Kisegyházak – történelmi tükörben
A historiográfia egyik fontos és önálló diszciplínája az
egyháztörténet-írás, amelynek ugyanúgy megvan a saját
tudománytörténete, mint a társadalomtörténetnek, hadtörténetnek,
művelődéstörténetnek stb. Az egyháztörténet művelése nagyjából
egyidős magával a történetírással, már csak azért is, mert az első
historikusok maguk is egyháziak voltak, a középkorban pedig az
egyháztörténet integráns része volt egy adott állam vagy nép
történetének. Az újkor századaiban a historiográfiával együtt
változott, fejlődött az egyházak történetének írása is. Egyre
„professzionálisabb” műfajjá vált, elindult a belső
differenciálódása is, megjelent az igény a nagy összefoglaló
monográfiák készítésére ugyanúgy, mint egyes egyházközségek, vallási
irányzatok, egyházi személyek életrajzának feldolgozására egyaránt.
Minél nagyobb idő telt el egy adott egyház létrejötte óta, annál
természetesebb volt az igény, hogy visszatekintsen önnön múltjára,
kialakulására, az állammal és más felekezetekkel való kapcsolatának
összefoglalására, a források feltárására és szisztematikus
közzétételére. Természetes tehát, hogy a római katolikus
egyháztörténetek mellett a 18. századtól megnőtt a protestáns
egyháztörténeti munkák iránti igény, ahogy a 19. század végétől
egyre differenciáltabb és hivatásosabb műfajjá vált az
egyháztörténet-írás. Mindezzel párhuzamosan kialakult e diszciplína
elméleti háttere, módszertana is, az azzal természetes módon együtt
járó elméleti vitákkal, útiránykeresésekkel együtt. Az
egyháztörténet-írás mindezeken túl kezdettől fogva hordozott egy más
történeti műfajokra kevéssé jellemző belső vitapozíciót, ami
rendszerint annak mentén kristályosodott ki, hogy minek is tartsuk a
vallási közösségek múltjával foglalkozó tudományt: alapvetően a
teológiai vagy alapvetően a történeti tudományok részének. Előbbi
hívei – kimondva vagy kimondatlanul – úgy vélték, igazán csak az
egyháziak érthetnek hozzá, hiszen számukra az egyház története része
valamiféle üdvtörténetnek, lévén egy történelmi múltban kezdődött,
ám ma is létező intézmény múltjáról értekeznek. Utóbbi hívei az
egyházakat az állam, a társadalom fontos, de nem kizárólagos
intézményeiként szemlélik, az egyháztörténetet az általános emberi
(nemzeti stb.) história keretei közé igyekeznek illeszteni.
Mindezt azért tarthatjuk fontosnak előrebocsátani,
mert a Rajki Zoltán és Szigeti Jenő által jegyzett monográfia
óhatatlanul fontos állomása lesz egy viszonylag új, ám máris
kanonizálódó egyháztörténeti műfajnak: a kisegyház-történetnek. A
„nagy” („történelmi”) egyházak is eljutottak egy-egy olyan pontra,
amikor összefoglaló igénnyel tekintettek vissza saját múltjukra,
akár a kizárólagos történeti érdeklődés, akár valamiféle önigazolás
motiválta szerzőiket. Magyarországon a 19. század második felében
jelentek meg azok az újabb keletű vallási mozgalmak, melyek
egyértelműen a modern, polgári (polgárosodó) társadalmak jellemzői.
Olyan közösségekről beszélünk, amelyek ugyanúgy keresték a
„hivatalos” vallásosságon túli lehetőségeket, elégtelennek vagy épp
az üdvtörténet szempontjából pályát tévesztettnek minősítették a
kiépült, nagy társadalmi támogatottságú egyházak tevékenységét. (A
19. századi Magyarországon egyértelműen ide sorolható a református
és az evangélikus egyház is, melyek legfeljebb főbb tanaikban
emlékeztettek saját 16–17. századi előzményeikre.) A hivatalos
felekezetek által görbe szemmel nézett kisegyházak, szabadegyházak,
új vallási mozgalmak azonban meg tudtak gyökeresedni a magyar
társadalomban is, s bár létszámuk tekintetében mindig is a „nagyok”
mögött maradtak, híveik odaadó vallásossága, a közösségek missziós
elkötelezettsége fontos színfoltját jelentik a hazai
egyháztörténetnek. A kötet Ajánlását jegyző Kamarás István találóan
fogalmazta meg ezt: „Bár a szabadegyházi közösségek hívei még mindig
csak töredékét képezik a lakosságnak, történetüket a szerzők úgy
tematizálták, hogy az egy cseppet sem maradt periférikus »történelem
alulnézet«-ként, hanem rálátást nyit a fősodorra, vagyis magára a
Történelemre. És ami még ennél fontosabb: segíti a vallási másságok
megismerését, megértését, értékként elfogadását.” (10.)
