E tanulmány elsődleges célja az, hogy az egyetemek
rangsorolásának megalapozásához mint alapkutatási probléma
elemzéséhez hozzájáruljon. A jelenlegi, a közvélemény számára
legismertebb hazai és nemzetközi rangsorok kifejezetten valamilyen
célközönség – főleg egyetemi és főiskolai helyekre pályázó diákok –
számára készülnek gyakorlati útbaigazítás céljából, tehát
összeállításuk a jelenlegi formában az alkalmazott tudomány tipikus
esete. Ugyanakkor az is látható, hogy nemcsak „diák- és
hallgatóbarát” egyetemi rangsorkészítés folyik, hanem a kutatási,
oktatási és innovációs szakpolitikát támogató – „szakpolitika-barát”
rangsorok is születtek, amelyek az oktatási szakemberek vagy a
fenntartó szervezetek speciális igényeit veszik figyelembe.
Voltaképpen a fenntartók igényeinek megfelelő egyetemi rangsor
alakult ki a magyarországi kutatóegyetemi pályázat eredményeképpen,
de mivel az adatok jelentős része önbevallásokon és önbesorolásokon
alapul, ezért csak közelítéseknek, becsléseknek tekinthetőek,
kutatási eredményeknek nem. Az alapkutatás feladata ezen a helyzeten
túlmenni, és mindenekelőtt feltenni a kérdést, hogy milyen módokon
és milyen ismérvek alapján értékelhetők az egyetemek és főiskolák.
Ez a feladat nem oldható meg csak kvantitatív úton, egyszerű és
összetett mutatók képzésével, hanem az egyetemi funkciók és
teljesítésük, valamint a tudományos kutatási és az oktatási
potenciál fejlődési távlatainak átfogó kvalitatív értékelésére is
szükség van. E tanulmány ebből a nagyon összetett feladatból főleg
arra az alapkutatási részfeladatra koncentrál, hogy az egyetemek és
főiskolák értékelésének feltételeit a nemzetköziesedés folyamatának,
valamint a globalizáció és az Európai Unióban folyó egységesítés
összefüggéshálójában megvizsgálja. Ez hozzájárulhat ahhoz, hogy a
rangsorkészítést egyrészt történetileg megragadható egyetemfejlődési
trendek, másrészt kutatás- és oktatáspolitikai rendszerek,
harmadrészt pedig tudomány- és technológiaelemzési, valamint
innovációelméleti kontextusban láthassuk. Ily módon jelez egy olyan
alapkutatási szintet, amely fontos vonatkoztatási pontokat nyújthat
a rangsorkészítési módszertanok minden képviselője számára. Emellett
e tanulmány röviden vizsgálja azt, hogy az ilyen alapkutatás milyen
területen és hogyan segítheti a felsőoktatási szakpolitikát.
Az egyetemek értékeléséhez mint alapkutatási
témához, már számos eredmény áll rendelkezésre, bár ezek nagy része
nem kimondottan ezzel a céllal készült, tehát más területekről kell
átsorolni és integrálni őket. Egészen tág értelemben a
felsőoktatás-kutatás egésze kapcsolatba hozható az egyetemek és
főiskolák hatékonyságának kérdésével. A rangsorolásnak mint
alapkutatási témának olyan részterületei lehetnek, mint az oktatási
módszerek fejlettsége, az oktatási anyag aktuális gyakorlati értéke,
korszerűsége, a nemzetköziesedés különböző formáinak kihasználása, a
regionális beágyazódottság, a hálózatosodási képesség és az idevágó
eredmények, az egyes egyetemi funkciók fejlesztésének intézményi
távlatai, a belső intézményhálózat korszerűsége, az ipari
környezetbe bekapcsoló és más tudásközvetítő segédintézmények,
valamint a belső pályázati és innovációs intézmények hatékonysága.
A rangsorolási alapkutatásban kiemelkedő helyet
foglal el a nemzetköziesedés témaköre, mert több szinten is jelen
van. Ezen túlmenően a nemzetköziesedés ma már széles körben, több
tudományágban elterjedt szakkifejezés, amellyel elsősorban valamely
program, oktatási intézmény, vállalat vagy régió nemzetközi
kapcsolatainak gazdagodását, fogadókészségének kiszélesedését
jelölik. Régóta kutatják az egyetemi tantervek nemzetköziesedését is
(Bremer – van der Wende, 1995). Ezt a fogalmat az egyetemek és a
főiskolák vonatkozásában sem lehet a globalizáció fogalma nélkül
tárgyalni, amely elsődlegesen az államok kölcsönös függésének
erősödését jelenti. E két folyamattal szintén össze van fonódva egy
harmadik, éspedig az európai felsőoktatás egységesítése, aminek
talán a legismertebb része az úgynevezett bolognai folyamat. Az
„egységesítés” természetesen viszonylagosan értendő, mint az eltérő
felsőoktatási rendszerek ésszerű közelítése. Az alapkutatási
kérdések körülhatárolása érdekében érdemes a globalizáció és a
nemzetköziesedés fogalmait egymástól világosan különválasztani.
A nemzetköziesedés folyamata
és az egyetemek
A három kategória, éspedig a globalizálódás, az európai uniós
egységesítés és a nemzetköziesedés közül ez utóbbi meghatározása a
legnehezebb, mert e fogalomnak már eddig is sokféle értelmezése
alakult ki. A már vázolt tudományközi alapjelentésen túlmenően van
sajátos felsőoktatási, innovációelméleti, történeti, szociológiai,
valamint tudomány- és technológiaelméleti jelentése is. A
nemzetköziesedés kategóriája éppen azért kiemelkedően fontos az
egyetemi rangsorok mint alapkutatási feladat szempontjából, mert a
felsőoktatás fejlődése során egyre újabb jelenségekkel kapcsolható
össze. Ezen túlmenően az is fontos, hogy a nemzetköziesedés
jelentése el legyen határolva azoktól a folyamatoktól, amelyek az
egyetemeknek az Európai Unión belül végbemenő egységesítését
szolgálják, és amelyeket már éppen ezért nem lehet minden további
nélkül nemzetköziesedésnek nevezni, mert már csak részben azok.
Egyes átfogó folyamatok kezdetei az egyetemek
távoli múltjába, egészen az alapításokig nyúlnak vissza, miközben
napjainkban még inkább összetetté és sokirányúvá váltak. Jelentős
mértékben éppen ezek tették és teszik lehetővé az egyetemek és
főiskolák összevetését és rangsorok készítését, és ezt leginkább
alapkutatási szinten lehet bizonyítani. A folyamatok másik része –
az uniós egységesítés – az Európai Közösségeknek köszönhetően indult
be, majd az EU megalapításával szélesedett ki, s olyan látványos és
nagyhatású megnyilvánulásai vannak, mint az Európai Oktatási és
Kutatási Térség programja. E folyamatok ugyancsak kihatással vannak
az egyetemek és főiskolák összehasonlíthatóságára.
