Írásunknak azt a címet is adhatnók, hogy egy ember
arcai. Egy emberé, aki a Pozsony melletti Szentgyörgy (ma Svätý Jur,
Szlovákia) szülötte, egy koldusszegény talmudista árvaságra jutott
gyermeke, akit édesanyja, özvegységre jutván, második házasságában
Dunaszerdahelyre vitt. Bár Dunaszerdahelyen a család kétséget
kizáróan némileg jobb anyagi helyzetbe
kerülhetett, ez még mindig nem érte el a (mai szóhasználattal élve)
középosztálybeli jólétet. Mi több, a család arra is rászorult, hogy
piócaszedésből tartsa fenn magát. Táplálkozásuk pedig olyannyira
szegényes volt, hogy azt – Vámbéry későbbi visszaemlékezései alapján
– a kasrút, azaz a zsidó étkezési szabályok alapján értelmezni nem
is lehetett.1 Magyarán, húsféle és
tejtermék nemigen került az asztalukra. Vámbéry sorsát tovább
súlyosbította ifjúkori betegsége, amelyet ő paralízisnek tartott, de
a modern orvostudomány szerint feltehetőleg
Legg–Calvé–Perthes-szindrómában szenvedhetett.
Az ifjú Wamberger Hermann (zsinagógai nevén Cvi)
élete tehát eleve egy nagy utazással kezdődött, amit egyúttal egy
személyiségét átalakító tragédia is megerősített. Nyugodtan
állíthatjuk, hogy ezt követően Vámbéry élete nem lett más, mint
utazások és átalakulások sorozata. A „Vámbéry-jelenség” lényege
valószínűleg éppen ezekben az alakváltozásokban rejlik. Ezt nem úgy
kell elképzelnünk, hogy hősünk bármikor is megtagadta volna önmagát;
önmagáról beszélve sosem tagadta meg sem származását, sem korábbi
(vagy éppen párhuzamos) énjeit. Inkább nevezhetnők őt az átváltozás
művészének, aki minden helyzetben megtanulta, miképpen fogadtassa el
magát és mondandóját aktuális környezetével. Ezzel együtt azt is
kijelenthetjük, hogy Vámbéry utazásai többet jelentenek egy
felfedező utazásainál. Nemcsak testi valójában utazott, de
személyisége és – ha szabad ily fellengzősen fogalmaznunk –
lelkisége is követte az utazót. Épp ebben különbözik kora más nagy
felfedezőitől. A XIX. és a XX. század folyamán számos utazó
vállalkozott arra, hogy addig ismeretlen tájakra merészkedve keresse
az emberiség, netán a saját hasznát, netán mindkettőt egyszerre.
Eredményeik ma is ott ragyognak a tudomány egén. Az azonban csak
egészen keveseknek adatott meg, hogy oly sok bőrbe bújva, oly sok
kulturális hatást éljenek át, mint Vámbéry. (E nagy „áthasonulók”
közül természetesen mindenképpen említenünk kell a nagy „ős”, Kőrösi
Csoma Sándor nevét.)
Az első utazások
Az ifjú dunaszerdahelyi Talmud-iskolás első útja, éppen édesanyja
ösztönzésére a reformkori Magyarországra vezetett. A XIX. század
első felében még híre sem volt a későbbi zsidó asszimilációnak. Így
az ifjú Wamberger, hiába ismert már ifjúkorától kezdve négy nyelvet
(a jiddis-német mellett magyarul, szlovákul és természetesen héberül
is tudott), gyakorlatilag új világba csöppent, amikor előbb
református iskolába, később Szentgyörgyön, majd Pozsonyban katolikus
gimnáziumba került. Túl azon, hogy az említetteken túl latinul is
meg kellett tanulnia, a közeg, amelybe került, korántsem volt
nyitott vagy befogadó. Ugyanez jellemezte szülői közegét is, az ifjú
gimnazistát támogató pozsonyi hitközség legalább annyira gyanakvóan
nézte tanulmányait, mint keresztény tanárai. Az ifjú Vámbéry tehát
nem asszimilálódott (hiszen a zsidóság asszimilációja ebben a korban
még csak elméleti kérdés volt), hanem akkulturálódott, s e
folyamaton keresztül talált magának igazi hazát. Később gyakran
hányták a szemére, hogy zsidóságát „megtagadta”, netán, hogy
„délibábos nemzeti illúziók” kiszolgálójává lett volna. Vámbéry
szolgált, de nem szolgált ki senkit. „Bűne” az volt, hogy azonosult
annak a közegnek az értékrendjével, amelybe belekerült. Mást nem is
tehetett volna. Ebben az időben ugyanis még nem alakult ki az a
liberális hangulat, amely későbbi kritikusai számára lehetővé tette,
hogy zsidóként legyenek magyarok, illetve magyarként őrizzék meg
vallási kötődésüket. Ezt az utat 1848–1849 szelleme kijelölte ugyan,
kiépíteni azonban már nem lehetett képes. Vámbéry maga is elmondta,
hogy számára mégis e dicsteljes tragédia jelölte ki a követendő
utat. Tudatosan vállalta, hogy magyar hazafi lesz.
