In herbis, verbis et lapidibus magna vis est.
(A növényekben, szavakban
és a kövekben nagy erő van.)
Századunkat sokan a kép századának tartják. Elég, ha a televízióra,
a digitális fényképezés elterjedésére gondolunk. A hétköznapi
életben is ismerjük: „Ez a fénykép véletlenül nálam van…” – és a
szülők, nagyszülők büszkén mutatják gyermekeik, unokáik, szeretteik
képmását. Ismert mondás a bennünk élő képről: „képeddel alszom el,
képeddel ébredek…” Kép a polcon – nemegyszer az elvesztett emlékét
és személyét pótolja. Ezt sokszor a magatartás is alátámaszthatja
(például valaki csókolgatja a képet).
Hogy jutott el az ember a kép (vagy szobor)
gyógyító hatásához? – érdemes ezt a lélek orvosának szemléletével
áttekinteni.
Sigmund Freud szerint (1935, 1985) a kép (emlék-,
álom-, fantáziakép stb.) a lélek legősibb tartalmai közé tartozik. A
kép régibb, mint a szó, akár a barlangrajzokra gondolunk, amik sok
mindent elárulnak a huszonöt-harmincezer évvel ezelőtt élt
őseinkről, akár az írás történetére, amely képírással kezdődött
(piktográfia). Az ember, amikor a keze nyomát hagyta a falon, embert
és állatot, vagy vadászatot vésett, karcolt a falba – művei nem
csupán a tényeket s az eseményt rögzítették. Az ősember – akiben az
én és a külvilág határai elmosódtak – az őt körülvevő környezetet
„belelkesítette”, saját érzéseivel, vágyaival és félelmeivel
töltötte meg. Ez az animisztikus szemlélet az ábrázolt állatot a
valóssal azonosnak vélte, sőt ha ábrázolta („falra festette az
ördögöt”) „meg is idézhette” – ez a mágia. Az ilyen
animisztikus-mágikus szemlélet sokáig uralkodott, például az ókorban
Apellész a nagy görög művész festményeinek lovait olyan élethűnek
tartották, hogy azok nyerítését is hallani vélték. Ilyen természetű
Pygmalion (Pügmalión) mitológiai története: Ovidius szerint a
szobrász olyan szép leányt alkotott, hogy bele is szeretett.
Aphrodité megkönyörült rajta, és életre keltette. A történetnek
számos régi és új változata van (hogy csak a legújabbakra utaljak: a
Pigmalion-tól a My Fair Lady-ig).
A mágikus-animisztikus hit az alapja számos
középkori varázslatnak: az elpusztítandó személyt ábrázoló bábut
átszúrták egy tűvel. Ennek nemegy formájával ma is találkozunk a
politikai ellenség in effigie megsemmisítésében, a képmás
elégetésével őt is elpusztítják. Természetesen a mai modern világban
a tömegek tudatos manipulálása, a népharag felkeltése is állhat
mögötte, de sokakban ez tudattalanul mágikus-animisztikus hatást is
kelt. Nehéz élethelyzetekben – főként nagyobb szorongásos
állapotokban (például súlyos betegségben, halálveszedelemben) –
előjönnek regresszió kapcsán a mágikus elhárítási (apotropaikus)
módok, s olyankor – Hermann Imre kifejezésével élve
„megkapaszkodnak” valamiben, kabbalában, szobrocskában stb. Sok
sportolóban élő babona a kabalaállatka vagy más olyan tárgy, amely
„segíti őt” a versengésben.
A köveknek is lehet ilyen vonatkozása: az i. e. 3.,
illetve a 2. ezredben a kükladikus kultúrában a meteoritoknak szent
eredetet tulajdonítottak, mert „az égből jöttek.” (Freedberg, 1991)
A benne vélt isten miatt imádták (litholatria). Később a durva
kövekre is átvitték ezt a hitet, mennél megmunkálatlanabb, mennél
archaikusabbnak látszott, annál nagyobb volt a tisztelete. Tehát a
kövekben vélt istent tisztelték, s ez a hit folytatódott később a
megformált szobrokban. Készítettek végtagok nélküli szobrokat, hogy
azok „el ne mehessenek”, sőt számos példa van rá, hogy ezért le is
láncolták ezeket.
