1. Mi köze az etikának a klímaváltozáshoz?
Az ember erkölcsi lény, de hogy semmi egyéb,1
ennek belátásában rejlik a globális ökológiai katasztrófa (a második
vízözön) etikai – hívők számára talán üdvtörténeti – jelentősége.
Azt állítom, hogy a túlélés lehetősége ma az erkölcsi cselekvés
lehetőségével áll vagy bukik: nevezetesen, hogy meggyőződtünk-e a jó
és a rossz létezéséről, képesek vagyunk-e a kettő
megkülönböztetésére, szabadságunkban áll-e a különbség ismeretében a
jót választani, végül hogy felismerjük-e átháríthatatlan
felelősségünket cselekedeteinkért?
A Föld-etika meghatározása szerint jó az, ami segít
megőrizni az élő közösségek egységét, stabilitását és szépségét;
rossz, ha nem így cselekszünk (Leopold, 2000, 115.). E felfogás
szerint a jó mértéke a világban adott és felismerhető. A jóról és
rosszról alkotott mindenkori elképzelések figyelembe vétele nélkül
nem nyújthatunk hiteles leírást a társadalmi folyamatokról (Taylor,
1989). Amióta ember van, a „legyen” is – van. A teleológiai etika
megújítása mellett érvelő ökofilozófusok arra hivatkoznak, hogy az
élő rendszerek axiológiai (értékelő) rendszerek, mert minden élőlény
legalapvetőbb képessége, hogy felismeri a fennmaradása és megújulása
szempontjából jó és rossz körülményeket, és viselkedését ennek a
különbségnek megfelelően képes szabályozni (Rolston, 2005). Az
öntudatos viselkedést szabályozó erkölcs törvényei pedig azért nem
kerülhetnek ellentmondásba az élet rendjével, mert amit erkölcsön
értünk, az maga is része az élővilág önszabályozásának: az erkölcsi
rend a reflexió képességével felruházott lény szabadon végrehajtott
cselekedeteit szabályozza. Az erkölcsi megítélés alá eső
cselekedetek tárgya a túlélés szempontjából releváns egység kell
legyen, ez pedig nem csupán az emberek közössége, hanem legalább
annyira az élőlények társulása, sőt, maga a földi ökoszisztéma,
melynek egységén, stabilitásán és szépségén (igen!) múlik az élet
minősége, adott esetben fennmaradása.
Magától értetődik – mégis, súlyos félreértések
forrása, melyekben éppen a korai mélyökológia egyes képviselői
járnak az élen –, hogy a szabadság mértéke szerint végrehajtott
cselekedet, amely az egyén biológiai késztetései és pillanatnyi
érdekei rovására a természet megóvása mellett dönt – nem
természetes, hanem erkölcsös. Az öko-etikának nincs más választása,
mint hitet tenni a reflexió képességével – a megértő létmóddal –
járó, elháríthatatlan szabadságunk mellett. Ez tesz képessé arra,
hogy a mindenkor adotton túllépve, jó vagy rossz célok érdekében
meggyőződésünk szerint cselekedjünk.
Az emberhez méltó élet elemi feltételeinek
megőrzése, egyúttal az erkölcsi univerzum fennmaradása múlik ma
azon, hogy az életformák gazdag változatosságát és változékonyságát
először is feltétlen jónak ismerjük el, másodszor pedig felismerjük
szabadságunkat, amely képességé tesz arra, hogy ezt a jót óvjuk és
helyreállítsuk (Jonas, 2000). Azonban, ha erre a kettőre elvben és
általánosságban hajlamosak is lennénk, utunkat állja majd az
etikának, azaz a gyakorlat elméletének leggyakorlatiasabb
vonatkozása: a felelősség kérdését illető bizonytalanság. A
hagyományos felelősség-etika személyes felelősségünket a legjobb
esetben is csak cselekedeteink közvetlen következményeire mondja ki.
De vajon mennyiben tartoznak ránk, egyáltalán, erkölcsi megítélés
alá esnek-e azok a pusztító folyamatok, amelyek a globális
politikai-gazdasági rendszer „normális” működésének következtében
mennek végbe a világ távoli pontjain, vagy következnek be a jövő
nemzedékek életében? A szó szoros értelmében ezeket nem mi tesszük,
s ha ránk bizonyítják, hogy életmódunk, az általunk alkalmazott
technológia, üzleti döntéseink, politikai tevékenységünk vagy éppen
tétlenségünk közvetve hozzá is járulnak a más emberekre, népekre
vagy élő fajokra nézve végzetes változások bekövetkeztéhez, akkor is
mentséget kereshetünk magunknak abban, hogy ezeket mi semmi esetre
sem akartuk, esetleg nem is tudtunk róluk.
