A fenntarthatóság aktualitását igazolja a
befejezéséhez közeledő hetedik EU környezeti akcióprogram, a hazai
fenntartható fejlődési stratégia, illetve már egyéves múlt a második
riói csúcs. A kérdés mindennek ellenére nem jutott nyugvópontra,
mindazon okok miatt, amelyeket a vitairat és a már eddig e körben
született hozzászólások tartalmaznak.
A vitairathoz jogászként próbálok megjegyzéseket
fűzni, tudva, hogy a jog nem fogja megoldani a környezeti,
fenntarthatósági válságot, nem képes kiváltani gazdasági
modellváltást, erkölcsi megújulásra sem vezet, de mindehhez
hozzájárulhat. Messzemenően egyetértek mindazzal, amit eddig
olvashattunk: az emberi jogok és kötelezettségek együttes
megfogalmazása, az állami szerep figyelmes kimunkálása, a
szubszidiaritás megfelelő megítélése, a társadalmi részvétel
kiegyensúlyozott megközelítése, a piac szabályozása, kordában
tartása stb., mind nem elhanyagolható hatással lehet a fenntartható
fejlődés irányára. A gazdasági szabályozásra különösen, de
kiterjesztő módon az egész jogi szabályozásra is igaz a
figyelemfelhívás: „A gazdasági rend megteremtője nem egy
„láthatatlan kéz”, nem is a piac ármechanizmusa, hanem maga az
ember. […] A gazdaságot nem vak mechanizmusok irányítják, hanem az
ember. […] A bír- és hatalomvágy, az utánzás, a divat és általában
az irracionális motívumok sokkal inkább hatnak a gazdasági
döntésekben is, mint azt elképzelnénk. […] amíg a fizikai törvények
abszolút kötöttséget jelentenek, a gazdasági törvények csak
viszonylagos kötöttséget.” (Muzslay, 1995) Tehát mindannak, ami az
államról, a szabályozásról és kapcsolódó kérdéseiről elhangzott,
elsősorban a döntéshozók, tehát maga az ember – legyen az
társadalom, annak csoportjai, egyénei vagy a homo politicus –
elhatározása vagy éppen annak hiánya az igazi korlátja, igazi
kötöttsége. Hiába tudjuk, hogy a szubszidiaritás és önkormányzatiság
hosszú távon kifizetődik, ha a rövid távú kormányzati döntéshozatal
a centralizációt preferálja. Hiába tudjuk, hogy az oktatás
kiemelkedő fontosságú, és ennek mai közoktatási része messze nem az
összefüggésekről és a rendszerszemlélet megalapozásáról szól, mégsem
változik annak rendszere. A döntéshozók és a döntéstámogatók érdeke,
ismerete, szándéka adott esetben nem erre irányul – elsősorban
azért, amit többen már a lap hasábjain kiemeltek: mert mások az
időhorizontok, más a „megtérülési idő”. A jog vagy bármely más
normatív szabályozás azt közvetíti, amit mondanak neki, amire
rendelik, bár ugyanúgy tudna távlati értékeket is szolgálni, ha erre
kapna felhatalmazást.
A vitairat számos kérdése közvetlenül vagy közvetve a jogi
szabályozás, az állami szerepek szférájába tartozik. Ezeket most nem
ismétlem meg. Egyet emelnék ki példának, a fogalmi pontosság
érdekében, a jólét tartalmát. Magam ugyanis tudatosan jól-létet
értek a jólét helyett, lévén utóbbi túl szorosan összefonódik a
köztudatban az anyagi javakkal, márpedig a közjó értelmében a
jól-lét számos olyan valós emberi szükségletet takar, amit a jólét
keretébe soha nem fogunk beleérteni.
