e) tudományos kutatási programok kidolgozása,
tudományos kutatási feladatok meghatározása és szervezése;
f) a részére jóváhagyott pénzügyi eszközök,
források és előirányzatok feletti rendelkezési jog, valamint a
kezelésükben lévő vagyontárgyakkal kapcsolatos jogok gyakorlása;
g) nemzetközi oktatási és kutatási kapcsolatok
kialakítása és fejlesztése;
h) az intézményben folyó oktató és kutató munka
minőségét biztosító intézkedések bevezetése és ellenőrzése.”
65. § „(1) Az állam a felsőoktatással kapcsolatos
feladatait a felsőoktatási intézményeknek az Alkotmányban és e
törvényben szabályozott, valamint e törvény alapján megalkotott
intézményi Szabályzatukban megállapított jogok, kötelezettségek és
hatáskörök tiszteletben tartásával látja el.”
2005. Ftv.
1. § „(2) E törvény célja megteremteni a jogi
feltételeket ahhoz, hogy a felsőoktatási intézmény az e törvényben
biztosított autonómia szerint működhessék, azzal élhessen, továbbá
biztosítsa az autonómia gyakorlásában való részvételt az oktatók, a
kutatók és a hallgatók számára. Az autonómia (3) bekezdésben
felsorolt elemeit [oktatás, kutatás, szervezet, személyügyek és
gazdálkodás] a törvények által meghatározott keretben lehet
gyakorolni. Az autonómiát érintő rendelkezéseket csak törvényben
vagy törvény felhatalmazása alapján lehet szabályozni. Az autonómia
gyakorlásánál figyelembe kell venni a felsőoktatási intézmény
szabályzataiban foglaltakat is.”
2011. Nftv.
75. § „(1) A fenntartói irányítás nem sértheti a
felsőoktatási intézmény – a képzés és kutatás tudományos tárgyával
és tartalmával kapcsolatos kérdések tekintetében biztosított –
önállóságát.” Az önállóságot az Nftv. tételesen nem nem határozza
meg, intézményi autonómia és önkormányzat szavak nem fordulnak elő a
törvényben. Csak hallgatói és doktoranduszi önkormányzat van,
sokféle joggal.
Érdemes itt idézni az autonómia európai
értelmezését Maria Helena Nazaré, a European University Association
(EUA) elnöke prezentációjából, (Bemutatta az MRK plénumán a százéves
jubileumát ünneplő Debreceni Egyetemen, 2012. október 16-án.)
A jubileum számos más, az MRK-t érdemben
foglalkoztató lényeges kérdés áttekintését is igényelné. Közülük
csak néhányat érintünk, azokat is jórészt száraz, de beszédes
adatokkal illusztrálva.
A képzési rendszer változásai
Örökölt 1988-ból:
• Duális (párhuzamos) diplomát
adó képzések:
– főiskolai + egyetemi képzés
– posztgraduális továbbképzések
– dr. univ. fokozat, de képzés nélkül
1993. Ftv. Újabb elemként jelentek meg:
• PhD-képzés és fokozatszerzés (megalakul az ODHT,20
ebből 2007-ben az ODT21)
• Felsőfokú szakképzés (AIFSZ; ebből FSZ22)
• Szakirányú továbbképzések rendszere
1999-ben Bolognában vállalt, de csak 2004-ben
kezdett, és 2006-ban – felmenő rendszerben – bevezetett
• háromciklusú lineáris osztott, illetve hat
esetben osztatlan: alap- (BA/BSc) és mester- (MA/MSc) képzés
• továbbra is: doktori iskolákban szervezett
PhD-képzés és fokozatszerzés
• felsőfokú szakképzés, szakirányú továbbképzések
2011-ben törvénybe iktatott, s most 2013-ban induló
• felsőoktatási szakképzés (a Magyar Kereskedelmi
és Iparkamara szerint ennek rendszere már kialakításakor sem jó,
lásd később),
• az osztott rendszerből visszaállított osztatlan
mesterszintű tanárképzés.
