Rurális problémák,
avagy a vidék az ezredfordulón
A tavalyi év végén a fenti címmel, valamint A jelenkori magyar
vidéki társadalom szerkezeti és hatalmi változásai alcímmel jelent
meg Budapesten, az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont
(Szociológiai Intézet) és az Argumentum Kiadó közös gondozásában
Kovách Imre szociológus új könyve. Egy szakmájáért, hivatásáért,
országáért, annak társadalmáért, vidékéért maximális felelősséget
érző és tanúsító, szorgalmas és elkötelezett, markáns elveket valló
kutató alkotása ez a könyv, amelyben a szerző alkatának és a kézbe
vehető, elolvasható műnek az egysége érvényesül. Egy széles
látókörű, nagy formátumú tudós alkotása ez a kötet, amellyel –
szerzője szinte megszámlálhatatlanul sok aggodalma dacára –
használni szeretne. Különösen fontos cél ez, amikor sokak szerint
jelentős intellektuális és tudományos eredmény-deficitet érzékelünk
nap mint nap a mai magyar politikai, szakmai és tudományos
közéletben is.
A vidék tudományos világának fejlődése Európa és a
világ fejlettebb részein együtt haladt a nem városi tér markáns
átalakulásával, annak környezeti, gazdasági, települési és
társadalmi változásainak, konfliktusainak mélyreható és tudományközi
értékelésével. A vidéktudományok (a negyedszázada hasonló néven
önálló folyóirattal is rendelkező rural studies) fontos inter- és
multidiszciplináris megoldásokat követve jutottak olyan
eredményekre, amelyek nemcsak a kétségtelenül sokféle rurális
probléma megoldását segítették, hanem jó irányba befolyásolták a
vidéki térségeket felértékelő, azok környezeti, élelmezési,
társadalmi-közösségi fontosságát megfelelően kezelő
fejlesztéspolitikai megoldásokat is.
Tekintve, hogy a könyv szerzője több mint
negyedszázadnyi munkássága alatt mindezen tudományos törekvések és
eredmények alapos megismerése céljából személyesen is bejárta Európa
szinte valamennyi országát és vidékkutató műhelyét, sőt számos olyan
közös kutatási programban is részt vett, amelyek e fenti fontos
küldetéssel rendelkeztek, igazán remek alkotással szembesülünk, ha
kézbe vesszük, és tanulmányozni kezdjük a kötetet, amely az
akadémiai doktori értekezésének jelentősen átdolgozott változata.
A szerző alkatának és e művének ismeretében
vállalni (remélem, az olvasóval együtt többes számban: vállalnunk)
kell bizonyos elfogultságot e téma iránt. Leginkább azért, mert ez
egyúttal a magyar vidék jövőjéért hitet tevő, szorgos, dolgos,
tehetséges, széles látókörű, hatni akaró kutató és kutatóhelye
iránti elkötelezettséget és elfogultságot is jelenti. Akik és
amelyek nélkül, teljes meggyőződéssel vallom: nem lesz semmilyen
kedvező tervszerű beavatkozás és sikeres változás a magyar
vidékeken.
Tekintsük át most rendre tehát, hogy melyek e könyv
azon értékei, amelyek ezt a fontos üzenetet mint nemes és eminens
tudományos célt is szolgálják.
Az első közülük kétségtelenül a kitűzött célok és a
könyvben használt fogalmak egyértelmű, kristálytiszta, igényes
megfogalmazása, illetve használata. Tulajdonképpen már e dolgok
miatt is bátor szelleműnek nevezhető könyv. Mert a jelenhez szól a
jelenről, ami nálunk nem igazán divat. Itt inkább a múlton divat
merengeni vagy akár a régmúlton: annak „vidéki idilljéről” vagy
éppen súlyos és megdöbbentő kritikáiról. Olyanokról, mint
amilyenekről a szerzőnek és munkatársainak egyik korábban megjelent,
igencsak leleplező tartalmú könyve szól.
A második nagy érték a kötet szerzőjének a
vidéktudományos szintézisre való törekvése. Az olvasó részese lehet
egy gondolatgazdag és bonyolult építkezésnek, melynek dolgai,
minősége és mértéktartó mivolta, a részletesen megtárgyalt és
elemzett vidéki ügyeink, sőt teendőink valóságos tárházává,
„szellemi épületévé” állnak össze. Valóban, mint Kovách Imre is utal
rá, csak a környezet és a vidéki közösségek „szobái” hiányoznak e
képzeletbeli épületből. Bár azt vitatom kicsit, hogy ezek kevésbé
fontosak a vidéki szerkezeti változások megértéséhez, leginkább
azért, mert az egyik nem tárgyalt elem a jövő lehetséges új –
nemcsak vidéki – erőforrásait jelentheti, míg a másik – a vidéki
közösségek esetleges újraépülése – szerintem erősen visszahathat a
teljes vidéki változásrendszerre.