Az európai egyetemek fejlődésének
néhány fontosabb állomása a XX. századig
Az első egyetemek Európában jöttek létre, és közülük is a
legkorábban, 1088-ban, a bolognait alapították. A párizsi egyetemet
1205-ben pápai oklevél hívta életre. A középkor folyamán e két
különböző egyetem szolgált modellként számos további egyetem
létrehozásához. Az egyetemek alapítása kezdettől fogva szorosan
összefüggött az önkormányzatisággal, amely mind a professzorokra,
mind pedig a diákokra kiterjedt. Az önállóság egyik sarkköve volt,
hogy az egyetem polgárait nem lehetett külső bíróságok előtt perbe
vonni, csak a saját, választott elöljáróiknak tartoztak
felelősséggel, ők ítélkezhettek felettük. Az egyetemek önállóságának
e korai – középkori és újkori – fejlődése képezi a történeti értékek
egy részének azt a magját, amelytől a meghatározásuk még ma sem
választható el. Ez a meghatározásuk ma is magában foglalja a
tudományos gondolkodás szabadságát, a különféle témák és
diszciplínák tetszőleges összekapcsolását, a tudományos világ számos
további értékének megvalósítását, mint a függetlenség és a kritika
szabadsága. Mindezek a sajátosságok az egyetemek tradicionális
nemzetköziségének fontos bázisát alkotják abban az értelemben, hogy
már az alapításukkor a meglevő nemzetközi érvényű modellekhez
igazodtak. A legősibb egyetemek az évszázadok során fennállva
megmutatták, hogy különféle társadalmi formációkban és nagyon eltérő
körülmények között bizonyulhatnak sikeresnek. Az általuk
kikristályosított és megőrzött számos érték, norma és jog azután
kiindulóponttá is vált a felemelkedő polgárság számára, és több
esetben az emberi jogok megfogalmazásának alapjául szolgált. Ily
módon az egyetemek egyfajta – tradicionális – nemzetközisége már a
legkorábbi kezdetektől fogva megvolt, és azután több irányban
fejlődött.
A minőségi oktatás kibontakozását elősegítette az a
kialakuló verseny, amely a protestáns egyetemek megalapítása után a
három felekezet – a katolikus, az evangélikus és a református
egyházak – felsőoktatási intézményei között kialakult. A XVIII.
században már megjelentek az első modellértékű egyetemek, mint a
németországi Göttingeni Egyetem. Az ezt követő fejlődési szakaszt a
nagy francia forradalom és annak európai utóhatásai indították el,
amelyek folytán a XIX. században nagymértékű szekularizálódás ment
végbe az egyetemeken belül. A Berlini Egyetem megalapítása 1810-ben
egy, a korban sokak szemében ideálisnak számító intézményt
eredményezett, amely szintén modellértékűvé vált. Bár az egyetemi
önállóság régi elemei megmaradtak, sőt itt-ott újabbakkal is
bővültek, ebben a korszakban azonban sok tekintetben még mindig az
alapító és fenntartó intézmények határozták meg az egyetemek
működési módját és funkcióit. Az önállósodás egyik fő területe a
szekularizálódás maradt, amely akkor érkezett el döntő ponthoz,
amikor az egyház és az állam szétválasztása Európában több államban
is bekövetkezett. Az állami oktatási adminisztráció egyre inkább a
kezébe vette az egyetemek támogatását, illetve a felismert előnyök
miatt és a szükségletek kielégítése végett maga is egyre többször
élt az egyetemalapítás lehetőségével. Az új egyetemek létrehozása
többnyire reformok végrehajtását is szolgálta. A nemzetköziesedés
egyik új területe a reformok révén behozott újdonságok elterjedése
lett.
Az európai egyetemmodell elterjedésének befejeződése a huszadik
században
és a globális egyetemi szövetségek kialakulása
Az európai egyetemek expanziója, intézményi modelljének elterjedése
más kontinenseken a XX. században lezárult azzal, hogy részben még a
gyarmati sorban levő, részben pedig az abból felszabadult
országokban is létrejöttek az első egyetemek. Ettől az időszaktól
kezdve a különféle fejlődési irányok kialakulása, illetve a már
korábban megalapított egyetemek sajátosságainak megerősödése
folytatódott nagyon különböző körülmények között, amelyek elsősorban
a két világrendszer kialakulása és harca folytán álltak elő. A
politikai hátterű dezintegráció folyamataival párhuzamosan az
egységesítés folyamatai is elindultak az egyetemek tradicionális
nemzetköziségéhez tartozó közös tulajdonságok és értékek alapján. A
XX. században ugyanis az egyetemek nemzetközisége minőségileg új
tényezővel gazdagodott: létrejöttek az első nemzetközi egyetemi
szervezetek. Az érdekvédelmen túl, amely gyakran a közvetlen oka
volt az összefogásnak, e szervezetek tudatosították az alapvető
értékek közösségét, és a változó világban igyekeztek megakadályozni,
hogy az egyes államok felsőoktatási és kutatási politikái
elszakadjanak ezektől. Ez a veszély annak folytán keletkezett, hogy
az államok egyre több igényt támasztottak a felsőoktatási
intézményekkel szemben, és gyakran éltek a közvetett vagy akár a
közvetlen politikai befolyásolás eszközével. Ez utóbbi trendet,
melynek része volt a Szovjetunió és kelet-európai államszocialista
blokk átpolitizált felsőoktatása is, akár negatív nemzetköziesedési
folyamatnak is lehet nevezni. Mind az egyetemek politikai irányzatok
általi fenyegetettsége, mind pedig nemzetközi összefogásuk megelőzte
a globalizációt.
A nemzetközi szervezetek kezdettől fogva az
alapvető egyetemi sajátosságok és értékek megőrzését tekintették
elsődleges feladatuknak, és tevékenységük fő iránya változatlanul
ez. Napjainkra a legjelentősebb, globális kiterjedésű szervezet a
Magna Charta Universitatum lett, melynek központja Bolognában
található, ahol az alapító egyetemek magát a chartát a Bolognai
Egyetem létrehozásának kilencszázadik évfordulóján, 1988-ban
aláírták (Roversi-Monaco, 2006, 7–9.). Az aláíró egyetemek száma
folyamatosan gyarapodik, és mára már meghaladja a hatszázat. A
dokumentum az egyetemek működésének legalapvetőbb hagyományos
értékeit és sajátosságait rögzíti. A másik jelentős globális
szervezet az Egyetemek Nemzetközi Szövetsége (IUA), amely az UNESCO
égisze alatt működik. Az egyetemek valamennyi kontinensre kiterjedő,
általános nemzetközi szervezetei mellett létezik az Európai
Egyetemek Szövetsége, az EUA, amelynek fontos szerepe van az EU
egyetemi stratégiájának formálásában és az Európai Oktatási és
Kutatási Térség kialakításában. Emellett ez a szervezet is arra
hivatott, hogy segítsen megőrizni az egyetemek hagyományos értékeit.
Az EU korábbi támogatási politikája szorgalmazta kisebb létszámú,
interregionális egyetemi szövetségek kialakítását minimum három
intézményi résztvevővel.
