiszen Peder
Christensen veszi fel elsőként a 18. században a kierkegaard nevet,
amely arra a templomkertre (ahová a halottakat temették) utal, amely
a saddingi parókiát körbevette. A név ortográfiája az idők során
megváltozik, kezdetben Kirkegaard, majd később Kierkegaard lesz. Ma
kirkegård. Jelentése: temető. (Ő maga is a koppenhágai Assistens
Kirkegård-ban nyugszik, nem messze a nagy kortárstól, Hans Christian
Andersentől.) Később a filozófus egy kevésbé ismert és említett
helyen maga is polemizál a saját nevével, amikor azt írja: „kimentem
egy kertbe, melyet a holtak kertjének szokás nevezni”(Kierkegaard,
1901–1906, VII. 197.), amely kertben holtakat keresnek élők helyett,
és amivel éppen ellentétes Kierkegaard igyekezete: megkeresni a
holtak között az élőt.
Ha a családnál tartunk, az anyja Ane Sørensdatter
Lund, Michael Pedersen korábbi házvezetőnője, akit az úr bűnös
viszonya eredményeként vélhetőleg véletlenül ejt teherbe, majd a
szolgálólányt – bűne tudatában – feleségül veszi. Az anya ugyancsak
jütlandi származású, aki – Michael Pedersenhez hasonlóan –
Koppenhágába költözött. Tegyük hozzá, hogy az apát a szegénység
hajtja el a szülőföldjéről, és nem is hiábavaló az eltávozás: a nagy
válság idején, amikor családok ezrei mennek csődbe, és lesznek
öngyilkosok, Kierkegaard apja jelentős vagyont halmoz fel mint
gyapjú- és gyapotkereskedő. Ez teszi lehetővé a fiának, hogy
életében – mily irigyelt állapot! – egy percet se dolgozzon.
A házasság első éveiben három lány (Maren Kristine,
Nicoline Christine, Petrea Severine), majd később még három fiú
(Peter Christian, Søren Michael, Niels Andreas) születik, míg az
utolsó, Søren Aabye születése talán a véletlennek köszönhető, hiszen
a szülők együtt éppen százkét évesek, ami akkoriban igen szép
teljesítmény.
Az apa személye azért is meghatározó a gyerek
Kierkegaard-ra nézve, mert nevelését egy rendkívül szigorú, már-már
katonásan fegyelmezett vallásos szellem hatotta át. Ezt a
vallásosságot az apa egyrészt Jütlandból hozta, másrészt – saját
bevallása szerint – Christian Wolff tanításából merítette (Monrad,
1909, 27.). A már szinte eszeveszett bigottságot – hasonlót látni a
Kierkegaard-rajongó Ingmar Bergman Fanny és Alexander című filmjében
– egy bűn magyarázza, amit az apa még gyerekként követett el.
Michael Pedersen szegény jütlandi pásztorfiúként, az éhségtől és
hidegtől elgyötörve végső kétségbeesésében megátkozta Istent. Az apa
bár megbecsült és gazdag kereskedő lesz, a bűnt soha nem felejti el,
a gyermek Kierkegaard-t pedig egyfajta gyóntatónak használja, ami
önmagában is szörnyűség, sőt fel is hívja a gyermek figyelmét arra,
hogy bűneit Isten a gyermekeiben bünteti meg. Ezt látta
beigazolódva, amikor több testvére is meghalt előtte. Először Søren
Michael 1819-ben, egy gyermekkori baleset következtében,
agyvérzésben, majd rá egy évre, hosszas betegség után a legidősebb
nővér, Maren Kristine, majd egy kivételével egymás után a többiek
is. Összesen heten voltak, három lány és négy fiú. Meg van például
győződve arról, hogy harmincnegyedik születésnapját nem éli túl.
Mikor mégis megtörténik, azt a véletlen csalfa játékának tartja
csupán. „Milyen érdekes – írja – harmincnégy éves lettem. Teljesen
felfoghatatlan számomra, ugyanis meg voltam győződve arról, hogy
eddig a születésnapomig, vagy legalábbis ezen a születésnapomon
meghalok.”(Kierkegaard, 1901– 1970, VIII.I.A.93., 100.)
Tegyük hozzá: mindössze ő és egyik testvére élte
túl az apát.
