A magyar-török kapcsolatok rendszerében külön
fejezet illeti meg az 1848–49-es emigránsok élettörténetét. Nemcsak
azért, mert I. Abdulmedzsid szultán (1831–1861) háborút kockázatva
fogadta be a magyar és lengyel menekülteket, az 1848–49. évi
magyarországi harcok hőseit és közkatonáit, hanem azért is, mert az
Oszmán Birodalomban maradt közel ezer magyar és lengyel
katonatisztnek és polgári személynek szerepe volt a birodalom
modernizálásában és nyugatosításában. Sokakra lehetne emlékezni, de
mi most csak Guyon Richárd (1813–1856) és Kmety György (1813–1865)
tábornokok életének törökországi szakaszát idézzük fel: mindketten
200 éve, 1813-ban születtek, s a magyarországi szabadságharc bukását
követően kerültek az Oszmán Birodalomba. Az 1848–49. évi magyar
szabadságharc tapasztalataival léptek török földre: mindketten
jelentős katonai erőket vezényeltek győztes és vesztes csatákban
egyaránt, ismerték a hadseregszervezés és a hadvezetés minden
részletét. A kor nemcsak jól képzett, de harci tapasztalatokkal is
rendelkező katonái voltak. Ezt a tudást hozták magukkal, s
ajánlották fel az oszmán-török hadvezetésnek.
Guyon és Kmety nem voltak sem zsoldosok, sem
kalandorok. Magyar katonatisztek voltak. Guyon tiszteletbeli magyar,
Kmety pedig annak az évszázados magyar katonai hagyománynak őrzője,
amely a 18. századtól kezdődően részét képezte a Habsburg Monarchia
katonai szellemiségének: a birodalom hadseregében rendre több
tízezer magyar szolgált, a bécsi hadvezetésnek magyar ezredei
voltak, s a magyarok a tisztikarban is jelentős szerepet töltöttek
be. Ennek volt köszönhető, hogy 1848 nyarán rövid időn belül fel
tudott állni az önálló magyar hadsereg. A magyar katonai hagyományok
1848–49-ben önálló életre keltek. A szabadságharc katonái 1849
tavaszán legyőzték a Habsburg Birodalom hadseregét. Ez a korabeli
katonai körökben nagy meglepetést okozott, s egyben nagy elismerést
is hozott a magyar tábornoki karnak. Bécs az oroszoktól kért
segítséget: 1849 májusától kétszázezer orosz katona vonult be
Magyarországra. Ilyen túlerő ellen nem volt értelme harcnak, így a
szabadságharc katonailag elbukott. A főtisztek és a politikusok
menekülésre kényszerültek. Nem nagyon volt más hely, ahova mehettek
volna, mint az Oszmán Birodalom: követték Thököly és Rákóczi útját.
Guyon és Kmety tisztában voltak azzal, hogy a
magyar ügy egyben nemzetközi kérdés is. A szabadságharc katonailag
elbukott, de bármikor új lehetőségek adódhatnak. Ha a Habsburg
Monarchia háborúba keveredik más hatalmakkal, ismét lehetőség
nyílhat a harc folytatásához. Ők erre készültek, szervezkedtek, és
hazatérni kívántak. Egyikük sem érte meg az 1866. esztendőt, amikor
a Habsburg Birodalom hadserege a csehországi Königgrätz-nél döntő
vereséget szenvedett a poroszoktól. Az emigrációban élő magyar
katonatisztek ekkor is készen álltak, hogy porosz segítséggel
háborút indítsanak a Habsburgok ellen. Bécsben azonban a józan ész
győzedelmeskedett. Az udvar és a magyar ellenzék vezetői
tárgyalásokat kezdtek. Bécs az 1848–49. évi magyar követelések
többségét elfogadta, 1867-ben megtörtént a két fél közötti
„kiegyezés”, s létrejött az Osztrák–Magyar Monarchia. Az emigránsok
többsége hősként tért haza. Guyon azonban 1856-ban Isztambulban,
Kmety pedig 1865-ben Londonban elhunyt.
Guyon és Kmety életútja más volt, de más volt a
karakterük is. Szinte véletlen, hogy útjaik keresztezték egymást.
Mindketten magyar nemzeti hősök: Magyarországon utcákat és tereket
neveztek el róluk. Helyük van azonban a török katonai hagyományokban
is, mindketten olyan tábornokai voltak az Oszmán Birodalom
hadseregének, akik életútja részét képezi a török hadtörténetnek is.
Guyon Richárd a dél-angliai Bath városában
született 1813. március 31-én. Kalandvágyó természete vitte
Portugáliába, s onnét Triesztbe, ahol a Habsburg Monarchia katonai
szolgálatába állt. 1838-ban találkozott magyar ezredparancsnoka
leányával, Splényi Máriával, akibe szerelmes lett, összeházasodtak,
s így Guyon magyar lett. 1848 őszén beállt a honvédseregbe, és a
szabadságharc egyik fontos hadvezéreként írta be nevét a magyar
történelembe. Személyes bátorsága ma is lelkesítő példa minden
magyarnak, különösen az a hősiesség, ahogyan katonáival
Branyiszkónál 1849. február 5-én elfoglalta a stratégiai jelentőségű
hágót, s ezzel megnyílt az út a felvidéki csapatok előtt a Tiszához.
