Vámbéry Ármin életművének sajátos részét képezi a
korabeli Perzsiával, a mai Iránnal fenntartott kapcsolata.
Turkológiai, magyar őstörténeti és a korabeli Közel-Kelet sorsával
kapcsolatos kutatásai tudományos életművének sajátos hármas
tagolódását mutatják, melyek egyikében sem kifejezetten Perzsia
játszotta a főszerepet. Vámbéryt jobban megérintette a korabeli
Oszmán Birodalom, és jobban izgatta a világtól elzárt Közép-Ázsia,
de kutatásai és utazásai során minden alkalommal „beleütközött” az
oszmánokat Közép-Ázsiától elválasztó korabeli Perzsiába.
Vámbéry egész tudományos és közéleti munkásságában
rendszeresen felbukkan ez a jelentős muszlim állam. Vámbéry
turkológusként sem tehette meg, hogy mellőzze a perzsa (iráni) világ
mélyreható ismeretét. A közel ezeréves szimbiózisban élő török–iráni
civilizáció, melyben a török katonai elitek és a perzsa
hivatalnokréteg játszotta a meghatározó szerepet, utolsó évtizedeit
élte Vámbéry korában. A két egymást kiegészítő és elválaszthatatlan
etnikai csoport jó ismerete miatt is tekinthetjük Vámbéryt a
korabeli Magyarország elsőszámú Irán-szakértőjének.
Vámbéry Ármin és Násziruddín sah
Perzsiája – Vámbéry perzsiakritikája
Ami Vámbéryt illeti, elmondható, hogy kettős szemlélettel
rendelkezett Perzsiával kapcsolatban. Társadalmi, állami, szociális
téren negatív, kulturális téren viszont pozitív véleménnyel volt a
Kádzsár-kori Perzsia viszonyairól.
Vámbéry Ármin a haladásba, a nyugati civilizációba
vetett feltétlen hittel rendelkező, a Keleten belül pedig hosszas
isztambuli látogatásai miatt leginkább törökbarátnak tekintethető
orientalista volt. Műveiben domináns szerepet kap a brit és az
oszmán államiság melletti politikai, azt mindenkor mércének tekintő
elkötelezettség, valamint a 19. század szekuláris, technikai
haladásba vetett világnézete. Vámbéry e nézetekkel nem csekély
részben személyes sorsából, azaz a zsidó emancipációból fakadóan is
tudott teljesen azonosulni. E szemléleti keretek határozták meg
aztán Vámbérynek a muszlim Keletről és azon belül Perzsiáról
megfogalmazott általános kritikáját.
Mindezek alapján első látásra valóban úgy tűnik,
hogy Vámbéry finoman szólva sem lelkesedett a korabeli Perzsiáért és
a perzsákért. Művei hemzsegnek a korabeli iráni államot és
lakosságát érő súlyos kritikai megjegyzésektől. Általánosságban
meglehetősen sommásan nyilatkozik a társadalmi, erkölcsi és
technikai fejlettségi színvonalról, összehasonlítva a jobban
favorizált oszmán közviszonyokkal. Mielőtt azonban fejünket
csóválnánk Vámbéry ilyen irányú megjegyzéseit olvasván, fontos
tudni, hogy ez a fajta ítélkezés nem kizárólag a magyar utazó
sajátossága volt, hanem a korban általános gyakorlat, hogy egy-egy
népről, országról ma már aligha tartható általánosító megjegyzéseket
tettek. Ha valaki fellapozza E[dward] G[ranville] Browne A Year
amongst the Persians című munkáját, bizony ott is találhat olyan
megjegyzéseket, melyek Browne minden keleti szimpátiája ellenére nem
túl hízelgőek a helyiekre nézve. Ha levesszük a polcról Sven Hedin
Utazás Perzsia sivatagain keresztül India felé című, 1913-ban
magyarul is megjelent kétkötetes művét, Vámbéryt messze meghaladó
mennyiségben olvashatunk különböző népcsoportokra vonatkozó
lesajnáló, negatív megjegyzéseket. Itt tehát nem csupán személyes
vélekedést láthatunk, hanem részben a korabeli nyugati tudományos
világnak a Kádzsár-kori Perzsiáról alkotott nem túl hízelgő hangja
jelenik meg Vámbéry megjegyzéseiben.