A fenntartható fejlődés központjában a
környezetvédelem áll, ha nem ebből indulunk ki, egyre inkább
bonyolódik, sőt azonosíthatatlanná válik az a potenciális
szabályozási terület, amelyben mozogni próbálunk, határai
elmosódnak, a békétől a szegénység elleni fellépésig valójában
mindent ide lehet kapcsolni – minden összefügg minden mással, mondja
az ökológia leegyszerűsített törvénye. Arra a kérdésre is többféle
válasz adható, mennyire tekinthető mindez jogi követelménynek,
illetve mi lehet annak tényleges tartalma, így aligha lehet a
fenntarthatóságra vonatkozóan egységes, egyértelmű meghatározást
adni. A fenntarthatóság és/vagy fenntartható fejlődés olyan
szlogenné vált sokak számára, amit gyakran használnak, tényleges
tartalom nélkül, tudván, hogy reálisan nem számon kérhető. Ki kell
tehát emelni egy referenciapontot, ha nem akarunk teljesen
parttalanná válni.
Ez a jogi tartalom mindenesetre, még a kiindulási
pont szűkítésével együtt sem definiálható, legföljebb
megközelíthető, akár korlátosan is, hiszen sokkal inkább cél,
irányvonal, elvi szempont, amire – nemzetközi egyezmények kedvelt
fordulatával – „törekedni kell”, mintsem jogi követelmény. Lehet
jogi következménye, ha a politikának szándékában van valamit számon
kérni. Jobbára azonban nincs ilyen szándék, így a megfogalmazás
ködössége elfedi a jog esetleges tisztábban érvényesíthető
kötelezettségeit. Ha van is tehát jogi követelmény, az túlzottan
általános, tényleges érvényesülésre csak áttételesen számíthat,
valamilyen közvetlenebb, megfoghatóbb célrendszer közbenjöttével.
Nem lehet a fenntarthatóságot egy jogvitában érvényesíteni, ha pedig
lehetne is, semmi nem tartja vissza a jogalkotót attól, hogy
módosítsa a számára esetleg terhes, így kellemetlenné váló esetleges
jogi követelményt. Az EU maga sem fenntartható fejlődésről beszél
immár, hanem fenntartható „növekedésről”, előtérbe helyezve ezzel a
vitairat által is ostorozott anyagias szemléletet.
Amennyiben tehát általános, átfogó, immanens jogi
tartalmat szeretnénk a fenntartható fejlődésnek tulajdonítani, akkor
jobban járunk, ha nincs ilyen igényünk. A kérdéskör összetettsége
nem teszi lehetővé, hogy konzisztens rendszert állítsunk fel. A
fenntartható fejlődés fogalma esetében konstans tartalmi, terjedelmi
változásnak vagyunk tanúi. Sokan és sokszor foglalkoznak a
fenntarthatóság jogi tartalmával: az ENSZ 1995-ös első nagy
szakértői jelentésétől (ENSZ, 1995) az ILA 2002-ben elfogadott és
2012-ben megerősített Újdelhi Nyilatkozatáig (ILA, 2012), vagy
számos tanulmány. A jogi válaszok rendkívül sokrétűek lehetnek,
attól is függően, vajon milyen tartalmat adunk a fenntarthatóságnak
és/vagy fenntartható fejlődésnek, hogy általános jogi vonatkozásait,
nemzetközi vonatkozásait, környezeti vagy fejlődési vonulatait
emeljük-e ki. A reziliencia – lásd később – pedig mindehhez további
hangsúlybeli kiemelésekkel járul hozzá.
Ha tehát a bőség kosarából válogatni és
rendszerezni próbálunk, a leghelyesebb, ha a fenntarthatóság számára
közvetlenül értelmezhető elemeket emeljük ki, melyek nem
kifejezetten generális nemzetközi jogi vonatkozásúak, de a
fenntartható fejlődésre irányuló írásokban egyöntetűen, minimálisan
megtalálhatók, tehát annak legbensőbb lényegéhez tartozhatnak.