A legnagyobb nemzetközi egyetemi szövetség, a Magna
Charta Universitatum szervezet dinamikusan fejlődik. Kialakította a
saját kutatóintézetét is Observatory for Fundamental University
Values and Rights (Alapvető Egyetemi Értékek és Jogok Védelmének
Intézete) elnevezéssel. Ez az intézmény rendszeresen figyeli a
különböző országok felsőoktatási szakpolitikáját, az alapvető jogok
betartását és az értékek megőrzését. Mivel e szövetség esetében a
közös értékek, jogok és tulajdonságok megvédéséről van szó, ezért
ezek újszerű védelme, a változó körülmények között történő
fenntartása ugyancsak a nemzetköziesedés hagyományos formájának
megújítását jelenti, hiszen új gyakorlatokat is elterjesztenek,
nemzetközivé tesznek. A nemzetköziesedés egy másik válfajának
manapság gyakrabban használt fogalma ettől jelentősen eltér, mivel
elsősorban az egyetemeknek a nemzetközi felsőoktatási munkaerőpiac
és mobilitás felé való nyitottságát, valamint a nemzetközi oktatási
és kutatási hálózatokba való mély betagolódását jelenti.
Az 1989-es rendszerváltó fordulatok után a
kelet-európai felsőoktatási rendszerek kiigazítása is nagyrészt
végbement egyrészt a nyugat-európai minták átvételével, vagy a saját
korábbi, az államszocialista korszakban felszámolt gyakorlathoz való
visszatéréssel. Magyarországon például ezt követte 2000-ben a
felsőoktatási intézmények szétaprózottságának felszámolása az
egyetemi és főiskolai integrációval, melynek keretében különösen a
vidéki egyetemi városokban egy-egy nagy felsőfokú intézménybe
tömörültek az egyetemek és főiskolák. Az integráció folyamata ezzel
nem állt le, és részben gazdasági, de nagyobbrészt demográfiai okok
miatt kis lépésekben ugyan, de továbbra is folytatódik. Az
egységesülésnek ezek a magyarországi folyamatai jelentősen
hozzájárultak az itthoni összehasonlíthatóság alapjainak
megteremtéséhez is. A kelet-európai országok egyetemei szintén
csatlakoztak a nemzetközi szervezetekhez és ez segíti őket a
hagyományos értékeik megőrzésében és függetlenségük fenntartásában.
A nemzetköziesedés kutatás-,
innováció- és oktatáspolitikai jelentősége
A nemzetköziesedés a kilencvenes években vált szakfogalommá a
tudomány- és technikaelméleti tanulmányok, az innovációelmélet,
valamint az innováció- és tudománypolitikai elemzések területén
(Edler – Boekholt, 2001). A nemzetköziesedés e fogalmának
jelentéstartalma lényegesen eltér az előbbi, történeti-tradicionális
változatétól. Olyan helyzetek leírására használták, amelyben a
kutató- vagy egyszerre kutató- és oktatóhely vagy intézmény a
szokásosnál jóval nyitottabb volt a kutatói és oktatói mobilitás
iránt, és a nemzetközi szinten megjelenő eredményeket aktívan és
nagy hatékonysággal integrálta a saját tevékenységébe, a kutatásba
és az oktatásba. Kialakultak olyan tudomány-, kutatás-, innováció-
és oktatáspolitikák, amelyek kifejezetten szorgalmazták ezt a fajta
nemzetközi nyitottságot, pártolták az oktatók, kutatók ki- és
beutazását, a nemzetközi hálózatok kialakítását és fenntartását,
arra a meggyőződésre alapozva, hogy a kölcsönös előnyökből mindenki
elegendő mértékben részesül. Így például a svájci egyetemek és
főiskolák esetében már régi gyakorlat, hogy a fontos oktatási
pozíciókat más, külföldi oktatók és kutatók is betölthetik a
nemzetközi tudományos életben megmutatkozó eredményeik alapján. Az
ilyen értelemben vett nemzetköziesedés folyamatai az Európai Unió
egyetemein, az egyetemek közötti kapcsolatokban is megfigyelhetőek.
Az ilyen szakpolitika könnyebben megvalósítható az olyan országok
között, amelyeket a nyelvi közösség összefűz, ahogy ez a helyzet
Ausztria, Németország és Svájc, vagy Belgium, Franciaország,
Luxembourg és Svájc között. Az angol nyelv térhódítása a tudományban
ugyancsak elősegíti a nemzetköziesedés ilyen formáit. Az EU
kifejezetten, több szinten is támogatja az ilyenfajta
nemzetköziesedés folyamatát, így például a kutatási kapcsolatok, a
kutatói, oktatói és hallgatói mobilitás, valamint az egyetemközi
kapcsolatépítések pályázati támogatásos fejlesztésével. Ez a
szakpolitika az Európai Oktatási és Kutatási Térség programjának
szerves része. Ugyanakkor az ezredforduló körül, mint azt a
karlsruhei ISI és az amszterdami Technopolis közös elemzése
kimutatta, a tudománypolitika még nem tudta átfogóan kezeli ezt a
folyamatot a legfejlettebb országokban sem (Edler – Boekholt, 2001,
XIV.).
Ám ez az a pont, ahol már a nemzetköziesedés
elnevezést érdemes felváltani az európai uniós integráció vagy
egységesítés fogalmával, mert ez pontosabban jelöli az ilyen
folyamatokat, amelyeket az EU maga kezdeményez a saját határain
belül, a tagországaiban. Az EU ugyanis egyre inkább egy sajátos
európai út, egy saját egyetemi hálózat kialakítása felé halad,
amelybe természetesen integrálná a más kontinenseken megjelenő
legjobb gyakorlatokat. Az elnevezéscsere, a nemzetköziesedés helyett
az európai uniós egységesítés elnevezés használata még abban az
esetben is indokolt, ha az intézkedések alárendelt mozzanatként az
EU-n kívüli országok egyetemeivel való együttműködés ösztönzését és
támogatását is magukban foglalják.
Az integráció előrehaladásával és az EU belső
egységének növekedésével egyre erősebb lesz az a tendencia, hogy
igazán akkor indokolt a nemzetköziesedés elnevezés, ha egy adott
intézkedés kifejezetten az EU-n kívüli országok egyetemeivel való
tudományos kapcsolatok építését szolgálja. A kutatás- és
innovációpolitikai, valamint a felsőoktatási nemzetköziesedés mint
második forma, és emellett az európai uniós egységesítés mint
speciális forma, tehát eltér a nemzetköziességnek attól a
hagyományos formájától, amely elsősorban a tudás nemzetközi
forrásainak elfogadását és a saját eredmények nemzetközileg elérhető
közzétételét jelenti. Ez a forma, mint utaltam rá, az egyetemek
működésének korai középkori szakaszában megvalósult a közös latin
nyelvnek és keresztény egyháznak köszönhetően, és jelentős részben
mindvégig, egészen napjainkig – bár több nyelven – megmaradt. A
modern értelemben vett nemzetköziesedésnek ez a válfaja az egyetemi
oktatói és a kutatói munkaerőpiac nagyfokú nyitottságát, a fontosabb
tudományos és oktatási pozíciókért folyó nyílt versenyeztetést
foglalja magában. A karlsruhei Institut für Systemforschung und
Innovation és az amsterdami Technopolis már említett közös
vizsgálata éppen ezt a fajta nemzetközi nyitottságot vizsgálta mint
az innovációpolitikák egészen alapvető feltételét.