Vámbéry perzsiai tartózkodásának mérlege
Vámbéry 1862 májusában, közel ötesztendőnyi törökországi tartózkodás
után indult el Perzsiába. Már az út jellege is jól mutatja, hogy az
addigra már meglehetősen jól ismert Iránt eredetileg „felvonulási
útvonalnak” tartotta, hiszen Vámbéry igazi célja az orosz cári
hódítás előtti utolsó óráit élő Közép-Ázsia beutazása, az ottani
viszonyokban való tájékozódás és a magyar őstörténet lehetséges
ottani kapcsolatainak feltérképezése volt. Vámbéry előtt mindvégig
eredeti célja lebegett, és ettől nem tudta semmi sem eltéríteni, még
egy olyan ősi civilizáció sem, mint Perzsia és a perzsa kultúra.
Mindazonáltal Vámbéry perzsiai tartózkodása a
vártnál hosszabbra sikeredett. Vámbéry perzsiai utazása alapvetően
két részre osztható: a közép-ázsiai út előttire és az azt követő
periódusra. Az első iráni periódus 1862 május vége és 1863 március
vége között közel tíz hónapig tartott, míg a második a közép-ázsiai
utazást követően 1864 januárja és áprilisa között valamivel több,
mint három hónaposra sikeredett. Összeadva, Vámbéry bő tizenhárom
hónapig tartózkodott a korabeli Perzsiában.
A hosszabbra nyúlt tartózkodás részben kényszeres
is volt, hiszen ha Vámbéry tehette volna, rögvest nekivág
közép-ázsiai felfedező útjának. Ám a nyugat-afganisztáni Herátban
kirobbant konfliktus miatt várakoznia kellett, és valójában ez
nyújtotta meg Vámbéry perzsiai tartózkodását több mint fél évvel
1862 júliusa és 1863 márciusa között. Vámbéry nem tétlenkedett
váratlanul megnyúlt perzsiai útja alatt sem. Felmérvén
lehetőségeinek időleges korlátozottságát, és egy percig sem szem
elől tévesztve eredeti céljait, klasszikus észak–déli iráni túrára
indult. Teheránból a mai napig igen jól ismert és használt
észak–déli úton haladva, Kum, Kásán, Iszfahán, Ábáde, Paszargadai és
Perszepolisz érintésével egészen Sírázig utazott, majd pedig
ugyanezen a vonalon visszatérve 1863 januárjában futott be ismét
Teheránba.
Az európai hatásoknak meglehetősen felszínesen
kitett Kádzsár-kori Perzsia közviszonyai és a ma már teljesen eltűnt
régi perzsa életmód minden dohogása ellenére is láthatóan élénken
foglalkoztatták Vámbéryt. Ezen belül figyelmét Iránban nem kis
részben a számára újdonságként ható tizenkettes síita iszlám
intézményei, zarándokhelyei kötötték le. Ellentétben a Vámbéry által
oly jól ismert szunnita oszmán állammal és a nagyobbrészt szintén
szunnita Közép-Ázsiával, Perzsia a síita iszlám tizenkettes ágát
követte.
Vámbéry és az iráni sía kapcsolata meglehetősen
ellentmondásos volt. Egyfelől, az addig szunnita környezetben élő
Vámbéryt meghökkentette és részben óvatossá is tette a síiták őt
mint hivatalosan szunnitát méregető tekintete, ahogy erről a
Küzdelmeim-ben és máshol is ír:
„Perzsa földre érkezésemmel tehát az eddigi anyagi
gondokhoz és küzdelmekhez hozzájárultak még a lelki szenvedések is.