Út a magyarságba,
avagy egy levert nemzet lehetőségei
Vámbéry, illetve ekkor még mindig Wamberger Hermann tehát 1849‑től
kezdve tudatosan igyekezett magyarrá válni. Magyar ruhát hordott,
magyar nyelven beszélt, s ebben a közegben döntötte el, hogy életét
a magyar nemzeti eszme szolgálatába kívánja állítani. Házitanítóként
bejárta Magyarországot (ezen utakra most nem tudunk kitérni), s
lassanként kiépítette az utat a korabeli magyar szellemi és
politikai elit felé. Sajátos fintora a sorsnak, hogy a vesztes, s az
osztrák hatalom által megnyomorított nemzet légköre volt az,
amelyben ezt az utat viszonylag könnyen megtalálhatta. Elvégre
nemcsak Vámbérynek volt szüksége a magyarságra, de a magyarságnak is
szüksége volt rá. Így került kapcsolatba Vörösmartyval, Arany
Jánossal, (a szintén zsidó gyökerekkel rendelkező) Ballagi Mórral, s
ami a legfontosabb, báró Eötvös Józseffel, a szinte egyedüli nemzeti
intézményként megmaradt Akadémia elnökével. Ők segítették abban a
törekvésében, hogy az ifjú, frissen megmagyarosodott poliglott török
nyelvi tanulmányokba kezdhessen.
Vámbérynek ebben a korban más útja nem volt.
Nemcsak azért nem, mert rendszeres tanulmányait Pozsonyban
abbahagyta, így középiskolai végzettséggel sem rendelkezett, hanem
azért sem, mert az 1850‑es években zsidók számára még nem nyíltak
meg az osztrák abszolutizmus uralta egyetemek kapui. Így felesleges
számon kérnünk, miért is nem igyekezett egyetemi tudást szerezni.
Különösen, hogy orientalisztikát Pesten még csak Repiczky János
oktatott, aki Vámbéryt magántanulóként fogadta. Bécsben pedig Joseph
von Hammer-Purgstall bárónál igyekezett tanulni, akit máig az
oszmán-török történetírás atyamesterének tartunk.
Út az iszlámba
Közismert, hogy Vámbéry 1857‑ben került abba a helyzetbe, hogy
Eötvös József segítségével Konstantinápolyba utazhassék. Négy évet
töltött itt. A pénztelen magyar emigránsból itt lett Resid efendivé,
az oszmánli elit tekintélyes tagjává. Ehhez ismételten csak
hasonulnia kellett. Bár állítása szerint nyilvánosan sosem vált
hitvalló muszlimmá, ténylegesen muszlimként élt és viselkedett.
Ebben pedig, saját elmondása szerint, éppen zsidóként megélt
gyermekkorának emlékei segítették. Mindezek mellett, 1857‑ben vált
véglegesen Vámbéry Árminná is.