A hallgatói létszám alakulása
A felsőoktatás állami támogatása nominálértékben és inflációval
számolt reálértékben (milliárd Ft) (Forrás: URL3) 4. táblázat.
tanév |
hallgató |
1960/61 |
45 |
1970/71 |
81 |
1980/81 |
101 |
1990/91 |
108 |
2000-01 |
327 |
2005-06 |
424 |
2010-11 |
361 |
2012-13 |
330 |
4. táblázat
A normatív alapú rendszeres állami támogatás
mellett gyakran extra többletek és extra elvonások jelentek és
jelennek meg – ma egyre nehezebben követhető mértékben. E
tekintetben nagyon kilengett az inga.
• FEFA23 – expanziót segítő jelentős többletet
adott
• Világbanki kölcsön – csak terv maradt
• PPP-beruházások – nagy fejlesztések, súlyos
működtetési, visszafizetési költségek
• Széll Kálmán Terv – drasztikus elvonások +
rendszeres évvégi zárolások
• Innovációs, szakképzési hozzájárulás: jelentős
volt, most elvonták
• Vállalkozási tevékenységek: megindultak, de
legújabban erős korlátozás lépett életbe
• Egyre növekvő sajátbevételi arányok és kényszerek
(nagy szórással 50% körül)
• EU-pénzekre épülő (kompetitív) pályázati források
• Felsőoktatási Struktúraátalakítási
Alap
• Az eddig jól gazdálkodókat sújtó, másokat
kisegítő, nem teljesítményalapú ígéretek és támogatások
• Aktuális finanszírozási fennakadások: tavalyi
normatíva, idei ösztöndíj egy részének elmaradása (az MRK mondja, de
miért hallgat a HÖOK24?)
Nemzetközi kapcsolatok
1988 Magna Charta Universitatum, Bologna
Eddig nyolcvan ország 755 egyeteme, köztük tizenegy
magyar egyetem írta alá: BCE, BME, DE, ELTE, KEE, ME, PE, PTE, SE,
SZIE, SZTE25
1999 Bologna Declaration: harminckét ország (közte
hazánk) minisztere jegyzi. Ezt kétévente rendszeres elemzések,
miniszteri találkozók, új kezdeményezések, nyilatkozatok követik.
Ezek néhány fontosabb eleme:
• Kezdetben két-, majd háromciklusúra bővült
lineáris képzési rendszer
• mobilitás segítése, diploma supplement
bevezetése, szociális dimenzió erősítése stb.
• ESG: European Standards and Guidelines for
Quality Assurance in the European Higher Education Area – ennek
bázisán létrejött és jól működik az európai felsőoktatási
minőségbiztosítás közös felfogású rendszere.
TEMPUS Erasmus–Mundus – sikeres magyar részvétel a
kezdetektől mindmostanáig.
A CRE (az Európai Rektorkonferencia) 1994-ben
Budapesten tartotta közgyűlését. A több mint hatszáz rektor
részvétele, a kiváló szervezés az új útját megtaláló magyar
felsőoktatás nagy nemzetközi elismerése volt. Ebben elévülhetetlen
érdemei voltak Kocsis Károlynak, a Gödöllői Egyetem rektorának, a
CRE/EUA Board ez ideig egyetlen magyar tagjának.
Az EUREC (Confederation of European Rector
Conferences) tizenöt nyugat-európai rektorkonferencia szövetsége
volt. Elismerést jelentett, hogy ebben az MRK társult tag lehetett.
A CRE és az EUREC 2001-ben egyesültek European
University Association (EUA) néven. Ebben az MRK collective full
member, tizenhárom intézményünk individual full member, kettő pedig
individual associate member.
Három egyetemünk vett részt az EUA Institutional
evaluation programjában (JATE, KLTE, BCE26).
