A kétszáz éve született báró Eötvös József
(1813–1871) pályája – tudósi, ellenzéki politikusi, miniszteri,
akadémiai elnöki és szépírói életműve – mindmáig nyitott nemcsak az
újraértelmezések, hanem az alapkutatások előtt is. Nincs ez
másképpen életében megjelent utolsó könyve, a Gondolatok esetében
sem. Az 1864-es impresszummal, de 1863-ban megjelent művet
irodalomtörténet-írásunk, Alexander Bernát 1913-as elemzése óta,
egyoldalúan a Pascal, Goethe és La Rochefoucauld nyomdokain járó
aforizmagyűjtemények hagyományában vizsgálta. Ugyanakkor a
Gondolatok elmélkedéseinek a hit és vallás, ember és világ, irodalom
és tudomány, állam és politika kérdéskörein átfutó és azokat
összekötő íve az egyes aforisztikus töredékeken túlmutató szerzői
szándékot is hordoz. A Gondolatok vagy annak legalább egy része,
koherens mű, amely Eötvösnek a természettudományokról vallott
felfogását is feltárja. A jelen tanulmány azt a kérdést igyekszik
megválaszolni, mennyiben tekinthetők az ott leírtak általános
érvényűnek. Amellett érvel, hogy a kifejezetten éles
természettudomány-, illetve orvostudomány-ellenességről tanúskodó
fejtegetések, amelyek látszólag zavarba ejtő ellentétben állnak
tudománypártoló törekvéseivel és társadalomkutatói meggyőződésével,
a körülményeknek köszönhetik keletkezésüket. A magyar
természettudományos kutatások intézményes újraindulásának idején
jelölnek ki tudománypolitikai elveket, és nem szerzőjük általában
vett tudományos meggyőződéséről tanúskodnak.
A Gondolatok megjelenésének a magyar orvosok és
természetvizsgálók 1863. szeptember 19. és 26. között tartott IX.
pesti vándorgyűlésére való időzítése önmagában is beszédes tény e
tekintetben. Ahogy Eötvös a mű fizetett sajtó alá rendezőjének (és
minden bizonnyal nyelvi lektorának) (vö. Eötvös, 1976, 369.), Gyulai
Pálnak írta 1863. szeptember 12-i levelében: „[m]iután az orvosok s
természetvizsgálók ülésére, melynek elnöke vagyok, az ország
különböző vidékeiről többen gyűlnek öszve, a kelendőség tekintetéből
szeretném, ha Gondolataim az ülés alatt kijöhetnének” (Eötvös, 1976,
368.).
A mű meggyőzheti arról olvasóját, hogy nem egyszerű
anyagi megfontolásból eredt csupán, hogy Eötvös a természetvizsgálók
kongresszusára időzítette a tanácskozás helyszínén árult Gondolatok
megjelenését. Intő üzenetet fogalmazott meg benne a kor magyar
természettudósai számára. A korabeli kritikus, Salamon Ferenc még
jelezte ezt a kor szövegösszefüggéséhez kötött, a későbbi
értelmezések számára már nem nyilvánvaló polemikus szándékot: „Báró
Eötvös könyve”, ahogy írta, „bizonyos tekintetben militans munka a
materialismus ellen” (Salamon, 1889 [1864], 241.; vö. Ferenczi,
1903, 230.).
A magyar orvosok és természetvizsgálók
vándorgyűlései 1841-ben indultak útjukra. Nyolc találkozó évi
rendszerességgel 1847-ig rendben lezajlott, ám a politika miatt 1848
és 1862 között nem tarthatták meg ezt az eseményt sem. Eötvös
Józsefnek mint a konzervatívokhoz közeli és az udvarnál is kegyben
álló centralistának döntő szerepe volt abban, hogy 1863-ban újra
engedélyezték a gyűlések megtartását (vö. Szőkefalvi-Nagy, 1969,
46.). Az 1863. szeptemberi pesti gyűlésnek forma szerint azonban
Eötvös nem emez érdeme miatt, hanem azért volt az elnöke, mert a
sorban az utolsó, 1847-es soproni nagygyűlésen őt választották
alelnökké (vö. Szabó, 1864, 24.). A szakirodalomban olvasható más
vélekedésekkel szemben csak egyetlen évben, 1863-ban elnökölt ún.