Ez a védekezés korántsem irracionális, amorálisnak
is csak abban az esetben mondható, ha a felelősség-etikát
radikalizáló gondolkodók álláspontjára helyezkedünk, akik
bebizonyítják, hogy a felelős cselekedet fogalma semmit sem jelent,
ha nem jelenti egyszersmind a tett nem-akart következményeiért
vállalt felelősséget is, ezen keresztül pedig részesedést a mások
cselekedeteiért viselt felelősségben. Tengelyi László A bűn mint
sorsesemény című könyvében ezt nevezi a felelősség retroaktív
konstitúciójának (Tengelyi, 1992). Ennek a nézetnek az implikációi
pedig túlmutatnak a szoros értelemben vett etika területén: egy
olyan kommunitárius vagy interakcionista antropológia
előfeltevéseihez kötődnek, amely az ember önazonosságát kizárólag
másokhoz fűződő viszonyaiban tartja megragadhatónak. Charles Taylor
és mások szerint kilétem azokban a döntésekben nyilatkozik meg,
amelyekkel elkötelezem magam mások mellett vagy ellen: tudni, hogy
ki vagyok, azt jelenti, hogy tudom, hol állok (Taylor, 1989, 27.).
Annyiban vagyok azonos önmagammal, amennyiben vállalom a
felelősséget azért a befolyásért, amelyet a mások sorsára
akaratlanul is gyakorolok. Az öko-etika fejlődésére döntő hatással
voltak azok a szerzők, akik az ember kitüntetett léthelyzetét többé
nem tagadták, mint elődeik, hanem – elsősorban Martin Heidegger és
Emmanuel Lévinas inspirációja nyomán – e felelősség vállalásához
kötötték (például Thiele, 2000). A felelősség szubjektumának ezt a
felfogását kell összekapcsolnunk az erkölcsi cselekedet céljának
vagy tárgyának fentebb vázolt, tágasabb felfogásával, amely azt egy
több mint emberi világban értelmezi (Abram, 1997). Ha ezt megtettük,
már okkal hivatkozhatunk a ma élők személyes felelősségére a jövő
nemzedékek sorsáért. Márpedig ezt kell tennünk, mert ha az élővilág
pusztítása nem bűn, csak rendellenesség, technikai vagy társadalmi
probléma, akkor szükségszerűsége jelenleg elvitathatatlan. Ha az
ember nem lényege szerint és eredendően erkölcsi lény, hanem az
erkölcs csupán egyike a Homo oeconomicus, a Homo faber, a Homo
politicus viselkedését szabályozó alrendszereknek, akkor nincs, ami
útját állja a rombolásnak. Az úgynevezett környezetvédelem mindig és
szükségképpen alulmarad a gazdasági teljesítmény növeléséhez fűződő
érdekekkel szemben, mivel ez utóbbinak lényegéből fakad a környezet
egyre intenzívebb kiaknázása, az erőforrások bizonyos fokú védelme
pedig ennek az igyekezetnek csupán kísérő jelensége lehet.
Hasonlóképpen kilátástalan az ökológia helyzete a
politikában: a zöld követelések ellentmondásban állnak a hatalom, a
tudás és a vagyon újraelőállítását szabályozó rendszer működésének
logikájával, tehát a túlnyomó többség akaratával. A többség ugyanis
minden még fennálló rendszerben az uralom adott rendjét akarja, csak
az elosztás módján változtatna – például kapitalizmus helyett
szocializmust akar –, mert a fennálló léte számára az egyedüli
realitás, hiszen mást nem ismer. A többségnek nincs fantáziája. A
politika nem a képzelet birodalma. De éppen ebben áll
jelentéktelensége, hiszen a történelmet – szemben a biológiai
evolúcióval – a képzelet mozgatja. Ezért a politikában az alapvető
változások mindig váratlanul, az egyes résztvevők által lényegében
befolyásolhatatlan módon, „kívülről” érkeznek, és átcsapásszerűen
mennek végbe – hatalmas megrázkódtatás és rengeteg szenvedés árán.
Ezúttal is így lesz.
Akik tehát az emberhez méltó élet természeti és
kulturális feltételeit védelmeznék, azok számára ma az etikai
diskurzus megkerülhetetlen, ez lévén az egyetlen esélyük arra, hogy
egyáltalán igazuk lehessen. Persze nem úgy, hogy arról győzködik
egymást és közönségüket, miszerint a „jó”, nevezetesen az
úgynevezett fogyasztói javakkal való élveteg pazarlás igenis rossz,
a „rossz” pedig, tudniillik az önmérséklet és a kényszerű lemondás e
javak egy részéről volna ezentúl a jó. Ezzel nem sokra mennek. Azt
kellene hinniük és elhitetniük, hogy valóban jó a jó: hogy
létrehozni jobb, mint elfogyasztani, hogy segíteni jobb, mint
legyőzni stb., a rossz pedig ténylegesen rossz, és mérhetetlen
szenvedést okoz. Még az is lehet, hogy elhinnék nekik. A modern
ipari társadalom végnapjaiban ugyanis csak kétféle nyomorúság, az
irányított kényszerfogyasztás és az egyre tömegesebb nélkülözés
között adatik választanunk, ezért azután minden rosszat kénytelenek
vagyunk egymás, valamint a természet ellenében elkövetni,
következésképpen elszenvedni is.