Sohasem fogom elfelejteni azt az érzést, melyet a Khoi utcáján és
bazárjában szemközt jövő perzsák kaján, haragos és megvető
pillantása keltett bennem. Az emberek törökül beszélnek itt is, de
elég volt a számat kinyitni, hogy tiszta sztambuli kiejtésemmel
rögtön eláruljam szunnita voltomat. Ez a harag kétségtelenül csak
megtorlása azoknak a sértéseknek és bosszantásoknak, melyek nyomon
kísérik a török földön a síita jövevényt; de én joggal vethettem föl
magamban a kérdést: mit vétettem ezeknek az embereknek én és mi
részem volt abban nekem, hogy Alit kiforgatták a próféta örökéből
[…] még pénzen is nagy bajjal kaptam valamit a vakbuzgó néptől.
Fölmerült a kérdés: vajon a szunnita is nedzsisznek vagyis
tisztátalannak tekintendő-e mint a keresztény, kivel testileg
érintkezni bűn és csak hosszú és heves vita árán voltam képes
eloszlatni az efféle aggályokat.” (Vámbéry, 1905, 145–146.)
Eme újra és újra visszatérő keserű tapasztalatok, a
síiták Vámbéry által fanatikusnak tekintett vallásossága, a papság
korrupciójára tett utalások mellett azonban Vámbéry egész perzsiai
útinaplójának külön tanulmányt megérő részletei a különböző síita
egyházi zarándokhelyeken és egyházi potentátoknál tett látogatásai.
Vámbéry mind perzsiai útinaplójában és az élete alkonyán írt
Küzdelmeim-ben is helyenként kifejezetten lelkesülten nyilatkozik a
síita iszlámról is, ha figyelmesen olvassuk leírásait.
„Ezek az emberek boldogok voltak az ő perzsa
mikrokozmoszukban, és különösen feledhetetlenek nekem azok az órák,
melyek az akhondokkal (vallástudósokkal) való vitatkozásokban
töltöttem. E nagyturbános papok főképpen a vallás dolgaiban való
szabadelvű felfogásukkal tűntek fel nekem, mert minden vakbuzgóság
nélkül, tisztán történelmi nézőpontról beszéltek Mohamedről és
vallásáról….” (Vámbéry, 1905, 156–157.).
Mint addig szunnita környezetben élő személy,
Vámbéry meglehetős figyelmet szentelt az iráni síita klérus és
intézményei, zarándokhelyei felkeresésének. Jóformán egyetlen
alkalmat sem mulasztott el, hogy ilyen látogatásairól beszámoljon a
korabeli olvasóközönségnek. Útja során több alkalommal is hitvitába
bonyolódik síitákkal, akik nem átallották szemére hányni „szunnita”
mivoltát. Másfelől azonban Vámbéry nagy tisztelettel ír síita
egyházi méltóságoknál tett tisztelgő látogatásairól, mint például a
XIX. század derekának és második felének talán legbefolyásosabb
iszfaháni ajatollahánál, Áká Bozorgnál töltött vendégeskedéséről.
Ha alaposabban szemügyre vesszük, akkor látható,
hogy Vámbéry az alatt a több mint egy év alatt, amit Perzsiában
töltött, jóformán minden jelentős síita zarándokhelyen megfordult.
Talán meghökkentő, de a fentiek alapján elmondható, hogy Vámbéry
Ármin hozzávetőleg egy év alatt megtette mindazt, ami egy akkori és
mai vallásos síita szemében Iránon belül a legkegyesebb
cselekedetnek számít, azaz elzarándokolt a legfontosabb Iránon
belüli síita szent helyekre. Sáh Abdulazím mauzóleuma a Teherán
melletti Rejben, Fátima (Fáteme) Hazrat-i Maszúme sírja Kumban, a
sírázi Sáh-e Cserágh, és a mashadi Rezá imám sír, valamint a
qadamgáhi Rezá imám kegyhely révén Vámbéry teljes képet kapott az
iráni síita zarándokvilágról. Vámbéry leírásai azt tükrözik, hogy
remekül alkalmazkodott a helyi viszonyokhoz, és többet értett meg a
síita tradíciókból, mint bármely korabeli európai felfedező, utazó,
hiszen rövid idő alatt ügyesen beilleszkedett a korabeli iráni
társadalomba.