A nemzetköziesedés egy további, harmadik válfajának
fogalma elsősorban felsőoktatási folyamatokat jelöl. Ez leginkább
sajátos, egymáshoz közelítő oktatási és kutatási struktúrák
elfogadását és alkalmazását jelenti. Az erősödő oktatási és kutatási
együttműködések, nemzetek közötti felsőoktatási hálózatképződések
előmozdították a legjobb gyakorlatok átvételét és szélesebb körben
való elterjedését a hagyományos értékek egy részének hangsúlyozása
és megőrzése mellett. A nemzetköziesedésnek ez a harmadik formája is
hozzájárul ahhoz, hogy az egyetemek saját erőből új funkciókat
fogadjanak be vagy alakítsanak ki.
A fő egyetemi funkciók tekintetében
végbemenő nemzetköziesedés
A nemzetköziesedés további, negyedik válfajának fogalma az új
egyetemi funkciók terjedését jelöli. Sajátos működési területek
létrejöttét eredményezik azok a folyamatok, amelyek következtében az
egyetemek új funkciókra tesznek szert, illetve korábbi funkcióik
közül egy vagy néhány jelentősen megerősödik. Az utóbbi két évtized
folyamán – jelentős részben a vállalati környezet és az egyetem,
valamint a helyi állami adminisztráció és az egyetem közötti
kölcsönhatások támogatása folytán – a regionális fejlesztési funkció
erősödött meg. Az egyetemek spontán város- és régiófejlesztő hatása
már a középkorban megmutatkozott, hiszen a befogadó város és régió
számára akkor is adódott az a nagy előny, hogy olyan pénzt költöttek
el az egyetem környékén, amelyet nem ott termeltek meg. A XX.
században ennek a funkciónak a kihasználása, erősítése tudatossá
vált, éspedig olyannyira, hogy a válságba vagy lemenő spirálba
került városokon és régiókon egyetemek alapításával segítettek. A
régiófejlesztő funkció megerősödése nem a másik két fő funkció – az
oktatás és a kutatás – rovására történik, sőt ezek számára is
jelentős fejlődési és fejlesztési lehetőségeket biztosít.
Az úgynevezett triple helix („három csavar”)
jelenségkör, vagyis az egyetemek, a vállalatok és a regionális
önkormányzatok, hatóságok együttműködése a kutatás és az innováció
hatékonysága érdekében már a legutóbbi változat, és különféle
egyetemen belüli és kívüli intézményi formák kialakulásához vezet.
Ezek az intézmények mint innovációs parkok, tudáscentrumok és más, a
tudás terjesztését és az innováció előmozdítását szolgáló formációk
tartóssá teszik ennek a funkciónak a gyakorlását, és a maguk
részéről hozzájárulnak e nagyon eltérő intézménytípusok közötti
közvetítéshez és az ún. „fordítási” problémák megoldásához, amelyek
az ezekhez kötődő, erősen különböző gondolkodás- és tudásformák
miatt keletkeznek. A régiók nemzetközi – az Európai Unión belül
tagországok közötti – kapcsolatrendszerének fejlődése egyrészt az
egyetemek regionális funkciójának interregionálissá válását
támogatja, másrészt elősegíti az európai uniós egységesítési
folyamatot. Bár a regionális feladatok területről területre
változnak és gyakran egészen nagy különbségeket mutatnak, az
mindenképpen közvetlenül vagy közvetve az európaizálás és a
nemzetköziesedés része, hogy a régió hazai és nemzetközi hátterű
vállalataival az egyetemek innovációs és oktatási kapcsolatokat
építhetnek ki. Ezen a területen is jelentős a legjobb gyakorlatok
vizsgálata és európai uniós, illetve nemzetközi terjesztése. Az
egyetemek rangsorolását támogató alapkutatás a regionális fejlesztő
funkció területén már szorosan összefonódik a regionális innovációra
irányuló kutatásokkal.
Az egyes egyetemek erősen függhetnek a befogadó
régiójuktól, és ezért az intézményi mobilitásukban bekövetkező
változásokat – fel- vagy leminősítésüket – a hozzá fűződő viszonyuk
jelentős mértékben befolyásolhatja, különösen olyan országokban,
ahol az egyes régiók demográfiai helyzete viszonylag rövid időtávon
belül megváltozik. Magyarországon a kutatóegyetemi címért kiírt
pályázat példája is mutatja, hogy a helyi értékelések és a
nemzetközi értékelések módszertana még igen távol áll egymástól. A
nemzetközi értékelő műhelyek a rendelkezésükre álló szűk
adatbázisokra támaszkodnak, amelyek adatai gyakran elég régiek.
Adott esetben akár hízelgő is lehet, hogy egy magyar egyetem előbbre
kerül egy nemzetközi rangsorban, de ha ez amiatt történik, mert több
mint hatvan évvel ezelőtt volt egy Nobel-díjas professzora, akkor
ennek a besorolásnak (és nyilván még sok ilyennek a listában) a
tudományossága részben emiatt, részben más okok miatt (Török, 2008,
875.) erősen kétséges. Ezért alighanem inkább egyes nemzetközi
értékelések valóságközeliségét szükséges erősíteni, illetve a
különféle módszertanokat egymáshoz közelíteni az alapkutatási
eredményekre figyelve.
A karcsúbb és olcsóbb állam koncepciójának
értelmében egyes korábban központinak számító, de kisebb jelentőségű
funkciók is átkerültek az egyetemekhez, pl. a pályáztatás vagy az
akkreditáció egyes elemei. Épp az egyetemi környezet fejlődése, az
egyetemközi kapcsolatok erősödése miatt ezek területén könnyebben
végbemegy az európaizálás és a nemzetköziesedés a szélesebb körű
tapasztalatcsere és a legjobb gyakorlatok átvétele formájában.
Ugyancsak az államot tehermentesíti az egyetemek tudásközpontokként
való, az eddiginél nagyobb regionális szerepvállalása, mivel
megfelelő kompetenciákkal tudják támogatni a különféle helyi
gazdasági, politikai, tudományos és kulturális kezdeményezéseket, a
pályázásokat, és biztosítják hozzájuk a nemzetköziesített
tudáshátteret.
A nemzetköziesedés nem várt következményei
A nemzetköziesedési folyamatok utóbbi három válfajának egyik kevésbé
várt következménye több országban is a hátrányos demográfiai helyzet
felsőoktatási hatásainak enyhülése. A jobb egyetemek felé irányuló
oktatási vándorlást ezen intézmények többféle értelemben való
nemzetköziesedése és európaizálódása (az uniós trendekbe való
hatékony betagolódása) jelentősen előmozdítja, és ezért nem küzdenek
hallgatóhiánnyal. Nem mellékes következmény az sem, hogy e
mobilitásnak gazdasági és kulturális haszna van az egyetemi városok
és régiójuk számára, mert az egyetemistákkal megszaporodott
lakosságnak az áruk és szolgáltatások szélesebb körére van szüksége,
illetve a fiatalabb nemzedék hangsúlyosabb jelenléte növeli az
újdonságok, az innovációk iránti igényt. A Kelet-Európából induló és
a nyugat-európai egyetemek felé vivő, még mindig erős oktatási
mobilitás nemcsak a hallgatók
|
|
számát, hanem a magasabban képzett rétegek
létszámát is növeli a célországokban, mivel közülük sokan már nem
térnek vissza hazájukba a jobb élet- és munkakörülmények miatt.