A harmadik kiemelésre kívánkozó érték, hogy a könyv
egyáltalán nem a sokszor emlegetett elefántcsonttoronyba zárkózott
kutató munkája. Kovách Imre, a magyar vidéket és a világot járó,
határozott véleménnyel, kiforrott szemlélettel, alapos módszertani
felvértezettséggel bíró társadalomtudós, aki szinte mindenütt
személyesen is járt, ahonnan vidéktudományos ismeretet hozhatott
haza. S a könyv alapján, ajánlva figyelmükbe a 11–13. oldal erről
szóló leírásait és azok későbbi bibliográfiai hivatkozásait is,
valóban az európai, illetve a közép- és kelet-európai rurális
változásokhoz szorosan illeszkedve bontakozik ki, hogy valójában mit
is rejt a könyv címében ígért tartalom, azaz A vidék az
ezredfordulón.
A negyedik, e sorban az utolsó kiemelendő értéke a
kötetnek (pontosabban persze szerzőjének) maximális nyitottsága a
különböző vidékkel foglalkozó más tudományterületek nemzetközi és
hazai szerzőinek munkássága iránt. Szinte példa nélküli, de több
mint kétszáz magyar szerzőre hivatkozik. Pontosan, korrekten.
Vagyis, ha egy – a fejét vidékkutatásra adó – fiatal
doktoranduszhallgató el szeretne indulni hazánkban e felé a most –
éppen e könyv alapján is – formálódó diszciplína, a vidéktudományok
felé, akkor számára ez a 37 oldal a kötet végén páratlan értéket
jelent. S itt kell hozzátennem, hogy a szerző nemcsak egyszerűen
citálja az egyes műveket, hanem a témáját és szűkebb szakterületét
illetően a hozzá közelebb álló személyiségek munkásságához nagyon
fontos és pontos megjegyzéséket is fűz. Példának okáért: „Aligha
tévedünk, ha Erdei parasztokkal, parasztsággal foglalkozó műveinek
nyelvi és egyéb elszigeteltségét a nemzetközi tudományosság
veszteségeként értékeljük” (179.). Hozzáteszem, hogy ezt az
állítását Huszár Tibor legújabb, a közelmúltban megjelent
monográfiája Erdei Ferencről elég sokoldalúan alá is támasztja. Vagy
egy másik szép példa: „Kovács Teréz (2006) akadémiai doktori
értekezése nagy gonddal írja le a parasztság századokon átvonuló
alakváltozásait, és műve alapforrás a »paraszt« fogalomváltozásainak
a megértéséhez” (180.).
Ezen „általánosan kiemelt értékek” után tekintsük
át röviden a könyv főbb fejezeteit, megengedve azt, hogy a recenzens
a saját ízlése szerint választhasson ki közülük néhány fontos
dolgot.
Nagyon bonyolult és igényes feladat „végigküzdeni”
magát az embernek az első nagy elméleti-definíciós fejezeten. Magam
is többször nekiveselkedtem. Igen „sűrű” tudományos textus olvasható
itt. E fejezetben Kovách Imre is küzd azzal, amivel valamennyien:
nagyon sok – Nyugat-Európában, az Európai Unióban – az angol vagy a
francia nyelvben egyértelmű tartalommal és következetesen használt
tudományos és vidékfejlesztési alapfogalomnak egyszerűen nincs
magyar megfelelője. Rosszmájúan megjegyezhető, hogy a hatalom
embereinek, a politikai elitnek ez talán nagyon is jó, mert így azt
érthetnek akár a vidékfogalom alatt is, ami az ő sajátos
felfogásuknak vagy épp hatalmi céljaiknak éppen megfelelő. Csak egy
példa: a könyv világosan rögzíti, hogy a „termelés politikai
gazdaságtanának a helyére a fogyasztás politikai gazdaságtana
került” (19.). Így ennek nyomán az „új politikai gazdaságtanból”
következő vidéki változások: a városiak kitelepülése, a
fenntarthatóság, a rurális szegénység vagy akár a genderkutatások
váltak a
|
|
vidéktudományok új terrénumaivá. Úgy, mint a szerző
maga is írja, hogy ezen új kutatási irányzatok bizonyos
fejlesztéspolitikai, tervezési orientációja, hasznosíthatósága is
megmaradt. S ez utóbbiból kiindulva számos, jogosan aggodalmas
állítást fejt ki a kötetben a szerző. Csak egyetlen példa, melyet ez
a mondat talán jól reprezentál: „A rurális imázsok megteremtőinek
hatalmuk van a vidékfejlesztés felett.” (30.)