„rotációs” alapon. 1864-ben már akadémiai elnökként hozta tető alá a
X. marosvásárhelyi nagygyűlést, amelyen gr. Teleki Domokos elnökölt
(vö. Szabó, 1865, 22–23.). Eötvös e gyűlésen jelen sem volt, mint
ahogy a következő évin sem. Elnökségének évében a természettani
szakosztály tagjaként iratkozott fel 1863. szeptember 19-én, a
résztvevők között elsőként (vö. Napi Közlöny, 1863, 4.). A fentiek
tükrében úgy tűnik, hogy a Gondolatok keletkezését vagy legalábbis
az aforizmagyűjteménynek a természettudományokra vonatkozó,
kifejtőbb szövegrészekkel való kibővítését az elnöki megbízatás
inspirálta, amelynek alkalmával végiggondolta nézeteit erről a
kérdésről.
Eötvös a pesti nagygyűlésen 1863. szeptember 19-én
elmondta elnöki megnyitóját, amely a természettudományok elsőrendű
nemzeti fontosságát hangsúlyozta. Egyetlen bekezdése mutat csak
rokonságot a Gondolatokkal: „[t]agadhatatlan, hogy korunknak ezen
iránya [ti. a természettudományos felfedezések nagy száma] egyes
káros következéseket is idézett elő [!]. A kizáró érdek, melylyel
annyian a természettudományokhoz fordulnak, itt-ott háttérbe
szorított más törekvéseket, melyek az ész s kedélyre nemesitve
hatnak, a buzgóság, melylyel az anyagi világ törvényei kerestetnek,
közönyösséget idézett elő azon más, nem kevésbé fontos törvények
iránt, melyek az emberi társaság s minden egyes szellemi
kifejlődésnek [!] alapjai; tagadhatatlan, hogy a természeti
tudományok annyi meglepő győzelmek öntudatában itt-ott
tulterjeszkednek határukon, s oly tények magyarázatát tüzik ki
feladatokul, melyek körükön tulfekszenek, s melyeket bármennyire
haladjunk, soha a scalpel és chemiai analysis utján tisztába hozni
nem fogunk” (Eötvös, 1864, 32–33.). A megnyitó beszéd egészében véve
azonban nem elutasító a természettudományokkal szemben (amely
álláspont visszás, sőt abszurd is lett volna). A továbbiakban azt
vizsgálom, mennyiben fejthette vagy egészíthette ki a megnyitó
beszéd üzenetét a Gondolatok a kor természettudósa számára.
Leginkább a mű első néhány oldala releváns e
tekintetben. A Gondolatok éle a természettudományok egésze helyett
leginkább az orvostudomány és az orvosok ellen irányult (akikkel
Eötvös egyébként kitűnő személyes kapcsolatokat ápolt), azaz a
természet megismerésének az emberi szervezetre és az ember
természettörténetére való korlátlan kiterjesztése ellen. Az
élettelen természet fürkészése ellen, legalábbis a newtoni világrend
keretei között, Eötvösnek (mint a „természettudományos” módszer
hívének az államtudományban) értelemszerűen nem lehetett semmi
kifogása. A Salamon Ferenc említette materializmus-ellenességet
ezért nem ismeretelméleti értelemben kell értelmeznünk, hanem olyan
pozícióként, amely nem fogadja el a természeti okságnak az emberi
szervezet működésére való feltétlen kiterjesztését. A természeten
belül akart helyet fenntartani a Gondviselés és az emberi szabadság
számára. Tudósként vagy gondolkodóként kísérletet sem tett annak
kifejtésére, miképpen képzelné ezt. Tudománypolitikusként érvelt
amellett, miért tartaná ezt alapvető fontosságúnak.