2008-ban a Budapesti Corvinus Egyetem az EUA
Quality Assurance Forum sikeres rendezője volt.
A kisebb nemzetközi súlyt jelentő International
Association of Universities (IAU) tagja az MRK és négy intézményünk.
Az MRK, illetve intézményeink kapcsolata
határainkon túli magyar intézményekkel:
• Tizennégy intézményünk folytat huszonöt szakon
alapképzést határainkon túli magyar településeken.
• Évente ötven határainkon túli doktorandusz vesz
részt állami ösztöndíjjal hazai egyetemeken doktori képzésben.
• Az MRK-plénum rendszeres meghívottja négy magyar
felsőoktatási intézmény (Partiumi Keresztény Egyetem, Sapientia
Erdélyi Magyar Tudományegyetem, Selye János Egyetem, II. Rákóczi
Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola)
• Az MRK kihelyezett ülést tartott 2010-ben,
Kolozsvárott, a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetemen és
2011-ben, Komáromban, a Selye János Egyetemen.
• Sok aktív intézményközi kapcsolat él.
2013. május 31. körül: sokpólusú kölcsönös elégedetlenség kora –
a kiút keresése
Napjainkban, de inkább éveinkben sokféle formájú, tartalmú, forrású
elégedetlenség övezi a magyar felsőoktatást. A bonyolult helyzet
elemzése nehéz, de szükséges feladat. Itt és most csak az
elégedetlenségek dokumentált elemeit idézzük:
Elégedetlenség az egyik oldalon:
Széll Kálmán Plan (Ministry of National Economy,
March 2011):
„4. Higher education
The Hungarian education system
is far from meeting the actual demands set by the economy and the
labour market. We have been financing an education system with
significant public resources that does not serve the interests of
the economy, does not create value and, as a whole, increases public
debt.” (URL4)27 (!!!)
Ez a dokumentum vitte felsőoktatásunk hivatalos
értékelését Brüsszelbe, azaz Európába – írván: felsőoktatásunk
értéket nem termel, összességében csak növeli az államadósságot!!!
Orbán Viktor miniszterelnök (MRK, 2012. október 16.) (URL6): „A
felsőoktatást át kell alakítani, mert most, illetve eddig sem saját
eszméjének, sem pedig a fenntarthatóság követelményének nem felelt
meg. Voltak már átalakítási kísérletek. Ilyen volt az integráció
ügye, ilyen volt a bolognai folyamathoz való csatlakozás vagy a
hallgatói létszámok jelentős növelése. Egyik sem hozta meg a kívánt
eredményeket, sőt számos nem kívánt következménynek is tanúi
lehettünk. A magyar felsőoktatási rendszer nem állt készen még a
bolognai folyamatra. Az átgondolatlan reformok során sajnos
leértékelődött a felsőoktatás presztízse. […] A gondokat ismerjük:
túlburjánzó szakkínálat, fenntarthatatlan párhuzamosságok, több
helyen minőségében megkérdőjelezhető teljesítmény. […] Ennek
ellenére a magyar felsőoktatás a nemzetközi mezőnyben gyakran
meglepően jól teljesít.”
Magyar Kereskedelmi és Iparkamra (MKIK) – 2013.
március 13. (URL7)
A felsőoktatás jelenlegi rendszere számos anomáliát
tartalmaz, amely lassítja a gazdaság növekedését. A vállalati
vezetők számtalanszor megfogalmazták elvárásaikat, hiányérzetüket a
fiatal diplomások felkészültségét illetően, […] A javaslatok között
szerepel:
• a MAB összetételének megváltoztatása (legyenek az
MKIK által delegált vállalati résztvevők – kérik most, miközben
2010-ben a MKIK a MAB-ba nem munkáltatókat, hanem helyettük egyetemi
oktatókat delegált;
• Minőségbiztosítás bevezetése a felsőoktatásban,
ellenőrzés MKIK gazdasági szakértők által;
• A felsőoktatási szakképzés bevezetése nem kellően
előkészített. A BSc-képzésbe beszámítandó kreditek aránya túl magas,
amit a két képzés különbsége nem indokol. A túlzott központosítás
sem az intézmények, sem a szakterületek számára nem ad lehetőséget a
differenciálásra.