Gyakran éreztem úgy e fejezet olvasásakor, hogy
hiányzik a „fordító”. S nemcsak az iménti – nyelvi-szókészleti –
problémára utalhatunk itt, hanem arra is, hogy hazánkban szinte
teljesen hiányzik az a magas műveltségű, az elvi-strukturális alapon
megfogalmazott tudományos problémákra is fogékony és arra érzékenyen
reagálni képes vidéktervező-fejlesztő-menedzser réteg. Akik
igényesen nyitottak lennének például az e fejezetben bemutatott és
elemzett nagy problémákra, s akik megkísérelnék azokat megérteni és
„lefordítani” akár a vidéki értelmiség (ha van még egyáltalán
ilyen), akár az igényes gyakorlati szakemberek számára. Erről a
fontos diszkrepanciáról többször szól a szerző, ám kellően óvatos is
a „teoretikus káosz okozta vákuumból” kivezető tudományos
állásfoglalások megfogalmazásával. Helyesen teszi ezt. Sőt azzal is
egyetérthetünk, ami mellett a voksát végül leteszi, sőt ettől válik
igazán izgalmassá a könyv: a szerző felvállalja a vidéki változások
sokféleségének („hibriditásának”) bemutatását, s elemzési
stratégiaként a „multi-dimenzionalitást” választja fő vezérelvének.
Ez a vizsgált rurális tér és a tematika sokoldalúságára egyaránt
vonatkozik.
S persze nemcsak a vidékteóriák között beszél a
szerző a káoszról, hanem a mindenre kiható vidékimázs-teremtés
kapcsán is, amikor azt írja: „a rendszerváltás környékén a virtuális
tér csaknem üressé vált”. Majd így folytatja: „miután a posztmodern
nem rendelkezik a vidékről a vidék számára használható
imázskészlettel”, hát feltöltötték ezt a teret egy rakás régi és
néhány új – „jórész idillikus” – klisével. Ez az új összeállítású, a
könyv 35. oldalán részletesen bemutatott, gyakran sajátosan magyar
vidékimázskészlet jelenik meg a tömegkommunikációban is, s válik
nagy részben a terület- és vidékfejlesztési források lokalizálásának
eszközévé. A „diszkurzív verseny”, ahogy Kovách Imre szellemesen
definiálja, azóta is, tehát a rendszerváltozás óta zajlik. Közben a
vidékeink (a szó valódi, táji, kisvárosi, falusi, tanyai értelmében
és határozottan „többes számban” fogalmazva) elértéktelenednek,
elszegényednek, gettósodnak, a területi különbségek növekednek, a
város–vidék kapcsolatok szétesnek. Folyik a dezurbanizáció és a
vidék exodusa, elöregedése, elnéptelenedése.
Ez utóbbi két témáról olvashatunk bővebben is a
következő, Város és falu című fejezetben. A mondanivaló lényegét
leginkább kifejező állítás szerint, a szerző remek – s vidékeinkre
valóban nagyon jellemző – szóhasználatát kölcsönözve: „a társadalom-
és településstruktúra aszinkron változásában” van. S bár valóban
találunk pozitív folyamatokat is, bizonyos új értékeknek vidékeinken
való megjelenésekor vagy amikor a városiak kiköltözésével „a
vidékiség újabb variációi” jönnek létre, a legnagyobb és
leglehangolóbb változás mégiscsak az, hogy a magyar falvak
negyedének-ötödének társadalma „egy modernitás előtti korba süllyed
vissza”. E fejezet végén a szerző vállalja a fentebb már említett
„fordító” szerepét is, amikor azt írja: „A mi régiónkban nem
elégséges az Európai Unió fejlesztési rendszereinek honosítása.” Így
nálunk a fejlesztésnek a településszerkezet hármas osztatúságát
figyelembe veendő új modellje (város, új vidék, depressziós vidék)
és annak az adott körülmények között alkalmazható demokratikus
kontrollja vár megvalósításra. Bizony. Ez nagyon fontos mondat, és
nagyon egyetértek a szerzővel. „Úgy legyen!” – mondták régen a
falumban is, ahol felnőttem.