1. Az emberi jogok nemcsak a jog, hanem az
erkölcs egyértelmű megnyilvánulásai is, sokan éppen ezért
természetjogi alapokra is visszavezetik azokat, valamint alapvető
kapcsolatot mutathatunk ki a közjóval, a jogok és kötelezettségek
egységében. Magam előszeretettel sorolom a környezethez való jog
rendszerébe a jövő generációk iránti felelősséget, olyan jogi
eszközt keresve ennek megvalósítására, amely ismert és könnyen
alkalmazható, amelyet nem kell még feltalálni és megismertetni,
miközben még a régit sem ismerjük kellőképpen. Ha pedig a generáción
belüli méltányosságot tekintem, mint a fenntarthatóság összetevőjét,
az még szorosabban összefügg a környezethez való joggal, hiszen
kiindulási pontja nem lehet más, mint egy minimális környezeti
állapot biztosítása, amely azonos vagy legalábbis összemérhető a
gazdagok és szegények, Észak és Dél, fejlett és fejlődő országok
számára. Ugyanakkor, ha az emberi jogok nemzetközi színterén
körülpillantunk, különösen a kodifikált jogok körében, nem találjuk
a környezetvédelemre, fenntarthatóságra történő közvetlen utalást.
Ennek egyszerű a magyarázata: a környezethez való jog nem egy
esetben a meglévő emberi jogi rendszer ellentétje, tehát kihívást
jelent azok számára. Az egyik jelen generációkról szól, a másik a
jövőről, az egyik egyénekről, a másik globális szemléletű, az egyik
a szabadságról, a másik kötelezettségekről, az egyik az emberről, a
másik a környezetről is stb. Itt már nem csupán egy új emberi jog
egyszerű bevezetésén kell munkálkodni, majd annak védelmét
ellenőrizni, hanem a kormányzás ethoszát, az ember és a kormányzás
világról alkotott felfogását kell megváltoztatni, tehát a
környezetvédelem – fenntartható fejlődés szélesebb értelemben – a
jelenlegi kormányzási és jogi mechanizmusok megreformálásával
valósítható meg igazán. Térben, tárgyban és időben integrált
szemlélet, komplex gondolkodás kell hozzá. Az ember, jogainak
érvényesítése érdekében tehát nem teheti meg mindazt, amit akar, de
ugyanez igaz mindenkire, még a kormányokra, önkormányzatokra, sőt az
igazságszolgáltatásra is.
Ezekre az összefüggésekre utalt az Európa Tanácson
belül kialakuló javaslat (Európa Tanács, 2009): „12. Manapság tanúi
vagyunk annak, amit az alapvető jogok negyedik generációjának
nevezhetünk, vagy a jogok és kötelezettségek generációjának, amelyek
a jövő társadalmára vonatkoznak. […] Ez egyszerűen csak a generációk
közötti szolidaritás…”
2. A társadalmi részvétel a környezethez
való joggal is szoros összefüggésben van, magába foglalja a
környezeti demokrácia és igazságosság eszméjét, illetve egyben
lehetőséget teremt elsősorban a generációkon belüli méltányosság
érvényesítésére is. Ez indokolta az 1998-as Aarhusi Egyezményt, ami
a kormányzati, állami tevékenységekkel kapcsolatos átláthatóság
eszköze is, mindhárom elemével egyetemben (információs jog,
részvételi jog, igazságszolgáltatáshoz való jog). Megfelelő
társadalmi részvétel csak akkor és annyiban biztosítható, ha ennek
részletes jogi garanciáit megteremti a jog, korrigálva egyben az
egyensúlytalanságot. Tanulságos erre az EU Hetedik Akcióprogram
javaslatának 4. sz. célkitűzése (az uniós környezetpolitika
hasznának maximalizálása) ami nagy jelentőséget tulajdonít az
állampolgári, társadalmi részvételnek, hiszen a felsorolt öt
tételből három erre vonatkozik (információ, bizalom,
jogérvényesítés), miközben a maradék kettő nagyon általános
végrehajtási szempontokat fogalmaz meg csupán. Olybá tűnik, mintha
nagyobb lenne a környezeti szabályozás megvalósulásával kapcsolatos
bizalom a társadalomban általában, mint annak intézményesült,
hatalmi formáiban, a hosszabb távú, választási ciklusoktól kevésbé
függő érdekvédelem reményében.
