A társadalmi innováció mint üzleti modell és egyben
gazdasági-társadalmi szemlélet sikere igen erős figyelmeztetés a vas
és acél gondolkodásának mostani újraterjedése idején. Az ilyen
vállalkozások pénzügyi és nemzetközi sikere nehezen megkerülhető érv
a régies gazdaságfelfogás ellenében, s ezt jól példázta a fentebb
ismertetett konferencia több lelkesítő esettanulmánya.
A rendezvény résztvevőjeként éppen ennek a kettős
megközelítésnek a természetes egysége volt számomra a kezdeményezés
legfőbb tanulsága. Amikor nemzetközi szintű üzleti sikerek vagy
nagyon is hazai közegben értelmezhető vállalkozások megvalósítói
magától értetődően építik be a stratégiájukba a társadalmi
összetevőket, a felelősségvállalás egyáltalán nem PR-fogásként zajló
megélését, az el kell gondolkodtasson mindannyiunkat. Leginkább
arról, hogy vajon valóban új jelensége-e ez a gazdaságnak, nem
egyfajta visszatérésről van-e szó a kapitalista rend gyökereihez,
évszázadokon át működő logikájához. Hiszen a magántulajdon mindig
közösségi felelősség is volt egyben, a talentumokkal való jó
sáfárkodás keresztényi kötelme kiterjedt a tőke értékteremtő
voltának igenlésére. Az eredeti tulajdonképződés locke-i elvéből
következik, amit a reformáció ideológiája és gyakorlata korábban a
kontinensen is megerősített, hogy a tulajdonlás legitimációs alapja
az értékteremtés ott, ahol korábban csupán a lehetőség volt meg.
Innen szemlélve a szociális innovációk visszaidézik a klasszikus
burzsoá habitusát, annak innovatív erejével – még ha persze a
társadalmi vállalkozók közül számosan személyesen nem kevés
antikapitalista eszmeiséget hordoznak is.
A Social Entrepreneurship ugyanakkor láthatóan
mégsem romantikus széplelkek álmodozása csupán: jól felismert piaci
szegmenset talált magának az ilyen jellegű marketing. Mindenekelőtt
a tömegtermelésből és rideg profitmaximalizálásból kiábrándult
középosztály az a fogyasztói csoport, amely hajlandó vagy több
pénzt, vagy megelőlegezett bizalmat fordítani az ilyen
vállalkozásokra. Még szélesebb üzleti mozgásteret kínál azoknak a
szolgáltatásoknak, illetve fejlesztéseknek a köre, amelyek
igénybevételekor a hasznossági szempontokon túlmutató elemek nagyban
befolyásolják a fogyasztást. Ilyen jellemzően a gyermeknevelés,
tanulás, tudatos étkezés, egészség stb. területe, ahol a bizalom, az
ötletesség, a trendiség, a társadalmi beágyazódás, csoporthoz
tartozás és újszerűség piacot teremtő, illetve profitot fokozó
tényező.
A társadalmi vállalkozások a vállalkozói,
innovátori habitusban is fordulatot hoztak. A hagyományos magyar
panaszkultúra és bezárkózás helyébe a dinamikus, víziókkal és
megújulási, „talpraállási” képességgel rendelkező, zömében fiatal
résztvevők felfogása lép. Számukra az együttműködés természetes
stratégia, hiszen a társadalmi vállalkozások nemzetközi hálózataiban
ez alapkövetelmény. A másoktól való tanulást, a tudások megosztását,
a szövetségek betartását köznapi megoldásként alkalmazzák.
Kifejezetten támogatják egymást ötletekkel, reflexiókkal,
infrastruktúrával, kapcsolatokkal. Az egyes kezdeményezések kudarcai
nem veszik el a kedvüket, a sikertelenségekben inkább újabb
lehetőséget és tanulságot látnak, mintsem világvégét. A nemzetközi
üzleti és információs piacon mozognak, ott méretik meg magukat akár
közvetlenül a termékekkel, akár közvetve a hálózatok tagjaiként. A
korrupciós, urambátyámos, gyakran politikai összefonódásokkal
terhelt hazai viszonyokkal igen kritikusak, de alig konfrontálnak
velük, inkább kitérnek, és a maguk világát építik fel.
