I. Bevezető gondolatok
A címben megjelölt téma a társadalom minden szintjét érintve
aktuális kérdéseket vet fel. Jelen írás célja nem a különböző
szakterületek kihívásaira adott válaszok összegyűjtése, sokkal
inkább egyfajta vezérfonalat szeretne adni, emberi természetünk
jellemzőit szem előtt tartva, a tudományos gondolkodás és kutatás
összetett feladatához.
A témakör mélyebb megértését segítő dokumentumok
közül kiemelhető Az Egyház társadalmi tanításának kompendiuma, II.
János Pál pápa 1999-ben megjelent Fides et Ratio kezdetű enciklikája
és a Katolikus Egyház erkölcstanával foglalkozó, 1993-ban megjelent
Veritatis Splendor kezdetű enciklikája, XVI. Benedek pápa 2009-ben
napvilágot látott Caritas in Veritate kezdetű enciklikája az ember
teljes értékű fejlődéséről, valamint a Magyar Katolikus Püspöki
Konferencia 2008-ban megjelent Felelősségünk a teremtett világért
körlevele a teremtett világ védelméről. A fentieken kívül jelentős
támpont a Katolikus Egyház Katekizmusa.
Ugyancsak fontos forrásnak tekinthető a
Szentírásban található Teremtéstörténet leírása. A világ
keletkezésének bibliai magyarázata etiológiai leírás, ennek
megfelelően az ok-okozati összefüggések szemlélete az irányadó, nem
a szó szerinti jelentéstartalom. A Teremtéstörténet (vö. Ter 1-3)
világról alkotott képe kiemeli annak szépségét, eredendő jóságát. Az
ember mint Isten képmása különleges helyet foglal el a Teremtésben,
melyben ajándékba kapta teremtményi és személyi mivoltát,
szabadságát, felelősségét. Benne él a kozmosz megismerésének vágya,
s ezzel együtt felelős az általa felfedezett világ gondozásáért.
A környezet, a teremtett világ őrzése és az arról
való felelős gondolkodás időszerű kérdés. A természeti környezet
pusztulása, a globális klímaváltozás hatásai egész Földünkön
érezhetőek. A hőség, az aszály, az ivóvízhiány, a pusztító viharok
és árvizek, a kieső termés, a betegségek terjedése és még
sorolhatnánk, óriási mértékben veszélyeztetik a ma élők, de a jövő
generációinak életfeltételeit is. A teremtésben eredendően meglévő
harmonikus kapcsolat a teremtett világgal a szabadság helytelen
megélése következtében széttöredezett. Az önzés, a kizsákmányolás
hatásait saját bőrünkön érezzük. A szenvedések közepette mégis ott
él a Jézus Krisztus megváltói művében nekünk adott remény arra, hogy
az Istennel való közös együttmunkálkodás révén legyőzhetjük a
sokszor kilátástalannak tűnő nehézségeket (vö. Kol 1, 14-20).
Jelen írás két fő területet és ennek megfelelő két
fő szempontot tart szem előtt: a teremtett világ védelmét és a
szociális igazságosság, azon belül a közjó elvét. Ugyancsak
kiemelendő, hogy a téma megközelítésében elengedhetetlen az ember
egységes szemlélete, intellektuális, szellemi, lelki, kapcsolati
adottságainak együttes figyelembe vétele. Az ember tehát mint ember
cselekszik: teremtett, szabad, önálló, de felelősséggel is bíró
lény, ezért minden cselekedete morális konzekvenciával bír. A fent
említett globális kihívás ennek megfelelően megköveteli az
emberiség, s benne minden ember felelős és előrelátó válaszát,
cselekvését.
A fentiek tükrében első lépésként a kutatás
természetének és jellemzőinek vizsgálata, majd a közjó mint a
tudomány rendező elve kerül középpontba. Végül a teremtett világ
védelmével kapcsolatos néhány összefüggés zárja a tanulmányt.
II. Kutatás – igazságkeresés
A világ megismerésének folyamatában a kutató a saját szakterületén
belül végzi a maga munkáját. Teszi mindezt objektíven,
bizonyíthatóan és ismertethető módon, a tudomány szabályainak
megfelelően. S jó, hogy ezt teszi. Ezzel együtt igyekszik megfelelni
választott szakmája szabályainak, melyek mentén a megismerés
lépéseit rendezi. E szabályok között gyakran megjelenik a
„felhasználhatóság” gondolata, mellyel az elméleti kutató sokszor
nem foglalkozik, de a finanszírozás kérdése és az ehhez kapcsolódó
különböző projektek, melyek fel akarják használni eredményeit,
rákényszeríthetik e szempontok követésére is.