3. Az együttműködés, a kooperatív eszközök
kiemelt helyen szerepelnek, akár nemzetközi, akár intézmények vagy
érdekcsoportok közötti együttműködésről van szó. Etikai kiindulás a
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MPKP) körlevelének (2008)
egyszerű mondata: „71. …A Föld az egész emberiség öröksége, amelynek
javai eredendően az egész emberiséghez tartoznak.”
|
|
Mindenkinek kötelezettsége a környezetvédelmi
érdekekről való gondoskodás, aminek megvalósítására jogokkal
rendelkezik, és joga érdekei adott lehetőségek közötti
érvényesítése, melyek megvalósítására kötelezettségekkel
rendelkezik. Mindezek legjobban akkor érvényesíthetőek, ha az
érintettek egymásra tekintettel tevékenykednek, együttműködnek. A
jog feladata az ehhez szükséges eszközök rendelkezésre bocsátása. Az
együttműködés feltételezi a döntéshozatal és közvetlen fellépés
közösségét, a konszenzus fontosságát.
Az együttműködés másik oldala a nemzetközi
együttműködés kötelezettsége, amely az egyes államok saját területe,
országa, erőforrásai feletti korlátlan joghatóságának –
szuverenitásának – ésszerű önkorlátozása rejlik, a kölcsönös előnyök
és az együttélés kívánalmainak megfelelően. A nemzetközi
együttműködésnek számos lehetősége van a kétoldalú és többoldalú
együttműködéstől az eseti, akár szerződésben rendezett vagy
nemzetközi szervezetben is manifesztálódó együttműködésig, mint
amilyen a nemzeti intézkedések harmonizálására való törekvés,
amelyben az EU jeleskedik.
4. Az integrációt úgy tekintem, mint ami
összefogja, vagy még pontosabban, intézményesíti a
fenntarthatóságot, kiadván a fenntarthatóság jelenlegi tartalmának
jelentős részét. A Környezet- és természetvédelmi lexikon (Láng,
2001), amikor a fenntartható fejlődésről szól, kiemeli: „A
fenntartható fejlődés elérésének alapvető szükséglete a gazdaság,
társadalom és környezet minden ügyének egy rendszerben történő
kezelése. A fejlődés és a környezet kérdései nem különállóak,
együttesen oldhatók meg.” Az integráció e téren tehát azt
jelentheti, hogy a környezeti érdekek figyelembevételének át kell
hatnia minden más szabályozási tárgykör egészét. Ez a folyamat még
minden országban kezdeti stádiumban van, de egyben elkerülhetetlen
is.
Az integráció elve osztja a fenntartható fejlődés
sorsát, mert annak egyik jellemző útja, sőt a jogi követelményeket
tekintve, annak tényleges megvalósítója, más szavakkal: életszerű
változata, még abban is, hogy sem pontos tartalmát, sem pontos
kereteit nem tudjuk megadni. Az integráció is immár egyre több
összefüggésben említhető – amire a Lisszaboni Szerződés (EUMSz) a
legjobb példa, annak is 7–13. cikkelyei –, ennek következtében kissé
mára elértéktelenedik, hiszen minden egyes újabb összefüggés
megosztja a figyelmet. EU-szinten tehát a környezetvédelem
„integrációs egyeduralma” megszűnőben van.
Az integráció is nélkülözi a pontos szempontokat,
mert tértől, időtől, fejlettségi szinttől, politikai
beállítottságtól stb. függően eltérően tölthetők ki annak keretei.