Életében az apa mellett másik meghatározó személy,
aki könyveinek hol titkos, hol kevésbé rejtett szereplője: Regine
Olsen. Kierkegaard 1837 májusában találkozik az akkor még tizennégy
éves ifjú hölggyel. Éppen tíz évvel idősebb nála. Az első
találkozást követő harmadik évben, 1840. szeptember 10-én
jegyességet kötnek, majd erre csaknem pontosan egy évvel Kierkegaard
minden magyarázat nélkül visszaküldi a lánynak a jegygyűrűt, és az
eljegyzést 1841 októberében, a koppenhágai társaság felzúdulására,
végleg felbontja. A – már-már szimbolikussá emelkedett – gyűrűt
1841. augusztus 8-án küldte vissza Regine Olsennek, de Berlinbe csak
a jegyesség végleges felbontása (október 11.) után két héttel utazik
el (Gerdes, 1966, 39 és 48.).
Sokan sokféleképpen magyarázták ezt a lépést. Ezek
közül az egyik legismertebb éppen Lukács György (a Lélek és
formák-ban), akire még visszatérünk. Külső eseményekkel, mindenféle
magyarázatokkal, pedig maga a filozófus írja meg az okokat. „Soha ne
menjünk bele a házasságba. A házasok örök szerelmet ígérnek
egymásnak. Ez persze nagyon kényelmes dolog, de nem is jelent sokat;
mert ha végére járunk az időnek, akkor elbánunk az örökkévalósággal
is. Ezért ha az illetők az „örökké” helyett azt mondanák: „húsvétig”
vagy a „következő május elsejéig”, akkor mégiscsak lenne értelme
szavaiknak; mert mindkettővel olyat mondanának, amit talán be is
tudnának tartani.”(Kierkegaard, 1978, 377.)
Kierkegaard világosan látja, hogy alkalmatlan
mindenféle társas kapcsolatra, alkalmatlan a házasságra. Gondoljuk
meg – sugallja – ép ésszel komolyan vehetjük-e egyáltalán azokat az
érveket, amelyeket a házasság mellett hoznak fel? Amikor a
házasságban az történik, hogy „a nő először büszke, aztán gyenge,
aztán elájul, aztán a férfi is elájul, aztán elájul az egész
család.”(Kierkegaard, 1978, 378.) Lukács története Seidler Irmával
azért némileg más, bár tagadhatatlan, hogy vannak utánérzések.
Seidler például 1911-ben öngyilkos lesz, Regine férjhez megy. Bár
Kierkegaard Vagy-vagy-jából tudjuk, hogy a házasság a lassú
öngyilkosság egyik formája. (Akaszd fel magad, meg fogod bánni, ne
akaszd fel magad, azt is meg fogod bánni. Házasodj meg, meg fogod
bánni, ne házasodj meg, azt is meg fogod bánni – mondja.) De tegyük
hozzá: Lukács más okból futamodik meg a kapcsolat elől, mint
Kierkegaard. Ír erről azonban egy tagadhatatlanul szép esszét.
Miért hát a szakítás? – tehetnénk fel ismét a
kérdést. Egy fiatal, igazi életteli hölgy áll az egyik oldalon, míg
a másikon egy húszas évei végén járó „aggastyán”, akinek már úgy van
végleg elege az életből, hogy soha nem is élt igazán. Kierkegaard
azt írja a naplójában, hogy már eljegyzése másnapján megértette,
hibát követett el, ami több mint kétséges. De az feltétlenül igaz,
amit a következőképpen fogalmaz meg: „búskomorságom elég társ
nekem.” (Kierkegaard, 1978, 41.) Ez viszont így van. Egy ember, aki
az életet inkább nyűgnek és szenvedésnek látja, aki – ahogy Georg
Brandes ír róla – már öregen született: öreg szülők öreg gyereke.
Ugyanakkor élete végéig nem képes szabadulni a lány emlékétől. Még
férjes asszonyként is megkeresi. Mielőtt egy ügyvéd eljegyzi a
lányt, még reménykedik abban, hogy a viszony helyreállítható. Persze
nem tette volna meg, a végén ugyanúgy elmenekül, mint eredetileg. De
ezt is megénekli. Az erről szóló – és már említett – mű eredeti
címe: Az ismétlés – Victorius de bona speranza elszánt kísérlete.
