Tárgyi metszet,
avagy egy véget nem érő munkafolyamat
első állomása
A magyarországi műgyűjtés kézikönyvszerű rendszerbe foglalására
eddig még nem történt átfogó kísérlet. A Kieselbach Galéria és
Aukciósház 2012 végén megjelent kiadványával egy olyan kutatási
folyamat alapkövét tette le, amely időben nem lezárható, ugyanakkor
a megkezdett kutatás folyamatos bővítésre, kiegészítésre inspirál. A
kézikönyvek, lexikonok állandó velejárója az a paradoxon, hogy
kiadásuk szándéka egyfajta teljességre és örökérvényűségre való
törekvés, ám szerkesztőik már a nyomdába küldés pillanatában is
tudatában kell legyenek annak a ténynek, hogy a lista egésze tovább
bővíthető, és szócikkeik közül egynémely gyakran már a megjelenés
pillanatában elévült, frissítésre szorul.
Nem kétséges: e kötet szerzői sem kerülték el az
időzítés dilemmáját, hogy melyik az a pillanat, ahol az
anyaggyűjtést, a forrásfeldolgozást, a szerkesztést le kell zárni, s
hagyni, hogy a kötet megkezdje önálló életét.
A Takács Gábor és Molnos Péter szerezte kötet
tipikus Kieselbach-kiadvány, amennyiben sajátos összefoglaló,
könyvészetileg igényes, testes darab, és nem kevesebbre tesz
kísérletet, ahogy a kötet haskötő szalagján is olvashatjuk, hogy
„összerakja a darabokra hullott magyar múltat, rekonstruálja a
műgyűjtés történetét és emléket állítson azoknak, akik mozgásban
tartották a képzőművészetet.”
A kötethez Kieselbach Tamás és Takács Gábor írtak
előszót. Kieselbach előszavából megtudhatjuk, hogy a kiadó célja
hosszú távú befektetés, a magyarországi gyűjtői kultúra történeti
alapjainak rekonstruálása, annak életben tartása, további kutatási
folyamatok elindítása, és az alapokra való építkezés elősegítése, s
mindehhez nemcsak e kötet megjelentetésével járul hozzá, hanem azt a
feladatot is felvállalja, hogy a lexikon anyagát az interneten is
hozzáférhetővé teszi, és folyamatosan frissíti. Ezáltal egy olyan
adatbázis keletkezik, melyre Magyarországon eddig még nem született
kísérlet. Kieselbach a bevezetőben nem kevesebbet állít, mint hogy
„a műgyűjtés nem pusztán néhány tehetős ember öncélú, egyéni
passziója, hanem a kultúra egyik legfontosabb alapja. […] egy ország
kultúrájának alapja. Minden erre épül: ez táplálja a kortárs
művészetet, és ebből lesz a múzeum is. A világ szerencsésebb felén,
ahol ez a tradíció nem sérült úgy és annyiszor, mint nálunk, ez
evidens és mindennap átélhető tapasztalat.” E szavakból erőteljesen
kirajzolódik a misszió, amelynek mostantól e kötet is része.
Takács Gábor előszavában munkájának nehézségeit,
problematikus pontjait, válogatásának szempontrendszerét igyekszik
felsorolni, és útmutatót ad a kötet használatához. Itt kerül sor
olyan alapvető kérdések felvetésére, hogy „kit tekintünk
műgyűjtőnek, mitől gyűjtemény egy műtárgy-együttes? […] Mennyi ideig
kell egy kézben maradniuk a tárgyaknak ahhoz, hogy gyűjteményt
alkossanak?”.
A mennyiségileg nem felmérhető információhalmazt
muszáj leszűkíteni, kijelölni azokat a határpontokat, amiken belül
elindulhat egy minél inkább a teljesség igényével végzett kutatási
munka.
A műgyűjtés – leginkább ami a kortárs
műgyűjteményeket illeti – tipikusan az a terület, melynek vannak
fekete és szürke zónái is, ami nagyban megnehezítheti az
adatgyűjtést. Talán ez is az egyik oka, hogy Takács Gábor kizárólag
nyomtatott forrásokból, néhány alapvető kéziratos anyagból, a témára
vonatkozó szakdolgozatokból és doktori disszertációkból, illetve dr.
Kőszeghy Elemér műemlékleltára alapján dolgozik, tehát valamilyen
formában jegyzett forrásokra támaszkodik. Ahogy a kötet címéből is
kitűnik, a 18. század utolsó negyedétől napjainkig kíván áttekintést
nyújtani a hazai műgyűjtés iránt érdeklődő olvasó számára. Kizárólag
olyan gyűjtőket tesz vizsgálat tárgyává, akik művészeti szempontból
is értékelhető gyűjteménnyel rendelkeznek, és gyűjtői működésük
saját erőforrásból, egyéni szempontok és célok szerint építkező,
valamint életük, tevékenységük, működésük részben vagy egészben a
mindenkori Magyarország területére tehető.