Meglehetősen idillikusnak hathat az előbbi leírás,
azonban alig festi vonzóbbra a képet a valóságosnál. A társadalmi
vállalkozások azon jelentősége, amivel már túllépnek szűken
értelmezett szerepkörükön, az igen fontos közösségi értékek
közvetítése. Ezt jó arányban teljesítik is. Itt mindezen
következmények közül a tudományra, tudományművelésre vonatkozó
néhány aktuálisan is érdekes szempontot említek.
|
|
A társadalmi vállalkozások jelentős része olyan
innovációs jellegű tevékenységre épül, amely konkrét technológiai,
illetve hozzáadott értéket szolgáltató kínálatot biztosít.
Jellemzően ilyenek a (tele)kommunikációs, információs, dizájn vagy
környezeti fejlesztések. Ezek mögött egyértelműen ott van a
tudományos kutatás, még ha azt nem is maguk a vállalkozások végzik.
Azonban jól érzékelteti az innovációs lánc korszerű felfogását, hogy
a korábban időben és térben is nagyobb távolságot a felfedező
jellegű (másképpen frontier vagy blue sky) kutatás, a fejlesztés és
az innováció között nem egyszerűen lerövidíti, hanem magát a
linearitást oldja fel folyamatos egymásrahatássá, összekapcsolódó
folyamattá, kölcsönös ösztönzéssé és hasznosítássá. Így a társadalmi
vállalkozások ezen része kettős haszonnal jár a tudomány számára.
Egyfelől erősítik a tudományos kutatás gazdasági-társadalmi
beágyazódottságát, a „Mode2”, „Mode3”, „Triple Helix” modellek
érvényesülését. Másfelől nagyban hozzájárulnak a tudományos kutatást
és képzést érő legitimációs támadások kezeléséhez, hiszen
nyilvánvalóan mutatják a tudományos tevékenység gazdasági és
társadalmi hasznosságát.
Különösen a társadalmi hasznosság hangsúlyozása
lényeges, ugyanis ez rávilágít a társadalmi innováció egyik, eddig
nem érintett sajátosságára. Ebben a szemléletben ugyanis
egyértelműen megragadható, hogy az innováció szűkebb, materiális
technológiai értelmezése már nem tartható. Közvetlen anyagi
haszonnal s egyben közvetve tárgyiasuló társadalmi/egyéni működési
javulással jár az innovációs aktivitás például a közösségi
szolgáltatások rendjében. A hivatalok célszerűbb, időkímélő és
életkönnyítő megoldásai legalább annyira innovációt követelnek, mint
a lézertechnológia vagy a bútorgyártás, csak itt a jogi,
közgazdasági, szervezetfejlesztési, pszichológiai stb. tudományok
fogalmi rendszere és megoldásai testesülnek meg. A pedagógiai
újdonságok az ismeretátadási hatékonyságot növelik, a
szociálpszichológiai megfontolások pedig például segítenek a
fokozott kockázatú munkahelyek teamjeinek összehangolt
problémamegoldásában. A példák alapján látható, hogy a közvetlen
társadalmi innováció jelentősége teljesen egyenrangú a műszakiéval,
amit megerősít ez ilyen öndefiníciójú vállalkozások megléte.
Természetesen itt a tudományos kutatás egyik fontos
fejleménye is jelen van, nevezetesen az interdiszciplinaritás mind
erőteljesebb térnyerése. Bizonyára túlzó az a nézet, miszerint az
érdekes és előremutató tudományos eredmények döntő többsége a
határterületeken jön létre, de éppen a leginkább magas
haszonkulccsal piacra került technológiai termékekben meghatározó a
szellemi hozzáadott érték. Ezek kifejlesztéséhez pedig több,
hagyományosan külön klasszifikált tudományterület igen szoros
együttműködése alapozza meg a munkát. A társadalmi innováció tehát a
tudomány egységére, s ezen keresztül a kulturális megosztottság
feloldására is sikertörténeteken keresztül hívja fel a figyelmet.
A tudomány oldaláról van tehát miért üdvözölni és
mint releváns kutatási témakört is figyelemmel kísérni a társadalmi
innováció jelenségét. Leginkább mégis azért ajánlható a fiatalabb
pályatársak figyelmébe, mert ilyen tevékenységükkel valódi
ösztönzést, értékelkötelezett kollegialitást és a teljesítmény, az
elhivatottság elismerését nyújtó közegben bontakozhatnak ki. Nekünk
pedig a szolid irigykedésen túl a frissülés és bizakodás élményét
adja a támogatásuk, a találkozás velük.
Fábri György
PhD, habilitált egyetemi docens
(ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar)
gyorgy.fabri@ppk.elte.hu
Kulcsszavak: társadalmi innováció, társadalmi vállalkozás és
designgondolkodás, társadalmi hasznosság
|
|