Mire tett kísérlet? Helyrehozni a helyrehozhatatlant. Kevesen
tudják, hogy az alcímet Kierkegaard később megváltoztatta, és műveit
tekintve példátlan módon, az eredeti és kész gondolatmenetet is
teljesen megváltoztatta. Az írásnak eredetileg ugyanis az ismétlés
lehetetlenségét kellett volna bizonyítania, s ezért a mű megírásakor
úgy tervezte, hogy az abban szereplő személy – egyik saját
alteregója – öngyilkos lesz. Amikor Regine jegyességéről tudomást
szerez, szándékát megváltoztatja, a szereplőt „életben hagyja”, és
magát talán egy hihetetlenül szépen megírt Jób-történettel
engeszteli ki. Nos, Lukács – mint tudjuk – ilyet nem tesz soha.
Kierkegaard a házassággal kapcsolatos gondolatait
első jelentős művében, az eljegyzés felbontását követően megjelent
Vagy-vagy-ban fogalmazza meg. A művet részben Berlinben írja, ahová
a koppenhágai társaság (és Regine) elől menekül, és ahol az idős
Friedrich Schelling előadásait hallgatja. Visszatérve Koppenhágába
kiadja a Vagy-vagy-ot. Az írását követő érdektelenség csak még
intenzívebb munkára sarkallja. Egymás után jelennek meg pszeudonim
(álneves) művei, melyekben az inkognitó köpenyét felöltve egy olyan
kifejezési formát talál, amely nagyfokú poliszemitást tesz lehetővé,
az érvek és ellenérvek árnyalt szembeállítását, a humor és irónia
mesteri alkalmazását. Irodalom és filozófia egyben. Az inkognitón
keresztül megnyilvánuló egyéni és ugyanakkor többszínű látásmód
egyre színesebbé válik. Számos művében a személyes élettörténések
fontos szerepet játszanak. Példákat említve ilyen az Ábrahám és
Izsák történet (Félelem és reszketés), a Csábító naplója
(Vagy-vagy), vagy a már említett Az ismétlés, amelynek egy templomi
találkozás az apropója Regine-nel. Ettől is olyan izgalmas ez az
egész. Mindenhol ő van jelen, „csak” inkognitóban. Ez az inkognitó
pedig egyfajta voyeur skizofrénia.
Persze maga a filozófia sem más, mint a skizofrénia
egy sajátos, orvosilag nehezen kezelhető formája. Az inkognitó
rejtekében teremtett világ végtelenül fájdalmas az ember számára,
aki valahol mindig vágyott a szeretetre, mindig sóvárgott a megértés
után, szerette volna feltörni az önmaga körül szövődő
csipkerózsikakastély-szerű magányt, szeretett volna normális életet
élni, foglalkozást űzni, családot alapítani. Vagy nem. Ez a
feszültség az inkognitó által létrehozott világban azt eredményezi,
hogy az ember örökké magányos marad, s bár ez a magány teremtő, de
számára csaknem elviselhetetlen. A világ számára azonban csodás
nyereség.
Filozófusi működésének fele útja a Lezáró
tudománytalan utóirat. Ezt szokták mondani, nem is jelent sokat, de
ezzel most ne törődjünk. Vizsgálódásának középpontjába egyik oldalon
egyes egzisztenciális kérdések (szorongás, kétségbeesés, szenvedély
stb.), míg a másikon egyes modális kategóriák (szükségszerűség,
valóság, lehetőség stb.) kerülnek. Valamint a vallási kérdések,
amelyeket a saját név alatt kiadott ún. Épületes beszédek-ben
taglal. Vannak nagy, már-már monumentális alkotásai, mint például az
említett Lezáró tudománytalan utóirat, a Vagy-vagy, illetve a
Stádiumok az élet útján. Ezeknél a műveinél azonban véleményem
szerint sokkal fontosabbak a kisebb írásai, melyek az
egzisztenciál-kategóriák, az egyes potenciális létformák
kidolgozásában, a „hit” és a „szenvedély” körében élő „szorongó”
vagy éppen „kétségbeeső” és a halál lehetetlenségét kereső
egzisztencia megformálásában játszanak döntő szerepet. Ezek pedig Az
ismétlés, Félelem és reszketés, A szorongás fogalma, A filozófiai
morzsák vagy éppen a második korszakában kiadott A halálos betegség.
Az egzisztenciál-kategóriák már a 20. századra mutatnak előre. Ezzel
válik Kierkegaard az egzisztencializmus legfontosabb előkészítőjévé.