Az ikonok tiszteletében ugyancsak fontos szerepet
játszott az eredet. Egy részüket égből keletkezettnek mondták,
máskor pedig azokat Szent Lukács sajátkezű alkotásának
tulajdonították. Ehhez járult még az ikon csodatévő hatása, ami
fokozta a tiszteletét. Ennek – miként más csodatévő tárgyaknak – a
másolata is forgalomba került. Így az eredeti hatása erre is
kiterjedt. Már itt is találkozunk képek és szobrok csodatevő –
gyógyító hatásával.
A képek és szobrok indulatkiváltó ereje a képrombolásban, az
ikonoklazmusban is megnyilvánult (Freedberg, 1991; Gamboni, 1998). A
16. század Európájában a reformáció kísérője volt a képek, szobrok,
templomablakok eltávolítása, megsemmisítése. Hazánkban a török
időkben számos érték veszett el a hódítók hitével ellentétes
emberábrázolás miatt.(Így lett pusztítás áldozata Sárkányölő Szent
György szobra Budán, a Kolozsvári testvérek [Márton és György] műve
[Végh, 1915]). A diktátorok szobrait uralmuk és nyilván az általuk
képviselt irányzatok miatt pusztították el. A gyűlölet rombolta le
Sztálin, Szaddám Huszein és más önkényuralkodók szobrait. A
tömegindulat mellett érdekesek az egyéni rombolások, melyeket nem
egyszer kóros személyiségek, sőt pszichotikusok követnek el. A
motiváció általában összetett, de a kóros elemek mellett számos
egyéni – tudatos és tudattalan – motiváló elem szerepel: kudarcok,
visszautasítottság, irigység stb. Több az ilyen támadások száma,
mint amennyiről tudunk, az intézmények nem szívesen adnak ezekről
hírt, hogy ne teremtsenek precedenst. Az első ilyen rombolás
Herosztratosz nevéhez fűződik, aki i. e. 356-ban felgyújtotta
Artemisz efezoszi templomát. Azért tette, hogy neve bekerüljön a
történelembe. Ebből a szempontból érdekes a Michelangelo Pietá-ját
érő támadás (Gamboni, 1998): az 1965 óta Ausztráliában élő magyar
Tóth Lászlót számos hátrányos döntés érte, sok konfliktusba került
(hazai geológiai diplomáját nem ismerték el, egy verekedésben
koponyasérülést szenvedett stb.). 1971. május 21-én, Pünkösdkor
Rómába ment, s miután a pápa Castel Gandolfóban nem fogadta, a Szent
Péter Bazilikában kalapáccsal nekiesett Michelangelo Pietá-jának. –
Én vagyok Jézus Krisztus, aki a halottak közül feltámadt! –
kiabálta. A bíróságon kiderült, hogy elmebeteg, paranoid
szkizofréniás, s ott azt is hangoztatta, hogy ő Michelangelo. Bár
sokféleképpen foglalkoztak az esettel, úgy vélem, hogy kezeletlen
betegről volt szó, aki a saját téveszméivel szemben álló valóságot
támadta meg.