Vámbéry síita zarándokhelyeken tett látogatásai
mellett természetesen nagy figyelmet szentelt a régi Perzsia
műemlékeinek is. A muszlim zarándok inkognitóját itt odahagyva
Vámbéry mint klasszikus európai felfedező lép elénk. Maróthy István
után második magyarként felkereste Perszepoliszt is, ahol I.
Dareiosz óperzsa uralkodó magánpalotájának, a tacsarának a falán
otthagyta a kézjegyét és egy Éljen a Magyar graffitit is, amely a
mai napig látható.
Perszepoliszi élményeiről így számolt be: „Én
volnék tehát a legelső nemzetem fiai közül, ki e romokat s nevezetes
vidéket meglátogattam – gondolám magamban; – de a midőn harmadnapon,
épen azon rész alatt őgyelegnék, mely fekete márványból van, nagy
örömömre egy ablakmélyedésben ezen szavakra akadtam: «Maróthi (sic!)
István 1839» Gyermekded örömmel vizsgáltam földimnek írását, s bárha
ő elrabolta is tőlem azon jogot, hogy magamat azon első magyarnak
nevezhessem, ki Perszepoliszt meglátogatta: meg nem állhatám, hogy
neve alá egy „éljen”-t ne véssek, s hogy a jövendőben ne állana oly
egészen egyedül, az én nevemet is társul jegyzém oda. Az egészet
vastag vonallal vettem körül s fölibe szavakat véstem: »éljen a
magyar!«” (Vámbéry, 1867, 237–238.)
Vámbéry iráni kapcsolatai 1864 után
Azzal együtt, hogy Vámbéry nem tért vissza Perzsiába 1864 tavaszán
történt hazatérését követően, kapcsolatai egyáltalán nem szakadtak
meg az iráni világgal. S itt nem csupán nagyszámú tudományos és
népszerűsítő könyve, írásai idekapcsolódó fejezeteire célzunk, hanem
személyes viszonyaira is. A korabeli Perzsia már Vámbéry előtt sem
volt zárt ország, oda eljutni egyáltalán nem ment szenzációszámba
még XIX. századi utazási viszonyok között sem. Ugyanígy, Násziruddín
sah korától fogva (1848–1896) egyre sűrűbben tűntek fel iráni
állampolgárok Európában – hol utazóként, hol diplomataként, hol
európai egyetemeken tanuló diákként. Vámbéry maga is rendszeresen
fogadott iráni vándorokat a Ferenc József rakparton álló lakásában
egészen 1913-ig. De honnan és miért ismerhették Vámbéryt iráni
vendégei?
Az ok – véleményünk szerint – az időközben
Perzsiában kialakuló Vámbéry-recepcióban keresendő. Utazása,
perzsiai és közép-ázsiai útirajzai növekvő ismertséget kölcsönöztek
neki Európában, de legalább annyira a Közel-Keleten is. Állandó
jelenléte az oszmán udvarban is hathatott az odalátogató perzsa
előkelőkre. Végül, de nem utolsósorban egyes műveinek francia, angol
és orosz fordításai is egészen bizonyosan olvasóközönségre találtak
a korabeli Perzsiában, mind az ott élő nyugatiak, mind művelt
helyiek körében. A sejtés, hogy Vámbéry művei közül legalább a
közép-ázsiai élményeit leíró naplója nagyon is utat talált a
korabeli iráni elithez, akkor vált bizonyossá, amikor nemrég
birtokába jutottam egy eleddig kiadatlan perzsa kézirat másolatának,
amely Vámbéry közép-ázsiai útinaplójának perzsa fordítása a 19.
század végi Teheránból. A kézirat jelenleg kiadásra vár, fordítója
ismeretlen.
Amikor tehát Vámbéry iráni kapcsolatairól
beszélünk, kölcsönös érdeklődésből fakadó kapcsolatrendszerről van
szó. Mindennek következtében aligha csodálható, hogy a 19. század
végétől Európába érkező iráni uralkodók sem mulasztották fölkeresni
a magyar fővárosban Vámbéry Ármint.
