Kérdések és válaszok a cigányságról
Hitvalló műfaj a káté. Az általam ismert Heidelbergi Káté a
református egyház híveinek készült, s olyan kérdésekben igazítja el
a híveket, mint az emberi nyomorúság, a megváltás, a teremtés, a
keresztség vagy a „végvacsora”.
Fleck Gábor és Szuhay Péter is kátét írtak.
Kérdéseik nagyon is evilágiak, kiindulópontjuk azonban szintén
hitbéli. A cigányság, melynek mibenlétére a kérdések és a rájuk
adott válaszok vonatkoznak, korántsem olyan létező, melynek
mibenlétére a fizikai tények adta bizonyosság birtokában
válaszolhatnánk. A határ a cigány és a nem cigány között sem nem
éles, sem nem határozott.
Ha mintát veszünk a kérdésekből, melyekre a szerzők
választ adnak, nyilvánvaló lesz, hogy ahány nézőpont, annyiféle
válasz. Miként nincs biztos válasz arra a kérdésre sem, hogy Mi a te
egyetlenegy vigasztalásod életedben és halálodban?, úgy nincs biztos
válasz azokra a kérdésekre sem, amelyeket a szerzők kátéjukban
összegyűjtöttek. Az emberi meghatározatlanságra adott roma
meghatározás része a magyar meghatározásnak. Jogi, szociológiai,
kulturális antropológiai, szociálpszichológiai szempontok
elválaszthatatlanul kavarognak minden egyes kérdés kapcsán. Íme, pár
kérdés mutatóba: Ki a cigány? Mi illő: cigányt vagy romát mondani?
Mikor jelentek meg, és terjedtek el Európában a cigányok? Milyen
elképzelések élnek a cigányok származásáról, és mi ma az elfogadott
tudományos álláspont? Azonos arányú-e az össznépességen belül Európa
különböző országaiban a cigányok jelenléte? Hogyan reagáltak az
elmúlt években a romániai cigányok megjelenésére Olaszországban és
Spanyolországban? Akit a többség annak tart, vagy aki magát annak
mondja? Milyen volt Magyarországon a népességen belül a cigányok
aránya az ezredfordulón, és lesznek-e 1,5 millióan 2050-ben?
Azonos-e a cigányok korfája a társadalom összességével, avagy attól
eltérő? Hogyan nevezik romani nyelven a cigányok holokausztját? Mi
történt ekkor?
Ezek a kérdések léteznek. A szerzők érdeme, hogy
nem maguk találták ki a kérdéseket, hanem az életből vették azokat.
Valamennyien, akik ma Magyarországon élünk, szembesülünk ezekkel a
kérdésekkel. Fleck és Szuhay kátéja megadja a válaszokat. De az
eredeti kátéktól eltérően sosem színlelik azt, hogy a válaszoknak ne
lehetne alternatívájuk Nem mondják meg a „tutit”. Inkább azon
vannak, hogy az olvasókat inspirálják további válaszok keresésére.
Fleck és Szuhay kátéja felfedező útra invitál egy
nagyon közeli, s ugyanakkor nagyon távoli világba. Előítéletek,
sporadikus tapasztalatok, sztereotípiák, szorongások, félelmek,
néhol utópikus remények prizmáján keresztül látjuk ezt a titokzatos
világot. Paradox módon senki sem mondhatja, hogy mindent tud a
cigányokról. Ha roma, ha nem, a titok és a homály nem oszlik. A
könyvnek, amelyről most beszélek, különleges érdeme, hogy képes
felvillantani a sokszínűséget, a perspektívák sokféleségét, a roma
és nem roma együttélés szövevényét, mely nem ismeri az
egyértelműséget, a határok fix választóvonalát, a fekete vagy fehér
biztonságát.
|
|
A könyvnek nincs narratívája. A kérdések a
hétköznapi érdeklődés ritmusában követik egymást. Az olvasást bárhol
el lehet kezdeni, s bárhol abba lehet hagyni. Egy olvasás amúgy sem
elég. A kérdések, mivel nem a szerzők agyszüleményei, hanem az élet
kérdései, újra meg újra visszatérnek bennünk, s ilyenkor újra fel
kell lapozzuk a könyvet, hogy megnézzük, mit írtak a szerzők.
Aki ma Magyarországon felnőtt fejjel él, nem
kerülheti el a kérdéseket, melyeket Fleck és Szuhay megfogalmaznak.
Az alapkérdés, melyre válaszként az egész könyv született, hogy
miként lehetséges úgy élni a mai magyar társadalomban, hogy
jószerével senki nem tud semmit ennek a társadalomnak a legégetőbb
problémájáról. Nem mintha nem lennének vizsgálatok, statisztikák,
melyek a roma népesség számarányát, belső tagoltságát, a nem roma
népesség diszkriminációra sosem rest hajlandóságát, a közpolitika
nyomorát, a politika cinizmusát mutatnák. Rengeteg dolgot tudunk a
részletekről, de semmit se tudunk az egészről.
A magyarországi romaprobléma része az iszonyatos a
tudatlanság, melyet súlyosbít az érzelmi gyökerekből táplálkozó
elzárkózás. Ez a káté akkor lesz hasznos, ha bevonul a
középiskolákba, s részévé válik a tananyagnak.
A káté műfaja egyenest felszólít a pedagógiai
alkalmazásra. A válaszok akkor válnak tudássá, ha sokoldalú
tapasztalatszerzéssel, önálló tanulással társulnak. Mindenkinek
magának kell elindulnia a felfedező útra, mely nemcsak, s nem is
elsősorban kifelé, hanem befelé vezet. A roma, akit nem ismerünk, az
bennünk van. Mi magunk vagyunk a Másik, akinek látványa iszonyattal
tölt el bennünket, akitől menekülünk, akitől elzárkózunk, akit nem
akarunk ismerni.
E kis könyv legnagyobb érdeme, hogy rádöbbenti az
olvasót: a csoport, melyet cigánynak lát és láttatnak vele, nem
akadály a polgári, demokratikus Magyarország céljának megvalósítása
útján. Ellenkezőleg, addig nem lesz Magyarországon polgári
társadalom, míg az emberi létből adódóan magától értetődő és
elidegeníthetetlen jogok teljessége nem illet meg mindenkit, aki a
születés véletlene vagy a sors szeszélye erre a földre nem sodort.
Nem tehetünk kivételt, nem tehetünk úgy, mintha az emberi és polgári
jogok 1791-ben Párizsban elfogadott nyilatkozata egyesekre
vonatkozna, másokra viszont nem. A sors mindenki számára teret nyit
az életben, s nem lehet erő, mely ebben megakadályozhatja.
Az emberi jogok elidegeníthetetlenségébe vetett hit
alapján válaszolhatjuk meg Fleck Gábor és Szuhay Péter kátéja
kérdéseit. Aki nem hisz az emberi jogokban, nem hisz az
egyenlőségben azt ez a könyv (sem) fogja meggyőzni. A könyvben
olvasható válaszok kiválóak, mert érveket adnak azoknak, akik
nemcsak hinni, hanem tudni is akarnak. Biztos vagyok abban, hogy a
könyv, melyet most kezünkben tartunk, bővülni fog a jövőben. Érdemes
lenne internetre vinni, s gyűjteni a kérdéseket, gyűjteni a
válaszokat, melyekre reflektálhatnának a szerzők. (Fleck Gábor –
Szuhay Péter: Kérdések és válaszok a cigányságról. Budapest:
Napvilág, 2013)
Csepeli György
szociológus, Eötvös Loránd
Tudományegyetem
Társadalomtudományi Kar
|
|