A kutatás során a tudomány és a szakma szabályai
mellett előtérbe kerülnek a kutató saját meggyőződései, a világról
alkotott nézetei és emberképe. A világ megismerhetősége egyben ennek
kötelező jellegét és a felfedezés helyességére való irányultságot is
magával hordozza, beleértve az élet jobbá tételének célját. Mindezek
tükrében a megismerhetőség objektivitást kíván, s ebből fakad a
kutató meggyőződése, hogy eredménye jó is egyben. A kutatás az
igazság megismerésére irányul, magában hordozva a jóság és a
megfelelőség értékét. Mindez elvezet arra a törvényszerűségre,
melynek következményeként a kutatás során az tekinthető rossznak,
nem megfelelőnek, ami eltér a törvénytől, a jóságtól.
A kutató alapvető rutinja az igazságot, a törvényt
keresi, s állandóan reflektálva saját eredményeire, felteszi a
kérdést: jó-e, amit keres. Miért, mire jó az ember számára? Ez
mérhetetlen lehetőségeket rejt magában, ugyanakkor óriási szerephez
jut a személyes felelősség is. Más oldalról megközelítve, miközben
megmutatkozik a kutató-tudós szabadsága, s annak felszabadító
megélése, szembesülnie kell a kötöttségekkel, a körülmények adta
lehetőségekkel. Mindez döntést kíván, melyben kiemelkedő
jelentőségűvé válik a kutató tettének erkölcsi jellege.
Az emberi cselekedetek erkölcsisége függ a
választott tárgytól. Ez jelenti azt a jót, mely felé „az akarat
megfontoltan törekszik”. E szándékot az értelem fölismeri, és az
igaz jóhoz mérten jónak vagy rossznak ítéli, erkölcsileg minősítve
ezzel az akarat tettét. A jó és rossz értelmes rendjét az
erkölcsiség objektív normái adják, s a lelkiismeret tanúskodik róluk
(Vö. KEK, 1994, 1751.).
Ugyancsak meghatározó tényező egy tett
erkölcsiségének kérdésében a cselekvő személy szándéka és célja. A
cél, jelezve a cselekedet végét, a szándék elsődleges végpontja. A
szándék, mely a cselekedettől várt jó elhatározása, erre a végpontra
tekint, az akarat mozgása erre irányul. Ez nemcsak az egyedi
cselekedeteket foglalja magában, hanem képes az összes cselekvést,
egy egész életet a végső célra irányítani. Fontos azonban szem előtt
tartani, hogy a cél nem szentesíti a szándékot, az eszközöket. A jó
szándék nem tesz jóvá vagy jogossá egy önmagában helytelen
cselekvést (Vö. KEK, 1994, 1752–1753.).
A cselekedet körülményei és következményei, bár
másodlagos összetevők, szintén meghatározzák az erkölcsiség
megítélését. Növelik vagy csökkentik, súlyosbítják vagy enyhítik a
cselekvés erkölcsi jóságát vagy rosszaságát, a cselekvő személy
felelősségét. A körülmények azonban nem mentenek fel egy önmagában
rossz cselekvés következményei alól, azaz nem módosítják a
cselekedet erkölcsi minőségét (Vö. KEK, 1994, 1754.).
„Az erkölcsileg jó cselekedet egyszerre föltételezi
a tárgy, a cél és a körülmények jóságát” (KEK, 1994, 1755.), azaz
együtt tekinthetők az erkölcsi cselekvés forrásainak. Ehhez
kapcsolódóan fontos kiemelnünk néhány fogalmat, így a személy, az
igazság, a törvény, a szabadság, felelősség és lehetőség fogalmát,
melyek az ember cselekvésében abszolút erkölcsi kategóriaként
jelennek meg.
Az erkölcsi döntés felelősséggel jár. Sok esetben
antropológiai vagy kulturális bizonytalanságból, vagy különböző
érdekcsoportok befolyásából nehéz erkölcsi dilemmákkal kerül szembe
a kutató. A tudósnak szembesülnie kell azzal, hogy az általa
megismert tudás birtokában magára marad, a társadalom nem tudja
megoldani a kutatása közben felmerülő dilemmákat, neki viszont ehhez
mérten naponta erkölcsi döntéseket kell meghoznia az általa vizsgált
kérdés kapcsán.
|
|
III. A közjó – mint rendező elv
A tudományok, a különböző kutatások alapvető hatással vannak az
emberiség életére. Ez vonatkozik a társadalom minden szintjére
egészen a mindennapok legapróbb részletéig. Mindezek nyomán felmerül
a kérdés: mi legyen a tudományokra is érvényes szabályozó elv?