Az etika azonban több, mint puszta vigasz a
szenvedőknek: a jó felismeréséről, a szabadság értelméről szóló
tanítás is kell legyen, útmutatás, hogy mit tegyünk. Martin
Heidegger szerint az ember az egyedüli lény, akinek a számára a
világ „hátborzongatóan otthontalan” (Heidegger, 1995, 52. §), és
soha sincs „készen”; így neki azt szüntelenül építenie kell
(Heidegger, 2005). A kapcsolatok, a kultúra, a természet világát
építő vagy épségben megtartó cselekedet lesz tehát a jó, rossz pedig
az, ami ezzel ellenkezik. A szenvedés az öntudatos (haláltudatos)
létezés elháríthatatlan velejárója marad, azonban szabadságunkban
áll, hogy válasszunk: egymásért akarunk szenvedni vagy egymástól
(Lányi, 2010a). Harmadik lehetőség nincs.
De miféle föld? És miféle etika? Illő tisztázni
ezt, mielőtt a föld-etika vagy öko-etika hívéül szegődnénk. A
magyarban szerencsére a föld szónak hármas értelme van, és ez
rávilágít az ökológiai válság kihívására válaszolni képes etika
három dimenziójára. Mint Föld-etika először is a glóbusz
megmentésére szólít fel (Earth): ez tudomásunk szerint az
univerzumban az egyetlen hely, ahol az élet csodája zajlik, és az
egyetlen, amely az értelem fényében világlik. Másodszor, a föld
(land) egy helyre utal: a falu határát jelenti, a törzs
szállásterületét, a nép hazáját, a tájat, ahol otthon vagyunk. Ebből
következtethetünk a föld-etika kommunitárius elkötelezettségére. A
környezetvédelem pedig ezek szerint nem természeti objektumok
védelmét jelenti, hanem honvédelmet, annak is a legszelídebb
formáját, hiszen a tájak nem tudnak háborúzni, ahogyan ezt két
világégés között Szabó Zoltán Szerelmes földrajz-ában okkal
hangsúlyozza (Szabó, 1999). Harmadszor a termőföld (soil) védelméről
beszélünk, beleértve mindazt, ami azon terem: a megélhetésünk
alapját képező szárazföldi ökoszisztémákat. A föld-etika így
egyszerre lehet globalista és lokalista, személyes, illetve
természetközpontú.
2. Amit tudunk és amit nem
E dolgozatnak nem tárgya, hogy a klímaváltozás tényét, folyamatát,
kilátásait vagy annak antropogén okait elemezze. Mindezek tudományos
bizonyítékai lassan közismertté váltak, és a tudományos közösség
elfogadta őket. Arról sem szükséges értekeznünk, hogy miféle érdekek
mozgatják azokat a publicisztikai hadjáratokat, amelyeket pénzt és
fáradságot nem kímélve időről-időre azzal a céllal indítanak, hogy
rossz hírbe hozzák az éghajlatváltozás mellett szóló érveket s
magukat az érvelőket. Az egyre pontosabb modellek és előrejelzések
alapján arról is képet alkothatunk, hogy mi vár ránk, a
Kárpát-medence lakóira (például Bartholy et al., 2011). A
felmelegedésnél is súlyosabb következményekkel jár ránk nézve a
térségben kialakuló csapadékhiány, illetve a csapadék szélsőségesen
egyenlőtlen eloszlása. Az éghajlat átalakulása, melynek
következtében a hazai klíma jellemzői ötven év múlva nagyjából a
mostani bolgár viszonyokhoz fognak hasonlítani, mélyreható
változásokat idéznek elő a régióra jellemző pannon ökoszisztémában.
A változás evolúciós viszonylatban viharos sebessége a biológiai
sokféleség drámai hanyatlásával járhat.
Köztudott az is, hogy a már javában zajló és a
következő évtizedekben felerősödő változások rövid távon akkor is
megállíthatatlanok lennének, ha a világ népei úgy döntenének, hogy
mostantól fogva mindent elkövetnek az üvegházgázok kibocsátásának
mérséklése érdekében. Ennek azonban semmi jele. Éppen ellenkezőleg,
a leggyorsabb gazdasági növekedést produkáló új, tengerentúli nagy-
és középhatalmak megkövetelik maguknak a jogot, hogy egyre több
fosszilis tüzelőanyagot égessenek el, és egyre gyorsabb ütemben
irtsák ki a légköri szén-dioxid megkötésében döntő szerepet játszó
erdőségeiket. A fejlődésnek nevezett tékozlás fenntarthatatlan útját
már régóta járó nemzetek pedig ragaszkodnak kiváltságos
életformájukhoz, vagyis ahhoz, hogy több anyagot és energiát
használjanak el három-négy emberöltő alatt, mint amennyit az előttük
élt és az utánuk jövő nemzedékek összesen. Miközben a világ kőolaj-
és földgázkészletei (szerencsére?) rohamosan fogyatkoznak, tőzsdei
pánikot keltett az elmúlt években a hír, hogy a világ évi
kőolajfogyasztása 1%-os csökkenést mutat.