A művészet megmozgatja a lelket. Színházból,
moziból távozó ember meghatottsága, szomorúsága – a művészi élmény
következménye. Magasabb hőfokú darabnál gondolhatunk a katarzis
Arisztotelésztől származó fogalmára: a dráma kapcsán a nézőben
feloldódnak a feszültséget okozó érzések. Freud vezette be ezt a
fogalmat a pszichoterápiába: a panaszait elmondó ember
„megkönnyebbül”, azaz megszabadul a benne feltorlódott
feszültségtől, ki nem élt indulataitól és más terhelő lelki
tartalmaitól. Bizonyos fokig elmondható ez a vizuális művészetekre
is. Egy-egy múzeumlátogatás, képkiállítás sok mindent kiválthat a
nézőből. Mint művészetpszichológiai és
|
|
múzeumpszichológiai kutatásokból ismert (Schuster,
2005; Schuster – Ammeln-Haffke, 2006), a kép és a néző között
párbeszéd zajlik le. A műélvezet folyamata három pólus között
történik: a kép, amely mögött ott áll az alkotó művész és a néző. A
kép érzéseket, emléket válthat ki a látogatóból, ami az empátiával
fokozódik. Hasonló vagy akár azonos folyamat zajlik le a nézőben,
mint az alkotóban. Mintegy dialógus folyik a néző és a kép között.
Mindennek a művészi élmény örömén túl nem csupán nevelő – miként ezt
a múzeumpedagógusok állítják – de terápiás hatása is van. Nagyon sok
megfigyelés utal a művészet gyógyító hatására.
A kép ismertetett sokrétű „passzív” hatása mellett,
a képkészítő, aktív tevékenységre épül a művészetterápia, vagy,
ahogy sokan szeretik mondani – szerényebben és tágabb
megközelítésben – a kifejezésterápia. Maga a keletkezése is érdekes,
mert több gyökérből terebélyesedett ki a mai szintre. Egy Adrian
Hill nevű angol festőművész 1942-ben a tüdőbetegek kórházában vette
észre, hogy ha a páciensekkel rajzoltatott vagy festetett azok
jobban gyógyultak: megszabadultak az önmagukkal, betegségükkel való
túlzott foglalkozástól, és a „rossz érzéseiktől”. Margaret Naumburg
pszichoanalitikus 1947-től kidolgozott egy eljárási módszert:
rájött, hogy sok minden, amit szavakban a beteg nem képes elmondani,
azt megjeleníti a képekben. „…az ember tudattalanból származó
alapvető gondolatai és érzései jobban kifejeződnek képekben, mint
szavakban” (idézi Naumburg szavait Waller, 1991, 5.). Különösen az
elfojtott tartalmak fejeződnek ki – akár szimbolikusan – vizuálisan.
Tehát nyugodtan „falra festheti az ördögöt”, mert az most már
látható, a tudat által felfogható – feldolgozható. Így a szorongás,
az agresszió s más indulatok, lelki tartalmak, konfliktusok
megközelítésével, világosabbá tételével is előbbre lehet jutni. Bár
maga a szenvedést okozó tartalmak kifejezése is gyógyhatású, de az
elkészült műveket szakemberekkel, művészetterapeutákkal átbeszélik –
feldolgozzák. Természetesen sokféle irányzat és módszer alakult ki,
s hatékonyságuk elsősorban a terapeuta képzettségétől függ. Egyesek
elsősorban a fejlesztést, az én erősítését tartják szem előtt, míg
mások a csoportban zajló tevékenység, a csoportterápia előnyeit is
hasznosítják. A résztvevők részesülhetnek a közös munka élményében,
egymás műveit meg is beszélhetik. A sikerélmény gyógyító hatása
először az elkészült mű öröméből fakad, majd a
kiállításokon. A mai gyógyszeres kezelések mellett a művészetterápia
nagy segítség a rehabilitációban, a reszocializációban.
Egy francia festőművész, Jean Dubuffet meglátogatta
a híres Prinzhorn- és a Lombroso-féle pszichiátriai gyűjteményeket,
és a waldaui intézetben megismerkedett Adolf Wölfli munkáival (1–2.ábra).
A látottak alapján 1947-ben alkotta meg az Art brut („a
faragatlan művészet”) fogalmát. Ez a tanulatlan, művészeti
irányokhoz nem tartozó – főként – pszichiátriai páciensek műveit
emelte be a művészet világába. Egyesek (például Roger Cardinal)
„outsider”, mások „marginális” vagy „perifériás” művészetről
beszélnek, belevéve mindazok munkáit (például hajléktalanok,
alkoholfüggők stb.), akik a társadalom peremén élnek. A kiemelt
művek az alkotók őszinteségét, közvetlenségét, spontaneitását és
eredetiségét tükrözik.