Az egyetemek európai unióbeli egységesítése
Az európai – kezdetben, még a kelet-európai rendszerváltások előtt
csak a nyugat-európai – felsőoktatási rendszerek összehangolása az
egyik legjobb példa az európai uniós egységesítés és a
nemzetköziesedés közötti különbségre. Az Európai Közösségek
tagországai között a felsőoktatási intézmények közelítése érdekében
az első lépéseket a hatvanas években tették meg. Az akkor kialakuló
Közös Piacon belüli gazdasági integrációhoz, a tőke és a munkaerő
szabad mozgásának biztosításához hozzátartozott általában az oktatás
és azon belül az egyetemi oktatás bizonyos mértékű összehangolása is
az európai munkaerőpiac egységének előmozdítása végett. Bár a
tagországok részéről közös alkalmazkodás ment végbe, ez nem
feltétlenül jelentett nemzetköziesedést annak egyik értelmében sem,
hiszen esetleg éppen annak egyes trendjeitől távolította el az
érintett egyetemeket.
A felsőoktatás kezdetben nem tartozott az európai
integráció kiemelt területei közé. A regionalizmus és az innováció
mint fejlesztési területek megerősödése következtében azonban az
egyetemek és főiskolák is a korábbihoz képest jóval nagyobb
szerephez jutottak. Ez a szerepnövekedés ma már nem korlátozódik az
oktatásra, a kutatásra és innovációra, valamint a regionális
fejlesztési funkcióra, hanem jóval nagyobb jelentőségűvé vált. Az
európai integráció történetében időről időre változás állt be abban
a tekintetben, hogy milyen terület vagy területek váltak az
integráció motorjává. Az utóbbi tíz-tizenöt évben a felsőoktatás
vált ilyen területté, amelynek integrációja ily módon messze
túlmutat önmagán.
Az európai felsőoktatási integráció maga is erősen
hozzájárult ahhoz, hogy az egyetemi rangsorok kérdése – legyen szó
akár a „hallgatóbarát”, akár a szakpolitikusoknak, akár a
humánerőforrás-menedzsereknek szóló rangsorokról – egyre fontosabbá
vált. A munkaerő szabad mozgása a hazai és európai munkaerőpiacra
készülő, és ott minél jobb pozícióra törekvő európai polgárok szabad
mozgásával, szabad egyetemválasztásával és tájékozódási
szükségleteivel egészült ki.
Az felsőoktatási integráció kibontakozásának szakaszai az Európai
Közösségekben
és az Európai Unióban
Az európai uniós egységesítés három döntő lépése közül (Corbett,
2006, 68.) az első az 1961-ben tartott bonni csúcstalálkozó volt.
Itt a hat alapító ország (a Benelux államok, Franciaország,
Németország és Olaszország) képviselői két fontos határozatot
hoztak: egyrészt döntöttek a közösen finanszírozandó Európai Egyetem
megalapításáról, másrészt pedig arról, hogy a továbbiakban az
oktatás ügyével foglalkozó miniszterek rendszeresen találkoznak,
hogy a kormányközi egyezségeket e keretben vitassák meg. A második
döntő lépés (Corbett, 2006, 74.) az Európai Egyetem (teljes nevén
Európai Egyetemi Intézet) tényleges létrehozása volt. Ennek az
intézkedésnek a felsőoktatási politikák közelítése útján gyakorlati
és szimbolikus jelentősége miatt nagy hatása volt. A Firenze
melletti San Domenico di Fiesoléban ma is működő Egyetemi Intézetben
elsősorban posztgraduális oktatás folyik, és itt az Európai
Közösségekkel, majd az EU-val kapcsolatos, kiemelkedően fontos jogi,
politikatudományi, gazdasági és társadalomtudományi, valamint
történettudományi kutatások is zajlanak. Ugyancsak ebben az
időszakban vetették fel, hogy együttműködési megállapodások
köttessenek az Európai Közösségek területén levő egyetemek között. A
harmadik döntő lépésre csak jóval később, 1987-ben került sor,
amikor az egyetemi hallgatóknak a tagországok egyetemei közötti
mozgását szolgáló Erasmus-programot indították el (Corbett, 2006,
79.). A tizenkét évvel később elindított bolognai folyamat
kétségtelenül betetőzte ezt a közelítési folyamatot. Mindezek a
fontos lépések, de különösen az utolsó kettő, jelentős mértékben
hozzájárultak ahhoz, hogy az EU-n belüli egyetemek jobban
összehasonlíthatóak legyenek.
A kilencvenes évekre az Európai Közösségekben és
utódjában, az Európai Unióban a technológiai fejlődés előmozdítása
és az oktatási és kutatási versenyképesség fönntartásának és a
színvonal további emelésének célkitűzése miatt az egyetemek és
kutatóintézetek közötti mélyebb együttműködés, továbbá az Európai
Kutatási Térség kialakítása kulcskérdéssé vált. Eme kiemelkedő
fontosságú cél miatt sem sorolható be automatikusan az európai uniós
egységesítés a nemzetköziesítés egyik kategóriájába sem. Az előbbi
mindenekelőtt azzal határolható el az utóbbiaktól, hogy, mint arra
korábban már utaltam, csak egy adott nagyrégióra, az EU területére,
annak tagországaira vonatkozó folyamatokat jelöl, miközben a világ
többi részének egyetemein az európaitól eltérő folyamatok mennek
végbe. A globális nemzetközi felsőoktatási egyezményeken belül tehát
külön csoportot képeznek az EU-n belüli felsőoktatási, kutatási és
innovációpolitikai egyezmények, amelyek közül a bolognai folyamat
kiváltképpen kiemelkedik, melynek keretében az egyetemi oktatási
rendszereket közelítik egymáshoz, mivel ezek kibocsátása a
legnagyobb a diplomák számát illetően és a legjelentősebb is a
tudományos színvonal miatt. A felsőoktatási intézmények vertikális
tagolódásának alsóbb szintjein ugyanakkor kisebb nyomás érezhető, és
nincs olyan erős törekvés a homogenizálásra, mint az egyetemek
szintjén. Mivel ez csökkenti a hasonlóságok halmazát a felsőoktatási
rendszer egészét tekintve, ezért módszertani nehézséget okozhat a
rangsorok készítésénél. Érdemes lehet tehát különbséget tenni az
egyetemi és a főiskolai rangsorok készítésének egyes módszertani
kérdései között.
Az EU-egységesítés távlatai
és az egyetemek rangsorolásának szerepe
az intézményi mobilitás felmérésében
A jövőben az EU egyetemeinek értékelése, az értékelésen alapuló
rangsorolása és a további egységesítésük, illetve hálózatokba
szervezésük várhatóan az eddiginél sokkal jobban összefonódik.
Különösen ez utóbbi igényli az alapkutatási eredményekre támaszkodó
rangsorolásokat. Ezeknek emellett az oktatói és kutatói mobilitás
orientálásában és a tagországi szakpolitikáknak, és az EU közös
szakpolitikájának kialakításában továbbra is jelentős szerepük lesz.