Egy ideig ő volt a komáromi erőd parancsnoka, majd 1849 nyarán
csapataival a Délvidéken harcolt, a végzetes temesvári csatában
augusztus 9-én, Józef Bem tábornok vezérkari főnöke volt. Augusztus
18-án lépett török földre, ahova családja is követte. Guyon bátor és
kemény katona volt. Életét bármikor kész volt kockára tenni, de ezt
beosztottjaitól is elvárta. Mert és szeretett kockáztatni, ez néha
győzelmet, néha vereséget hozott. A szabadságharc alatt egyike volt
a forradalmi lelkületű főtiszteknek. Szembekerült Görgei Artúr
főparancsnokkal, de mindvégig élvezte Kossuth Lajos kormányzó
bizalmát és támogatását.
Kmety György a felvidéki Felsőpokorágyon (Vyšná Pokoradz), amely ma
Rimaszombat város része, evangélikus lelkészcsaládban született
1813. május 24-én. 1833-ban állt be katonának, végigjárta a katonai
ranglétrát, s ebből következően szinte mindent tudott a hadseregről.
Itáliából került haza 1848 októberében. Szerepe volt egy
honvédzászlóalj felállításában, majd végigharcolta a
szabadságharcot. Az ő nevéhez kötődik az 1849. június 13-i csornai
győzelem. Jól szervezett egységei 1849 júliusában és augusztusában a
Délvidéken derekasan megállták helyüket. Katonái még a világosi
fegyverletétel után is harcoltak: a menekülők útját biztosították
Havasalföld felé. Kmety Bem tábornokkal és katonáival 1849
augusztusának végén lépett török földre. Megfontolt és higgadt
katona volt. Katonái között rendet tartott, s ezért egységei szinte
mindig megállták helyüket. Tudta, hogy kell kockáztatni is, de csak
akkor, ha esély van a győzelemre. A tavaszi hadjárat idején ő is
szembekerült Görgei Artúr főparancsnokkal. Kossuth lelkes híve
maradt az emigrációban. Számos emigránstársát kalandornak tartotta,
ugyanakkor sokaknak segített, akik nehéz körülmények között éltek.
Guyon Richárd és Kmety György számos magyarhoz
hasonlóan az Oszmán Birodalom hadserege által ellenőrzött
Havasalföldön át érkezett meg Vidinbe, a magyar menekülők
központjába. 1849 szeptemberének végére több mint négyezer
magyarországi menekült zsúfolódott össze a dunai városban. Az
oszmánok a várerőd környékén helyezték el őket alkalmi szállásokon,
amelyekben az élet az őszi esőzések beköszöntével egyre
lehetetlenebbé vált. Pénzük csupán a tehetős magyaroknak volt, a
többség nehéz körülmények között élt. Ezzel is magyarázható, hogy
sokan éltek az osztrákok által felajánlott amnesztiával, és
visszatértek Magyarországra. Guyon és Kmety aligha gondoltak erre.
Döntöttek: áttértek az iszlám hitre, és beléptek a török hadseregbe.
Már muszlimok és török tisztek voltak, amikor Vidinbe is elérkezett
a hír, hogy a Habsburg-dinasztia rögtönítélő bírósága halálra ítélte
Batthyány Lajos miniszterelnököt és a szabadságharc tizenhárom
főtisztjét, s rajtuk kívül legalább száz politikust és katonát, s az
ítéleteket 1849. október 6-án, illetve azt követően végre is
hajtották.
A két tábornok minden bizonnyal résztvevője volt
mindazoknak a vitáknak, amelyek Vidinben a magyar vezetők között
lezajlottak. Bem tábornokot és több katonai vezetőt rendkívül
kiábrándította, hogy Kossuth Lajos kormányzó minden pénz nélkül
érkezett török földre, mert a kincstár lemaradt kíséretétől, és
Habsburg kézre került. Pénz a katonák fizetésére nem volt. Így
tisztjeiknek gyorsan kellett dönteniük, hogy mit tesznek, nemcsak
maguk miatt, hanem a velük szolgált katonák miatt is, akik nem csak
nélkülöztek, hanem időnként már éheztek is. Tartaniuk kellett attól
is, hogy egy esetleges Szentpétervár–Bécs–Isztambul diplomáciai alku
következtében átadják őket az osztrákoknak vagy az oroszoknak, az
érvényben lévő nemzetközi szerződések egyébként erre kötelezték
volna az Oszmán Birodalmat. A dunai török parancsnokok jól ismerték
a magyar tisztikart, tudták, hogy jó katonák, ösztönözték őket, hogy
álljanak török katonai szolgálatba.