Vámbéry és Násziruddín sah
Perzsia nyitottságának bizonyítéka azonban az is, hogy nem csupán
nyugatiak látogattak nagy számban Perzsiába, de a szórványos
követjárásokon túl a XIX. század második felétől egyre sűrűbben
utaztak irániak is Európába. Diplomaták, egyetemisták és ellenzékiek
mellett ki kell emelnünk, hogy maguk az iráni uralkodók is
viszonylag sűrűn tűntek fel az 1870-es évektől kontinensünkön.
Násziruddín sah (1848–1896) három alkalommal,
1873-ban, 1878-ban és végül 1889-ben tett nagyszabású európai
körútat. Utolsó európai útja során a sah Budapestet is érintette.
Mielőtt visszaindult volna Krakkón át Oroszországba, 1889. augusztus
26. és 29. között időzött Budapesten. Pesten Habsburg József
főherceg és Tisza Kálmán távollétében Baross Gábor közlekedési
miniszter fogadta az iráni uralkodót, akit az azóta lebontott, a
pesti rakparton álló Angol Királynő szállodában szállásoltak el.
Másnap, augusztus 27-én csak délután egykor jelent meg a
nyilvánosság előtt, amikor is a Magyar Tudományos Akadémia
épületében fogadták őt a kormány és az MTA képviselői (József
főherceg, Wekerle Sándor, Jókai Mór, Vámbéry Ármin, Gyulai Pál
akadémiai főtitkár). A sahot ámulatba ejtette Vámbéry kifinomult
perzsa köszöntője, akiről így emlékszik később publikált perzsa
nyelvű útinaplójában:
„Az Akadémia tagjai mind jelen voltak, megláttam
ott egy férfit, aki alacsony termetű, kicsi, szűk szemű, sárgásbarna
szakállú, vörös, ráncos arcú, és nagy orrú volt, ő elénk állt. Azt
vártuk, hogy ez a férfi jelenlétünkben köszöntőt fog mondani németül
vagy osztrákul (sic!), amikor is egyszerre láttuk, hogy ez a férfi a
helyes perzsa nyelven a legtökéletesebb ékesszólással és rétorikai
tudással, ahogy egyetlen udvari ember vagy szónok Iránban nem tud
beszélni, emelkedett tökéletes iráni szónoklatra, nagyon jó és
tartalmas beszédet tartott perzsául. A legnagyobb csodálkozással
megkérdeztük: »Ez ki«? Mondták, hogy ez a híres Vámbéry. Ekkor
felismertem Vámbéryt és udvariasan köszöntöttem. Most ez a Vámbéry
ennek az akadémiának az elnöke. Vámbéry harminc évvel ezelőtt indult
el a turkománok közül Turkesztán és Szamarkand és egész Turkesztán
és Bukhara és az ottani helyek beutazására. Először, mivel ő nyugati
volt, sokat zaklatták és kínozták, de lassan-lassan Vámbéry
elkezdett Koránt olvasni. Éjjel-nappal a turkománok sátrában
imádkozott és leborult és olyannyira elhitette, hogy muszlim, hogy
végül kedvesen is bántak vele és beutazta egész Turkesztánt és
Szamarkandot és onnan vissza jött Khorászánba Hoszám al-Szaltanéhoz,
akkor Hoszám al-Szaltane Khorászán kormányzója volt. Onnan Teheránba
jött, amikor őt láttuk és megismerkedtünk vele. Vámbéry könyvet is
írt saját útjáról és utazásáról, mely könyv címe: Faux dervich,
vagyis a hazug dervis és most egy ideje, hogy Vámbéry itt az
Akadémia elnöke. Láttunk egy nagy bajszú és sárgás színű embert is,
aki magyar ruhát öltött és perzsául beszélt. Megkérdeztük Vámbéryt,
ki ez? Vámbéry így szólt: »ez a férfi a Kongrátok törzséből
származik, khivai. Amikor ebben a Khivában jártam, ez elém jött és
magammal hoztam ide«. Molla Izsáknak hívják,
|