Már önmagában ezek is indokolják, hogy külön az európai egyetemek
értékelésével és erre épülő rangsorolásával foglalkozó intézmény
működjék, amely – más intézmények mellett – hozzájárul az uniós és
tagországi felsőoktatási programok és szakpolitikák orientálásához.
A rangsorolás alapkutatási szintű megalapozása
elősegíti annak megítélhetőségét is, hogy az egyes egyetemeknek mint
intézményeknek a felfelé vagy lefelé irányuló mobilitása, amely
végül is a méretükön és a teljesítőképességükön alapul, milyen
változásokat eredményez. Az intézményi mobilitás tipikus esete
Magyarországon a 2000 körül lezajlott nagy integrációs hullám után
az, hogy két főiskola – a győri (2002) és egy budapesti is (2010) –
egyetemi rangra tett szert, vagyis egy kategóriával feljebb került.
Intézményi mobilitás a kutatóegyetemmé válás is. Az intézményi
mobilitás engedélyezésének ismérvei is rangsorolást jelentenek, és
kiemelkedő jelentőségük szintén amellett szól, hogy mögéjük is
szükséges alapkutatásokat tenni.
Az európai egyetemek egymáshoz való közelítésének
van még egy nem tervezett következménye. Az európai egyetemeknek a
más kontinensek egyetemeitől való elkülönülési folyamata immár
korlátozza azt a modellszerepet, amelyet ezek korábban a más
kontinenseken és más kultúrákban létrejött intézmények számára
betöltöttek. Így lökést ad új, Európán kívüli önálló típusok,
modellek kialakulásának a globalizáció gyakran homogenizáló hatású
folyamai ellenére is. Az amerikai egyetemmodell a XX. század során
már egyre inkább elkülönült az európaitól, amit most az uniós
felsőoktatási fejlesztési programok a másik oldalról csak
megerősítenek.
A globalizáció folyamata és az egyetemek
A globalizáció a Föld népeinek és államainak a kapcsolatrendszereik
növekedése és erősödése folytán előálló kölcsönös függése, amelynek
következtében az egyes makrotrendek végigvonulhatnak a kontinenseken
és országokon úgy, hogy hatásuk alól az emberek és intézmények
többnyire nem tudják kivonni magukat, miközben a válaszreakcióikban
különböző gazdasági, kulturális és politikai körülményeik
határozottan megmutatkoznak. Ez a makrotrend gyakran valamely
domináns ország vagy országok közössége – a globalizáció első
szakaszában mindenekelőtt az Egyesült Államok és az Európai
Közösségek – gazdasági, kulturális vagy oktatási mintáinak spontán
vagy tudatosan tervezett módon való teljes vagy részleges átvételét
jelentette. A globalizációs folyamatok mindazonáltal egyik területen
sem hatolnak olyan mélyre, hogy a nemzeti sajátosságokat vagy a
nagyobb régiók arculatát teljesen a maguk képére formálják.
Napjainkban mindhárom globalizációs mező – a gazdasági, a társadalmi
és a kulturális – kihat a felsőoktatásra. A globalizáció trendjei az
egyetemekre és főiskolákra többféleképpen hatnak. Egyrészt, éppen a
nemzetköziesedés különféle válfajainak jelenléte miatt ezek az
intézmények maguk jóval nyitottabbak a globalizációs hatások előtt,
és könnyebben e hatalmas folyamat színtereivé válhatnak. Másrészt,
ez őket is befolyásolja hosszabb távú célkitűzéseik kialakításában
és fejlődésükben. Harmadrészt, különféle oktatási tárgyak keretében
maguk is foglalkoznak a globalizáció különféle aspektusaival.
A gazdasági globalizáció, mivel magával vonja a tőke mellett a
munkaerő áramlását is, előkészíti a globalizációs hatásokat a
felsőoktatás területén, amelyekre egy adott ország oktatáspolitikája
valamilyen módon reagál. Például ilyen lehet valamilyen nagyobb
oktatási vándorlási hullám, amelyet azután előbb vagy utóbb korlátok
közé akarnak terelni. A globalizáció következtében megerősödött
felsőoktatási – oktatói, kutatói és hallgatói – vándorlás hatása az
egyetemekre sem minden vonatkozásban nemzetköziesítő: a célpontként
választott egyetemek inkább a piaci szegmensek növelésére
törekednek, és ennek érdekében saját speciális oktatási
kiválóságukat igyekeznek megszilárdítani, hogy megőrizzék
versenyelőnyeiket. A piaci kényszerek folytán jelenleg a jobb
egyetemeknek is tovább kell specializálódniuk, egyrészt, mert nem
tudnak fejleszteni az universitas egész szélességében, másrészt,
mert főleg a kiválósági szintre elért tanszékek, intézetek vagy
karok tudnak több külső támogatást elnyerni, és így náluk halmozott
növekedés zajlik le. A halmozott (kumulatív) növekedésre nagyon jó
példa a szegedi lézerközpont kialakulása, amelyhez az uniós
támogatást azért lehetett más egyetemeket megelőzve a pályázati
versenyben elnyerni, mert már a korábbi két évtized során jelentős
eredmények halmozódtak fel, és színvonalas kutatói-oktatói gárda
alakult ki, valamint a hálózatosodás elemei is megjelentek. Az egyes
területek szelektív fejlődése és fejlesztése közép- és hosszabb
távon ismét csak erősíti az egyetemi hallgatók mobilitását, hiszen a
specializálódott oktatási palettájú egyetem már nem képes a
közvetlen környezetében, a saját régiójában mindenkinek minden
területen magas szintű oktatási kínálatot biztosítani.
Nemzetközi visszhangot keltő események vagy
eseménysorozatok, mint például a múlt század hatvanas éveinek
második felében lezajlott nyugat-európai diáklázadások, társadalmi
globalizációs hullámokat indíthatnak el. Ilyen hullám vitte el
Európa demokratikus államaiban az egyetemisták szervezkedését afelé,
hogy helyet kaphassanak az egyetemek irányító testületeiben, és
beleszólhassanak a stratégiai döntésekbe. Ily módon az eseményektől
távol eső helyeken is megmutatkoznak bizonyos társadalmi – jelen
esetben felsőoktatási – következmények, alkalmazkodások és – a fenti
példát folytatva – másutt is helyet biztosítanak a vezető
testületekben az egyetemisták részére. A gazdasági globalizációhoz
hasonlóan az oktatási globalizáció közvetlenül hathat az egyes
országok egyetemeire, és bizonyos minták átvételére késztetheti
őket. Ez azonban nem feltétlenül a legjobb gyakorlat átvételét
jelenti, hanem a meglevő struktúráknak mintegy a megérkezett
trendben érvényes paradigmákhoz való közelítését. A kormányzati
szakpolitika ilyenkor gyors reagálásra kényszerül, és az
intézkedések finomhangolására csak később kerülhet sor.