Isztambulra, illetve Abdulmedzsid szultánra nagy
nyomás nehezedett a magyarországi menekültek kiadását illetően.
Oroszország háborúval fenyegette a Portát. Csak a brit és a francia
diplomácia hatékony közbelépésével, illetve a brit és a francia
flotta márvány-tengeri felvonulásával lehetett a helyzetet rendezni,
s az oroszokat meghátrálásra kényszeríteni. Ennek érdekében azonban
az oszmán diplomáciának is rugalmasságot kellett tanúsítania. Ez nem
kedvezett a vidini menekülteknek, pontosabban: sok-sok
bizonytalanságot okozott, s az még tovább rontotta a helyzetet, hogy
gyakran terjedtek el rémhírek is közöttük.
Vidinben másként gondolkoztak az emigráns
politikusok és katonák. Helyzetük is más volt. A magyarországi
háború tisztjei többségükben jól képzett katonák voltak, s mint már
említettük, örömmel látták őket az átalakítás (fejlesztés) alatt
álló, s egyébként újabb Oroszország elleni háborúra készülő
oszmán-török hadseregben. A belépés feltétele azonban az iszlám
hitre való áttérés volt. A magyar és lengyel tisztek nem nagyon
tehettek mást, mint hogy a katonai utat választották. Az iszlám
hitre való áttérést egyébként formalitásnak tartották, ahogy
oszmán-török tiszttársaik is. Vidinben hozzávetőlegesen 250 magyar
és lengyel tiszt tért át az iszlámra, s vonult be az Oszmán
Birodalom hadseregébe. Guyon és Kmety is közéjük tartozott. Guyon
Hurşid (kiejtve Hursid) pasa lett, Kmety pedig İsmail (kiejtve
Iszmail) pasa. Nem tudjuk, hogy miért épp ezeket a neveket kapták.
Valószínűleg török tiszttársaik adtak nekik új nevet. Nem tudunk
arról, hogy a körülmetélést elvégezték volna rajtuk. Guyon és Kmety
is tisztában volt azzal, hogy az oszmán-török hadseregbe való
belépés feltétele az áttérés. Ezt így is kezelték, magukat továbbra
is kereszténynek tartották, az iszlám világát ismerték, s a muszlim
szokásokat tisztelték. Mindkettőjüket keresztény szertartás
keretében temették el. Haláluk idején azonban már érvényben volt az
1856. február 18-án kibocsátott reformrendelet (Islahat Fermanı),
amely egyenjogúsította a birodalom keresztény alattvalóit a
muszlimokkal, s a keresztényeknek is kötelezővé tette a
katonáskodást. Így az oszmán-török hadseregnek már lehettek
keresztény tisztjei is, Kmety tábornokot is a keresztény tisztek
közé sorolták a rendelet kibocsátásától. Guyon is és Kmety is,
valószínűleg rövid időn belül megtanultak törökül. Ez minden
bizonnyal az arab írás valamilyen szintű ismeretét is jelenthette.
Mindketten több nyelvet beszéltek. Guyon az angolt, a franciát, a
németet és a magyart. Kmety magyar anyanyelvén kívül tudott németül,
valamennyire franciául és olaszul, angolul emigrációs évei elején
tanult meg.
Guyon és Kmety helyzete a vidini menekültek között
nem volt azonos. Guyon Richárd a magyar mellett brit állampolgár is
volt, így őt nem fenyegette a kiadatás. Kmetynek azonban ilyen
kibúvója nem volt. Az iszlám hitre való áttérés azonban egyben az
Oszmán Birodalom állampolgárságát is jelentette, így mindazoknak,
akik ezt választották, kiadatástól többé nem kellett tartaniuk.
Amint beléptek a hadseregbe, jövedelmük is lett, hiszen az oszmánok
minden magyart és lengyelt rangjukon vonultattak be. Guyon Richárd
tábornok (ferik), Kmety György vezérőrnagy (mirliva) lett. A muszlim
hitre tért magyar és lengyel tisztek, a Murád pasává lett Bem
tábornokkal együtt, két csoportban: 1849. október 31-én, illetve
november 1-én hagyták el Vidint. A török hadvezetés a többi magyar,
lengyel és más nemzetiségű emigránssal együtt őket a kelet-bulgáriai
Şumlába (bolgárul Sumenbe) vezényelte. Kossuth és kísérete is ide
érkezett 1849. november 21-én.
A színfalak mögött Isztambulban kemény diplomáciai
alkudozások folytak. Bécsben és Szentpétervárott kényszeredetten
tudomásul vették, hogy a Porta nem adja ki a menekülteket. Az
osztrák és az orosz diplomácia ebben a helyzetben azt kívánta
elérni, hogy a magyarok és a lengyelek minél távolabb kerüljenek a
Habsburg Birodalom és Oroszország határaitól.
