Az egyik legrangosabb hazai tudományos elismerést,
a Bolyai-díjat idén a negyvennégy éves Nusser Zoltán agykutató
kapta, aki a neurobiológia legtekintélyesebb folyóirataiban
publikál, de jelentek meg már cikkei a valamennyi természettudomány
területén igen nagy presztízsű lapokban: a Science-ben és a PNAS-ban
(Proceedings of National Academy of Sciences of the USA) is. A MTA
Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet Celluláris Idegélettan
Laboratóriumának vezetőjével Gimes Júlia készített interjút.
Ön harminchárom évesen már önálló kutatócsoportot alapíthatott,
harminckilenc évesen az Akadémia levelező tagja volt, néhány hete
rendes tagja lett. Tavaly, negyvenhárom évesen Széchenyi-díjat
kapott, most Bolyai-díjjal ismerték el a tevékenységét. Tudom, hogy
jó néhány díját kihagytam, nem is beszélve az évek folyamán elnyert
kutatási ösztöndíjakról, támogatásokról. Publikációs listája
kollégái szerint fantasztikus.
Mi az ön sikerességének titka?
Fogalmam sincs. De azt tudom, hogy manapság a talentumon túl a
tudományban óriási szerepe van a munkának, az eltökéltségnek, az
elhivatottságnak. Szívünket-lelkünket beleadva kell haladnunk
céljaink felé. Én is ezt próbálom tenni.
De csak tud valamit, amit mások nem! Gulyás Balázs, a stockholmi
Karolinska Intézet agykutató professzora vagy tíz éve megkérdezte
tőlem, hogy ismerem-e önt, mert óriási tehetség, és „remek dolgokat
csinál”. Mit tud, amit mások nem?
Nem tudom, és ezt talán nem is tőlem kellene kérdeznie. Nem hiszem,
hogy ki lehetne jelenteni, hogy tehetségesebbnek születtem, mint a
kutatók zöme. Azt pedig, hogy mit csinálok másként, nem tudom. Abban
azonban biztos vagyok, hogy az elhivatottság, a munkabírás, az
odafigyelés, a szorgalom nagyon fontos.
Hogy egy sportból vett hasonlattal éljek: a valaha
élt legismertebb magyar ember, Puskás Öcsi számára a tehetség
önmagában elegendő volt. Szerintem Lionel Messi hasonló tehetséggel
született, de ha nem tudna annyit futni, nem lenne olyan kiváló
fizikai állapotban, a mai fociban sehol se lenne. Tehát a sport mai
legnagyobb sztárjainak a tehetségük mellett keményen gürcölniük
kell. Én ezt látom a tudományban is. Sok-sok agykutatót ismerek a
világ minden tájáról, de még egy olyannal sem találkoztam, aki
tizenegyre jár be és délután kettőkor már otthon van, miközben egy
kicsit kávézik. Azok a neurobiológusok, akik ma a világ tudásához
saját eredeti felismeréseikkel hozzájárulnak, természetesen
tehetségesek is, de naponta tizenkét–tizennégy órát dolgoznak.
És mondja, az agykutatásban
mitől tehetséges valaki?
Ezt nehéz megmondani. Egy időben azt hittem, hogy talán a jó
matematikai képesség, a jó absztrakt gondolkodás prediktálja
leginkább, hogy valakiből a természettudományok területén jó kutató
lesz-e. De érdekes módon akik középiskolásként
matematikaversenyeken, diákolimpiákon kiváló eredményeket érnek el,
azok közül meglepően sokan sosem válnak az élmezőnybe tartozó
kutatóvá. Tehát még a matematikai képesség, az absztrakciós képesség
sem szükségszerűen garantálja, hogy valakiből eredeti gondolkodású,
jó tudós lesz.
Egyébként a környezetemben lévő, általam jól ismert
és nagyra becsült idegtudósok különböző képességekben erősek. Van,
aki jó „matematikus”, van, aki gyengébb, de az, hogy az illető
mennyire eredeti, hogy előfordul-e, hogy munkája nyomán az adott
területen új irányvonal alakul ki, abszolút nincs összefüggésben az
absztrakciós érzékkel, a logikai problémák megoldásának
képességével.
Tulajdonképpen a neurobiológia területén számomra
az eredetiség megfoghatatlan. Meg szoktam kérdezni a diákjaimtól,
hogy éreztek-e már olyat például egy konferenciaelőadáson, hogy
mialatt az előadó beszél, nekik borsódzik a hátuk. Nos, én –
függetlenül attól, hogy egy Nobel-díjas professzor vagy egy diák
mondta-e – mindig valami ilyesmit érzek, ha valami igazán újat,
igazán eredetit hallok. Olyan ez, mint amikor egy gyönyörű koncerten
az embert teljesen hatalmába keríti a zene. A szó szoros értelmében
átélem, hogy valami igazán eredetit hallottam. Érdekes, hogy sok
kutatótársam vagy diákom egyáltalán nem érti, hogy miről beszélek.
Ezek szerint annak eldöntésében is
fontosak a megérzések, hogy egy kutató
mivel foglalkozzon?