Abból indult ki, hogy a vallásos hit és a
tudományos világkép korántsem összeegyeztethetetlenek: „hogy
valakinek hitét a természettudományokban tett haladás ingathatja
meg, ezt érteni teljességgel nem tudom” (Eötvös, 1908, 4.). A
későbbiekben úgy pontosította érvelését, hogy e tézisét elsősorban a
vallás nyilvános, társadalmi vonatkozásai tekintetében védelmezi:
„[a] vallásnak fontossága nem abban áll, hogy bizonyos dolgoktól
visszaijesszen, hanem abban, hogy a társaság minden osztályának
közös pontokat nyújtson, melyeken azok találkozzanak, s elválasztva
egyéb nézeteik s érdekek által, közösségöket érezzék, hogy így, ha
már az összeütközést elhárítani nem lehet, legalább a kiegyenlítés
lehetségessé váljék” (Eötvös, 1908, 11.). Vagyis nem a vallás
személyes erkölcsre vonatkozó fékező erejét tartotta e helyütt
elsősorban megóvandónak (amint az idézetből kiviláglik, a
pokolképzet eltűnésébe mint a szekularizáció velejárójába
belenyugodott). „A” vallásnak (hiszen felekezeti kérdésekbe ezúttal
nem bocsátkozott bele) ama kohéziós funkcióját féltette, amely a
fennálló érdekek és az egyenlőtlenségek törésvonalain átnyúlva
stabilizálja a társadalmat.
A vallás e szerepét látszik aláásni Eötvös
szemében, ha nem is a természettudomány egésze, de mindenesetre az
orvostudomány fejlődése. Ahogy írja: „[a] vallástalan, vagy,
helyesebben mondva, a vallásellenes irány, melyet a
természettudományokban újabb időben tapasztalunk, főként onnan ered,
mert tudósaink tapasztalva bizonyos jelenségek összefüggését,
például azt, hogy észbeli tehetségeink a velőnek
|
|
egészséges organismusával együtt járnak, ezen
összefüggést a jelenségek magyarázatának veszik, s mindazt, mit ily
módon megmagyarázni nem tudnak, például a szellemi világ minden
jelenségét – mint nem létezőt – elvetik” (Eötvös, 1908, 17.). Eötvös
e felfogást nevezte „materializmus”-nak a Gondolatokban, és úgy
gondolta, hogy amíg a vallási közöny önmagában csak gyengíti a
társadalmi szövetet, addig a materializmus uralkodó világnézetté
válása a politikai rend egészét veszélyeztetheti: „[h]a ezen
materialismus a jövőnek vallása: akkor a jövőnek politikai és
társadalmi formáiról kétségünk nem lehet s a legundokabb despotiának
s a leggyalázatosabb szolgaságnak megyünk elébe” (Eötvös, 1908,
18.).
Az orvosok helyzete Eötvös szerint azért
kitüntetett, mert ők, amennyiben „materialisták”, akkor nemcsak a
többi természettudóshoz hasonlóan általában áshatják alá a
társadalmat konzerváló vallási rendet, hanem speciálisan, a
szakterületüknek megfelelően arra is aspirálhatnak, hogy a legfőbb
illetékesek legyenek a lélek egészségének kérdésében. „Igen
természetesnek találom”, tér vissza Eötvös a kérdésre a Gondolatok
egy aforizmájában, „ha némely orvos a materialistikus irányt, melyet
természettudományaink követnek, pártolja. – Csak higyjék el az
emberek egyszer azt, hogy ész, erény, jókedv, egy szóval minden, mit
előbb a léleknek tulajdonítánk, oly valami, mire orvosságok által
hatni lehet: az orvos szükségkép ugyanazon helyet fogja elfoglalni a
polgári társaságban, melyben a tizenhetedik század alatt a gyóntató
atyákat találjuk, s úgy látszik, már is közeledünk ez állapothoz”
(Eötvös, 1908, 140.).