Ha a 19. századot nézzük, akkor azt látjuk, ez még egyáltalán nem
|
|
evidens. A hegeli konceptualista rendszer ugyan a
végéhez ért, és senki sem törődik már a nagy rendszeralkotóval. De a
Georg Hegel utáni gondolkodókkal sem. Vagy csak jó későn. Arthur
Schopenhauer ezt az élete végén ébredő figyelmet, amit az ő
filozófiája kapott, egy keserű (és bölcs) mondattal nyugtázza: „A
Nílus megérkezett Kairó alá.”
Vége a tudomány mindenhatóságába vetett hitnek. De
vége a felvilágosodás óta kritikai górcső alá vetett hagyományos
értelemben vett vallásos hitnek. Mindenki – Johann Gottfried
Herdertől Friedrich Schleiermacherig (Gyenge, 2012, 49–77.) – a
kereszténység megújulását követeli. Az egyház szerepének
átalakításával, vagy hatalmának a visszaszorításával. Még akkor is,
ha nem jut mindenki olyan messzire, mint majd Friedrich Nietzsche. A
mélyen hívő Kierkegaard számára ez elsőként a fennálló
kereszténységgel szembeni ellenérzésének erősödését jelentik, aztán
pedig egy nyílt és ádáz harcot a dán államegyházzal szemben.
Személyes sorsát az apa és Regine mellett ez a harmadik tényező, az
egyház és az ellene vívott küzdelem határozza meg. Talán ez utóbbi a
legerősebben.
A fennálló államvallással való szembefordulást
elsőként igazán egy 1850-ben megjelent és ugyancsak pszeudonim műve,
A keresztény hit iskolája című jelzi. „Szerzője” – ahogy az egy
évvel korábban megjelent A halálos betegség című könyvnek is –
Anti-Climacus. (Climacus a Lezáró tudománytalan utóirat „írója”.) Mi
is Kierkegaard kritikájának lényege? Az egyház megfeledkezett
Krisztusról – mondja – ezáltal pogánnyá vált. „A kereszténység
mindent összekuszált – írja –, és elérte, hogy a kereszténységből
pogányság lett. Örökösen arról papolnak, ami Krisztus halálát
követően történt, hogyan győzedelmeskedett Krisztus és miként
hódította meg tanítása az egész világot, egyszóval csupa olyan
prédikációt hallani, amelynek méltóbb befejezése volna a Hurrá, mint
az Ámen.” (Kierkegaard, 1998, 129.) Mintha hasonlót gondolna
Schleiermacher is, amikor azt állítja, hogy az egyház, a pap, amikor
világi hatalomra tör, sokkal inkább megtagadja a keresztényi
elveket, amiből levonja a logikus következtetést: „ki másnak
köszönheti az egyház a szervezetét és fölépítését, ha nem a papoknak
– ami teljesen ellentmond a vallás szellemének?” (Kierkegaard, 1998,
109.) „Ki bűnös tehát abban, ha a méltatlanok foglalják el a
szentség virtuózainak a helyét, s ha az ő felügyeletük mellett
mindaz belopózhat és megszilárdulhat, ami a vallásnak leginkább
ellenére van? Ki más tehát a bűnös, mint az állam, a maga rosszul
értelmezett nagylelkűségével?” Mert az egyház – miként az állam is –
szerepet tévesztett. „Nagyjában és egészében átadta az egyháznak a
nevelés gondját és felügyeletét; azt akarja, hogy a népet, amely az
állam törvényeit nem érti, a vallás védőszárnyai alatt, közösségi
formában tanítsák a kötelességre és az erkölcsi érzületre; azt
követeli, hogy a vallás, ereje és az egyház irányítása által,
kijelentéseiben igazolja az állam tetteit polgárai előtt.”
(Schleiermacher, 2000. 114.)