Egyéni szinten kiemelkedő jelentőséggel bír a jól
integrált önálló és felelős lelkiismeret, ahogyan elengedhetetlenül
fontos a szakmai fölkészültség is. Az egyén egyetemes látásmódja,
intellektuális, lelki, érzelmi, akarati, kapcsolati döntéseinek
egységes szemlélete, s az ezzel szoros összefüggésben álló helyes
emberkép szintén meghatározó jelentőségű, egyben rámutat a kutató
társadalom iránti felelősségére.
Ezzel el is jutottunk a szabályozó elv közösségi
szintjéhez, a közjó előmozdításának fontosságához. A közjó „a
társadalmi élet azon föltételeinek összessége, melyek mind a
csoportoknak, mind az egyes tagoknak lehetővé teszik, hogy saját
tökéletességüket elérjék”. (GS, 26.) Ahogyan minden társadalmi
alapelv, a közjó elve is a személy méltóságából, egyszeri voltából
és egyenlőségéből indul ki, ennek megfelelően magában foglalja a
személy jogának tiszteletben tartását és előmozdítását, a társadalom
szellemi, anyagi javainak megőrzését és fejlődését, valamint a
mindenkire vonatkozó békét, biztonságot. Ugyancsak elengedhetetlen
tényező az ember meggyőződése, hite az élet céljáról, értelméről,
mely nélkül súlyos válságba kerül mind egyéni, mind társadalmi
szinten.
A közjó mint az erkölcsi jó közösségi dimenziója
csak másokkal együtt érhető el, az egyén nem képes megtalálni
teljességét, ha figyelmen kívül hagyja lényének lényegi elemét, a
másokkal és másokért való létezést. A közjónak ezért a társadalom
elsődleges céljaként kell megjelennie, amennyiben a közösség minden
szinten az embert szeretné szolgálni. A személy és alapvető jogainak
tiszteletben tartása lényegi elem, ennek előmozdítása ugyanakkor
felelősséget is jelent a társadalom minden tagjának, mely alól senki
sem vonhatja ki magát. Képességeinek megfelelően az ember, így a
kutató kötelessége, hogy a köz javának megvalósításáért és
kibontakoztatásáért munkálkodjon. Itt mutatkozik meg a társadalmi
szolidaritás fontossága, a tehetősebbek és a tudomány felelőssége, s
az osztó igazságosság elvének szem előtt tartása, mely kimondja,
hogy mindenkinek meg kell adni, ami neki jár (ETTK, 2007, 164–170.;
KEK, 1994, 1905–1912.).
IV. A teremtett világ védelme
A közjó „a teremtmények kiteljesedésére irányuló életfeltételek
összessége”. (MKPK, 2008, 114.) Ezen életfeltételek egyik alapvető
eleme természeti környezetünk. A teremtett világ, mely önmagában is
különleges érték, egyszerre szolgál minden embert, ezért megőrzése a
fentiek tükrében a közjó előmozdításából eredő kötelesség és
felelősség mindenki számára.
Környezetünk eszközértékkel bír. Ha ezt
abszolutizáljuk, könnyen eljuthatunk az erős vagy radikális
antropocentrizmus nézőpontjára, mely kizárólag haszonértéket lát a
természetben, s okot ad a pillanatnyi szükségletek előtérbe
helyezésére, kizsákmányoló és felelőtlen magatartást eredményezve.
Az ökocentrikus elméletek ezzel ellentétben éppen a természet, az
ökoszisztéma önértékét hangsúlyozzák, ezzel együtt azonban háttérbe
szorítva az ember tulajdonképpeni kiemelt szerepét, az ember és a
természeti környezet közötti alapvető ontológiai különbséget. Ide
tartozik a pszicho-kozmológiai megközelítés, a panteizmus és annak
manapság népszerű irányzatai.