Hogy megérthessük, milyen körülmények között járta
útját Vámbéry, időben húsz évvel korábbra kell tekintenünk, egészen
az 1848–49-es magyar szabadságharc utáni törökországi magyar
emigráció megjelenéséig. Azt kell először megértenünk, hogy milyen
szerepet játszott az Oszmán Birodalom a XIX. század második felének
nemzetközi politikájában. A török reformkor, a Tanzimát 1839-ben
kezdődött, és II. Abdülhamid (1842–1918, uralkodott: 1876– 1909)
uralma alatt fejeződött be. A század elején még a feudális anarchia
állapotában leledző birodalom nemcsak a modern hadügy és flotta
alapjait vetette meg, hanem mindazokét a társadalmi reformokét is,
amelyek a közel-keleti modernizációs folyamatok alapjául és
általános mintájául szolgálnak jószerivel mind a mai napig. „Európa
beteg embere” a múlt század közepén tehát lábadozni látszott. Ebben
nagy szerepet játszott, hogy a Porta kifejezett diplomáciai
sikerként könyvelhette el a magyar emigráció ügyét. Hosszú idő óta
először fordult elő, hogy a Porta nemcsak két európai hatalom
démarche-ainak tudott sikeresen ellenállni, de a helyzetet
egyértelműen a maga javára tudta fordítani. Konstantinápolyt ebben
az álláspontban az is megerősítette, hogy Lord Palmerston és a
francia diplomácia egyaránt erre biztatta. A Porta ezzel két legyet
ütött egy csapásra, hiszen a Hünkár Iszkelesi szerződés (1833)
alapján a török politikában meglehetős befolyásra szert tett oroszok
helyett az angolok és a franciák védőszárnyai alá helyezhette magát.
A magyar ügy így fordulópontnak bizonyult abban a török politikai
fejlődésben, amely a londoni szerződéstől (1841) a krími háborúig
tartott. Ennek lényege kezdetben az orosz befolyástól való
függetlenedés, majd pedig 1841 után annak lerázása volt. A krími
háborút (1853–1856) lezáró párizsi béke nemcsak területileg
erősítette meg a Portát, hanem a birodalom ismét hitet tett a
nyugatos irány folytatása mellett. Ebben a légkörben érkezett meg a
fiatal Vámbéry első törökországi útjára, 1857-ben. Itt ajánlotta be
őt az Iszmail pasa néven muszlimmá lett Kmety György tábornok
Hüszejin Dáim pasa házába házi tanítónak, és itt lett immáron Resid
efendiként Ali pasa török külügyminiszter belső embere. Ali pasa
udvarába az a Szilágyi Dániel juttatta be, akinek hagyatékát épp
Vámbéry javaslatára vette meg az Akadémia, s ez lett keleti
gyűjteménye alapjává. Szilágyi pedig a Kossuth-emigrációval került
Konstantinápolyba. Konstantinápolyi tartózkodásáról ismételten
elmondhatjuk, amit a magyarországi abszolutizmus korának
Vámbéryjéről mondhattunk. Nem csak Vámbérynek volt szüksége a Porta
jóindulatára, de a Portának is szüksége volt rá. Elsősorban azért,
amiért általában az 1849‑es magyar és lengyel emigránsok tömegére.
Az oszmán reformkor (amely lényegében párhuzamosan zajlott a magyar
reformkorral) nem csak sikerek története volt. Az 1826‑ban véres
körülmények között feloszlatott janicsárhadsereg pusztulásával az
Oszmán Birodalom jószerivel képzett haderő nélkül maradt, s az új
török hadsereg végleges megteremtése – ezt a török történészek is
kihangsúlyozzák – szempontjából létfontosságú volt a képzett magyar
és lengyel tisztikar megjelenése. A szultánnak azonban nemcsak
katonákra volt szüksége, hanem világot látott és szakmailag
felkészült értelmiségiekre is. Vámbéry tehát ismét olyan közegben
találta magát, ahol szinte magától nyíltak meg előtte az
érvényesülés lehetőségei. Az árat természetesen itt is meg kellett
fizetnie nyelvtudással, kitartással és ügyes
alkalmazkodóképességgel.