Kierkegaard életéből ekkor már csak pillanatok
vannak hátra. Utolsó írásai nem is viselnek más címet: A pillanat (a
már említett és maga által szerkesztett és írt „újság” tíz száma,
melyből az utolsót halálos ágyáról küldte nyomdába) szokatlan sikert
hozott. Az első 1855. május 24-én, míg a kilencedik 1855. szeptember
24-én jelent meg. A tizedik (utolsó) posztumusz megjelenés. Tudjuk,
hogy Kierkegaard ezeket az írásokat könyv formájában is meg akarta
jelentetni. A siker viszont valóban nagy, ugyanakkora számban
fogyott, mint a Fædrelandet című lap. (Garff, 2004, 535.) A
lelkésznek készülő, szigorú, de jámbor neveltetésben részesülő,
életét a vallás által alapvetően – jó és rossz értelemben –
meghatározó filozófus totális szakítása a tradicionális vallással,
de azon keresztül egyben mindazzal, ami egész eddigi életét
születése óta a legerősebben meghatározta. Ugyanakkor ezekben a
röpiratokban nem csupán a dán evangélikus egyház ellen fejti ki
nézeteit, hanem minden olyan egyház ellen, amely – szerinte – eltért
az Evangélium igazságától, azaz nyugodtan állíthatjuk: általában a
keresztény egyház ellen beszél, mindenféle felekezeti megkötés
nélkül, de még ezt is pontosíthatjuk: minden olyan intézményesedett
formáció ellen szól, amely rendszerbe helyezi azt, ami minden
rendszeren kívül létezik, és ez a hit.
Ha Kierkegaard-t, ha Nietzschét olvassuk, akkor azt
látjuk, hogy szerintük a papokkal az a gond, hogy ateisták, nem
képesek másban hinni, mint az önmaguk által teremtett bálványokban,
ezért aztán az oltáron magát a kereszténységet áldozzák fel. Az
állam is sokkal jobban tenné, ha ezer hivatalnokot nem azért
fizetne, hogy terjesszék, hanem azért, hogy üldözzék a
keresztényeket. Pedig az állam ezer alkalmazottat, akik ebből élnek,
azért fizet, hogy terjesszék a kereszténységet. Kierkegaard szerint,
ha kezünkbe vesszük az Újtestamentumot, látni fogjuk, hogy
„keresztényi értelemben ennek az 1000 embernek a léte tarthatatlan
helyzet”(Kierkegaard, 1901– 1906.a. 109.). Problémája igazán az,
hogy kereszténynek lenni minőségi elvárásból, puszta számszaki
összefüggéssé változott; mennyiségi elvárás lett: „ha az ember egy
keresztényi államban él, keresztény nép között, ahol minden és
mindenki keresztény, s ahol bármerre fordulunk csupa keresztényt
látunk és semmi mást, mint keresztényeket és kereszténységet,
igazságot és az igazság bajnokait”, még az is előfordulhat, hogy ez
a „nemesebb háziállatokra” is kiterjed. Ebben a vonatkozásban
Kierkegaard, mivel magát a kérdésben inkompetensnek nyilvánítja, azt
tanácsolja, hogy a kérdést papokból és állatorvosokból összeállított
munkaközösség vizsgálja felül (Kierkegaard, 1901–1906.a, 128.).
Ezt a kritikai élt erősíti fel a következő fejezet
is. Címe: Milyen szerencse, hogy nem vagyunk mindnyájan papok. Ha
„mi mindnyájan keresztények” egyben „mi mindnyájan papok” is
lennénk, akkor ugyanúgy járnánk, mint az a társaság, amely a borivás
ellen harcol. Ez a képzeletbeli társaság – mondja Kierkegaard –
tegyük fel, hogy úgy tudna csak tagokat toborozni magának, ha
prédikátorokat küldene szét tagtoborzás céljából. Ezeknek viszont,
hogy jól végezzék a dolgukat, minden napra egy palack bort adna,
hogy jókedvvel győzzék meg az embereket, hogy a borellenes társaság
tagjai legyenek. Tételezzük fel azt a helyzetet, hogy bár senki sem
lenne a tagja e társaságnak, de prédikátorként mindenki szolgálatába
állna, úgy ugyanaz a helyzet alakulna ki, mintha „mi mindnyájan
keresztények” egyben „mi mindnyájan papok” is lennénk (Kierkegaard,
1901–1906.a,137.). A kereszténység elvesztette igaz lényegét, a
hitét akkor, amikor világvallássá, államegyházzá lett, és a papok
hivatalnokokká.