Az integráció is olyan cél, amit lehetetlen célzott eredményként
megjeleníteni, ezért a hozzá vezető utat kövezzük ki, erre nézve
fogalmazunk meg, akár jogilag is számon kérhető követelményeket
(hatásvizsgálatokat és hasonlókat)
5. Az elővigyázatosság – amely a megelőzést,
kockázatelemzést is felöleli, sőt jelentős etikai háttérrel, a
magatartásokért való kiterjesztett felelősség gondolatával is
összefüggésbe hozható – a megelőzéshez képest egy lépéssel előbbre
gondolkodik, amennyiben már a károsodás veszélyére vezető
tevékenységek megalapozása során el kell kerülni az olyan helyzetet,
amely esetleg a következő lépést jelentő megelőzés alkalmazását
követeli meg. Az elővigyázatosság a valószínűség távolabbi szintjén
érvényesül, igazi feladatot a joggyakorlat számára jelent – ez
esetben arra válaszolva, vajon minden lehetséges következményre
figyelemmel voltak-e. Túllép tehát a megelőzés keretein, amennyiben
a következmények bizonyítandóságának szintjét szállítja le,
megelégedve a tudományos bizonytalansággal, illetve más
megközelítéssel élve: a valószínűséggel a bizonyosság helyett. Ez
nem megalapozatlanság, hanem valamilyen ok-okozati kapcsolatot
feltételezhetünk, amelynek hátterében kockázatelemzési módszerek
állnak. Az elővigyázatosság elve mára a fenntarthatóság, és
különösen a környezetvédelem egyik legsajátosabb jogi elvévé vált,
amely értéket közvetít, szemléletváltozást szeretne elérni, és ennek
érdekében a hagyományos felfogástól eltérő, szélesebb területen ad
felhatalmazást a beavatkozásra.
6. A jogi szabályozás vagy államszervezeti
kérdések körébe sorolható végül a szubszidiaritás is, amely többek
között az alább tárgyalásra kerülő reziliens megoldások számára
különösen fontos előfeltétel, felölelve nemcsak a feladatok és
kapcsolódó hatáskörök megfelelő és hatékony megosztását, hanem a
különböző szervezeti rendszerek – állam és vele együtt
önkormányzatok, társadalmi csoportok, gazdasági vállalkozások,
egyházak, kisközösségek stb. – bevonását. A szubszidiaritás ebben a
megközelítésben a környezeti cselekvés szintjének körültekintő
megválasztására utal, a hatékonyság kritériumával megerősítve,
alátámasztva.
Amikor a fenntartható fejlődés és a szubszidiaritás
kérdését kapcsoljuk össze, annak számos vetülete jelenhet meg, a
teljesség igénye nélkül:
• az erőforrások feletti szuverenitás,
összekapcsolva az ezek felhasználására vonatkozó felelősséggel,
különösen a nemzetállamok egymás közötti viszonyában;
• az emberiség közös öröksége, olyan területekkel,
erőforrásokkal kapcsolatosan, amelyek egyfajta globális kormányzás
alatt állnak;
• az emberiséget közösen foglalkoztató problémák
ismét a megfelelő szint kijelölését, kiválasztását igénylik;
• a társadalmi részvétel minden szintje;
• az emberi jogok;
• a kisebb, illetve együttműködő szervezetek
képesek rugalmasan reagálni, alkalmazkodni, a nagyobb szervezetek
sokkal merevebbek és lassabban mozdulnak.
• az együttműködés elve ismét csak a
szubszidiaritás segítségével működhet, mert meg kell találni a
megfelelő együttműködő szinteket.
Végezetül marad egy olyan kérdés, ami eredendően
nem társadalmi vagy államszervezeti problémaként jelent meg, és ez a
reziliencia (lásd Tamás – Bulla, 2011). A fenntartható fejlődés
egyik „apostola” mondta (Meadows, 2010): „Sokkal inkább érdekel
engem a »reziliencia« fogalma. Ez a koncepció azt mutatja meg, hogy
egy vállalat, város vagy ország miként szerveződik oly módon, hogy
képes legyen működni akkor is, ha súlyos válságok érik. Azok a
politikák, amelyek a rezilienciát fejlesztik, fenntarthatóbbá
tehetik a rendszert.”