Úton Közép-Ázsia felé
A krími háború által létrehozott új hatalmi helyzet Közép-Ázsiában
is felértékelte az oszmán hatalom szerepét. Ebben közrejátszott az a
legitimációs vákuum is, amely a XIX. század folyamán a közép-ázsiai
államokban kialakult. A térségben, legalábbis a XVIII. század
elejéig, a Dzsingisz kántól való leszármazás jelentette egy
uralkodócsalád legitimitásának legfőbb zálogát. A XIX. század első
harmadától kezdve azonban már e térségben sem uralkodtak
dzsingiszidák. A kialakuló legitimációs vákuum pedig oda vezetett,
hogy – hosszabb vagy rövidebb ellenállás után – a közép-ázsiai
uralkodóházak elfogadták az Oszmán-ház elméleti primátusát. Ez a
primátus még csak távolról sem volt összehasonlítható az európai
feudalizmus vazallusrendszerével. A közép-ázsiai államok külső és
belső szuverenitása lényegében csorbítatlan maradt. A helyi
uralkodók csak arra vállalkoztak, hogy a muszlim közösség pénteki
közös imáját követő politikai tartalmú prédikációban (ennek neve:
hutba) megemlítik a török szultán mint kalifa nevét, továbbá az ő
nevére veretik a pénzeiket. Buharában Hajdar emír (1800–1826) és az
utolsó uralkodó, Mír Álim (1910–1921) között az uralkodók nem a
saját nevükre veretté1k a pénzeiket. Ugyanígy cselekedett a kokandi
származású Jákub bég (1820–1877) is, aki 1865 és 1877 között angol
támogatással uralta Kelet-Turkesztánnak a Tiensan-hegységtől délre
elterülő tájait, az úgynevezett Hét Város (Jettisahr) vidékét. Ő,
rövid kokandi orientáció után 1873 és 1876 között Abdulaziz, majd az
1876-ban egy fél évig uralkodó V. Murad nevére veretett pénzt. Ebben
a közegben készült tehát az ifjú Resid efendi arra, hogy bejárja
Közép-Ázsiát. Feladata formálisan a szultán ágensévé tette, de,
éppen Konstantinápoly és London szoros együttműködése okán, a brit
politikai játszmák résztvevőjévé is vált.
Az ifjú magyar akadémikus
Vámbéry még Konstantinápolyban töltötte napjait, de Pesten már új
szerep várt rá. Az egykori Wamberger Hermann, a szentgyörgyi,
pozsonyi és soproni koldusdiák immár törvényesen is Vámbéry
Árminként tarthatta meg székfoglaló előadását mint a Magyar
Tudományos Akadémia levelező tagja. 1861 nemcsak Vámbéry életében
volt fordulópont, de az osztrák önkényuralom alatt élő Magyarország
számára is. A Pestre összehívott országgyűlés, a Forinyák Géza
személyében halálos áldozattal is járó diákmegmozdulások, amelyek a
magyar nyelvű egyetemi oktatás helyreállítása érdekében zajlottak,
egy új, forrongó világot jelentettek. Az önkényuralom ugyanakkor ha
formájában enyhült is, lényegében nem változott. Mint ahogy az sem,
hogy továbbra is az Akadémia maradt a magyar tudományosság egyetlen
biztos erődje. Itt mutatta be Vámbéry első tanítványát, későbbi
híres ellenfelét, Goldziher Ignácot is.
Éppen ebből láthatjuk, mennyire tévesek azok az
elképzelések, amelyek az Akadémia korabeli szerepét kívánják
lekicsinyelni, vagy amelyek Vámbéryt személyes nyereségvágy fűtötte
kalandorként akarják velünk láttatni. Még harmincéves sem volt
ugyanis, amikor kimondhatta, jószerivel mindent elért, amit a
korabeli Magyarországon elérhetett.
A közép-ázsiai utazó
Vámbéry 1861‑ben indult el közép-ázsiai útjára. Ehhez ismét
személyiséget kellett váltania. Az elegáns isztambuli efendiből
vándordervissé kellett alakulnia.
Mindezek fényében Vámbéryt mindennek nevezhetjük,
csak közvetlenül brit ügynöknek nem. Vámbéry, azaz Resid efendi a
török szultánt képviselte. A brit politika és az Oszmán-ház ambíciói
ugyan egybeestek Vámbéry utazásának idején, de – éppen Buhara esetén
– Londonnak volt szüksége Konstantinápolyra, s nem fordítva.