Abszolút fontosak. Képzelje el, hogy eljut az óceán partjára,
körülnéz, és mindenütt csak kék ég és kék víz van. Fogalma sincs,
hogy merre induljon, mert ott a teljes horizont, de azt látja, hogy
lehet egy kicsit északabbra vagy keletebbre menni. Valahol beugrik,
és elkezd úszni. Valami hasonló van a tudományban is. Egy tudósnak,
aki szinte bármilyen irányba mehet, mert mindenfelé ismeretlenség
van, senki nem mondja meg, hogy melyik irányt válassza. És itt
nagyon fontos a megérzés.
Szoktunk erről beszélgetni a laborban, mert a
kutatótársam, a diákom vagy az én megérzéseim gyakran nem esnek
egybe. És ilyenkor nagyon jól kell balanszírozni, mert egyrészt az
én húszéves tapasztalatom talán jobb megérzésekre ad alapot, mint a
diák kétéves tapasztalata, de ha mindig az én „orrom” után megyünk,
akkor hogyan derül ki, hogy a diákban van-e eredetiség? Szóval nem
könnyű egy munkacsoportban egymással úgy megállapodni, és úgy
kialakítani a kutatási programot, hogy a fiataloknak is legyen
esélyük a saját gondolataikat és ötleteiket kipróbálni, ugyanakkor
meglegyen a labor irányvonala. Ha ugyanis a diák ötlete szép
szabályosan beleillik a programunkba, akkor egyszerű a helyzet. De
mi van, ha nem?
Szóval valamiféle egyensúlyra kell törekedni. A
munkákat ugyanis jelenleg az EU és a MTA Lendület programja
finanszírozza. Pályázatainkban kutatási terveket írtunk le, ahhoz
tartanunk kell magunkat.
Azt mondta, hogy a környezetében lévő neurobiológusoknak más és
más az erősségük. Önnek még mi az intuitív képességén kívül?
Talán az, hogy jó memóriám van, és ezért az irodalom bizonyos részét
elég jól ismerem. A másik erősségem, hogy pályám során sokféle
technikával és megközelítési módszerrel kísérleteztem. Ezért ha
olvasok egy cikket, amely képalkotó eljárással nyert eredményről
számol be, vagy egy másikat, amelynek szerzői elektrofiziológiai
módszerekkel, anatómiai eljárásokkal – fénymikroszkópiával,
elektronmikroszkópiával –, vagy éppen molekuláris biológiai
módszerekkel dolgoztak, én megértem,
|
|
miről van szó. És szerintem az általam vezetett
laboratóriumnak is ez az egyik erőssége: a magas színvonalú
technikai sokszínűség.
Kik voltak a mesterei, kiktől tanult a legtöbbet?
Első mesterem, PhD-témavezetőm Somogyi Péter professzor úr volt. Ő
kiváló ember és kutató, az angol Royal Society egyetlen magyar
tagja, intézetigazgató az Oxfordi Egyetemen, tagja az MTA-nak,
munkásságát két éve Agy Díjjal ismerték el.
Mind emberileg, mind szakmailag nagyon közel áll
hozzám Módy István, a Kaliforniai Egyetem professzora, akinek
laboratóriumában Los Angelesben dolgozhattam. A University College
Londonban majdnem egy évet töltöttem Stuart Cull-Candy
laboratóriumában, ahol a professzor úr mellett igen nagy hatással
volt rám két posztdoktoriális kutató, Angus Silver és Mark Farrant.
Rengeteget tanultam tőlük, és a barátaim is lettek. Ők ma már a
Londoni Egyetem neurobiológus professzorai, saját szakterületükön
világvezető kutatók. De például Somogyi Péter laboratóriumában
együtt dolgoztam Tamás Gáborral, aki ma a Szegedi Egyetem
professzora, és emlékszem, hogy diákként mennyire inspiráltuk,
hajtottuk egymást, mennyit beszélgettünk. Természetesen az idősebb
kollégák is nagy hatással voltak ránk. Mindezzel csak azt szeretném
mondani, hogy nagy formátumú kutatók laboratóriumában nemcsak azért
lehet sokat tanulni, mert ő maguk ott vannak, hanem legalább annyira
fontos, hogy okos, tehetséges emberekkel veszik magukat körül, akik
egymást segítik, egymást motiválják, gondolkodásra inspirálják. A
Nobel-díjas Bert Sakmann professzor heidelbergi laboratóriumában
például volt időszak, amikor egy időben hat-nyolc, akkor még
posztdoktori ösztöndíjas kutató dolgozott, akik ma már a világ
vezető neurobiológusai közé tartoznak.
Ebben az agykutatás nevű játékban
az ön számára mi a szép?