A törökök a politikusokat Kossuth vezetésével
Kütahyában helyezték el. Kossuth Lajos ötvenhét magyarral és
lengyellel 1850. február 15-én hagyta el Şumlát. Várnába mentek,
ahol hajóra szálltak, s Gemliknél február 20-án léptek Ázsia
földjére. Innét Bursán át (ott időztek hozzávetőlegesen egy hetet),
s feltehetőleg március 31-én érkeztek meg Kütahyába. Abdulmedzsid
szultán tartotta a közvetítők révén Kossuth Lajosnak adott szavát:
miután a magyar és lengyel menekültekkel kapcsolatos diplomáciai
bonyodalmak elülnek, Kossuth és hívei elhagyhatják az Oszmán
Birodalmat. Erre 1851 végén került sor. Kossuth Lajos és kísérete
1851. szeptember 1-jén búcsúzott el Kütahyától, s Gemlikben hajóra
szállva elhagyta az Oszmán Birodalmat. Londonba, majd Washingtonba
utazott, hogy a magyar ügynek segítséget szerezzen, Európába
visszatérve Londonban, majd az itáliai Torinóban élt. Olaszországban
halt meg 1894-ben.
A Kossuth Lajost és kíséretét Várnából Gemlikbe
szállító hajó – a Tâir-i Bahrî (Tengeri Repülő) – visszatért
Várnába, hogy a menekültek újabb csoportját szállítsa el. Időközben
az orosz és osztrák szempontokat is figyelembe véve Isztambulban az
a döntés született, hogy a Szentpétervárott és Bécsben
legveszedelmesebbnek tartott, muszlim hitre tért magyar és lengyel
tiszteket Şumlából a távoli Aleppóba vezénylik. Ez a Bem és Kmety
irányítása alatt álló csoport tizenkilenc tisztből, valamint
tizenhárom beosztottból és családtagból állt. Várnából 1850. február
24-én hajóztak ki, hozzávetőlegesen egy hét kellhetett ahhoz, hogy
İskenderunba érjenek, ahonnét lóháton mentek Aleppóba, ahova március
elején érkezhettek meg.
Az Aleppóba került magyar és lengyel tisztek rövid
időn belül leckét kaptak az Oszmán Birodalom alapvető problémáiból.
Az isztambuli udvar – szinte már kétszáz éve – a birodalom egyes
vidékein nem tudott akaratának érvényt szerezni. A helyi
hatalmasságok, törökül ayanok, hol gazdasági, hol politikai, hol
vallási, hol törzsi okok miatt dacoltak, többnyire eredményesen a
szultáni udvar küldötteivel, így annak katonáival is. Minél
távolabbi és nehezebben megközelíthető volt egy vidék, annál inkább
élhetett önálló életet, egy-egy befolyásos család irányítása alatt.
Isztambulban a döntéshozóknak azt is fel kellett mérniük, megéri-e a
kincstárnak több ezer katonával egy-egy vidéken rendet teremteni,
nem jobb-e inkább a visszásságok felett szemet hunyni. Aleppó és
környéke ebbe a kategóriába tartozott.
A Földközi-tenger és a Közép-Kelet, a Perzsa-öböl,
valamint India közötti kereskedelemben évszázadok óta nagy szerepet
játszó Aleppó az Oszmán Birodalomnak 1516 óta fontos
kereskedelmi-gazdasági központja volt. A város 1832-től 1840-ig az
oszmánokkal harcban álló Egyiptom uralma alatt állt. Az oszmán-török
restauráció nem ment zökkenőmentesen, mert számos nyugati típusú
reform bevezetésével is együtt járt. Eközben a város a
gyapotkereskedelem fellendülésének köszönhetően gazdaságilag
virágzott, s ebből haszna leginkább Aleppó keresztény és zsidó
közösségének volt. Amikor a magyar és lengyel tisztek 1850 tavaszán
megérkeztek, hogy megerősítsék a város helyőrségét, csupán csak a
feszültség volt érezhető. Az ott élők már hozzászoktak ehhez,
legfeljebb az újonnan érkezőknek jelentett újat néhány hónapig. Az
ősz közepén azonban valami olyasmi történt, amire
régóta nem volt példa: Aleppó egy időre az Oszmán Birodalom
közéletének és külpolitikájának középpontjába került, s ezzel együtt
a városba érkezett magyar és lengyel tisztek is.