Elégedetlenség a másik oldalon is:
MRK-közlemény28 – 2012. december 06. (URL8): „Az
MRK tájékoztatja a közvéleményt, hogy a ma bejelentett, a magyar
felsőoktatást alapjaiban érintő kormányhatározatokkal nem ért egyet.
Az előzetes egyeztetés nélkül hozott intézkedéseket elutasítja.” Az
okok röviden:
1) Ezek az intézkedések már a közeljövőt is
kiszámíthatatlanná teszik.
2) Az elsősorban fiskális szempontoknak alárendelt
elképzelések az elfogadott alapelvekkel is ellentétesek.
3) A családok anyagi teherbíró képességét figyelmen
kívül hagyják, szociális igazságtalanságot eredményeznek.
4) A legtehetségesebb fiatalokat késztetik az
ország elhagyására.
5) A forráskivonás a nemzetközi trendekkel
ellentétes.
6) Mindez veszélyezteti a magyar értelmiség
újratermelődését.
MRK-közlemény (részletek) – 2012. december 18.: „A
nemzeti felsőoktatás visszafejlesztését eredményező lépések, a
működéshez szükséges anyagi források kivonása, egyetemeink és
főiskoláink pénzügyi kivéreztetése helyett, a jövőnk érdekében éppen
ellenkező irányú közpolitikára van szükség: be kell fektetni a
tudásba, az egyetembe, a jövőbe. Növelni és nem csökkenteni kell a
felsőoktatási ráfordításokat. Az elmúlt időszakban éppen az
ellenkezője történt. Öt év alatt 40%-kal csökkent egyetemeink és
főiskoláink állami támogatása, miközben a GDP mértéke nagyjából
változatlan maradt.” […]
„A magyar felsőoktatás a közösség javát, a
társadalom fejlődését, az emberek tehetségének, tudásának
fejlesztését, a családok jövőjét, a tudás értékének növelését
szolgálja. Az MRK ehhez kéri a társadalom támogatását.”
MRK-közlemény – 2013. május 13.: „Az egyetemi
autonómia az európai felsőoktatás több évszázados értéke, melybe
nemcsak az oktatási, kutatási autonómia tartozik, hanem az intézmény
felelős vezetőinek kiválasztása is. Az MRK nem tartja elfogadhatónak
a rektorválasztás eljárásának jelenlegi törvényi szabályozását, azt,
hogy a rektorjelölt személyéről nem a szenátus dönt. Az MRK
egyhangúlag kéri a szabad rektorválasztás biztosítását, ezzel
egyidejűleg támogatja a Fenntartói Testület létrehozását.”
Látni kell: a nemzeti felsőoktatásról szóló
törvény (Nftv.) ma érvényes szabályozása lehetővé teszi, hogy az MRK
– a szenátusok által szabadon választott, intézményüknek felelős
rektorok független testülete helyett a miniszter által javasolt
intézményvezetők – neki lekötelezett – testülete legyen. (Ez nem az
egyes rektorok személyére, hanem a rendszerre vonatkozó
megállapítás!)
MRK elnöki levél (részlet) – 2013. május 14.:
„Éppen a Felsőoktatási Kerekasztal keretében a felsőoktatás
jövőjéről megkezdett érdemi egyeztetések tükrében tartjuk
méltánytalannak és elfogadhatatlannak azt, hogy a felsőoktatás
szabályozására vonatkozó egyes törvények módosításáról nagy
terjedelmű – a felsőoktatást is érintő – törvényjavaslat kerül
benyújtásra az Országgyűlés részére anélkül, hogy arról az MRK
érdemben kifejthette volna álláspontját.”