A mezőgazdaságról és a vidéki társadalom
változásairól szóló fejezetek egy valóságos kétrészes,
gazdasági-társadalmi (és egyúttal magyar vidéki) dráma részei,
amelynek több színből álló első felvonását a szereplők sajátos módon
történő kiiktatásával – 1992–93-ban kezdték megírni. S
tulajdonképpen e „színműnek” azóta sincs vége. A tömeges
elszegényedés, sőt hozzátehető a vidéki éhezés, valóban tragikus
dolog egy olyan országban, amely ilyen kiváló élelemtermelési
adottságokkal rendelkezik. S talán igaza van Kovách Imrének, mikor
óvatosan fogalmazva a közbizalom helyreállításától és az okosan
megfogalmazott új vidéki értékek mentén megszerveződő hálózatoktól
vár kedvező változást.
A hatalomról szóló fejezet, bár igen olvasmányos,
számomra sokkal nehezebben volt megemészthető, mint az előbbiek.
Világosan szól ugyan arról, hogy a hatalom hogyan lép be a
projektvezérelt terület- és vidékfejlesztési rendszerbe, s hogyan
igyekszik legitimálni magát a különböző pályázati eljárásokon
keresztül. Közismert azt is, hogy a bürokratikus elit milyen erősen
képes eltorzítani a legnemesebb vidékfejlesztői, kutatói, tervezői
ajánlásokat vagy vidéki vállalkozói és civil kezdeményezéseket. Egy
tőmondatban összefoglalva: „A projekt hatalma a résztvevők felett” –
olvasható a 151. oldalon. Ami persze nagyrészt a „nem tudásból”,
vagy „résztudásból” fakad. Az új projektosztály tagjai, a helyi elit
messze erősebbek annál, minthogy a vidéki civil társadalom
megerősödésével sikerüljön az állami protekcionizmus
kiterjesztésének vagy az állam egyének feletti hatalmának
visszaszorítása – ahogy az a 168–169. oldalon olvasható.
Az utolsó, nagy fejezet A magyar társadalom
paraszttalanításáról szól. Ez olyan remekül sikerült része a
könyvnek, hogy nincs elég bátorságom írni róla. Jogos e rész alapján
arról polemizálnunk, hogy míg a mai modern társadalmak hatékonyan
kapcsolták össze megújulásukat a paraszti-vidéki tradícióikkal,
addig nálunk ez többször is erősen megtört, sőt, sajnos szinte
teljesen sikertelen maradt. De talán titkon remélhető, hogy lesznek
még sikeres „utóparasztok” hazánkban is.
Összegzésként egy kis történet. Huszonhárom éve, a
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja (MTA RKK)
Alföldi Tudományos Intézetének kutatójaként lehetőségem volt egy
egyhetes szakmai tanulmány- és előadói útra meghívni az azóta a
világ egyik leghíresebbé vált angol faluföldrajzosát, a Journal of
Rural Studies folyóiratot megalapító Paul Cloke-t. Útjáról,
kérésünkre, rövid, de igen érdekes kis tanulmányt írt, amely a
Valóságban jelent meg 1990-ben. Társadalom és vidékiség címmel.
A briliáns írást, amely újraolvasva is tükrözi
szerzője meggyőző tudományos gondolkodását, magas színvonalú
hivatásszeretetét és irántunk érzett szimpátiáját, Cloke így fejezi
be: „A kisebbség, a virágzó vállalkozások haszonélvezői
meggazdagszanak. De hogyan biztosítható, hogy a rurális térségek
lakóinak nagy többsége ne csak alkotórésze legyen az új rendszernek,
hanem képes legyen a szabad piacra való áttérés feltételeiből
következő kizsákmányolásnak is elejét venni? Ezek olyan
kulcskérdések, amelyeket az egy hétig ott tartózkodó, futó látogató
is feltehet, de amelyekre csak a magyarok válaszolhatnak”.
Kovách Imre – két évtized múltán – végre komolyan
feltette ezeket a kulcskérdéseket, s a válaszai is hitelesek,
pontosak. Köszönet illeti ezért. A további kérdések: Lesznek-e
„fordítók”, akik továbbviszik az üzeneteit? És eljutnak-e azokhoz,
akik a könyvben alaposan elemzett új paradigmák alapján szeretnék,
ahol csak lehet, megújítani és felzárkóztatni a magyar vidéket?
(Kovách Imre: A vidék az ezredfordulón. A jelenkori magyar vidéki
társadalom szervezeti és hatalmi változásai. Budapest: Argumentum,
2013 244. p.)
Csatári Bálint
geográfus, a földrajztudomány kandidátusa,
az MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi Tudományos Intézetének
nyugalmazott igazgatója
|
|