Minden. De én könnyű helyzetben vagyok. Aránylag fiatal vagyok,
teljesen egészséges, csodálatos családom van, felnőtt gyerekeim. A
laboratóriumban tehetséges emberek, köztük sok fiatal, vesznek
körül, jó a hangulat, konfliktusok nemigen fordulnak elő. Szeretek
bejönni, sosincs gyomorgörcsöm, hogy itt a laborban, vagy otthon áll
a bál, és ebben a teljesen kiegyensúlyozott állapotban ugyan sok-sok
küzdelem után, szinte minden próbálkozásunkból kijön valami érdekes.
És hogy mi a visszacsatolás? Természetesen a Bolyai-díj is az, nagy
megtiszteltetés, de a munkánk értékéről az igazi visszajelzés az,
amikor egy-egy közleményünket elfogadják, amikor egy-egy cikkünknek
nagy nemzetközi szakmai visszhangja van, amikor a megjelenés után
Heidelbergből, Londonból vagy épp a Harvardról kapunk elismerő
leveleket, vagy amikor tudományos teljesítményünk miatt bíznak meg
konferenciák szervezésével, könyvfejezet írásával, vagy épp egy
kongresszusi plenáris előadás megtartására kérnek fel.
Említene egy olyan eredményt, amelyre ezek az ön által nagyra
tartott neurobiológusok mai szóhasználattal élve „rámozdultak”,
szóval, amely szakmai körökben jelentős elismerést váltott ki?
Egy tavaly megjelent közleményünket említeném. A munka
oroszlánrészét Holderith Noémi és Lőrincz Andrea kolleganőimmel
végeztük, és a legnagyobb presztízsű idegtudományi folyóiratban, a
Nature Neuroscience-ben jelent meg. Arra kerestük a választ, hogy a
hippokampusz nevű agyterület ún. piramissejtjei között lévő
szinapszisok mind szerkezetüket, mind működésüket tekintve miért
különböznek annyira egymástól. Az idegsejtek a szinapszisokon
keresztül kommunikálnak egymással. A szinapszisokban kis
hólyagocskák ülnek, és ezekben helyezkedik el az
idegingerület-átvivő anyag, amelynek kiszabadulásával létrejön a
beszélgetés.
Tulajdonképpen a szinapszisok struktúráját, pontos
működését szeretnénk megérteni, ezért a legkülönfélébb technikákkal
végeztünk vizsgálatokat: használtuk a nagyon modern kétfoton
pásztázó lézermikroszkópiát, melyet elektrofiziológiával,
immun-hisztokémiával, 3D-s elektronmikroszkópos rekonstrukcióval
kombináltunk, így e parányi struktúrák felépítéséről egészen a
molekuláris szintig szereztünk új ismereteket. Felfedezésünk
lényege, hogy a szinapszisokban elhelyezkedő ún. feszültségfüggő
kalcium ioncsatornák száma összefüggést mutat a szinapszis
működésének hatékonyságával, összefüggést mutat azzal, hogy az adott
helyen mennyi idegingerület-átvivő anyag képes felszabadulni.
Miért van szükség arra, hogy parányi agyi struktúrák felépítését
ennyire részletesen,
mélyen, a molekulák szintjéig megismerjük?
Az agykutatásban bizonyos szempontból ma kétféle megközelítés
létezik. Az egyik az ún. bottom-up szemlélet, amely szerint jól
működő agymodellt csak akkor építhetünk fel, ha a molekuláktól
kiindulva részletesen megismerjük az alapvető struktúrák, például az
idegsejtek és a szinapszisok működését.
A top-down megközelítés magából a funkcióból indul ki. Vizsgálja
például a látást, és utána próbálja megérteni azt a struktúrát,
például azt a neuronhálózatot, amely azt a működést lehetővé teszi
és produkálja.
Nos, én ez előbbi megközelítésben hiszek, abban,
hogy lentről kell építkezni. Ki kell dolgozni olyan módszereket,
olyan technológiákat, amelyekkel a felépítő elemeket nagyon pontosan
meg tudjuk érteni, majd ezeknek a működéséről nagyon precíz
matematikai modelleket kell készítenünk. Ugyanakkor fel kell
derítenünk az alkotóelemek kapcsolatrendszerét, azt, hogy melyik
melyikkel lép kapcsolatba, és annak mik a következményei. Ezután
tudunk majd számítógépekben valóban az eredetikhez hasonló
neuronhálózatot modellezni, amellyel esetleg kideríthetjük például,
hogy mi történik, amikor egy memórianyom rögzül. Gondolja csak el:
ma már nagyon sok elektronikai eszközben van memória. Van a
számítógépekben, a mobiltelefonokban, a printerekben, van memória az
ön hangrögzítő készülékében. Csakhogy jól tudjuk: ezek egyáltalán
nem úgy működnek, mint az agy. És engem az érdekel, hogy ezt az agy
hogyan csinálja. Hogyan működik, hogyan rögzíti a memórianyomokat.
És ezt csak akkor érthetjük meg, ha modellhálózatainkat olyan
elemekből építjük fel, amelyek minél jobban közelítenek az agy
valóságos sejtjeihez, szinapszisaihoz, egyéb struktúráihoz.
Kulcsszavak: agykutatás, tehetség, intuíció, elhivatottság,
szinapszis, neuronhálózat
|
|