A legnagyobb iszlám ünnepen, az Áldozat ünnepén,1
amelyet a törökök Kurban Bayramınak, az arabok pedig Id al-Adhának
neveznek, annak is második napján, 1850. október 17-én a város
elégedetlen muszlimjai rátámadtak a keresztény negyedekre: több
keresztényt megöltek, raboltak és romboltak. Ez némiképp válasz volt
arra, hogy Aleppó irányításában egyre nagyobb szerepük lett a
keresztényeknek. Az 1839. évi szultáni rendelet lehetővé tette
keresztény templomok építését, s ezzel a különböző tehetős
keresztény közösségek éltek is. A város muszlim többségének nem
tetszett a keresztény térnyerés. A feszültséget egyébként az
|
|
is fokozta, hogy a város lakói kényszersorozástól
is tartottak. A zavargások kitörését követően a város török
kormányzója elmenekült, s Aleppó irányítását önhatalmúlag az egykori
janicsárok (1826-ban feloszlatták őket) leszármazottai vették át,
akik elleneztek minden isztambuli szultáni reformot. A rend
helyreállítása a hadseregre várt, s ebben szerepük volt az Aleppóba
vezényelt magyar és lengyel tiszteknek is. Minden bizonnyal nekik is
volt köszönhető, hogy Aleppóban valamennyire a vallásbéke is
helyreállt. Ezen események közepette halt meg 1850. december 10-én
Bem tábornok, aki végrendelete végrehajtását Kmety Györgyre bízta.
Bem elhunytával Kmety lett a rangidős parancsnok a magyarok és a
lengyelek között.
Miután Aleppóban helyreállt a rend, a magyar és
lengyel tiszteket 1851 őszén más állomáshelyekre vezényelték. Kmety
1851. szeptember 27-én lemondott a katonai szolgálatról, és előbb
Párizsba, majd Londonba költözött, s ott élt a krími háború
kitöréséig.
A rendelkezésre álló források alapján úgy látom,
hogy Guyon Richárdot és kíséretét Şumlából vezényelték Damaszkuszba,
az ottani ún. Arábiai Hadsereghez. Ő, mint brit alattvaló már
Vidinből is szabadon mozoghatott. Rövid időn belül fontos összekötő
lett a magyar emigránsok és az Egyesült Királyság sztambuli követe,
Stratford Canning (1786–1880) között, aki minden helyzetben
támogatta a magyar ügyet, s fontos szerepe volt a magyar és lengyel
menekültek törökországi befogadásában is. Guyon minden bizonnyal
Isztambulon át utazott a Közel-Keletre. Damaszkuszi életéről kiváló
forrás segédtisztjének és gyermekei nevelőjének, Papp Jánosnak élete
végén tollba mondott emlékirata. Damaszkusz egyik katonai
parancsnoka volt. Felesége és két gyermeke is vele éltek. Innét
vezényelték át 1853 nyarán Anatóliába. Feleségét egy időre egy
libanoni keresztény kolostorban helyezte el, s Splényi Mária 1854
nyarán innét költözött Isztambulba.
Kmety a krími háború kitörésének hírére visszatért
az Oszmán Birodalomba, s 1853 végén ismét bevonult a török
hadseregbe. Az Anatóliai Hadsereghez vezényelték.
Guyon, Kmety és számos magyar és lengyel tiszt a
krími háború (1853–56) idején ismét együtt harcoltak a kaukázusi
fronton. Az anatóliai háború menetében nem csupán fontos, de
időnként meghatározó szerepük volt. Az oroszok elleni harcok
kezdetben két fronton zajlottak: a Duna-delta vidékén és a Kaukázus
déli előterében. 1854 végén Ausztria megszállta Havasalföldet, hogy
a fejedelemséget kivonja a háborúból, ezzel a fő hadszíntér a
Krím-félszigetre és Északkelet-Anatóliára tevődött át. Az anatóliai
harcokban jelentős szerepet kapott Guyon Richárd – Hursid pasa mint
az Anatóliai Hadsereg vezérkari főnöke s Kmety György – Iszmail pasa
mint nagyobb egységek főparancsnokai.
Az északkelet-anatóliai orosz–török harcok egyik
sorsdöntő csatája 1854. augusztus 6-án Kürekderénél zajlott le. Az
oroszok 1854 nyarán jelentős erőket vontak össze, hogy betörjenek
Anatóliába. Guyon és az oszmán-török haderő megsegítésére jött brit
és francia tisztek ütközetet javasoltak. A török parancsnokok,
különösen Zarif Musztafa tábornok a visszavonulást és a taktikázást
kívánták volna folytatni. Végül a külföldiek véleménye lett erősebb,
az anatóliai hadsereg csatát vállalt, ami vereséghez vezetett. Zarif
Musztafa pasa leginkább Guyont tette felelőssé a vereségért. Guyon
pedig visszaélésekkel vádolta meg Isztambulban a török tábornokot.
Mindkét ügyben vizsgálatok kezdődtek. Guyont visszarendelték
Isztambulba. A tábornokot azonban nagy tisztelet vette körül, mert a
fővárosban is tudták, hogy Kürekderénél haláltmegvető bátorsággal
harcolt, s életét többször is kockára tette.
Kmety tábornok Kürekderénél a balszárnyon vezette a
parancsnoksága alatt lévő basi-bozuk felkelőket. Hiába ért el
sikert, a másik szárny vereségét nem tudta ellensúlyozni. Kürekdere
után Karsba (kiejtése: Kársz), az országrész oszmán-török védvonala
legfontosabb várerődjének védelmére rendelték.