A kulturális globalizáció gyakran a leggyorsabban
terjedő trendeket szüli, és közvetlenül hat az egyetemi oktatókra és
hallgatókra. Ők a kapott ösztönzések révén az egyetemen belülről
adott esetben maguk kezdeményezik a globalizációs trend keretében
hozzájuk megérkezett paradigmák bemutatását és az oktatásba történő
teljes vagy részleges átvételüket. Ez gyakran kormányzati érdekekbe
ütközik, amelyek szorosan kötődnek a meglevő intézményekhez, azok
működési módjához és nem utolsósorban a költségvetési helyzethez.
A globalizáció spontán folyamatai egyrészt fokozzák
az egyetemek közötti versenyt, másrészt hozzájárulnak új oktatási
formációk, szakok, tudományágak és kutatási területek gyors
elterjedéséhez, harmadrészt pedig új egyetemi funkciók
megjelenéséhez vagy előtérbe kerüléséhez. A globalizáció mint
hajtóerő így a nemzetköziesedés bármelyik válfaját erősítheti,
miközben nemkívánatos hatásai is vannak, mint amilyen például egyes
szakok vagy tudományágak divatba hozása, jelentőségük eltúlzása, ami
azután a megfelelő diplomák túltermelését okozza. Bizonyos mértékig
globalizációs divattá vált a főleg „hallgatóbarát” egyetemi
rangsorok készítése is, aminek negatív következménye az olykor igen
problematikus mérési módszertan (Török, 2008, 875., 2009, 94.). Sok
esetben az adatok könnyebb elérhetősége és nem
alkalmassága az, ami eldönti, hogy mire építik az értékelők a
rangsoraikat. A globalizációs hullámokat rendszerint a megfelelő
szakértelem fokozatos előtérbe kerülése követi, ami szavatolja az új
jelenségek jobb hasznosíthatóságát és a vadhajtások lenyesését.
Az egyes országokon belül készített
egyetemi rangsorok1
Az egyes országok felsőoktatási szakértői és szakpolitikusai, ha
értik és jól végzik a dolgukat, tisztában vannak az egyes egyetemek
és főiskolák értékével, előnyeivel és hátrányaival, és akár több
szempont alapján is képesek rangsorolni azokat. Az irányítás és
támogatás során érvényesíthetik a kodifikált és tapasztalati tudáson
alapuló besorolásokat. Az ilyen besorolásokat megalapozó munkákat
„szakpolitika-barát” rangsorolási alapkutatásoknak lehet minősíteni.
Miközben a hallgatójelöltek és a hallgatók főleg a hazai rangsorokat
használják továbbtanulási céljaik megvalósításához (Csuka – Szívós,
2011a, 2011b), mert azok inkább „hallgatóbarátok”, addig a
szakpolitika – joggal – ennél jóval alaposabb és szélesebb alapokon
nyugvó rangsorolásra tart igényt, amelynek módszertana eleve
figyelembe veszi a hazai felsőoktatás, a kutatási és az innovációs
rendszer sajátosságait. A kétféle rangsort előállító módszerek
közötti törésvonalak megszüntetése az alapkutatás egyik feladata.
Éppen az alapkutatás mozdíthatja elő azt, hogy a rangsorkészítés
mind a négy fő célközönsége – a hallgatók a szüleikkel, az oktatók
és kutatók, a vállalati humánerőforrás-menedzserek, valamint a
szakértők és a szakpolitikusok – megfelelő minőségű adatokhoz és
leírásokhoz jusson a döntésekhez.
A nemzetköziesedés különféle formáit lehet
integrálni az eltérő módszerekbe. Emellett természetesen az
EU-országok kutatóinak már szükséges figyelembe vennük az uniós
egyezmények okozta változásokat is országuk felsőoktatási, kutatási
és innovációs rendszerének sajátosságai mellett. Ily módon a három
szint – globális nemzetközi, európai uniós és állami – között
módszertani törésvonalak húzódnak, amelyek már eleve megnehezítik
igazságos, minden egyetem számára méltányos és reális besorolási
ismérvek kialakítását.
Záró gondolatok
Jelen tanulmány szerény adalékkal szolgált az egyetemi rangsorok
készítéséhez elengedhetetlenül szükséges alapkutatás egyes
feltételeinek és témáinak leírásához. Emellett rávilágított arra is,
hogyan és miért vált és válik egyre fontosabbá a rangsorok kérdése.
Az alapkutatási program elősegítheti azt is, hogy az egyetemek a
történelmi-tradicionális nemzetköziesedéshez tartozó alapvető
értékek helyét a változó körülmények között sikeresebben
megtalálják. A nemzetköziesedés valamennyi válfajának vizsgálata
együtt és külön-külön is a rangsorkészítések módszertanát
megszilárdító alapkutatások részét képezi. E formák elemzését
közvetlenül még nem vonják be a rangsorok készítésének
módszertanába, holott az egyetemek jövőjének egyes alapvető trendjei
rájuk épülnek majd. Az alapvető egyetemi sajátosságok és értékek
meglétét, mint a függetlenség, a kutatások és a tudományos
vélemények, valamint a kritika szabadsága (a nem, vagy kevéssé
demokratikus országokra tekintettel), ugyanúgy mérni lehetne és
kellene, mint az egyetemre felvételt nyert kiváló hallgatók vagy a
neves professzorok számát. Bár az előbbi feladatot az Observatory
for Fundamental University Values and Rights elnevezésű intézmény
részben ellátja. A történeti-tradicionális nemzetköziesedés elemei
jelenleg tehát közvetlenül, önmagukban még nem értékelési ismérvek a
rangsorkészítésben. A nemzetköziesedés többi, itt tárgyalt formája
viszont már közelebb áll ahhoz, hogy ilyen ismérvvé váljék, sőt,
egyes következményeik, úgymint a nyílt nemzetközi pályázatok révén
az egyetemekre került neves professzorok jelenléte, valamint a
nemzetközi kutatási hálózatokba való beletagolódottság és annak
következményei részben már helyet kapnak a mérési dimenziók között.
A kutatási és oktatási, valamint az innovációs, gazdasági és
szervezeti nyitottság a fejlődés nagyobb ütemét ígéri mind az
oktatók és kutatók, mind pedig a hallgatók számára.
A kutatási és felsőoktatási szakpolitika értelmében vett
nemzetköziesedésben, akárcsak a globalizáció és az európai
egységesítés keretében a rangsorok készítése is a rendszer
tartozéka, hiszen ezekből a kulcsszereplők, az egyetemek irányítói,
a szakértők és a szakpolitikai döntéshozók, valamint a vezető
kutatók és oktatók jelentős mértékben tájékozódni tudnak. A
rangsorok készítésének mélyebb megalapozásához egyébként szükséges
lenne az ő véleményük rendszeres kikérdezése és feldolgozása, mert
résztvevőkként az összehasonlításokat ők maguk is gyakorolják és
megélik, valamint számos más folyamatot belülről látnak és
tapasztalnak meg.
A kutatás-, innováció- és oktatáspolitikai
nemzetköziesedés egyes feltételei Magyarországon és
Kelet-Közép-Európában nehezebben teljesíthetőek. Egyrészt jelentős
agyelszívás tapasztalható Nyugat-Európa, Nagy-Britannia és az USA,
de már más kontinenseken levő egyetemek részéről is, mert a
felsőoktatási rendszer néhány terület kivételével nem képes
versenyképes fizetéseket és kutatási feltételeket biztosítani.