Nyugodtan leszögezhetjük tehát, hogy Vámbéry útjának Sir Charles
Alison teheráni brit követ általi
|
|
patronálása nem valamiféle árulás eredménye volt,
hanem logikus következménye mindannak, amit Ali paşa, illetve – már
amennyiben véleményét kikérték –, a magyar emigráció tudott, vallott
és akart. Vámbéry, a vándordervis nem az első és nem is az egyedüli
volt a maga útján. A Foreign Office feljegyzései számos dervisről és
muszlim tudósról tudnak, akik vallásos elkötelezettségüket
összeegyeztethetőnek vélték a Nagy Játszmában való részvétellel. Így
került tehát Vámbéry Hajdar efendi, teheráni török követ
közvetítésével a kásgari Hádzsi Bilál karavánjába, akikkel 1863.
március 28-án indult el Turkesztán felé. Vámbéry útja, amely 1864.
április hatodikán ért véget Pesten, meglehetősen közismert, így most
nem részletezzük. Az sem meglepő, hogy a szultán ágensét mindenütt a
legmagasabb szinten fogadták. S azon sem csodálkozhatunk, hogy
visszaútján nemcsak a londoni körök voltak kíváncsiak az
eredményeire, hanem még jóval előtte Ali paşa is.
Vámbéry útjának legfőbb tudományos eredményét egy
olyan dologban kell lássuk, amely ma már – épp az ő leírása
segítségével –, közhelyként ment át a tudományos közgondolkodásba.
Mindaz, amit a nyugati tudományosság Vámbéryig ismert a keleti török
világról, az néhány, a keleti törökség – a mai tudományosság által
csagatájnak nevezetett –, közös irodalmi nyelvén írott kézirat
tanulsága volt. A Vámbéry közép-ázsiai utazásait leíró könyv második
része volt az első olyan közlemény, amely a közép-ázsiai etnikumok
hiteles leírását tartalmazta. S ezt követték az Életképek
Közép-Ázsiából, illetve az A török faj.
A közép-ázsiai népességről folytatott tudományos és
politikai diskurzusnak a mai napig egyik alapvető tétele az, hogy e
térségben „törökök” laknak. E tétel így nem igaz. Egyrészt a térség
népei magukat soha e néven nem nevezték, s ma sem nevezik.
Közép-Ázsia etnikai folyamatai nem írhatók le a (Közép-Kelet-)
Európában megszokott módokon. Közép-Ázsiában megmaradtak azok az
elsődleges etnikai keretek, amelyeket a XIII. századra már nálunk is
elmostak a kialakuló paraszti társadalom keretei. A XV. századot
követő népmozgások, melyek során az összeomló Arany Horda
népességének egy része visszavándorolt keletre, és kialakult a mai
üzbég és kazak nép, továbbá a térségben megjelentek a kelet felől
érkező kirgizek, ez a jelenség csak megerősödött. A nomád eredetű
törzsi rendszer a maga hatása alá vonta a letelepültek (főleg iráni)
világát is. Zsdanko nyomán ezt nevezzük „másodlagos törzsesedésnek.”
Az így kialakult változatos és amorf etnikai
nomenklatúrát tovább bonyolította, hogy a kora újkorban létrejött
másodlagos törzsiség már nemcsak eredeti törzsekből állott, hanem
magába olvasztott számos, a történelem folyamán megszűnt etnikai
alakulatot is, illetve egyes népek elemei etnikai alcsoportokként
csatlakozhattak más közösségekhez, amelyeknek a neve és az azzal
járó összetartozás-tudat így adott esetekben átívelhetett az új
etnikumok határain. Az egyes etnikumokat alkotó csoportok között
viszont bonyolult erősorrend állt fenn, amelyet természetesen éles
presztízsharc kísért. A helyzetet tovább bonyolította még két
tényező: A térség – Nyugatról is látható – politikai felosztása
(azaz a kánságok határa) távolról sem esett egybe az etnikai
viszonyokkal és mindhárom kánságot megosztották – a részben a
nomád–letelepült viszályban gyökeredző, de tisztán azokkal nem
magyarázható – etnikai szembenállások is. Így Hívát elsősorban az
üzbég–türkmen, Buharát az üzbég–tádzsik, Kokandot pedig a szárt
(letelepedett üzbég)–kirgiz ellentétek osztották meg. Vámbéry
művének legfőbb érdeme, és egyben útjának legjelentősebb, máig is
ható tudományos eredménye volt, hogy e káoszban felismerte a rend
alapjait. Nem egyszerűen a nyelveket írta le, bár a Ćagataische
Sprachstudien-ben ezt is megtette, ami már önmagában is jelentős
teljesítmény volt, de magukat az etnikai viszonyokat is. Ezzel, ha
vázlatosan is, lényegében egymaga tett annyit, amennyit a
húszas–harmincas évek teljes szovjet apparátusa. Sőt, – ha nem
számítjuk Vámbéry mindenek feletti igyekezetét, hogy a korszak
magyar közvéleményének megfeleljen –, a magyar etnogenezisről
alkotott képe is innen veszi eredetét.