Hogyan lehetséges az, hogy egy mindenki által
ismert, feltartóztathatatlanul közeledő katasztrófa elhárítása
érdekében gyakorlatilag semmi sem történik? Valószínűleg ez korunk
nagy kérdése, amelyet az utókor történészei a legbehatóbban fognak
tanulmányozni – feltéve, hogy lesz utókorunk.
A követett stratégia változásaira mi sem
jellemzőbb, mint a fogalomhasználat alakulása. A történelem végéről
fantáziáló századvég gondolkodásában a természet romlása még a
civilizáció diadalmenetének sajnálatos, de elkerülhetetlen kísérő
jelenségeként tűnt fel. Ez volt a környezetvédelem viszonylagos
fénykora, amely a Római Klub első jelentéseitől nagyjából a
gazdasági globalizáció kibontakozásáig tartott. Ezt a korszakot az
egymással ellenkező törekvések nyílt konfliktusa jellemezte, ezért a
növekedés kontra környezet vita terepe a politika lehetett. Az
ökológia mint alternatív értelmezési keret megjelenése összefüggést
mutat a politikai szférában végbement változásokkal, többek között a
kormányzati intézményeken kívüli, civil önvédelmi mozgalmak
jelentőségének növekedésével. Az egykorú elemző szerint „a
természetpolitika nem csupán egy a sok kérdés közül, amelyről (a
közéleti diskurzusban) szó esik. Olyan ügy ez, amely az ember mint
társadalmi lény világát már nem olyan kollektivitásként mutatja be,
amely a nemzetek és egyének gazdaságát maximalizálja, hanem olyan
világként, amely köteles megvédelmezni a közjavakat az egyéni
hasznossággal szemben; a kollektív racionalitást az egyéni
racionalitással szemben. A társadalom mint együttműködésen alapuló
vállalkozás elképzelése rámutat a környezetnek mint a közéleti
diskurzus szervező elvének strukturális szerepére.”
A kilencvenes évek végére konszolidálódó új,
szabadkereskedelmi világrend azonban nem tűrte többé a
környezetvédelem fényűzését, mint ahogy minden egyéb akadályt, helyi
autonómiát, társadalmi ellenőrzést is el kellett takarítania a
fejlődés – azaz a nemzetközi cégbirodalmak és pénzügyi hálózatok –
útjából.
Ekkor kezdődött egy új fogalom, a fenntartható
fejlődés rövid életű, mintegy két évtizedes konjunktúrája. A
kifejezés egyrészt önmagáért beszél – a fejlődés többé nem
feltartóztathatatlan, ahogyan odáig hirdették, hanem esetleg
fenntarthatatlan; a fejlődés kátyúba jutott szekerét erőszakkal kell
onnan kiragadni –, másrészt roppant keveset mond, és az is
félreérthető (Lányi, 2011). Bár eredetileg volt határozott ökológiai
értelme: az erőforrások kiaknázását megújuló képességük mértéke
szerint limitálni (Meadows, 2000) –, a fogalom fokozatos inflációja
hamarosan mégis oda vezetett, hogy már minden erőfeszítést és
ügyeskedést a fenntarthatóság jelszavával legitimáltak, azt is, ami
a gazdasági-társadalmi rendszerben a leginkább fenntarthatatlan. Így
a fenntartható fogyasztás jelszavával az élet minősége helyett ismét
a pazarlás fenntartását próbálták elfogadtatni. Fenntartható
növekedés címén pedig a hagyományos absztrakt mennyiségi mutatókkal
mért gazdaság növekedését (azaz a realizált profit növekedését)
igazolták ahelyett, hogy gyökeresen új mutatókat és új gazdasági
célokat honosítottak volna meg (Daly, 1996). A fenntarthatóság
sikereként könyvelték el egyes környezetbarát technológiák
elterjedését, amíg be nem bizonyosodott, hogy ezek megjelenését az
esetek többségében a termelés és fogyasztás volumenének növekedése
követte, vagyis a fajlagos környezetterhelés csökkenése együtt járt
a szennyező kibocsátás tömegének növekedésével (Jevons-paradoxon).
Mindez hozzájárult a fenntarthatóság koncepciójának
kiüresedéséhez: már nem jelentett többet, mint meddő alkudozást a
gazdasági növekedés és a környezetvédelem hívei között, amelyben
minden esetben az utóbbiak húzták a rövidebbet. A fejlődésnek
nevezett gazdasági expanzió azonban válságba jutott, a
fenntarthatóság illúziója pedig elveszett. Az emberiség kezdett
hozzászokni a fokozatos romlás tendenciáihoz (csökkenő gazdasági
növekedés, hanyatló foglalkoztatás, romló hitelképesség, zsugorodó
erdőterületek, fogyatkozó ivóvíz, romló genetikai diverzitás stb.,
stb.) A huszonegyedik század második évtizedében ezért a
fenntarthatóság helyét a közéleti közhelyszótárakban a „reziliencia”
foglalja el.