A Gondolatok eddig elemzett része természettudomány
és hit viszonyának problematikájától a fenyegető zsarnokságra
vonatkozó politikai jóslatig összefüggő gondolatmenetet alkot. Nem
aforisztikus szerkesztésű, hanem érvelve kifejtett szöveg. E
bekezdéseket követik csak (az átmenetet inkább elkendőzve, semmit
kiemelve) az aforizmák, melyeknek java része a bevezető
fejtegetésekkel ellentétben nem a természetvizsgálók nagygyűlésének
alkalmához köthető, hanem korábbi évek termése. Így például a kötet
fő tézisének szögesen ellentmondó megállapítást, miszerint „[n]em
korunk tudománya, hanem korunknak industriális iránya az, mitől
vallásunkat félthetjük” (Eötvös, 1908, 21.), 1857-re datálja az
aforizmák újabb sajtó alá rendezője (vö. Eötvös, 1977, 243.). A
Gondolatok átfogó témája nem egyéb, mint a relativizmus meghaladása:
a tudományos megismerés terén a tudás relativizmusát az istenség
abszolútumával, míg az életvezetés területén a tudás relativizmusát
az erény abszolútumával állítja szembe a szerző: „[v]alamint az ész
csak relatív, úgy a jellem absolut becscsel bír: s azért ennek
kifejlesztése az, a mi után mindenekelőtt törekednünk kell” (Eötvös,
1908, 45.).
Maguk az aforizmák még élesebb hangnemet ütnek meg
az orvostudománnyal szemben. Számos akad közöttük, amelyben a szerző
gúnnyal és rosszallással fordul a „tudós urak” felé. A rosszallás
tárgya minden esetben ama törekvés volt, amely az embert az
állatvilágtól elválasztó metafizikai határ lebontására irányul.
Például: „Néhány év előtt azon hír terjedt el, hogy Afrikában
emberfaj fedeztetett föl, melynek hátgerincze néhány hüvelykre
kiáll. Engem e hír félig sem lepett meg annyira, mint azon
megelégedés, melylyel az egyes tudós urak által fogadtatott. Ha egy
új Plató, Newton vagy Shakespere [!] lép fel, bizonyosan nem örülnek
inkább, mint midőn ezen afrikai farkas felebarátainkban a lánczszem
állitólag felfedeztetett, mely az embert a majommal összeköti. – Úgy
látszik, mintha maga a tudomány napjainkban nem az emberi méltóság
bizonyságait, hanem csak okokat keresne, melyekkel brutalitásunkat
igazolhassa” (Eötvös, 1908, 133.). Ezekben az elítélő passzusokban
Eötvös a természettudományt még az alkímiánál is alacsonyabb polcra
helyezte: „de vajon azok, kik különböző érczek s anyagok vegyítése
által egy nemesebb, de mégis hasonló, rokon anyagot akartak
előállítani, nem százszor józanabbak voltak-e azoknál, kik
napjainkban halálig kínzott állatokon és emberi hullákon
experimentálva, az életnek titkait keresik?” (Eötvös, 1908, 135.) E
gondolatokat nem tudós, még csak nem is a tudományszervező, hanem a
politikus Eötvös fogalmazta meg, aki a tudomány előrehaladásában a
vele esetlegesen járó társadalmi és politikai problémákat észlelte a
maga tudományon kívül álló nézőpontjából. A politikus Eötvös a
veszélyekre figyelmeztetett, és eközben nem állt ki sem
dogmatikusan, sem érvekkel a veszélyeztetettnek vélt álláspont, azaz
a „lélek halhatatlansága” és a belőle következő emberi szabadság
mellett. Mint ahogy 1863. szeptemberi megnyitó beszédétől messze
eltávolodva nem ismerte el a természettudomány saját
megismerésmódjának jogosultságát sem: az orvosok, írja,
„büszkélkedve tudományukban, azért, mert az idegrendszer egyes
működését ismerik […], azt hiszik, hogy scalpellumaikkal ketté
vágták a sürű fátyolt, mely a nagy anya [ti. a természet] képét
eddig eltakarta” (Eötvös, 1908, 138.).