A minőségi és mennyiségi kapcsolatot vizsgálva mai
napig aktuális megállapításokat találunk abban a részben, ahol az
állam és kereszténység lényegét vizsgálja. Egészen másképp viszonyul
ugyanis az állam lényege szerint a számokhoz, a mennyiséghez, mint a
kereszténység. Az állam közvetlenül, míg a kereszténység fordítottan
aránylik a számokhoz (Kierkegaard, 1901–1906.a, 145.). Az állam
ugyanis kötött a numerikus mennyiséghez, még fogalmilag is, hiszen,
ha egyre fogy, egyre kisebb lesz, eljöhet az a pont, ahol az állam
megszűnik. Egy vagy két „állam-polgár” már fogalmilag sem alkothat
államot. Egészen más a helyzet a kereszténységgel. A kereszténység
egyrészt egy „polemikus”, másrészt egy ellentéteken át kibomló
viszonyulást jelent; azaz éppen az ellentéte alapján lehet valaki
keresztény. Vagyis a keresztényi szeretet sem jelenthet mást, mint
azt, hogy a keresztény ember folyamatosan egy feszültségben lévő
helyzetben teljesedik ki, azaz nem megnyugvást jelent, hanem
dinamikát, egy állandó belső ellentmondást magában hordozó
szituációt. A keresztényi szeretet így azt is jelenti, hogy a
kereszténynek e szeretet közepette állandó fenyegetést, üldözést is
el kell viselnie, sőt akár a külvilág teljes megvetését, gyűlöletét
is. Mihelyt ez a feszültség, ez a belső dinamika megszűnik, a
kereszténység egy „vicc” lesz csupán: „ha már mindenki kereszténnyé
lett, a «keresztény» szó értelmét veszti” (Kierkegaard, 1901–1906.a,
145.).
Látjuk, Kierkegaard hangja egyre ironikusabb,
helyenként gyilkosan ironikus. Az írásaiban használt kifejezések
egyre metszőbbek lesznek. A kinyilatkoztatott tónus látensen
sejteti, hogy a vég nincs már messze, inkognitóra nincs szükség, a
mártír készül a nyilvános megégettetésre. A világtól nem sok mindent
kapott, sem megnyugvást, sem elismerést. Most készül arra, hogy Az
ismétlésben „eljátszott” kilépést valóra váltsa. Egészségét a
felfokozott érzelmi erupciók özöne teljességgel és végérvényesen
aláássa, s bár ennek ellenére kitart, életereje egyre inkább
felőrlődik, s így szinte előreláthatóan és törvényszerűen következik
be az összeomlás.
Egy nap összeesik az utcán. 1855. október 2-án a
Frederik Kórházba szállítják. Lábai szinte lebénulnak, véreset
köhög, és a bénulás egyéb mozgásszerveit is eléri. Vizeletét nem
tudja visszatartani, ugyanakkor székrekedés gyötri. Kierkegaard –
talán életében először – éppen a halál közelében megbékél, számára
az isteni gondviselésben a sorsszerű történések valóban megnyugvást
nyernek (Bösch, 1994, 341.). Orvosaival közli, hogy nincs mit
tenniük, mivel betegsége halálos. És nem abban az értelemben, mint a
művében (A halálos betegség) írja, mert ebbe a betegségbe bele lehet
halni. De még ez is jobb, mint az, ami halálos, de a halált nem
hozza el. Az október 21-i kórlapja a következőket tartalmazza:
„Csípője fáj, egyik lába kitekeredett. Pulzusa száz. Bevizel. Főleg
éjjel. Még mindig köhög. A gennyes köpetet rózsaszínű vérfoltok
tarkítják.” (Garff, 2004, 561.)
Halála után találnak egy levelet, amely Peter
Christian Kierkegaard-nak szól, s amelyen az áll: „csak halálom után
bontható fel”. A következőket tartalmazza: „Kedves fivérem!
Természetesen azt kívánom, hogy feltétel nélkül korábbi jegyesemre,
Regine Schlegel asszonyra szálljon mindama kevés, amit hátrahagyok.