A rugalmasságnak, állóképességnek, de ellenálló
képességnek is fordított, latin eredetű angol kifejezés mindenesetre
az alkalmazkodásról szól. A fejlődés, amelyet ideig-óráig próbáltunk
még valahogy fenntartani, végképp leállt, és a haladás
|
|
erői visszavonulót fújtak, a hadijelentésekből jól
ismert „rugalmas elszakadás” taktikáját választották, és ezentúl
védekezésre rendezkednek be addig-ameddig tartható hadállásaikban –
nagyjából ezt üzeni a resilience gyors médiasikere. De ténylegesen
kinek vagy minek a rugalmasságáról, állóképességéről van szó? Mit
kíván tőlünk a reziliencia szelleme? A kérdésnek két oldala van:
egyfelől mit kell elviselnünk, másfelől milyen magatartást kell
tanúsítanunk ahhoz, hogy rezilienssé váljunk.
Mire készüljünk? Ez az új program leghomályosabb
része, értelme pedig maga a homály. Sikerült a közfigyelmet
átirányítani arra a kérdésre, hogy vajon kik és mit tesznek vagy nem
tesznek annak érdekében, hogy a társadalom alkalmazkodni tudjon a
drámai változásokhoz. Ezzel végérvényesen lekerült a napirendről az
a sokkal kényesebb kérdés, hogy kik és mit tesznek vagy nem tesznek
a bolygó elpusztítása, az erőforrások felélése, a társadalom
megtévesztése, a hulladéközön növelése érdekében. Mindez zárójelbe
került, mint megmásíthatatlan adottság, amelyen nem lehet
változtatni, és amivel konstruktív elméknek nem is érdemes többé
foglalkozniuk – inkább készüljünk fel tisztességesen az
elkerülhetetlen következményekre. Hiszen számtalan közhasznú
intézkedés áll előttünk, amelyek kisebb-nagyobb mértékben mind
hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a bekövetkező környezeti katasztrófa
túlélhető, emberarcú, fenntartható (nem kívánt törlendő) legyen. Ez
feladatokat jelöl ki a közoktatás, a talajművelés, a vízgazdálkodás
stb. területén, ami megnyugtató, mert azt a látszatot kelti, hogy
nagy változásokra nincs is szükség, beérhetjük célszerű, jól
körülhatárolható, lényegében technikai jellegű intézkedésekkel, és a
helyzet urai maradhatunk. Ezeket a tennivalókat aránylag jól
ismerjük – mint ahogy hatástalanságukat is.
Amit nem tudunk, bár talán jó volna tudnunk, az a
rugalmas alkalmazkodás „lágy”, társadalmi oldala: hogy voltaképpen
mi is minősül ilyenkor, egy beláthatatlan kimenetelű válság
közepette reziliens magatartásnak? A kétségbeesett lázadás a
kétségbeejtő helyzet ellen? Passzív beletörődés a
megváltoztathatatlanba? Társadalmi túlélőbárkák építése? A
nadrágszíj szorosabbra húzogatása? Átállás az autarchiára? Globális
kormányzás bevezetése? Általános lefegyverzés vagy általános
fegyverkezés? Semmi kétség, a rezilienciakutató intézetek sokasága,
és az áldásos működésük nyomán felszaporodó irodalom hamarosan
szakszerű válaszokat kínál majd laikus kérdéseinkre. Talán épp e
beinduló konjunktúra ellen szeretnénk jelen sorainkkal jó előre
vétót emelni.
Két dolgot állítunk. Az egyik, hogy a rugalmas
alkalmazkodás mint cselekvési program nem egyéb a civilizációnkat
ökológiai válságba sodró – és korántsem szükségszerű! – fejlemények
indirekt apológiájánál. A túlélés egyedüli lehetséges stratégiája
pedig az ökológiai rendszerváltozás programja volna – egy olyan
politikai program, amely az ökológiai fenntarthatóság kritériumaiból
módszeresen levezeti azokat az intézményeket és kormányzati elveket,
amelyek ezeknek megfelelnek (Lányi, 2012). Ha a saját sorsukról
felelősen döntő lokális közösségek visszaszereznék az önrendelkezés
szellemi és anyagi eszközeit, többségük nagy valószínűséggel a
létfeltételek megóvására alkalmasabb döntéseket hozna, mint
amilyenek ma a személytelen közvetítő rendszerekben és hálózatokban,
nemzetek feletti bürokratatestületekben születnek. Az így véghezvitt
decentralizáció magától is megoldaná a legsürgetőbb feladatok egy
részét: véget vetne az üzleti hálózatok világuralmának, s az ezzel
járó, gátlástalan növekedési hajszának. Ami ez után következne: a
helyi társadalmak és nemzetállamok újjászületése, annak menetrendjét
előre kitalálni csak a racionális utópiák és aufklér diktatúrák
megrögzött hívei akarnák; az ökológiai politikának azonban ez éppen
a lényegével, azaz a spontaneitás és önrendelkezés elvével
ellenkezik.