Kars a 19. század elejétől az első világháború
végéig, valamint az azt követő dél-kaukázusi harcok lezártáig az
orosz–török katonai összecsapások frontvonalának meghatározó
stratégiai pontja volt. A város történelmét a harc és a háború
határozta meg. 1854-ben főleg brit hadmérnökök irányításával
jelentős erődítések kezdődtek a városban. A cél az volt, hogy olyan
erődrendszer jöjjön létre, amely ellen tud állni az orosz
hadseregnek. Kmety feladata elsőlegesen a rábízott
lovasalakulatokkal az volt, hogy távol tartsa az oroszokat a
várostól. Ebben igen sikeres volt, és számos elismerést vívott ki
magának.
1855 elejére az oszmán-török haderő egyre inkább
beszorult Karsba, és elveszítette ellátási útvonalait. Az oroszok,
hogy ellensúlyozzák a szövetségesek krími győzelmeit, Karsnál
győzelmet akartak kicsikarni. Szeptember 29-én véres csata folyt a
városért, de egyik fél sem tudott győzni. Kmety kitörést és a
visszavonuló oroszok megtámadását tartotta volna helyesnek. A brit
főparancsnok, William F. Williams (1800–1883) vezérőrnagy ezt
ellenezte. Így az oroszoknak lehetőségük nyílott arra, hogy újra
felfejlődjenek és folytassák az ostromot. A várerődben lévők
helyzete egyre rosszabb lett, kolerajárvány tört ki közöttük.
Williams tábornok 1855. november 28-án átadta a várat az oroszoknak,
amelyet azonban az Oszmán Birodalom a párizsi békében visszakapott.
Kmety és vele Josef Kohlman és Tüköry Lajos november 24-én kiszöktek
a várerődből, s az orosz vonalakon átverekedve magukat
Erzurumban csatlakoztak az anatóliai csapatokhoz. Ez után Kmety már
nem vett részt nagyobb ütközetben, mivel időközben megkezdődtek a
béketárgyalások. Kmety a háború befejezését követően, 1856-ban
Párizsban kezeltette magát, majd visszatért Isztambulba.
Guyon Richárd negyvennégy éves korában, 1856.
október 12-én2 váratlanul elhunyt.
Özvegye és két fia ezt követően hazatértek Magyarországra, majd
Franciaországba költöztek. Nem tudjuk pontosan, mi volt Guyon
halálának oka. Az isztambuli magyarok között az a hír járta, hogy
ellenfelei megmérgezték. Az Isztambul ázsiai oldalán lévő Haydarpaşa
temetőben helyezték örök nyugalomra, ott, ahol a krími háború több
halottja is fekszik. Szinte szimbolikus, hogy síremlékét a magyar
állam 1956 októberében újította fel. 1998-ban, az 1848–1849-es
forradalom és szabadságharc 150. évfordulója alkalmából a budapesti
Magyar–Török Baráti Társaság és a Magyar Tudományos Akadémia
emléktáblát, és egy pirogránit Kossuth-címert helyezett el a sírnál,
amelyet F. Tóth Tibor, a társaság alelnöke kezdeményezésére Lacza
Márta Munkácsy Mihály-díjas festő- és grafikusművész terve alapján a
pécsi Zsolnay Manufaktúra készített és adományozott. Születésének
200. évfordulóján Magyarország Ankarai Nagykövetsége és katonai
attaséja, valamint Isztambuli Főkonzulátusa az Egyesült Királyság
ankarai légügyi és haditengerészeti attaséjával közösen tisztelgett
a Török Fő tábornok / Frankhon ivadéka / Angolhon szülöttje /
Magyarhon vitézze emléke előtt.
Kmety György a krími háborút követően is
oszmán-török szolgálatban maradt: török tábornoki (ferik) rangot
kapott. Az isztambuli magyar menekülteknek egyik ismert személyisége
volt. A fiatal Vámbéry 1857-ben Isztambulba érkezve hozzá fordult
segítségért, amit meg is kapott; Kmety bemutatta a befolyásos udvari
köröknek, s így Vámbéry érvényesülni tudott a török fővárosban.
Kmety azonban úgy érezte, hogy az udvarnál mellőzik, mert
különösebben fontos feladatot nem bíztak rá. A libanoni válság
kitörésekor, 1860 nyarán azonban szükség lett képességeire, s a
hadvezetés Bejrútba küldte.