Kivételek főleg utóbbiak esetében akadnak olyan programoknak
köszönhetően, amelyeknek éppen az a feladatuk, hogy a jó kutatókat
hazacsábítsák. Az európai hálózatosodást és a nemzetköziesedést
előtérbe helyező innovációs szakpolitika a kisebb
kelet-közép-európai országok esetében uniós támogatás és
összehangolás nélkül nem lehet sikeres. A nemzetköziesedés
tekintetében nyilvánvalóan más kritériumokat kell kialakítani az
erős főiskolák, valamint a harmad- és negyedrangú felsőoktatási
intézmények számára az egyetemekéhez képest. Nemcsak a globális
nemzetközi, EU-s és tagországi szintű egyetemi rangsorok módszerei
között vannak jelentős törésvonalak, hanem az egyetemek alatt lévő
felsőoktatási intézmények értékelésének és rangsorolásának
módszertana és az egyetemi rangsorok készítésének módszerei között
is.
Az uniós tagországok felsőoktatási rendszereinek
egymáshoz közelítése és az Európai Felsőoktatási és Kutatási Térség
kialakítása együtt nagyon jelentős program, amely előtt még széles
távlatok állnak. Gazdasági szükségszerűsége és célszerűsége
vitathatatlan, ami indokolttá teszi a hozzá kapcsolódó alap- és
alkalmazott kutatások támogatását. Nem mellékes tényező az sem, hogy
az egész terület az európai integráció egyik fő motorjává vált, és
még jó ideig az is marad, és e helyzetéből következően hatásai sok
más területre csordulnak át és megmutatkoznak azokon. Mindebből az
is következik, hogy az egész program növekvő átpolitizálódása
várható.
A közös európai kutatási és felsőoktatási
stratégiák természetes következménye, hogy az európai egyetemek akár
több alapvető kritérium tekintetében is különböznek a más
kontinenseken, de esetleg még az EU-n kívüli, de a hagyományos
európai minta szerint kialakított egyetemektől is. Ez a folyamat még
a nemzetköziesedés különféle válfajainak terén és a globalizációs
trendekhez való viszonyban is megmutatkozhat. Szervesen következik
ebből a helyzetből is, hogy az EU-nak saját rangsorkészítő
intézményekre vagy kutatócsoportokra van szüksége, melyeknek
munkatársai a globális nemzetközi rangsorok készítésének módszerei
mellett jól ismerik az uniós körülményeket és fejlesztési irányokat
is. A sajátos európai uniós egyetemi rangsornak természetszerűleg
fontos része annak megállapítása, hogy mely egyetemek járnak élen az
EU kutatási és felsőoktatási programjainak megvalósításában.
Emellett a „szakpolitika-barát” egyetemi rangsorok támogatni tudják
éppen ezeknek a kutatási és felsőoktatási programoknak a
kialakítását és megújítását. A részleges módszertani elkülönülést a
globális nemzetközi mezőnyhöz képest tehát éppen azért lehetne
felvállalni, mert az EU egyre inkább a maga sajátos útjának
kiépítése felé halad. Ez az elkülönülés természetesen nem jelenti az
EU-n kívüli egyetemeken látható legjobb gyakorlatok átvételének
elhanyagolását, sőt azokat az uniós egyetemi fejlesztési irányok
szolgálatába lehet állítani, annál is inkább, mert épp az egyetemek
és az egyetemi gondolat az európai identitás kiemelkedően fontos
elemeit alkotják.
Kulcsszavak: egyetemi rangsorok, felsőoktatási alapkutatás,
nemzetköziesedés, nemzetköziesítés, globalizáció, uniós
egységesítés, Európai Felsőoktatási Térség, a felsőoktatás európai
egységesítése, egyetemek nemzetközi szervezetei, egyetemek funkciói
IRODALOM
Aviksoo, Jaak (ed.) (2006): The Politics
of European University Identity. Political and Academic
Perspectives: Proceedings of the Seminar of the Magna Charta
Observatory 14 September 2006. (Observatory for Fundamental
University Values and Rights) Bononia University Press, Bologna
Bremer, Liduine – van der Welde, Marijk
(1995): Internationalizing the Curriculum in Higher Education.
Experiences in the Netherlands. Nuffic, The Hague
Corbett, Anne (2006): Key Moments of the
European Political Debate on Higher Education. In: Aviksoo, Jaak
(ed.): The Politics of European University Identity. Political and
Academic Perspectives: Proceedings of the Seminar of the Magna
Charta Observatory 14 September 2006. (Observatory for Fundamental
University Values and Rights) Bononia University Press, Bologna,
61–106.
Csuka Gyöngyi – Szívós Mihály (2011a):
Vonzáskörzet, döntési szempontok, intézményválasztás. A
hallgatójelöltek új egyetem- és főiskolaválasztási szokásai. In:
Csuka Gyöngyi – Kovács B. – Szívós M. (szerk.): Regionális gazdasági
koncentráció, felsőoktatási térszerkezet, innováció. Pannon Egyetem,
Veszprém, 28–46.
Csuka Gyöngyi – Szívós Mihály (2011b):
Rangsorok és tükörképek – ahogy a leendő hallgatók választanak.
Competitio. 1, 78–91. •
WEBCÍM
Edler, Jakob – Boekholt, Patries (eds.):
(2001): Internationalisierungsstrategien in der Wissenschafts- und
Forschungspolitik. Best Practices im internationalen Vergleich. ISI
– Technopolis, Karlsruhe – Amsterdam
Egron-Polak, Eva (2011): IAU Sets out
Global Agenda on Internationalisation. An Interview with Eva
Egron-Polak, IAU General Secretary, 18 March 2012. University World
News. 00272, 09 June 2012 Newsletter. •
WEBCÍM
Jarab, Josef (2006): Academic Freedom and
University Autonomy. In: Aviksoo, Jaak (ed.): The Politics of
European University Identity. Political and Academic Perspectives.
(Observatory for Fundamental University Values and Rights) Bononia
University Press, Bologna, 27–62.
Roversi-Monaco, Fabio (2006): Foreword.
In: Aviksoo, Jaak (ed.): The Politics of European University
Identity. Political and Academic Perspectives. (Observatory for
Fundamental University Values and Rights) Bononia University Press,
Bologna, 7–14.
Török Ádám (2008): A mezőny és tükörképei.
Megjegyzések a magyar felsőoktatási rangsorok hasznáról és
korlátairól. Közgazdasági Szemle. LV, október, 874–890. •
WEBCÍM
Török Ádám (2009): Közös érdeklődés –
eltérő nézőpont. Közgazdasági Szemle. LVI, január, 93–95.
LÁBJEGYZET
* E tanulmány az
MTA–Pannon Egyetem Regionális Innovációs és Fejlődéstani Hálózati
Kutatócsoport kutatási programjának keretében készült.
<
1 E dolgozathoz
háttéranyagként felhasználtam azokat az interjúkat is, amelyeket
volt egyetemi rektorokkal készítettem. Az interjúalanyoknak ezúton
mondok köszönetet azért, hogy időt áldoztak e beszélgetésekre.
<
|
|