A rajzolásban, festésben nagy szerepe van az
öngyógyító tevékenységnek, ahogy ez nem egy páciensnél látható.
Gyakran már a betegség indulásával rajzolni vagy festeni kezdenek,
problémáikat papírra vetik, naplót írnak (egy beteg például
hallucinációit novella formájában dolgozta fel). Érdekes példa erre
Henry Darger (1892–1973) története. Anyja születésekor meghalt, apja
nevelte, majd a furcsa viselkedésű fiút értelmi fogyatékosok
intézetébe adta, ahonnan magatartása miatt elmegyógyintézetbe
került. Az akkori nehéz körülmények közül tizenhét évesen Chicagóba
szökött, ahol takarításból és kórházakban mosogatásból tartotta fenn
magát. Egy bérelt szobában bezárkózva élt, emberekkel alig volt
kapcsolata. Halála után kinyitották szobáját, ahol földtől a
plafonig zsúfolt oszlopokban kéziratokat, festményeket, rajzokat
találtak. Azok egy regényt tartalmaztak Az irrealitás birodalma (The
Realms of Unreal) címen, 15 141 oldalon több mint háromszáz
illusztrációval. Az előbbi folytatását további tízezer, valamint az
Önéletrajzát ötezer oldalon írta meg. Kiderült, hogy a különcnek,
gyerekkorában elmebetegnek tartott ember autizmusban szenvedett,
bezártságában állandóan írt, és képeket (kollázsokat) készített.
Otthoni munkássága hatvankét évében olyan külön
világot teremtett magának, amelyben jól érezte magát. Igazi art brut
művészként sohasem gondolt világi sikerekre. Képei ma számos
amerikai múzeum kincsei, s írásműveit is többen feldolgozták.
Lelki egyensúlyát művészi tevékenysége segítette
elő (3. ábra).
A betegek állapota, a terápiás hatékonyság vagy a
visszaesés sorozatos-összehasonlító eljárással, azaz dinamikus
rajzvizsgálattal (Hárdi, 1983, 2002) jól követhető. A vizuális világ
változása kitágítja a klinikus horizontját, s észleleteit egy új
síkkal gazdagítva támaszthatja alá (4. ábra).
A képalkotás és a kiállítás jelentős a megelőzésben
is: a képeken keresztül a nagyközönség megismerkedik a művekkel, az
alkotókkal, s elősegíthetik lelki problémák jobb megközelítését,
küzdve az előítéletek ellen, előrevive a lelki kulturáltságot és a
pszichiátria világának jobb megértését.
Kulcsszavak: kép és mágia, ikonok hatásai, képek és érzelmek,
képrombolók, gyógyító művészet, művészetterápia, dinamikus
rajzvizsgálat
IRODALOM
Freedberg, David (1991): The Power of
Image. University of Chicago Press, Chicago
Freud, Sigmund ([1935] 1985):
Álomfejtés.(ford. Hollós István) Helikon, Budapest
Gamboni, Dario (1998): Zerstörte Kunst.
Dumont, Köln
Hárdi István (1983, 2002): Dinamikus
rajzvizsgálat. Medicina, Budapest
Lombroso, Cesare (1896): Handbuch der
Graphologie. Reclam, Leipzig
Schuster, Martin (2005): Művészetlélektan.
(ford. Balázs István) Panem, Budapest
Schuster, Martin – Ameln-Haffke, Hildegard
(Hrsg.) (2006): Museumspsychologie. Hogrefe, Göttingen
Végh Gyula (1915): A képrombolók.
Kultúrtörténeti tanulmány. Singer és Wolfner, Budapest
Vinchon, Jean (1924): L’ Art et la folie.
Librairie Stock, Paris
Waller, Diane (1991): Becoming a
Profession. The History of Art Therapy in Britain, 1940–82.
Tavistock–Routledge, London
|
|