Lehet azonban – és talán kellene is hogy legyen –
megalapozott véleményünk valami másról, ami nem az állóképesség és
rugalmas alkalmazkodás politikai-gazdasági dimenzióját illeti, hanem
a helyi társadalmak (ugyanis világtársadalom nem létezik) morális
állóképességét. Azt állítjuk, hogy a továbbiakban minden ezen múlik,
mint ahogyan a süllyedő hajón, az ostrom végóráit élő erődítményben,
járvány vagy természeti katasztrófa sújtotta településeken újra és
újra kiderül, hogy amikor az intézményes rend felborul,
működésképtelenné válik, olyankor a közösség viselkedését egy másik,
láthatatlan, csupán a lelkekben élő rend szabályozza, amely
együttműködésre és kölcsönös segítségre ösztönöz, vagy éppen
ellenkezőleg arra, hogy ki-ki a többiek rovására keresse az egyéni
menekülés útját és eszközeit. Amit nem tudunk, és amiről többet
kellene tudnunk: a társadalom morális állóképességének minősége és
összetevői.
3. A morális állóképesség
A klímaváltozás várható következményeit kutató etikai szempontú
vizsgálódásnak véleményünk szerint elsősorban a társadalom morális
állóképességének felderítésére kellene irányulnia. Ez jócskán
túlmegy azon, amit szokásos értelemben „környezeti tudatosságnak”
neveznek. A javasolt irányváltást az indokolja, hogy nem tudjuk,
milyen társadalmi-politikai változásoknak nézünk elébe. Megbízható
prognózisokkal kizárólag a természettudományok terén rendelkezünk,
és ez nem a humán tudományok gyengeségéből, hanem a kettő közötti
különbség lényegéből fakad. Az ember értelmes, azaz helyzetét
értelmező lény, ami röviden azt jelenti, hogy nem arra reagál, ami
van, hanem arra, amit mondanak neki, amiben hisz, amit képzel, vagy
amitől fél (például Bertalanffy, 1991). A természeti feltételek
változására nem közvetlenül válaszol, hanem a társadalmi viszonyok
megváltoztatásán keresztül (Hawley 2000). Hogy az ökológiai
szűkösség drámai tapasztalata ténylegesen miféle új döntési,
termelési, nevelési, születésszabályozási és hadviselési eljárásokat
fog életre hívni, azt senki nem tudhatja előre. Azt még kevésbé,
hogy ezek bevezetése miféle társadalmi konfliktusokkal jár,
egyáltalán, hogy milyen térbeli eloszlást mutatnak majd a különféle
megoldások, magyarán, hogy kik lesznek a sikeres túlélők, és mely
térségekben vezet az ökológiai válság társadalmi katasztrófához,
háborúhoz. (Hogy a fogyatkozó erőforrások maradékáért vívnak majd
háborúkat, s hogy ezek beláthatatlan pusztítással fognak járni,
efelől nincs semmi kétségem. Nemegy konfliktusban szolgálnak már ma
is casus belli gyanánt.)
Mindebből az következik, hogy a megjósolhatatlan
kihívásra adandó társadalmi válasz leginkább kutatható előfeltétele
az egyes közösségek morális cselekvőképessége lesz, a maga
általánosságában. Erről pedig nem mond eleget hajlandóságunk a
hulladék szétválogatására vagy a takarékos vízhasználatra. Az elmúlt
években elvégzett vizsgálatokból egyébként megtudhattuk, ami ez
utóbbi területeken megtudható: a hazai lakosság a környezet
romlásából származó veszélyeket ugyan rosszul ismeri, de annál
aggasztóbbnak találja; hajlandósága, hogy ezek elhárítása érdekében
változtasson a viselkedésén, aránylag csekély, és inkább a kérdőíves
kutatások eredményeiben mutatkozik, mintsem a gyakorlatban (pl.
Székely, 2002; Varga, 2004; Lányi, 2001). A felmérések eredményei
azért sem szolgálnak a jövőre nézve tanulságokkal, mert jól
felismerhető módon a jelenlegi intézményi környezet lenyomatát
tükrözik. A környezetet védő, illetve súlyosan terhelő
viselkedésmódok aszerint terjednek, és megítélésük is nagyjából
aszerint alakul, hogy ezek az intézmények (a kormányzat, a piac, a
média) milyen szolgáltatásokat kínálnak, reklámoznak, vagy
kényszerítenek az emberekre. Elvileg is nehezen képzelhető el, hogy
egy mediatizált ipari tömegtársadalomban a közvélemény ne azokat a
termékeket, szolgáltatásokat, pártokat és véleményeket részesítse
előnyben, amelyeket azok sugalmaznak, akik az audiovizuális médiumok
felett tényleges ellenőrzést gyakorolnak. A preferenciák mintázata
nagyjából meg fog felelni a kisajátított médiafelületek
eloszlásának. (Magyarországon a médiakommunikáció gyengébb
hatékonysága és erőteljesebb befolyásolása – úgy az üzleti, mint a
politikai érdekeltségek részéről – nagyjából kiegyenlíti egymást,
így a végeredmény nem okvetlenül mutat eltérést az európai
átlagtól.)