Mindezeken túl Vámbéry ismertette meg az európai közvéleményt három
alapvető fontosságú keleti művel: a türkmen Mahdumkuli Dívánjával,
Muhammad Szálih Sejbáni-náméjával és – a korszak tudományos
közvéleménye által ujgurnak vélt –, karahanida Júszuf Hássz Hádzsib
Kutadgu bilig-jével.
A londoni gentleman
Vámbéry életpályája ettől a ponttól kezdve tovább gazdagodott. Az
ifjú magyar akadémikus, a pesti egyetem első zsidó származású (bár
formálisan református hitre tért) professzora, a világ első török
tanszékének alapítója egyúttal a londoni elit, sőt a londoni udvari
körök tagjává is vált, valamint a brit külpolitika egyik
legfontosabb tanácsadójává is. 1885-ben képes volt arra, hogy az
afganisztáni „Pandzsdeh-incidens” nyomán Londonban lemondásra
szorítsa Gladstone kormányát. Ugyanakkor, Lord Curzon indiai
alkirály mellett, többek között az ő keze nyomát is viselik
Afganisztán mai határai. Egyúttal régi konstantinápolyi kapcsolatait
is tovább erősítette. 1876‑tól kezdve ugyanis ifjúkori jó barátja,
II. Abdülhamid lett a szultán. Vámbéry minden igyekezetét latba
vetette, hogy londoni befolyását (itt Eduárd walesi herceg volt
személyes jó barátja) és isztambuli kapcsolatait felhasználva
segítsen az 1878-as háborúban megtépázott Oszmán Birodalmat talpon
tartani. Mivel ezzel e kötetben más írás is foglalkozik, most inkább
tudósi pályájának egy-egy sajátosságát villantjuk fel.
A tudós arcai –
kétféle életmű, kétféle paradigma
Vámbéry tudósi pályájáról nem egyszerű feladat beszélni. A feladat
legfőbb nehézsége abban rejlik, hogy maga az életmű nem tekinthető
egységes egésznek. Bár erre a kérdésre egy korábbi írásunkban már
megkíséreltünk utalást tenni, mégis hasznosnak tartjuk újból
felhívni a figyelmet e tényre. A mennyiségileg hatalmas, összesen
295 tételből álló életmű elegyesen tartalmazza több életpálya
elemeit, a tudósi életpálya feltárására voltaképpen azt követően
kerülhet sor, hogy szétválasztottuk ez életpályákat.
Vámbéry életműve ebben a tekintetben korántsem
egyedülálló a magyar tudománytörténetben. Mint annyi másban,
voltaképpen ebben is korszakot és hagyományt teremtett. Későbbi
kutatóink közül Németh Gyula, de még inkább Ligeti Lajos életműve
kapcsán figyelhető meg a magyar és a nemzetközi pálya kettéválása. A
Vámbéry-életmű jelentős része nemcsak, hogy nincs benne a magyar
szellemi köztudatban, de még utol sem érhető magyar
közgyűjteményekben. Ugyanakkor az, ami Vámbéry életművét itthon
megkérdőjelezhetővé teszi, teljességgel ismeretlen a külföldi olvasó
szemében. A nyugati, főként az angolszász világban Vámbéry
elsősorban közép-keleti politikai szakértőként és szakíróként
ismert, míg itthon elsősorban a magyarok eredetét kutató tudósként
becsülik.
Az életmű honi értékelői számára evidens, hogy
Vámbéry a magyarok nyomait keresni ment Ázsiába, legfeljebb csak
kalandos természete és hajthatatlan negyvennyolcassága okán
magyarázható kalandnak vélik idézőjelbe teendő „angolbarátságát”.