A keresztény nézőpont a filozófiai álláspontokat
tekintve antropocentrikus, ezen belül leginkább a relatív
antropocentrizmushoz áll közel, mely közvetett módon utal az ember
erkölcsi kötelességeire a környezetével szemben, amellett, hogy az
ember jólétét helyezi középpontba. A bibliai Teremtéstörténet
gyönyörű leírást ad az ember szerepéről, környezetével meglévő
kapcsolatáról. Az ember az egyetlen lény a Földön, akit Isten
önmagáért akart, aki szabad akarattal és lelkiismerettel bír, ennek
nyomán felelős cselekvésre képes. Ontológiai, biológiai és etikai
értelemben is különbözik a világ emberen kívüli alkotóitól,
ugyanakkor kölcsönös rászorultságban egységet alkot minden
létezővel. Az antropocentrikus szemléletet éppen ezért nem lehet
abszolút értelemben venni, alátámasztva ezzel az önző és
kizsákmányoló magatartást.
Hitben gyökerező voltát nézve a teremtett világgal
szembeni keresztény magatartás teocentrikus, ennek megfelelően nem
isteni, hanem Istentől függő valóság. A természeti környezet
szimbolikus értékkel bír; az ember azért kapta az önértékkel is bíró
teremtett világot, hogy művelje, azaz tudatosan vegyen részt Isten
gondoskodó művében. A környezet iránti felelősség tehát nemcsak
gazdasági, ökológiai kérdéseket vet fel, hanem hangsúlyosan érinti
az erkölcs területét, feltételezve a moralitást (Vö. MKPK, 2008,
29–48.).
Az ember istenképiségéből adódóan végső céllal bíró
értelmes lény, aki ezért beteljesülés-értékkel rendelkezik. E
beteljesülés iránti vágy mozgatja, ez hatja át életét, miközben
kutatja az igazságot. Amikor a teremtett világ, környezetünk
védelméről esik szó, nemcsak az éppen aktuális kérdéseket, olykor
igen súlyos problémákat kell megoldanunk, hanem újra és újra erre a
végső célra kell reflektálnunk. Ez azonban nem állandó, elkeseredett
harcot jelent a romboló erőkkel, hanem reménnyel teli ígéretet a
világ jobbá, teljesebbé tételére.
V. Konklúzió
A tudomány az ember és a világ végső céljával összefüggésben
vizsgálódik, s a közjó érdekében cselekszik. Ez nemcsak egy adott
pillanatra érvényes, hanem generációk életét meghatározó módon kihat
a jövőre. A kutatás során az ember cselekszik, felfedez, keresi az
igazságot. Mindeközben szakmai objektivitásra törekszik, s a köz
javát igyekszik szolgálni. Az általa kutatott igazság az ember
beteljesülésének vágyával találkozik, végső céljára irányul és ezzel
áll összefüggésben. Mindez pedig elvezet az egyetemes, minden ember
javát szem előtt tartó nézőpont konkrét megéléséhez.
Kulcsszavak: teremtett világ, közjó, moralitás,
a kutató felelőssége
IRODALOM
CV – Caritas in Veritate (2009): XVI.
Benedek Caritas in Veritate (CV) kezdetű enciklikája a püspököknek,
a papoknak és diakónusoknak, az Istennek szentelt személyeknek, a
Krisztushívő laikusoknak és minden jóakaratú embernek az ember
teljes értékű fejlődéséről a szeretetben és az igazságban. In: Pápai
megnyilatkozások 46. (ford. Diós István) Szent István Társulat, KEK
(1994): A Katolikus Egyház Katekizmusa. Szent István Társulat,
Budapest
ETTK (2007): Az Egyház társadalmi
tanításának kompendiuma. (Szent István Kézikönyvek 12.) Szent István
Társulat, Budapest
Felelősségünk a teremtett világért. A
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia körlevele a teremtett világ
védelméről. (2008) Szent István Társulat, Budapest
FR – Fides et Ratio (1999): II. János Pál
pápa Fides et Ratio (FR) kezdetű enciklikája a Katolikus Egyház
püspökeihez a hit és az ész kapcsolatának természetéről. In: Pápai
megnyilatkozások 33. (ford. Diós István). Szent István Társulat,
Budapest
GS – Gaudium et Spes (2007): II. Vatikáni
Zsinat, Gaudium et Spes kezdetű lelkipásztori konstitúció az
Egyházról a mai világban (GS). In: Diós István (szerk.): A II.
Vatikáni Zsinat dokumentumai. (Szent István Kézikönyvek 2.) Szent
István Társulat, Budapest, 607–740.
VS – Veritatis Splendor (1994): II. János
Pál pápa Veritatis Splendor (VS) kezdetű enciklikája a katolikus
egyház minden püspökének az egyház erkölcstanának néhány alapvető
kérdéséről. In: Pápai megnyilatkozások 24. (ford. Diós István) Szent
István Társulat, Budapest
|
|