MRK-közlemény (részletek) – 2013. május 15.: „A
Magyar Rektori Konferencia már többször jelezte, a nominálértéken
több mint 80 milliárd forintos csökkenésből az idei évre
érvényesített 32 milliárd forint összegű állami támogatás elvonás
miatt a rendelkezésre bocsátott előirányzatok az intézmények
alapfeladatainak ellátásához szükséges működtetés, üzemeltetés
költségeit már nem biztosítják, a forráskivonást már nem tudják az
állami egyetemek, főiskolák kigazdálkodni.” […]
„A Magyar Rektori Konferencia azt várja, hogy a
jogszabályi rendelkezések alapján járó tavalyi támogatások
kifizetésével, valamint a fenntartó által ígért 58 Mrd forint
támogatás folyósításával a felsőoktatás-politikai kormányzat
biztosítsa a magyar felsőoktatás további működőképességét.”
A HÖOK-közgyűlés nyilatkozata (részlet) – 2013.
február 16. (URL9): „Mély válságban van a magyar felsőoktatás.
Egyetemeinket és főiskoláinkat súlyos problémák terhelik, amelyeket
a Kormány elkapkodott és átgondolatlan intézkedései csak tovább
erősítettek. Az elmúlt hetek zűrzavaros időszakát követően a
Felsőoktatási Kerekasztal életre hívása azonban végre a megnyugtató
megoldás reményével kecsegtetett.
Elfogadhatatlannak tartjuk azonban, hogy a
napirenden szereplő kérdések kapcsán az egyeztetési folyamat közben
jogszabályi változások történjenek. Egy ilyen lépés – kiváltképp, ha
az magát az Alaptörvényt érinti – nem csak inkorrekt, de
megkérdőjelezi a Felsőoktatási Kerekasztal mandátumát és
kompetenciáját is.”
Az FDSZ állásfoglalása – 2013. május 17. (URL10):
„A magyar állami felsőoktatási intézmények költségvetési támogatása
jelentősen csökkent az elmúlt években. Az elvonások, csökkentések
változatos formában valósultak meg. A tendencia egyértelmű: a
fokozatosan gyorsuló ütemű támogatáscsökkentések következtében ebben
az évben reálértéken már kevesebb, mint a felét szánja a magyar
állam a felsőoktatásra, mint 2008-ban!
Intézményeink működőképességük határához érkeztek,
egyesek túl is vannak azon.
Az FDSZ elnöksége felhívja a Kormány figyelmét erre
a veszélyre, és nyomatékosan arra kéri a Kormányt, hogy a napokban
bejelentett költségvetési zárolás semmilyen mértékben ne érintse a
magyar felsőoktatási intézményeket.”
2013. június 26. után: Most mi jön?
Csak túlélés? Vagy újabb sikerek?
„A miniszterelnök több nyilatkozatában, beszédében is világos és
egyértelmű iránymutatást adott” – írja a Felsőoktatás átalakítás:
stratégiai irányok… című vitaanyag (v06) 2013. V. 31.” (URL11)
• A Fidelitas rendezvényén (2012. július 24.): „…a
kormány nem a falakat akarja finanszírozni, hanem a hallgatókat,
vagyis mi nem abban vagyunk érdekeltek, hogy bizonyos intézmények
működjenek, hanem abban, hogy a diákoknak befolyásuk legyen […]
arra, melyik főiskola, egyetem jó és melyik nem, melyik maradjon
talpon és melyik nem.”
• AZ MRK plénumán (2012. október 16.): „A magyar
egyetemi és főiskolai oktatás korszerűsítése és hosszú távú
stabilitása az önfenntartó rendszer létrehozásán keresztül
lehetséges.”
A miniszteri választ a sok oldalról felmerült
kérdésekre és elégedetlenségekre most személyesen tőle hallottuk. Az
elhangzott beszéd olvasható az interneten (URL12).