Vámbéry azonban több volt, mint a romjaiban még ma is lenyűgöző brit
birodalomépítés csodálója. Személyében a XIX–XX. század fordulója
egyetlen igazi magyar imperialistáját kell lássuk, aki nemcsak hitt
a brit birodalmi eszmében, de őszinte meggyőződéssel szolgálni is
akarta annak ügyét. Bár ma már tudjuk, amit a maga korában nem
vallott be, miszerint tisztes fizetést húzott Londonból, aligha
gondolhatjuk, hogy az anyagi haszon reményében tette, amit tett.
Életének jól ismerjük a körülményeit. Bár értékelte a jó életet,
sosem élt nagy lábon, a tisztes polgári jólét határozta meg az
életvitelét. A történettudomány a mai napig adósunk azzal, hogy
részletekbe menően felmérje, mekkora hatással volt a brit
társadalomfejlődés és politika a XIX. századi Magyarországra, annyit
azonban enélkül is tudunk, hogy ez a hatás megkerülhetetlenül nagy
volt. Ugyanakkor Vámbéryban fel sem merült, hogy a brit birodalmi
karrierért feladja az itthonit. Pályája csúcsán, befolyása és
sikerei teljében is hajlandó volt vállani akár a legmegalázóbb
feltételeket is, csak hogy Magyarországon elismerést szerezzen.
Ugyanakkor, amíg angol nyelven megfellebbezhetetlen
szaktekintéllyé vált, addig idehaza valójában kikerült a
tudományos életből. A különbség másban is tetten érhető. Érdemes
összehasonlítani Vámbéry két önéletírását. A brit közönség számára
az 1880-as évektől kiadott, s utoljára a szerző halála után,
1914-ben, Max Nordau előszavával megjelent The Life and Adventures
of Arminius Vambéry written by himself és az idehaza 1905-ben
megjelent Küzdelmeim stílusát.2 A magát
az angol ifjúság elé példaképül állító, alacsony sorból kitört
felfedező és az életét magyarázó magányos tudós korántsem ugyanazt a
hangot üti meg a két műben. Több ez, mint a „külföldön megbecsülik,
nálunk bezzeg nem kell” közhelye. A két életpálya két eltérő
közegben mozgott.
Vámbéry életművének két aspektusát már
felemlegettük. A magyarok eredetének megszállott kutatója és a
nemzetközi politikai szakíró azonban még mindig nem fedi le az
életmű egészét. Külön ki kell emelnünk az útleíró Vámbéryt. Amit a
XIX. század magyar olvasója esetleg érdekességnek tartott, azt ma
önálló teljesítményként értékeljük. Vámbéry útleírásai, valamint
közép-ázsiai ismertetői mára már önálló autoritással bíró etnológiai
forrásmunkákká lettek. Voltaképpen ebben áll életművének leginkább
újrafelfedezendő része. A XX. század vége ugyanis elhozta azt,
amiről Vámbéry jószerivel álmodni sem mert. Közép-Ázsiában megszűnt
az orosz, illetve a szovjet főhatalom, s helyette új, szuverén
nemzeti államok léptek a nemzetközi porondra. Ezek az új államok
viszont még magukon hordozzák a múlt minden gondját. Így
nyilvánvalóan érdekes a világ számára, hogyan látta a térséget a
másfél évszázada arra járt utazó. Ezen keresztül pedig itt az ideje
felfedeznünk az etnológus Vámbéryt. A közép-ázsiai tapasztalatait
feldolgozó Vámbéry egy másik, ma már önállóvá vált tudomány
úttörőjévé is lett. Az Oszmán Birodalom helyzetét, valamint az
orosz–brit vetélkedést és annak lehetséges következményeit taglaló
elemzései túllépnek a publicisztika határain, és egy önállóan
értékelhető politológusi, stratégiai elemzői életművet alkotnak.