Ha ezt ő maga visszautasítaná, kínálják fel számára azzal a
feltétellel, hogy amennyiben nem óhajtja, hogy a hagyaték a
birtokába kerüljön, ossza szét a szegények között. Mindezzel
bizonyítani szeretném, hogy számomra a jegyesség ugyanolyan kötelező
érvényű, mint a házasság, ilyesformán teljes hagyatékom őt illeti,
aki jegyesem volt. Fivéred: S. Kierkegaard.” A döbbenetes, hogy ez a
levél halála előtt öt évvel keletkezett (Garff, 2004, 569.). Tehát
mindenét Regine Schlegelre, egykori jegyesére hagyja, aki néhány
levél kivételével nem tart rá igényt, ezért a többi – például a
hatalmas könyvtár (Gyenge, 2007) – később sógoráé, J. C. Lundé lesz,
majd árverés alá kerül. (A pontos összeállítást éppen az árverési
katalógusnak köszönhetjük. Érdekességképpen jegyezzük meg, hogy mind
a Hong Library (Northfield, USA), mind a dán Søren Kierkegaard
Research Centre ezek alapján megpróbálta az eredeti példányokat vagy
az azonos kiadást beszerezni.)
Ennyi? Talán igen. Újra a halál. A Novalis versében
felhangzó halottak éneke jut eszembe, amikor az egykori kórház falán
lévő kis emléktáblát nézem. Vagy amikor a Gothersgade (beszédes név)
irányából átsétálok a Sørne és a Peblinge tó között az Assistans
Kirkegård felé, hogy a kopott sírkövet megnézzem.
A rivális Andersené sokkal előkelőbb. Talán szélesebb körben is
ismert, mint Kierkegaard. De mindkettőjükhöz szólhatnak a sorok,
innen, kétszáz év múltán: Verd a földnek szellemét le, / a halálnak
fejtsd a titkát, / szól az élet szent igéje, / rajta, lássatok! /
Országodnak íme vége, / Tompa fényed egyre ritkább, / börtönödbe
hullsz le végre, / föld, hatalmad már halott.”1
Kulcsszavak: egzisztencia, szorongás, kétségbeesés, bűn,
kereszténység-kritika
IRODALOM
Bösch, Michael (1994): Søren Kierkegaard:
Schicksal / Angst / Freiheit: Schönengh, Padeborn
Garff, Joakim (2004): SAK. (fordította:
Soós Anita, Bogdán Ágnes) Jelenkor, Pécs
Gerdes, Hayo (1966): Søren Kierkegaard /
Leben und Werk. Walter de Gruyter, Berlin
Gyenge Zoltán (2007): Kierkegaard élete és
filozófiája. A Kierkegaard könyvtár teljes katalógusával. Attraktor,
Máriabesnyő–Gödöllő
Gyenge Zoltán (2012): Vallásfilozófiai
metszetek a német idealizmus és a romantika korából. In: Schelling,
Friedrich Wilhelm Joseph: Filozófia és vallás. Attraktor,
Máriabesnyő–Gödöllő
Höffding, Harald (1896): Kierkegaard als
Philosoph. Frommans, Stuttgart
Kierkegaard, Søren (1998): A keresztény
hit iskolája. (fordította: Hidas Zoltán) Atlantisz, Budapest
Kierkegaard, Søren (1901–1906): Samlede
Værker. I–XIV. 14 Bde. (Drachmann, A. B. – Heiberg, J. L. – Lange,
H. O. ed.) Gyldendalske, København
Kierkegaard, Søren (1901–1970): Papirer
Bd.I-XIII. Anden forogede Udgave ved N. Thulstrup, København
Kierkegaard, Søren (1978): Vagy-vagy.
(fordította Dani Tivadar) Gondolat, Budapest
Kierkegaard, Søren (2001): Berlini
töredék. (fordította, jegyzetek, utószó: Gyenge Zoltán) Osiris,
Budapest
Kierkegaard, Søren (2008): Az ismétlés.
(fordította Soós Anita, Gyenge Zoltán) L’Harmattan, Budapest
Kierkegaard, Søren (2009): Stádiumok az
élet útján. (fordította Soós Anita) Jelenkor, Pécs
Monrad, Olaf P. (1909): Søren Kierkegaard.
Sein Leben und seine Werke. E. Diederichs Verlag
Schleiermacher, Friedrich (2000): A
vallásról. (fordította Gál Zoltán) Osiris, Budapest
LÁBJEGYZET
1 „Helft uns nur den
Erdgeist binden, / Lernt den Sinn des Todes fassen / Und das Wort
des Lebens finden; / Einmal kehrt euch um. / Deine Macht muß bald
verschwinden, / Dein erborgtes Licht verblassen, / Werden dich in
kurzem binden, / Erdgeist, deine Zeit ist um.” Novalis: Holtak éneke
(Gesang der Toten). Ford. Rónay György
<
|
|