A kötet hozzávetőlegesen 2200 szócikkben 2400
gyűjtőt mutat be. A száraz adatbázist Molnos Péter tíz-tíz életrajzi
esszéje teszi személyesebbé, amennyiben az 1945 előtti és utáni
időszak
|
|
számára legfontosabb magángyűjtőit egy-egy
portréval és életüket, tevékenységüket bemutató rövid esszével
mutatja be. Hangsúlyozottan fontos itt a személyesség, hisz a
témában kicsit is járatos olvasó azonnal felsorol néhány nevet, akit
a kiemeltek listájából hiányol. Ez a tíz-tíz szereplő Molnos Péter
rangsoroló válogatásának eredménye, s a húsz esszé helyét a kötetben
éppen a személyesség iránti igény igazolja, amennyiben az egyben
felelősségvállalást is jelent. A gyűjtői pályaképek pedagógiai
célzattal kiemelt példák, ugyanakkor a történetformálás személyes
attitűdjének részei, ahogy azt Kieselbach más kiadványainál is
tapasztalhatjuk, melyekben van, hogy a személyesség a válogatásban,
illetve magában a szerkesztésben érhető tetten, de több a personal
history kategóriájába sorolható kiadványt is találunk (Tamás könyve
vagy Az eufória évei 1988–1990). Ez a kötet egyéni életutak
bemutatásával, és több száz eddig még soha vagy csak részben
publikált fotóval igyekszik oldani a lexikon szócikkeinek
szárazságát, s átélhetőbbé tenni a témát.
A tíz legfontosabb, ’45 előtti gyűjtő között nem
szerepel Ernst Lajos, de köztük van Esterházy Miklós herceg, ifj.
Andrássy Gyula gróf, Nemes Marcell, Herzog Mór Lipót báró, Hatvany
Ferenc báró, Kohner Adolf báró, Oltványi-Ártinger Imre, Fruchter
Lajos, Radnai Béla és Gerlóczy Gedeon. A válogatásból Bedő Rudolf is
hiányzik, noha gyűjteményéről Kieselbach korábban többek között
Molnos Péter tanulmányával reprezentatív albumot adott ki, ahogy
Radnai Béla gyűjteményéről is van Kieselbach-kiadvány, aki viszont
bekerült a tízes listába.
A ’45 utáni időszak tíz legfontosabb gyűjtője
Molnos válogatásában: Rácz István, Dévényi Iván, Kolozsváry Ernő,
Vass László, Vörösváry Ákos, Kemény Gyula, Nudelman Lászó, Antal
Péter, Kovács Gábor és Kieselbach Tamás, akiről Molnos a
következőket írja: „A magyar festészet történetét akarta újraírni a
kollekcióban testet öltő, független értékítélettel, a válogatás, a
belső hangsúlyok segítségével. […] A gyűjtés irracionális energiákat
és szinte felmérhetetlen időt felemésztő sprintjét a 90-es évek
közepén egy tudatos döntéssel lassította, majd zárta le, mikor
válogatását két reprezentatív, mintaadó kötetben tárta a közönség
elé. A magyar festészettörténet újraírásának ambíciója azóta sem
csillapodott benne, csupán más eszközökkel kívánja segíteni.
Könyveket ad ki, adatbázist épít, tudatosan fejleszti minél
hangsúlyosabbra a magyar festészet internetes jelenlétét…”
Hiányolok a kötetből egy harmadik előszót Molnos
Pétertől, hisz neve alatt szinte szócikkszerűen csak a gyűjtői
életutak szerepelnek, de válogatásának szempontrendszerét, a
számszerűleg meghatározott keret feltöltésének nehézségeit, a
kiválasztottak melletti és a kihagyottak elleni érveit nem ismerjük
meg.
Mindemellett a két bevezető és Molnos szövegei
angolul is olvashatók a kötetben, amelynek nem titkolt célja, hogy a
magyar műgyűjtés története külföldön is nagyobb ismertségre tegyen
szert, illetve, hogy a kézikönyv nemzetközi kutatásokban is
használható segédanyag legyen.
A magyar gyűjtőkultúrában az adatkeresést illetően
e kiadvány előkelő helyen szerepel ezentúl. A ’45 utáni időszak
egyik legkomolyabb kutatója, Ébli Gábor könyveinek törzsét a
gyűjtőkkel készített interjúk adják, ám az adatkeresés tekintetében
nem nevezhetők felhasználóbarátnak, főleg akkor nem, ha az ember
csak néhány alapvető információ, összefüggés, szakirodalom után
keres. A magyar műgyűjtés kutatói számára Takács és Ébli könyvei
nagyon jól használhatók együtt, kiválóan kiegészítik egymást.
Takács Gábor könyve – noha nem mentes a hibáktól,
pontatlanságoktól – bátor és jó értelemben provokatív kezdeményezés,
először fut neki annak a véget nem érő folyamatnak, hogy a
magyarországi műgyűjtőket rendszerbe foglalja, mindezzel arra
ösztönözve a kötetben nem, vagy pontatlanul szereplő műgyűjtőket,
hogy megmutatkozzanak, a témában dolgozó kutatókat, hogy
csatlakozzanak, és ha az internetes adatbázis létrejön, egy
organikusan fejleszthető, nagyon izgalmas tárház nyílik meg,
amelyben mindenki kedvére kereshet. (Takács Gábor: Műgyűjtők
Magyarországon a 18. század végétől a 21. század elejéig. Budapest:
Kieselbach Galéria és Aukciósház, 2012. 583 p.)
Horváth Judit
doktorandusz, ELTE Társadalomtudományi Kar
|
|