Libanonnak – tekintettel vallási sokszínűségére és
földrajzi viszonyaira – különleges státusa volt az Oszmán
Birodalomban, amely a drúzoknak kedvezett, akik így irányítói
lehettek Libanonnak. A maronita keresztény földművesek 1859-ben
fellázadtak saját és drúz földesuraik ellen. A feszültség a drúzok
és a maroniták között tovább nőtt, s egy kisebb drúz-keresztény
családi konfliktus 1860 májusának végén véres vallási
összecsapásokhoz vezetett. A libanoni feszültség hamarosan átterjedt
Damaszkuszra is. 1860. július 9. és 11. között a drúz és szunnita
muszlim félkatonai alakulatok mintegy húszezer keresztényt
gyilkoltak meg a városban. Mivel az oszmán-török hatóságok
képtelenek voltak a kialakult helyzetet kezelni, a válság nemzetközi
ügy lett. A francia diplomácia akcióba lépett, s megegyezett a
Portával, hogy tizenkétezer külföldi (francia, brit, osztrák, porosz
és orosz) katona vonul be Libanonba, hogy a békét helyreállítsa. A
békefenntartók felét Párizs magára vállalta. Az első francia
egységek Charles-Marie-Napoleon de Beaufort d’Hautpoul (1804–1890)
tábornok vezényletével 1860. augusztus 16-án szálltak partra
Bejrútban. Mandátumuk hat hónapra szólt.
Kmety tábornok 1860. június 23-án érkezett meg 1800
fős erősítéssel Bejrútba, ahol rövid időn belül helyreállította a
rendet. Ő fogadta a francia expedíciós hadsereget Bejrútban. Nem
értett egyet azzal, hogy a franciák titokban felfegyverezték a
maronita keresztényeket, mert ez a drúzok elleni bosszúhadjáratokhoz
vezetett. Novemberben a franciákkal való ellentétei miatt lemondott
posztjáról, de Latakiában maradt. De Beaufort d’Hautpoul tábornok
csapatainak misszióját meg kívánta volna hosszabbítani, ez azonban
nemcsak török, hanem brit érdekeket is sértett. Fuat pasa
külügyminiszter a kérdés eldöntése érdekében vizsgálóbizottságot
állított fel, amelynek vezetésével Kmetyt bízta meg. A bizottság a
külföldi katonai erők elvonulását tartotta indokoltnak, mivel
időközben új igazgatási struktúrában állapodtak meg az érdekelt
felek. Létrehozták az 1918-ig működő libanoni mutasarrif
(kormányzósági) rendszert. Ennek értelmében az Isztambulból
kinevezett kormányzót a hat libanoni felekezet (drúz, maronita,
szunnita muszlim, síita muszlim, görög ortodox és görög-katolikus)
képviselői segítették az igazgatásban. Ezzel megszűnt a drúz uralom
Libanonban, a felekezetek befolyása között egyensúly alakult ki, s
intézmény jött létre a vitás kérdések tárgyalásos rendezésére. Így a
francia haderő 1861 nyarán kivonult Libanonból.
Kmety 1861 elején kérte nyugdíjazását, s az év
áprilisában már Londonban volt. ötvenhárom éves korában, 1865. május
25-én hunyt el, a londoni Kensal Green temetőben helyezték örök
nyugalomra. Magyar hősként, oszmán-török tábornokként és a britek
barátjaként maradt fenn a neve.
Guyon Richárd és Kmety György törökországi életének számos kérdése
továbbra is ismeretlen, habár az elmúlt évtizedben sok előrelépés
történt. Csorba György turkológus-történész több igen fontos
tanulmányt tett közzé az elmúlt évtizedben. A Kossuth-emigráció
történetének átfogó kutatása azért is fontos, hogy az a gazdag és
eredményes kutatás, amely a szabadságharc tisztikarának
prozoprográfiájára vonatkozik, s amelyet Bóna Gábor indított el, ne
maradjon torzóban. Az életutak külföldön is – az Oszmán Birodalomban
is – tovább folytatódtak, hol sikereket hoztak, hol bukásokat. A
török történetírás, leszámítva néhány régebbi munkát, az elmúlt
évtizedekben fedezte fel bizonyos tekintetben a Kossuth-emigrációt.
Ebben nagy szerepe van Kemal Karpat professzor úrnak, aki a török
modernizáció kutatása közben figyelt fel a magyarok és a lengyelek
különleges törökországi szerepére. Első előadását erről 1986-ban a
Comité International des Études Pré-Ottomanes et Ottomanes (CIÉPO)
magyarországi, pécsi konferenciáján tartotta. Ezt követően 1988-ban
Kemal Karpat hosszabb ideig Magyarországon kutatott, hogy könyvet
írjon a Kossuth-emigráció törökországi hatásáról. Ezt a tervet
azonban elsodorta két dolog. Az egyik az, hogy Karpat professzor a
menekültkérdést a 19–20. századi török történelemben egyre
szélesebben kezdte kutatni. Ennek eredményeként jelent meg 2010-ben
a Törökország mai etnikai szerkezetét a menekültkérdés fényében
bemutató könyve. A másik ok pedig az, hogy a professzor figyelme az
1990-es években Közép-Ázsiára terelődött. Nem született meg ugyan
Kemal Karpat önálló könyve a törökországi Kossuth-emigrációról, de a
magyarok szerepe a török modernizációban szinte minden összegzésében
olvasható.