A reziliencia lényege tehát a válsághelyzetekhez
való adaptáció, illetve a rugalmas reakció képessége, amely sok
lehetséges elemet foglal magába, melyek közül számosat emlegettem
fentebb. A reziliencia számomra a fenntarthatóság egyik
megnyilvánulási, megvalósulási formája, hiszen célja az, amire eddig
kevésbé gondoltunk – a váratlanra való felkészülés, az alkalmazkodás
művészete vagy tudománya, hogy kezelni lehessen a helyzeteket. Tehát
nem: fenntartható fejlődés vagy reziliencia, hanem: fenntartható
fejlődés és reziliencia. A reziliencia önmagában nem, vagy csak
korlátozottan ad értékmegjelölést – nincs például sem inter-, sem
intragenerációs méltányossága, közös, de megkülönböztethető
felelőssége stb. –, viszont eszközöket, módszereket ad, amelyekkel
pedig éppen a fenntartható fejlődés adós kissé.
Lehetséges elvárások a reziliens társadalom felé
(Kerekes, 2011): „A rugalmas, alkalmazkodni képes és ezért
fenntartható társadalmi-ökológiai rendszert a következők jellemzik:
• a diverzitás fenntartása és megőrzésének
támogatása (biológiai, tájképi, gazdasági és társadalmi értelemben
is),
• az ökológiai sokféleség ember általi
»kontrolljának« korlátozása,
• a modularitás tisztelete (a csatlakozó rendszerek
jobban viselik a sokkhatást),
• a tanulás, a társadalmi hálózatok és a helyileg
kifejlesztett szabályok fontosságának felismerése és hangsúlyozása.”
A Túlélés Szellemi Kör vitairata teljes rendszerben
gondolkodik, és ehhez kívántam adalékot szolgáltatni a jog, a
szabályozás problémáinak, különösen lehetséges eszközeinek
felvonultatásával. A kép inkább vázlatosnak mondható, a lényeg, hogy
léteznek olyan jogi és igazgatási keretek, megoldások, amelyek révén
közelebb kerülhetünk a fenntartható fejlődés megvalósításához. Amint
jeleztem, mindez azonban akkor lehet a legkisebb mértékben is
működőképes, ha létezik és megindul a hosszabb távú gondolkodás, nem
csupán nemzeti mértékben, hanem regionális – EU-integráció – és
világméretekben is. Pillanatnyilag erre vajmi kevés esély
mutatkozik.
Kulcsszavak: fenntarthatóság/fenntartható fejlődés jogi tartalma,
közjó, jól-lét, generációk közötti méltányosság, környezethez való
jog, konfliktus más emberi jogokkal, társadalmi részvétel,
együttműködés, integráció, elővigyázatosság, szubszidiaritás,
reziliencia
IRODALOM
ENSZ (1995): Report of the Expert Group
Meeting, Geneva, 26–28 September 1995. •
WEBCÍM
EU (2012): Javaslat az Európai Parlament
és a Tanács határozata a 2020-ig tartó időszakra szóló általános
uniós környezetvédelmi cselekvési programról „Jólét bolygónk
felélése nélkül”, Brüsszel, 2012. 11. 29. COM (2012) 710 final,
2012/0337 (COD)
Európa Tanács (2009): Doc. 12003
Parliamentary Assembly, 11 September 2009. •
WEBCÍM
ILA (2012): Resolution No. 7/2012,
Committee on International Law on Sustainable Development •
WEBCÍM •
WEBCÍM
Kerekes Sándor (2011): Fenntarthatóság és
társadalmi felelősség – A globalizálódó világ megoldatlan problémái.
Magyar Bioetikai Szemle. 1,
Láng István (főszerk.) (2001): Környezet- és természetvédelmi
lexikon. Akadémiai, Budapest
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia
(MKPK) (2008): A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia 2008. évi
körlevele, ’Felelősségünk a teremtett világért’. •
WEBCÍM
Meadows, Dennis L. (2010): Is “Sustainable
Development” an Oxymoron? Pictures of the Future. Spring •
WEBCÍM
Muzslay István (1995): Gazdaság és
erkölcs. Márton Áron, Budapest •
WEBCÍM
Tamás Pál – Bulla Miklós (szerk.) (2011):
Sebezhetőség és adaptáció, A reziliencia esélyei. MTA Szociológiai
Kutatóintézet, Budapest
|
|