Milyen morális kvalitásokat érdemes vizsgálnunk? A
környezeti válságról és főleg annak társadalmi-politikai
következményeiről annyit tudhatunk,
• hogy azok váratlan és szokatlan helyzeteket
teremtenek (például szolgáltatások kiesése, természeti
katasztrófák);
• próbára teszik a közösség kreativitását (új
megoldások keresése);
• a társadalmi egyenlőtlenségeket kiélezik, illetve
azoknak új dimenzióit tárják fel (alapvető természeti források
elérhetősége);
• valamint hogy a túlélés esélyei egyenesen
arányosak a közösség hajlandóságával, hogy hosszú távú érdekeket
részesítsen előnyben a pillanatnyiakkal szemben.
A krízishelyzetekben várható, illetve elvárható
társadalmi viselkedés legfőbb tényezője szerintünk az egyének
képessége együttműködésük autonóm megszervezésére. Mozgósíthatók-e
anómiás helyzetben, amikor a központi szabályozás csődöt mond, a
helyi közösség tartalék erőforrásai, találékonysága és rejtett
képességei az önszerveződésre? A hazai társadalom ebből a
szempontból ellentmondásos képet mutat. A Karácsony Sándor és mások
által nemzeti jellegzetességnek vélt (paraszti) individualizmusból
(Karácsony, 2009) mára inkább csak a hatóságokkal szembeni mélységes
és megalapozott bizalmatlanság, valamint a szabályokat megkerülő
viselkedés nagyfokú társadalmi elfogadottsága maradt. Az
öngondoskodás képessége ezzel szemben ritkán nyilatkozik meg,
legalábbis békeidőben. Az autonómia szubjektumai, a helyi,
munkahelyi, szakmai és kulturális közösségek példátlan mértékben
estek szét. Az elmúlt két évtized, minden várakozással ellentétben,
nem a lokális autonómiák megerősödését, hanem fokozatos
felszámolását hozta magával. A szakmai közösségek, szakszervezeti
mozgalmak, kulturális civil kezdeményezések áldozatául estek a
posztszocialista viszonyoknak, melyeket egyszerre jellemez a piaci
haszonelv akadálytalan és ezért kíméletlen érvényesülése, valamint a
központi újraelosztás lényegében változatlan (újabban látványosan
erősödő) dominanciája. Mégsem hagyhatjuk említetlenül azokat a
történelmi előképeket, amelyek arra utalnak, hogy nálunk, ha semmi
egyéb, legalább a rendszerint idegen, népellenes központi uralom
iránti bizalmatlanság az elmúlt századokban fenntartotta a helyi
önszerveződés hagyományát. A 16. században három részre szakadt
ország magára hagyott végvárai elképesztő teljesítményt nyújtottak
az akkori idők első számú katonai nagyhatalmával szemben. Később, a
nemzeti újjászületés előkészítésében – és késleltetésében – jelentős
szerepet játszottak a vármegyék, melyek korlátozott önkormányzása
mégiscsak a parlamentarizmus lokális előképe volt. E hagyományokból
azonban nem sok maradt fenn napjainkra. A vidéki társadalom
elveszítette a helyi érdekek hatásos képviseletére, a helyi
társadalom megszervezésére képes középosztályokat és értelmiséget. A
falusi társadalom fikcióvá lett, ott valóban csak lakosságról
beszélhetünk a szó legrosszabb értelmében, azaz olyan emberekről,
akik egy helyen laknak, de nincsenek közös érdekeik, vagy ha vannak,
nem képesek azoknak hangot adni, mert a falun élő, de városban
dolgozó, a falun élő, de munka és megélhetés nélkül tengődő,
valamint a falura betelepült, de városi eredetű és kötődésű
csoportok között alig van érdemi kommunikáció (Lányi, 2010b).
Újfajta társadalmi egyenlőtlenségek megjelenése és
az ebből származó konfliktusok nagy valószínűsége a szolidaritás
kérdésére irányítja figyelmünket. Képesnek bizonyul-e a magyar
társadalom arra, hogy az új kockázatokat és terheket közösen
viselje, s ne a gyengékre és elesettekre hárítson ezekből annyit,
amennyit csak lehet? Ez a kérdés ma már empirikusan vizsgálható.
Példaként említeném a városi térszerkezet és térhasználat
átalakulását, ahol a zöldterületek és közterek sorsa meglehetősen
riasztó jelzésekkel szolgál a bennünket foglalkoztató kérdéssel
kapcsolatban. A közösségi tulajdonú zöldterületek beépítése,
szeméttel való telihordása, elhanyagolt állapota az egyik oldalon, a
környezet romlása elől tartósan az elővárosokba, nyaranta külföldre
menekülő gazdagabbak viselkedése a másikon alkalmat ad arra, hogy
ezeket az ismert jelenségeket ezúttal a morális szempontok és
indítékok oldaláról vizsgáljuk.