Az államtitkári válasz: Felsőoktatás átalakítás:
stratégiai irányok… című vitaanyag (v06) 2013. V. 31.” (URL11)
„A felsőoktatás és a diplomaszerzés egyéni és
össztársadalmi értéke, fontossága és nemzetstratégiai jelentősége
kétségbevonhatatlan.” A felsőoktatás – mint a legfontosabb gazdasági
növekedési tényező – szerepét számos empirikus tény is igazolja: „A
felsőoktatás […] mára nélkülözhetetlen a gazdasági növekedés
szempontjából is, vagyis a felsőoktatás vált a gazdasági növekedés
motorjává.” – vö. „A felsőoktatás színvonala, fejlődése meghatározó
feltétele a magyar társadalom és gazdaság átalakulásának, jövőbeli
perspektívájának.” (A magyar felsőoktatás fejlesztése 2000-ig.
[1992])
„A magyar felsőoktatásban a részvételi arány
(20–25%) nemzetközi összehasonlításban alacsony.”
A vitaanyag része – többek között – a Top 200
program: legyen egy – vagy több – egyetemünk a
nemzetközi rangsorokban az első kétszázban. A szándék nemes, de
látnunk kell, ennek különböző, nem kis mértékben pénzügyi feltételei
vannak. Néhány összehasonlító adat mutatja, milyen költségvetésekkel
működnek a legjobbak, és hogy „illeszkedik” ebbe például az ELTE
költségvetési támogatása. (5. táblázat)
Az ELTE 200. helye természetesen most még csak
szándék. Nemhogy az övé, de teljes felsőoktatásunk ez évi 123
millárd forintos költségvetési támogatása is messze van az első
kétszáz intézmény „szegényeinek” költségvetésétől. Reális
felfogásban ettől az óriási különbségtől nem lehet eltekinteni.
Az európai (EUA) válaszból már idéztük az EUA
autonómiafelfogását. Az MRK válaszait több kérdésben az előző
idézetek tartalmazzák.
A szerző véleményét is tükrözi a Debreceni Egyetem
egyik új tiszteletbeli doktora, Dr. h. c. Gulyás Balázs (Karolinska
Institutet, Stockholm) elegáns és tartalmas megfogalmazása (2012.
november 26.) (URL16): „Megdöbbentő, de tény: a világ száz olyan
intézménye közül, amelyek legrégebb óta, alapításuktól kezdve
struktúrájukban, funkciójukban, célkitűzéseikben nem tértek el és
több száz vagy egyes esetekben több mint ezer éve ugyanazt
folytatják, amit elkezdtek, nyolcvanöt egyetem van. Az első helyen
szerepel, nem véletlenül, a katolikus egyház kétezer éves
történelmével; az egyházak, aztán ezerkétszáz éves történetével az
izlandi parlament, az alþingi, majd jönnek a svájci kantonok, de
közvetlenül ezek után Bologna, Oxford, Párizs, Cambridge egyetemei.
Tehát a világ legstabilabb intézményei az univerzitások, ezt senki
nem vonhatja kétségbe. És ez nincs másképp a 21. században sem!
Erről a pódiumról kérném, ha vannak itt döntéshozók, ha nincsenek,
akkor is hallják meg ezt a hangot, hogy koncentráljunk az
egyetemekre! [Kiemelés B. Gy.] Arra az intézményre, amely a tudásnak
nem csak a hordozója, hanem művelője, létrehozója, továbbadója. És a
21. században, meggyőződésem, hogy az egyetemek funkciója a
klasszikus funkciók mellett kiegészül mindennel, ami a tudással,
annak megalkotásával, továbbadásával, felhasználásával kapcsolatos.”
Köszönöm a felkérést és a figyelmet! A Magyar Rektori Konferencia
25. születésnapján nyugodt, alkotó és sikeres (negyed)századokat
kívánok – a kiművelt emberfők sokaságáért!