Utazásai kapcsán érdemes szót ejtenünk Vámbéryről a
földrajztudósról, a Magyar Földrajzi Társaság alapító elnökéről,
valamint a földrajzi szakíróról. Bár csak egy önálló munkát szentelt
a kérdésnek, s ez a XIX. századi iszlám világról írott német nyelvű
elemzése, mégis Vámbéryt kell az első, tudományos igényű és
tudományos értékű iszlámkutatónknak tartanunk. Felfedezettje, a tőle
később elforduló Goldziher Ignác e téren kétséget kizárólag
meghaladta őt, ez azonban mit sem von le elsősége érdeméből.
Ugyanakkor talán éppen az iszlámról beszélő Vámbéry
az, akinél a lehető legkönnyebben tetten érhetjük az asszimilálódó
Wamberger Hermann örökségét. A zsidó tradícióból kiszakadó Vámbéry
maga vallja be, hogy amennyire segítették őt gyermekkori
tapasztalatai az iszlám életforma elsajátításában, annyira
figyelmeztették is arra, hogy egy reménytelenül halott vagy
legalábbis a modernizáció kerékkötőjének számító tradícióval van
dolga. Vámbéry ugyanis, ellentétben azzal, amit a „vámbéryánusok”
képzelnek, korántsem lelkesedett a közép-ázsiai török világért.
Éppen annak intő jelét látta benne, mit tesz az elmaradottsághoz
való ragaszkodás. Ha az iszlámkutató Vámbéry az életmű egyik rejtett
dimenziója, akkor legalább ennyire rejtett a magyar történetíró
Vámbéry. Vámbéry munkája, az A Story of Hungary 1886 és 1923 között
volt az angolul olvasó brit és amerikai közönség standard kézikönyve
Magyarország történetét illetően.
E rövid írásban fő vonalakban igyekeztünk
megragadni azt a jelenséget, amelyet Vámbéry Árminként ismerünk. Egy
személy arcait, s egy többrétegű életmű dimenzióit szerettük volna
bemutatni.
Kulcsszavak: Vámbéry élete, Oszmán Birodalom, Közép-Ázsia,
iszlám, törökség, magyar őstörténet, orosz–brit vetélkedés
IRODALOM
Bartholomä, Ruth (2006): Von Zentralasien
nach Windsor Castle. Leben und Werk des Orientalisten Arminius
Vámbéry (1832–1913). (Arbeitsmaterialien zum Orient 17). Ergon,
Würzburg
Dobrovits Mihály (1999): Vámbéryval 2000‑
ben. 2000. MCMXCIX március, 49–61.
Dobrovits Mihály (2003): Vámbéry tudósi
pályájáról. In: Dobrovits Mihály (szerk.): A megtalált örökség. Az
I. Nemzetközi Vámbéry Konferencia. Lilium Aurum, Dunaszerdahely,
9–20.
Kakuk Zsuzsa (1986): A turkológus Vámbéry.
In: Fodor Pál (szerk.): Vámbéry Ármin emlékezete. (Keleti
értekezések 2) Kőrösi Csoma Társaság, Budapest, 12–18.
Lory, Alder – Dalby, Richard (1979): The
Dervish of Windsor Castle: The Life of Arminius Vambéry. Bachman &
Turner, London
Munkácsi Bernát (1915): Vámbéry Ármin
tudományos munkássága. Budapesti Szemle. 1915, 87–112., 243–274.
Vámbéry Ármin emlékezete. (szerk. Fodor
Pál) (Keleti értekezések 2) Kőrösi Csoma Társaság, Budapest
Vambéry Arminius (1904): The Story of My
Struggles. The Memoirs of Arminius Vambéry. T. Fisher Unwin,
London–Leipzig–Paris
Vambéry Arminius (1884): His Life and
Adventures Written by Himself. T. Fisher Unwin, London, Az 1886-os
kiadás •
WEBCÍM
Vásáry István (1986): Vámbéry és a magyar
őstörténet. In: Fodor Pál (szerk.): Vámbéry Ármin emlékezete.
(Keleti értekezések 2) Kőrösi Csoma Társaság, Budapest, 19–23.
LÁBJEGYZETEK
1 Rékai Miklós etnográfus
(Magyar Néprajzi Múzeum) szíves közlése az I. Nemzetközi Vámbéry
Konferencián.
<
2 Ez utóbbi egy évvel
magyarországi megjelenése előtt szintén megjelent angolul: The Story
of My Struggles. The Memoirs of Arminius Vambéry. (1904)
<
|
|