A köznyelvben összefoglalóan „szektákként”
megbélyegzett kisegyházak történeti kutatásai az utóbbi időben
fellendültek. Számos tanulmány foglalkozott az utóbbi évtizedekben a
tevékenységükkel, s már nemcsak a vallási csodabogarak iránti
figyelem, egy-egy szociológiai vagy vallási néprajzi esettanulmány,
hanem számos olyan történeti feldolgozás is foglalkozik velük,
amelyeket már nemcsak lelkes műkedvelők és önreprezentációt kereső
egyházi személyek vetettek papírra. (A – többek között – a szerzők
bábáskodásával 2006-ban létrejött Kisegyház-kutató Egyesület már
szervezetten fogja össze a baptisták, metodisták, adventisták stb.
múltját kutató szakembereket, teszi közzé a vonatkozó
dokumentumokat.)
Rajki Zoltán és Szigeti Jenő monográfiája a hazai
kisegyház-kutatásnak abban az értelemben lehet mérföldköve, hogy
„kánongyanús”. A mű önmagában jelzi, hogy a kisegyháztörténet-írás
is túljutott saját hőskorán, nemcsak elegendő történeti idő telt el
az újabb vallási közösségek múltjának feldolgozására, hanem arra is
alkalmassá vált, hogy jól használható általános összefoglaló
monográfia tekintse át a múlt vonatkozó darabját. Ahogy a katolikus,
református stb. egyháztörténetben is beszélhetünk a későbbieket
megtermékenyítő alapművekről, úgy a Rajki–Szigeti-kötet e
diszciplínában jogosan tart igényt efféle szerepre.
A szerzőpáros is érezhette ezt, közösen írott
Bevezetésükben ugyanis bőséges historiográfiai, illetve módszertani
áttekintést nyújtottak. (11–25.) Utóbbi szempontjából a
gyűjtőfogalom kialakítása volt talán a legproblematikusabb, hiszen
különböző teológiai elveket valló és hitgyakorlatot űző közösségeket
kellett egy kalap alá venniük, amelyre ők a „szabadegyház” terminust
tartották a legalkalmasabbnak. Talán igazuk van, ez a legkevésbé
problematikus a többi választható lehetőség mellett, mindenesetre a
kapcsolódó egyháztörténeti jelenségek megfogalmazására kétségtelenül
alkalmas.
A kötet mindkét szerzője számos kisegyház-történeti
tanulmánnyal jelentkezett már az elmúlt években, jelentős
kutatómunka áll a hátuk mögött, az egyébként tanítvány-mester
viszony nem jelent
|
|
kettejük között színvonalbeli különbséget. A
fontos, hogy nem pusztán korábbi munkásságuk összegzéseként, hanem
új szemléletű monográfiaként írták meg művüket. Az első hat (a
szabadegyházak 19. századi indulásától 1945-ig terjedő) fejezet
szerzője Szigeti Jenő, a további háromé (1945–1990) Rajki Zoltán.
Szigeti széles történeti horizontot rajzol a 19. századi társadalmi
változások (a városiasodás valamint a paraszti kultúra
funkcióváltásai) révén, melyek tanulságos hátterét adják az első
baptista misszióknak ugyanúgy, mint a „parasztprófétáknak”, az
adventista és metodista közösségek megjelenésének egyaránt. Az első
világégés idején, majd a két világháború közötti időszakban már
jelentős számú szabadegyházi közösség tevékenykedett az országban,
melyek ellen a kor történelmi egyházai, illetve állami hatóságai
egyaránt harcot folytattak spirituális és adminisztratív eszközökkel
egyaránt – tanulságos leírását adva nemcsak az önmaguk
vallásszabadságáért folytatott küzdelemnek, hanem általában a
Horthy-rendszernek is. Szigeti Jenő korszakonként és felekezetenként
aprólékosan mutatja be, kik voltak az egyes közösségek meghatározó
személyiségei, milyen harcot vívtak a legalitásért, milyen
megpróbáltatásokat szenvedtek önmagukért és (például a háborús
üldöztetések idején) másokért is.
1945-tel alapvetően változott meg a helyzet. A
Horthy-rendszer nyomasztó „keresztény-nemzeti” ideológiáját előbb a
kisegyházak számára pár év valódi szabadság, a vallási egyenjogúság
reménykeltő időszaka követte, majd a kommunista pártállammal szemben
próbálták védeni missziójukat. A korábban üldözött kisegyházak
„társutasaivá” váltak a történelmi egyházaknak, a szervezeteiket
összefogó Szabadegyházak Tanácsa a pártállami egyházirányításnak
legalább annyira tipikus szerveződése lett, mint maga az Állami
Egyházügyi Hivatal (ÁEH). Rajki Zoltán fejezeteiben – a korszak
jellegéből, feldolgozottságából fakadóan – sokkal inkább
támaszkodott az utóbbi évek levéltári kutatásaira, az ÁEH és az
állambiztonság mellett a kisegyházak saját iratőrző együtteseire is.
Rajki részletesen foglalkozik a legális és illegális kisegyházi
mozgalmakkal, a pártállam egyházpolitikájának kisegyház-tükörben
mutatkozó arculatával is.