Végül, ami a hosszú távú, közös érdekek figyelembe
vételét, azaz a stratégiai viselkedésre való készséget illeti, ennek
a kérdésnek nyilvánvalóak az etikai vonatkozásai. Az eredmény több
tényező együtthatásán múlik:
• szerepet játszik benne a távlatos érdekek
felismerésének kognitív képessége;
• a pillanatnyi előnyök feláldozásához szükséges
elemi erények, az önfegyelem és az előrelátás;
• a bizalom az együttműködés lehetőségében, azaz a
társak várható magatartásának megítélése;
• egoista ill. altruista hajlam: e kettő aránya egy
társadalomban a közösségek állapotának fontos mutatója, amelyben az
egyes kultúrák – történelmi örökségüknek megfelelően – jelentős
eltérést mutathatnak. Megkockáztatjuk, hogy a közjót szolgáló,
másokért felelősséget vállaló magatartás ott lesz jellemző, ahol az
összefogás és közös áldozatvállalás értelmét korábbi sikerek
igazolják.
Nagy kérdés, hogy ahol a hatalom a közös fellépést
a közérdek képviseletében nemzedékről nemzedékre büntette és
üldözte, miközben az egymás rovására zajló érdekérvényesítés, az
egyéni ügyeskedés egyébként változó történelmi körülmények között
újra és újra lehetségesnek és sikeresnek bizonyult, ott mennyiben
semlegesíthető a morális kontraszelekció a tudatosítás, a mozgósítás
és az erkölcsi nevelés eszközeivel.
Kulcsszavak: ökológiai politika, föld-etika, felelősség,
reziliencia, morális állóképesség
IRODALOM
Abram, David (1997): The Spell of the
Sensuous – Perception and Language in a More-than-human World.
Vintage Books, New York
Bertalanffy, Ludwig (1991): …ám az
emberről semmit sem tudunk. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó,
Budapest
Bartholy Judit – Bozó L. – Haszpra L.
(szerk.) (2012): Klímaváltozás 2011 – Klímaszcenáriók a
Kárpát-medence térségére. MTA, Budapest
Daly, Herman (1996): Beyond Growth. Beacon
Press, Boston
Eder, Klaus (2000): A környezetvédelem
intézményesülése és az ökológiai diskurzus átalakulása. In: Szabó
Márton – Kiss B. – Boda Zs. (szerk.): Szövegváltozatok a politikára.
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Hawley, Amos (2000): Humánökológia. In:
Lányi András (szerk.): Természet és szabadság. Osiris, Budapest
Heidegger, Martin (1995): Bevezetés a
metafizikába. Matúra, Budapest
Heidegger, Marin (2005): Építés, lakozás,
gondolkodás. In: Schneller István: Az építészeti tér minőségi
dimenziói. Terc, Budapest
Jonas, Hans (2000): Az emberi cselekvés
megváltozott természete. In: Lányi András (szerk.): Természet és
szabadság. Osiris, Budapest
Karácsony Sándor (2009): A magyar
észjárás. Széphalom, Budapest
Lányi András (2001): A szag nyomában –
környezeti konfliktusok és a helyi társadalom. Osiris, Budapest
Lányi András (2010a): Az ember fáj a
földnek. L’Harmattan, Budapest
Lányi András (2010b): Miért
fenntarthatatlan, ami fenntartható? Szociológiai Szemle. 20, 2.
Lányi András (2011): Fenntarthatóság és
közpolitika 1. Magyar Szemle. 20, 5–6.
Lányi András (2012): Az ökológia mint
politikai filozófia. Politikatudományi Szemle. 21, 1.
Leopold, Aldo (2000): Föld-etika. In:
Lányi András (szerk.): Természet és szabadság. Osiris, Budapest
Meadows, D. – Randers, J. (2000: A
fenntartható társadalom. In: Lányi András (szerk.): Természet és
szabadság. Osiris, Budapest
Rolston, Holmes (2005): A környezeti etika
időszerű kérdései. In: Lányi András – Jávor Benedek (szerk.):
Környezet és etika. L’Harmattan, Budapest
Szabó Zoltán (1999): Szerelmes földrajz.
Osiris, Budapest
Székely Mózes (2002): Globális problémák
és a környezet. Szociológiai figyelő. 3.
Taylor, Charles (1989): The Sources of the
Self – The Making of the Modern Identity. Cambridge University
Press, Cambridge
Tengelyi László (1992): A bűn mint
sorsesemény. Atlantisz, Budapest
Thiele, Leslie Paul (2000): Természet és
szabadság. In: Lányi András (szerk.): Természet és szabadság.
Osiris, Budapest
Varga Attila (2004): A környezeti nevelés
pedagógiai pszichológiai alapjai. PhD-disszertáció. ELTE, kézirat
LÁBJeGYZET
1 Tudniillik ha nem
erkölcsi lényként viselkedik, semmivé lesz.
<
|
|