Kulcsszavak: Magyar Rektori Konferencia, European University
Association, felsőoktatás, autonómia, hallgatói létszám,
finanszírozás
INTERNETES FORRÁSOK:
URL1 •
URL2 •
URL3 •
URL4 •
URL5 •
URL6 •
URL7 •
URL8 •
URL9 •
URL10 •
URL11 •
URL12 •
URL13 •
URL14 •
URL15 •
URL16
LÁBJEGYZETEK
* A Magyar Rektori Konferencia jubileumi
ülésén, 2013. június 26-án elhangzott előadás szerkesztett
változata. <
1 Három esetben a rektor
megbízásából rektorhelyettese. <
2 FFK – Főiskolai
Főigazgatói Konferencia, MERSZ – Művészeti Egyetemek Rektori Széke
<
3 Rövidesen létrehozandó
website, javaslatom szerint az MRK internetes múzeuma. <
4 Gimnáziumok Országos
Szövetsége <
5 Vállalkozók és
Munkáltatók Országos Szövetsége <
6 Budapesti
Közgazdaságtudományi Egyetem <
7 Bárczi G.
Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola <
8 1993. évi LXXX. törvény
a felsőoktatásról <
9 2005. évi CXXXIX.
törvény a felsőoktatásról <
10 Ez a 114. § (4)
bekezdés a 2009. CXXXVIII. módosító törvénnyel került be •
WEBCÍM
<
11 Magyar Felsőoktatási
Akkreditációs Bizottság <
12 Magyar Felsőoktatási
Akkreditációs Bizottság Felülvizsgálati Bizottság <
13 Magyar Felsőoktatási
Akkreditációs Bizottság Felügyelő Bizottság <
14 Felsőoktatási és
Tudományos Tanács <
15 Országos Tudományos
Kutatási Alapprogramok <
16 Országos
Ösztöndíjtanács <
17 Felsőoktatási
Érdekegyeztető Tanács <
18 2011. évi CCIV.
törvény a nemzeti felsőoktatásról <
19 MKE: Magyar
Képzőművészeti Egyetem; MOME: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem; LFZE:
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem; SZFE: Színház- és Filmművészeti
Egyetem; KE: Kaposvári Egyetem; SZE: Széchenyi István Egyetem; NKE:
Nemzeti Közszolgálati Egyetem; ÓE: Óbudai Egyetem <
20 Országos Doktori és
Habilitációs Tanács <
21 Országos Doktori
Tanács
<
22 akkreditált
iskolarendszerű felsőfokú szakképzés; felsőfokú szakképzés <
23 Felsőoktatás
Fejlesztési Alap <
24 Hallgatói
Önkormányzatok Országos Konferenciája <
25 BCE: Budapesti
Corvinus Egyetem; BME: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem; DE: Debreceni Egyetem; ELTE: Eötvös Loránd Tudományegyetem;
KEE: Közép-európai Egyetem; ME: Miskolci Egyetem; PE: Pannon
Egyetem; PTE: Pécsi Tudományegyetem; SE: Semmelweis Egyetem; SZIE:
Szent István Egyetem; SZTE: Szegedi Tudományegyetem <
26 József Attila
Tudományegyetem; Kossuth Lajos Tudományegyetem; Budapesti Corvinus
Egyetem <
27 Hivatalos magyar
szöveg: „Akár a magyar szakképzést, akár a felsőoktatást tekintjük,
jól látszik, hogy az oktatási rendszer egésze milyen távol esik a
gazdaság és a munkaerőpiac tényleges igényeitől. Jelentős
közpénzáldozattal olyan intézményeket is fenntartunk, amelyek nem
szolgálják a gazdaság érdekeit, nem az értékteremtéshez, hanem
összességében az államadósság növekedéséhez járulnak hozzá.” (URL5)
<
|