Bár a szerzők óvakodtak a rendszerváltás (mármint
az 1989–90-es rendszerváltás) utáni időszakra történő kitekintéstől,
vaskos, adatgazdag, ugyanakkor egyenletes színvonalával és
olvasmányosságával is figyelemre méltó monográfiájuk felhívja a
figyelmet a kisegyház-történet folyamatosságára. Mely műfaj immár
egy – vélhetően széles körben forgatott és idézett – kézikönyvvel is
rendelkezik.
A kisegyház-kutatásnak egész más jellemzőit mutatja
fel a szintén nemrég megjelent, Holló Péter szerkesztette kötet. Nem
összefoglaló monográfiáról, hanem forráskiadványról, nem több
korszak áttekintéséről, hanem „csak” a Kádár-rendszerről, illetve
nem általában a szabadegyházakról, hanem egyetlen felekezet, az
adventisták történetével foglalkozik. Bizonyos szempontból beleillik
az „ügynökkérdés” néven elhíresült, gyakran inkább a szenzációkra
fogékony újságírók és nem a történészek által művelt legújabb kori
műfajba. „Bizonyos szempontból” – mert más szempontból nézve az is
kérdéses, van-e egyáltalán mibe beleilleszkedni. Beszélhetünk-e – a
kétségtelenül nagyszámú forráspublikáció, áttekintő tanulmány stb.
ellenére – a pártállami múlt eme kényes kérdésével való szakmai
és/vagy etikai szembenézésről? Jó kísérletekről bizonyosan, amint ez
a kötet is bizonyítja, más – egyházi személyek titkosszolgálattal
való együttműködését dokumentáló – munkákhoz hasonlóan. Ez a kötet a
történelmi múlt részeként viszonyul az ügynökkérdéshez, történelmi
forrásokként kezeli és teszi közzé az ügynökaktákat, jóllehet a
szerzők gyakran érzékeltetik, hogy például a hetvenes évekből ránk
maradt jelentések tanulságai a napjainkba kapaszkodnak.
Holló Péter tanulmánya a pártállami egyházpolitika
általános áttekintését, Köbel Szilviáé a H. N. Adventista Egyház és
az állambiztonság kapcsolatait mutatja be. A könyv gerincét egy
három részre osztott szemelvénygyűjtemény adja, ebből kettő Köbel
Szilvia, egy pedig az egyik (megfigyeltként, a pártállami
egyházpolitikával szemben állóként) érintett, Vankó Zsuzsa
összeállítása. A legtöbb ügynökakta Szakács József adventista
lelkész (fedőnevén: Szaniszló Pál), később a Szabadegyházak
Tanácsának elnöke tollából származik. Aprólékos, helyenként túlbuzgó
beszámolókat írt évtizedeken át a tartótisztjeinek, részletes
jelentései, a felettesei elégedettségét kiváltó intézkedései
megerősítenek egy szomorú tapasztalatot: a 20. század második
felének egyháztörténetét kutatók számára nem csupán az egyházak
saját iratai, sajtója, visszaemlékezései alkotják az alapvető
forrásbázist, hanem ezek a „mások életébe” bepillantani akaró
dokumentumok is. Szakács-Szaniszló vaskos kötetekre rúgó „életművét”
őrzik a titkosszolgálati kartotékok. A szerzők csak az ő személyét
leplezték le, bár kisebb terjedelmű iratokat más, az adventista
egyházba beépített ügynököktől is közzétettek. A kötetet
tanulságosan színesíti néhány, fotókópiában közölt dokumentum.
Mindebből tanulságosan rajzolódik ki, hogy milyen mélységben
avatkoztak be a pártállam szervei az adventisták életébe, hogyan
használták fel a rendszerrel szemben kritikus vagy az azzal való
együttműködést keresztény hitelvi alapon elfogadni képtelen
egyháztagokkal, vezetőkkel szemben a befolyásukat.
Egyes következtetések megfogalmazására a kötetet
záró fejezetben Vankó Zsuzsa tett kísérletet Hitelvi és etikai
kérdések – A múlt tanulságai és a jövő veszélyei címmel. A személyes
motívumoktól is vezérelt visszatekintés zárszava nemcsak az érintett
hívő közösségek, hanem a történelmi múlt valamennyi kutatója számára
fontos – az egyenességet és a hitelességet nevezi a hasonló
levéltári fáradozások legfontosabb motiváló tényezőjének. (Rajki
Zoltán – Szigeti Jenő: Szabadegyházak története Magyarországon
1989-ig. Budapest: Gondolat, 2012. 406 p.; Holló Péter szerk.:
Háttér: állambiztonsági dokumentumok a H. N. Adventista Egyház
magyarországi történetéből. Budapest: Spalding Alapítvány, 2012. 288
p.)
Fazekas Csaba
egyetemi docens, Miskolci Egyetem
Bölcsészettudományi Kar, Politikatudományi
Intézet
|
|