Bevezetés
Láng professzorék említett publikációja (Láng – Kerekes, 2013) a
szerzők értelmezéseivel kiegészítve olyan szakértői csoport
vitairatát ismerteti, mely korunk talán legkomolyabb kihívásával, a
fenntarthatóság biztosításának lehetőségével foglalkozik, az ezzel
összefüggő hazai feladatokat vázolja fel. Ez a hozzászólás a műszaki
szakemberek, közülük is elsősorban az építőmérnökök és az építészek,
az említett, ambiciózus célhoz való hozzájárulási lehetőségét
választotta témájául, egy közelmúltban kifejlesztett tudományág, az
élettartam mérnöki tudomány egyes alapelveinek és eredményeinek
felhasználásával.
Élettartam mérnöki tudomány
Az 1980-as évek végén Finnországból indult lifetime engineering
(élettartam mérnöki tudomány) azt az elsődleges célt tűzte ki maga
elé, hogy enyhítse azt az ellentmondást, ami a nagy értékű
közlekedési és mérnöki létesítmények egyszeri, hosszú távú
beruházási költsége és az ismétlődő, rövid távú fenntartási,
üzemeltetési, gazdálkodási stb. döntései és költségei között állnak
fenn (Sarja, 1989). Az élettartam mérnöki tudomány legfontosabb
alapelvei:
• a létesítményeket a teljes élettartamukra (akár
80–100 évre is) – beleértve az ún. élettartam végi stratégiákat –
tervezik;
• a tervezés során erre az időszakra a
műszaki-gazdasági-környezeti-humán-kulturális szempontokat
együttesen optimalizálják;
• az előbbi alapelvből következően a tervezés olyan
team feladata, amelyben a hagyományos tervezési csapaton (például
építész, statikus, elektromos, gépésztervező) kívül ökológus,
fizikus, rendszertervező stb. is aktívan részt vesz;
• az elvi (koncepcionális) tervezési fázisra sokkal
nagyobb hangsúlyt helyez, mint a részletes tervezésre; ennek, a
jelenleg elterjedt gyakorlattól alapvetően eltérő közelítésnek
indokaként az elvi tervezésnek a létesítmény egész élettartam alatti
minőségére gyakorolt döntő hatását hozzák fel;
• az egyes szóba jövő tervezési változatok
összehasonlításakor többkritériumos elemzést és annak eredményei
alapján történő optimalizálást tart szükségesnek, ennek során
nehezen vagy egyáltalán nem számszerűsíthető tényezőket is
figyelembe vehetnek.
A következőkben, az élettartam mérnöki tudomány
egyes elveire támaszkodva, néhány olyan, a hazai gyakorlatban is
megvalósítható elemet vázolok fel, amely a társadalom „túléléséhez”
érdemlegesen hozzájárulhat (Gáspár et al., 2011).
Létesítmények újszerű, környezetbarát tervezése
Az épületek és a különböző közlekedési létesítmények (utak, vasutak,
hidak, alagutak stb.) tervezésére az élettartam mérnöki tudomány az
általánosan elterjedthez képest újszerű módszertant ajánl, amelynek
környezetbarát elemei közé tartoznak a következők:
• az energiaigény lehető legalacsonyabb szintre
való leszorítása (a felhasznált anyagok, az alkalmazott technológiák
annak messzemenő figyelembevételével történő kiválasztása, hogy azok
a létesítmény teljes élettartama során a lehető legkevesebb,
általában csupán környezetszennyező módszerekkel előállítható
energiát igényeljenek);
• a szénlábnyom („karbonlábnyom”) minimalizálása (a
létesítmény minden elemének megtervezésekor hangsúlyozottan arra
törekszenek, hogy az alapanyagok előállítása, a keverék gyártása, az
egyes szállítási műveletek, a helyszíni bedolgozást, majd a
forgalomba helyezést követően a fenntartás, a felújítás, az
üzemeltetés, illetve az élettartam végi stratégiák alkalmazása a
lehető legkisebb mennyiségű, üvegházhatású gázt állítson elő, és
ezzel a káros következményekkel járó éghajlatváltozást mérsékelje);
• a moduláris tervezés (az általában meglehetősen
komplex létesítmények egyes elemeit annak megfelelően tervezik meg,
hogy élettartamuk alatt várhatóan milyen igénybevételeknek lesznek
kitéve, és ebből adódóan mennyire hosszú ciklusidőre lehet
számítani; ezzel az eljárással el lehet kerülni, hogy a létesítmény
egyes moduljai a szükségesnél nagyobb teljesítményű és általában
érdemlegesen drágább anyagokból készüljenek, amelyek előállítása
szinte minden esetben több környezeti kárt okoz, illetve nagyobb
környezeti kockázatot jelent);
• az egyes tervezési változatok többtényezős vagy
többkritériumos elemzése során a létesítménynek az egész
élettartamra előrebecsült pénzügyi és környezeti költségein kívül
olyan – a fenntarthatósággal közvetlen kapcsolatban levő –
tényezőkre is összpontosítanak, mint az életminőség, a kényelem, az
esztétika, amelyeket leíró jelleggel, célszerűen a következő öt
csoportba történő besorolással minősítenek: nagyon nagy, nagy,
közepes, kicsi, nem értékelhető;
• a humán szempontok érvényesítése (az élettartam
mérnöki tudomány alapelveinek figyelembevételével történő mérnöki
létesítménytervezés egyik kiemelt szempontja, hogy az építmény sem
előállítása során, sem pedig egész élettartama alatt az embereket ne
veszélyeztesse, így mérgező anyagot ne tartalmazzon, ne legyen
veszélyes mértékű radioaktív sugárzása, ne okozzon élet- vagy
balesetveszélyt, komolyabb kényelmetlenséggel ne járjon stb.);
• az állat- és a növényfajok sokszínűségének a
megőrzése (a különböző épületek és építmények egyes tervezési
variánsai közül történő választás egyik lényeges szempontja, hogy a
terv megvalósítása, a létesítmény egész élettartamára kiterjedően ne
veszélyeztesse a természeti környezetet, azaz ne akadályozza a
növények és állatok „túlélését”);
• az élettartam végi stratégiák közül a
környezetbarát változatok előtérbe helyezése (már a tervezés
stádiumában különleges figyelmet fordítanak arra, hogy a hosszú –
akár ötven-
|