Bayram Nazır, a gümüşhanei egyetem professzora
2006-ban igen alapos munkát jelentetett meg törökül a
Kossuth-emigrációról, számba véve az 1849 és 1851 közötti időszak
legfontosabb török forrásait. Abdullah Saydam, a kayseri Erciyes
Egyetem professzora is értékes tanulmányokat tett közzé a magyar
menekültekkel kapcsolatban. Selim Deringil, az isztambuli Boğaziçi
Egyetem történészprofesszora s a budapesti Közép-Európa Egyetem
vendégprofesszora nemrégiben magyar fordításban tette közzé
gondolatait a törökországi Kossuth-emigrációról. A fentiek azt
jelzik, hogy az 1849-ben itthon megszakadt s az Oszmán Birodalomban
folytatott életutak körüli köd oszlani kezd. A török források
közreadásával a Kossuth-emigrációról készült képzeletbeli fotó az
elkövetkező években reményeink szerint élesedni fog. S ez egyben
újfajta gondolkozást is el fog indítani a kelet-közép-európai és
délkelet-európai közös történelmünkről.
Kulcsszavak: Guyon Richárd (Hursid pasa), Kmety György (Iszmail
pasa), Kossuth-emigráció, Kars védelme, krími háború, Josef Kohlman,
Tüköry Lajos, William F. Williams, Kemal Karpat, Bayram Nazır,
Abdullah Saydam, Selim Deringil
IRODALOM
Arbanász Ildikó – Ayan, D. – Csorba Gy. –
Hermann R.– Hóvári J. (2013): Magyar honvédtábornokok oszmán
szolgálatban – Guyon Richárd és Kmety György – Hursid pasa és
Iszmail pasa. (Szerk.: F. Tóth Tibor) Budapest
Csorba György (1999): Az 1848–49-es
törökországi magyar emigráció története. Hadtörténelmi Közlemények.
112, 1, 1–48. •
WEBCÍM
Csorba György (2004): Az 1850. évi aleppói
zavargások és a magyar emigránsok szerepe. In: Birtalan Ágnes –
Masanori, Yamaji (szerk.): Orientalista Nap. 2004. MTA
Orientalisztikai Bizottság–ELTE Orientalisztikai Intézet.
Budapest, 30–39.
Deringil, Selim (2011): „Törökké lett”
magyarok a szabadságharc után. BUKSZ 144–152. •
WEBCÍM
Göyünc, Nejat (1976): 1849 Macar
mültecileri ve bunların Kütahya’ ve Halep’e yerleştirilmeleri ile
ilgili talimatlar. II. Rákóczi Ferenc ve Macar Mültecileri
Sempozyunu. İstanbul
Karpat, Kemal H. (1986): Kossuth in
Turkey: The Impact of Hungarian Refugees in the Ottoman Empire,
1849–51. CIÉPO Osmanlı Öncesi ve Osmanlı Araştırmaları Uluslararası
Komitesi VII. Sempozyunu Bildirileri Pécs: 7–11. Hazırlayan:
Bacqué–Grammont, Jean-Loius – Otaylı, Ilber – Donzel, Emeri van.
Ankara, 1994, 107–121. Ennek egyik változata magyarul: Karpat, Kemal
(1989): Kossuth Törökországban. A magyar menekültek szerepe az
Oszmán Birodalom modernizálásában. Keletkutatás. tavasz, 36–48.
Angolul: Karpat, Kemal (1990): Kossuth in Turkey: The Impact of
Hungarian Refugees in the Ottoman Empire, 1849–1851. Hunarian
Heritage Review 19. March, 18–23.; Törökül:
Karpat, Kemal (2012): Balkanlar’da Osmanlı
Mirası ve Milliyetçilik. Istanbul, 112–129.
Karpat, Kemal H. (2010): Osmanlı’dan
Günümüze Etnik Yapılanma ve Göçler. İstanbul, 480.
Karpat, Kemal H. (2012): Kısa Türkiye
Tarihi 1800–2012. Timaş Yayınları, İstanbul, 50.
Nazır, Bayram (2006): Osmanlı’ya
Sığınanlar: Macar ve Polonyalı Mülteciler. Yeditepe, İstanbul, 455.
Refik, Ahmed (1926): Türkiye’de mülteciler
meselesi. Matbaa-i Âmire, İstanbul
Saydam, Abdullah (1997): Osmanlıların
Siyasi İlticalara Bakışı ya da Macar-Leh Mültecileri Meselesi.
Belleten. 231, 339–385.
Saydam, Abdullah (1997): Kütahya’da
Mülteci Bir Cumhurbaşkanı: Louis Kossuth. Tarih ve Toplum. 167,
Kasım, 5–11.
Szalczer Sándor (1893): Magyar emigránsok
Törökországban 1849–1861. (Pap János följegyzései nyomán kidolg.
Szalczer Sándor) Taizs, Pécs •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 A muszlimok ekkor
emlékeznek meg arról, hogy Ábrahám (Ibrahim) fel akarta áldozni
fiát, Izsákot (Ishakot) az Úrnak (Allahnak).
<
2 Isztambuli síremlékén
1856. október 11. szerepel.
<
|
|