Eötvös József a magyar orvosok és
természetvizsgálók 1863-as vándorgyűlésének elnökeként azon
munkálkodott, hogy megindulhasson Magyarországon az 1847 és 1863
között intézményesen szünetelő természettudományos kutatás. A
tanácskozás alkalmával megjelent művében, a Gondolatokban azt
jelezte, hogy hol a határ, amelynek irányában a természettudósoknak
– különösen az orvosoknak – nem szabad igényekkel fellépniük, és az
ember természetére és rendeltetésére vonatkozóan tudományos
következtetéseket levonniuk. Ahogy megnyitó beszéde és a Gondolatok
bevezető okfejtései mutatják, aforizmáiban nem önmagában ostorozta a
kísérletezést és a természet matematizálását, hanem az emberkép
ezekből eredő megingatása miatt. Eötvös szerepfelfogása a Gondolatok
szerzőjeként (zavarba ejtő műfaji paradoxonnal) nem a gondolkodóé
vagy a társadalomtudósé volt, még kevésbé a természettudósé (még
„tudományfilozófiai” értelemben sem). Hanem a politikusé, aki
kívülállóként kijelölte az egyes természettudományok mozgásterét,
nem formálva igényt arra, hogy szakértőnek tartsák. A határokra
figyelmeztetett, amelyek tiszteletben tartása mellett a késő
neoabszolutizmus korának puhább diktatúrájában újraéledő magyar
természettudományos kutatás a felforgatásnak még a látszatát is
elkerülheti.
Kulcsszavak: Eötvös József, természettudomány, orvostudomány,
vallás, materializmus
IRODALOM
Eötvös József (1864): B. Eötvös József
elnök megnyitó beszéde. In: Szabó József (szerk.) (1864): A magyar
orvosok és természetvizsgálók 1863. September 19-26. Pesten tartott
IX. nagygyülésének történeti vázlata és munkálatai. Emich Gusztáv,
Pest, 32–34.
Eötvös József (1908): Gondolatok. (Báró
Eötvös József összes munkái XIX.) Második kiadás. Révai Testvérek,
Budapest
Eötvös József (1976): Levelek. (Szerk.,
ford., előszó, jegyz. Oltványi Ambrus) (Eötvös József művei) Magyar
Helikon, Budapest
Eötvös József (1977): Vallomások és
gondolatok. (Összegyűjt., szerk., előszó, jegyz. Bényei Miklós)
(Eötvös József művei) Magyar Helikon, Budapest
Ferenczi Zoltán (1903): Báró Eötvös József
1813-1871. (Magyar történeti életrajzok) Magyar Történelmi Társulat,
Budapest
Napi Közlöny. A magyar orvosok és
természetvizsgálók Pesten 1863. sept. 19-26-ig tartott IX. nagy
gyüléséről. (Szerk. Poor Ferenc) Pest, 1863. szept. 20. (1. szám)
Salamon Ferenc (1889 [1864]): Gondolatok.
In: Salamon Ferenc: Irodalmi tanulmányok. Franklin-Társulat,
Budapest. II. 233–247.
Szabó József (szerk.) (1864): A magyar
orvosok és természetvizsgálók 1863. September 19-26. Pesten tartott
IX. nagygyülésének történeti vázlata és munkálatai. Emich Gusztáv,
Pest
Szabó József (szerk.) (1865): A magyar
orvosok és természetvizsgálók 1864. Augustus 24-től September 2-ig
Maros-Vásárhelytt tartott X. nagygyülésének történeti vázlata és
munkálatai. Emich Gusztáv, Pest
Szőkefalvi-Nagy Zoltán (1969): A Magyar
Orvosok és Természetvizsgálók vándorgyűlései (1841–1933).
Orvostörténeti Közlemények. 50, 45–56. •
WEBCÍM
|
|